Nieuwe Win10 pc start supertraag op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-05 04:29
Hallo allemaal,

Inmiddels zijn alle onderdelen van de pc die ik met jullie hulp heb samengesteld binnen en in elkaar gezet en heb ik Windows10 op de M2 SSD geïnstalleerd. Ik heb een I5-8400 met 16 GB geheugen en kom van een AMD A10 5800K met 8 GB geheugen en een gewone SSD. Mijn nieuwe pc start supertraag op, veel langzamer dan mijn oude pc. Hij hangt nog niet eens aan het internet en het enige programma wat ik al heb geïnstalleerd is Office 2016 dus hij staat zeker niet vol met troep en oude bestanden. Het enige wat er bij Taakbeheer staat dat er opstart is Windows Defender. Eenmaal helemaal opgestart en nergens mee bezig is het processorverbruik 1% en het geheugengebruik 5% dus hij is niet driftig aan de gang met allemaal achtergrondprocessen. Het uitschakelen van het opstarten van Windows Defender maakt nauwelijks verschil.

In de bios staat Fast boot op enabled en bij geavanceerde opties van Msconfig heb ik (met dank aan Google) het aantal processors en het maximale geheugen allebei op maximaal gezet maar ik merk geen verschil.

Via Google zie ik een hoop tips waaronder overbodige programma's verwijderen, virus- en spyware scannen en schijfopruiming draaien maar dat is hier niet van toepassing omdat het om een splinternieuwe pc gaat met alleen Windows10 en Office geïnstalleerd.

Hebben jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn en hoe dit te fixen is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Waar start hij traag? Voor het laadscherm, het laadscherm zelf, na of tijdens het inloggen (als je dat ingesteld hebt) ?
Of zie je het bureaublad verschijnen en is hij dan nog aan het laden?

Startte hij al traag voor de installatie van office?

Iets te vage melding om zo wat mee te kunnen. Staat er misschien nog iets in de eventviewer/logboeken van Windows waar iets uit te herleiden valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Vanaf het bios scherm gaat hij snel naar het zwarte scherm met het blauwe Windows logo, vanaf daar duurt het laden erg lang, vanaf het scherm voordat 'ie naar mijn bureaublad gaat iets minder lang. Zodra het bureaublad verschijnt is 'ie wel gelijk klaar.

Of hij voor de installatie van Office ook al traag was weet ik niet, zat ondertussen wat anders te doen en het viel me pas op toen ik me helemaal met m'n nieuwe computer bezig ging houden.

Inmiddels heb ik alle drivers en Windows geupdate maar dat maakt geen verschil. Via perfmon /report is alles groen bij Basis syseemcontroles. Ik heb wel een hele waslijst aan waarschuwingen:

"De processorclassificatie voor het systeem is slecht en dit kan de oorzaak zijn van de prestatieproblemen. Mogelijk kunt u de systeemprestaties verbeteren door een aantal geopende toepassingen te sluiten. Controleer op onnodige opstarttoepassingen en schakel die uit. Als het probleem zich blijft voordoen, moet er mogelijk een upgrade worden uitgevoerd voor de processor."

Deze waarschuwingen krijg ik ook voor de Grafische weergave, Schijf voor het systeem en Restrictie geheugen voor het systeem. Het enige wat ik hierover op internet kan vinden is dat dit komt omdat de Windows Experience Index is verdwenen. Dit schijnt op te lossen te zijn door het programma ChrisPc Win Experience Index on 10 te installeren. Dit geprobeerd en nu zijn die meldingen idd weg.

In de logboeken verder geen rare dingen, alleen wat meldingen over servers die niet reageren en dat er geen verbinding via internet kan worden gemaakt maar dat klopt want het internet lag eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Truusje26 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 17:45:
Hallo allemaal,

Inmiddels zijn alle onderdelen van de pc die ik met jullie hulp heb samengesteld binnen en in elkaar gezet en heb ik Windows10 op de M2 SSD geïnstalleerd. Ik heb een I5-8400 met 16 GB geheugen en kom van een AMD A10 5800K met 8 GB geheugen en een gewone SSD. Mijn nieuwe pc start supertraag op, veel langzamer dan mijn oude pc. Hij hangt nog niet eens aan het internet en het enige programma wat ik al heb geïnstalleerd is Office 2016 dus hij staat zeker niet vol met troep en oude bestanden. Het enige wat er bij Taakbeheer staat dat er opstart is Windows Defender. Eenmaal helemaal opgestart en nergens mee bezig is het processorverbruik 1% en het geheugengebruik 5% dus hij is niet driftig aan de gang met allemaal achtergrondprocessen. Het uitschakelen van het opstarten van Windows Defender maakt nauwelijks verschil.

In de bios staat Fast boot op enabled en bij geavanceerde opties van Msconfig heb ik (met dank aan Google) het aantal processors en het maximale geheugen allebei op maximaal gezet maar ik merk geen verschil.

Via Google zie ik een hoop tips waaronder overbodige programma's verwijderen, virus- en spyware scannen en schijfopruiming draaien maar dat is hier niet van toepassing omdat het om een splinternieuwe pc gaat met alleen Windows10 en Office geïnstalleerd.

Hebben jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn en hoe dit te fixen is?
Welk moederbord heb je? Ik zou eens kijken of er niet toevallig een bug in je BIOS-update zit. Wellicht dat er al een nieuwe versie is.

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Ik heb een Gigabyte Z370P D3, zal eens kijken of er een update voor is. Dank je wel voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik de bios geüpdate naar de recentste versie en heb ik mijn processor geüpgraded naar een I7-8700K maar helaas is mijn computer nog steeds erg traag. Het bladeren door bestanden in de verkenner gaat niet soepel maar schokkerig en met vertraging en het duurt erg lang om programma's te openen (zo'n 27 seconden om Outlook of Word te openen). Ik heb dit geheugen G.Skill 16GB DDR4 16GB DDR4 3200MHz en zag via CPU-Z dat die maar op 1066 MHz draaide in plaats van op 1600 MHz. Dit bleek in de bios niet goed te staan. Ik heb het bij XMP aangepast en nu draait mijn RAM wel op 1600 MHz maar mijn computer is nog steeds erg traag. Wel een ietsiepietsie sneller maar hij doet er nog steeds 25 seconden over om Outlook of Word te openen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen om mijn nieuwe pc op normale snelheid te laten draaien want ik word hier nogal moedeloos van. Mijn oude AMD A10 5800K van 5 jaar oud met de helft minder geheugen was een stuk sneller :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheNewBlood
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-09 20:42
Zeker dat er niets mis is met je SSD? Wat type en geformatteerd met nieuwe clean install?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:21
TheNewBlood schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:43:
Zeker dat er niets mis is met je SSD? Wat type en geformatteerd met nieuwe clean install?
Dit. Kan niet anders.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:37
Kijk eens met CrystalDiskInfo naar de SMART van de SSD en post een screenshot van CrystalDiskInfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Om welke SSD gaat het? Ik heb namelijk iets soortgelijks: ~2 jaar oud systeem met SSD is tergend traag

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:50
Truusje26 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:01:
Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik de bios geüpdate naar de recentste versie en heb ik mijn processor geüpgraded naar een I7-8700K maar helaas is mijn computer nog steeds erg traag. Het bladeren door bestanden in de verkenner gaat niet soepel maar schokkerig en met vertraging en het duurt erg lang om programma's te openen (zo'n 27 seconden om Outlook of Word te openen). Ik heb dit geheugen G.Skill 16GB DDR4 16GB DDR4 3200MHz en zag via CPU-Z dat die maar op 1066 MHz draaide in plaats van op 1600 MHz. Dit bleek in de bios niet goed te staan. Ik heb het bij XMP aangepast en nu draait mijn RAM wel op 1600 MHz maar mijn computer is nog steeds erg traag. Wel een ietsiepietsie sneller maar hij doet er nog steeds 25 seconden over om Outlook of Word te openen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen om mijn nieuwe pc op normale snelheid te laten draaien want ik word hier nogal moedeloos van. Mijn oude AMD A10 5800K van 5 jaar oud met de helft minder geheugen was een stuk sneller :?
Volgende keer voordat je 330 euro weg gaat gooien aan nutteloze CPU-upgrades eerst even hier vragen of dat wel slim is.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truusje26
Iedereen bedankt voor jullie reacties (y)

Ik heb een M2 SSD, een Crucial MX300. Deze heb ik nieuw gekocht en geformatteerd voordat ik Windows installeerde.

Ik heb het topic van @Anonymoussaurus even vluchtig doorgenomen (duik er vanavond uitgebreider in) en ondanks dat ik ook een Crucial SSD heb zijn mijn melleuren toch anders. Het openen van websites valt hier reuze mee qua traagheid, het is voornamelijk het opstarten van de pc, het openen van programma's en het bladeren door bestanden in de verkenner. Tijdens het openen van programma's blijft mijn SSD load heel laag, hij schommelt tussen de 0 en 3 %. Het indexeren via Windows Search stond bij mij al uit, merk geen verschil met toen het nog aan stond.

Ik heb CrystalDiskInfo gedraaid en dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/3q1di34cp/Crystal_Disk_Mark.jpg
Ramon schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 07:24:
[...]

Volgende keer voordat je 330 euro weg gaat gooien aan nutteloze CPU-upgrades eerst even hier vragen of dat wel slim is.
Ik heb niets weggegooid want ik had hier een mazzeltje mee en heb hem voor weinig om kunnen ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
En hier mijn smart sceenshot:

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/6b1pmcou9/Smart.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
CDI ziet geen issues. Zou je een screenshot met alle waarden of de resterende waarden die we nu niet kunnen zien kunnen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Alle drivers geïnstalleerd?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je niet een andere ssd / hdd om te testen? kan je iig 100% uitsluiten of het je huidige SSD is.
Andere sata poort geprobeerd?
Al geprobeerd om standaard te booten en niet als fast boot?
Na je biosupdate ook een reset gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Hierbij het smart totaalplaatje:

Afbeeldingslocatie: https://s7.postimg.org/h4nyeftwr/Smart_2.jpg

Ik heb geen andere SSD of HDD om te testen, ga van het weekend kijken of ik er ergens een kan lenen.

Alle drivers zijn up to date en m'n SSD is een M2, die kan ik niet op een andere sata poort aansluiten. Heb net mijn pc standaard geboot in plaats van fast maar dan wordt 'ie nog trager.

Kan het zijn dat het aan mijn RAM ligt, dat ik de verkeerde heb? Iemand zei dat ik voor de I7-8700K DDR4-2666 nodig heb, en ik heb DDR4-3200 maar de SPD speed daarvan schijnt maar 2133MHz te zijn??? Ik snap helemaal niets van dat tested speed en SPD speed verhaal maar hij kon me dat ook niet duidelijk uitleggen. Weten jullie hoe dat zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Hoe staat je ssd in de bios ingesteld? Als AHCI of iets anders?

En heb je de chipset drivers geïnstalleerd?

Dit zijn de 2 dingen die bij mij meestal voor een boost zorgen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Al een ander OS geprobeerd, ga geen discussie voeren of je w10, 8.1 of 7 moet draaien. Maar om gewoon te testen, is de eenvoudigste test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Ik denk dat het een driver probleem is. Aangezien de waardes wel goed zijn. Dit kan met name te maken hebben met chipsetdrivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
DutchKel schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:19:
Hoe staat je ssd in de bios ingesteld? Als AHCI of iets anders?

En heb je de chipset drivers geïnstalleerd?

Dit zijn de 2 dingen die bij mij meestal voor een boost zorgen.
Mijn SSD staat als AHCI in de bios. Drivers zijn up to date. Ik heb mijn computer gisteren via de Intel site laten scannen op updates maar hij vond alleen een graphics update. Deze uitgevoerd en daarna Snappy ook nog laten scannen voor updates maar die vond alleen een printer update. Deze ook uitgevoerd maar nog steeds supertraag.

Ik ga van het weekend proberen om een andere SSD te regelen en die proberen, eventueel met een andere versie van Windows erop.

Weten jullie hoe het zit met dat RAM geheugen en de snelheid? Kan het zijn dat het aan mijn RAM ligt, dat ik de verkeerde heb? Iemand zei dat ik voor de I7-8700K DDR4-2666 nodig heb, en ik heb DDR4-3200 maar de SPD speed daarvan schijnt maar 2133MHz te zijn??? Ik snap helemaal niets van dat tested speed en SPD speed verhaal maar hij kon me dat ook niet duidelijk uitleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik denk nog steeds dat je de chipset drivers eens moet installeren.

Ik zie nergens dat je die hebt geïnstalleerd.

De Intel driver tool vind die vaak niet met updaten dus die moet je met de hand installeren.

Het geheugen is niet zo heel veel verschil in snelheid. Dus daar hoef je het waarschijnlijk niet in te zoeken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Kijk ook eens in de logboeken of je bepaalde dingen ziet staan die het opstarten vertragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
DutchKel schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 08:04:
Ik denk nog steeds dat je de chipset drivers eens moet installeren.

Ik zie nergens dat je die hebt geïnstalleerd.

De Intel driver tool vind die vaak niet met updaten dus die moet je met de hand installeren.

Het geheugen is niet zo heel veel verschil in snelheid. Dus daar hoef je het waarschijnlijk niet in te zoeken.
Klopt! Snappy vindt deze vaak ook niet. De manier om er achter te komen is bij apparaatbeheer te kijken en als daar 'standaard AHCI-adapter' oid staat, dan heb je die dus niet geïnstalleerd.

Heb ook problemen gehad met een Dell, deze freezed af en toe en ook traag opstarten, bleek ook de chipset drivers te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door pjot1 op 31-03-2018 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Via apparaatbeheer staat er: Intel(R) 300 series Chipset Family SATA AHCI Controller dus hij is wel geïnstalleerd. Via rechter muisknop heb ik Stuurprogramma bijwerken gedaan maar krijg de melding dat de beste stuurprogramma's al geïnstalleerd zijn. Ik heb versie 16.0.2.1086 van 7-2-2018.

Uit de logboeken wordt ik niet veel wijzer. Bij Logboeken toepassingen en services -> Microsoft -> Windows -> DriverFrameworks-UserMode -> Operational stond niets, die was uitgeschakeld. Heb hem nu ingeschakeld, zal mijn pc vandaag een paar keer uitzetten en weer opstarten en morgen kijken wat er staat en het jullie laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Dan verdenk ik toch ssd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Truusje26 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 13:00:
Via apparaatbeheer staat er: Intel(R) 300 series Chipset Family SATA AHCI Controller dus hij is wel geïnstalleerd. Via rechter muisknop heb ik Stuurprogramma bijwerken gedaan maar krijg de melding dat de beste stuurprogramma's al geïnstalleerd zijn. Ik heb versie 16.0.2.1086 van 7-2-2018.

Uit de logboeken wordt ik niet veel wijzer. Bij Logboeken toepassingen en services -> Microsoft -> Windows -> DriverFrameworks-UserMode -> Operational stond niets, die was uitgeschakeld. Heb hem nu ingeschakeld, zal mijn pc vandaag een paar keer uitzetten en weer opstarten en morgen kijken wat er staat en het jullie laten weten.
Ik dacht meer aan "Windows Logs" > "System":

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vpGdRp5.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Via Systeem krijg ik vier soorten foutmeldingen, en de meeste daarvan heel veel keer:

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/sj34dpv89/rsz_1fouten_logboek_2.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Truusje26 op 31-03-2018 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Kijk eens in de logs van event id 7000 en 7034 over welke service(s) gesproken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
7000:
De Acronis Scheduler2 Service-service kan vanwege de volgende fout niet worden gestart:
Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.

Dit is volgens mij geen ramp, ging wat mis met het installeren van Acronis.

7034:
De Energy Server Service queencreek-service is onverwacht beëindigd. Dit is nu 1 keer gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Deinstalleer Acronis eens om te zien of dat een rol speelt bij de performance issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke software heb je er op ? @Truusje26
Vaak komt er met downloads van alles mee, met alle troep er in.

[ Voor 57% gewijzigd door Hackus op 01-04-2018 18:57 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
@Hackus Geen rare dingen. Dezelfde software die ook op m'n vorige pc van 5 jaar oud draaide en die was een stuk sneller dan deze :-(

@EricJH Acronis staat er pas sinds gisteren op dus dat kan de boosdoener niet zijn. Zag net in de logboeken dat mijn pc op 28 januari is gebouwd, en toen zijn ook gelijk de 10016 en de 10010 fouten begonnen.

Inmiddels heb ik een andere SSD kunnen lenen, een Kingston van ik denk 3 a 4 jaar oud. Deze met alleen Windows en Office in mijn pc gestopt en qua opstarten is 'ie wel ietsje sneller maar niet echt wow (maar dat komt waarschijnlijk omdat er nog geen drivers zijn bijgewerkt). Maar het starten van Office programma's gaat super, binnen 2 seconden zijn die geopend (tegen zo'n 27 seconden met mijn nieuwe SSD). Het bladeren in de verkenner gaat ook supersnel, wat een verschil!

Het ligt dus duidelijk aan mijn SSD. Deze is net 2 maanden oud, is dit een reden om een beroep op de garantie te doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Truusje26 op 01-04-2018 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Heb je die andere SSD in je computer gezet met de Windows die er al op stond? Dat is geen goede test case. Het zou beter zijn Windows opnieuw te installeren en dan te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
@EricJH Nee, ik heb de leen SSD geformatteerd en toen Windows 10 geïnstalleerd. Daarna heb ik Office geïnstalleerd maar nog geen drivers. Ik heb de SSD's net nog een keer verwisseld en de leen SSD is met het opstarten wel sneller (zo'n 17 seconden vanaf het bios logo tot aan mijn bureaublad), Excel en Word starten nog steeds super netjes met 2 seconden op en ook het bladeren in de verkenner gaat snel en soepel.

Probleem is dus mijn Crucial M2 SSD. Valt dit onder de garantie van de SSD?

Wat adviseren jullie? Een secure erase en daarna óf een clean install van Windows óf een Acronis image terugzetten? Of gewoon een andere SSD kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Ik zou eerst proberen Acronis deinstalleren om te zien of dat van invloed is. Maakt dat geen verschil dan zou ik een schone installatie proberen met een lange format. Treedt het probleem dan nog op dan heb je een sterke test case om eventueel garantie te claimen voor de SSD als deze nog onder de garantie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Thanks voor je advies @EricJH. Acronis is de boosdoener niet want die staat er pas sinds eergisteren op maar heb hem toch voor de zekerheid verwijderd. Maakt idd geen verschil dus ik ga voor de schone installatie. Wat bedoel je met een lange format? Gewoon de niet snel formatteren manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07 20:39
Zou via windows en internet eerst eens alle drivers updaten. Keer of drie ook tussendoor opnieuw opstarten.

Je hebt een mooie lijst met specificaties maar er staat geen type voeding bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
@radium6969 Ik heb een Seasonic S12II-Bronze 430W voeding. Of had je het tegen @paranalia, die heeft mijn topic gekaapt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Truusje26 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:25:
Thanks voor je advies @EricJH. Acronis is de boosdoener niet want die staat er pas sinds eergisteren op maar heb hem toch voor de zekerheid verwijderd. Maakt idd geen verschil dus ik ga voor de schone installatie. Wat bedoel je met een lange format? Gewoon de niet snel formatteren manier?
Inderdaad de niet snel formatteren manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Thanks @EricJH, dat ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Truusje26 schreef op zondag 1 april 2018 @ 19:15:
...Het ligt dus duidelijk aan mijn SSD. Deze is net 2 maanden oud, is dit een reden om een beroep op de garantie te doen?
De "onverwachte power onderbrekingen" zijn onverwacht hoog
Stukje recycling: Verwijderd in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"

't Kan dus zijn dat 't met een eenvoudige format te verhelpen is; bestaat ook een kans dat de schijf beyond repair is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Dank voor de uitgebreide info @Brahiewahiewa. Voor nu draai ik nog op de leen SSD en wat een verademing. Programma's openen supersnel en alles gaat vlot en soepel. Ik hoop volgend weekend tijd te hebben voor een format en clean install.

Als ik de info lees kan ik dus beter een secure erase doen in plaats van een langzame format, klopt dat?

[ Voor 18% gewijzigd door Truusje26 op 09-04-2018 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Nou, het ging me er eigenlijk meer om dat ik jou verwachtingen omtrend de garantie wilde temperen.
Als het tegenzit, zegt de fabrikant gewoon: "not our problem".

Bovendien moet je op je leen SSD vanaf nu die "onverwachte power onderbrekingen" regelmatig checken.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertjuhh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03-2024
Truusje26 schreef op maandag 2 april 2018 @ 09:50:
@EricJH Nee, ik heb de leen SSD geformatteerd en toen Windows 10 geïnstalleerd. Daarna heb ik Office geïnstalleerd maar nog geen drivers. Ik heb de SSD's net nog een keer verwisseld en de leen SSD is met het opstarten wel sneller (zo'n 17 seconden vanaf het bios logo tot aan mijn bureaublad), Excel en Word starten nog steeds super netjes met 2 seconden op en ook het bladeren in de verkenner gaat snel en soepel.

Probleem is dus mijn Crucial M2 SSD. Valt dit onder de garantie van de SSD?

Wat adviseren jullie? Een secure erase en daarna óf een clean install van Windows óf een Acronis image terugzetten? Of gewoon een andere SSD kopen?
Even voor je conclusies gaat trekken, is je SSD kapot, of je M2 aansluiting/moederbord?
Conclusie die ik trek is namelijk dat je een M2 met een SATA SSD vergelijkt.. Just mentioning... ;)

Los daarvan, wanneer je een ouder moederbord hebt, is het dan zo dat ook voor een M2 SSD een BIOS update noodzakelijk kan zijn? Gold vroeger voor grotere HDD's en CPU's. Wellicht levert het je iets op!

[ Voor 9% gewijzigd door Bakkertjuhh op 09-04-2018 11:53 . Reden: Ik had nog een ideetje :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Dat kan idd ook nog @Bakkertjuhh, mijn slechte SSD heeft een M2 aansluiting en mijn leen SSD zit op SATA. De bios is al up to date, heb zo'n 2 weken geupdate naar de laatste versie maar merkte geen verbetering.

@Brahiewahiewa Net mijn leen SSD gecheckt en er zijn geen onverwachte power onderbrekingen geweest:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/4uvvxx.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Truusje26 op 12-04-2018 06:53 ]

Pagina: 1