Aanraders voor een beginnend DJ-duo?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthew443
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
Goede (momenteel) avond,

Sinds een aantal weken heb ik het plan om samen met een goede vriend van mij, de DJ-wereld in te stappen. Ik ben dan ook al enkele dagen aan het rond-neuzen op het internet, voor de beste DJ controllers, speakers etc.

Nu vraag ik me af of jullie mij kunnen vertellen wat je exact nodig hebt om te beginnen als professioneel ogende DJ? Welke controller raden jullie aan, welke speakers, wat heb ik verder nog nodig (denk aan hoofdtelefoons, kabels, microfonen, lampen? etc.).

Ook vraag ik me af of er nog dingen zijn waar je extra rekening mee moet houden, tips zijn dus altijd welkom (bijvoorbeeld: het is belangrijk om bla bla bla te doen omdat je dan proffesioneler overkomt)

Ons budget ligt rond de 2000.- wat ik (neem ik aan) een goed beginners-budget is. Wanneer ik ergens aan begin wil ik het altijd zo goed mogelijk doen, vandaar dat ik jullie hulp vraag.

beginnend willen we gaan draaien op kleine feestjes, trouwerijen etc. zoals iedereen begint, maar door ons sterk op de markt te zetten willen we uiteindelijk gaan groeien (in case you were wondering).

Alvast bedankt voor jullie hulp!

- Matthew

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie521
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02 10:07
hallo @matthew443

Dit is wel een erg open vraag. Ten eerste is 2000 euro een zeer beginners budget voor zoiets als een drive in show. Hebben jullie zelf al ervaring met het draaien van muziek op feesten.

En wat heb je zelf al uitgezocht. Dit is gewoon vragen wat je nodig heb zonder enige eigen zoekwerk en idee aan te geven.

Zelf heb ik ook een aantal jaar met een vriend een drive in show gehad, en daarvan weet ik als je voor die 2000 euro alles wil halen je zo en zo op marktplaats moet gaan kijken. ook moet je keuzes gaan maken aangezien lucht en geluid en een dj set geen optie is.

Ook moet je gaan kijken waar je de muziek vandaan moet gaan halen. Downloaden en spotify is hiervoor wettelijk niet toegestaan. Dus waar haal je je muziek vandaan? Dit moet je kopen is hier ook een budget voor meegenomen.

Zo als je ziet zijn er dus nog erg veel vragen waar je denk ik eerst zelf antwoord op moet gaan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-04 16:45
Mijn two cents:

start met pioneer en een kleine controller, een goede is een paar honderd euro. Vanuit daar kun je makkelijk upgraden naar cdj's of xdj's.

Je kunt beste een 2e hands pa set op de kop tikken, eventueel met een los pa mixertje om de boel iets beter aan te sturen (dan met de controller zelf).

Ikzelf ben hobbyist, heb net een setje speakers gekregen van iemand (had ze over, lol). Ik ben met het instapmodel controller van pioneer gestart, werk nu met een echte mixer (xone db4) en xdj-1000mk2.

Lees je goed in welke spullen wat kunnen, ik had bijna verkeerd spul gekocht. Er zijn winkels (bax, tonecontrol) die je ook goed kunnen helpen en ookkunnen laten testen met spullen.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthew443
@Robbie521

Het is inderdaad een redelijk open vraag, dit ook omdat alle antwoorden welkom zijn. Momenteel heb ik vooral via marktplaats gekeken naar controllers als de xdj r1, alleen weet ik niet of het perse nodig is om te beginnen met zo'n prijzig model.

Ook heb ik al gekeken naar speakers, zoals de Electro-Voice ZLX-12P, wat volgens vele een redelijk goede speaker was.

Met deze 2 samen zou ik uitkomen rond de 1700,- dan mis ik uiteraard nog een hoop.

Het punt wat betreft het kopen van muziek is inderdaad een goeie, heb daar nog niet over gedacht, wel weet ik dat er veel te vinden is via Soundcloud, dus dat dit eventueel een optie zou zijn.

Wat houdt een 'drive-in show' exact in, neem aan dat je daarmee bedoelt dat je alles als DJ geheel regelt, het is namelijk meer een hobby van ons, dus het moet niet te duur worden natuurlijk, meer dan 2000 euro wordt het toch net wat tè.

Bedankt! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb maar een aanrader, en daarmee kan dit topic direct op slot: lees How to become a DJ: Deel XVII :)
Deel 17 zoals je ziet dus velen gingen je voor. En daar kun je ook met al je vragen terect. Maar lees je vooral eerst in voordat je vraagt :)
En ja, das even een een stukje doorbijten ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie521
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02 10:07
matthew443 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:24:

Wat houdt een 'drive-in show' exact in, neem aan dat je daarmee bedoelt dat je alles als DJ geheel regelt, het is namelijk meer een hobby van ons, dus het moet niet te duur worden natuurlijk, meer dan 2000 euro wordt het toch net wat tè.

Bedankt! :-)
Een drive in show is alleen het regelen van de muziek licht en geluid show. Voor zover ik kan zien het gene wat jij wil gaan doen.

Kijk eens 2e hands naar de dap clubmate sets. Of iets van hk audio. Dit zijn sets met sub en top. Deze zullen beter klinken in de grotre ruimtes dan de full range speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boefmans
Ik zou een hele goedkope controller (wel. Pioneer) nemen om te beginnen. (rb of rr)
Dan kun je daarna bewuster de keuze maken: controller route (ddj1000 of rz oid) of cdj/xdj route (xdj 1000mk2 of als je veel geld maakt met djen de cdj nx2>

Ik heb een keer een prima set gedraaid met een ddj rb, zag er wat lullig uit maar je mist eigenlijk niks.

De r1 zou ik nooit meer kopen, is een beetje van alles net niks en maar twee kanalen, voor dst geld zijn er mooiere alternstieven imho.

Met een usb stick. In xdjs werkt toxh wel erg fijn, daarbij kan ik altijd nog een laptop aansluiten in control modus. Flexibiliteit is gewoon groter dan, zeker met een vier kanaals mixer.

Daarnaast: gaan jullie voor algemene dj feestjes draaien of specefiek. In een genre (dssr kan keuze apparatuur ook vanaf hangen)

[ Voor 16% gewijzigd door Boefmans op 23-01-2018 20:21 ]

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:27
Kijk eens naar een Numark Mixdeck. Die zijn tweedehands niet zo gek duur. Ondersteunen USB/CD met MP3 maar zijn ook als controller te gebruiken. Daarmee ben je heel flexibel voor op bruiloften en kleinere feesten.

Ik weet niet of je er van moet leven, maar indien het meer hobbymatig is zou ik de opbrengst opzij zetten om steeds meer uit te breiden.

Vergeet jullie trouwens niet in te schrijven als onderneming bij de Kamer van Koophandel.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthew443
@The Eagle

Heb het (voor nu) even snel doorgescand, maar artikel komt uit 2009, daar hebben ze het nog over het gebruik van vinyl of cd’s, usb is tegenwoordig veel handiger, toch?

Toch bedankt, ga het morgen eens helemaal doorlezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
Lees dan meer van achter naar voren ;)

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

matthew443 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 23:08:
@The Eagle

Heb het (voor nu) even snel doorgescand, maar artikel komt uit 2009, daar hebben ze het nog over het gebruik van vinyl of cd’s, usb is tegenwoordig veel handiger, toch?

Toch bedankt, ga het morgen eens helemaal doorlezen!
Toen is het topic gestart. Kijk maar eens naar de laatste pagina: How to become a DJ: Deel XVII december 2017. ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Slimme tip : Als je echt wil groeien als DJ-duo : Ga zelf muziek produceren! :)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Voor je geluidssysteem MOET je echt 2e hands kijken. Professionele PA is namelijk echt degelijk spul en gaat over het algemeen niet kapot. Dat betekent dat 2e hands producten gewoon perfect werken maar wel voor weinig geld enorm veel bieden.

Ik zou je aanraden om voor 2 topjes te gaan met een 12 inch woofer, en 1 a 2 losse subwoofers erbij. Dan kun je tot 150 man echt stevig volume verzorgen, en als je feesten doet met een dansvloer en tafels achterin dan kun je 300 man ook wel aan.

Zo kwam ik bijv dit setje tegen:
https://link.marktplaats.nl/m1212878780
Dit is echt een high end merk!! HK ofzo komt daar niet bij in de buurt, heb je alleen nog wat statieven nodig.

Of zo iets, als je een grote bus hebt en een hekel aan je rug
https://link.marktplaats.nl/m1247747038

Maar ook deze setjes zijn heel leuk
https://link.marktplaats.nl/m1238746432
https://link.marktplaats.nl/m1232716440
Compact, toch leuk geluid en scheelt een slok op de borrel met die KME set.

Vroeger veel gedraaid maar ik heb de ontwikkelingen wat betreft die controllers enzo niet echt bijgehouden.

Wel kan ik je aanraden om hoe dan ook een klein mengpaneeltje erbij te halen, en daar de DJ controller op aan te sluiten. Dan kun je namelijk makkelijk extra microfoons aansluiten (een MUST op veel feestjes), eventuele extra bronnen kunnen ook makkelijk aangesloten worden (telefoon met speciaal liedje voor de jarige ofzo, of een laptop waarop een speciaal filmpje staat)
je versterker stuur je ook wat makkelijker aan op een mengpaneel. Hoeft dus geen DJ mengpaneel te zijn! Een Behringer Xenyx is leuk om te starten.

En over die microfoon: daar kan ik kort over zijn, er is er namelijk maar één die je moet hebben: Shure SM58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:52
DennusB schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:37:
Slimme tip : Als je echt wil groeien als DJ-duo : Ga zelf muziek produceren! :)
De belangrijkste regel als je wat verder wil komen dan bruiloften. Zonder eigen tracks kom je niet op het podium en zonder podium komen je tracks nergens. Ook duidelijk te herkennen. De briljante producers zoals de Kygo's en Avicci's van deze wereld om het simpel te houden, kunnen of willen eigenlijk helemaal niet draaien. En de grootste podiumnamen laten hun tracks grotendeels maken door producers op de achtergrond.
Natuurlijk heb je ze ook die beide in de botten hebben zitten maar die zijn zeldzaam. Dan kom je al snel bij de wat minder-mainstream kunstenaars uit in de techno of trancewereld.

Produceren hoeft op zich niet heel moeilijk te zijn. Afrojack komt er bijvoorbeeld gewoon voor uit dat hij simpelweg heeft geluisterd naar wat de massa wil en heeft dat nagemaakt, verbeterd en zijn genre geperfectionaliseerd.

Maar het aller aller aller belangrijkst is inspiratie. Als ik naar mijzelf kijk: ik heb alle spullen, hardware, software, plugins etc om de grootste hits te maken, maar geen enkele procent inspiratie. Heb het mooiste podiumspul maar kom niet verder dan de key aflezen en de sync-knop. Ik ben vooral goed in muziek luisteren :*)

Groot worden lijkt me dus geen keuze, dat overkomt je.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 30-01-2018 17:03 ]

Pagina: 1