Wel of geen houtnerf kunststof kozijnen

Pagina: 1
Acties:
  • 25.105 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-02 14:34
Wij gaan binnenkort een huis laten bouwen. We gaan kunststof kozijnen laten plaatsen nu is het alleen de vraag of we wel of geen houtnerfstructuur willen.

De een zegt dat houtnerf bij regulier schoonmaken als nieuw blijft terwijl de ander zegt dat met houtnerf het ongelooflijk vies wordt en dat je daarom beter voor glad kunt kiezen. Wie heeft ervaring hierin; kunststof kozijnen met houtnerfstructuur en hoe gaat het met de viezigheid? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Voor het geval mensen hier over beginnen. Het worden sowieso geen houten kozijnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:49
Ook gladde kozijnen moet je schoonmaken.

Ik vind zelf een houtnerf mooier dan gladde kozijnen, maar het is een kwestie van smaak.
Overigens ken ik maar weinig mensen die 2 soorten kunststofkozijnen hebben, en/of die hun kozijnen hebben vervangen vanwege het schoonmaken.

[ Voor 34% gewijzigd door CappieL op 25-01-2018 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 17:38
Vraag is ook wat je zelf mooier vind denk ik. In ons oude huis was het grootste gedeelte van de kozijnen van kunststof en glad. In ons nieuwe huis (nieuwbouw) is ook alles kunststof maar met houtnerf. Persoonlijk vindt ik houtnerf mooier, ook omdat glad (meestal?) glanzend is en houtnerf (meestal?) niet.

Schoonmaken zal toch altijd moeten, mijn vrouw haalt altijd een doek over het kozijn bij het ramenlappen.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouriHL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 20:00
Ik zou, gezien mijn ervaring als verkoper in deze wereld, wel kiezen voor de optie houtnerf. Het geeft een rustige uitstraling en biedt daarbij een gematigd vlakke uitstraling. Met vlak bedoel ik dan het platte niet uitnodigende beeld dat vaak gecreëerd wordt.

Daarbij adviseer ik je ten zeerste om voor Schüco kozijnen te kiezen. Wij verkochten indertijd Belisol, Schüco en nog een merk dat niet meer bestaat en uit ervaring kan ik je vertellen dat Schüco het meest inbraak-veilig is. De manier waarop Schüco is opgebouwd, verschillende lagen met een ingenieus 'lock-system', maakt het voor inbrekers ontzettend lastig om een schuifpui, draai-kiep raam of deur te ontzetten, terwijl een Belisol kozijn dat niet heeft.

Qua schoonmaken is het een grote bullshit dat er stukjes achterblijven. Het is niet zo dat er laag-verschillen aanwezig zijn bij houtnerf. Dat bestaat wel, maar heet anders en wordt niet geadviseerd i.v.m. afbladeren van de fineer die over de kunststof panelen worden geplakt (de kleur dus). De houtnerf is, zogezegd, een toevoeging van de fineer die over de panelen wordt geplakt om een van oudsher houten structuur te laten zien, terwijl het onderhoudstechnisch een zeer mooie en betekenisvolle uitstraling weergeeft.

Ik zou ook zeker bij mensen thuis, die beide (dus houtnerf en glad) hebben, gaan voelen en hun ervaring meenemen in jullie uiteindelijke besluit. Als ik persoonlijk mocht kiezen, koos ik absoluut voor de volle 100% voor houtnerf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouriHL
Als toevoeging overigens:
De kozijnen zijn dan uitgevoerd met houtnerf, de ramen zélf meestal niet (ook dit is wel mogelijk overigens)!

Als laatste, ik weet niet hoe ver je van de Duitse grens woont, maar een kilometer of 30 over de grens zijn veel bedrijven die ook in Nederland leven. Wij wonen heel dicht bij de grens, maar wellicht woon jij aan de west coast of da NL ?

[ Voor 46% gewijzigd door YouriHL op 25-01-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Het hangt ook af welke kleur je neemt, maar ik heb de indruk dan houtnerf "vergevender" is, dat het minder snel opvalt als er een vuiltje op ligt.
Heb zelf buiten grijzige houtnerf, en binnen gewoon gebroken wit glad, en buitenkant is echt mooier.

Is van Shücko trouwens, heel tevreden van (voelt stevig, ziet er goed uit; ook beste gevoel bij de plaatsers wat zeker ook belangerijk is).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:13
Wij hebben aan de buitenkant met houtnerf en binnen niet. Met is echt wel mooier. Qua schoonmaken is er geen verschil, beide moet je gewoon schoonmaken en dat gaat verder prima. Onze kozijnen komen van Aarnink in Deventer. Ongelooflijk arrogant bedrijf overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:22

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

We hebben hier Schüco CT70 houtnerf kozijnen. Diep profiel, mooie houtnberf; ik vind het er een stuk 'duurder' uit zien dan die vlakke (of diepe) gladde kozijnen.

Schoonmaken gaat prima. Kan het zelfs met een babywipe schoonmaken als ik zin zou hebben. Zowel binnen als buiten overigens.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-190
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-02-2022
Als je een buitenmens bent, en als je veel buiten gaat zitten dan zou ik het doen. Als je iemand bent die bijna alleen maar binnen zit dan zou ik het niet doen.

Ik vind het zelf kwa prijs nog erg meevallen. Ik betaalde voor dit kozijn €600 voor de houtnerf aan de buitenzijde. Kozijn is van Gayko, ook een erg goed kozijn(duitse kwaliteit). duitsers zijn verder dan de nederlandse kozijnenbouwers, dus ik zou zeker voor duitse kwaliteit gaan

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lctb8gx5.jpg

Dit is de houtnerf
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/axky8jp9oa.jpg

Het maakt het van buiten net iets rustiger en iets minder plastic achtig. Van binnen is het strak, en van buiten is het rustiek.

Als je het geld ervoor hebt, zeker doen, je krijgt er geen spijt van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
Ik zou gaan voor een Cube kozijn zónder houtnerf. Dat doet meer aan hout denken (hoeveel houtnerf zie je nou daadwerkelijk als je houten kozijnen goed in de lak staan?) dan een standaardprofiel mét houtnerf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dragonm8
Bedankt voor alle reacties!

Zelf vind ik houtnerf ook veel mooier. Gelukkig word het niet veel sneller vuil.

Ik twijfel ook nog over de binnen en buiten kleur.
Heeft iemand ervaring met echt witte buiten kozijnen met houtnerf?

Mijn voorkeur heeft nu: buiten houtnerf wit en binnen vlak ral 9010.
YouriHL schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:25:
Daarbij adviseer ik je ten zeerste om voor Schüco kozijnen te kiezen. Wij verkochten indertijd Belisol, Schüco en nog een merk dat niet meer bestaat en uit ervaring kan ik je vertellen dat Schüco het meest inbraak-veilig is. De manier waarop Schüco is opgebouwd, verschillende lagen met een ingenieus 'lock-system', maakt het voor inbrekers ontzettend lastig om een schuifpui, draai-kiep raam of deur te ontzetten, terwijl een Belisol kozijn dat niet heeft.
Zal dit zeker bespreken met de aannemer of dit mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YouriHL
Ik ben persoonlijk géén fan van wit. Wit vervuilt snel, denk aan zand, modder, opspattend vuil als het regent etcetera. Donkerblauw is een goed alternatief alsook donkerrood (bizon bloed rood noemden wij dat).

Ik heb vele klanten overgehaald om donkerblauw te nemen en die waren achteraf enkel positief.
Ook heb ik verscheidene klanten gehad met de meest vreselijke kleuren (roze, knalgeel, gifgroen, paars, zelfs goud). Allen met houtnerf overigens. In Wateringen hebben wij een deur verkocht aan de eigenaar van een villa die er net een jaar stond. Daar zaten houten kozijnen in. Was overduidelijk een meneer met veel geld, paar dure auto's op zijn erf. Hij wilde de deur in glad plastic. Dit werd een week later geplaatst. Na drie weken kreeg ik een belletje of ik die week wilde langskomen. Hij stelde toen ik er was, dat hij toch niet blij was met de gladde versie en houtnerf wilde. Nu kan ik je vertellen, vele bedrijven doen dit echter niet, dat je tóch een fineerlaag kunt krijgen met houtnerf (want dat is het in feite, het betreft een glad wit kozijn met een fineerlaag houtnerf). Dit heb ik hem voorgesteld. Hij ging daarmee akkoord en een maandje later, toen het 'gemonteerd' werd, ben ik op een vrije dag gaan kijken. Het leuke was, 's avonds nodigde hij mij uit voor een 3-gangen diner (want ik kon heel goed met hem opschieten) en vertelde dat hij zo blij was met de 'vernieuwde nieuwe' deur, dat hij gelijk de rest van zijn villa wilde laten voorzien van kunststof met houtnerf. Ik werk al een tijdje niet meer in deze wereld, maar ik denk er wel nog vaak aan terug. Ook de mensen met een klein budget. Voornamelijk de fijne gesprekken die ik heb gehad met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:28

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Plaatser van ramen en deuren hier :w

Neem aub geen wit en zeker niet in pvc, dat komt naar mijn idee echt zo goedkoop over en het ziet er niet uit. Het is alleen goedkoop omdat het de kleur van de pvc zelf is en er geen folie rond zit voor de kleur.

De Nederbelg !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:05
@D-190 Zijn dat speciale scharnieren? Want ze zijn wel vrij lomp. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Señor Sjon schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 09:24:
Ik heb die scharnieren ook op mijn openslaande deuren. Er hangt nogal wat gewicht aan hé ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je hebt speciale scharnieren voor het laten openslaan van deuren dat ze iets verder naar buiten komen. Bij zware lasten wordt vaak een vierde scharnier of tweede bovenscharnier gebruikt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:35
Jellabie schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 08:29:

Neem aub geen wit en zeker niet in pvc, dat komt naar mijn idee echt zo goedkoop over en het ziet er niet uit. Het is alleen goedkoop omdat het de kleur van de pvc zelf is en er geen folie rond zit voor de kleur.
Neem als het even kan ook geen kozijnen waar folie over zit maar waar de kunstof zelf de juiste kleur heeft. Als er in de toekomst een krasje op komt dan zie je dat direct omdat het een andere kleur heeft.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dan heb je vaak maar een beperkt aantal kleuren om uit te kiezen of een enorme meerprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

445033

Ik heb een kunststof serre (stond aan mijn huis toen ik het kocht) en houten kozijnen. Wat is de reden dat men voor hier kunststof kiest? Ik heb meer onderhoud aan mijn serre dan mijn houten kozijnen. Er trekt geweldig vuil in en moet hem zeker 2 keer per jaar goed schoonmaken wil ik hem mooi houden. Schilderen kozijnen, 1x per acht jaar (goede verf).

Wbt houtnerf in kunststof, niet doen! Een echt houten kozijn zie je de houtnerf ook niet. Een kunststof kozijn met houtnerf druipt de nepperigheid vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-05 16:37
Het is niet zozeer de houtnerf die het verschil maakt maar het feit dat het kozijn niet glanzend maar mat wordt. Dat maakt het meeste verschil in het aanzicht. De houtnerf zie je alleen als je er met je neus bovenop staat. De houtlookverbinding zie je wel van een afstandje en zorgt dat je de lelijke plastic verbinding niet meer hebt. Maar ook daar zit een meerprijs aan vast.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:21

servies

Veni Vidi Servici

445033 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:22:
Wbt houtnerf in kunststof, niet doen! Een echt houten kozijn zie je de houtnerf ook niet. Een kunststof kozijn met houtnerf druipt de nepperigheid vanaf.
Toch knap dat ik bij onze houten deuren en kozijnen ondanks de ver de structuur van het hout toch zie...

Overigens hebben wij boven kunststof kozijnen met houtnerf... Ik vind het er een stuk mooier uitzien dan dat gladde...

[ Voor 13% gewijzigd door servies op 26-01-2018 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 15:03

DarkKnight

Narf

Wij hebben vorig jaar bijna alle kozijnen en deuren laten vervangen door kunststof varianten. En wij zijn voor de houtnerf variant gegaan, zowel aan de buiten- als de binnenkant. Bij het vergelijken in de showroom ziet het er gewoon netter uit en minder plastic idee.
En inderdaad staalblauw (RAL5011) wat er mooi uitziet en goed past met jaren 30 woning.

Oh en ga naar Duitsland. Zelfs als je niet heel dicht bij de grens woont, is dat toch de investering van een keer wat reizen zeker waard. En, ja, ze moesten hier in de buurt 3 nachten in een B&B, maar nog steeds was de investering in Duitse kwaliteit het 100% waard wat ons betreft (en goedkoper dan NLse equivalent).

Qua schoonmaken zie ik geen verschil. De houtnerf is geen centimeters dik, dus de natte doek gaat er makkelijk doorheen.

[ Voor 3% gewijzigd door DarkKnight op 26-01-2018 10:41 ]

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-05 10:17

Hokkie

Hello

Ook echt hout moet je schoonmaken! Daar gaat ook mos of zand in de houtnerf.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-190
Señor Sjon schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 09:24:
Dat weet ik niet, ik denk dat het standaard is. Die grote ramen wegen al 28KG per stuk, ik denk dat de deuren ook rond dat gewicht zitten, dus ik denk dat ze daarom van die grote koeiendeur scharnieren hebben gebruikt.

Mijn kozijninstallateur adviseerde mij om 2x per jaar met turtle wax de kozijnen te doen, dan blijft de glans erin. en een paar keer per jaar even alles goed schoonmaken, en de rubbers van de deuren even schoonmaken en checken.

De houtnerf zie je inderdaad ook niet als je kozijnen hebt waar al 2 lagen verf overheen zitten, en dat is juist het voordeel van de houtnerf in de kunsstof kozijnen die blijf je altijd zien.

Bereid je maar wel alvast voor met alle optie's die je kan kiezen, de keuze is reuze!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Och, ik zal nooit kunststof kozijnen plaatsen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-05 19:27
In een vorig huis, kunstof kozijnen met houtnerf. Dit was prima schoon te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:37
Wat die Duitse kozijnen betreft: heel veel Nederlandse aannemers uit de grensstreek halen hun kozijnen uit Duitsland. En je hoeft echt niet bij de grens te wonen. Velen nemen werk aan uit heel Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

445033

servies schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:39:
[...]

Toch knap dat ik bij onze houten deuren en kozijnen ondanks de ver de structuur van het hout toch zie...
Niet als je het hout echt goed hebt geschuurd en gelakt met goede verf. Maar dat is een andere discussie.
Hokkie schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:43:
Daar gaat ook mos of zand in de houtnerf.
Nergens last van hier, want er is geen houtnerf te zien of te voelen. Smooth like a babyskin. 8) Maar ik heb dan ook een vriend die vakschilder is.

[ Voor 31% gewijzigd door 445033 op 26-01-2018 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

D-190 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:33:
[...]
De houtnerf zie je inderdaad ook niet als je kozijnen hebt waar al 2 lagen verf overheen zitten, en dat is juist het voordeel van de houtnerf in de kunsstof kunststof kozijnen die blijf je altijd zien.
Je doet nu net of dat een voordeel is. :+

Waar een kozijn van kunststof al op het randje van 'faut' is, maakt dat neppe houtstructuurtje het tot regelrechte kitsch.
Als je van Anton Pieck, eikenhouten kasten en bankstellen, of de Efteling en lookalike interieurtjes houdt is dat misschien nog te harden, maar een beetje design bewust persoon zoekt verder. O-)

Sorry, maar leuker kan ik dit niet maken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-190
Gelukkig heeft iedereen zijn eigen mening wat betreft de kunststof kozijnen, over smaak valt niet te twisten.

De kozijnen van nu kan je ook niet vergelijken met die van 5 jaar terug gelukkig, het begint steeds meer op hout te lijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 23:03
Ik heb ze met houtnerf. Wordt niet extreem vies. Heb alleen wel het idee dat houten kozijnen minder snel vies worden dan kunstof. Echter hoef je kunstoog nooit te schilderen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:56
Wij hebben ook kunststof kozijnen in onze zelfbouw 2-kapper. We hebben ze zonder houtnerf want was toch een aardige meerprijs en budget-technisch moesten we helaas een keuze maken ;). We vonden houtnerf wel mooier maar aan de andere kant boeit het me nu weinig :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dragonm8
YouriHL schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 02:03:
Ik ben persoonlijk géén fan van wit. Wit vervuilt snel, denk aan zand, modder, opspattend vuil als het regent etcetera. Donkerblauw is een goed alternatief alsook donkerrood (bizon bloed rood noemden wij dat).

Ik heb vele klanten overgehaald om donkerblauw te nemen en die waren achteraf enkel positief.
Ook heb ik verscheidene klanten gehad met de meest vreselijke kleuren (roze, knalgeel, gifgroen, paars, zelfs goud). Allen met houtnerf overigens. In Wateringen hebben wij een deur verkocht aan de eigenaar van een villa die er net een jaar stond. Daar zaten houten kozijnen in. Was overduidelijk een meneer met veel geld, paar dure auto's op zijn erf. Hij wilde de deur in glad plastic. Dit werd een week later geplaatst. Na drie weken kreeg ik een belletje of ik die week wilde langskomen. Hij stelde toen ik er was, dat hij toch niet blij was met de gladde versie en houtnerf wilde. Nu kan ik je vertellen, vele bedrijven doen dit echter niet, dat je tóch een fineerlaag kunt krijgen met houtnerf (want dat is het in feite, het betreft een glad wit kozijn met een fineerlaag houtnerf). Dit heb ik hem voorgesteld. Hij ging daarmee akkoord en een maandje later, toen het 'gemonteerd' werd, ben ik op een vrije dag gaan kijken. Het leuke was, 's avonds nodigde hij mij uit voor een 3-gangen diner (want ik kon heel goed met hem opschieten) en vertelde dat hij zo blij was met de 'vernieuwde nieuwe' deur, dat hij gelijk de rest van zijn villa wilde laten voorzien van kunststof met houtnerf. Ik werk al een tijdje niet meer in deze wereld, maar ik denk er wel nog vaak aan terug. Ook de mensen met een klein budget. Voornamelijk de fijne gesprekken die ik heb gehad met mensen.
Ik twijfel nog sterk over wit of grijs. Het idee is om deze kleuren combinatie te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpnow.nl/img=fb5e8cf2f7

Blauw lijkt me echt niet passen in deze combinatie en ik ben bang dat grijs te donker geheel word.
Daarom twijfel ik tussen wit met houtnerf of 9010 met houtnerf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
Ik heb zelf houtnerf aan de buitenkant, glad aan de binnenkant. Buitenkant heb ik voor houtnerf gekozen omdat ik nog maar 2 kozijnen kunststof heb, de rest is nog hout. Niet dat je bij de houten kozijnen de houtnerf nog ziet overigens, daar is in de afgelopen 40 jaar zoveel verf, plamuur en 2-componenten pasta op gesmeerd dat je de nerf niet meer ziet.

Mijn zus heeft glad buiten, en dan hoogglans. Voelt voor mij te plastic fantastic aan, hoogglans verf op mijn houten kozijnen glimt een stuk minder.

Verder qua schoonmaken, als je nooit je kozijnen en/of gevelbekleding schoonmaakt is houtnerf ideaal voor fijnstof en alg om te hechten. Als je gewoon met enige regelmaat je ramen wast en dan ook even een spons over het kozijn haalt heb je nergens last van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 19:52:
[...]

Je doet nu net of dat een voordeel is. :+

Waar een kozijn van kunststof al op het randje van 'faut' is, maakt dat neppe houtstructuurtje het tot regelrechte kitsch.
Als je van Anton Pieck, eikenhouten kasten en bankstellen, of de Efteling en lookalike interieurtjes houdt is dat misschien nog te harden, maar een beetje design bewust persoon zoekt verder. O-)

Sorry, maar leuker kan ik dit niet maken. ;)
Erg flauw en het helpt TS geen moer.

Het is ook je reinste bs. Bij deuren nog wel maar bij de moderne kunststof kozijnen zie je vanaf de straat niet eens dat het geen echt hout is. Het zijn gewoon vooroordelen, net zoals mensen vooroordelen hebben tegen "chemische stoffen" in hun eten. Iets dat niet 100% puur natuur is hoeft echt niet per definitie slecht te zijn.

Soms is het geen porum maar echt niet altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YouriHL
Dragonm8 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 00:19:
[...]

Ik twijfel nog sterk over wit of grijs. Het idee is om deze kleuren combinatie te gebruiken.

[afbeelding]

Blauw lijkt me echt niet passen in deze combinatie en ik ben bang dat grijs te donker geheel word.
Daarom twijfel ik tussen wit met houtnerf of 9010 met houtnerf.
Is dat het design van jullie nieuwe huis ?
In dat geval, het heeft wat weg van een jaren 40 huis (jaren 30 is nét iets anders), zou wit wel staan.
Blauw staat ook in mijn optiek met dit design niet. Je zou echter wel kunnen denken aan donkergroen of donkerrood. Ik denk dat donkerrood (bison bloed rood nogmaals) beter tot z'n recht komt.

Zelf ben ik erg te spreken over die kleur rood (weet zo de RAL-code niet).
Voor wat betreft de ruime keuze aan merken, adviseer ik je toch ten zeerste om voor Schüco te gaan.
Menig kunststof kozijnenbedrijf kan, indien je dat wil, een afspraak voor je maken bij Schüco zélf om een rondleiding te krijgen, al dan niet met de aannemer/kunststof kozijnen meneer zelf. Ik werkte vroeger dan voor een Enschede's bedrijf waarvan ik de naam niet eens meer over m'n lippen krijg (de eigenaren verdienden, waar we achteraf achter kwamen, dik over onze rug, ook van klanten die wij als verkoper hadden binnen gehaald en die ineens niet meer door zouden gaan), maar zij gaven wel de optie mee om, in overleg met Schüco, daar een rondleiding te krijgen en zo te zien waarom Schüco gewoonweg hét merk is wat je wil. Afgezien van de 30 jaar garantie die je alleen al op de kunststof kozijnen en ramen krijgt (op de fineerlaag houtnerf zit 10 jaar garantie met optie tot 5 jaar extra tegen meerprijs).

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D-e-n schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 00:53:
[...]
Dus jij vindt het wel behulpzaam enkel de meest makkelijke, geblindeerde mening te verkondigen die vandaag toevallig in de aanbieding is?? :z
Het is ook je reinste bs.
Het is "bs" om in het stadium van globale meningsvorming je al meteen te laten beperken tot comfortabele one-issues.
Dus jij hebt wel recht op een mening en wat een ander vindt wordt meteen "bs"??
In wat voor wereld leef jij?? :+
Bij deuren nog wel maar bij de moderne kunststof kozijnen zie je vanaf de straat niet eens dat het geen echt hout is. Het zijn gewoon vooroordelen, net zoals mensen vooroordelen hebben tegen "chemische stoffen" in hun eten. Iets dat niet 100% puur natuur is hoeft echt niet per definitie slecht te zijn.
off-topic
Chemisch stoffen in eten is zelden een goed idee gebleken, daar wordt al tientallen jaren gedegen onderzoek naar gedaan en de uitkomsten zijn verontrustend.
Als die stoffen goed zouden zijn voor ons voortbestaan dan is dat prima, maar laten wij het er even op houden dat natuurlijke voedingsstoffen hun evolutionaire nut al duizenden jaren hebben bewezen.
Wij leven als soort nml. al een tijdje redelijk succesvol en de huidige fastfoodgeneratie doet het in gezondheidsopzicht opvallend slechter. :P

Of je de houtnerf van kunststof kozijnen vanaf de straat wel of niet ziet is weinig interessant, als iets zo erg op hout probeert te lijken waarom neem je dan niet meteen hout?? :)
Hout heeft vele uitstekende eigenschappen die in kozijnen, deuren en ramen al vele jaren dankbaar worden gebruikt en het onderhoud is rationeel beheersbaar.
Ook hergebruik is zelden een probleem, probeer dat eens met de enorme afvalberg die giftig kunststof achterlaat.
De microscopische deeltjes verdwijnen in oceanen waar zij later in de vorm van vis weer lekker door ons worden gecomsumeerd.

Met kunststof als 'uiting van fake' kan ik nog wel leven, maar bij de eerste de beste beschadiging van het zichtbare oppervlak heb je een bijna onoplosbaar probleem en is er van je eens strakke gevel weinig meer over.
En hoe zit het met de brandvertraging van deze kunststof producten??

Begrijp mij goed, in een modern nieuwbouwhuis kan zo'n strakke gevel iets toevoegen, maar in een Hanzestadwoning (of welk oud pand dan ook) hoeft het van mij niet zo nodig.
Ik denk je er niet mee zou wegkomen bij de welstandscommissie als je het zou voorstellen. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 07:45:
[...]

Dus jij vindt het wel behulpzaam de meest makkelijke, geblindeerde mening te verkondigen die vandaag toevallig in de aanbieding is?? :z
TS vraagt advies over KUNSTSTOF kozijnen. Probeer hem daarmee zo goed mogelijk te helpen in plaats van je nostalgische voorkeur erdoor te rammen.

Als iemand vraagt om advies voor techno muziek op een feest ga jij hem dan ook aan zijn kop zeuren dat dat allemaal rotzooi is en dat hij gewoon ouderwetse rock moet draaien?
[...]

Het is "bs" om in het stadium van globale meningsvorming je al meteen te laten beperken tot comfortabele one-issues.
Dus jij hebt wel recht op een mening en wat een ander vindt wordt meteen "bs"??
In wat voor wereld leef jij?? :+
Het is BS om alle kunststof over een kam te scheren.
[...]

off-topic
Chemisch stoffen in eten is zelden een goed idee gebleken, daar wordt al tientallen jaren gedegen onderzoek naar gedaan en de uitkomsten zijn verontrustend.
Als die stoffen goed zouden zijn voor ons voortbestaan dan is dat prima, maar laten wij het er even op houden dat natuurlijke voedingsstoffen hun evolutionaire nut al duizenden jaren hebben bewezen.
Wij leven als soort nml. al een tijdje redelijk succesvol en de huidige fastfoodgeneratie doet het in gezondheidsopzicht opvallend slechter. :P
Ook veel te kort door de bocht aangezien er geen zwart wit onderscheid is tussen chemisch en niet chemisch. Ik ga hier maar niet op door maar het laat wel zien dat je veel te zwart-wit denkt en bepaalde vooruitgangen gewoon ontkent.
Of je de houtnerf van kunststof kozijnen vanaf de straat wel of niet ziet is weinig interessant
Jawel. Als je het verschil niet ziet word je hele rant overbodig.
, als iets zo erg op hout probeert te lijken waarom neem je dan niet meteen hout?? :)
Omdat je het dan niet om de drie jaar hoeft te schilderen. Daar word ik persoonlijk erg blij van. En mijn portemonnee ook.
Ik denk je er niet mee zou wegkomen bij de welstandscommissie als je het zou voorstellen. ;)
Dat weet ik niet. Als het er hetzelfde uitziet hebben ze niks te zeggen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 10:12

JB

Cédric roelt!

D-190 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:03:
Als je een buitenmens bent, en als je veel buiten gaat zitten dan zou ik het doen. Als je iemand bent die bijna alleen maar binnen zit dan zou ik het niet doen.

Ik vind het zelf kwa prijs nog erg meevallen. Ik betaalde voor dit kozijn €600 voor de houtnerf aan de buitenzijde. Kozijn is van Gayko, ook een erg goed kozijn(duitse kwaliteit). duitsers zijn verder dan de nederlandse kozijnenbouwers, dus ik zou zeker voor duitse kwaliteit gaan

[afbeelding]

Dit is de houtnerf
[afbeelding]

Het maakt het van buiten net iets rustiger en iets minder plastic achtig. Van binnen is het strak, en van buiten is het rustiek.

Als je het geld ervoor hebt, zeker doen, je krijgt er geen spijt van
toon volledige bericht
IMHO verklappen die scharnieren altijd dat het kunststof is. Dus waarom dan nog voor houtnerf gaan? Op een afstand zie je het niet, maar de scharnieren verklappen het meteen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
JB schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 10:21:
[...]
IMHO verklappen die scharnieren altijd dat het kunststof is. Dus waarom dan nog voor houtnerf gaan? Op een afstand zie je het niet, maar de scharnieren verklappen het meteen.
Welke scharnieren heb je het over? Als het raam dicht is zie ik niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D-e-n schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 10:03:
[...]
TS vraagt advies over KUNSTSTOF kozijnen. Probeer hem daarmee zo goed mogelijk te helpen in plaats van je nostalgische voorkeur erdoor te rammen.
Ten eerste ben jij hier degene die ad hominem aan het rammen bent door merkwaardige etiketten te plakken waar je overduidelijk geen benul van hebt.

Ik "ram" niets, ik geef enkel een valide tegengeluid waar jij moeite mee blijkt te hebben, maar dat ik graag onderbouw.
Daarna moet ieder vooral doen wat die zelf goed acht.

"Nostalgisch" ben ik evenmin, ben van huis uit architect en ontwerp als zodanig geen hoogbejaarde "nostalgische" fossielen, maar bij voorkeur moderne eigentijdse gebouwen.

Je overige stemmingmakende 'feedback' is al net zo inhoudsloos, als je het niet erg vindt negeer ik die maar verder. :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
D-e-n schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 10:36:
[...]

Welke scharnieren heb je het over? Als het raam dicht is zie ik niks.
Gaat vooral om naar buiten draaiende deuren waarop zo'n foeilelijk opbouwscharnier zit bevestigd.

Is in hetzelfde straatje als de schuine lassen, in de hoek heb ik er vrede mee, dat is gewoon het stevigste, maar de tussenstijlen wil ik gewoon recht. Gelukkig is dat inmiddels standaard bij de meeste fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Jellabie schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 08:29:
Dat is niet correct.. puur PVC is transparant en dat zijn de kozijnen nooit... De vulstoffen (goedkoop) en de pigmenten/kleurstoffen (duur) bepalen de kleur.
DutchKel schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 09:35:
[...]Neem als het even kan ook geen kozijnen waar folie over zit maar waar de kunstof zelf de juiste kleur heeft. Als er in de toekomst een krasje op komt dan zie je dat direct omdat het een andere kleur heeft.
Mbt folie is er een risico meer dan alleen maar krasje oid. Wat is de duurzaamhied van de folie op lange termijn. En hoe zit het dan ook met de hechting? Je wilt toch niet dat het na 20-30 jaar gaat bladderen?
Ben er niet mee bekend, maar heeft iemand dat wel eens nagevraagd/bekeken. Lijkt me bij de geringste twijfel wel een belangrijk punt. Ik zou in dat geval voor en versie zonder zo' n laag gaan waarbij de kunststof door en door gepigmenteerd is (wrs duurder dus...).
Of er dan een houtprint op kan zitten heb ik me niet in verdiept, maar blijft zoals al genoemd is ook ee kwestie van smaak. Bij een strak geverfd houten kozijn met bijv Rubbol SB zie je soms oom amper of geen houtnerf.
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 07:45:
En hoe zit het met de brandvertraging van deze kunststof producten??
Daar zijn bouwvoorschriften voor. Dus dat is te checken waar ze aan moeten voldoen.
Ik vind dit wel van een andere orde, immers veel minder oppervlak, dan de ramp met de gevelpanelen, die dus eigenlijk niet voldeden en dus niet eens geplaatst hadden mogen worden.. Tja.... das tuurlijk een ander verhaal als je de wet overtreedt...
Ipv het te roepen kun je de TS ook tips geven...Google is your friend. Met deze specifieke info ben ik ook niet up to date maar met wat zoeken kom je ver. Simpele search als "brandwerendheid kunststof kozijnen huis" Het test nummer tav brandveiligheid kwam ik in een van de links tegen..

http://www.bbn.nu/wp-content/uploads/2016/04/BBN-Essentiële-bouwkundige-controlepunten-v2017-2018-low-res.pdf
Aluminium- of kunststof profi elsysteem
Aluminium- of kunststof profielsystemen zijn zeer specifieke systemen met zeer specifieke eisen. Bij dergelijke systemen is het
daarom te adviseren om altijd voor een getest systeem te kiezen met een vergelijkbare beglazing. Een brandwerend aluminiumof
kunststof kozijn is aan de buitenzijde vaak niet te herkennen. De brandwerende toevoegingen zijn weggewerkt in het kozijn.
Vraag altijd naar het testrapport.
Een inkopper dus ..
Meer info: link

PS: neen, ben geen verkoper of zo, maar altijd actief geweest ( en nog) in een R&D omgeving waar met kunststoffen/coatings gewerkt wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 27-01-2018 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 10:12

JB

Cédric roelt!

_JGC_ schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 10:46:
[...]

Gaat vooral om naar buiten draaiende deuren waarop zo'n foeilelijk opbouwscharnier zit bevestigd.

Is in hetzelfde straatje als de schuine lassen, in de hoek heb ik er vrede mee, dat is gewoon het stevigste, maar de tussenstijlen wil ik gewoon recht. Gelukkig is dat inmiddels standaard bij de meeste fabrikanten.
Dit inderdaad. Zolang dergelijke scharnieren op de deuren zitten, wil ik geen kunststof. Wellicht zou ik dan wel kiezen om de ramen van kunststof te voorzien ivm onderhoud maar een combi lijkt me ook geen succes?

Vooral het niet meer hoeven schilderen is een groot voordeel, maar hout blijft IMHO mooier.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

445033

@Bhagavad Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind ieder mooi ontworpen huis met daarin kunststof kozijnen afbreuk doen aan het ontwerp. Hoe duur die dingen ook zijn, ik zie gewoon dat het kunststof is en dat vind ik lelijk. Daarnaast bestaat het zogenaamde onderhoudsvrije gewoonweg niet en is het mij een raadsel waarom iemand dat kiest in een woning. Maar ik heb dan ook bijvoorbeeld een hekel aan laminaat. Dat moet bij mij een echte houten vloer zijn. Maar ieder zijn ding. Met met houtnerf, helemaal afschuwelijk. Iemand hier in de straat heeft dat ook. Ik wil kunststof en doe zogenaamd hout na. Niet dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Tja, dat blijft een kwestie van smaak... ik in principe heb ook liever (goed...) hout.
De TS heeft het wel duidelijk aangegeven wat de keuze van het materiaal iig niet wordt...:....
Voor het geval mensen hier over beginnen. Het worden sowieso geen houten kozijnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

dubbel..

[ Voor 96% gewijzigd door route99 op 27-01-2018 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
@Bhagavad
Ik maak geen stemming. Jij maakt stemming. Je begint een discussie waar TS expliciet niet om gevraagd heeft. En inhoudelijk wordt het niet. Waar anderen met voorbeelden komen over wat ze niet mooi vinden kom jij enkel met een rant.

@_JGC_
Die scharnieren zijn inderdaad niet mooi. Bij deuren moet je dus inderdaad goed opletten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YouriHL
Het is een beetje jammer (en triest) dat er hier klaarblijkelijk mensen zijn die een pestpokkepleuris hekel hebben aan alles wat kunststof is en dit ook geheel met zure bijsmaak kenbaar maken.

De topicstarter heeft bij voorbaat al aangegeven kunststof te willen en >absoluut geen houten kozijnen< !!

Een mening geven mag, maar er zijn weinig mensen hier die bij kennis van beroep of opleiding, verstand hebben van kunststof kozijnen. Ik ben ooit begonnen als promotiemedewerker in de kunststof kozijnen handel, alwaar ik mijzelf door interne opleidingen opgewerkt heb tot adviseur en verkoper.

Er zijn mensen die bewerking maken van kunststof, maar dit houdt niet in dat je automatisch weet wat een kunststof kozijn met je woning dan wel uitstraling doet. Ik heb voor een drietal bedrijven die dit plaatst gewerkt, waarvan twee die enkel en alleen met Schüco werkten (en daar ook een eigen afwerk-/montagefabriek bij hadden) en eentje met Belisol. Tijdens de interne opleiding heb ik 7 verschillende merken/producten in die wereld mogen bekijken en mogen bestuderen. Ik heb bewust mijn keuze laten vallen op Schüco, want dat is de top of the line. Maar: dit is ook een van de duurste merken.

Voor de waarde van je huis, ben je met dit merk toch het beste af.

Voor wat betreft verschillende opmerkingen van scharnieren. Die zijn niet perse voor kunststof kozijnen. Wij hebben hier een tweetal houten kozijnen met de scharnieren van kunststof kozijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

YouriHL schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 12:15:
Het is een beetje jammer (en triest) dat er hier klaarblijkelijk mensen zijn die een pestpokkepleuris hekel hebben aan alles wat kunststof is en dit ook geheel met zure bijsmaak kenbaar maken.
Nu overdrijf ook jij al. :+
Het is opvallend dat je een standpunt dat je blijkbaar niet goed begrijpt, probeert af te doen als "triest".
Tja.

In het eigen vakgebied waar een zekere bekendheid met het materiaal mag worden verondersteld wordt juist kunststof als relatief minderwaardig gezien en je mag ervan uitgaan dat dat op goede gronden is. ;)

De zure bijsmaak die je meent te herkennen komt in dat geval van twee kanten en die ontvlamt jammer genoeg al bij het eerste het beste tegengeluid.
Doe eens gewoon.
De topicstarter heeft bij voorbaat al aangegeven kunststof te willen en >absoluut geen houten kozijnen< !!
Dat is prima en uiteraard zijn goed recht.
Een mening geven mag, maar er zijn weinig mensen hier die bij kennis van beroep of opleiding, verstand hebben van kunststof kozijnen.
Als ik deze opmerking even voor het gemak bij mijzelf houd.
Na een studie bouwkunde heb ik architectuur gedaan en vervolgens een slordige 20 jaar als architect gewerkt.
Daarna werd ik gevraagd in het buitenland te gaan lesgeven, dus ja ik weet er intussen wel "iets" van.

Ik ken geloofsbroeders die naast een kunststof kozijn niet dood willen worden teruggevonden, dat standpunt vind ik dan weer een brug te ver.
Feit is dat als je iedereen een eigen huis laat knutselen het snel ontaardt in een smakeloos wangedrocht met nul respect voor de omringende biotoop en daarom heeft de wetgever het wijs geacht hier regelgeving voor in het leven te roepen.

Ik claim hier zeker niet het categorische imperatief, maar mag ik alsjeblieft wel een eigen mening hebben bij onderwerpen uit mijn eigen vakgebied?? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YouriHL
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 14:06:
[...]

Nu overdrijf ook jij al. :+
Het is opvallend dat je een standpunt dat je blijkbaar niet goed begrijpt, probeert af te doen als "triest".
Tja.

In het eigen vakgebied waar een zekere bekendheid met het materiaal mag worden verondersteld wordt juist kunststof als relatief minderwaardig gezien en je mag ervan uitgaan dat dat op goede gronden is. ;)

De zure bijsmaak die je meent te herkennen komt in dat geval van twee kanten en die ontvlamt jammer genoeg al bij het eerste het beste tegengeluid.
Doe eens gewoon.

[...]

Dat is prima en uiteraard zijn goed recht.

[...]

Als ik deze opmerking even voor het gemak bij mijzelf houd.
Na een studie bouwkunde heb ik architectuur gedaan en vervolgens een slordige 20 jaar als architect gewerkt.
Daarna werd ik gevraagd in het buitenland te gaan lesgeven, dus ja ik weet er intussen wel "iets" van.

Ik ken geloofsbroeders die naast een kunststof kozijn niet dood willen worden teruggevonden, dat standpunt vind ik dan weer een brug te ver.
Feit is dat als je iedereen een eigen huis laat knutselen het snel ontaardt in een smakeloos wangedrocht met nul respect voor de omringende biotoop en daarom heeft de wetgever het wijs geacht hier regelgeving voor in het leven te roepen.

Ik claim hier zeker niet het categorische imperatief, maar mag ik alsjeblieft wel een eigen mening hebben bij onderwerpen uit mijn eigen vakgebied?? :P
toon volledige bericht
Natuurlijk mag je een mening hebben uit een deel van je vakgebied. Mijn reactie hierboven werd voornamelijk geuit vanwege de in mijn ogen totaal onbegrijpelijke reacties van een paar mensen die denken van alles te weten over kunststof kozijnen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
_JGC_ schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 00:32:
Ik heb zelf houtnerf aan de buitenkant, glad aan de binnenkant. Buitenkant heb ik voor houtnerf gekozen omdat ik nog maar 2 kozijnen kunststof heb, de rest is nog hout. Niet dat je bij de houten kozijnen de houtnerf nog ziet overigens, daar is in de afgelopen 40 jaar zoveel verf, plamuur en 2-componenten pasta op gesmeerd dat je de nerf niet meer ziet.

Mijn zus heeft glad buiten, en dan hoogglans. Voelt voor mij te plastic fantastic aan, hoogglans verf op mijn houten kozijnen glimt een stuk minder.

Verder qua schoonmaken, als je nooit je kozijnen en/of gevelbekleding schoonmaakt is houtnerf ideaal voor fijnstof en alg om te hechten. Als je gewoon met enige regelmaat je ramen wast en dan ook even een spons over het kozijn haalt heb je nergens last van.
Wat voor keur is de binnen en buitenkant bij jullie kunststof kozijnen?

Zo nu en dan schoonmaken is helemaal geen probleem. Ik zou het alleen zonden vinden als de nerf helemaal vol gaat zitten met viezigheid die er niet meer uit gaat. We zitten vlak bij Schiphol dus er komt nog al wat viezigheid naar beneden.
Als vlak eerder zichtbaar is en met nerf goed schoon te maken is gaat daar me voorkeur naar uit.
D-e-n schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 10:03:

Dat weet ik niet. Als het er hetzelfde uitziet hebben ze niks te zeggen lijkt me.
De welstand wou in eerste instantie dat het hout werd. Verder op in de straat zijn ook nieuwe huizen gebouwd met kunststof kozijnen. Uiteindelijk is de welstand akkoord gegaan met kunststof als het maar wel met recht verstek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dragonm8 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 23:59:
[...]

Wat voor keur is de binnen en buitenkant bij jullie kunststof kozijnen?

Zo nu en dan schoonmaken is helemaal geen probleem. Ik zou het alleen zonden vinden als de nerf helemaal vol gaat zitten met viezigheid die er niet meer uit gaat. We zitten vlak bij Schiphol dus er komt nog al wat viezigheid naar beneden.
Als vlak eerder zichtbaar is en met nerf goed schoon te maken is gaat daar me voorkeur naar uit.

[...]

De welstand wou in eerste instantie dat het hout werd. Verder op in de straat zijn ook nieuwe huizen gebouwd met kunststof kozijnen. Uiteindelijk is de welstand akkoord gegaan met kunststof als het maar wel met recht verstek is.
toon volledige bericht
Creme en creme. Had achteraf liever 9010 binnen gehad, maar mijn muren zijn ook 9001 dus valt het niet op.

Mijn verfkleuren voor buiten zijn berlijns blauw voor draaiende delen, bentheimer creme voor panelen en een roomwit voor de kozijnen. Berlijns blauw krijg je niet in kunststof, dat heb ik vermeden door gewoon creme te nemen voor het draai-kiep raam. Bentheimer creme komt overeen met ivoorwit op kunststof en die roomwit heb ik laten overschilderen met 9001 afgelopen voorjaar: stuk frisser en bijna geen kleurverschil met kunststof.

Ik heb op de dakkapel gevelbekleding, ook met nerf, is 3 jaar niet schoongemaakt en de alg was er maar zo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Toevallig mijn cremewitte, met houtnerf, kunststof kozijnen vanochtend even schoongemaakt. Zat flinke alg aanslag op 1 can de ramen door een lekkende regenpijp, maar wat allesreiniger en een spons en het was met 2 vegen schoon.

(Ik heb overigens houtnerf buiten en glad binnen. Combinatie van creme wit en muisgrijs voor de draaiende gedeeltes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 07:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

D-e-n schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 00:53:
[...]

Het is ook je reinste bs. Bij deuren nog wel maar bij de moderne kunststof kozijnen zie je vanaf de straat niet eens dat het geen echt hout is. Het zijn gewoon vooroordelen, net zoals mensen vooroordelen hebben tegen "chemische stoffen" in hun eten. Iets dat niet 100% puur natuur is hoeft echt niet per definitie slecht te zijn.

Soms is het geen porum maar echt niet altijd.
Fiets eens door een willekeurige straat in de binnenstad van een grote stad en je ziet meteen welk pand van een huisjesmelker is, het ziet er gewoon niet uit. Maarja, wel goedkoop, weinig onderhoud en die verhuurder kan het weinig schelen dat de straat er niet uitziet, hij woont er zelf toch niet.. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 28-01-2018 13:10 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Sport_Life schreef op zondag 28 januari 2018 @ 12:59:
[...]

Fiets eens door een willekeurige straat in de binnenstad van een grote stad en je ziet meteen welk pand van een huisjesmelker is, het ziet er gewoon niet uit. Maarja, wel goedkoop, weinig onderhoud en die verhuurder kan het weinig schelen dat de straat er niet uitziet, hij woont er zelf toch niet.. ;)
Tja, huisjesmelkers...

Toen afgelopen najaar mijn aanhanger aan de wandel ging en met de dissel door het verrotte hout bij de buurvrouw was gereden kwamen er mensen van de woningbouw langs om het te herstellen: 2 verrotte plankjes eruit, 2 nieuwe afwijkende plankjes erin, andere kleur witte verf erover, klaar. Rest van de plankjes zijn ook verrot, maar die gaan ze echt niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Sport_Life schreef op zondag 28 januari 2018 @ 12:59:
[...]

Fiets eens door een willekeurige straat in de binnenstad van een grote stad en je ziet meteen welk pand van een huisjesmelker is,
Ja, de panden met de verrotte houten kozijnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Volgens mij wil de TS advies, geen discussie over rot hout en de pro's/con's van kunststof vs hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
Bedankt voor alle reacties.

Ik ga voor kunststof kozijnen met aan de buitenkant een houtnerf en binnenkant vlak. De kleur gaat ral 9016 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Zijn ze dan massief gemaakt of zit er folie over een massieve kern?
Mijn voorkeur zou de 1e zijn ivm lange termijn risico van de folie tav duurzaamheid en hechting.
Succes er verder mee.
Laat weten hoe het geworden is... (met foto's... 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Belangrijker dan folie of massief is de montage van de kozijnen zelf. Zorg dat die dingen met stelkozijn gemonteerd worden, dan weet je ook zeker dat na 10 jaar als de pur poreus wordt de boel nog steeds dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
route99 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:53:
Zijn ze dan massief gemaakt of zit er folie over een massieve kern?
Mijn voorkeur zou de 1e zijn ivm lange termijn risico van de folie tav duurzaamheid en hechting.
Succes er verder mee.
Laat weten hoe het geworden is... (met foto's... 8) )
Het zal nog wel een jaar duren voor het klaar is. Als ik er dan nog aan denk zal ik zeker even een foto plaatsten.
_JGC_ schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:05:
Belangrijker dan folie of massief is de montage van de kozijnen zelf. Zorg dat die dingen met stelkozijn gemonteerd worden, dan weet je ook zeker dat na 10 jaar als de pur poreus wordt de boel nog steeds dicht is.
Goede tip. Ga ik met de aannemer overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De 'oplossing' met PUR lekt al na een paar maanden lucht. In een nieuwbouwsituatie heb je dat niet. Gewoon een goede kierdichting eisen (lage Qv-waarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

_JGC_ schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:05:
Dat onderdeel besprak ik niet, maar is uiteraard wel belangrijk. Ik heb nu eenmaal veel meer verstand van coatings e.d. dan van constructie, dus ik houd me bij de leest.... ;)
Heb je dan ook veel chemisch/fysisch inzicht in coatings naast constructief inzicht? Prima combi.. .kun je het nog verder brengen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kootje70
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:18
Señor Sjon schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 12:14:
Och, ik zal nooit kunststof kozijnen plaatsen. :P
Kun je dit ook onderbouwen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

kootje70 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:32:
[...]

Kun je dit ook onderbouwen??
Ik denk dat 'ie het zou laten doen, kutgrapje.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En daarom kick je een topic met een jaar? Enfin, we hebben daar een uitgebreid topic voor: Kunststof kozijnen - ervaringen, leveranciers etc.

(en ja, ik kan het onderbouwen. ;))

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.