Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HTPC en gaming build

Pagina: 1
Acties:

• ericengeke436
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-02-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gebruiken als htpc, maar als ik dan toch een nieuwe build maak kan ik net zo goed wat meer uitgeven en het systeem als game pc gebruiken. De htpc wordt aangesloten op een LG 65C7, en het lijkt mij geweldig om pc games met een xbox controller te spelen op dat scherm.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 1500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een zo stil mogelijk systeem, maar wel in staat om 4k films af te spelen en games op max settings te spelen..

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb enorm veel tests gelezen en diverse htpc builds met elkaar vergeleken en heb getracht de beste componenten er uit te pikken. Dit wordt wel mijn 1e AMD proc.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil mogelijk, maar wel krachtig genoeg.

Ga je overklokken?
Nee, in eerste instantie niet de bedoeling.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop van jullie expertise en ervaring gebruik te kunnen maken om foute keuzes te voorkomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 195,-€ 195,-
1Asus Prime X370-Pro€ 138,-€ 138,-
1Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G (rev. 1.0)€ 334,-€ 334,-
1WD Red WD20EFRX, 2TB€ 74,50€ 74,50
1Silverstone Grandia GD08B€ 145,73€ 145,73
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 184,50€ 184,50
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 117,91€ 117,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.319,58

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Ik heb net zelf een systeem samengesteld voor dezelfde doeleinden op basis van een Fractal Design Node 202 met een I3 Coffee Lake CPU erin. VGA moet ik nog uitzoeken/toevoegen, maar de Intel UHD Graphics doen het tot nu ook al voortreffelijk.

Mijn topic:
[Aankoopadvies] HTPC/Game Systeem ITX-Build

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• tt2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-04 22:10
als je toch niet gaat overklokken kun je net zo goed een r5 1600 kunnen nemen met een b350 bord, het zijn minder oc gerichte producten maar je hebt altijd nog de optie.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Als je voor een Ryzen kiest, kies dan geheugen wat volgens de QVL ook daadwerkelijk die 3200mhz ondersteund en upgrade onmiddelijk je bios.

Een GTX1060 gaat echt niet in 4K op max settings 60FPS halen. Dan kom je toch echt op een 1080Ti uit.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• ericengeke436
Dank je, ik zal idd kijken naar de optie r5 1600 met een b350 bord.

En ik wist tot vandaag niet dat er een vql was. Dank daarvoor, heb het gevonden op de asus site.

Ik heb idd gelezen dat de 1060 geen 4k games aan kan, maar ik bedoelde dat ik 4k films will kijken en dan games spelen op de hoogste settings (niet zijnde 4k).

Bedankt alvast voor jullie snelle reacties.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:02
@ericengeke436 Welke resolutie ga je dan games spelen? 1080p schaalt perfect naar 4K. En welke games ga je dan spelen?

Heb je specifiek WD Red gekozen? De Blue variant is iets goedkoper, en wellicht ook geschikt:
https://www.google.nl/sea...ei=FqNxWtSuC9LYwAL9zYmwAw

Je hebt een M.2 SSD, deze is beter dan een SATA voor grote bestanden, maar voor de meeste toepassingen maakt het weinig uit. Het scheelt natuurlijk wel 2 kabels.

• ericengeke436
Ik ben bijna 60 jaar, dus die snelle shooters hoeft niet meer zo voor mij. Games zoals The Witcher en AC Origins vind ik leuke games om te spelen. En wat resolutie betreft, ik heb nog geen idee wat mijn tv aan kan icm de gtx 1060.

De WD red kwam goed uit de test, vandaar die keus.

Ik wil zo veel mogelijk rumte in de kast houden voor een goede aiflow, dus hoe minder kabels hoe beter, vandaar de m.2.

• ericengeke436
arbraxas schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:57:
Als je voor een Ryzen kiest, kies dan geheugen wat volgens de QVL ook daadwerkelijk die 3200mhz ondersteund en upgrade onmiddelijk je bios.

Een GTX1060 gaat echt niet in 4K op max settings 60FPS halen. Dan kom je toch echt op een 1080Ti uit.
Het was even zoeken Arbraxas, maar ik heb uiteindelijk geheugen gevonden die op de vql lijst staat. Ik vervang de G.skill Ripjaws met deze:

Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15.

Bedankt nog voor het advies.

• arbraxas
Gtx1060 1080p
Gtx1070 2160p
1080Ti 4K

Dat kun je wel grofweg als regel aanhouden. Een en ander hangt natuurlijk ook van het spel zelf af.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• ericengeke436
Pffff... blijkt dat de kast waar het systeem opgeborgen wordt maar 40 cm diep te zijn ipv de 45 cm die ik dacht. Heb daardoor een andere case moeten zoeken die wel past. De case heeft echter geen ATX formaat, dus heb ik ook een andere mobo moeten zoeken.

Dit moet het worden. De grafische kaart heb ik inmiddels gekocht, bang voor nog grotere prijsstijgingen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 202,65€ 202,65
1Asus TUF B350M-PLUS GAMING€ 99,99€ 99,99
1Asus DUAL-GTX1060-6G€ 419,-€ 419,-
1WD Purple (2017), 2TB€ 67,09€ 67,09
1Fractal Design Node 804€ 113,14€ 113,14
1Arctic Freezer i32 Plus€ 36,51€ 36,51
1Akasa FC.SIX€ 27,50€ 27,50
4Fractal Design Silent Series R3, 120mm€ 8,59€ 34,36
1Logitech Illuminated Living-Room Keyboard K830 QWERTY€ 89,95€ 89,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 190,95€ 190,95
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 127,95€ 127,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.489,04

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
arbraxas schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 18:08:
Gtx1060 1080p
Gtx1070 2160p
1080Ti 4K

Dat kun je wel grofweg als regel aanhouden. Een en ander hangt natuurlijk ook van het spel zelf af.
Gekke regel, 2160P is 1070 terwijl 4K wat praktisch 2160p is een 1080Ti nodig heeft?

Verder, waarom wordt hier WD Purple gekozen?
En waar gaat die Fan Controller heen?

[ Voor 10% gewijzigd door RobinF op 01-03-2018 10:55 ]

• arbraxas
Je hebt gelijk, dat had 1440p moeten zijn voor de 1070.

• ericengeke436
Ik had enkele reviews gelezen en daar kwam de purple goed uit de test, vandaar de switch.

De fancontroller komt uiteraard te vervallen..... stond er nog in voor een andere case.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
Altijd lastig een machine die 2 verschillende taken moet gaan uitvoeren. Op zich ziet je setup er vanuit het perspectief van een HTPC enthousiasteling prima uit, maar ik heb nog wel een aantal vragen.

Ten eerste, hoe belangrijk is een stil systeem voor je? Op dit moment heb je een systeem met 3x case, 2x CPU, 2x GPU, 4x los, 1x PSU = in totaal 12 ventilatoren. Zelfs al zal je dit temperatuur gestuurd doen, echt heel stil gaat het systeem niet worden. Heb je uberhaupt zoveel voelvermogen nodig? Is het niet slimmer om minder ventilatoren te gebruiken zodat het systeem stil is wanneer het weinig verbruikt en iets luidruchtiger wanneer er bijvoorbeeld gegamed wordt (en er dus ook meer geluid uit je TV/Audio set komt)? Ik vraag me uberhaupt sterk af of je met de helft aan airflow niet al meer dan voldoende hebt. Of dat andere aanpassingen zoals ontluchting in de achterkant van de HTPC meubel niet effectiever zijn.

Als alternatief kun je afhankelijk van je situatie ook je HTPC op een positie neerzetten waar je geen last hebt van lawaai (niet toevallig een meterkast achter of in de buurt van de TV?). Als voordeel heb je dat het geluidsniveau zowieso lager gaat zijn en je voor een veel goedkopere traditionele kast kan kiezen. Dan hoef je alleen nog maar je HDMI, USB en je aan/uit schakelaar richting de TV te voeren (eventueel audio).

Verder kan ik je mits het budget het toe laat zeker een M2 SSD aanraden (mag best SATA zijn, NMVE hoeft niet perse). Inbouwen in een kleine behuizing is al niet zo makkelijk, iedere kabel minder helpt. Vergelijk het met hoe makkelijk RAM te vervangen is in vergelijking tot een HDD. Maar dit is wat mij betreft een pré, niet een must.

Een ander iets waar ik over na zou denken wanneer ik een HTPC zou bouwen is hoe ik de machine ga bedienen. Dat toetsenbord is mooi, maar om iedere keer het toetsenbord erbij te pakken wanneer ik de film op pauze zet voor een biertje is dan weer minder handig. Zelf heb ik een kast met IMON en bijbehorende afstandsbediening, vind ik zelf erg fijn. Alternatief is dan een smartphone of tablet die je als afstandsbediening kan gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door jaapsander op 01-03-2018 12:56 ]

• ericengeke436
@jaapsander , ja als je zo alle ventilatoren genoemd ziet dan zijn het er idd veel. Ik heb helaas geen andere plek om de htpc te plaatsen dan in een afgesloten kast. Weliswaar heeft de kast aan de voorzijde een metalen raster, maar ik ben toch bang voor een te warme pc, vandaar de vele fans. Maar je hebt zeker een punt en ik zal er nog eens goed naar kijken.

Ik had in 1e instantie een M2, die heb ik later geswitched toen ik voor een grote case ging. Deze zal ik idd weer terug zetten.

De IMON kende ik helemaal niet. Daar ga ik mij meteen in verdiepen. Bedankt voor de tip!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-11 15:53

Eren

Boss of this gym

ericengeke436 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:49:
@jaapsander , ja als je zo alle ventilatoren genoemd ziet dan zijn het er idd veel. Ik heb helaas geen andere plek om de htpc te plaatsen dan in een afgesloten kast. Weliswaar heeft de kast aan de voorzijde een metalen raster, maar ik ben toch bang voor een te warme pc, vandaar de vele fans. Maar je hebt zeker een punt en ik zal er nog eens goed naar kijken.

Ik had in 1e instantie een M2, die heb ik later geswitched toen ik voor een grote case ging. Deze zal ik idd weer terug zetten.

De IMON kende ik helemaal niet. Daar ga ik mij meteen in verdiepen. Bedankt voor de tip!
Als het toch in een afgesloten kast zit wat de geluid ook weer dempt hoef je niet echt minder fans te hebben. En als je gewoon goede kwaliteit ventilatoren hebt zoals van noctua fans dan zijn ze ook amper te horen op hoge toeren.

4HEad

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
ericengeke436 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:49:

Persoonlijk kijk ik altijd of ik ervoor kan zorgen dat mijn audio/video meubel de warme lucht een beetje af kan voeren. Heeft deze bijvoorbeeld een deurtje (ook wel handig om bij de aan/uit schakelaar te kunnen) of zijn er openingen aan de achterkant welke je kan gebruiken om warme lucht af te voeren (misschien met een zelf gemaakte fan duct oid.

De belangrijkste boodschap die ik heb is dat meer niet (altijd) beter is. Ook al stop je tig ventilatoren in je HTPC, als er alleen maar warme lucht gecirculeerd wordt zijn je koelprestaties na een korte game sessie nog stees niet denderend. Meestal is het veel en veel efficienter om met een paar kleine modificaties een koude luchtstroom mogelijk te maken. Scheelt je ook nog eens een aantal tientjes aanschafkosten... Echter zolang je tv/audio meubel aan de voorkant een beetje open is zou ik me echt niet druk maken om de warmte van je componenten...

Trouwens het IMON systeem zat bij mijn behuizing in, die kun je niet zomaar in iedere behuizing stoppen (heeft een 5.25 bay nodig). Je kan ook genoeg USB afstandsbedieningen vinden, alleen kan je daar niet de PC mee aan zetten (wanneer deze volledig uit is).

• ericengeke436
@jaapsander Daar had ik nog niet aan gedacht, zo'n opening aan de achterzijde.

Ik vind het echt geweldig hoe vindingrijk en kundig jullie tweakers zijn! Ik heb al zoveel baat gehad van al die commentaren hier op het forum. Een dikke pluim voor jullie allemaal!

Ik heb een alternatief gevonden om de htpc te bedienen, nemalijk een flirc icm een Logitech Harmony (die ik al in bezit heb), dus dat gaat ook goed komen! De pc aan en uit zetten vind ik persoonlijk niet zo'n probleem...ik heb er nu een laptop staan en die moet ook telkens aan en uit.
Pagina: 1