Toon posts:

12v naar 9 volt 5amp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik moet een achter wisser motor langzamer laten draaien om een slagboom te bedienen. Denk niet aan en echte maar een kinder slagboom die electrisch werkt.
Werken met spanningstegelaar gaat niet die is max 3amp.

Iemand een idee?

Ron

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-10 21:04

dijkmane

biertje ?

zoiets ?
kan 5A leveren, of meer afhankelijk van je T1 versie

Afbeeldingslocatie: https://www.circuitsonline.net/files/imagecache/circuits-schematic/schakelingen/schematics/000033.gif

[ Voor 17% gewijzigd door dijkmane op 22-01-2018 19:56 ]

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga al met gelijkspanning werken. Zie hier in dit schema een gelijkrichter. Het word buitenspeelgoed dus geen 220v wil met een accu gaan werken. Nu weet ik ook nog niet wat zo'n wissermotor doet op 9v. Anders zou ik met tandwielen moeten gaan werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:04

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

http://www.dx.com/nl/p/jt...6-90v-290621#.WmZFIcuWzVk

Deze regelt heel mooi het motor toerental

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
In China (eBay, AliExpress, BangGood, etc.) heb je voor een paar euro een instelbare DC-DC convertor, precies wat je nodig hebt. Zie bijvoorbeeld https://www.banggood.com/...-Converter-p-1031856.html
Voor €5 ben je helemaal klaar, en kan je er nog 2 opblazen door stomme fouten (je zal niet de eerste zijn die hem verkeerd om aansluit :P). De uitgangsspanning stel je in met het schroefje op het blauwe blokje, je hebt hier wel een multimeter bij nodig (ook voor een koek en een ei te krijgen in China).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:41:
Ik ga al met gelijkspanning werken. Zie hier in dit schema een gelijkrichter. Het word buitenspeelgoed dus geen 220v wil met een accu gaan werken. Nu weet ik ook nog niet wat zo'n wissermotor doet op 9v. Anders zou ik met tandwielen moeten gaan werken.
gelijkrichter kun je dan overslaan, je sluit je 12V dan aan op het knooppunt links naast R1, boven C1.
bij 5A moet je T1 wel op en koellichaam zetten, die zal warm worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
waarom niet gewoon meerdere spanningsregelaars parallel opstellen?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

is duurder en de load wordt nooit goed gelijkmatig verdeeld, ze zullen stuk voor stuk in rook op gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
SMSfreakie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:12:
Als ze hier niet voor gemaakt zijn is dit in veel gevallen geen goeie oplossing. Ze kunnen elkaar namenlijk gaan beïnvloeden omdat ze de output meten.

Als je een controller hebt die meerdere fets aan stuurt kan wel :)

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:49
Waarom niet gewoon een simpele vermogensweerstand? Als je belasting altijd dezelfde motor is, heb je helemaal geen transistors nodig ja :)

3V bij 5A zou een 0.66 Ohm weerstand zijn met minstens 15W vermogen.
Ik denk zoiets: https://www.conrad.nl/nl/...25-w-1-stuks-1525111.html

[ Voor 21% gewijzigd door marcop23 op 22-01-2018 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

SMSfreakie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:12:
Een LT1083 kan dat prima alleen aan..... maar waarom zou je, een simpele PWM veding of regelaar werkt prima en zijn lekker goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

marcop23 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:16:
Waarom niet gewoon een simpele vermogensweerstand? Als je belasting altijd dezelfde motor is, heb je helemaal geen transistors nodig ja :)

de spanning zal niet altijd constant zijn, bij belasting zal deze wellicht inzakken, met een weerstand als oplossing zakt dus alles in. een spanningsregelaar zorgt altijd voor een constante output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:39
marcop23 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:16:

Bij gebruik van een accu is het wel een beetje zonde om 15W weg te gaan zitten stoken, hoe zuiniger je het kan doen, hoe minder vaak je de accu hoeft op te laden. Step down converter is dan een mooie oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ach ja, zuinigheid.... is dat zo belangrijk om een slagboom een paar keer te laten bedienen?

In plaats van een weerstand zou ik dan eerder voor een paar diodes kiezen omdat ondanks de belasting de spanningsval constanter blijft. Brugcellen zijn nog makkelijker en nog goedkoop ook, 10A brugcellen kosten een euro en kan je als 2 diodes in serie gebruiken. Met 2 brugcellen ga je een kleine 3v omlaag.

Overigens heb ik een een ruitenwissermotor (voorraam) ergens anders in gebruik en heb hem nog niet boven de 2A zien uitkomen.

Maar echt, Ga voor de motorregeling die ik heb aangewezen, zie ook mijn topic onderaan:
[project] Tool voor de draaibank

Ik heb veel slechtwerkende motorregelingen uit Azië gezien maar deze werkt heel mooi. Als je eenmaal het juiste punt gevonden hebt kan je de potmeter even in die stand opmeten en voor 2 weerstanden vervangen.

Pagina: 1