Unifi Switches en IPTV telfort (glas)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sp.boot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-10-2024
Ik heb me geprobeerd door het hele forum heen te worstelen maar ik zit met een uitdaging, en wel als volgt:

Ik heb een situatie waarbij ik een modem in de meterkast heb hangen (Telfort Glas) waarbij er op het modem een aparte poort zit voor IPTV. Ik heb 1 kabel naar de woonkamer en daar wil ik de kabel splitsen middels een VLAN voor internet & TV.

Als hardware heb ik 2 Unifi 8 poorts switches (GEEN usg)
Het is zo aangesloten:

Even algemeen:
Switch 1 -> Switch in meterkast bij modem
Switch 2 -> Switch in de woonkamer

Modem LAN1 (Internet) op Switch 1 poort 1 om internet te verdelen.
Modem LAN4 (IPTV) op Switch 1 poort 2 om IPTV toe te voegen

Poort 8 van Switch 1 is aangesloten op poort 1 van Switch 2

In Unifi heb ik een VLAN Only aangemaakt met een willekeurig ID (4, maar ook afwijkend van 4 aangezien deze ook door Telfort wordt gebruikt wat ik lees)
Daarna heb ik een Corporate LAN aangemaakt met een VLAN ID en DHCP uit.
In beide configs heb ik "Enable IGMP snooping" aan gezet.

In Unifi heb ik op beide switches de VLAN toegekend op de poorten:
Unifi

Wat er nu gebeurt is dat Switch 1 poort 2 blokkeert middels STP.
Is er een methode om dit wel aan de praat te krijgen?

Beste antwoord (via sp.boot op 28-02-2018 21:58)

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 13:00
Ik heb van de week bij iemand thuis nog netwerk werkzaamheden gedaan en die hebben ook een V8 en routed IPTV. Dus het zou toch moeten kunnen werken.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@sp.boot welke switches heb je precies? En hoe heb je de poorten ingesteld tagged of untagged?

En wellicht heb je hier wat aan: Telfort VLANs over één draadje, hoe stel je dat in en incomer in "\[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie" (andere provider, zelfde idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sp.boot
Beste @rens-br,

Thanx voor je info.
Over het tagged en untagged, op beide switches zijn poort 2 untagged op het aparte IPTV Vlan. IGMP Snooping staat aan op dit Vlan. Zet ik een DHCP server actief op deze Vlan dan ontvang ik op beide poorten een IP adres, dus dat lijkt correct te werken. Echter zodra ik 2 kabels vanaf mijn experiabox in de switch stop krijg ik de STP blocking.

Ik ga me verdiepen in de 2 posts die je me gedeeld hebt. Dank je wel!
Toevoeging:
Beide topics doorgelopen en eigenlijk denk ik dat ik het goed doe... Alleen de STP Blocking functie zit me nog heel erg in de weg, dus of ik doe iets fout, of het kan niet met Unifi switches...

[ Voor 18% gewijzigd door sp.boot op 30-01-2018 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 09:59
IPTV zit op vlan 4. Internet op 34. In de controller enkel bij de vlans zeggen dat igmp snooping aan moet. Bij de dhcp server (eventueel) niet.

Zeg van 1 poort op de switch in de woonkamer dat deze vlan 4 moet uitsturen. Daarop de decoder aansluiten.

Welke experiabox heb je? Want bij de v10 maakt het niet uit op welke poort je de decoder aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sp.boot
lowfi schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:54:
IPTV zit op vlan 4. Internet op 34. In de controller enkel bij de vlans zeggen dat igmp snooping aan moet. Bij de dhcp server (eventueel) niet.

Zeg van 1 poort op de switch in de woonkamer dat deze vlan 4 moet uitsturen. Daarop de decoder aansluiten.

Welke experiabox heb je? Want bij de v10 maakt het niet uit op welke poort je de decoder aansluit.
Wat je aangeeft is waar, TV zit op de NTU op VLAN4, echter na de Experiabox (V8) is hier een aparte LAN poort aan toegekend. Deze probeer ik dus met een nieuwe VLAN naar de woonkamer te zenden. Schets van de situatie, misschien helpt dat:

Vlan Setup

De netwerken binnen Unifi zien er zo uit:

Unifi Netwerk config

De port config van de Switches beide poort 2:

SwitchPort config

Mijn STP Blocking probleem is weg, maar de TV ontvanger geeft nog steeds meldingen dat hij geen netwerk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 09:59
Ben bang dat ik je dan niet verder kan helpen. Ik heb een V10 maar deze heb ik er al heel snel tussenuit gehaald en vervangen voor een een USG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
Telfort heeft toch ook gewoon routed IPTV? Als je toch je experiabox aan het gebruiken blijft, kun je gewoon alles over 1 netwerk laten lopen, en heb je ook meteen "Meer TV" op de tv kastjes. het enige wat je moet activeren op de switches is IGMP Snooping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-05 14:49
Ik begrijp niet helemaal waarom je niet VLAN 4 aanhoudt. Zelf heb ik VDSL dus ik loop ook tegen issues aan maar dat al veel eerder in de keten.

Als je VLAN vier gewoon vast houdt dan zou het volgens mij gewoon moeten werken. Kan je exact aangeven welke melding je krijgt op de STB? Tijdens het opstarten druk je vlug de aan/uit knop van de STB in scroll naar beneden door de knop kort in te drukken en hou hem dan langer vast (3 sec) om een optie te selecteren. Er zou een optie moeten zijn die je het evt IP adres laat zien wat je toegewezen hebt gekregen. Check of dit een 10.x.x.x adres is (bridged IPTV) en niet een adres uit je eigen LAN.

Kijk verder even op www.netwerkje.com daar wordt alles exact uitgelegd voor glasvezel. Je moet alleen andere VLANS aanhouden 4 voor TV en 34 voor internet.

Als je Experiabox poort 4 voor TV reserveert dan kan het zijn dat je nog een oude firmware hebt. Probeer de firmware te upgraden en dan kan je inderdaad zoals hier al gezegd gebruik maken van routed IPTV. Als dit niet lukt bel dan even met de helpdesk die moeten je kunnen helpen met het upgraden van de firmware. Volgens mij kan zelfs de V8 met de juiste firmware gewoon gebruik maken van routed IPTV.

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sp.boot
lowfi schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:25:
Ben bang dat ik je dan niet verder kan helpen. Ik heb een V10 maar deze heb ik er al heel snel tussenuit gehaald en vervangen voor een een USG.
Deze stap wil ik de toekomst wagen ;)
adjego schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:30:
Telfort heeft toch ook gewoon routed IPTV? Als je toch je experiabox aan het gebruiken blijft, kun je gewoon alles over 1 netwerk laten lopen, en heb je ook meteen "Meer TV" op de tv kastjes. het enige wat je moet activeren op de switches is IGMP Snooping.
Dat gaat dus niet met de Experiabox V8. deze heeft echt aparte lan poorten op de Experiabox voor TV en ondersteund nu op dit moment geen Routed IPTV.
Kasper1985 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:11:
Ik begrijp niet helemaal waarom je niet VLAN 4 aanhoudt. Zelf heb ik VDSL dus ik loop ook tegen issues aan maar dat al veel eerder in de keten.

Als je VLAN vier gewoon vast houdt dan zou het volgens mij gewoon moeten werken. Kan je exact aangeven welke melding je krijgt op de STB? Tijdens het opstarten druk je vlug de aan/uit knop van de STB in scroll naar beneden door de knop kort in te drukken en hou hem dan langer vast (3 sec) om een optie te selecteren. Er zou een optie moeten zijn die je het evt IP adres laat zien wat je toegewezen hebt gekregen. Check of dit een 10.x.x.x adres is (bridged IPTV) en niet een adres uit je eigen LAN.

Kijk verder even op www.netwerkje.com daar wordt alles exact uitgelegd voor glasvezel. Je moet alleen andere VLANS aanhouden 4 voor TV en 34 voor internet.

Als je Experiabox poort 4 voor TV reserveert dan kan het zijn dat je nog een oude firmware hebt. Probeer de firmware te upgraden en dan kan je inderdaad zoals hier al gezegd gebruik maken van routed IPTV. Als dit niet lukt bel dan even met de helpdesk die moeten je kunnen helpen met het upgraden van de firmware. Volgens mij kan zelfs de V8 met de juiste firmware gewoon gebruik maken van routed IPTV.

Kasper
toon volledige bericht
Ik ga nog kijken naar de Firmware. Ik heb even de handdoek in de ring gegooid doordat ik ook druk ben met andere zaken.

Bij verdere vorderingen meld ik me weer!
Iedereen alvast bedankt voor het mee denken!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• adjego
Ik heb van de week bij iemand thuis nog netwerk werkzaamheden gedaan en die hebben ook een V8 en routed IPTV. Dus het zou toch moeten kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep90
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-05 18:12
Hallo SP.boot,

Zelf heb ik ITV van KPN draaien welke dezelfde hardware gebruikt als ik me niet vergis.
zolang je enkel switches gebruikt (kaal zonder instellingen) werkt het al naar behoren aangezien je op laag 2 aan het schakelen bent. ik vermoed dat het door de wel overdachte oplossing het te complex is geworden.

laat graag even weten of dit je verder geholpen heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sp.boot
Vandaag was conclusiedag!

Na diverse malen te hebben aangedrongen bij Telfort nieuw modem gekregen. Dit bleek echter weer een V8 te zijn dus ik begon te vrezen MAAR, deze ondersteund Bridged IPTV op alle lan poorten :)

Met andere woorden, Telfort heeft blijkbaar 2 V8's in de omloop, het oude model wat GEEN bridged IPTV ondersteund (deze doet TV via 2 vaste poorten op het modem) en het nieuwere model wat dit wel doet. er is hier echter in het oude modem geen instelling voor te vinden.

Ik heb nu dus de set-up draaien zoals gewenst. Iedereen bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1