nossie63 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:16:
@
gastje01 Dank je wel voor je reactie.
Wat je zegt, de pc ombouwen heeft natuurlijk ook voordelen, je kunt er makkelijk geheugen bij prikken, je kunt er nog een extra sata kaart in steken en uitbreiden naar meer schijven. Aan de andere kant moet je idd de software helemaal zelf installeren. Ik kan van mezelf wel zeggen dat ik daar wel redelijk ervaring mee heb maar ik heb een probleem, mijn gezondheid laat me in de steek... Ik heb te maken met concentratie problemen en last van vergeetachtigheid...En daarbij ben ik chronisch vermoeid... Dat alles maakt het wat lastiger om zelf een NAS OS te installeren, Windows is klik, klik, klik en klaar, maar bij een NAS kan ook nog wel wat ouderwets regeltjes invoeren voorkomen om alles naar wens te laten functioneren....
Je zou eventueel de spullen nog kunnen verkopen in V&A of marktplaats, dan heb je er op een andere manier nog profijt van. Zelf een nas installeren is geen ontzettend lastige taak, maar t gaat niet vanzelf, zeker niet als je het 'perfect' wil laten werken.
Ik denk na alles hier in dit topic meerdere keren te hebben gelezen en de tijd heb gehad om er over na te denken dat ik toch bij een kant en klare NAS uitkom, na nog wat meer lezen op forums en review videos te hebben gezien denk ik dat ik bij Synology terecht kom. Nu nog kiezen tussen de DS418play en de onlangs onder mijn aandacht gekomen DS918+ die wat meer toekomst bestendig is omdat deze met een 5 bay expansion kan worden uitgebreid en de mogelijkheid heeft om met 2 stuks M.2 SSD's uit te breiden om de snelheid op te voeren.... Dat wordt denk ik een budget kwestie... Want er moeten natuurlijk ook nog schijven in en aangezien ik gelijk optimaal wil beginnen wil ik er gelijk 4 schijven in hebben. En in Nederlandse winkels kom je niet onder de 1000 euro. Op een grote in het Nederlands vertaalde Duitse website kom je uit op zo'n 850 euro...
Ik zou voor de 918+ gaan omdat die meer geheugen kan hebben dan een 418play, maar dat is ook deels een persoonlijke keuze. De Uitbreidings-unit is naar mijn mening behoorlijk aan de prijs. Meteen 4 schijven is (tenzij je storage honger erg groot is) ook niet per se nodig. Begin bijvoorbeeld met 2x 10 TB in SHR, dan heb je 1 schijf als foutmarge (dus 10 TB netto). Bijna vol? nog een keer 10 TB er bij. Weer vol? Nog een keer. Dit heeft als voordeel dat je de slijtage van je schijven uitsmeert over een bepaalde tijd en ze dus niet straks allemaal gelijktijdig aan vervanging toe zijn. Verder hoef je t geld niet in 1x uit te geven.
De SSD cache is maar van beperkte meerwaarde, zeker als je zelf de enige gebruiker bent, zit je er met veel mensen tegelijk op, dan is de meerwaarde er wel degelijk. Foritain heeft dit (in een blogje) getest. Ik zou eerder investeren in meer werkgeheugen en opslag

Aanvulling: Mag je hier eigenlijk namen noemen van verkopende websites?
Natuurlijk. Zolang de links geen referrals bevatten of je continue je eigen winkel aan het promoten bent, mag dat allemaal.