Disk uit Freecom NAS wordt niet herkend in docking station

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbalke
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-11-2021
Goedemorgen,

Mijn Freecom NAS werkt naar behoren. Als ik echter de harde schijf uit de NAS haal en deze via een dockingstation aansluit op mijn laptop (win 10) herkent hij deze schijf niet. Als de schijf in de NAS kan ik deze wel middels de verkenner benaderen.

Hebben jullie hier ervaring mee / een verklaring voor en of advies hoe ik deze harde schijf toch via een dockingstations kan uitlezen?

ps. Ik ben niet echt technisch op dit gebied.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:11
mbalke schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 11:39:
Goedemorgen,

Mijn Freecom NAS werkt naar behoren. Als ik echter de harde schijf uit de NAS haal en deze via een dockingstation aansluit op mijn laptop (win 10) herkent hij deze schijf niet. Als de schijf in de NAS kan ik deze wel middels de verkenner benaderen.

Hebben jullie hier ervaring mee / een verklaring voor en of advies hoe ik deze harde schijf toch via een dockingstations kan uitlezen?

Alvast bedankt!
Hoogst waarschijnlijk omdat de schijf is ingedeeld als ext4 of ext3, deze kan windows standaard niet lezen. Windows kan standaard overweg met Fat, Fat32, NTFS.
Je hebt dus een ext4-3 viewer nodig.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

mbalke schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 11:39:
Goedemorgen,

Alvast bedankt!
Whoa, een topic kick van ruim 10 jaar... Hier had je ook een eigen topic voor mogen maken hoor ;)

Maargoed, de meeste NASsen werken met een vorm van Linux als besturingssysteem.
Linux gebruikt normaliter bestandssystemen die anders zijn dan die van Windows, maar zijn wel in staat om het materiaal van Windows te lezen.
Andersom is helaas niet het geval. Windows kan niks met een schijf waar iets in een Linux format op staat.

Wat je kan doen, is gebruik maken van een zogeheten Linux Live-CD. Dat is een complete Linux installatie op een CD/DVD.
ISOtje downloaden, branden op een CD/DVD (of in sommige gevallen op een USB stick, dat kan ook) en dan in Windows opnieuw opstarten kiezen terwijl je de Shift knop op je toetsenbord ingedrukt houdt.
Windows geeft je dan een mogelijkheid om op te starten vanaf de DVD speler of USB stick.

Dan start je PC opnieuw op met Linux vanaf CD/DVD.
Dan plug je je NAS schijf in en kan je de boel uitlezen en kopieren naar een schijf die b.v. FAT of NTFS geformatteerd is. (dus in Windows formaat)

Sluit je dat weer af en keert terug naar Windows om daar de kopie te lezen, welke Windows wél snapt.

Andere optie is om uit te pluizen welk bestandssysteem er is gebruikt en daar voor een driver te installeren in Windows.
Die bestaan helaas niet voor alle bestandssystemen die Linux aan kan. Meestal alleen voor oudere bestandssystemen, dus de kans dat het werkt met een moderne variant is relatief klein.

Kleine How-to voor een Ubuntu Linux Live-CD of USB stick: https://tutorials.ubuntu....untu-before-you-install#0
apollo13 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 11:44:
[...]

Hoogst waarschijnlijk omdat de schijf is ingedeeld als ext4 of ext3, deze kan windows standaard niet lezen. Windows kan standaard overweg met Fat, Fat32, NTFS.
Je hebt dus een ext4-3 viewer nodig.
Dat zijn de oudere systemen, vaak worden er nog weer andere dingen gebruikt, zeker in NASsen.
EXT3 kan je nog wel werkend maken onder Windows, EXT4 durf ik je al geen garanties meer op te geven.
En andere populaire systemen voor Linux, zoals XFS of BTRFS, zijn al veel pittiger, danwel onmogelijk om werkend te maken in Windows.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 20-01-2018 11:49 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:48
@mbalke
Je schrijft niet waarom je zoiets zou willen doen, dit is namelijk geen gangbare werkwijze.
Dus: waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-01-2024
http://www.paragon-drivers.com/extfs-windows/

ext3 en ext4 support windows
Fast and easy read/write access to Ext2 / Ext3 / Ext4 under Windows
Unlimited read and write operations (reduced to 5 MB/s after 10 days)
The latest Ext4 features support
Read/Write support for LVM (Logical Volume Management)
Supports the latest Windows 10!
@mbalke

@McKaamos

[ Voor 69% gewijzigd door Dutch2007 op 20-01-2018 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:25

br00ky

Moderator Harde Waren
@mbalke, laat de volgende keer oude, niet relevante topics gewoon met rust. Je vraag heeft niets te maken met de originele vraag uit Freecom Network Storage, Hoe ktijg ig NTFS werkend?. Hell, W10 bestond toen niet eens...
Pagina: 1