Verplichte waterdruk aan huis maar 2,5 bar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgertrut
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-06 08:18
Wij hebben thuis een raar probleem met wisselende waterdruk. Dat scheelt per dag, maar is doorgaans in het weekend veel hoger dan door de week.

Het vervelende is dat wij bij de lage druk ons verwarmingssysteem niet voldoende kunnen bijvullen. Nu zijn er monteurs geweest, en bij de lage druk komt er evengoed zo’n 2,5 bar binnen. Dit schijnt de verplichting te zijn van het waterbedrijf, in ons geval PWN.

Dat betekent dus, dat ze verder niet willen helpen, maar we hebben drie verdiepingen, en het de ketel hangt op 7 meter hoogte ongeveer. Dat betekend dat we daar met 2,5 bar op grondniveau nooit meer dan 1,8 bar op 7 meter hoogte krijgen. Je verliest namelijk 0,1 bar per meter omhoog. Ik krijg dus nooit de gewenste 2 á 2,2 bar in mijn ketel.
Dat is toch belachelijk?

Nou is het wel zo, dat als mijn ketel beneden zou hangen, en de de druk op de verwarming op zolder 1,8 zou zijn, de ketel 2,5 bar aan zou geven, dus ik weet dus ook niet hoe een groot probleem het is.

De mannen zeggen ook nog dat er op de hoofdleiding nooit drukverschillen zijn, maar dat durf ik dus ernstig te betwijfelen. Het verschil bij het douchen, en bijvoorbeeld hoe snel je een emmer volkrijgt is enorm. En dan krijg ik de CV installatie wel vol. Dat kan toch echt niet aan onze leidingen binnenhuis liggen. Dan zou het niet per dag verschillen.

Iemand daar ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je in huis ook last van "geborrel" in de leidingen? Bijvoorbeeld de leiding van de ketel naar de badkamer?

En kan het zijn dat ik alleen nu leest dat "mannen" (wie / welk bedrijf??) iets zeggen maar heb je ook een second opinion opgevraagd bij "andere mannen" zoals een keuringsbedrijf of een grote/landelijke loodgieter?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 12:05
1.8 Bar is voor de CV ook wel voldoende hoor, daar zal je geen hinder van ondervinden anders dan je misschien wat vaker zou moeten bijvullen. In onze gemeente hebben we ook een karige waterdruk, en CV afvullen boven de 1.8 Bar lukt(e) ook niet. Wij hebben ervoor gekozen een drukverhogende pomp na de watermeter te installeren ivm regendouche en sindsdien is het prima.

Over de schommelende druk kan ik je weinig mee helpen zo op afstand. Je zou een goedkoop drukmetertje kunnen installeren en het zo in kaart brengen wat er precies gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burgertrut
De ‘mannen’ zijn werknemers van PWN, en die hebben woensdag een druktest gedaan toen kwamen ze maar op 2,2 bar. Maar vandaag hebben ze de leiding van ons huis naar de hoofdleiding vernieuwd en nog een druktest gedaan, en nu tooonden verschillende metingen wel 2,5 bar.

Van borrelen hebben we volgens mij geen last (je bedoelt waarschijnlijk a la lucht in de leidingen)

En sowieso, als de druk beneden 2,5 bar is, is hij sowieso maximaal 1,8 op 7 meter hoogte, dat is simpele natuurkunde, en we krijgen inderdaad precies 1,8 bar op zolder in de CV ketel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:43
Nee. Je krijgt blijkbaar wat je geacht wordt te krijgen. De rest moet je dus zelf oplossen, bijvoorbeeld door de druk te verhogen (zie hierboven), met een pompachtig iets de CV bij te vullen (laatst nog op het forum langsgekomen), de technische installaties zodanig te (laten) installeren dat deze aansluiten bij de situatie, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
Onze ketel geeft ook altijd ongeveer 1.7-1.8bar aan. Is dit niet normaal?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:43
Brent schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:27:
Onze ketel geeft ook altijd ongeveer 1.7-1.8bar aan. Is dit niet normaal?
Dat kan prima (ligt aan de ketel), maar het gaat hier erom dat bijvullen (op de makkelijke manier) een waterdruk in de leiding vereist die hoger is dan de waterdruk in het CV-systeem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgertrut
smokem555 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:22:
Wij hebben ervoor gekozen een drukverhogende pomp na de watermeter te installeren ivm regendouche en sindsdien is het prima.
Dat is misschien ook een idee, kan dat gewoon? Dan moet er wel mogelijk meer water qua liters binnenkomen dan de druk op de leidingen in bar is lijkt me? Anders zuigt hij het toch aan uit de hoofdwaterleiding? Dat lijkt me ook niet helemaal goed? (Heb ik weinig verstand van hoor,)
smokem555 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:22:
Over de schommelende druk kan ik je weinig mee helpen zo op afstand. Je zou een goedkoop drukmetertje kunnen installeren en het zo in kaart brengen wat er precies gebeurd.
Ja dat leek ons ook al een idee, die moet dan alleen wel na de meter ben ik bang, denk niet dat het voor de meter mag. En de monteurs wilden het niet doen maar kan ik particulier natuurlijk wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Kennelijk heb ik dan nog nooit een ander soort ketel gezien: ik heb op meer plaatsen 1.7-1.8 gezien. Klinkt ook als een logisch getal gezien de berekening van TS. Wat voor een bijzondere ketel heeft dan een druk nodig die niet typisch is, gezien de standaard druk van 2.5 aan de straat en dan dus op de tweede verdieping ong. 1.8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je echt problemen hebt met 1.8 bar, dan kun je de CV ook vullen met een boormachine-pomp; zoiets bijvoorbeeld:
https://haxo.nl/kwb-boormachine-pomp-p60/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgertrut
Brent schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:32:
Kennelijk heb ik dan nog nooit een ander soort ketel gezien: ik heb op meer plaatsen 1.7-1.8 gezien. Klinkt ook als een logisch getal gezien de berekening van TS. Wat voor een bijzondere ketel heeft dan een druk nodig die niet typisch is, gezien de standaard druk van 2.5 aan de straat en dan dus op de tweede verdieping ong. 1.8?
Nou lees maar eens de handleiding van je CV ketel, staat altijd in dat het ongeveer twee moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
Burgertrut schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:31:
[...]

Dat is misschien ook een idee, kan dat gewoon? Dan moet er wel mogelijk meer water qua liters binnenkomen dan de druk op de leidingen in bar is lijkt me? Anders zuigt hij het toch aan uit de hoofdwaterleiding? Dat lijkt me ook niet helemaal goed? (Heb ik weinig verstand van hoor,)

[...]

Ja dat leek ons ook al een idee, die moet dan alleen wel na de meter ben ik bang, denk niet dat het voor de meter mag. En de monteurs wilden het niet doen maar kan ik particulier natuurlijk wel doen.
https://www.warmteservice...pomp-UPA-15-90/p/87652205

Kan gewoon na de watermeter gezet worden, wel een stopcontact nodig.
En ja dit mag gewoon, heeft geen enkele invloed op het leidingnet.

Voor wat betreft de drukmeter, ik zou het erbij laten, zonde van je tijd. Of je moet er echt heel veel hinder van hebben....

[ Voor 23% gewijzigd door PVG555 op 26-01-2018 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgertrut
Het doet me in ieder geval deugd dat ik niet de enige met het probleem ben :)
Dank voor de reacties, ga kijken naar een pomp en drukmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-09 10:19
Je kan hem toch ook beneden bijvullen, hoeft niet perse naast de ketel te zijn

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Burgertrut schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:35:
[...]

Nou lees maar eens de handleiding van je CV ketel, staat altijd in dat het ongeveer twee moet zijn.
De installateur zei dat 1.8 normaal is (ik zie soms ook wel iets over de twee hoor). Is het een ouwe ketel? Zoals je zelf voorrekent, het lijkt erop dat je of op zoek moet naar een andere die met lagere druk overweg kan, of een pomp ertussen moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgertrut
Klein_Kipje schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:37:
Je kan hem toch ook beneden bijvullen, hoeft niet perse naast de ketel te zijn
Nou gaat dat bij ons lastig, maar de ketel is tevens de enige drukmeter in het systeem, dus na 7 meter is de druk dan weer maar 1,8 bar volgens de ketel (want dan moet ook het water 7 meter omhoog = -0,7 bar. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgertrut
Brent schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:37:
[...]

De installateur zei dat 1.8 normaal is (ik zie soms ook wel iets over de twee hoor). Is het een ouwe ketel? Zoals je zelf voorrekent, het lijkt erop dat je of op zoek moet naar een andere die met lagere druk overweg kan, of een pomp ertussen moet zetten.
Nou we hebben een redelijk recente ketel (intergas CW5 HRE 2008) maar je CV installatie is gewoon efficiënter met meer water erin. En we hebben een onwijs oud (medio 1600) en koud huis en betalen ons blauw aan energie (250/m) dus elk beetje extra efficiëntie is winst. En omdat ons huis een monument is mogen we bitter weinig qua isolatie enzo.

Maar pomp om het op te lossen, en druk eter om aan te tonen dat we rare drukverschillen hebben (en dat dan onder hun neus duwen) zijn prima tips.
Daar gaan we naar kijken. Bedankt

[ Voor 11% gewijzigd door Burgertrut op 26-01-2018 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-09 18:29

artificial_sun

Mazda Rx7

Burgertrut schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:09:

De mannen zeggen ook nog dat er op de hoofdleiding nooit drukverschillen zijn, maar dat durf ik dus ernstig te betwijfelen.
Ik kan je verklappen dat je gelijk hebt, ik heb geen zicht op PWN maar wel op een ander waterbedrijf. De uitgaande druk is vrij strak, maar bij grote afname veranderingen zijn er ook druk schommelingen.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgertrut
artificial_sun schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:47:
[...]

Ik kan je verklappen dat je gelijk hebt, ik heb geen zicht op PWN maar wel op een ander waterbedrijf. De uitgaande druk is vrij strak, maar bij grote afname veranderingen zijn er ook druk schommelingen.
Dat leek mij nou ook, en zou ook een aardige verklaring zijn dat we in het weekend (bijna) altijd een veel betere druk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 27-09 08:35
Ketel vullen als het water 4 graden is kan ervoor zorgen dat je net aan de 2 bar komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-09 07:43
Zoals @smokem555 zegt. Gewoon een hydrofoor installeren als je je waterdruk te laag vind.
Maar je kan toch ook gewoon maandelijks even je ketel bijvullen om de druk op te voeren? Dan blijft hij altijd 1,8 bar ipv terugloop naar 1,75

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat maakt het uit? Ik heb jaren gewoond in een vooroorlogse wijk en dito woning waar de waterdruk op de vierde verdieping bij de ketel gewoon maar 1,1 bar was. Nooit problemen mee gehad, alle apparatuur werkte perfect. Ja, je kunt niet met een keiharde straal douchen maar dat verspilt toch alleen maar water.

En verder, zoals gezegd, bij de aansluiting op het hoofdnet krijg je waar je recht op hebt. Als jij op hogere verdiepingen ook zo'n druk wilt dan moet je zelf gewoon een pomp/hydrofoor installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:47
Onlangs nog een vergelijkbaar topic geweest: CV installatie vullen met lage waterleidingdruk

Misschien dat @Sendy zijn handpomp inmiddels al geprobeerd heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendy
  • Niet online
Jazeker. Met handperspomp van een paar tientjes heb ik mijn cv gevuld. Deze draait nu een paar maanden zonder waarschuwingen of geklaag :)

Als Burgertrut in de stad woont waar de Burgertrut is, dan kan hij mijne wel lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

smokem555 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:36:
[...]

https://www.warmteservice...pomp-UPA-15-90/p/87652205

En ja dit mag gewoon, heeft geen enkele invloed op het leidingnet.
Voor het leidingnet niet. Maar wist je dat als je dan de koud en warm water aanzet in je badkamer of keuken... en je druk op de koudwaterkraan is bv 100kpa ( minimale druk ) en die heb jij verhoogt naar. xxxkpa je het zo je warme water in kunt drukken..

Hallo lauw water. Hoi Legionella. vooral bij dat wasbakje dat je eigenlijk nie vaak gebruikt

Wat handiger is. Het vulpunt van je cv beneden maken waardoor je er wel genoeg druk in kunt krijgen. Echter is 1.8bar voor de ketel prima te doen . Kan zijn dat de TS een ketel heeft die dit expliciet aangeeft. anders is die 1.8 voldoende

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:00

A13X

Dude

Je informatie klopt niet ;)

HRE handleiding
5.1 Vullen en ontluchten van het CV systeem
Om een goede werking van het de CV installatie te garanderen dient de druk in de installatie bij een koude installatie tussen de 1 en 2 bar te zijn.
Alle cv installaties voor woningen worden tussen de 1 en 2 bar afgevuld, maar zelfs in de utiliteit komt meer dan 2,5 eigenlijk niet voor.

Volgens de voorschriften (VEWIN werkbladen) heeft een cv vulkraan een minimale voordruk van 1,5bar. Een waterleidingbedrijf dient minimaal 2bar aan te leveren en dat is ook gelijk de maximale druk die ze garanderen. Je kunt dus wel meer binnen krijgen maar door wijzigen van drukgebieden kan het wel onaangekondigd zakken naar 2bar.

Je installatie voldoet dus gewoon. :)

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Raym09 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:08:
Je informatie klopt niet ;)

HRE handleiding

[...]

Alle cv installaties voor woningen worden tussen de 1 en 2 bar afgevuld, maar zelfs in de utiliteit komt meer dan 2,5 eigenlijk niet voor.

Volgens de voorschriften (VEWIN werkbladen) heeft een cv vulkraan een minimale voordruk van 1,5bar. Een waterleidingbedrijf dient minimaal 2bar aan te leveren en dat is ook gelijk de maximale druk die ze garanderen. Je kunt dus wel meer binnen krijgen maar door wijzigen van drukgebieden kan het wel onaangekondigd zakken naar 2bar.

Je installatie voldoet dus gewoon. :)
Ja precies dat . had die werkbladen even niet bijdehand. dacht dat het 250kpa was minimale druk die word geleverd. echter door weerstand van watermeter dat je op 200-220kpa uit zou komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 27-09 16:17

Exigence

dnkroz

Consigliere schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:52:
[...]

Voor het leidingnet niet. Maar wist je dat als je dan de koud en warm water aanzet in je badkamer of keuken... en je druk op de koudwaterkraan is bv 100kpa ( minimale druk ) en die heb jij verhoogt naar. xxxkpa je het zo je warme water in kunt drukken..

Hallo lauw water. Hoi Legionella. vooral bij dat wasbakje dat je eigenlijk nie vaak gebruikt
Ook je warm water zal gewoon de verhoogde druk hebben hoor. Warm water wordt niet apart aangevoerd maar wordt immers gewoon in je woning gemaakt met koud water ;) Je warm water van de (doorstroom)cv-ketel of je boiler heeft dezelfde druk als het koude water.
Wat handiger is. Het vulpunt van je cv beneden maken waardoor je er wel genoeg druk in kunt krijgen. Echter is 1.8bar voor de ketel prima te doen . Kan zijn dat de TS een ketel heeft die dit expliciet aangeeft. anders is die 1.8 voldoende
Door beneden bij te vullen krijg je niet ineens magisch een hogere druk in je cv systeem :D Ja, door beneden bij te vullen meet je op je vulpunt beneden een hogere druk dan op je vulpunt boven. Maar de druk op een gelijk punt in het cv-systeem zal echt niet anders zijn, of je nou boven of beneden bijvult. Opvoerhoogte is nog steeds een factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Exigence schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:17:
[...]
Opvoerhoogte is nog steeds een factor.
dan lijkt het hoger ;)
Exigence schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:17:
[...]

Ook je warm water zal gewoon de verhoogde druk hebben hoor. Warm water wordt niet apart aangevoerd maar wordt immers gewoon in je woning gemaakt met koud water ;) Je warm water van de (doorstroom)cv-ketel of je boiler heeft dezelfde druk als het koude water.
Volgens mij zit hier iets niet goed . die druk is anders ( warm water "zet"uit ) dus is de druk over het algemeen hoger dan koud water.

Maar een hydrofoor plaatsen is in mijn ogen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Als dat het doel is :D Hang er dan een defecte manometer aan die continu op 2 bar staat :D
[...]

Volgens mij zit hier iets niet goed . die druk is anders ( warm water "zet"uit ) dus is de druk over het algemeen hoger dan koud water.

Maar een hydrofoor plaatsen is in mijn ogen 8)7
Dat laatste zal minimaal zijn (wellicht bij een boiler met terugslagklep?) en is natuurlijk weg zodra je de warmwaterkraan openzet. Bij een doorstromer (cv-ketel) kan ik mij er niks bij voorstellen. Druk zal waarschijnlijk zelfs lager zijn door langere leidinglengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Exigence schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:32:

Als dat het doel is :D Hang er dan een defecte manometer aan die continu op 2 bar staat :D
:D

Dat laatste zal minimaal zijn (wellicht bij een boiler met terugslagklep?) en is natuurlijk weg zodra je de warmwaterkraan openzet. Bij een doorstromer (cv-ketel) kan ik mij er niks bij voorstellen. Druk zal waarschijnlijk zelfs lager zijn door langere leidinglengte.
Na mijn weten is bij elk huishouden de warmwaterdruk hoger dan de kw. Maar ik kan dit mis hebben. Echter alsnog de hydrofoor of opvoerpomp monteren om wel die onnodige hogere druk te krijgen lijkt mij absurd. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:00

A13X

Dude

Consigliere schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:36:
[...]
Na mijn weten is bij elk huishouden de warmwaterdruk hoger dan de kw. Maar ik kan dit mis hebben. Echter alsnog de hydrofoor of opvoerpomp monteren om wel die onnodige hogere druk te krijgen lijkt mij absurd. :Y
In mijn ervaring niet en wel om een hele simpele reden:

Het water moet een veel langer traject afleggen naar de kraan, watermeter>ketel>kraan ipv watermeter>kraan. Daarbij moet het door een warmtewisselaar in de ketel welke een x hoeveelheid druk opmaakt. Tel daarbij op dat warmwaterleidingen vaak dunner gedimensioneerd worden i.v.m. maximale wachttijden vanaf de bereider met daarbij hogere snelheden en dus hogere weerstanden. Praktisch onmogelijk dat warmwater vanuit een doorstroomtoestel een hogere druk heeft als het koudwater.

In grote woningen met (in)direct gestookte boilers en circulatie leidingen welke een extra pomp hebben is het mogelijk, maar dan heb je het (al heel lang) niet meer over een standaard woning.
Consigliere schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:27:
[...]
Warm water zet uit, ja hoeveel? Marginaal iets van 3% hoogstens en dan in een leiding waar amper een noemenswaardige hoeveelheid water in zit.
[...]
Dat laatste zal minimaal zijn (wellicht bij een boiler met terugslagklep?
Dezelfde boiler die (a.o. volgens de nen 1006, Vewin en voorschriften fabrikant) met een inlaatcombinatie is uitgerust? Die overdruk veroorzaakt door expansie loost naar het riool i.v.m. explosie gevaar?

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Raym09 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:44:
[...]

In mijn ervaring niet en wel om een hele simpele reden:

Het water moet een veel langer traject afleggen naar de kraan, watermeter>ketel>kraan ipv watermeter>kraan. Daarbij moet het door een warmtewisselaar in de ketel welke een x hoeveelheid druk opmaakt. Tel daarbij op dat warmwaterleidingen vaak dunner gedimensioneerd worden i.v.m. maximale wachttijden vanaf de bereider met daarbij hogere snelheden en dus hogere weerstanden. Praktisch onmogelijk dat warmwater vanuit een doorstroomtoestel een hogere druk heeft als het koudwater.
Juist ja _/-\o_
Raym09 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:44:
[...]

Dezelfde boiler die (a.o. volgens de nen 1006, Vewin en voorschriften fabrikant) met een inlaatcombinatie is uitgerust? Die overdruk veroorzaakt door expansie loost naar het riool i.v.m. explosie gevaar?
Die gaat niet open bij een minimaal drukverschil. Vandaar dat ik ook zei "(...) zal minimaal zijn (...)" ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Exigence op 30-01-2018 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
Consigliere schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:52:
[...]

Daar zeg je wat ja, er zit op mijn ketel (meen ik) geen terugslagklep (Remeha Avanta CW4) inderdaad.
Simpel aan te passen natuurlijk maar ik ga het even bij mijn onderhoudsmonteur navragen.
Die komt toch langs volgende week.

Kan best dat het op de Calenta wel standaard zit van TS....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-09 22:21

TheBorg

Resistance is futile.

Waarschijnlijk is 's nachts de druk het hoogst omdat er dan niet zoveel verbruikers zijn. Ik zou dan ook een keer proberen 's nachts de ketel te vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OneGlory
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-09 13:01
Ik weet niet of je nog zit te wachten op een reactie, maar hier komt ie toch nog.

Gegarandeerde leverdruk van ieder waterleverend bedrijf in Nederland ,dus ook van de PWN, op de watermeter is 2bar, maar vaak is dit een paar tienden hoger.

Schommelde waterdruk: Dit is heel normaal, en kan absoluut geen kwaad. Komt voort uit de afname van de hele wijk/buurt in je directe omgeving.

Juiste werking van een cv-ketel is vanaf ca. 1 bar, met 1.8 bar zit je dus prima. Een hogere druk in je ketel zal je verder ook geen voordelen in rendement of iets dergelijks opleveren.

De ervaring met het douchen is een direct gevolg van de schommelde druk. Je zou dit verschil wel wat kunnen afvlakken door een besparende douchekop te gebruiken. Deze hebben een maximale doorlaat (bijv. 9ltr p/min), en voegen vaak lucht aan het water toe waardoor je evengoed beschikt over een volle straal. Hierdoor zal de douche ervaring waarschijnlijk minder fluctueren.

Al met al zou ik als installateur zeggen, dat je beschikt over hele normale installatie en situatie.
Pagina: 1