PC ombouwen naar NAS

Pagina: 1
Acties:

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-12-2025
Hallo allemaal,

Ik heb nog een oude pc met een Asrock Q1900M moederbord. Deze heeft een onboard processor, een Intel quad core Celeron J1900 2Ghz. en 4 Gb geheugen.
Deze heeft helaas maar 2 SATA aansluitingen. Ik zou er graag minimaal 4 hebben.

Ik heb gezien dat je voor een paar tientjes al en pci(e) kaart hebt met 4 sata aansluitingen. Zo'n kaart heeft geen raid controller.

Nu wil ik Freenas of XPEnology gaan gebruiken, als ik het goed begrijp creëert deze software een software matige raid. Klopt het dan dat ik ook geen raid controller nodig heb op de sata kaart?

Is bovenstaande pc met de extra sata kaart voldoende om een NAS te maken?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
nossie63 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 23:32:
[...]

Nu wil ik Freenas of XPEnology gaan gebruiken, als ik het goed begrijp creëert deze software een software matige raid. Klopt het dan dat ik ook geen raid controller nodig heb op de sata kaart?

[...]
Zo 'matig' is die raid-controller van Linux niet. Werkt prima. Hardwarematig heb je dan geen controller meer nodig, nee. Zo'n SATA-controller zou moeten voldoen.

Wat voor performance wil je eruit halen? Gewoon voor wat opslag van foto's etc?

Wat ga je aan backups doen?

Ken je dit topic, trouwens? Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

[ Voor 73% gewijzigd door Room42 op 31-01-2018 07:41 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• nossie63
Ik wil er vooral multimedia opslaan, waaronder ook 4K homevideos en ander 4K materiaal met Dolby True HD en/of DTS HD MASTER Audio.
Daarnaast mijn onlangs gemaakte mp3 backup van mijn cd collectie en foto's met hoge resolutie.
Bestaat er de mogelijkheid om met XPEnology of Freenas om bijvoorbeeld de 4K video's te transcoderen zoals bijvoorbeeld de Synology Ds418play dat doet?

Ik heb namelijk nog twijfels over het aanpassen van de oude pc of de aanschaf van een Synology NAS, mijn keuze zou dan de Ds418play zijn.

Dus kan ik met mijn zelfbouw NAS hetzelfde als met een ds418play?

Ik hoor het graag.

Mvrgr.

Nossie

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Grootste nadeel van XPEnology is dat de software natuurlijk niet supported is (het verbaasd me dat Synology de aanbieders niet offline laat halen...), waardoor updates etc een kwestie van try en error zijn. Iets waar ik zelf geen zin in zou hebben.

Volgens mij heb je voor 4k (x265/HVEC) een CPU nodig die die hardwarematig kan transcoden of meer CPU power. Daarnaast heeft het zijn beperkingen met betrekking tot audio tracks, ik zou altijd de voorkeur hebben om een mediaplayer te gebruiken en transcoding te voorkomen. Hierdoor heb je ook geen krachtige NAS nodig, enige wat hij hoeft te doen is data met een snelheid van ~20-80MBit streamen....

4K gaan transcoding is sowieso een beetje stom imo; waarom zou je zeer grote bestanden downloaden om ze vervolgens in kwaliteit te gaan verlagen 8)7.

[ Voor 11% gewijzigd door Tortelli op 31-01-2018 08:30 ]

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12-2025
Eens met @Tortelli Ik heb enige tijd xpenology gedraaid, semi naar tevredenheid. Het was toen een budget keuze, veel power voor weinig geld. Updaten is een risico, spindown werkte niet lekker, ik bleef op DSM5.2 steken. Inmiddels ben ik weer terug bij synology en t feit dat t gewoon werkt zoals je verwacht is wel een verademing. Dat geldt tevens voor het energieverbruik.

Transcoden moet je niet willen. Waarschijnlijk ben je met een goede mediaplayer + niet transcodende nas goedkoper uit dan met alleen een nas die t wel kan.

• nossie63
Tortelli schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 08:29:
4K gaan transcoding is sowieso een beetje stom imo; waarom zou je zeer grote bestanden downloaden om ze vervolgens in kwaliteit te gaan verlagen 8)7.
Voor mij is het zelf niet nodig, ik heb een 4K Android TV box. Maar de kinderen willen ook op hun tablets kunnen kijken. Die trekken het niet om een groot 4K bestand te verwerken, vandaar dat ik ook de mogelijkheid voor transcoding.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
Het moederbord is ideaal om een NAS mee te bouwen. De q1900 is lekker zuinig en heeft voldoende rekenkracht voor offline transcoding. Hiermee zet DS Video van tevoren een lage resolutie versie van je video klaar voor streaming. Zeer vergelijkbaar met een ds713+ als je zoekt naar een Synology model met dezelfde specs. Online transcoding zorgt echter voor framedrops of vertraging: irritatie.

while (! ( succeed = try ()));

• nossie63
Oké, dank je wel @hans_lenze,

Maar is een NAS dan wel beter in staat tot online transcoding?

Zag net trouwens een QNAP TS-453A, iemand daar ervaring mee? Zag dat je die rechtstreeks op de tv kunt aansluiten. Hoe staat een QNAP ten opzichte van de Synology Ds418play?

Ik ben er namelijk nog steeds niet helemaal uit of ik de pc ombouw of gewoon voor een complete NAS ga.
Ik zie eigenlijk steeds meer nadelen aan de pc, waarschijnlijk een hoger energie verbruik, veel groter apparaat, kan niet direct bij de schijven...

Als je dan toch voor een NAS gaat (uitgaande van met name multimedia gebruik) waar gaat jullie voorkeur naar uit? Synology of QNAP? Of nog een ander merk?

Hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie

[ Voor 45% gewijzigd door nossie63 op 02-02-2018 11:32 ]

• gastje01
De meeste NASjes niet. Dat moet je ook niet willen. Een NAS moet (in mijn optiek) gewoon alleen de bestanden aanleveren. De rest zou je op het afspelende device zelf moeten doen. Wanneer je vooraf alle bestanden al om laat zetten, doet ie op t moment dat je af wil spelen ook niet meer dan dat, gewoon een bestand of stream aanleveren.

Ik heb prive geen ervaring met QNAP. Op m'n werk staat er een die we alleen als share gebruiken en dat doet ie snel en perfect, daar durf ik je verder ook niet meer over te vertellen. Ik gebruik zelf Synology (meerder modellen) en ik ben vooral erg te spreken over de packages/docker containers die je kunt installeren om 'm meer taken toe te bedelen dan alleen bestanden aanleveren. De software die ze aanleveren werkt erg goed en is ook voor de minder technisch onderlegde mensen goed te begrijpen.

Zelfbouw vs kant en klaar komt beide met eigen voor en nadelen. Hoger energiegebruik kan daar een van zijn, hoeft niet per se. Het moederbord dat je hebt is namelijk al vrij zuinig en deze hoef je niet meer te kopen. Het prijsverschil in energiegebruik verdien je waarschijnlijk nooit terug binnen een realistische levensduur van je NAS.
Dat je niet direct aan de schijven kan is, is dat echt zo'n ramp? Voor die 1x per jaar dat ik een schijfje vervang of bij plaats wil ik zelf wel 3 schroeven los draaien.

Het is echt een afweging die je zelf moet maken. Een kant-en-klaar oplossing kost meer geld, maar die steek je in en het werkt. Zelfbouw geeft meer flexibiliteit en meer bang-for-buck, met als keerzijde dat je alles ook zelf moet installeren en uitzoeken.

• nossie63
@gastje01 Dank je wel voor je reactie.

Wat je zegt, de pc ombouwen heeft natuurlijk ook voordelen, je kunt er makkelijk geheugen bij prikken, je kunt er nog een extra sata kaart in steken en uitbreiden naar meer schijven. Aan de andere kant moet je idd de software helemaal zelf installeren. Ik kan van mezelf wel zeggen dat ik daar wel redelijk ervaring mee heb maar ik heb een probleem, mijn gezondheid laat me in de steek... Ik heb te maken met concentratie problemen en last van vergeetachtigheid...En daarbij ben ik chronisch vermoeid... Dat alles maakt het wat lastiger om zelf een NAS OS te installeren, Windows is klik, klik, klik en klaar, maar bij een NAS kan ook nog wel wat ouderwets regeltjes invoeren voorkomen om alles naar wens te laten functioneren....

Ik denk na alles hier in dit topic meerdere keren te hebben gelezen en de tijd heb gehad om er over na te denken dat ik toch bij een kant en klare NAS uitkom, na nog wat meer lezen op forums en review videos te hebben gezien denk ik dat ik bij Synology terecht kom. Nu nog kiezen tussen de DS418play en de onlangs onder mijn aandacht gekomen DS918+ die wat meer toekomst bestendig is omdat deze met een 5 bay expansion kan worden uitgebreid en de mogelijkheid heeft om met 2 stuks M.2 SSD's uit te breiden om de snelheid op te voeren.... Dat wordt denk ik een budget kwestie... Want er moeten natuurlijk ook nog schijven in en aangezien ik gelijk optimaal wil beginnen wil ik er gelijk 4 schijven in hebben. En in Nederlandse winkels kom je niet onder de 1000 euro. Op een grote in het Nederlands vertaalde Duitse website kom je uit op zo'n 850 euro...

Aanvulling: Mag je hier eigenlijk namen noemen van verkopende websites?

• gastje01
nossie63 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:16:
@gastje01 Dank je wel voor je reactie.

Wat je zegt, de pc ombouwen heeft natuurlijk ook voordelen, je kunt er makkelijk geheugen bij prikken, je kunt er nog een extra sata kaart in steken en uitbreiden naar meer schijven. Aan de andere kant moet je idd de software helemaal zelf installeren. Ik kan van mezelf wel zeggen dat ik daar wel redelijk ervaring mee heb maar ik heb een probleem, mijn gezondheid laat me in de steek... Ik heb te maken met concentratie problemen en last van vergeetachtigheid...En daarbij ben ik chronisch vermoeid... Dat alles maakt het wat lastiger om zelf een NAS OS te installeren, Windows is klik, klik, klik en klaar, maar bij een NAS kan ook nog wel wat ouderwets regeltjes invoeren voorkomen om alles naar wens te laten functioneren....
Je zou eventueel de spullen nog kunnen verkopen in V&A of marktplaats, dan heb je er op een andere manier nog profijt van. Zelf een nas installeren is geen ontzettend lastige taak, maar t gaat niet vanzelf, zeker niet als je het 'perfect' wil laten werken.
Ik denk na alles hier in dit topic meerdere keren te hebben gelezen en de tijd heb gehad om er over na te denken dat ik toch bij een kant en klare NAS uitkom, na nog wat meer lezen op forums en review videos te hebben gezien denk ik dat ik bij Synology terecht kom. Nu nog kiezen tussen de DS418play en de onlangs onder mijn aandacht gekomen DS918+ die wat meer toekomst bestendig is omdat deze met een 5 bay expansion kan worden uitgebreid en de mogelijkheid heeft om met 2 stuks M.2 SSD's uit te breiden om de snelheid op te voeren.... Dat wordt denk ik een budget kwestie... Want er moeten natuurlijk ook nog schijven in en aangezien ik gelijk optimaal wil beginnen wil ik er gelijk 4 schijven in hebben. En in Nederlandse winkels kom je niet onder de 1000 euro. Op een grote in het Nederlands vertaalde Duitse website kom je uit op zo'n 850 euro...
Ik zou voor de 918+ gaan omdat die meer geheugen kan hebben dan een 418play, maar dat is ook deels een persoonlijke keuze. De Uitbreidings-unit is naar mijn mening behoorlijk aan de prijs. Meteen 4 schijven is (tenzij je storage honger erg groot is) ook niet per se nodig. Begin bijvoorbeeld met 2x 10 TB in SHR, dan heb je 1 schijf als foutmarge (dus 10 TB netto). Bijna vol? nog een keer 10 TB er bij. Weer vol? Nog een keer. Dit heeft als voordeel dat je de slijtage van je schijven uitsmeert over een bepaalde tijd en ze dus niet straks allemaal gelijktijdig aan vervanging toe zijn. Verder hoef je t geld niet in 1x uit te geven.

De SSD cache is maar van beperkte meerwaarde, zeker als je zelf de enige gebruiker bent, zit je er met veel mensen tegelijk op, dan is de meerwaarde er wel degelijk. Foritain heeft dit (in een blogje) getest. Ik zou eerder investeren in meer werkgeheugen en opslag :)
Aanvulling: Mag je hier eigenlijk namen noemen van verkopende websites?
Natuurlijk. Zolang de links geen referrals bevatten of je continue je eigen winkel aan het promoten bent, mag dat allemaal.

• nossie63
Ik denk dat ik er wel uit ga komen.

@gastje01 Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht om ipv 4 kleinere schijven te beginnen met 2 grote in RAID1 of beter nog in SHR. Dat is iets duurder maar wel genoeg opslag om mee te beginnen en mocht dat vol raken gewoon eentje erbij. Dan heb ik ook alle tijd om te sparen voor de volgende schijf.

Ben een hoop wijzer geworden. Ik wil iedereen bedanken voor jullie bijdrage aan dit topic.

Mvrgr.

Nossie
Pagina: 1