Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw desktop/setup - aankoopadvies gewenst

Pagina: 1
Acties:

• rudolfi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-08 10:50
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem wil ik gaan gebruiken voor gamen, hierbij moet je denken aan games zoals:
CS:GO
PubG
Rocketleague
en diverse singleplayer games op zn tijd
Daarnaast zal ik met dit systeem code schrijven en zo hier en daar afbeeldingen bewerken en digitalart maken in photoshop.
Ten slotte wil ik de optie open houden om te streamen, je weet maar nooit wat ik uit ga halen in de toekomst.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van 1500,- euro, maar dit bedrag is vrij flexibel. Binnen dit budget vallen ook twee beeldschermen, muis en toetsenbord.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een huidig systeem waar een GTX 970 in zit. Deze videokaart zal ik meenemen naar het nieuwe systeem. Ik ben van plan deze te vervangen wanneer de nieuwe volta series uitkomt.

1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 0,-€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn oude systeem heeft een intel core i5 4460 boxed en dat is de bottleneck van mijn systeem. Daarnaast is het redelijk lastig om ermee te streamen. Vandaar dat ik deze keer voor een i7 series ga. Ook vind ik het belangrijk om voor 16 GB ram te gaan, een SSD met ongeveer 250GB opslag, vooral voor mijn OS. En genoeg opslag op een hardeschijf. Voor deze build is een grafische kaart niet nodig, die heb ik al klaarliggen zoals hierboven genoemt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren, ik ga voor de beste performence passend bij mijn budget.

Hier is het systeem dat ik bij elkaar heb gezet:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 375,-€ 375,-
1Asus PRIME Z370-A€ 165,-€ 165,-
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 69,85€ 69,85
1Fractal Design Define C TG€ 91,90€ 91,90
2Iiyama G-Master Black Hawk G2530HSU-B1 Zwart€ 148,05€ 296,10
1be quiet! Pure Rock€ 32,-€ 32,-
1Cooler Master Masterkeys Pro M White (Cherry Brown) Qwerty US€ 81,-€ 81,-
1Logitech G502 Proteus Spectrum€ 57,90€ 57,90
1Corsair Gaming MM200 Extended Edition€ 34,95€ 34,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 195,-€ 195,-
1Corsair RM550x Zwart€ 87,50€ 87,50
1Samsung 960 EVO 250GB€ 118,41€ 118,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.604,61

M.2 zou bijvoorbeeld vervangen kunnen worden door een langzamere en goedkopere SSD, ik wilde vooral kijken hoe het in dit systeem zou passen.

Ga je overklokken?
Ik heb een overklokbare CPU geselecteerd omdat ik de mogenlijkheid open wil hebben staan. Ik zou echter graag jullie mening hier over willen horen.

Wat verwacht je van ons?

Ik wil graag advies van jullie over de door mij geselecteerde producten. Zoals of het wel handig is om mijn cpu over te klokken, waar ik eventueel wat van de prijs af zou kunnen snoepen, of er een beter passend moederbord is?
Ik sta open voor verandering en discussie.

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-11 17:15
Ziet er niet slecht uit. Als je echter wilt gaan overklokken kun je beter voor dit bordje gaan ivm betere power delivery: pricewatch: ASRock Z370 Extreme4
3TB HDD, is dat echt nodig? Keuze aan jou.
Ook is voor overclocken een betere koeler goed: pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Voeding naar pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold voor een betere prijs.
SSD naar een standaard, aangezien NVME in games helemaal niets oplevert: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB

Rest is allemaal eigen keuze qua randapparatuur. De schermen vind ik geen goede keuze. Je gebruikt de freesync niet, TN is matig qua kleuren, maar goed met refreshrates. Kies dan een 144Hz scherm en een standaard scherm.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-11 14:16
@untflanked Het verschil in powerdelivery tussen de Extreme4 en Prime is echt nihil. Leuk hoor, dat de fasering anders uitgevoerd is, maar je kan er heel rustig vanuit gaan dat je met de Extreme4 geen MHz verder gaat komen dan met de Prime en andersom ook niet. Dat ligt veel meer aan de kwaliteit van je CPU dan aan je moederbord op dit punt. Zelf heb ik een Z170XP-SLI van Gigabyte en achteraf gezien is de powerdelivery daarvan gewoon ondermaats. Echter draai ik comfortabel 4.7GHz op 1.355 Volt en aangezien het aantal 6700K's die stabiel zijn op 4.8 en hoger niet heel erg hoog is, concludeer ik dus dat het niet veel boeit.
8700K's zijn in staat 5.3GHz te halen onder een high end luchtkoeler of AIO (custom loops daargelaten), maar vanaf 4.8 zie je er geen hol meer van in je FPS, of je nou een 1080Ti of een Titan V hebt. Snel zat is snel zat.

Een betere koeler is voor de 8700K wel handig. Een Mugen 5 PCGH is wel waar het een beetje begint. Pas wel op met Asus Z370 moederborden trouwens. Als de bios niet zo recent is dan staat MCE (multi core enhancement) aan. Dat is een setting die je processor met alle 6 kernen naar full boost forceert onafhankelijk van de load. Het gevolg is effectief een overclock naar 4.7GHz, maar dan wel met hoog voltage, heel erg hoog voltage. Handmatig de boel op 4.7 zetten en dan je voltage handmatig testen is dan wel handig tenzij je wil gamen met een processor van 75 graden die op een voltage draait dat zo hoog is dat het significant effect heeft op slijtage. Waarom Asus dat uit de doos aanzette is beyond me. Ze stonden er vroeger ook al om bekend om de FSB een paar MHz hoger te zetten zodat hun moederborden net 2% beter uit alle tests kwamen terwijl dat dus eigenlijk gewoon overclocking is.

Je zou de RM550x inderdaad om kunnen zetten naar de FPG550. Het is echter niet zo dat je niks inlevert qua kwaliteit. De RMx is en blijft stiller dan de FPG.

Die 960 Evo is inderdaad wel best wel onzin. Dat ding zie je vaak voorbij komen op youtube vanwege de bling factor, maar merkbaar sneller dan een MX500 of 850 Evo is ie niet hoor. Uit ervaring merk je er geen donder van buiten benchmark scores. En met niks merken bedoel ik niet "dat je er gewoonweg weinig van merkt" ik bedoel dat ik er een stopwatch naast heb gehouden. Nada. :)

[ Voor 13% gewijzigd door youridv1 op 22-01-2018 07:45 ]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

youridv1 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 07:38:
Die 960 Evo is inderdaad wel best wel onzin. Dat ding zie je vaak voorbij komen op youtube vanwege de bling factor, maar merkbaar sneller dan een MX500 of 850 Evo is ie niet hoor. Uit ervaring merk je er geen donder van buiten benchmark scores. En met niks merken bedoel ik niet "dat je er gewoonweg weinig van merkt" ik bedoel dat ik er een stopwatch naast heb gehouden. Nada. :)
Als jij met een stopwatch d'r naast geen verschil meet, heb je waarschijnlijk de verkeerde test uitgevoerd. :) Zo'n NVME zal niet onder alle omstandigheden zijn ware aard laten zien maar dat wil dus niet zeggen dat het alleen leuk is voor benchmarks.

Daarbij, waar je vandaag de snelheid nog niet nodig hebt, is het morgen misschien prettig. Het is een build van meer dan €1600 en bij zo'n budget zou ik zeker kijken naar een NVME zoals de 960 EVO.

Qua scherm, kijk eens naar deze:
pricewatch: Lenovo P27h Zwart

Is iets duurder maar 27", IPS, kleine bezel en *ontzettend* fijn om mee te werken.

[ Voor 10% gewijzigd door unezra op 22-01-2018 07:52 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• youridv1
@unezra Wat voor tests wil je dat ik uitvoer dan? Ik heb opstart tijden van mijn pc zelf, games en software die ik gebruik getest. Nergens iets significants.

Er zijn wel usecases voor de 960 Evo, maar een gaming pc heeft er daar exact 0 van.

Verwijderd

Ik zou de hdd vervangen door bijvoorbeeld: pricewatch: Seagate Barracuda, 3TB
Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met deze Toshiba schijven.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:02
youridv1 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 07:56:
@unezra Wat voor tests wil je dat ik uitvoer dan? Ik heb opstart tijden van mijn pc zelf, games en software die ik gebruik getest. Nergens iets significants.

Er zijn wel usecases voor de 960 Evo, maar een gaming pc heeft er daar exact 0 van.
Precies. Wat unezra daarom zegt, is dat als de gaming pc al de beste componenten heeft en er een groot budget is, het op zich geen kwaad kan om te kijken naar een 960 EVO. Het gaat om een paar tientjes verschil en je koopt daarmee een SSD die je waarschijnlijk ook in een volgende build goed kan gebruiken. Als geld wel een rol speelt en als je echt alleen maar gaat gamen de komende jaren, dan zou ik niet voor NVMe gaan.
Het is hoe dan ook een bijzonder mooi product trouwens. Erg klein, op het moederbord geprikt en drie keer sneller (in theorie).

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

youridv1 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 07:56:

Dat zeg je verkeerd.

NU heb je d'r met de games die jij hebt getest misschien weinig tot niets aan maar dat zegt niets. Je koopt zo'n ding voor een langere tijd en het kan prima zijn dat er morgen een game word gelanceerd die wel voordeel heeft bij een NVME. Ook kan het zijn dat jouw use-cases niet representatief zijn.

Bij een build van €500 zou ik het niet adviseren, da's een budget build en wil je daarop bezuinigen. Dit is een middenklasse build van €1500+ met monitor en dan word het steeds interessanter te investeren in zaken die nu misschien overkill zijn of lijken, maar over een jaar wel degelijk nuttig zijn.

Hoe veel van mijn 5K build (inclusief monitoren en gamecontrollers) denk je dat ik nu werkelijk gebruik? Een fractie. Toch is denk ik alles in het systeem zinvol en heb ik bezuinigd op de juiste onderdelen. (Bijvoorbeeld een GTX 1080 ipv een GTX 1080Ti, die vervang ik over 2 jaar wel een keer.) Het enige waar ik spijt van heb is dat ik d'r geen 1T 960 Pro in heb geduwd maar een 500G grote EVO. Dat fix ik nog wel een keer. :) (Evenals LED strips aan de onderkant en een goede controller.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• youridv1
unezra schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:46:
[...]

Dat zeg je verkeerd.

NU heb je d'r met de games die jij hebt getest misschien weinig tot niets aan maar dat zegt niets. Je koopt zo'n ding voor een langere tijd en het kan prima zijn dat er morgen een game word gelanceerd die wel voordeel heeft bij een NVME. Ook kan het zijn dat jouw use-cases niet representatief zijn.
De kans dat het verschil tussen NVMe SATA3 merkbaar gaat worden in loading times is vrij klein binnen de komende 5 jaar denk ik zo. Ander verschil dan loading times ga je niet zien. Het feit dat je nu ook gewoon je harddrive als game drive kunt gebruiken en acceptabele loadtimes krijgt is voor mij genoeg bewijs.

Tuurlijk valt de prijs een beetje weg tov de totaalprijs, maar verdedig NVMe niet als iets wat nut heeft voor de gemiddelde gamer. Nu niet en binnen 5 jaar niet en verder zien we dan wel weer.
Ook is nu een SATA SSD kopen en later, wanneer je een game tegenkomt "die baat heeft bij NVMe" zo'n geval kopen verstandiger dan nu ivm value.
Waarom nu al tegen prijzen die hoger zijn een NVMe drive kopen als je hem ook kunt kopen wanneer NVMe zin heeft in de toekomst tegen lagere prijzen?
Pagina: 1