Advies mbt ventilatie bij te kopen jaren '20 woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:37
Binnenkort gaan we met een aannemer kijken naar een woning uit de jaren 20 van de vorige eeuw. Het huis is redelijk goed onderhouden, maar enorm gedateerd. We willen eerst met de aannemer bekijken wat de kosten worden om het huis te krijgen zoals we dat voor ogen hebben voordat we een goed en voor ons haalbaar bod kunnen uitbrengen.

Het is de bedoeling dat we (bij gezondheid) jarenlang in het betreffende huis blijven wonen. Met het oog daarop willen we een flinke stap maken om qua energieverbruik voorbereid te zijn op de toekomst (LTV/WP). Het huis heeft een inhoud van zo'n 600 kuub. Er is op dit moment geen enkele isolatie toegepast. Er is al wel een spouwmuur, die we met Suprafill willen laten vullen. Het dak is in mindere conditie en ik verwacht dat het complete dak vervangen moet worden. Verder zal uiteraard glas moeten worden vervangen door HR+/++ glas.
We vinden het erg belangrijk dat het huis z'n huidige uitstraling behoudt. Het van buiten isoleren van de gevel is niet aan de orde. Isolatie qua binnenzijde zou een optie kunnen zijn, maar vanwege de beperkte breedte van de vertrekken is het jammer om waardevolle decimeters te verliezen aan isolatie.

Het is niet ons primaire doel om een soort nul-op-de-meterhuis te realiseren. Wel willen we het mogelijk maken om op korte of middellange termijn gasloos te kunnen verwarmen.
'k Heb al diverse topics over vergelijkbare zaken doorgenomen, maar ik mis nog vragen op een aantal vragen met name op het gebied van het ventileren.

Persoonlijk zou ik graag gaan voor centrale ventilatie met WTW. M'n vrouw is echter meer van het ventileren door raampjes en roosters. Belangrijkste redenen daarvoor zijn geluidsoverlast door ventilatie, het (waan)idee van schimmels, ziektekiemen enz. enz.
Omdat het huis nu toch op z'n kop gaat, is het nu het moment om evt. een systeem aan te leggen.
Het meeste voordeel van WTW behaal je bij een huis dat (erg) goed geisoleerd is en redelijk luchtdicht is. Of dit wenselijk danwel haalbaar is, is voor mij een vraag.

Ik ben erg benieuwd naar reacties en wat het beste zou zijn qua ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je vrouw bang is voor geluidsoverlast moet je zeker voor WTW gaan, scheelt flink wat geluid wat door de roosters binnenkomt. Een goed aangelegde WTW hoor je niet, suizende kanalen krijg je als je gaat besparen op leidingdiameters ed. Ziektes, schimmels, pollen, stof en ander spul wat van buiten je huis binnenkomt worden in principe door je filters afgevangen, en ja die moet je ook regelmatig vervangen.

Voor de rest, als je met dakvervanging de boel vol gooit met pv, de spouw laat isoleren en overal (triple) HR++ glas erin stopt samen met een warmtepomp dan zou je stiekem al erg dicht in de buurt van een nulopdemeter-woning komen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Omdat het huis in een rustige buurt staat, zal het geluid van buiten wel mee vallen, verwacht ik. Ik denk dat het meer vrees voor constant aanwezig geluid van de balansventilatie is waar m'n vrouw zich zorgen over maakt. Ik heb al gesuggereerd om eens te gaan luisteren in een huis waarin centrale ventilatie met WTW is om te ervaren hoe dat is. Moet ik wel ergens zijn waar idd niet bezuinigd is op diameters enz.

En ja, PV komt sowieso op 't dak te liggen. Een huis is voor mij niet interessant als er geen enkele mogelijkheid voor PV is ;)

De uitdaging is nog wat we met glas-in-lood zouden gaan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Cranberry op 30-01-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:01
Vergeet niet dat ventilatie 24/7 nodig is om de luchtkwaliteit (meetbaar met CO2-sensor) acceptabel te houden.

In de zomer niet zo'n issue, ramen en deuren open en niks aan de hand. Maar in de winterperiode heb je ook ventilatie nodig. Een klassiek ventilatiesysteem (ventilatiebox die afzuigt op diverse plekken, roosters boven ramen voor toevoer) is dan erg in het nadeel. Je blaast warme lucht uit je woning en zuigt ijskoude lucht van buitenaf aan. Dat is niet fijn, tocht en koude voeten. Dus wat doet vrouwlief: de roosters dichtzetten. Paar kaarsjes aan voor de sfeer en ondertussen zit je jezelf eigenlijk gewoon te vergassen qua luchtkwaliteit :X Ik spreek uit ervaring, met een paar kaarsjes aan vliegt de concentratie (parts per million, ppm) CO2 bij ons thuis met z'n tweeën in huis al gauw richting de 1100. De GGD adviseert om bij 800 ppm te gaan ventileren.

Dus WTW: zeker doen. Als het goed is aangelegd (buizen van voldoende diameter met mooie vloeiende bochten, geen rare kronkels e.d) dan zou het goed moeten werken met weinig lawaai. Met een WTW kun je in principe niet 'teveel' ventileren.

Ik zou willen dat ik in mijn woning (1998) nog WTW-ventilatie kon toevoegen, maar dat zou erg veel hak- en breekwerk betekenen om de toevoerkanalen aan te leggen. Heb nu het rooster voor in de kamer maar dicht en alleen achter in de kamer open, maar het blijft behelpen om in de winter te zorgen dat je genoeg verse lucht aanvoert en het ondertussen ook nog comfortabel houdt.

Zie ook: Ventilatie in ouder huis: wat is er mogelijk?

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Ik woon zelf in een jaren twintig huis en binnenschilisolatie is de enige manier om redelijk te isoleren vooral met het oog op de toekomst.

Ventilatie zet je gewoon een raam voor open.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@digifun heb jij isolatie van de binnenschil toegepast? Wat is redelijke isolatie? Ik hoop(te) dat je met bijv. Suprafill je al een behoorlijk slag zou maken.

Een simpel raampje openzetten vergt nauwelijks een investering, maar ik ben idd bang dat je in de praktijk te weinig gaat ventileren, zoals @ThinkPad hierboven al aangaf.

Lastige vind ik ook dat als je éénmaal hebt verbouwd, niet zo snel de boel nogmaals op z'n kop gaat zetten om een balansventilatiesysteem te installeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Cranberry op 30-01-2018 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Spouwmuurisolatie gaat bijna niks besparen. Alleen voorzetwanden met isolatie werken goed.

De binnenmuren staan gewoon in de grond dus daar trekt de kou omhoog het huis in. Daar werkt spouwmuurisolatie of vloerisolatie weinig tegen.

De energiekosten van jaren dertig huizen zijn de laatste jaren hard gestegen. Het is ook behoorlijk trending op de buurtborrels. De hele wijk zit er natuurlijk mee, omdat allemaal te gaan naisoleren dat zijn dure verbouwingen. Ik hoor alleen maar bedragen van tienduizenden euro's en het wordt telkens hoger.

Bij balansventilatie werken de filters toch in praktijk slecht, wil je goed gaan filteren moet je echt met industriele filters gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
digifun schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:28:
Spouwmuurisolatie gaat bijna niks besparen. Alleen voorzetwanden met isolatie werken goed.

De binnenmuren staan gewoon in de grond dus daar trekt de kou omhoog het huis in. Daar werkt spouwmuurisolatie of vloerisolatie weinig tegen.

De energiekosten van jaren dertig huizen zijn de laatste jaren hard gestegen. Het is ook behoorlijk trending op de buurtborrels. De hele wijk zit er natuurlijk mee, omdat allemaal te gaan naisoleren dat zijn dure verbouwingen. Ik hoor alleen maar bedragen van tienduizenden euro's en het wordt telkens hoger.

Bij balansventilatie werken de filters toch in praktijk slecht, wil je goed gaan filteren moet je echt met industriele filters gaan werken.
Als bovenstaande juist is, dan houdt dat in dat isolatie van de buitengevel ook geen significante besparing met zich mee gaat brengen.
Ik kan me er enerzijds wel iets bij voorstellen, anderzijds lees ik weinig over kou door de binnenmuur die rechtstreeks in de grond staat, waardoor het resultaat van veel isolatiewijzen beperkt zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-09 12:01
Als je een binnenschil isolatie maakt, zal die een redelijke dikte hebben, dit kan dan praktisch zijn om bijvoorbeeld op de 1e verdieping dan ook de extra ventilatie buizen bij in te verwerken. Op begane grond is dit wellicht minder nodig.

Centimeters woonoppervlak inleveren is misschien niet zo leuk, maar je kan het huis daarmee wel naar modernere standaarden van isolatie krijgen. En dat betekent ook een veel hoger leef comfort.

Ik weet niet hoe ingewikkeld het dak is, maar je zou kunnen kijken naar een mogelijkheid om gewoon een dakbedekking van zonnepanelen te maken. Wellicht valt het te duur uit, maar het scheelt waarschijnlijk aardig in het niet hoeven kopen van dakbedekking en haken e.d.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:35
Cranberry schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:27:
[...]

Als bovenstaande juist is, dan houdt dat in dat isolatie van de buitengevel ook geen significante besparing met zich mee gaat brengen.
Ik kan me er enerzijds wel iets bij voorstellen, anderzijds lees ik weinig over kou door de binnenmuur die rechtstreeks in de grond staat, waardoor het resultaat van veel isolatiewijzen beperkt zou zijn.
als iemand dit zegt;
digifun schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 18:25:

Ventilatie zet je gewoon een raam voor open.
dan kan je zijn bijdrage verder gewoon compleet negeren, want dat gaat natuurlijk nergens over.
zo dachten ze in de jaren 20 toen ze het huis bouwden.

verder kan je natuurlijk ook met minders cm's isolatie af aan de binnenzijde, alleen hoe dikker hoe beter.
WTW zou ik altijd toepassen indien mogelijk, belangrijk is daarbij dat je het huis verder goed luchtdicht maakt. elke zucht wind die van buiten je huis in komt is namelijk verlies.

geluid van ventilatie komt veelal door verkeerde diameters, gekke bochten en verkeerde roosters.
dus als je alles strak aanlegt met de juiste diameter en juiste roosters dan hoor je het alleen als het echt dood stil is in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Denniz0229 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:20:
[...]

als iemand dit zegt;

[...]

dan kan je zijn bijdrage verder gewoon compleet negeren, want dat gaat natuurlijk nergens over.
zo dachten ze in de jaren 20 toen ze het huis bouwden.
Altijd weer vervelend die sneeuwvloksnotneuzen die in hun opvoeding niet mee hebben gekregen dat ze geen grote mond over grote mensen moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:35
digifun schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 17:14:
[...]

Altijd weer vervelend die sneeuwvloksnotneuzen die in hun opvoeding niet mee hebben gekregen dat ze geen grote mond over grote mensen moeten hebben.
nog vervelender is van die bejaarden die niet mee willen gaan met hun tijd.
dat we ''vroegah'' iets deden betekend niet dat dat nu nog steeds de beste optie is.

maar misschien kunnen we hier beter alleen posten als we iets bij te dragen hebben.
voor al je andere wijsheden kan je me dan DMen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Mee gaan met hun tijd en niet kritisch staan tegenover ventilatiesystemen die vuil ophopenin en maar accepteren dat het veilig is omdat het modern is.

Maar het is modern dus het moet goed zijn. Snotneuslogica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:16
@Cranberry
ik heb zelf gekozen voor een inventum ecolution combi 50 als ventilatie unit.
deze heeft voor en nadelen tov een WTW systeem.

als ventilatie unit heb je alleen een afzuig buis nodig van uit de ruimtes die je wil ventileren. dus geen aanvoer buis nodig die kun je via normale ventilatie sleuven doen.
leuk dat hij ook nog 50 liter water vast voorverwarmd, kun je nog een simpele elektra boiler na hangen en je hebt meteen je tap water.
leuk is ook dat hij zodra het kouder word als X graden(afhankelijk van het huis en isolatie) hij 24 uur per dag je cv water warm houd. (niet zo heel heet een 30-35 graden, maar genoeg om 24x7 je vloerverwarming lekker te houden.)
de lucht uit is zo rond de 2 tot 4 graden, dus is het buiten kouder als dat dan kan hij je huis niet verwarmen hij is ook maar 1,4kW dus niet echt krachtig.
ik heb er nu een 1650kWh per jaar in kunnen krijgen (hij heeft op alles voorrang) en dat zou mij een +/-400m3 gas bespaart moeten hebben. (maar zoveel meer luxer huis er door gekregen, ik verwarm nu ook meer van het huis dus als het eigenlijk 600m3 zou moeten zijn kan dat ook.)

ik zeg niet dat je deze moet nemen, maar kijk er eens naar, mischien is hij wel leuk toe te passen in het huis.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 31-01-2018 18:04 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik zou eens kijken naar decentrale WTW units. Lijkt mij ideaal voor zo'n jaren 20 woning.

Een centraal systeem is een behoorlijke ingreep.

Kan je bij de glas in lood ramen geen voorzetramen plaatsen? Iets soortgelijks heeft mijn broer gedaan in zijn jaren 30 woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:31

BCC

“Het is knap ongezond om in een plastic zak te leven met twee vieze rietjes” - vrij naar hoogleraar bouwkunde in delft. Maar kun je niet beter eerst naar de isolatie kijken van je jaren 20 woning?

[ Voor 23% gewijzigd door BCC op 31-01-2018 19:16 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:01
Rhaelak schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 19:09:
Ik zou eens kijken naar decentrale WTW units. Lijkt mij ideaal voor zo'n jaren 20 woning.

Kan je bij de glas in lood ramen geen voorzetramen plaatsen? Iets soortgelijks heeft mijn broer gedaan in zijn jaren 30 woning.
Decentraal is ook mooi inderdaad, dat zijn systemen als Climarad toch?
Wel vrij prijzig (al is een systeem voor het hele huis natuurlijk ook niet goedkopp) en ventilatorgeluid schijnt ook nog wel eens een issue te zijn (op slaapkamer, waar je juist 's nachts goede ventilatie nodig hebt, kan ik mij voorstellen dat dat irritant is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rhaelak schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 19:09:

Sommige glaszetters kunnen van glas in lood dubbel glas maken.
digifun schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 17:48:
Mee gaan met hun tijd en niet kritisch staan tegenover ventilatiesystemen die vuil ophopenin en maar accepteren dat het veilig is omdat het modern is.

Maar het is modern dus het moet goed zijn. Snotneuslogica.
Weet je waar dat vuil anders ophoopt? In je bank of in je longen. Doe mij dan maar wasbare filters.
In 1920 hadden ze dolgraag wtw ventilatie met filters gewild, smog was toen echt geen pretje.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 07:41
Even dit oude topic afstoffen aangezien ik met een soortgelijk dilemma zit. Ik ben van plan om mijn jaren 20 woning met een steensmuur zonder spouw fors te isoleren, wandverwarming aan te leggen en tegelijkertijd een oplossing voor de ventilatie van mijn woning te verzinnen.
Mijn woning is absoluut niet kierdicht en zeer vermoedelijk niet luchtdicht te krijgen.

Ik heb daarom ook naar de zogenaamde eenpijps decentrale WTW oplossingen gekeken en kwam er achter dat deze allemaal ca. een minuut lucht afvoeren, de warmte in te WTW bufferen en vervolgens deze warmte weer afstaan bij het ca. een minuut lucht toevoeren.

Bij een kamerinhoud van 100m3 en een debiet van 50m3 ventilatie zou in 1 minuut tijd 50/30 = 1,6 m3 lucht de woning ingeblazen of ontrokken worden. Stel het vertrek zou wel luchtdicht zijn dan zou dat resulteren in respectievelijk een overdruk en onderdruk van 160 Pa. Volgens mij verdwijnt bij dat drukverschil met buiten, iedere minuut tijd het volledige debiet van de decentrale ventilatie met als resultaat een rendement dat nihil is.

Klopt mijn analyse?

Zo ja, dan zou dat betekenen dat alleen 2 pijps decentrale WTW oplossingen werken met een dubbele ventilator omdat even veel lucht toegevoerd als afgevoerd wordt zodat er geen overdruk/onderdruk gecreëerd wordt en er daardoor veel minder valse lucht via kieren de woning in of uit gaat.

In dat geval zou ik uitkomen op bijvoorbeeld een Blauberg Freshbox 60 https://blaubergventilatoren.de/en/series/freshbox-60 . Echter, nergens in Nederland te vinden, laat staan prijsinformatie. Op basis van prijzen van webwinkels in andere landen die uiteraard niet in NL bezorgen schat ik in dat de prijs zo rond de 800 euro komt te liggen. Zijn er tweakers die toevallig adresjes en prijsinfo van die Blauberg hebben of een goed alternatief in de zelfde prijsrange kunnen adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:11

Seafarer

XXX

stekkel schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:25:
Even dit oude topic afstoffen aangezien ik met een soortgelijk dilemma zit. Ik ben van plan om mijn jaren 20 woning met een steensmuur zonder spouw fors te isoleren, wandverwarming aan te leggen en tegelijkertijd een oplossing voor de ventilatie van mijn woning te verzinnen.
Mijn woning is absoluut niet kierdicht en zeer vermoedelijk niet luchtdicht te krijgen.

Ik heb daarom ook naar de zogenaamde eenpijps decentrale WTW oplossingen gekeken en kwam er achter dat deze allemaal ca. een minuut lucht afvoeren, de warmte in te WTW bufferen en vervolgens deze warmte weer afstaan bij het ca. een minuut lucht toevoeren.

Bij een kamerinhoud van 100m3 en een debiet van 50m3 ventilatie zou in 1 minuut tijd 50/30 = 1,6 m3 lucht de woning ingeblazen of ontrokken worden. Stel het vertrek zou wel luchtdicht zijn dan zou dat resulteren in respectievelijk een overdruk en onderdruk van 160 Pa. Volgens mij verdwijnt bij dat drukverschil met buiten, iedere minuut tijd het volledige debiet van de decentrale ventilatie met als resultaat een rendement dat nihil is.

Klopt mijn analyse?

Zo ja, dan zou dat betekenen dat alleen 2 pijps decentrale WTW oplossingen werken met een dubbele ventilator omdat even veel lucht toegevoerd als afgevoerd wordt zodat er geen overdruk/onderdruk gecreëerd wordt en er daardoor veel minder valse lucht via kieren de woning in of uit gaat.

In dat geval zou ik uitkomen op bijvoorbeeld een Blauberg Freshbox 60 https://blaubergventilatoren.de/en/series/freshbox-60 . Echter, nergens in Nederland te vinden, laat staan prijsinformatie. Op basis van prijzen van webwinkels in andere landen die uiteraard niet in NL bezorgen schat ik in dat de prijs zo rond de 800 euro komt te liggen. Zijn er tweakers die toevallig adresjes en prijsinfo van die Blauberg hebben of een goed alternatief in de zelfde prijsrange kunnen adviseren?
Goed dan zal ik even helpen met het ontstoffen. 8)

Ik snap namelijk niet zoveel van je hele verhaal:
woning jaren 20 dus houten vloeren.
je wilt stevig isoleren dus maak je het meteen kier dicht en die WTW pijpen liggen er zo in met houten vloeren.
Let er wel op dat diameter 150mm heel snel als eerste maat komt om geluids problemen te voorkomen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
@Seafarer Natuurlijk maak ik mijn isolatiewerken allemaal zo kierdicht mogelijk, resteert, kelder/kruipkelder met allemaal leidingdoorvoeren, ramen boven met roosters, brievenbus, meerdere ventilatiedoorvoeren die van een keerklep voorzien moeten worden, afgetimmerde plekken die niet luchtdicht zijn, elektradozen die niet luchtdicht zijn, enz. Dus nee, veel te veel werk met een te grote onzekerheid dat het lukt. En dat voor een probleem dat alleen bestaat wanneer ik pulserende met een decentrale 1 pijps WTW systeem zou gaan ventileren.
Verder is het een businesscase die absoluut niet uit kan. Ik verwarm alleen de woonkamer en keuken en wanneer ik daar met 50 m3 per uur gemiddeld zou ventileren (bouwbesluit zegt dat voor 25m2 80m3 per uur nodig is), dan zou dat aan energieverlies 50 m3 * 1,2kg * 1000J * 24 * 3000 graaddagen / 3,6M = 1200 kWh aan warmteverlies per jaar. Het doel is een warmtepomp met een SCOP van 4 dus het gaat om het realiseren van een besparing van 300 kWh aan elektriciteit per jaar.

Dan het probleem dat jij niet zou snappen, ik stel dat pulserende 1 kanaals decentrale WTW oplossingen geen besparing oplevert in niet luchtdichte woningen omwille van de onderdruk/overdruk situatie die om de minuut gerealiseerd worden omdat daardoor de lucht via kieren de woning in gaat terwijl dat anders niet zou gebeuren aangezien drukverschil tussen binnen en buiten bepalend is voor de hoeveelheid lucht die van binnen naar buiten gaat en vice versa. Als de atmosferische druk binnen en buiten gelijk zou zijn dan zou er maar weinig lucht via kieren passeren. Vandaar dat ik voor een 2 pijps systeem pleit waarbij dat drukverschil niet gecreëerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:11

Seafarer

XXX

stekkel schreef op woensdag 11 april 2018 @ 07:41:
@Seafarer Natuurlijk maak ik mijn isolatiewerken allemaal zo kierdicht mogelijk, resteert, kelder/kruipkelder met allemaal leidingdoorvoeren, ramen boven met roosters, brievenbus, meerdere ventilatiedoorvoeren die van een keerklep voorzien moeten worden, afgetimmerde plekken die niet luchtdicht zijn, elektradozen die niet luchtdicht zijn, enz. Dus nee, veel te veel werk met een te grote onzekerheid dat het lukt. En dat voor een probleem dat alleen bestaat wanneer ik pulserende met een decentrale 1 pijps WTW systeem zou gaan ventileren.
Verder is het een businesscase die absoluut niet uit kan. Ik verwarm alleen de woonkamer en keuken en wanneer ik daar met 50 m3 per uur gemiddeld zou ventileren (bouwbesluit zegt dat voor 25m2 80m3 per uur nodig is), dan zou dat aan energieverlies 50 m3 * 1,2kg * 1000J * 24 * 3000 graaddagen / 3,6M = 1200 kWh aan warmteverlies per jaar. Het doel is een warmtepomp met een SCOP van 4 dus het gaat om het realiseren van een besparing van 300 kWh aan elektriciteit per jaar.

Dan het probleem dat jij niet zou snappen, ik stel dat pulserende 1 kanaals decentrale WTW oplossingen geen besparing oplevert in niet luchtdichte woningen omwille van de onderdruk/overdruk situatie die om de minuut gerealiseerd worden omdat daardoor de lucht via kieren de woning in gaat terwijl dat anders niet zou gebeuren aangezien drukverschil tussen binnen en buiten bepalend is voor de hoeveelheid lucht die van binnen naar buiten gaat en vice versa. Als de atmosferische druk binnen en buiten gelijk zou zijn dan zou er maar weinig lucht via kieren passeren. Vandaar dat ik voor een 2 pijps systeem pleit waarbij dat drukverschil niet gecreëerd wordt.
Ah zo. Inderdaad dat eenpijps systeem is niet de beste keuze.
Maar dat bedoelde ik ook, in een huis met houten vloeren heb je een centrale WTW zo makkelijk aangelegd.

Zal wel moeten als je met een warmtepomp wilt werken. Lijkt me de beste investering.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
@Seafarer
Ik ga het anders oplossen. Ik ben nu op zoek naar een warmtepompboiler met een regelbaar luchtdebiet zodat tenminste de ventilatieverliezen aangewend kunnen worden voor het opwekken van sanitair warm water.
De lucht trek ik dan uit de woonkamer en de toevoer van lucht in de woonkamer regel ik actief en komt uit de goed geventileerde kelder.
De Inventum ecolution optima is zo'n warmtepompboiler met een regelbaar debiet via een standenschakelaar en is daarmee als ventilatie C systeem te gebruiken. De standenschakelaar is te emuleren met een relais zodat ik relatief eenvoudig met een arduino met vocht en CO2 sensor slimmer kan ventileren.

M.a.w., ik accepteer de ventilatieverliezen die deels gerecupereerd worden door de warmtepompboiler met als resultaat meer frisse lucht minder energieverliezen.

Overigens heb ik voldoende kennis van ventilatie D systemen. Ik ben als hobbyproject bezig met een dynamisch kleppen systeem voor ventilatie D waarmee de kanaalkarakteristieken via een zelf bedacht algoritme automatisch afgeleid kunnen worden waardoor handmatig inregelen niet meer nodig is en je decentraal geregelde debieten kan instellen op basis van sensor data. M.a.w., ik weet hoe drukverliezen werken en hoe je ze iteratief moet uitrekenen.
Pagina: 1