Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-11 15:27
Na iets meer dan een half jaar in mijn woning te zitten, heb ik het plan opgevat om me te gaan verdiepen in zonnepanelen.

Situatie:
Verbruik / jr = 4000 kw/h stroom en 1400 M3 gas.
Samenstelling gezin: 2 volwassen, 2 kids <5

Verbruik is circa 1500 kwh hoger dan vorige woning. Dit ontstaat uit 800 kwh warmtepomp en 750 kwh vloerverwarming. De vloerverwarming heb ik inmiddels met 200 kwh kunnen knijpend door hem een stand lager te zetten.

Qua panelen:
Ik wil deze graag op de westkant van de woning hebben met een dak onder 40 graden helling. Ik heb hier geen last van schaduw gedurende de dag. De zuidkant is helaas 1. aan de weg en 2. zeer beperkt inzetbaar (max 3 panelen met veel moeite).

Offertes tot nu toe:
Offerte 1:
13x 290 WP ALL Black S-Energy met Goodwe omvormer. All in voor 4575 ex BTW is een ROI van circa 8 jaar

Offerte 2:
13x 270 WP Poly (blauw) met zwart frame) S-Energy met Goodwe omvormer. All in voor 3950 ex BTW is een ROI van circa 7.30 jaar

Offerte 3:
11x 275 WP All Black Trina Solar met Zeverlution omvormer. All in voor 3900 ex BTW is een ROI van circa 8.6 jaar.

Op zich ben ik nu in eerste instantie geneigd om voor Offerte 2 te gaan. Ik moet zowat bij de buren staan om uberhaupt mijn dakpannen te kunnen zien, de blauwe kleur is dan niet zo heel erg. Ze liggen aan de zijkant van de woning, dus vanaf de voor en achtertuin niet zichtbaar. De ROI is het beste. Ik heb ook en kop koffie met de beste man gedronken bij mij thuis en goed kunnen praten over wat mogelijk en goed te doen is. Voorstel is om op zolder een verdeelkast te maken tussen wasmachine en zonnepanelen en daar eigenlijk 2 groepen te maken, 1x wasmachine en 1x zonnepanelen.

Ik reken nu met een overall rendement van circa 75% van de WP. Dus Offerte 2 is 3510 WP -> 2685 KW/H per jaar.

Zit ik hiermee een beetje in de goede richting? Zijn er nog partijen die aan te raden zijn?

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Let wel op dat de huidige salderingsregeling 2020 weg is en dat je dus geen idee hebt hoeveel je installatie dan gaat opleveren.

Waarom is offerte 3 maar 11 panelen, trouwens vind ik 13 panelen wat weinig passen er niet meer daar? Het zal niet veel meer kosten om wat extra panelen te plaatsen. Als je er toch voor gaat en 4000kwh nodig hebt kan je beter meteen maar genoeg gebruiken.

Je zou kunnen kijken of je zelf materialen kan kopen en dat er een installateur het komt installeren, je kan op verschillende sides denk ik wel goedkoper aan de installatie komen. Zeker als je ze via een veilig koopt.

• nldls
Er zit nu nog een ventilatiepijpje, die zeer waarschijnlijk aangepast kan worden. Dan kunnen er 14 panelen op, dit heb ik ook opgevraagd. Offerte 3: Zij plaatsen de panelen in portrait en kunnen vanwege datzelfde pijpje niet meer kwijt is hun mening. Zonder dit pijpje kunnen zij er denk ik ook 13 kwijt.

Vwb saldering: Dit wordt inderdaad in 2020 geëvalueerd en waarschijnlijk aangepast. Wat ik tot nu toe aan info hierover krijg (ik weet het: verkopers) is dat de transportkosten en energiebelasting niet meer door de energiemaatschappij betaald zal gaan worden, maar dat dit door de overheid via subsidie lijkt te gaan lopen. Dan maakt het voor de particulier als het goed is weinig uit.

Maar klopt, het blijft een gok, niet wetende wat het gaat doen.

Vwb veiling: Ik weet dat het kan, maar heb niet veel zin om zelf mijn onderdelen bij elkaar te zoeken en iemand te laten installeren, levert al snel gedoe op over incompleet, niet goed en claims op garantie is dan ook vaak problemen.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom niet gaan voor panelen die in de buurt komen van je jaarverbruik?
Dus meer panelen met een hogere Wp?

De totaalprijs zal hoger uitkomen, maar je ROI zou wel eens gelijk kunnen blijven. :-)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
Dit is echt iets voor DED, tikje die kant op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• nldls
@Señor Sjon Bedankt!

Als ik wel volledig voor mijn jaarverbruik ga, en ik bespaar nog wat op verbruik, dan zit ik al snel op overproductie en dat wil ik vermijden, maak het terugverdienen hopeloos langer en heb ik geen behoefte aan. Het is niet mijn insteek om 0 op de meter te gaan.

De all black panelen hebben een hogere WP, maar zijn ook duurder per WP dan de poly panelen. Als ik nu kijk naar 270 WP Poly vs 290 WP All black, dan is de ROI van de all black hoger dan die van de poly.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@nldls
Je gaat er nog steeds vanuit, dat salderen ook na 2020 doorgaat volgens mij...
ROI kan je niet berekenen. Hopelijk komt minister Wiebes aankomend voor jaar met een voorstel over de terugleversubsidie, zodat het een en ander weer duidelijk wordt.

Dat gezegd hebbende:
Je hebt meer baat bij zoveel mogelijk opwek, "op het moment" dat je het direkt verbruikt. (en toekomstige batterij opslag)

Maw, je wekt met 270 Wp minder op dan bijvoorbeeld panelen van 335 Wp. En dat in de maanden dat je het echt nodig hebt (Daar waar de warmtepomp het huis verwarmd)
In de winter kom je toch altijd tekort, dus zal je wel stroom in moeten kopen.
Daarbuiten heb je meer direkt verbruik, en hoef je dus minder stroom in te kopen.

De toekomst elektricificeerd, met bijbehorende opslag. Dan ben je blij met elke Wp, die je op je dak hebt liggen.

Verschil tussen 270 poly en 290 all black is inderdaad niet interessant qua opbrengst
Maar met 335 Wp panelen wordt het al interessanter? 3510 Wp vs 4355 Wp?

Mijn mening:
Als de verslaving erin zit, krijg je spijt dat er niet meer Wp op het dak ligt.
Hier ligt zuid + noord vol. en een flink jaar overschot... Leuk als salderen bestaat, maar nog leuker als salderen ophoudt (= direkt verbruik)
En spreiding van opwek, is dan nog belangrijker. (helaas kan dat niet altijd)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@nldls Kijk naar het totaal; bevestigingsmateriaal kost hetzelfde voor 300Wp en 270Wp panelen, dus dat is goedkoper bij betere panelen :)
Zeker als je het laat doen, zijn goedkope panelen duur per Wp: evenveel arbeid voor minder Wp.

All-black heeft een meerprijs zonder dat daar meeropbrengst tegenoverstaat (eerder andersom), dus dat is nooit de meeste bang for buck.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
Nee, maar het oog wil ook wat. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• nldls
Goed punten. Het zou interessant kunnen zijn om te kijken of er zwaardere panelen mogelijk zijn dan de huidige 270 / 290 WP. Komt dan mogelijk wel een hogere omvormer bij.

@AUijtdehaag ik geef aan mbt saldering dat het inderdaad nog niet bekend is, maar dat er wel een soort verwachting is van de nieuwe regeling (subsidie ipv de huidige regeling), maar dat er zeker een risico in zit. Andere kant is dat ik dan maar beter nog 2 jaar kan wachten tot hier meer duidelijkheid over is, maar dan loop je wel een hoop kw/h mis.

Overigens lees ik dat veel bedrijven rekenen met ca. 75% rendement tov de WP, is dat reëel, of zou dit lager moeten zijn? Dus verschil tussen KW/H en WP is bijna vast rond de 77%.

Overigens heb ik offerte 1 en 2 aan laten passen. Door een pijpje van de badkamer ontluchting om te laten zetten naar een dakpan met ventilatie, kan er een paneel extra bij.

Stand wordt dan:
All Black: 4060 WP (14x 290) = 3160 KW/H voor 4829 ex BTW
Poly: 3780 WP (14x270) = 2892 KW/H voor 4229.83 ex BTW.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@nldls
De verwachte jaaropbrengst kan je hier uithalen.
Linker kolom, zie je de hellingshoek.
Bovenste rij zie je de windrichting.

% x Wp = kWh op jaarbasis
Mijn SF noordpanelen (170 graden) op 35 graden hellingshoek doen in werkelijkheid 55% op jaarbasis.
Klopt heel aardig met de werkelijkheid.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-01-2018 15:57 ]

• nldls
Helling is 40%, dus zou tussen de 100 en 52% moeten zijn. Gemiddeld 75 / 78% zou dan reëel moeten zijn zou ik zeggen. Je hebt wat verlies op het paneel en in de omvormer, dus zal iets lager zijn. Gemiddeld in Nederland zuid westelijke wind. Dan is 75% redelijk conservatief lijkt het.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@nldls
De installateur is altijd voorzichtig met voorspellen.
Dan kan de klant ook niet zeuren als het meer blijkt te zijn...
Voorspelt hij te veel heeft hij weer gezeur.

Dus je verwachte opbrengst zal best wel een stuk hoger liggen.

Edit:
Maar jaaropbrengst is niet interessant. (meer)
Ik wek 1850 kWh per jaar meer op dan mijn verbruik.
Maar vandaag kom ik (al)weer 10 kWh tekort voor mijn verbruik af te dekken.
Daarom zie je bij mij geen dakpannen meer... maar wel panelen

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-01-2018 16:07 ]

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Wind :?
In de tabel is west 40 graden 79% van volle opbrengst op zuid.
Volle opbrengst op zuid is op de meeste plekken in Nederland tussen de 900 en 1050 kWh/kWp.
Dan kom jij dus op ca 750 kWh/kWp :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Het verbruik van je woning is te hoog. Verduurzamen begint met optimaal isoleren niet met zonnepanelen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@digifun kort door de bocht zeg :) 'Optimaal isoleren' is ook lekker vaag; wanneer ben je klaar met isoleren?

Al is 800 kWh in een warmtepomp, 750 kWh in vloerverwarming (wat?? elektrische vloerverwarming is evil!) én 1400 m³ gas wel lastig uit te leggen.

Het mooie van PV is wel dat het andere maatregelen niet in de weg zit. Het is juist vaak het begin van bewustwording :)

1400 m³ gas is meer dan 12.000 kWh, om maar wat te noemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 26-01-2018 16:30 ]

• digifun
  • Niet online

digifun

Je moet problemen bij de oorzaak aanpakken die hier een hoge energievraag is. Zonnepanelen is symptoombestrijding.

Een overcapaciteit van zonnepanelen is gewoon zonde van het geld. Geld wat je ook in een betere isolatie kunt investeren daar rendeert het voor nog langere tijd.

Zonne panelen is leuk voor de middellange termijn maar op de lange termijn gaat de saldering wegvallen want de overheid mist belastinginkomsten en er gaat wetgeving komen voor de energetische waarde van je woning.

• nldls
Even voor de beeldvorming, ik kom van een hoekhuis: 1700 m3 en 2500kw/h naar een vrijstaande woning met 4000 kw/h en 1300 kw/h

Ik bespaar ondanks meer inhoudt 400 m3 -> Volledig door de reeds aanwezige warmtepomp. Alleen vanuit financieel standpunt is dit interessant.
400 m3 gas = €240 per jaar
800 kw/h = €160 per jaar

Ik heb de warmtepomp overigens op 24/7 stand 1 gezet ipv laten opschalen naar hoger volume. Ik zit daar nog wel mee te puzzelen. Door hem harder te laten zuigen heeft hij meer lucht om mee te verwarmen, maar nu kom ik ook nooit tekort met 300 liter warm water. In de CV ketel staan warm tap water ook uit.

De vloerverwarming is inderdaad voorzien van een elektrische pomp die op stand 3 stond. Deze heb ik nu terug gezet naar 2 en gaat mogelijk nog naar 1 en in de zomer naar een tijdsschakelaar. Dan bespaar ik van de 750 kwh al snel 400 uit. 4000 kw/h gaat dan richting de 3600.

Vwb gas: Dit is nu voor de vloerverwarming en voor koken.

Woning is van 2006 en redelijk tot goed geisoleerd als ik het zo herken. Vloerisolatie e.d. is aanwezig.
In de winter stook ik (zeer beperkt) ook de haard en dat beperkt het gas verbruik overigens ook weer voor de verwarming.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@digifun
Zonnepanelen zijn juist zonder saldering geen symptoombestrijding.
Isolatie kan nijdig duur zijn en onacceptabel veel overlast geven, bij een huis uit 2006 dat al volledig voorzien is van vloerverwarming is een lucht/water warmtepomp waarschijnlijk economisch zinvoller dan de buitengevel opnieuw metselen. En de PV staat hier, wederom, los van: isolatie of PV is een valse tegenstelling, het kan allebei. Over PV is op een forum als dit meer te zeggen dan over na-isolatie van bestaande bouw, dat veel meer maatwerk is.
@nldls
Kijk ook eens naar een A-label pomp zoals de Grundfos Alpha2 of Wilo Yonos, die verbruiken maar 8 watt voor dezelfde performance, of een echte pompschakelaar zodat de pomp alleen maar draait als er warmteaanbod is en beschermd is tegen vastlopen.

En terug naar de PV :)

Als jij je het fijnst voelt met Offerte 2, dan kan je nog vragen wat een 290/295 Wp paneel bij hem kost. Dan heb je een paneel minder nodig voor dezelfde opbrengst.

Overigens: kW/h is een andere eenheid dan kWh.Je moet kWh hebben :)

• digifun
  • Niet online

digifun

Proton_ schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 14:53:
@digifun
Zonnepanelen zijn juist zonder saldering geen symptoombestrijding.
Isolatie kan nijdig duur zijn en onacceptabel veel overlast geven, bij een huis uit 2006 dat al volledig voorzien is van vloerverwarming is een lucht/water warmtepomp waarschijnlijk economisch zinvoller dan de buitengevel opnieuw metselen. En de PV staat hier, wederom, los van: isolatie of PV is een valse tegenstelling, het kan allebei. Over PV is op een forum als dit meer te zeggen dan over na-isolatie van bestaande bouw, dat veel meer maatwerk is.
Over naisolatie is op een forum als dit ook genoeg te zeggen. Feit is gewoon dat het huis een te hoge energievraag heeft. Dat het huis in 2006 gebouwd is hoeft niet te zeggen dat het goed geisoleerd is.

Analyseer eerst het probleem en ga het dan oplossen. Het gaat hier ook over duurzaamheid en dan is een effectieve toepassing van zonnepanelen niet van hoe kan ik er zoveel mogelijk op mijn dak krijgen.

• nldls
Inmiddels nog een offerte binnen:

14x 290 WP All black panelen = 4060 WP = 3045 KWH
Kosten ex btw: 3859
Kosten per WP: 1.27

Merken:
Panelen: Peimar Greenline
Omvormer: Goodwe GW4000D-NS

Dit is by far de goedkoopste op dit moment.

De ROI zou 6.34 jaar zijn, andere partijen hebben minimaal een jaar extra nodig.
Pagina: 1