Daarnaast lijkt een tegemoetkoming in de kosten van de extra lessen voor het volgende examen me ook redelijk, alleen is dat een wat grijzer gebied.
Mwah, ik vind dat niet zo'n grijs gebied eigenlijk.

En een “tegemoetkoming”? Gewoon gratis of een wel heeeeeel erg dikke korting. (Meer dan 50%…) Maar ik blijf bij gratis.
De rijschool stelt zich puur op het standpunt "je had het toch niet gehaald" omdat ze nu gezakt is. Maar als ze dat al dachten, waarom hebben ze haar dan in eerste instantie verteld dat ze er klaar voor was en op examen gestuurd?

Er is nog zoiets als een zorgplicht, dus als ze dat werkelijk willen beweren dan hebben ze daar niet goed aan voldaan en is het ook hun eigen fout.

Daarnaast weten ze van de faalangst af, dus dat ze dat niet aanvragen: ja dan is het nogal logisch dat je faalangst full-on triggered als je opeens te horen krijgt "nope, is een normaal examen". Dan ga je je wel ff druk maken ja, dikke stress - zakken als gevolg.
Ik zie echt niet in waarom de leerling in dit geval ook maar iets zou hoeven te betalen… Je moet er vanuit gaan dat ze nu geslaagd zou zijn als ze gewoon het juiste examen had gekregen.
De rijschool was er immers ook van overtuigd dat ze het kon. (Tenzij ze daar over gelogen hebben dus, ook hun fout.) Als ze nu dus gewoon geslaagd zou zijn, dan zou ze geen enkele les meer hoeven af te nemen bij de rijschool en ook geen examen meer - en had ze dus ook geen kosten meer hoeven maken én had ze intussen van alle voordelen van haar rijbewijs kunnen genieten! (Handig voor van alles en een betere positie op de arbeidsmarkt!) Door toedoen van de rijschool heeft ze dat rijbewijs nu niet en moet extra rijlessen volgen; al is het maar voor herhaling. Dat is 100% de schuld van de rijschool. Dan is het dus ook het probleem van de rijschool en zal die zowel het faalangst-examen moeten betalen alsmede de extra lessen moeten vergoeden... Dat is geen grijs gebied, maar kraakhelder wat mij betreft in het voordeel van de leerling.
Leerling geeft aan dat 1 of 2 lessen genoeg is, en neemt daar dus genoegen mee als vergoeding van de rijschool. (Volgens mij hadden ze trouwens zelfs het dwaze idee om daar zelf voor te gaan betalen, maar goed: dat moeten ze zelf weten.

Soms kan je ook maar beter je verlies nemen om gezeik te voorkomen, maar dat terzijde...) Wil de rijschool toch perse dat ze 8 lessen neemt? Nou, heel aardig van ze dat ze 8 gratis lessen aanbieden; maar no way dat zij ervoor hoeft te betalen. Je zou uit coulance nog kunnen aanbieden om 2 van de 8 lessen te betalen plus de bereidheid om je uren er in te steken* maar daar houdt het wel op lijkt me en vind ik al een heel riant aanbod vanuit de benadeelde student.
Ik vond dit dan ook een hele mooie:
Terwijl ook de instructeur van mening is dat een "aardigere" examinator met wat meer begeleiding een positief effect zou hebben.
Een aardigere examinator... Zoals... Zou het kunnen zijn... Een faalangst examinator!? Wilde gok hoor!
Nou, dan is het dus blijkbaar toch ook voor de rijschool al helder dat zij dus de oorzaak zijn door het verkeerde examen en dus de verkeerde instructeur te regelen.
Case closed, de rijschool mag alles lappen.

Ze geven het zelf dubbel en dwars toe en zijn echt werkelijk 100% op alle fronten fout; en dienen derhalve gewoon het bedrijfsrisico te accepteren en het kosteloos op te lossen.
* = Dat klinkt misschien wat triest in de ogen van sommigen, maar ik vind dat daar ook altijd maar veel en veel te makkelijk over gedaan wordt… Tijd is geld he, en hoe meer je per uur verdient hoe meer je kwijt bent. Je moet niet vergeten dat je nu dus je rijbewijs nog steeds niet hebt dankzij de rijschool (heel vervelend, ongemakkelijk, etc.), en dat 8 rijlessen + wat er bij komt kijken + je voorbereidingen omgerekend gewoon zo’n 2 dagen niet kunnen werken is he! Dat loon gaat de rijschool waarschijnlijk ook niet betalen. Als ik er zo over denk is het al helemaal godgeklaagd eigenlijk. Want dan zou leerling én zelf de rijlessen/examen moeten dokken én ook nog eens die vrije dagen moeten inleveren/ophoesten? Lekker verhaal. Als je het heel abstract bekijkt, en ik zou er zelf niet over beginnen op deze manier (vergoeding eisen voor uren) omdat dat de sfeer waarschijnlijk verziekt
, mag de rijschool eigenlijk al blij zijn dat er dus geen vergoeding voor die uren wordt gevraagd.
Want ik denk eigenlijk dat als je dit werkelijk aan een rechter zou vragen dat die dat nog niet eens zo’n gekke suggestie gaat vinden dat je daar een tegemoetkoming in krijgt. Goed, natuurlijk investeer je die tijd zelf en ga je dat niet eisen van de rijschool - maar the bottomline is wel dat die rijschool toch echt de examen kosten moet dokken én de kosten voor die 1 a 2 extra lessen. (Of 8, als ze dat perse willen. Niets staat hen in de weg om een daar een uitzondering op te maken trouwens, maar dat terzijde.) Dat is wel het minste wat ze kunnen doen, en wat ze wat mij betreft ook *moeten* doen.
De leerling investeert haar tijd, de rijschool investeert een paar gratis rijlessen en vraagt dit keer het examen aan waar reeds voor betaald is door leerling. Dat lijkt me een nette compromis. Onder de streep betaald rijschool dan enkel die paar rijlessen als tegemoetkoming, het examen is namelijk al betaald door de leerling. Al het overige boeit niet of is niet het probleem van de leerling.
[
Voor 12% gewijzigd door
WhatsappHack op 27-01-2018 05:55
]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)