Toon posts:

elektra storing op hoog niveau

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeie avond,

Ik heb een storing gehad vandaag waar ik niet uit ben gekomen.
Graag zou ik wat hulp kunnen gebruiken.

Ik heb zaterdag een tussen meter 3-Fase KWH meter geplaatst op een bedrijven terrein.
De hoofd meterkast zit in een woning op het terrein en daar onder zitten allemaal onder verdelingen.

Op een van de onderverdelingen heb ik dus de meter geplaatst, dit betreft een horeca reparateur.

Vandaag werd ik gebeld dat de beste meneer problemen had met zijn elektra.
Hij meten 400V op zijn WCD's op het moment van arriveren gingen we gezamelijk nog eens meten.
We meten toen 230V zoals het hoort, na een stekker in pluggen ineens weer 400 volt en uit eindelijk zelfs een keer 690V gemeten 8)7 :? op een wcd....

Ik heb alle fases op de nul en aarde door gemeten en l1-l2 / l1-l3 / l2-l3 gemeten.
Hier heb ik niks raars opgemerkt.

De meterkast heeft een lastschakelaar, aardlek, 3 groepen ( l1, l2, l3 ) en een kracht groep deze werd niet gebruikt. Zodra er dus op een van de groepen een stekker in gaat dan meten we 400 volt tot soms wel 690 volt.

Groep 1 = l1
groep 2 = l2
groep 3 = l3

het betreft een groepenkast met smelt zekeringen, zodra we op groep 1 over de fase & 0 400 volt meten dan meten we dit ook bij groep 2 & 3 ?? de zekering schiet er niet uit.

Terwijl er letterlijk naast ons een koffie machine zwaar aan het roken is.
Ook wou hij zijn accu lader van zijn accu tol in het stop contact stoppen deze ontplofte gewoon in zijn hand.

ik hoop dat er hier experts zijn die me zouden kunnen helpen!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-12 16:13
Was dit niet de klassieker waarbij de 0 lus zat?

* DiedX kijkt verbaasd in het rond. Electro was 20 jaar geleden...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:48
Je verhaal heeft iets weg van een zwevende nul...

Alleen zijn spanningen hoger dan 400V dan niet te verklaren. Tussen alle drie de fasen en nul op hetzelfde moment 400V meten ook niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
Inderdaad symptomen van een zwevende nul. Als je ergens een stekker in stopt (en de fases ongelijk gaat belasten) begint het gezeik. :)

Spanning boven de 400v komt ook dan niet voor. Dus dat is wel raar. Meetfout? Afleesfout?

[ Voor 13% gewijzigd door FragDaddy op 22-01-2018 18:10 ]

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

Topicstarter
nee geen meetfout, zeer zeker 400v en 690v gemeten.

Een missende nul heb ik inderdaad al voorbij horen komen, maar in dat geval kan ik dan uberhaupt geen 230v meten tussen de fases en de nul lijkt mij ?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:42

Onbekend

...

690V = 400V * √3.

Dit lijkt op een nul die ergens halverwege zweeft. Als er een 3-fase-motor met een Nul ergens op aangesloten is, dan zou je op een een stopcontact dus ook de inductie van de spoelen van die motor kunnen meten (open klem).

Alle groepen uitzetten, en per groep nameten dus....

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Xander
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 18:15:
nee geen meetfout, zeer zeker 400v en 690v gemeten.
Dan wordt het tijd om de netbeheerder langs te laten komen. Hoe erg je het ook verknalt, 690V zou je nooit tegen moeten kunnen komen in een normale laagspanningsinstallatie.
Een missende nul heb ik inderdaad al voorbij horen komen, maar in dat geval kan ik dan uberhaupt geen 230v meten tussen de fases en de nul lijkt mij ?
Slecht verbonden nul in dit geval dan. ;)

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-12 11:51

OmeJoyo

This is me

Met wat voor multimeter ben je aan de gang? Daarnaast inderdaad een zwevende 0 zoals hierboven al een aantal keer genoemd is. Als er iets met de netstroom aan de hand zou zijn dan zouden de overige 3 gebruikers ook veel rook hebben, dan had je ze wel gehoord.

Met een zwevende 0 kan je vanalles meten, in theorie van 0 tot 400 afhankelijk van de verdeling van verbruikers, daarnaast kan je nul ook gedeeltelijk los zitten en dus slecht contact maken. Niets in het stopcontact voor dit is opgelost

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Verwijderd

Topicstarter
zwevende nul betekend dus dat de 0 gewoon helemaal niet aangesloten is ?

Ik ga wel zoeken naar een 0 die ergens los zit

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Witgoed is niet de beste plek voor dit topic, ik verplaats het topic naar Wonen & Verbouwen

200 fish found!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:24
Mede tweaker @Roel Broersma heeft dit al eens een plaatje uitgewerkt. In een topic vergelijkbaar met jouw probleem.
(Beveiligd een surge protector ook tegen loszittende Nul ?)
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/23df2ae9a21b24775b1e2d068e7d388b0b9945a4/?url=http%3A%2F%2Fwww.klusidee.nl%2FForum%2Fuserpix%2F52218_krachtgroep_1.jpg

Wanneer er geen verbruikers zijn krijgt elk apparaat spanning op de fase, en heeft het een loze draad op de nul. Dat is vergelijkbaar met een schakelaar in de nul.

Echter, wanneer een apparaat de kring compleet maakt als verbruiker is de loze draad via dat apparaat verbonden met een andere fase. Apparaten krijgen dan de fase-fase spanning, stroom begrensd door de weerstand van het apparaat zelf.

Meestal gaat dan alles kapot: Stedin blaast de complete elektrische inboedel op, wat nu?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:04

Theo

moederbord

De 690 volt heb je die met een goede multimeter of FAST min/max gemeten? De meeste mulimeters hebben een min/max functie waarbij ze de maximum gemiddelde waarde geven over een bepaalde tijd. Bij de meeste Fluke meters is dit bijv het gemiddelde van 50 ms. Je iet dan wat de maximum of mnimum waarde was gedurede en 50ms tijdstot. Voor een 400V sinusspanning die een secode naar 420V gaat is dit dus 420 V

Echter; veel meters hebben ook een FAST min/max functie. Hierbij wordt het timeframe verkort naar 0.1 ms (100us) Met zo'n korte tijdsetting meet je de top van je sinusspanning, en dat is 400 maal wortel 3, en dat is ongeveer 690 volt!

Dus die 690 volt valt te verklaring indien je de FAST min/max functie hebt gebruikt van je meter, in plaats vn de gewone min/max functie.

leuk detail, ik meet met mijn Fluke meter ook ruim 300Vac op de wcd als ik 'm op FAST min/max zet, terwijl er maar echt 230 volt op staat :)

[ Voor 8% gewijzigd door Theo op 22-01-2018 21:07 ]

7400 Wp op het dak

• Xander
Theo schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:05:
Met zo'n korte tijdsetting meet je de top van je sinusspanning, en dat is 400 maal wortel 3, en dat is ongeveer 690 volt!
De top van de sinus is wortel(2) maal de effectieve spanning. Max 565V dus. Zie hier voor de formules: Wikipedia: Wisselspanning
leuk detail, ik meet met mijn Fluke meter ook ruim 300Vac op de wcd als ik 'm op FAST min/max zet, terwijl er maar echt 230 volt op staat :)
Precies, dan zou je tot 325V kunnen meten (wortel 2 * 230).

Niet tot 400V (wortel 3 * 230). ;)

Pagina: 1