Advies KEF Q5

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-07 13:53
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een setje speakers voor bij mijn TV. Door het gigantisch aanbod aan speakers zie ik echter door de bomen het bos niet meer. Ik ben tot het volgende gekomen:

- Heb momenteel een setje Harman/Kardon Soundsticks III. Op zich geen slechte speakers, maar zoek eigenlijk iets met meer pit en meer detail/dynamiek.

- Ik wil beginnen met een 2.0/2.1 setje, en deze dan t.z.t. upgraden naar evt. 5.1 (optioneel dus). Goed geluid vind ik belangrijker dan een surround sound ervaring

- Losse luidsprekers en dedicated receiver is voor mij ook prima i.p.v. een all-in-one (mede door de upgradebaarheid).

Ik ben daarom op zoek gegaan naar tweedehands pareltjes, en stuitte op een ZGAN KEF Q5 paar. Wat is jullie mening over deze luidsprekers? Ik kan ze voor ong. 250 overnemen. Dit dan in combinatie met een tweedehands versterker.

Nu is mijn vraag: doen/niet doen? Is dit setje voor deze prijs onverslaanbaar, of zijn er inmiddels anno 2018 tweedehands/nieuw betere alternatieven?
Ik zie bijvoorbeeld dat de Tannoy Eclipse Three erg goed beoordeeld zijn. Is deze 'beter' in de zin van dynamisch bereik en detail van geluid?

Of de JAMO S426 HCS 3, die nu voor 250 euro te koop zijn als set?

Lijkt mijns inziens een erg goede deal, hoewel ik ook open sta voor andere suggesties :-)

[ Voor 4% gewijzigd door carks op 22-01-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
carks schreef op maandag 22 januari 2018 @ 18:40:
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een setje speakers voor bij mijn TV.
Aankoopadviezen doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Het topic is dus die kant op gegaan.

Het lastige wat betreft advies op het gebied van speakers is dat smaak qua geluid persoonlijk is en dat elk merk/type een andere sound geeft. En welke speaker bij jouw smaakt past kan niemand anders dan jijzelf bepalen.

Die Kef Q5 is al een wat ouder model speaker maar dat hoeft op zich niet heel erg te zijn. Het is bij speakers zeker niet zo dat de ontwikkelingen zich snel opvolgen en ze snel achterhaald zijn. Wat dat betreft is het interessanter om te vermelden welke versterker/receiver er in de deal is opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:01

JvS

Ik heb hem zelf ook

tja die speaker is veel verkocht, dus veel mensen vinden hem mooi. Maar er zijn ook veel mensen die hem niet mooi vonden. Die kochten andere speakers.

Op zich is er niets mis mee en je zal er geen miskoop mee doen. Termen als "beter dynamisch bereik en detail van het geluid" betekenen trouwens niet echt iets. Alle speakers kunnen met 10 - 50 watt aan vermogen 100-105db luid spelen (Dat wil je niet) en allemaal kunnen ze tot 20Khz weergeven.

Mijn echte advies zou zijn dat je drie opties hebt: 1: Een speaker in een winkel wat te kopen, waar je ernaar kan luisteren. 2: Een speaker 2ehands kopen waarvan je weet dat jij hem mooi vindt klinken. En 3: Een speaker kopen waarvan je weet dat anderen hem goed vinden (maar ook vele anderen niet) van een degelijk merk.

Als je voor 3 kiest neem je altijd een gok. Ik zou gericht zoeken naar een speaker die je kent.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 23-01-2018 07:49 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:24
Die q5jes heb ik altijd wel mooi gevonden. Maar ik heb ze nooit zelf gehad. Als dit een van de eerste sets is die je gaat kopen, dan doe je er geen miskoop aan verwacht ik. Mensen roepen altijd dat je moet gaan luisteren. Zij hebben natuurlijk volkomen gelijk. Maar bij de eerste set die je koopt weet je totaal niet hoe en waar je naar moet luisteren is mijn ervaring geweest. Zo'n tweedehands set speakers kun je je niet echt een buil aan vallen indien ze in goede staat zijn.

Zie het een beetje als het kopen van je eerste kookplaat. Eerst zul je moeten weten of je inductie of gas beter vind koken. Daar kom je alleen achter als je wat langer gebruik maakt van het spul. Niet in 10 minuten in de winkel.

Vraag bij de tweedehands verkoper trouwens wel of je het setje aangesloten mag testen. Een defecte speaker wil je niet mee naar huis nemen natuurlijk.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja in bovenstaande kan ik me ook vinden. Het zal sowieso beter zijn dan de soundsticks en het gaat niet echt om mega bedragen. In het ergste geval verkoop je het weer en maak je misschien een paar tientjes verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Clifdon Ik wist ook niet waar ik op moest letten, maar door meerdere speakers tegelijk (ok, niet tégelijk, maar wel direct na elkaar, om en om, enz) te beluisteren kan je wel vergelijken. Ik heb verschillende soorten muziek meegenomen die ik goed ken en gewoon een lijstje met plussen minnen gemaakt. Hoe klinken de hoge tonen? Midden? Laag? Hoe helder klinkt de zang? Hoe natuurgetrouw klinkt de zang? Hoeveel detail is er waarneembaar in het laag? Daarna gewoon plusjes tellen en bij (bijna) gelijke stand kijken welke speaker je als geheel fijner vindt klinken. Verre van wetenschappelijk, maar puur op gehoor en gevoel kan je zo m.i. zeker een goede speaker uitkiezen. Ik heb 2 luistersessies gedaan. 1 helemaal zelf, daar heb ik zeker een paar uur geluisterd. 1 met de verkoper ernaast, zodat hij dingen kon toelichten. Nog geen minuut spijt gehad van mijn aankoop.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
Dank voor jullie reacties! Ik mag ze bij de verkoper zelf gaan beluisteren. Wel kleine aanvulling: met 250 euro bedoelde ik exc. versterker. Maar zal voor een versterker/receiver ook marktplaats eens afstruinen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

@carks Neem eventueel ook de vriendin mee in de besluitvorming over de WAF factor :P

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
Ik heb mijn zoektoch weten te verfijnen en ben ten slotte nog aan het twijfelen tussen de volgende speakers:
- KEF Q5
- Teufel Ultima 40 MK2
- Dali Zensor 3

Ik lees veel positieve ervaringen met de Ultima 40's. Nu zie ik dat Teufel een uitprobeerservice heeft: is het de moeite waard om te checken of de teufel's wellicht beter zijn dan de KEF Q5, of zijn er mensen die ervaring met beide hebben en nu al kunnen zeggen of de één allround veel beter is dan de ander?

Ten slotte worden de Dali Zensor 3 ook erg positief beoordeeld. Helaas kan ik die hier nergens in de buurt beluisteren. Lever ik op geluidskwaliteit heel erg in als ik voor dergelijke boekenplankspeakers boven de reeds genoemde vloerstaanders kies?

[ Voor 3% gewijzigd door carks op 25-01-2018 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Alledrie de speakers zullen fans hebben. Teufel is de enige die je terug kunt sturen. Of je dat de moeite waard vind moet je zelf bepalen. Je hebt geen van alle speakers ooit gehoord en je hebt over alle speakers positieve verhalen gelezen. Dat gaat ook gelden voor een set B&W DM602 of 603 speakers en vele vel andere merken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
Na de Teufel geluisterd te hebben, zijn het deze geworden! Heb de Ultima 40 Mk2's voor een leuke prijs kunnen overnemen :). Dit in combinatie met een Denon AVR-2113 die ik morgen ga ophalen heb ik voor minder dan 500 euro een erg leuke upgrade gemaakt al zeg ik het zelf.

Nu mijn laatste vraag: speakerkabels. Waar kopen jullie je speakerkabels? Gewoon de goedkoopste via allekabels.nl of nog tips waar ik op dien te letten?
Pagina: 1