Consequenties te lage MTU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als ik via de volgende site: https://www.speedguide.net/analyzer.php een test uitvoer komt daaruit dat mijn 'MTU' niet optimaal is. Ik krijg de volgende melding:

code:
1
2
MTU = 1460
MTU is not fully optimized for broadband. Consider increasing your MTU to 1500 for better throughput. If you are using a router, it could be limiting your MTU regardless of Registry settings.

Ik test dit via verschillende apparaten in mijn netwerk, zowel bedraad als draadloos. Allen geven dezelfde uitkomst. Het lijkt er dus op dat dit komt door mijn provider (Ziggo).
In de modem/router (Compal Connectbox) kun je de MTU instellen, maar die staat al op 1500.

Aangezien ik net heb geïnvesteerd in nieuwe bekabeling, sneller internetabo en nieuw accesspoint stoort het mij een beetje dat er kennelijk toch nog iets niet optimaal is. Mede omdat ik soms kleine 'hick-ups' in mijn verbinding merk, waarop ik niet echt een vinger kan leggen wat de oorzaak is (bij het openen van een webpagina blijft Chrome soms even 2-3 seconden hangen op 'Host vaststellen' of 'Bezig met opzetten van de verbinding'). Hiervoor heb ik al het meeste uitgesloten, waardoor ik me nu afvraag wat zo'n te lage MTU concreet inhoudt?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
packets hebben een header van 40 bytes. Dat een externe site 1460 meet terwijl je modem op 1500 staat klopt dus gewoon.
En 1500 is de grens voor ethernet. Dus hoger kan ook niet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Klopt (heb daar ook gereageerd), maar het werd me niet echt duidelijk wat je concreet ervan merkt. Iemand geeft aan dat je wellicht niet je volledige snelheid benut, omdat pakketjes fragmenteren, maar houdt dat in dat ik bijv. 195Mbit haal ipv. 200Mbit? Of wordt de responsetijd (ping/lag, concreet: het opvragen van een webpagina) ook merkbaar beinvloedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:55:
packets hebben een header van 40 bytes. Dat een externe site 1460 meet terwijl je modem op 1500 staat klopt dus gewoon.
En 1500 is de grens voor ethernet. Dus hoger kan ook niet.
Maar in dat gelinkte topic hierboven geven ook mensen aan dat die site wel 1500 weergeeft. Waarom toont ie bij hen dan niet 1460?

[edit] en waar ik uiteindelijk heen wil: kan dit een oorzaak aan mijn kant hebben? Bijv. een slecht abonee overnamepunt (groene kabel) of signaal van Ziggo dat niet goed binnenkomt? (modem geeft wel goede waarden rond de =5dB).

[ Voor 21% gewijzigd door Palomar op 29-01-2018 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Simpelste uitleg: als je MTU te klein is, ga je meer packets zenden/ontvangen waardoor de algemene transmissie-snelheid inzakt. Bij kleinere MTU-size, krijg je packet fragmentation waardoor de tijd tussen vraag & antwoord (intern of tegen internet) langer duurt.

Misschien dat je je eens extra in kan lezen in op bijvoorbeeld https://www.incapsula.com/blog/mtu-mss-explained.html want daar staat een relatief simpele doch duidelijke uitleg en tekening.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Volgens dit topic is (was?) er iets niet correct met de implementatie van MTU in de firmware van de 'oude' connectbox, wat bij de nieuwe beter is. Maar zoals hier ook wordt aangegeven is de performance van de ConnectBox in algemeen niet zo geweldig, los van de MTU. Over problemen met de performance van de ConnectBox is wel meer terug te lezen in verschillende fora. Dus of deze kleine MTU afwijking nou zo'n probleem is betwijfel ik.
Pagina: 1