Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:41

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Nu Iiyama is uitgekomen met een 5k scherm die een stuk goedkoper is dan de LG ben ik van plan om deze aan te schaffen voor mijn iMac Pro. Alleen deze monitor ondersteunt alleen maar Displayport en HDMI. En de iMac Pro ondersteunt alleen maar USB-C.

Dus even simpel gedacht dacht ik, gewoon een adpatertje halen en klaar ben ik, maar dat bleek niet zo'n makkelijke opgave. Waarom? De adapters die er "gewoon" te krijgen zijn ondersteunen maar max 4k @ 60Hz en ik ben dus op zoek naar een adapter die 5k @ 60Hz ondersteunt.

E na lang zoeken kwam ik op eentje uit. De Moshi USB-C to Displayport 5k kabel.

Maar dit blijkt dan ook echt de enige te zijn op deze aardbol, dus ik twijfel. Doe ik er goed aan om deze te bestellen voor mijn monitoren of zit er ergens een addertje onder het gras?

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:15
Link werkt niet ;)

Maar als ik het goed begrijp wil je dus een 2de monitor voor je iMac Pro

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
iCore schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:45:
[...]

Link werkt niet ;)

Maar als ik het goed begrijp wil je dus een 2de monitor voor je iMac Pro
Link werkt weer. En ja, ik wil twee van deze Iiyama monitoren aan mijn iMac Pro connecten. Dit zou moeten kunnen daar de Pro 2 USB-C controllers heeft. Maar dan wel op 5k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Voor zoiets specifieks zou ik nog even afwachten. Ik vind die beeldschermkabels sowieso al een ellende, en jouw wens is nog ingewikkelder.

Het lijkt mij dat de gerenommeerde adapterfabrikanten wel met een oplossing komen. Of niet, en dan heb je ook je antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Moshi maakt anders wel Apple certified kabels. En de reviews zijn ook ok op het interweb :)

EDIT: net gevonden https://betanews.com/2017...fied-5k-usbc-displayport/

[ Voor 33% gewijzigd door Yzord op 22-01-2018 16:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:48
@Yzord Ik vrees niet dat dit gaat werken. Volgens iFixit zitten er twee Intel JHL6540 Thunderbolt 3 controllers in de iMac Pro. De specs op Intel Ark geven het volgende aan:
  • 4 lanes of PCI Express Gen 3
  • 8 lanes of DisplayPort 1.2 (HBR2 and MST) - supports two 4K displays (4096 x 2160 30bpp @ 60 Hz)
  • USB 3.1 (10 Gbps) – compatible with existing USB devices and cables
  • DisplayPort 1.2 – compatible with existing DisplayPort displays, devices, and cables
De LG UltraFine 5K monitor gebruikt Thunderbolt 3. Oudere 5K monitoren zoals de Dell UltraSharp UP2715K gebruiken twee DisplayPort 1.2 aansluitingen.

De Iiyama ProLite XB2779QQS-S1 gebruikt DisplayPort 1.3 met de snellere HBR3-signalering (DisplayPort 1.2 gebruik HBR2). Er is dus minimaal DisplayPort 1.3 voor nodig, lijkt het, en dat heeft de iMac Pro dus niet.

Er zijn echter wel twee van deze DisplayPort aansluitingen aanwezig, dus misschien kan er dezelfde truc als bij de Dell-monitor toegepast worden met twee DisplayPort kabels om toch 5K op 60Hz te halen. Hiervoor zul je echter contact op moeten nemen met iiyama, en wellicht met Apple of dat MacOS dit überhaupt ondersteunt.

Intel's nieuwe Thunderbolt 3-controllers die wel DisplayPort 1.4 ondersteunen zijn pas deze maand uitgebracht. In toekomstige producten zullen ze ongetwijfeld gebruikt worden, maar voor de huidige apparaten lijkt Thunderbolt 3 als de enige mogelijkheid voor 5K-schermen met Mac's.

Hardware.Info | Intel kondigt Titan Ridge Thunderbolt 3-controllers met DisplayPort 1.4 ondersteuning aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Balance schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:44:
@Yzord Ik vrees niet dat dit gaat werken. Volgens iFixit zitten er twee Intel JHL6540 Thunderbolt 3 controllers in de iMac Pro. De specs op Intel Ark geven het volgende aan:

[...]
De LG UltraFine 5K monitor gebruikt Thunderbolt 3. Oudere 5K monitoren zoals de Dell UltraSharp UP2715K gebruiken twee DisplayPort 1.2 aansluitingen.

De Iiyama ProLite XB2779QQS-S1 gebruikt DisplayPort 1.3 met de snellere HBR3-signalering (DisplayPort 1.2 gebruik HBR2). Er is dus minimaal DisplayPort 1.3 voor nodig, lijkt het, en dat heeft de iMac Pro dus niet.

Er zijn echter wel twee van deze DisplayPort aansluitingen aanwezig, dus misschien kan er dezelfde truc als bij de Dell-monitor toegepast worden met twee DisplayPort kabels om toch 5K op 60Hz te halen. Hiervoor zul je echter contact op moeten nemen met iiyama, en wellicht met Apple of dat MacOS dit überhaupt ondersteunt.

Intel's nieuwe Thunderbolt 3-controllers die wel DisplayPort 1.4 ondersteunen zijn pas deze maand uitgebracht. In toekomstige producten zullen ze ongetwijfeld gebruikt worden, maar voor de huidige apparaten lijkt Thunderbolt 3 als de enige mogelijkheid voor 5K-schermen met Mac's.

Hardware.Info | Intel kondigt Titan Ridge Thunderbolt 3-controllers met DisplayPort 1.4 ondersteuning aan
Thanks voor deze uitleg. Wel een bummer, maar ik zal eens contact opnemen met Apple en Iiyama. Nogmaals bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Je bent niet de enige :P. Ik zoek een mini-PC om te combineren met deze 5K-monitor, en het is bijna onmogelijk. Bijna niks heeft nog DisplayPort 1.3, ik denk dat ik nu ga wachten op de nieuwe Hades Canyon NUC's van Intel, maar dan ben je dus ook al €800 kwijt. Videokaart prijzen zijn through the roof dus zelf bouwen heb ik weinig zin in, je krijgt een mini-PC zelf nooit zo klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Dus dat betekent dat ik of de LG's moet nemen (waarvan ik heb gelezen dat ze niet zo denderend zouden zijn) of terugschalen naar 4k?

[ Voor 26% gewijzigd door Yzord op 22-01-2018 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@Yzord Yes. De LG UltraFine's zijn uitstekende monitoren, er zijn alleen wat problemen geweest met de eerste batches. Nu allemaal verholpen, maar die negatieve reviews kom je nooit meer vanaf. De vraag is alleen of je €1399 per monitor wilt aftikken.

Je kan voor een veel lager bedrag een uitstekende 4k-monitor halen. Je kan een iets kleiner formaat nemen zodat je ongeveer dezelfde schaling kan gebruiken, of hetzelfde formaat dat al je schermen even groot zijn.Ik heb zelf de 27-inch variant aan een Arctic W1-3D monitor arm hangen, zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Balance schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:44:
Wat ik wel vreemd vind, en dat zal mijn eigen onkunde wel zijn, is dat als er Displayport 1.2 in zit, hoe deze dan 2 LG 5k monitoren kan aansturen. Want volgens deze site http://www.planar.com/blo...-s-new-in-displayport-13/ is 1.2 tot max 4k 60Hz?

Hoe werkt zoiets dan?

En is Displayport 1.3 niet backwards compatible? Of geldt dat alleen voor output sources?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Balance schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:14:
@Yzord Yes. De LG UltraFine's zijn uitstekende monitoren, er zijn alleen wat problemen geweest met de eerste batches. Nu allemaal verholpen, maar die negatieve reviews kom je nooit meer vanaf. De vraag is alleen of je €1399 per monitor wilt aftikken.

Je kan voor een veel lager bedrag een uitstekende 4k-monitor halen. Je kan een iets kleiner formaat nemen zodat je ongeveer dezelfde schaling kan gebruiken, of hetzelfde formaat dat al je schermen even groot zijn.Ik heb zelf de 27-inch variant aan een Arctic W1-3D monitor arm hangen, zeer tevreden over.
Hoe gaat dit dan in zijn werk? Ik heb dus een 5k scherm (de Pro) en zet er een 27inch 4k naast. Wordt dan het scherm van de Pro ook 4k? Of kan je ze beide op hun max resolutie zetten?

Ik ben er niet meer zo in thuis namelijk. "Vroeger" moest je gewoon de resolutie aannemen van de monitor die de laagste had voor alle monitoren. Misschien is dat tegenwoordig wel anders (en ergens in me zegt al iets van dat dat ook wel zo zal zijn).

Edit: sorry mod, deze had onder mijn laatste reply gemoeten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balance
@Yzord USB Type-C is de connector, en hierover kan je meerdere protocollen draaien. Een daarvan is USB 3.1, maar ook Thunderbolt 3 en DisplayPort 1.2/1.3/1.4 kunnen over de kabel. Niet elk apparaat ondersteunt echter elk protocol, en niet elk protocol biedt dezelfde bandbreedte. De iMac Pro en MacBook Pro's gebruiken Thunderbolt 3 om de 5K schermen aan te sturen, en dus geen DisplayPort. Daarom is DisplayPort 1.3 ondersteuning ook niet nodig, want het wordt überhaupt niet gebruikt voor de 5K schermen.

De meest logische manier van schalen zou het volgende zijn:
  • 5K scherm van iMac Pro: 200% scaling --> 5120x2880 geeft 2560x1440 werkruimte
  • 4K scherm extern: 150% scaling --> 3840x2160 geeft 2560x1440 werkruimte.
Zo heb je op alle schermen dezelfde werkruimte (2560x1440), maar op het 5K-scherm wordt alles gewoon uit meer pixels opgebouwd. Als je even grote schermen neemt (bijvoorbeeld 27-inch) is alles dus ook even groot.

Zie ook: https://www.macobserver.c...o/4k-monitor-retina-mode/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Balance schreef op maandag 22 januari 2018 @ 18:37:
@Yzord USB Type-C is de connector, en hierover kan je meerdere protocollen draaien. Een daarvan is USB 3.1, maar ook Thunderbolt 3 en DisplayPort 1.2/1.3/1.4 kunnen over de kabel. Niet elk apparaat ondersteunt echter elk protocol, en niet elk protocol biedt dezelfde bandbreedte. De iMac Pro en MacBook Pro's gebruiken Thunderbolt 3 om de 5K schermen aan te sturen, en dus geen DisplayPort. Daarom is DisplayPort 1.3 ondersteuning ook niet nodig, want het wordt überhaupt niet gebruikt voor de 5K schermen.

De meest logische manier van schalen zou het volgende zijn:
  • 5K scherm van iMac Pro: 200% scaling --> 5120x2880 geeft 2560x1440 werkruimte
  • 4K scherm extern: 150% scaling --> 3840x2160 geeft 2560x1440 werkruimte.
Zo heb je op alle schermen dezelfde werkruimte (2560x1440), maar op het 5K-scherm wordt alles gewoon uit meer pixels opgebouwd. Als je even grote schermen neemt (bijvoorbeeld 27-inch) is alles dus ook even groot.

Zie ook: https://www.macobserver.c...o/4k-monitor-retina-mode/
Dank! Ik vrees dat dat hem maar gaat worden helaas. 2 x 4k schermen. Tis niet anders. Ik ga ook geen 1400euro voor een scherm betalen en dat maal twee 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@Yzord Lijkt mij een prima keus. Ik zou ook even goed kijken naar een mooie triple monitor mount, kan je ze netjes naast elkaar ophangen (voor de iMac Pro heb je de adapter nodig).

Ik heb een topic geopend over de Iiyama 5K-monitor, voor als je het nog in de gaten wilt houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Yzord hou er ook rekening mee dat dit paneel niet aan het kleurbereik van het imac pro scherm komt, het lijkt een normaal srgb scherm terwijl de imac pro een dci-p3 gamut heeft.

(Wat trouwens ook best een rare keuze is, adobeRGB was logischer geweest gezien een deel van de doelgroep, dci-p3 is een digital cinema standaard en niet echt voor consumenten, maar iig, de iiyama haalt niet het bereik van de imac.)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
maratropa schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:20:
@Yzord hou er ook rekening mee dat dit paneel niet aan het kleurbereik van het imac pro scherm komt, het lijkt een normaal srgb scherm terwijl de imac pro een dci-p3 gamut heeft.

(Wat trouwens ook best een rare keuze is, adobeRGB was logischer geweest gezien een deel van de doelgroep, dci-p3 is een digital cinema standaard en niet echt voor consumenten, maar iig, de iiyama haalt niet het bereik van de imac.)
Wow bro, rustig rustig hahaha. Ik snap er niets van lol. Gaat het nu over de Iiyama of de LG schermen?

Want ik heb nu maar 2 4k LG's gekocht 27 inch. En de kleuren komen aardig overeen met de iMac Pro vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Yzord schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:17:
[...]

Wow bro, rustig rustig hahaha. Ik snap er niets van lol. Gaat het nu over de Iiyama of de LG schermen?

Want ik heb nu maar 2 4k LG's gekocht 27 inch. En de kleuren komen aardig overeen met de iMac Pro vooralsnog.
De hoeveelheid kleuren die het imac pro scherm kan weergeven ligt hoger dan veel andere (sRGB) schermen. Die LG's zijn ook sRGB schermen zie ik, maar als ze goed gecalibreerd zijn dan hoeft dat ook niet meteen een probleem te zijn. Maar foto's editen in Ps en Lightroom enzo zou ik op het imac pro scherm doen, meer nuance in rood en groen. Als media ook srgb is maakt het natuurlijk minder uit.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@Yzord Hoe bevalt dat? Post eens een fotootje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/5bss2j2xr/IMG_0793.jpg

Ze bevallen, maar het lijkt er op dat de iMac Pro iets niet kan handelen als ik hem uit zijn slaap haal. Hij detecteert dan maar 2 schermen. Ik dacht eerst dat het aan die LG's lag, maar vandaag maakte ik hem wakker en toen werden de LG's wel gedetecteerd en was de iMac Pro zwart. Dus ik begin te vermoeden dat er iets niet helemaal lekker zit bij de iMac zelf. De iMac zelf liep gewoon nog, maar gaf geen beeld.

Dus moest ik restarten om de boel weer aan de praat te krijgen. En restarten ben ik niet zo van, want heb nogal wat openstaan. Me Mac Pro bleef weken lang lopen zonder issues.
Pagina: 1