Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:13
Uitgangspunten:
- momenteel geen PV
- sinds kort in bezit 100% electrische auto
- huidig energieverbruik plm. 3200 kWh/jaar
- zelfstandige met thuis-kantoor op 1e verdieping; dit kantoor moet eveneens voorzien worden van warmtepomp die kan verwarmen en koelen (gem. 2-3 dagen per week actief)
- normale CV met combi vloerverwarming (begane grond) en radiatoren (1e verdieping)

Woning:
- 2-onder-1 kap volendamse stijl dak met voorkant woning op 278 graden West (zuidelijke kant dakdelen op 188 graden Zuid)
- dakhelling 39 graden
- schaduw bovenste dakdeel (ik noem het maar even "middendak") in winter mogelijk schaduw van dak van de buren op laagste deel; maar winter is sowieso "ruk" (ik citeer voor gemak maar even de uitspraak van anderen hier). Rest van jaar geen schaduw
- schaduw lagere dakdeel ("overkapping garage", aan oost-kant woning): vanaf plm. 1 uur 's middags begint woning schaduw te geven, vanaf plm. 5 uur volledig in schaduw woning)
- 3-fasen aansluiting op grid (3x25A) - recent aangelegd ivm laadpaal electrische auto

Na veel lezen hier en elders op het web, plus het nodige 'spelen' met de SMA design tool denk ik nu het volgende te gaan doen.

- middendak: 15 stuks JA Solar JAM6K-60-300-PR-B 300Wp Mono met Zwart Frame (niet/nauwelijks zichtbaar vanaf de grond, daarom niet de all-black versie)
- overkapping: 8 stuks JA Solar JAM6K-60-300-PR-BK 300Wp Mono All Black (wel zichtbaar vanaf grond)
- omvormer: nog niet echt in verdiept, voor nu even uit gegaan van de SMA STP-6000TL20
- geen optimizers, tenzij jullie adviseren dit te doen voor de panelen op de overkapping (ik vraag me af of dit de TVT voor die 8 panelen verkort, dat heb ik nog niet nagerekend).

(de keuze voor het type panelen is gebaseerd op prijs per kWp, alle andere opties met mooie marketingpraatjes lijken mij weinig toe te voegen anders dan kosten; met deze aantallen liggen beide dakdelen vol)

Geen rekening houdend met de schaduw op de panelen op de overkapping levert dit naar schatting plm. 6000 kWh op (ik houd het hopelijk zo laag aan dat het niet gaat tegenvallen ; de sma-tool geeft 6853 kWh aan, dat lijkt me rijkelijk hoog, zelfs zonder schaduwen).
Als ik dan voor de overkapping conservatief reken en zo'n 40% van de capaciteit van deze panelen verlies vanwege de middag-schaduw, dan kom ik denk ik uit op zo'n 5100 kWh. Hierop afgaande zou ik de omvormer ook nog kunnen down-sizen.

Ik weet dat er nog veel meer variabelen een rol spelen, en ja ik heb ook nog een groot dak op het noorden (vrijwel zonder schaduw) waar ik makkelijk ruim 30 panelen op kwijt kan. Dit is op dit moment vanwege het beschikbaar budget echter geen optie. Het nu aan te leggen PV heeft tot doel de huidige energiebehoefte af te dekken, inclusief het overdag laden van de auto en de aan te leggen warmtepomp voor thuis-kantoor.

Vervolgens heb ik tot 2023 (als mogelijk de saldering vervalt) de tijd om te werken aan het verlagen van de gas- en elektra-rekening ;), dus het open houden van opties is wel belangrijk. Een van de eerste opties die ik op termijn zie is de nu 20-jarige CV-ketel eruit en een warmtepomp erin voor verwarming en warm water.

Ik schat dat ik bovenstaand systeem voor iets boven de EUR 7.300 ex BTW moet kunnen krijgen (oftewel plm. 1,06 euro/kWp ex BTW).

Mijn vragen voor nu:
- welke (if any) denkfouten zitten in bovenstaande verhaal?
- zijn de inschattingen qua aanlegkosten en opbrengst realistisch?
- hoe kan ik zelfde opbrengst voor lagere kosten realiseren?
- is het misschien efficienter/rendabeler om SF panelen op overkapping te gebruiken?
- zien jullie andere nog niet-genoemd mogelijkheden om TVT te verkorten?
- wat zouden jullie anders doen en waarom?

Alvast hartelijk dank voor de gedeelde wijsheid!
Gr.
Marcel

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben een plaatjes mens.... https://www.mupload.nl/

-Salderen is tot 2020, er komt snel duidelijkheid over terugleversubsidie (zeggen ze...)
-8 panelen in 1 string van 32 Vmpp is erg weinig spanning voor een 3-fase SMA. Beter 54 Vmpp panelen gebruiken. (ik ga er vanuit dat je niet 15 + 8 in 1 string wilt stoppen, ivm windrichting en hellingshoek, die anders is)
-SF niet meer aan beginnen ivm levering (problemen)
-MP in de gaten houden voor een 2e hands SMA STP. Maar eerst kijken of het überhaupt past met je panelen.
-Als zelfstandige...hoe zit het met teruggave BTW zonnepanelen en de ISDE subsidie op WP. Al in verdiept?
-Noord ligt hier ook vol en doet 55% op jaarbasis.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-01-2018 08:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@zwakie
jep, foto maakt veel duidelijk en schat een stuk simpeler.

de sma-tool rekent een 10-15% te conservatief valt vaak hoger uit. ;)
(maar heb het vermoeden dat je iets fout invult, cijfers klinken mij wat vreemd. :?
foto geeft meer duidelijkheid, ook de lokatie in het land verteld ons wat meer.)

verder wel goed onderzoek gedaan. d:)b
nu alleen nog de kleine beginners foutjes er uit halen en je kunt beginnen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-11 11:07
SolarEdge kan wel omgaan met verschillende windrichtingen, gradienten in 1 string. Bij de zwaardere modellen omvormers zijn ook 2 strings mogelijk. (vanaf de 4KW dacht ik, SE5000H en hoger in ieder geval wel)

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• zwakie
Voor de omvormer heb ik nog geen keuze gemaakt over merk/type, de SMA noemde ik als voorbeeld. Over panelen per string heb ik nog niet nagedacht, zit nu nog niet op detail-niveau. MP in de gaten houden en letten op Vmpp per string zijn goede adviezen, thanks!

Dit PV systeem ga ik in privé aanschaffen. Ik ben in privé (nog ;) ) geen ondernemer voor de BTW, dus standaard verhaald qua subsidies en mogelijkheden. Voor WP bestaan er inderdaad mogelijkheden, maar die zie ik als extraatje, zijn geen substantiele bedragen.

Cijfers van de SMA-tool leken mij al rijkelijk optimistisch, vandaar dat ik al een flinke hap van de gepresenteerde opbrengst had afgehaald. Ik zal zeker ergens iets fout hebben gedaan, maar kan nog niet vinden wat precies. Wat zouden 'normale' cijfers moeten zijn naar jullie inschatting?

V.w.b. foto's: duizenden foto's van de laatste 8 jaar, maar geen enkele waarmee ik goed kan laten zien hoe de daken liggen (deze lange zoektocht was de reden dat ik nog niet gereageerd had). Helaas ben ik momenteel veel op pad (bij donker weg en bij donker weer thuis), ik zal proberen komend weekend wat beter materiaal te posten.

Daarom voor nu maar even een plaatje van streetview geplukt (waar dat gekke raster vandaan komt snap ik niet):
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pc2wkhafjtjh7.png
De groene pijl geeft op zuid gericht middendak weer.

Van het dakdeel van de overkapping aan achterzijde woning heb ik geen enkele foto die dingen kan verduidelijken. Ik zal dit stuk proberen te verduidelijken a.d.h.v. deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wwmmdfl.jpg

- groene lijn: hoge dak is over de garage helemaal doorgetrokken tot aan 1e verdieping vloer
- dak loopt van bovenste nok tot vloer 1e verdieping door tot aan achtergeval.
- daarna plm. 5 mtr verder in dakvorm zoals bovenste dak aan voorgevel (dus vanaf gevel een nok en twee dakdelen, noord en zuid).

Hellingshoek en orientatie van middendak en overkapping zijn identiek.

Ik woon in Lemelerveld, Overijssel

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik denk dat ik het snap.

Dakvlak 1, zo goed als zuid, op 35 graden helling, waar 8 panelen passen. (liefst zwart want ik kan ze zien)
Dit dakvlak is na 13.00 uur in de middag in de schaduw.

Dakvlak 2, zo goed als zuid, zelfde als dakvlak 1, maar waar 15 panelen passen (hoeft geen zwart, kzie het zelf toch niet)
Dit dakvlak is in de wintermaanden deels beschaduwd, vanwege dak buren.

Dakvlak 3, Noord (als uitbreiding)

Je hebt 3-fase.

Lastig:
8 standaard panelen is wat weinig dc spanning voor een 3-fase stringomvormer. 8*32 Vmpp = 256 Vmpp
15 standaardpanelen zou wel kunnen, 480 Vmpp
Een 3-fase omvormer wil graag 590 Vmpp (SMA STP)

Dus:
Optie 1:
3x een 1-fase string omvormer met 1 mppt: (goedkope goodwe ofzo)
http://www.jenm-zonnepanelen.nl/omvormers/goodwe/
Dakvlak 1, Dakvlak 2, Noord)
Opm: voor de 15 panelen zou je een 2x mppt goodwe moeten nemen

Optie 2:
Een 3-fase omvormer: SMA STP of Goodwe, of Fronius
15x "standaard" panelen van 32 Vmpp
8x "hogere Vmpp" panelen van 54 Vmpp. BenQ sunforte 335 (niet zwart), Panasonic kuro 325 (zwart)

Optie 3:
Jinko Maxim integrated panelen. en alle 23 panelen in 1 string op een 3-fase omvormer,
Maar ik zie die nergens meer, dus dat valt af.
Noord kan dan op mppt 2

Optie 4:
Solaredge.... (geen ervaring mee)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• zwakie
@AUijtdehaag Je snapt hem inderdaad helemaal, en bedankt dat je de tijd hebt genomen om wat opties op te schrijven voor me. Optie 3 had ik om dezelfde reden die je noemt ook al laten vallen.

Even wat nieuwe informatie die ik sinds mijn laatste post heb verkregen:

De panelen op het middendak moeten als 3 rijen van 5 panelen in landscape gelegd worden, en ik weet van een buurman verderop dat ik "iets" moet doen met de onderste rij om opbrengst te optimaliseren (het blijkt dat -in tegenstelling wat ik dacht- de onderste rij ook in de zomer een "streepje schaduw" meepakt. Hiermee lijkt de door jou genoemde optie 2 af te vallen...

Komt nog een klein 'tegenvallertje' bij: ik heb een paar cypressen ZO van de overkapping staan die 's morgens wat schaduw zullen gaan werpen op 2 of 3 panelen op de onderste meter van de overkapping. Ook hier moet ik mogelijk wat doen om hogere opbrengst te krijgen.

Als ik dit allemaal wil doen, dan wordt het denk ik zelfs erg nadelig en wellicht onmogelijk om met een enkele 3-fasen omvormer te werken vanwege de meerdere en korte strings die je dan krijgt (parallelle strings gebruiken lijkt ook niet mogelijk voor zover ik kan overzien, bovendien zie ik voordeel van parallel in mijn situatie niet).

Ik begin daarom te neigen naar een oplossing met 2 of 3 1-fase omvormers.

Wanneer ik alle informatie die ik tot nu toe heb vergaard en gekregen tot een plan smeed dat zou kunnen werken, dan kom ik op het volgende:

Voor het middendak:
1-fase omvormer met twee stings: string A: 10 panelen voor bovenste 2 rijen, string B voor 5 panelen op onderste rij (dit levert meteen weer de vraag op of spanning op string B niet te laag wordt).

Als alternatief zou ik alle 15 panelen in 1 string kunnen met plaatsen, maar dan heb ik denk ik optimizers nodig voor de onderste rij (met de mogelijk bijkomende nadelige invloed op de TVT)

Voor de overkapping:
Deze panelen worden portrait gelegd: 4 naast elkaar, 2 boven elkaar.
1-fase omvormer met 1 string (ook hier zelfde mogelijkheid tot gebruik optimizers voor 2 of 3 panelen die schaduw zullen vangen, met zelfde nadeel als hierboven genoemd)

Voor Noord:
Deze optie past nu nog niet in het budget, maar zou dan ook een 1-fase omvormer nodig hebben.

Dit houdt dan in dat ik van de 3 fasen die van buiten komen 1 fase niet zal gaan voeden. Ik neem aan dat je dit gewoon kunt doen? Zo ja, dan laat ik de fase met het minste verbruik los-gekoppeld van het PV totdat ik zover ben dat ik noord ook vol gooi.

Ik hoor graag jullie mening.

• zwakie
Een aantal dagen verder, en inmiddels tot ander inzicht gekomen: vanwege de middag-schaduw op de overkapping en de schaduw op de onderste rij op het middendak neig ik nu sterk om toch richting de (duurdere) SolarEdge oplossing te gaan met alle panelen in 1 string. Ik lees links en rechts dat de SMA OptiTrack oplossing wel werkt met een paar panelen schaduwvorming, maar in mijn geval heb ik er te veel denk ik - denk bijv. aan de 8 panelen op de overkapping, die hebben er allemaal mee te maken later op de dag. De foto van het legplan dat ik bij de offerte kreeg illustreert dit goed:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/g7cv9wx155.jpg

(op deze foto lijkt het overigens dat er nog een rij bij kan op het middendak, dat is niet het geval!)

Vanmorgen eerste adviesgesprek gehad, het blijkt dat ik op het middendak 3 panelen meer kwijt kan dan gedacht.

Ik heb inmiddels de offerte binnen:
- 26 stuks Trina Solar Allmax M Plus 295 Wp mono PERC all black [TSM-295 DD05A.05]
- 26 stuks SE Optimizers P300
- SolarEdge SE7K 3-fase omvormer
- volledig geinstalleerd (bevestigingsysteem: SolarStell haken)
- incl. verzorging BTW teruggaaf
- 5 jaar garantie op installatiewerk
- standaard fabrieksgarantie panelen en omvormer
- aanmelding St. Garantiefonds ZonneEnergie
- installatie kan begin maart gedaan worden

Totaal Wp: 7.670
Prijs EUR 8.750 ex BTW
Prijs/Wp: EUR 1,14 ex BTW

Ik hoor graag jullie mening over deze eerste offerte.

• migjes
@zwakie
kijk eens naar de maanden november tot en met februari.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/jaar%20opbengsten.jpg

als je in die maanden schaduw hebt en dat zou 50% zijn (wat absurd veel is, erg hoog geschat) dan maak ik dat goed met 1 week zomer opbrengst ;)
winter schaduw dat boeit niet. opbrengst is ruk, dus verlies is minimaal ;)

ook schaduw in het begin en het einde van de dag, dat doet geen ruk aan je opbrengst.
zon is dan nog niet krachtig. ;)

in de zomer staat de zon veel hoger in de hemel en heb je die schaduw dan niet, dan heb je geen solaredge nodig. ;)

edit:
een perfecte winter dag zo als van de week deed ik 8kWh scoren (dit is erg uitzonderlijk voor februari)
maar dat is niks want in de zomer is een 30+kWh mogenlijk. ;)

met solaredge is de schaduw nog steeds niet weg, dus mischien scoor je dan wel 1 of 2 kWh meer. (waarschijnlijk maar een 0,5kWh)
als je 3 van die dagen hebt in februari dan mag je blij zijn.
voor die 6kWh per februari, kun je eigenlijk geen solaredge voor koppen
dat koop je alleen maar als je de logging per paneel erg leuk vind. ;)

edit2:
maak je gewoon weg niet te druk over schaduw.
kijk eens hoeveel schaduw ik op mijn oost-west set heb. >:)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dipje tussen 7:00 en 7:30 dat is een grote kerktoren op 50 meter afstand. >:)

maar meer schaduw komt van mijn eigen dak.
west begint pas in de zon te komen na 11:00, en oost licht vanaf 16:30 in de schaduw.
ik scoor toch nog een 750kWh/kWp

[ Voor 56% gewijzigd door migjes op 07-02-2018 13:08 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• zwakie
@migjes Dank je voor de snelle reactie, ik snap jouw verhaal volkomen. Ik zal er nog wat meer over nadenken, dit verhaal speelt immers ook in de zomer wanneer er echt geproduceerd moet worden ;)

Even afgezien van dit schaduw-rendement verhaal: wat vind je van de prijs die aangeboden is? (dit vertelt me mogelijk 'iets' over de aanbieder in algemene zin)

[ Voor 27% gewijzigd door zwakie op 07-02-2018 13:40 ]

• migjes
@zwakie
als jij solaredge wil moet je dat gewoon doen hoor.
maar kies het niet voor dat beetje schaduw. ;)
daar kun je gewoon omheen werken voor minimaal zelfde kosten of beter.

prijsje wat je geeft vind ik voor solaredge niet echt fout. ;)

hier nog 1tje:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schaduw.jpg
klein stuk je logging (per seconde) met 9x190Wp panelen.
een paar seconde even een dekentje over 1 paneel gegooid.
dat geeft ruime schaduw op 1 paneel. ;)
dit is zonder optitrack/mppscanning(ondersteunt mijn omvormer wel, maar stond uit)/pvsweep.

• mjdvandenberg
  • Laatst online: 09:51
zwakie schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:29:
- incl. verzorging BTW teruggaaf
Als je als zelfstandige werkt, en de stroom ook met je bedrijf af kunt nemen (je hebt een EV zie ik, ik neem even aan dat die op de zaak staat?) kan je de PV installatie ook door de zaak laten aanschaffen (en afschrijven).

Daar zitten wel wat haken en ogen aan:
- je moet aan kunnen tonen dat je (een groot deel van) de stroom ook zakelijk gebruikt, dus een MID-meter voor de PV en een MID-meter voor de EV zijn bv wel nodig.
- ik weet niet precies of je het privé verbruik ook moet verrekenen tussen privé en de zaak
M.i. wel de moeite waard om dat nog even uit te zoeken. De BTW terugvragen gaat in dit geval natuurlijk ook 'vanzelf'

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

• migjes
@zwakie
de tekening die je nu neer zet zier het er naar uit dat je op het hoofd dak best nog 1 lijn extra aan panelen kunt leggen.
dus 24x op hoofd dak.
en dan nog 8x op het sub dak (maar hier kun je ook nog wel een paar extra leggen 2 of 4 extra daar zou tof zijn.)

de panelen die je gebruikt hoeven geen 295Wp te zijn, je zou ook best 270Wp kunnen gebruiken of 320Wp.
zolang ze maar +/-32Vmpp leveren. (daar ga ik van uit in het verdere verhaal.)

neem je een simpele omvormer zoals een fronius (of een ander merk, maar elk merk is net iets anders.)
https://www.fronius.com/e...symo/fronius-symo-7-0-3-m

dan zie je dat hij minstens 200Vmpp nodig heeft om aan te blijven.
of beter gezegd 228Vmpp om lekker te werken.
maar hier heb je wel wat warmte berekening bij nodig. ;)
(hoe warmer de panelen de lager de Vmpp.)
versimpeld gesteld 12X32Vmpp geeft altijd genoeg Vmpp voor die omvormer.

als een paneel in de schaduw raakt, dan levert die geen vmpp meer.
zolang je dus 12 panelen uit de schaduw hebt, werkt de omvormer dus gewoon door.
(in werkelijkheid zal hij het bij 8 of 9 panelen zonder schaduw al doen, neem nu wel erg veel marge.)
je kunt 36 panelen leggen, dus die opdelen over de 2x mpp dus 18 stuks per mpp.
en handig indelen zodat er per mpp altijd 9-12 geen schaduw hebben.
en dan ben je nog steeds niet veel duurder(of mischien zelfs helemaal niet) uit als de hele set met solaredge.
maar je hebt dan meer Wp dus ook meer opbrengst. ;)

edit:
een P300 kost al snel 35€ die 26X = 910€ daar koop je al 5 extra panelen voor. ;)
door panelen met een lager aantal Wp te pakken bespaar je al snel 20€ dat 26X =560€, daar heb je al snel 3 extra panelen voor.
uiteindelijk heb je dan meer Wp voor de zelfde totaal prijs met meer kWh per jaar aan opbrengst. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door migjes op 07-02-2018 15:04 ]

• zwakie
mjdvandenberg schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:59:
[...]M.i. wel de moeite waard om dat nog even uit te zoeken.
Heb ik al gedaan, na zorgvuldige afweging heb ik besloten om het op naam van mijn vrouw in privé te houden. Toch bedankt dat je het even duidelijk vermeldt, anderen hebben er wellich wat aan en hun beslissing kan mogelijk anders uitvallen dan de mijne! _/-\o_

• zwakie
migjes schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:50:
een P300 kost al snel 35€ die 26X = 910€ daar koop je al 5 extra panelen voor. ;)
door panelen met een lager aantal Wp te pakken bespaar je al snel 20€ dat 26X =560€, daar heb je al snel 3 extra panelen voor.
uiteindelijk heb je dan meer Wp voor de zelfde totaal prijs met meer kWh per jaar aan opbrengst. ;)
Op die manier had ik nog niet de opties bekeken, zal ik zeker doen. Top-advies, dank je wel!

O, even over die extra rij op het hoofddak: ik heb dakpan hoogte opgemeten, een 4e rij zou misschien nèt kunnen, maar wordt dan zeker heel erg krap. Wel komt die 4e rij dan een groot deel van de dag flink in de schaduw te liggen.

Keuzes... keuzes... keuzes...

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hoeveel kilometer ga je met je EV rijden?

Om het verhaal nog wat ingewikkelder te maken: de onderste rij ligt in de winter in de schaduw- klopt.
Maar bij grijze luchten doen ze lekker mee, en als je dakhelling 45 graden is, dan komt de zon er vanaf april tot augustus vol op:
Afbeeldingslocatie: http://www.weerstationuithoorn.nl/weer/Charts/Zonnestand.gif

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mjdvandenberg
zwakie schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 17:10:
[...]

Heb ik al gedaan, na zorgvuldige afweging heb ik besloten om het op naam van mijn vrouw in privé te houden. Toch bedankt dat je het even duidelijk vermeldt, anderen hebben er wellich wat aan en hun beslissing kan mogelijk anders uitvallen dan de mijne! _/-\o_
Wat is de belangrijkste reden geweest de panelen niet door de zaak aan te laten schaffen?
Als er na het vervangen van mijn PHEV door een BEV nog budget over is wil ik ook extra panelen op het dak gaan zetten/leggen, en zal die afweging dus ook moeten gaan maken.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

• migjes
@zwakie
een paneel heeft niet 1 diode maar meestal hebben ze er 3. ;)
dus zijn de onderste 2 rijen cellen met schaduw dan werkt 2/3 van het paneel steeds gewoon door.
(alleen de Vmpp daalt dan met 1/3)

in de lente heb je dan meer schaduw, klopt.
(dak van buren levert dan de schaduw door de lage zon stand)
de lente is het moment dat je panelen de hoogste W halen.
in de zomer worden je panelen warmer en daar door zakt de W iets. (kijk in de specs van de panelen naar de NOCT waarden.)
maar dan komen net de lage panelen uit de schaduw en zullen dat compenseren. ;)

en niet alleen zon levert een W uit de panelen, ook als het bewolkt is doen ze leveren.
alleen wat minder natuurlijk, maar door de weerkaatsing van de wolken maakt schaduw een stuk minder uit. ;)

vroeger betaalde je 80-100ct/Wp vandaag de dag is dat nog maar 50-40ct/Wp.
Wp is gewoon goedkoop geworden. *O*
(zo goedkoop dat er zelfs al mensen hun noord dak vol gooien.
voor zelf leggers is dat al goed kosten effectief te doen.)

• zwakie
Wat is de belangrijkste reden geweest de panelen niet door de zaak aan te laten schaffen?
Voor beide opties is inderdaad wat te zeggen, ik heb er ook best wel een tijdje mee lopen worstelen. Puur rekenkkundig had de beslissing beide kanten op kunnen vallen.

Wat uiteindelijk voor mij de doorslag gaf is de (hopelijke ;) ) waardevermeerdering van ons huis in privé. Ons huis is onze belangrijkste oudedag-voorziening en wil ik strikt gescheiden houden van mijn zakelijke activiteiten.

• zwakie
@migjes Nogmaals dank voor de wederom werstrekte inzichten en denkwijzen _/-\o_ _/-\o_

Ik neem ze mee in mijn afwegingen!

• zwakie
Proton_ schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:50:
Hoeveel kilometer ga je met je EV rijden?
Zo'n 18-20k per jaar, 95% thuis te laden. Vanwaar deze vraag?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Om een schatting te maken van de kWhs in totaal :)
De auto zal er zo'n 1500 lusten, waarmee je totaal op 4700 kWh komt.
Met een warmtepomp erbij (~2000 kWh?) moet je dus alles dichtleggen om rond de nul uit te komen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• zwakie
Proton_ schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:26:
Om een schatting te maken van de kWhs in totaal :)
De auto zal er zo'n 1500 lusten, waarmee je totaal op 4700 kWh komt.
Met een warmtepomp erbij (~2000 kWh?) moet je dus alles dichtleggen om rond de nul uit te komen.
Ah, op die manier. Thanks.
Die berekening had ik helemaal aan het begin van het traject al gemaakt, mijn schatting komt 500kWh hoger uit, Ik twijfel nog over het leggen van een extra onderste rand, want met het plan zoals hierboven beschreven zit ik al ruim boven de nullijn.

• migjes
@zwakie
vroeger (toen je dat nog met ene lange OE schreef) was het verschil tussen kWh die je over had (kolenfooi) en kWh's die je kocht(of saldeert) erg groot, soms wel 3,5x. (6ct vs 22ct)
vandaag de dag is dat verschil een stuk kleiner geworden ongeveer 2x. (10ct vs 20ct)
dus over produceren is gewoon weg niet meer zo erg, maar een lekkere luxe geworden.
ook worden de €/Wp niet duurder maar juist goedkoper hebt er niet zomaar een zwaardere omvormer voor nodig.
(totaal prijs helaas wel, maar ja luxe kost geld.)
en niet elk jaar gebruik je de zelfde hoeveelheid kWh een beetje buffer hebben is dus wel zo prettig. ;)

het liefste zie ik je trouwens 1 type paneel gebruiken.
gewoon omdat het vele jaren op dak moet liggen en dan kunnen er altijd dingen gebeuren.
stel een komeet vliegt(om maar iets doms te noemen) door je dak heen, dan heb je te minste de zelfde panelen om te kunnen herstellen. ;)

dan stel je ook nog zwarte panelen, dat mag gerust van mij als je het mooi vind.
maar als je zwarte dakpannen hebt, kom je er snel achter dat er vele kleuren zwart zijn.
zwarte dakpannen zijn eigenlijk helemaal niet zwart maar grijs. (tenzij je geglazuurde dakpannen hebt.)
en dan vind ik gewone panelen eigenlijk mooier. maar erg persoonlijk.
(zwarte panelen zijn vaak 5ct/Wp duurder.)

dan mag je ook nog denken aan mono of poly.
poly is vaak een 10ct/Wp goedkoper als mono.
(maar ik zelf vind poly ook niet mooier, is toch blauwer en je ziet wat meer kristal structuur.)
maak eens een rondje in je eigen buurt, je ziet snel genoeg wat poly of wat mono is en kunt dan je eigen mening vormer.

• zwakie
@migjes Wat je in jouw laatste post zegt komt helemaal overeen met wat ik al uitgevonden had (ook na een 'rondje door de buurt'), inclusief het gevoel van luxe en een buffertje hebben. ;)

Blauw vind ik ronduit lelijk, dus dat wordt hem niet. Over 1 type paneel: dat ben ik sowieso van plan.

Alleen begrijp ik niet goed wat je bedoelt met:
stel een komeet vliegt(om maar iets doms te noemen) door je dak heen, dan heb je te minste de zelfde panelen om te kunnen herstellen. ;)
Adviseer je om een paar panelen extra te kopen zonder ze te gebruiken, om ze achter de hand te houden voor als er schade mocht komen?!?

Als dat zo is, dan kan dat kosten-efficienter: geen panelen op voorraad leggen, en mocht er schade komen en huidige type is niet meer leverbaar, dan gewoon een ander type nemen en deze op onderste rij in het midden plaatsen (compleet uit het zicht) en de panelen die daar lagen op de plek van de beschadigde panelen neerleggen...

[ Voor 20% gewijzigd door zwakie op 09-02-2018 11:27 ]

• migjes
@zwakie
nop, lol.
ik bedoel, liefst allemaal de zelfde panelen gebruiken, mocht het nodig zijn straks nog veranderingen te doen.
dan heb je veel de zelfde type panelen en is het makkelijker iets nieuws te verzinnen. ;)
extra panelen is niet nodig (en werkeloze panelen zijn zonde). ;)

maar duidelijk mono het word.
zwart of gewoon?

en dan:
gewoon of met zwarte rand?

• mjdvandenberg
zwakie schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:06:
[...]

Voor beide opties is inderdaad wat te zeggen, ik heb er ook best wel een tijdje mee lopen worstelen. Puur rekenkkundig had de beslissing beide kanten op kunnen vallen.

Wat uiteindelijk voor mij de doorslag gaf is de (hopelijke ;) ) waardevermeerdering van ons huis in privé. Ons huis is onze belangrijkste oudedag-voorziening en wil ik strikt gescheiden houden van mijn zakelijke activiteiten.
Ok, helder. Ik ga het eerst maar eens rekenkundig bekijken, dan zie ik wel waar we op uitkomen. Voorlopig staat er nog geen BEV, dus ik heb nog even de tijd.

• zwakie
migjes schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:32:
@zwakie
maar duidelijk mono het word.
zwart of gewoon?

en dan:
gewoon of met zwarte rand?
Het worden allemaal full blacks.

Ik heb nog een paar andere offertes gehad die allemaal minder aantrekkelijk of duurder per Wp waren. Ik heb inmiddels de offerte van de eerste aanbieder geaccepteerd. Ik heb besloten te blijven bij de samenstelling zoals ik eerder heb vermeld, dus geen extra onderste rij op middendak.

Plaatsing zal vrijdag 9 maart gedaan worden, mooie timing ;)

Dank allemaal voor het meedenken en de verstrekte adviezen!

• migjes
@zwakie
oke, dan zal ik maar niet vertellen dat ik nu al 10+kWh per dag doen.
of te wel 2€ per dag.
word je waarschijnlijk alleen maar ongeduldig van. >:)

we willen straks wel foto's, kunnen we mee smullen. ;)

• zwakie
migjes schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:23:
@zwakie
oke, dan zal ik maar niet vertellen dat ik nu al 10+kWh per dag doen.
of te wel 2€ per dag.
word je waarschijnlijk alleen maar ongeduldig van. >:)

we willen straks wel foto's, kunnen we mee smullen. ;)
Het is gelukkig te overzien met nog 2 weken wachten te gaan... :*)
Ik zal t.z.t. wel een paar foto's plaatsen

• zwakie
De panelen liggen, de omvormer is aangesloten, alleen kwam er een kink in de kabel doordat de vrouw van één van de mannen besloot dat het tijd was om een baby 'uit te poepen' ;) Geintje... hartstikke mooi voor die man en vrouw natuurlijk , van harte en geniet lekker op die roze wolk :z

Betekende helaas wel dat ze niet zijn overgekomen met de aansluiting in de meterkast, gelukkig komt een van de mannen morgenochtend (zaterdag dus) om half negen langs om dit laatste klusje in orde te maken _/-\o_

Fotootjes volgen nog...

Pagina: 1