Alternatief stadsverwarming zoals elektrische CV mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Topicstarter
Mijn vraag
* Mocht dit al gevraagd zijn op GoT, dan heb ik dat topic blijkbaar gemist. Is het er wel, dan mag deze vraag samengevoegd worden met een reeds lopend topic

Ik woon in een wijk met stadsverwarming. Die zorgt voor verwarming van de woning (vloerverwarming) en verwarming van het water. Daar betalen we met z'n allen de maximumbedragen die door de ACM zijn vastgesteld in het kader van 'Niet meer dan anders'. Dat laatste is in de praktijk echter niet het geval en er wordt veel geklaagd, voornamelijk over de hoge vastrechtkosten.

Is het mogelijk om een elektrische CV aan te laten sluiten op de verdeler van de stadsverwarming (in mijn geval een WTH systeem). Is dat kostentechnisch rendabel geweest of juist niet? Zo ja, wat is de terugverdientijd ongeveer geweest?

Als ander alternatief zou een grondwater warmtepomp een optie zijn lees ik, maar dan moet je (dacht ik begrepen te hebben) zelf in de grond laten boren wat ook niet goedkoop is (?)

Een 3e alternatief zou dan zijn een warmtepomp lucht-lucht. Dan zou er niks meer op de vloerverwarming zijn aangesloten maar verwarm je de ruimte dmv lucht. Ik heb dan alleen niets wat warm water regelt. Ik kan wel een Daaldrop aansluiten in de keuken, maar ja...de badkamer moet ook voorzien worden van warm water (bad & douche).

Nu vraag ik me af of er tweakers zijn die van hun stadsverwarming zijn afgestapt (mits dat überhaupt een optie was) en zelf wat hebben geregeld en...wat het alternatief dan is.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@thido, @Noord27 en @Tazzios zijn je al voorgegaan. (en nog een paar anderen)

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5

(hier ook all-electric, dmv een mitsu l/w warmtepomp, 450 ltr rvs buffervat met hygienespiraal, douchewtw, 3-fase Wijas doorstroomverwarmer en een Grohe red in de keuken, en alle dakvlakken vol zonnepanelen, zuid+noord)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-06-2018 11:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
@Tallguy
Naast de 3 opties die je aan geeft is er een 4e. Verwarming door middel van een lucht-water warmtepomp. Daarop zit tegenwoordig subsidie. Op lucht-lucht niet en lucht-lucht aanschaffen in jou situatie zou enorm zonde zijn in verband met aanwezige vloerverwarming. Dat is ideaal voor een warmtepomp die water als transportmiddel heeft.

Wat verbruik je nu aan GJ op jaasbasis aan stadsverwarming?

Er is een zeer groot topic over lucht-water warmtepompen waar veel kennis, lief en leed gedeeld wordt. De eerste vraag die je daar gaat krijgen is geheid wat je huidige verbruik is.

Afgesloten worden kan inmiddels van de stadsverwarming; tegen toch een stevige prijs voor nog geen uurtje werk (in ons geval €423,-). Wie is je leverancier van stadsverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
@Noord27 Leverancier is DEVO. Verbruik is jaarlijks rond de 29GJ. Waar het 'steekt' bij de meeste bewoners zijn die vastrecht kosten. Ze rekenen gewoon het max dat mag volgens de ACM richtlijn. Mijn idee is dat het goedkoper kan door zelf dus iets in te zetten zoals in mijn TS staat.

Ik heb zonnepanelen (3,36wp) op het dak liggen en al wel een 3-fase in de meterkast. Het enige waar ik nog geen flauw benul van heb is wat de kosten zouden zijn als je zelf wat gaat regelen. Een elektrische CV werd, door DEVO, afgedaan als zijnde erg duur...wat mogelijk kan kloppen aangezien gas een hoge energetische verbrandingswaarde heeft. Maar juist met wat zonnepanelen zou je dat toch(?) wat kunnen opvangen?

En wat een lucht-water warmtepomp zou moeten gaan kosten? Ik lees bedragen van €10k :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Tallguy Gooi je vragen maar eens in dit topic. Legio die er dan op in kunnen springen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
@Noord27 Heb even een TR gedaan naar de mods want mijn vraag komt dan in 2 topics voor. Wil geen ruzie krijgen met de mods :)
Als ze een OK geven zal ik het posten in het genoemde topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
@Tallguy
Waarschijnlijk kun je met een 7.5kW warmtepomp voorzien in je behoefte van verwarming en sanitair warm water.

Inclusief installatie en subsidie kost die zeker minder als 10K.

29GJ komt overeen met circa 1000m3 aardgas. Theoretisch zou je dan 29GJ aan stadsverwarming kunnen omzetten in 2000kWh wat een warmtepomp zou gaan verbruiken. Maar dan ben je af van de hoge vaste kosten en die elk jaar blijven stijgen.

Mogelijk is er zelfs ook nog subsidie vanuit je gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Tallguy schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:17:
@Noord27 Heb even een TR gedaan naar de mods want mijn vraag komt dan in 2 topics voor. Wil geen ruzie krijgen met de mods :)
Als ze een OK geven zal ik het posten in het genoemde topic.
Ga je gang. Maar als het te specifiek over je eigen situatie gaat dan is een eigen topic wat handiger, anders raakt je vraag ondergesneeuwd in het algemene topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Aangezien het hier over stadsverwarming gaat is een eigen topic wel handiger ja.

Technisch gezien moet het wel te doen zijn, buizen door na het punt waar de stawa je woning binnen komt en dan een l/w eraan hangen. Stawa aansluiting de deur uit doen kan nog wel eens een strijd worden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:38
Technisch gezien mag het geen enkel probleem zijn. Een lucht-water warmtepomp lijkt me het meest geschikt, omdat je dan simpelweg de bestaande vloerverwarming kunt blijven gebruiken. In het gebruik veranderd er dus maar heel weinig. In de kosten heel veel.

Ja, het is even een investering, reken op rond 7000 tot 10.000 euro voor aftrek subsidie als je de complete installatie uitbesteedt. De subsidie van de rijksoverheid ligt tussen de 1500 en 2000 euro, soms zijn er daar bovenop nog lokale subsidies te verkrijgen.

Bij installatie wordt de hoofdkraan van je SW-unit dichtgedraaid, leidingen na de unit losgekoppeld en verbonden met de leidingen van/naar de warmtepomp. Voor warmtapwater heb je een boiler (voorraadvat) nodig, gevoed door de warmtepomp.

Het niet meer betalen van vastrecht kan een juridische strijd worden. Zie ook het topic over het opzeggen van gasaansluitingen. Sommige netbeheerders doen heel moeilijk en vinden dat je veel geld voor afsluiting en/of verwijdering moet betalen zonder dat daarvoor een gedegen onderbouwing gegeven wordt. Dit lijkt me alleen voer voor een apart topic.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Ik hou het topic toch maar even hier.

Een hoop van mijn vragen zijn inmiddels wel beantwoord, zoals het stuk van de kosten en welke oplossing de beste zou zijn.
Ik heb nog wel een vraag over die warmtepomp. Volgens mij is het hetzelfde stuk techniek wat de stadsverwarming nu ook doet...in de zomer warm water de grond in pompen en in de winter vrijgeven, eventueel bijgewarmd. In de winter gaat het water ook de grond in zodat we koeling hebben in de zomer.
Maar hoe zit dit als particulier? Moet er dan geboord worden op je erf (lees tuin) oid? En hoe sluiten ze de boel aan op het bestaande leidingwerk? Nu komt alles de meterkast binnen, waar de warmtewisselaar hangt. De verdeler incl pomp is echter in de trapkast gemonteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Er werd al aangegeven dat lucht/water warmtepomp geschikter is. (lees: stukken goedkoper, vanwege geen bronboring nodig)
Begin hier eens te lezen:
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-01-2018 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
@AUijtdehaag Ah...bedankt voor de link. Was blijkbaar in de war met water-water (oeps :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Nou..ik heb VEH inmiddels benaderd om te zien of die nog wat kunnen betekenen voor mij mbt die hoge vastrechtkosten.
Ook de leverancier van warmte gevraagd of ik überhaupt bij ze weg kan.
Daarna nog de leverancier van de huidige installatie gevraagd of mijn systeem aangesloten kan worden op een L/W warmtepomp.
Gemeente gevraagd over er nog lokale subsidies zijn, los van de landelijke.

Eerst maar eens zien wat ik aan antwoorden terug krijg zodat ik beter weet wat (on)mogelijk is, wat mijn rechten zijn, en wat het zou gaan kosten.

To be continued...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tallguy schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:43:
Nu vraag ik me af of er tweakers zijn die van hun stadsverwarming zijn afgestapt (mits dat überhaupt een optie was) en zelf wat hebben geregeld en...wat het alternatief dan is.
Google eens op Wim Lentink en stadsverwarming, dat levert al wat interessant leesvoer op ;) Om te beginnen: https://www.tubantia.nl/e...stadsverwarming~ac7d9287/

Ik hoop dat het tegenwoordig toch wel wat makkelijker gaat :P

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 29-01-2018 15:57 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Tallguy
Waar een wil is, is een weg.
8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:34

d0s

sssst

Ik ben ook zeer geïnteresseerd in het tzt afsluiten/vervangen van de stadsverwarming in mijn nieuwbouwwoning (oplevering juni).

Het is een EPC 0,0 woning met 15 zonnepanelen op het dak (35 graden, gericht op het westen). Alleen daar gaan we nauwelijks van profiteren vanwege de hoge vastrecht op de stadsverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StefandeGroot
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-08 22:53
Ik woon zelf in een woning van 8 bij 6 (1 laag) en ik betaal me scheel aan de stadsverarming. Alleen de vastrecht is al meer dan wat ik zou betalen met gas. Als ik in de berekening van de ACM de waarden van een reële CV-ketel (in mijn situatie invul) en mijn verbruik, dan kom ik uit op ruim € 250 p.j. dat ik te veel betaal. Dus ik zoek ook naar alternatieven.

Als vervanger van mijn verwarming (vloerverwarming + 1 radiator) zit ik te denken aan een Dyson Hot + Cool. Daar heb ik er dan 2 van nodig a €350 a € 500 (afhankelijk van model).

Voor warm water zit ik te denken aan een electrische boiler. Die is er ook al voor een paar honderd euro. Alleen dan nog laten aansluiten en kijken waar die opgehangen kan worden aan mijn houtskeletmuurtjes. 8)7

Ik denk dat ik hiermee mijn stadsverarming helemaal kan afvangen. Investeringskosten ca. € 1500 a € 2000. Maar dat is een bedrag dat ik ook terugclaim van de Nuon.

Wellicht dat ik anderen ook op ideeën breng. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:24

Tazzios

..

AUijtdehaag schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:59:
@thido en @Noord27 zijn je al voorgegaan. (en nog een paar anderen)

(hier ook all-electric, dmv een mitsu l/w warmtepomp, 450 ltr rvs buffervat met hygienespiraal, douchewtw, 3-fase Wijas doorstroomverwarmer en een Grohe red in de keuken, en alle dakvlakken vol zonnepanelen, zuid+noord)
Ik voel mij zeer gekwest. ;(

Stadsverwarming vervangen door Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Tazzios
Aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-10 17:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Volgend jaar ga ik een nieuwbouwwoning helemaal fantastisch echter de keerzijde is dat de woning (verplicht) opgeleverd wordt met stadsverwarming :/

Weet iemand of het ‘niet-meer-dan-anders-principe’ (warmteprijs gekoppeld aan gasprijs) gehandhaafd blijft met de energietransitie? Dit zijn naar mijn inziens behoorlijk ridicuul zijn. Gebruikers van stadsverwarming worden op dat moment namelijk (onterecht) geconfronteerd met een lastenverzwaring terwijl ze al gasloos zijn)

De plannen voor het afsluiten van de SV liggen overigens al klaar maar ik zou toch graag weten hoe hier mee omgegaan wordt in de toekomst.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wellicht de moeite waard om te kijken of je eventueel toch nog onder die verplichting uit kan komen? Voor niks een stawa aanleggen is je reinste kapitaalverspilling.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@revolution-nl M.b.t. de verplichting: Google eens op Wim Lentink en stadsverwarming ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-10 17:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Erasmo schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:02:
Wellicht de moeite waard om te kijken of je eventueel toch nog onder die verplichting uit kan komen? Voor niks een stawa aanleggen is je reinste kapitaalverspilling.
Eens 7k door het putje, kan je een leuke monobloc voor aanschaffen. Ik denk dat het lastig wordt gezien het een kettingbeding is met de gemeente en het staat ook expliciteit in de koopovereenkomst staat vernoemd.
Raven schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:17:
@revolution-nl M.b.t. de verplichting: Google eens op Wim Lentink en stadsverwarming ;)
Dank!

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1