Processor bottleneck? AMD fx6100 + geforce GTX 1060 6gb

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidzoid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-01 08:59
Hallo,

Recent is mijn Asus Geforce GTX 560 Direct CU II OC kapot gegaan en heb ik een nieuwe GPU moeten aanschaffen. Na veel zoeken heb ik, mede gezien mijn budget, uiteindelijk gekozen voor een EVGA Geforce GTX1060 6GB.

Nou werkt deze kaart best een stuk beter dan mijn oude, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Ik heb in veel games nog steeds behoorlijke framedrops. Ik had toch wat meer verschil verwacht. Misschien moet ik mijn verwachtingen bijschaven, maar ik zou graag toch te weten willen komen of de rest van mijn PC misschien te sterk verouderd is en ik de prestaties kan verbeteren door andere onderdelen te vervangen.

CPU: AMD FX6100 Six-Core 3.3Ghz met Arctic Freezer Xtreme Rev.2
GPU: EVGA Geforce GTX 1060, 6GB
Mobo: ASRock 970 Extreme3
RAM: Corsair (2x4) 8,00GB Single-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Audio: Creative SB Audigy
PSU: CoolerMaster GX Lite 600 600W ATX23

HDs:
232GB Samsung SSD 840 EVO 250GB ATA Device (SSD)
931GB Seagate ST1000DM003-1ER162 ATA Device (SATA)
55GB ADATA SSD S510 60GB ATA Device (SSD)

Het begon met games zoals GTA V, die toch minder presteerden dan ik had gehoopt. Volgens de game zelf zit ik nog een heel stuk onder de maximale memory belasting, maar toch gaat de FPS regelmatig rond, of zelfs onder, de 30 fps.
Wanneer ik Dying Light speel, zit mijn FPS rond de 100 als ik ergens binnen sta, maar in de buitenwereld gaat hij sterk omlaag, ook richting de 30ish.

Naar aanleiding hiervan ben ik wat gaan rondprutsen met settings, maar die lijken nauwelijks verschil te maken. Als ik de graphics sterk omlaag zet, heb ik nog steeds forse FPS drops en is het eigenlijk de moeite van het kwaliteitsverlies niet.
Daarom ben ik, na er zeker van te zijn dat mijn NVIDIA drivers up to date zijn, wat op internet gaan zoeken.

Volgens http://thebottlenecker.com/ is mijn CPU te zwak voor mijn GPU.
Om dit te checken heb ik tot nu toe op 1 game vrij intensief getest hoe mijn hardware reageert.

Subnautica draai ik momenteel op de medium graphics preset.

Mijn FPS schommelt nogal, wat ook mede door de Unity engine kan komen. Ik begon met een FPS die schommelde tussen de 35 en 58. Momenteel zit ik tussen de 28 en 55 fps. (blijkbaar wordt je fps minder naarmate je meer bouwt in de game)

Mijn CPU komt volgens taakbeheer nooit boven 70% belasting en zit meestal veel lager. Zo rond de 50% ofzo. Hij wordt niet veel warmer dan 35 graden.
Mijn GPU is eigenlijk continu vol belast op 1800ish Mhz en zit meestal rond de 69 graden, maar piekt soms korte tijd op 75 graden.

Het lijkt erop dat mijn CPU nog prima meekomt, maar ik ben geen hardware genie, dus misschien zie ik dat wel helemaal verkeerd.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met tips of advies. Mocht ik nog nodige info zijn vergeten, dan geef ik die graag alsnog.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:42
Ja, je processor kan een gtx 1060 niet bijbenen. Dat de cpu niet volledig belast wordt is waarschijnlijk omdat er maar weinig applicaties zijn die geoptimaliseerd zijn voor bulldozer.

Ik zou zeggen dat een upgrade op am3+ het niet waard is, en dat je eigenlijk moet Overstappen naar een nieuwer platform.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:39

Nemesizz

Untouchable

Mijn CPU komt volgens taakbeheer nooit boven 70% belasting en zit meestal veel lager. Zo rond de 50% ofzo. Hij wordt niet veel warmer dan 35 graden.
CPU belasting kan soms misleidend zijn, zo kan het zijn dat taakbeheer (of welk programma ook) zegt dat er bijvoorbeeld maar 50% belasting is, maar wil niet zeggen dat je CPU geen bottleneck is.
Zo is het goed mogelijk dat er bijvoorbeeld maar 2 cores gebruikt kunnen worden door een applicatie / game, en die dan non-stop op 100% belasting staan, de rest word niet gebruikt en doen praktisch niks waardoor het totale load van CPU niet 100% is, maar toch bijvoorbeeld 2 cores wel maximaal belast worden en de applicatie / game toch vertraagt.

Daarnaast is een belaste temperatuur van 35ºC niet realistisch, idle kan, maar belast lijkt me sterk.
Check met een programma zoals CPU-z eens (soms kan het ook met HWMonitor, verschilt per moederbord) wat de processor doet qua Mhz. Kan zijn dat het ding vast blijft zitten op een laag pitje (weinig Mhz).

Als je CPU bijvoorbeeld niet op volle snelheid draait, komt dat verhaal van die belastings percentage ook weer boven. Al blijft je CPU steken op 1600Mhz, game kan bijvoorbeeld maar 2 cores gebruiken, gaan die 2 cores op 100% op 1600Mhz (en heb je een belabberde performance), maar doordat de rest niks doet, zie je totaal dus maar een laag CPU gebruik.

Ik hoop dat het een beetje te volgen is, want ben zelf ook niet helemaal helder vandaag ;)
(tegen grieperig aan....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit lijkt behoorlijk op een CPU bottleneck ja...
Je hebt een FX CPU, Bulldozer. Die worden ook wel eens gekscherend "faaldozer" genoemd omdat het eigenlijk slechte CPU's zijn.

Je zal geld opzij moeten gaan leggen/vrijmaken voor een CPU/moederbord/RAM upgrade en je voeding eigenlijk ook. Als dat niet meteen kan, dan zou ik je willen aanraden te wachten tot april en Ryzen 2. Met Ryzen heeft AMD een gigantische stap voorwaarts gezet, en met Ryzen 2 zou het nog beter moeten worden. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 14:46

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Of proberen met een 8350...

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidzoid
Bedankt voor alle reacties zo ver!

De CPU is dus daadwerkelijk een dingetje.
De CPU temparatuur die ik doorgaf heb ik afgelezen van Speccy en HWmonitor. Ik zal eens kijken wat hij doet qua Mhz. Idle zit hij op 7 graden ofzo. Ik dacht altijd dat die koeler gewoon goed zijn werk deed, maar wellicht dat de CPU inderdaad zijn volle vermogen niet gebruikt.

Wat mij ook nog opviel tijdens het monitoren, is dat taakbeheer aangeeft dat ik 4 gb RAM heb, terwijl ik wel 64bit OS draai. Ook DXDIAG zegt dat ik 4gb ram heb. Speccy bijvoorbeeld, geeft echter wel weer aan dat ik gewoon 8gb heb. Dus andere programma's zeggen dat ik 8gb heb, en windows zelf dus 4.
Iemand enig idee wat daar precies mis zou kunnen gaan?

Daarnaast wordt aangegeven dat ik mijn PSU zou moeten vervangen. Kan iemand mij uitleggen wat er niet goed is aan mijn huidige voeding? Ik heb namelijk geen flauw idee ^^

Tot slot, voor de am3+ zou ik denk ik niet snel een andere processor aanschaffen. Een hele nieuwe CPU is wellicht wat te duur ook. Is er een serie CPU's van Intel of AMD die redelijk goed presteren tegen een schappelijke prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat gaan de VRM's van zijn moederbord niet leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Laatst online: 22:34
Skidzoid schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:30:

De CPU temparatuur die ik doorgaf heb ik afgelezen van Speccy en HWmonitor. Ik zal eens kijken wat hij doet qua Mhz. Idle zit hij op 7 graden ofzo. Ik dacht altijd dat die koeler gewoon goed zijn werk deed, maar wellicht dat de CPU inderdaad zijn volle vermogen niet gebruikt.
Tenzij je in een vriezer zit, is die temperatuur absoluut niet realistisch.
Wat mij ook nog opviel tijdens het monitoren, is dat taakbeheer aangeeft dat ik 4 gb RAM heb, terwijl ik wel 64bit OS draai. Ook DXDIAG zegt dat ik 4gb ram heb. Speccy bijvoorbeeld, geeft echter wel weer aan dat ik gewoon 8gb heb. Dus andere programma's zeggen dat ik 8gb heb, en windows zelf dus 4.
Iemand enig idee wat daar precies mis zou kunnen gaan?
Heb je al geprobeerd in de bios te kijken wat die aangeeft. en wat nooit niet verkeerd is, even alle bankjes met geheugen eruit halen. en er opnieuw instoppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou de HDD/SSD evt de behuizing en de videokaart bewaren en de rest upgraden. upgrade setje kun je nog 2e hands kopen, voeding zou ik gelijk nieuw kopen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidzoid
Ik denk er inderdaad over na een nieuwe CPU aan te schaffen, en daar zou direct een ander mobo bij horen.
Dus daar zal ik mij op moeten orienteren. Wat betreft de voeding, waarom is deze niet goed (meer)? Waarop moet ik letten als ik een nieuwe aan zou schaffen?
demonic schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:36:
[...]

Tenzij je in een vriezer zit, is die temperatuur absoluut niet realistisch.

[...]

Heb je al geprobeerd in de bios te kijken wat die aangeeft. en wat nooit niet verkeerd is, even alle bankjes met geheugen eruit halen. en er opnieuw instoppen :P
Dan ga ik die CPU eens testen en nakijken. Zal de bios daarnaast ook eens checken idd :)

[ Voor 47% gewijzigd door Skidzoid op 29-01-2018 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Skidzoid schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:40:
Ik denk er inderdaad over na een nieuwe CPU aan te schaffen, en daar zou direct een ander mobo bij horen.
Dus daar zal ik mij op moeten orienteren. Wat betreft de voeding, waarom is deze niet goed (meer)? Waarop moet ik letten als ik een nieuwe aan zou schaffen?
Ik zou die niet meer vertrouwen in (nieuw) upgrade setje. ik kwam deze net tegen en de adverteerder heeft nog meer leuk spul waar je een leuke set van kan maken.

o.a. onderstaand zijn goede voedingen
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W
pricewatch: Seasonic G-series 450 watt
pricewatch: be quiet! Pure Power 10 CM 500W

[ Voor 2% gewijzigd door Hackus op 30-01-2018 11:36 . Reden: dubbele link ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Laatst online: 22:34
Skidzoid schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:40:
Wat betreft de voeding, waarom is deze niet goed (meer)? Waarop moet ik letten als ik een nieuwe aan zou schaffen?
Volgens mij behoort jou voeding niet tot de beste.
Toen der tijd heb ik me ingelezen in dit topic > Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidzoid
Ok, het duurde even, maar ik heb nu even tijd om screenshots te plaatsen.
Ik heb een stresstest gedaan en de temp van mn CPU gecontroleerd. Ik heb de stresstest ongeveer 5 minuten laten lopen en daarna m'n PC een reboot gegeven om ook in de BIOS de temparatuur te controleren.

https://www.dropbox.com/s...CPU%20Stresstest.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s...mtjb5/BIOS%20SC1.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...uv/BIOS%20SC%202.jpg?dl=0

(Ik heb niet genoeg karma om foto's in te voegen ofzo, dus sorry voor de links)

De temparatuur wordt niet echt hoog, maar ik begrijp dat dat onmogelijk is, dus er zal wel wat mis zijn. Ik heb geen idee wat het kan zijn en wat eraan te doen.
Maar aangezien ik van eigenlijk iedereen hier te horen krijg dat m'n huidige processor sowieso nogal slecht is, zit ik eraan te denken om die maar gewoon te vervangen. Ik zag in de best buy guide een combi staan waarvan ik denk dat die dan misschien wel goed samen gaat met mijn nieuwe videokaart.

reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2018

Ik doe dan de voeding, RAM mobo en processor die erin worden genoemd. Goede zet of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:30
Skidzoid schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 09:53:

reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2018

Ik doe dan de voeding, RAM mobo en processor die erin worden genoemd. Goede zet of niet?
Een hele goede zet, hiermee ga je hele grote stappen vooruit.

Heb je ook al eens bij het Intel kamp gekeken?

[ Voor 5% gewijzigd door CryRaven op 10-02-2018 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidzoid
CryRaven schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 09:57:
[...]

Een hele goede zet, hiermee ga je hele grote stappen vooruit.

Heb je ook al eens bij het Intel kamp gekeken?
Ja, ik heb mij geprobeerd daarin te verdiepen. Maar ik heb echt geen idee wat dan een goede keuze is. Kan ik een iets oudere doen, of loont het om een coffee lake processor te kopen. Maar dan moet ik weer goed op het mobo letten, omdat de juiste socket niet persé betekent dat hij die coffee lake processor ook echt ondersteunt, etc. etc.

Als die best buy guide zegt dat deze cpu een hele goede is voor dat geld, dan geloof ik dat wel gewoon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
Skidzoid schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:27:
[...]

Ja, ik heb mij geprobeerd daarin te verdiepen. Maar ik heb echt geen idee wat dan een goede keuze is. Kan ik een iets oudere doen, of loont het om een coffee lake processor te kopen. Maar dan moet ik weer goed op het mobo letten, omdat de juiste socket niet persé betekent dat hij die coffee lake processor ook echt ondersteunt, etc. etc.

Als die best buy guide zegt dat deze cpu een hele goede is voor dat geld, dan geloof ik dat wel gewoon :P
Klopt, maar het kan lonen om te vergelijken, maar dat ligt aan je budget.
Hoeveel wil je eraan uitgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidzoid
CryRaven schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:33:
[...]

Klopt, maar het kan lonen om te vergelijken, maar dat ligt aan je budget.
Hoeveel wil je eraan uitgeven?
500 euro is toch wel echt mijn max. Daar zit ik al bijna op met die best buy als ik alles bij Azerty haal.
Ik denk dat ik misschien nog 30 euro erbij kan doen, maar hoeveel verschil haal ik daarmee op de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
Skidzoid schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 11:11:
[...]

500 euro is toch wel echt mijn max. Daar zit ik al bijna op met die best buy als ik alles bij Azerty haal.
Ik denk dat ik misschien nog 30 euro erbij kan doen, maar hoeveel verschil haal ik daarmee op de CPU?
Voor 500 euro is je huidige keus het beste. Al zou ik wel overwegen om voor een paar tientjes meer deze voeding te halen:
pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold

Gold certificering, lange garantie en top kwaliteit.

De voeding uit de best buy Guide is niet slecht, maar als je budget het toelaat zou ik wel een high end voeding nemen die als het goed is jaren mee kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-10 16:49
Ik zou willen voorstellen dat je tweedehands een Haswell i7 (4000 serie) probeert te vinden voor €130 of minder en een H81 moederbord voor €30 of een B85 voor hooguit €50. Dan hoef je geen nieuw geheugen te kopen wat aardig in de kosten zal schelen.

Die i7 zal nog wel zo'n twee à drie jaar goed zijn om op te gamen waardoor je nog wat meer geld kunt sparen.

Wil je liever nieuw, dan stel ik voor om nog even t/m April te wachten op de Ryzen 2000 serie welke betere prestaties zal bieden dan de huidige Ryzen 1000 serie.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Pagina: 1