Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Aankoopadvies] HTPC/Game Systeem ITX-Build

Pagina: 1
Acties:

• 50Miles
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 05-04 21:15
In vervolg op mijn vorige topic (waar helaas weinig respons kwam), vraag ik in dit topic jullie feedback en input over een nieuw te bouwen HTPC met tevens gamecapaciteiten. In het vorige topic heb ik mij beperkt tot de keus van een behuizing. Hoewel hier nog steeds wat vraagtekens bij staan ben ik nu wel in de fase waarin ik de build verder ga afronden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuw te bouwen systeem zal worden gebruikt als mediaspeler in de woonkamer en daarbij eveneens als zo nu en dan als gamesysteem worden gebruikt. Denk hierbij aan games als Battlefield 1, COD WWII, F1 2017/2018, PUBG. Ik zoek niet een systeem wat dit allemaal op ultra draait, het gaat mij om een leuke mix van budget t.o.v. prestaties. In de toekomst wil ik best upgraden om zo de kosten te verspreiden.

In de nabije toekomst verwacht ik een 4K TV aan te schaffen. Op dit moment zijn mijn wensen niet om dan ook 4K te gamen. Dit zou mijn budget namelijk zwaar negatief beïnvloeden wat ik het nu niet waard vind.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop eigenlijk het systeem excl. videokaart aan te schaffen voor maximaal 500 euro. Hiermee bedoel ik dan behuizing, voeding, moederbord, cpu en ram. Het systeem kan dan in principe draaien als mediaspeler. Zodra dit draait ben ik van plan om een (tweedehands) videokaart aan te schaffen en het systeem daarmee uit te breiden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb momenteel een 30Gb Kingston SSD liggen welke ik eerst als boot-schijf zal gebruiken. Daarnaast heb ik een 3,5inch HDD en een aantal 2,5 inch HDD's liggen. Daarom laat ik opslag vooralsnog even buiten beschouwing.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb voor nu mijn build gebasseerd op de Intel Coffee Lake serie. Met name een I3-8100. Reden hiervan is dat ik onlangs mijn Skylake I5 systeem heb verkocht en ik op basis van specs het idee heb dat de I3-8100 gelijk presteert aan de I5-6400. Mijn Skylake systeem voldeed prima voor mijn doeleinden wat het gamen betreft.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Omdat ik te maken heb met een tv-meubel zoek ik bij (sterke) voorkeur een horizontale kast met maximale afmetingen van 15,5 x 34,5 x 45,0 (H x D x B ). Een mooi design is hierbij een pré

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Van jullie verwacht ik eigenlijk gewoon wat feedback/advies over mijn gemaakte keuze's binnen de kaders waar ik mee te maken heb.

Ik heb mijn build opgedeeld in drie fasen voor de overzicht van dit topic.

Behuizing en Voeding
Voor de behuizing en voeding zit ik sterk te twijfelen tussen twee opties. Enerzijds de Fractal Design Node 202 en anderzijds de Silverstone Raven RVZ01.

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Node 202€ 76,95€ 76,95
1Corsair SF450€ 79,50€ 79,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 156,45

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone RAVEN RVZ01€ 91,50€ 91,50
1Corsair SF450€ 79,50€ 79,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 171,-

De Raven wordt erg duur omdat ik daar een slot-loading optical drive bij moet doen, deze heb ik niet goedkoop kunnen vinden (< € 50,00). Deze kast gebruiken zonder er een drive in te doen vind ik eigenlijk not-done omdat er wel een gleuf zichtbaar is. Een alternatief zou de RVZ01-E zijn, maar daar ontbreekt dat vervolgens een 3,5inch HDD bay, waardoor ik volgens mij net zo goed de Node 202 kan kiezen.

Beide kasten hebben ondanks het liggende ITX formaat ruimte voor een full-size videokaart middels een pci-e riser. De mogelijkheid tot een full-size videokaart is een eis voor mij.

Voor mij rest wel een vraag of de voeding een goede keus is? Ik heb de goedkoopste SFX voeding gekozen die volledig modulair is. Hij is 80 Plus Gold en 450 watt moet volgens mij voldoende zijn? Het volledig modulair wezen is een pré gezien de kleine build.

Basiscomponenten
Voor de basis van mijn systeem heb ik de onderstaande build gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 110,21€ 110,21
1Gigabyte Z370N-WIFI€ 156,75€ 156,75
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/8€ 93,85€ 93,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 360,81

Voor Coffee Lake zijn er in het ITX segment momenteel weinig moederborden te vinden. In het goedkoopste segment is er keus tussen de ASRock Z370M-ITX/ac en mijn gekozen Gigabyte. Ik heb de Gigabyte gekozen in verband met de aanwezige HDMI 2.0 en 2x M2 SSD. Door mijn ITX Build heb ik minder ruimte voor HDD's waardoor ik met 2x M2 meer toekomstbestendig ben volgens mij.

Videokaart
Voor de videokaart ben ik erg zoekende wat hier een juiste keus is. Mijn budget is hierin beperkt, ik wil liever om een x-aantal jaar upgraden dan aan de voorkant hier een enorm groot bedrag aan uit te geven. Hierdoor kom ik tot het volgende (nieuw):

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 176,90€ 176,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 176,90

Zoals aangegeven zou ik feedback waarderen. Zijn er mogelijkheden om het budget te sparen? Is de voeding en het door mij gekozen werkgeheugen een goede keus?

Jullie input wordt gewaardeerd!

[Voor 0% gewijzigd door 50Miles op 07-01-2018 15:48. Reden: Aanpassing Basiscomponenten]

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• RubenByte
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 24-12-2019
quote:
De Raven wordt erg duur omdat ik daar een slot-loading optical drive bij moet doen, deze heb ik niet goedkoop kunnen vinden (< € 50,00). Deze kast gebruiken zonder er een drive in te doen vind ik eigenlijk not-done omdat er wel een gleuf zichtbaar is. Een alternatief zou de RVZ01-E zijn, maar daar ontbreekt dat vervolgens een 3,5inch HDD bay, waardoor ik volgens mij net zo goed de Node 202 kan kiezen.
Ik zou inderdaad de Node 202 nemen, kost minder en naar mijn idee net zo goed.
quote:
Voor Coffee Lake zijn er in het ITX segment momenteel weinig moederborden te vinden. In het goedkoopste segment is er keus tussen de ASRock Z370M-ITX/ac en mijn gekozen Gigabyte. Ik heb de Gigabyte gekozen in verband met de aanwezige HDMI 2.0 en 2x M2 SSD. Door mijn ITX Build heb ik minder ruimte voor HDD's waardoor ik met 2x M2 meer toekomstbestendig ben volgens mij.
Prima keuze, ik zou even controleren of je ook beide M.2 sloten én de normale SATA tegelijkertijd kunt gebruiken. Soms komen daar moeilijkheden voor, i.v.m. de hoeveelheid PCI-e lane...

Verder zie ik geen vreemde dingen.
Veel succes en plezier met je build!

Ryzen 5 1600 | GTX 1060 6GB | 8GB DDR4 2666

• 50Miles
Goede opmerking over de M.2 sloten, ga ik nakijken.

De volgende zaken zijn mij nog niet helemaal duidelijk:

- Is de I3-8100 inderdaad voldoende voor mijn doeleinden? En daarmee vergelijkbaar met de I5-6400?
- Is 450Watt voeding voldoende zodra ik er een videokaart bij zet?
- Gaat deze setup een 4K videobestand afspelen? Is de voorgestelde videokaart daarmee een goed uitgangspunt?

• TehEnforce
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 27-03-2019
quote:
50Miles schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:56:
Goede opmerking over de M.2 sloten, ga ik nakijken.

De volgende zaken zijn mij nog niet helemaal duidelijk:

- Is de I3-8100 inderdaad voldoende voor mijn doeleinden? En daarmee vergelijkbaar met de I5-6400?
- Is 450Watt voeding voldoende zodra ik er een videokaart bij zet?
- Gaat deze setup een 4K videobestand afspelen? Is de voorgestelde videokaart daarmee een goed uitgangspunt?
- 4 core 4 thread zal voor BF1 niet genoeg zijn. Dan moet je kijken naar een i5-8400. En ja de i3-8100 en de i5-6400 zijn vergelijkbaar. De 8100 is gewoon een i5-7400 maar dan in een i3 doosje en met wat mini coffee lake veranderingen.
- Meer dan genoeg. Voor een Vega56/64 waarschijnlijk niet maar een RX580 of GTX1080 zou makkelijk kunnen.
- Ja de 1050Ti kan dat makkelijk aan maar 4K gamen niet.

• 50Miles
Thx! Maar je opmerking dat de i3 BF1 niet draait snap ik dan niet. Mijn Skylake i5 trok dit met gemak en jij stelt net zoals mij dat ze gelijkwaardig zijn. De i5-6400 is ook 4 cores 4 threads.

Input over videokaart is helder, thx!

• TehEnforce
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 27-03-2019
quote:
50Miles schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:14:
Thx! Maar je opmerking dat de i3 BF1 niet draait snap ik dan niet. Mijn Skylake i5 trok dit met gemak en jij stelt net zoals mij dat ze gelijkwaardig zijn. De i5-6400 is ook 4 cores 4 threads.

Input over videokaart is helder, thx!
Het zou kunnen dat een 8100 BF1 wel makkelijk draait inderdaad. Veel mensen zeggen dat je 8 threads of 6 cores nodig heb voor een soepele game ervaring op BF1 maar dat zou ook overdreven kunnen zijn. Ik speel dat spel niet persoonlijk

• 50Miles
Ik ga er dan vanuit dat de i3-8100 dit kan draaien. Een benchmark bij de buren van HW laat ook positieve signalen zien (https://nl.hardware.info/...080-ti-battlefield-1-dx12).

Volgens een review van Tweakers.net zelf moet de i3 het ook kunnen trekken volgens mij.
reviews: Core i3-8350K en i3-8100 - Twee keer zoveel cores

• 50Miles
Een bescheiden kick om te kijken of er nog wat feedback op mijn systeem komt :X :9

• Greencap
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23-02 22:17
Ik heb zelf bijna exact jouw voorgestelde systeem:

- Behuizing: Fractal Node 202
- PSU: Integra (bijbehorend bij de Node)
- CPU: i3-8100
- GPU: MSI Gaming 1060 3GB
- SSD: Samsung 960 Evo
- MB: ASRock Z370

Ik zou niet zo snel 80 euro voor die voeding uitgeven. Dat lijkt me zonde, want die Integra is prima. De kabels zijn precies op maat gemaakt en de kabels die je niet gebruikt (SATA) kan je goed wegwerken. Bovendien geef je zelf aan dat je SATA disks wil gebruiken, dus die kabels heb je toch nodig. Wat heb je dan nog aan modulair?

Het moederbord is eigenlijk een beetje zonde van het geld, dus als je nog wat geduld hebt zou je iets langer kunnen wachten tot er goedkopere moederborden komen voor de i3-8100.

Zelf speel ik Mass Effect Andromeda op 1080p op ultra en Divinity Original Sin 2 op 4k op maximale settings. Andere spellen heb ik nog niet geprobeerd. Het verschil tussen de 1050 TI en 1060 (zelfs de 3GB versie) is echt heel groot, dus dat zou wel iets zijn om te overwegen. De M2 SSD vind ik ook een prima aankoop. Mijn computer heeft nog nooit zo snel gestart (zit al in Windows voordat de monitor van standby kan komen).

• hanvandijk
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 01-04 12:42
ik wil alleen even aangeven dat de ruimte in de Node 202 echt heel erg beperkt is. de Corsair komt met kabels van "gewone" lengte. Het is echt een heel gepruts om die relatief lange kabels netjes weg te werken.
Ik weet niet hoe het zit met de ingebouwde Integra PSU, maar ik kan me voorstellen dat Fractal hier rekening mee gehouden heeft.

Omdat je het systeem in een tv meubel gaat plaatsen is het niet onverstandig om te kijken naar een aftermarket CPU koeler.
Mijn ervaring in de Node 202 is dat de pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B net aan past als je de bevestigingsclip van het stoffilter er af knipt. Het stoffilter ligt dan min of meer los op de fan, maar dat heeft bij mij in bijna 2 jaar tijd geen problemen op geleverd.

• Greencap
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23-02 22:17
De kabels van de Integra zijn inderdaad precies op maat. Je hoeft met die PSU dus niets weg te werken. Je hebt tussen de ruimte voor de SSD's en de PSU zo'n 5 bij 8cm om overtollige kabels weg te stoppen. Op handige plekken op de case zitten sleufjes waar je je kabels aan kan bevestigen (met bijgeleverde ty-raps). Bij mij is het moederbord volledig vrij van kabels, behalve eentje voor het audio paneel aan de voorkant (de aansluiting daarvoor zit niet op zo'n handige plek bij de ASRock).

Ik heb verder ook een aftermarket CPU cooler (Cryorig C7) die prima zijn werk doet. Op 1200RPM is het systeem nauwelijks hoorbaar en blijft mijn CPU idle op 30 graden. Veel beter dan ik verwacht had voor deze case en cooler. Ik heb niet gemeten hoe warm het wordt tijdens het gamen, maar de hoeveelheid lawaai is in ieder geval heel redelijk en het wordt schijnbaar niet te warm dat de fans op max gaan of er gethrottled wordt :)

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
quote:
50Miles schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:20:
Denk hierbij aan games als Battlefield 1, COD WWII, F1 2017/2018, PUBG. I
Op de echt zware momenten zal een i3 8100 eigenlijk te traag zijn in deze games. Dan wordt zo'n CPU vol belast, maar kan die het eigenlijk niet bijhouden. Een wat snellere CPU is dan wel aan te raden.

Overigens zie je dit niet terug in slechte reviews, zoals bijvoorbeeld die van HWI waar je zelf al mee kwam. Daar lijkt zo'n CPU een hele goede keuze, maar dat komt omdat ze daar alleen maar een hele korte test doen op een licht moment in de game. Dit geeft een nogal totaal ander beeld dan de praktijk.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True