Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1031471

Topicstarter
Beste forum gebruikers,

Ik ben op zoek naar een systeemcamera met de mogelijkheden om lenzen te wisselen.
Ik wil deze camera aanschaffen voor familiekiekjes, vakanties en dan specifiek voor onze vakantie naar Zuid-Afrika, waar ik de hoop heb om tijdens een safari mooie beelden te maken van de dieren.

Tot nu toe kom ik nog niet veel verder dan het maken van foto's met een smartphone maar ben zeker bereid een cursus te volgen zodra ik de juiste camera heb. Zodat ik er goed mee om kan gaan.

Ik twijfel momenteel tussen de

Sony A5000 + 16-50mm + 55-210mm
Sony Alpha ILCE 5000 systeemcamera met Exmor APS HD CMOS-sensor

en de

OLYMPUS OM-D E-M10 Mark II 14-42mm + 40-150mm Kit Zwart

Ik heb in een aantal winkels al voorlichting gehad maar blijf het erg lastig vinden om een keuze te maken.
De Sony (€530,00) is iets goedkoper dan de Olympus (€629,00) maar mist daarbij de zoeker en is de ISO waarde lager dan de Olympus. Anderzijds beschikt de Sony wel over NFC en heeft een hogere megapixel.

Daar ik nog niet zo goed bekend ben met wat voor mij belangrijk is voor het soort foto's wat ik wil gaan maken. Hoop ik dat jullie mij kunnen adviseren in een keuze.
Andere suggesties binnen het budget van de €500,- en €600,- zijn ook welkom.

Alvast heel erg bedankt,
Sabine

Beste antwoord (via Anoniem: 1031471 op 23-01-2018 15:28)

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Anoniem: 156876 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:07:
offtopic:
"Ik geef wel m'n mening, maar je mag er niet op in gaan want ik ben een rooie en vind dit offtopic" _O-
offtopic:
Nah, door een uitgebreide offtopic discussie te starten over het wel en wee van equivalentie, raakt het onderwerp van dit topic ondersneeuwd door niet topic-relevante info :Y .

De Oly lijkt me de beste keus qua camera, maar bedenk wel dat safari's veelal vragen om langere lenzen. Verder lijkt me discussie ivm stabilisatie niet zo'n punt, beide platformen bieden stabilisatie (of in de lens of in de camera). Daarentegen blijken Sony lenzen vaak erg duur.

Tot slot: hoge ISO's wil je vermijden, ook al zijn ze theoretisch mogelijk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 12:37
Afgaande op de 2 die je zelf alvast geselecteerd hebt lijkt de Olympus set het handigste en prettigste.
De zoeker is altijd een welkome aanvulling, met name als het licht is in bijvoorbeeld Zuid-Afrika. Bij veel licht kun je namelijk moeilijker op het LCD scherm achterop iets zien, een zoeker is dan van voordeel.
Daarnaast is de Olympus iets recenter en kun je later nog wat meer doen qua objectieven omdat je daar meer keuze hebt, ook met hoogwaardige varianten die betaalbaarder zijn (objectieven van Panasonic passen ook nog eens). De bediening van de Olympus is prettiger, wat een niet te onderschatten factor kan zijn.
Ik gok dat bij de Sony de camera vrij snel de beperkende factor zal zijn voor foto-plezier en vaardigheden. Je kunt bij de Olympus meer doorgroeien zonder dat je meteen een andere camera/ ander model moet kopen om je van beperkingen te ontdoen.

De "extra" megapixels zul je misschien helemaal niet nodig hebben.Bij de Olympus kun je daarnaast altijd nog een flitser erbij komen en heb je anti-wiebel-stabilisatie. Bij Sony heb je die mogelijkheid al helemaal niet.

NFC bij Sony klinkt aardig maar voegt in de praktijk niet veel toe vergeleken bij dat wat je gaat missen. Olympus kan ook WiFi, en de NFC van Sony heb je alleen maar om sneller de Wifi in te stellen, voor de rest is die nergens goed voor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:24
Belangrijk is dat de camera goed in de hand ligt. Het gebruik(-sgemak) van de camera is ook een punt van aandacht, maar aangezien je er nog geen ervaring mee hebt, is dat iets minder van belang (je bent blanco, dus het gebruik van elke camera is nieuw voor je).

Een ander belangrijk punt is om te kijken naar de lenzen. Voor portret foto's wil je een brandpuntsafstand van iets van 50 a 90mm (dacht ik), voor groepsfoto's zal je iets wijder willen. Voor vakantiefotos en zeker bij safari foto's wil je een groot Tele bereik, omdat de beesten zich meestal op veilige afstand zullen bevinden (denk ik). Dit betekent dus meer mm's, ik denk dan in de richting van >300mm. Deze mm's vind je terug op de lenzen, maar hierbij moet je weten dat de sensor maat (en daaruitvolgende crop factor) van invloed is op de daadwerkelijke brandpuntsafstand. Aps-c is aantal mm's x 1,5 of 1,6. Mft is aantal mm's x 2. Bovengenoemde getallen zijn gebaseerd op een full frame sensor. Voor Mft is dat dan resp. 25-45 en >150mm.

Lichtsterkte (uitgedrukt in diafragma oftewel F-waarde) is ook belangrijk. Hoe lager het getal, hoe meer licht er op de sensor komt en hoe sneller de sluitertijd kan zijn. De minimaal noodzakelijke sluitertijd is afhankelijk van de brandpuntsafstand. Meestal wordt 1/brandpuntsafstand gehanteerd. Een lens van 50mm op een Mft systeem, mag dus een maximale sluitertijd van 1/100 hebben om geen bewegingsonscherpte te krijgen. Dit mag hoger liggen wanneer er stabilisatie in de lens of body aanwezig is. Overdag geeft dat meestal niet zo'n problemen (tenzij je dus een grote brandpuntsafstand hebt), maar bij schemer wil je het liefst een echt lichtsterke lens (zeg F/2.8 of lager).

Maximale ISO van de camera is niet zo spannend, eigenlijk zegt dat niets over prestaties. Meestal gebruik je de grootste 2 a 3 ISO waardes toch niet ivm ruis. Mijn fuji xt20 ondersteund bijvoorbeeld een max ISO van 51.200, maar ik zal nooit boven de 6.400 gaan. Daarboven is de ruis tè sterk voor een mooie foto.

Een zoeker is dan wel weer belangrijk, zeker bij telelenzen wil je zoveel mogelijk met de zoeker werken, omdat je gewoon veel stabieler bent dan (lagere sluitertijd).

Nfc is vooral een handigheidje, er zijn ook camera's die wifi hebben. Mp is enkel van toepassing als je veel moet croppen (deel van foto uitknippen). Het staat iig niet gelijk aan meer kwaliteit. Vanaf 16 zit je doorgaans gewoon goed. Meer is handig, maar niet altijd noodzakelijk. En sommige gevallen geeft het zelfs kwaliteitsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:26
Ik ben zelf al een paar keer in Zuid-Afrika en Lesotho geweest, en heb daar ook verscheidene nationale parken bezocht. Ik ben nu net nog eens gaan kijken naar de foto's van toen, en in de wildparken lag mijn focuslengte toch vooral tussen de 200mm en de 400mm, uitzonderingen daargelaten als de dieren toch wat dichter bij waren. Voor de weidse landschappen ging het dan weer naar breedhoeklenzen. Dit op een Canon APS-C sensor, dus alle afstanden x 1,6.

Dus ik zou ook kijken naar welk toestel een mooie hoeveelheid lenzen heeft die voldoen voor die safari.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1023763

Anoniem: 1031471 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:02:
Ik twijfel momenteel tussen de

Sony A5000 + 16-50mm + 55-210mm
Sony Alpha ILCE 5000 systeemcamera met Exmor APS HD CMOS-sensor

en de

Ik heb in een aantal winkels al voorlichting gehad maar blijf het erg lastig vinden om een keuze te maken.
Hallo, het zijn beide prima camera's voor een vakantie.
Heb je ook met de camera's geexperimenteerd in de winkel?
Voor een goede keuze (rekening houdend met jouw voorkeuren) moet je zelf wat ervaring met fotocamera's hebben, dat is kip-en-ei situatie.
Gewoon knoop doorhakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sodela schreef op zondag 21 januari 2018 @ 17:08:
Bij de Olympus kun je daarnaast altijd nog een flitser erbij komen en heb je anti-wiebel-stabilisatie. Bij Sony heb je die mogelijkheid al helemaal niet.
Sodela, wil je alstublieft stoppen met dingen uit je duim zuigen?
Flitsers en beeldstabilisatie zijn bij alle merken beschikbaar.
Het doel is hier om Tweakers te helpen met een goed onderbouwde keuze bij aanschaf van een camera.
Jouw hele bericht klopt van geen kant.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1023763 op 21-01-2018 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:40

Grozno

acts without consequence!

Hey Kerstbom, wil je ons dan even vertellen waar je op de Sony a5000 een flitser monteert?

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De a5000 heeft interne flitser. Enige wat ik mij kan bedenken met een externe flitser is een externe flitser in slave mode en deze triggeren via de pop-up flash van de a5000. Dit lijkt mij de minst ideale optie ;-)

Op de camera monteren ben ik nog niet tegengekomen bij de a5000.
Anoniem: 1023763 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 23:28:
[...]

Sodela, wil je alstublieft stoppen met dingen uit je duim zuigen?
Flitsers en beeldstabilisatie zijn bij alle merken beschikbaar.
Het doel is hier om Tweakers te helpen met een goed onderbouwde keuze bij aanschaf van een camera.
Jouw hele bericht klopt van geen kant.
Klopt voor (nagenoeg) alle merken beschikbaar, maar niet voor alle modellen van deze merken.

[ Voor 46% gewijzigd door Daan_ op 22-01-2018 08:30 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 12:37
Inderdaad had een iets scherpere kadering van het begrip stabilisatie op zijn plaats kunnen zijn. Beeldstabilisatie kan Sony inderdaad ook, maar alleen als het in het objectief zit, als het daar niet in zit zal het met dat model camera er ook niet in komen. Bij Olympus zit het in de camera zelf en heb je het dan ook bij niet van zichzelf gestabiliseerde objectieven beschikbaar, 1-0 voor Olympus dus..

Ik vraag mij af of APS vs. MFT een issue is. De verlengfactor is inderdaad verschillend en ook de scherptediepte kan een rol gaan spelen hoewel ik het vermoeden heb dat mij het financiële kader dit geen onderscheidend vermogen gaat zijn. Daarnaast zijn de meeste Sony objectieven van de E-serie niet al te lichtsterk (uit mijn hoofd op de 50 mm en 35 mm na) en dat is dan vermoedelijk de serie waar uit gekozen gaat worden. Sony heeft lichtsterke objectieven, maar wel in de eredivisie qua prijs en prestatie, dus voor een veelvoud van het budget. Bij Olympus heb je ook lichtsterke objectieven en ook die spelen in de eredivisie qua prijs en prestatie, soms in de jupiler-league qua prijs, dus nog steeds niet voor de hand liggend.

Het advies voor de Olympus blijft wat mij betreft gehandhaafd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Lees geregeld APS vs. MFT vergrotingsfactor. Deze is niet alleen van toepassing op de beeldhoek, maar ook op het diafragma. Objectieven zo side by side vergelijken gaat niet gelijk op.
[Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik

[ Voor 17% gewijzigd door Daan_ op 22-01-2018 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156876

Superdaantje schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:20:
Lees geregeld APS vs. MFT vergrotingsfactor. Deze is niet alleen van toepassing op de beeldhoek, maar ook op het diafragma. Objectieven zo side by side vergelijken gaat niet gelijk op.
[Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik
Zeggen dat je het moet toepassen "op het diafragma" is ook weer te kort door de bocht, als je het mij vraagt. Het klopt dat je op een M43 f/1.4 nodig hebt om de DoF van een f/2.8 of FF te krijgen, maar dat betekend niet dat je ook 2 stops meer licht nodig hebt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Daarom verwees ik ook naar juiste topic. Waar dit allemaal netjes word uitgelegd. Vraag me af of TS deze discussie voor zijn vraag relevant vind. [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 22-01-2018 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:40

Grozno

acts without consequence!

Anoniem: 156876 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:40:
[...]

Zeggen dat je het moet toepassen "op het diafragma" is ook weer te kort door de bocht, als je het mij vraagt. Het klopt dat je op een M43 f/1.4 nodig hebt om de DoF van een f/2.8 of FF te krijgen, maar dat betekend niet dat je ook 2 stops meer licht nodig hebt. :)
Totaal off topic, maar je hebt het mis. Graag voor verdere informatie de link van Superdaantje volgen en goed uitpluizen!

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grozno schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:41:
[...]

Totaal off topic, maar je hebt het mis. Graag voor verdere informatie de link van Superdaantje volgen en goed uitpluizen!
offtopic:
"Ik geef wel m'n mening, maar je mag er niet op in gaan want ik ben een rooie en vind dit offtopic" _O-

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Anoniem: 156876 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:07:
offtopic:
offtopic:
Nah, door een uitgebreide offtopic discussie te starten over het wel en wee van equivalentie, raakt het onderwerp van dit topic ondersneeuwd door niet topic-relevante info :Y .

De Oly lijkt me de beste keus qua camera, maar bedenk wel dat safari's veelal vragen om langere lenzen. Verder lijkt me discussie ivm stabilisatie niet zo'n punt, beide platformen bieden stabilisatie (of in de lens of in de camera). Daarentegen blijken Sony lenzen vaak erg duur.

Tot slot: hoge ISO's wil je vermijden, ook al zijn ze theoretisch mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Qua budget zou ik eerder de sony A6000 vergelijken met de Olympus. Zelf overweeg ik ook beide maar ik neig sterk naar de Sony. Ik wou eigenlijk de Olympus maar op basis van de reviews van beide kan ik eigenlijk niet om de Sony heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JunkieLimbo schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:49:
Qua budget zou ik eerder de sony A6000 vergelijken met de Olympus. Zelf overweeg ik ook beide maar ik neig sterk naar de Sony. Ik wou eigenlijk de Olympus maar op basis van de reviews van beide kan ik eigenlijk niet om de Sony heen.
Kijk ook vooral naar wat je zelf fijner vindt en leuker vindt te gebruiken. Dat is eigenlijk het belangrijkste. Ik zou zelf bijvoorbeeld doodongelukkig worden van de menu-structuur e.d. van Sony.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:19
Hallo Sabine,

Ik heb ook tussen een Sony A6000 en Olympus m10 Mark2 zitten twijfelen. Ik heb uiteindelijk voor de Olympus gekozen. Tot nu toe geen seconde spijt van! Bij mij gaf de doorslag dat ik de Sony, ondanks dat hij lichter is, niet fijn vond vasthouden. Ik zat met mijn vingers constant tegen de lens aan. De Olympus houdt op een hele andere manier vast. Die heeft die grip namelijk niet en die vond ik nadelig.

Nog een doorslag voor mij was het lensaanbod. Dat is beter bij de Olympus omdat je daar ook voor bijvoorbeeld Panasonic lenzen (die hebben een paar mooie) kan kiezen. Ook zijn de lenzen kleiner i.v.m. de kleinere sensor. (een 300mm lens op MFT geeft het beeld van een 600mm lens op FF)

Tot op heden ben ik zeer tevreden met mijn keuze voor de Olympus. Hij voelt stabiel en degelijk, houdt fijn vast, maakt mooie foto's en heeft veel mogelijkheden in het doorgroeien als je wat verder wil gaan met foto's maken. Laat je wel even goed adviseren bij bijvoorbeeld een KameraExpress wat lenzen betreft. Voor een safarivakantie wil je de spullen in orde hebben en er aan gewend zijn.

Wat overigens wel een MUST blijkt te zijn is één (of twee op vakantie) extra batterijen!!!

Bekijk deze review ook eens: reviews: Systeemcamera's met evf: de beste onder de 1000 euro

[ Voor 12% gewijzigd door stevens20 op 22-01-2018 19:38 ]

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 21:25
stevens20 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 19:30:
Hallo Sabine,

Ik heb ook tussen een Sony A6000 en Olympus m10 Mark2 zitten twijfelen. Ik heb uiteindelijk voor de Olympus gekozen. Tot nu toe geen seconde spijt van! Bij mij gaf de doorslag dat ik de Sony, ondanks dat hij lichter is, niet fijn vond vasthouden. Ik zat met mijn vingers constant tegen de lens aan. De Olympus houdt op een hele andere manier vast. Die heeft die grip namelijk niet en die vond ik nadelig.

Nog een doorslag voor mij was het lensaanbod. Dat is beter bij de Olympus omdat je daar ook voor bijvoorbeeld Panasonic lenzen (die hebben een paar mooie) kan kiezen. Ook zijn de lenzen kleiner i.v.m. de kleinere sensor. (een 300mm lens op MFT geeft het beeld van een 600mm lens op FF)

Tot op heden ben ik zeer tevreden met mijn keuze voor de Olympus. Hij voelt stabiel en degelijk, houdt fijn vast, maakt mooie foto's en heeft veel mogelijkheden in het doorgroeien als je wat verder wil gaan met foto's maken. Laat je wel even goed adviseren bij bijvoorbeeld een KameraExpress wat lenzen betreft. Voor een safarivakantie wil je de spullen in orde hebben en er aan gewend zijn.

Wat overigens wel een MUST blijkt te zijn is één (of twee op vakantie) extra batterijen!!!

Bekijk deze review ook eens: reviews: Systeemcamera's met evf: de beste onder de 1000 euro
Iedereen is natuurlijk anders, maar een 300mm lens vasthouden met een E-M10 II is voor 99% van de gebruikers minder prettig dan met een camera met meer grip, zoals bijvoorbeeld een A6000, of ook een Panasonic G7.
Even over je opmerking over 300mm op MFT. Met een A6000 heb je 1,5x zoveel resolutie. Dit gecombineerd met een cropfactor van 1,5, geeft je omgerekend 550mm. Dat scheelt niet zoveel met 600mm.
Het lenzenaanbod bij MFT is wel een stuk groter en zou ik ook eerder aanraden, maar niet alle voordelen zijn zo groot als je op het eerste gezicht denkt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grozno schreef op maandag 22 januari 2018 @ 01:25:
Hey Kerstbom, wil je ons dan even vertellen waar je op de Sony a5000 een flitser monteert?
Sodela en ik hadden het over Sony camera's in het algemeen. Als je een flitser op de camera wilt monteren, kan je de a6000 overwegen. Maar on-camera flash moet je niet willen, want:
- je camera wordt topzwaar
- de verlichting is plat

Overigens zou ik de a5100 of a6000 kopen, want die hebben PDAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
stevens20 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 19:30:
Hallo Sabine,

Ik heb ook tussen een Sony A6000 en Olympus m10 Mark2 zitten twijfelen.
TS had het over een A5000 geloof ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allen erg bedankt voor jullie reactie!
Ik heb besloten om de Olympus aan te gaan schaffen a.d.h.v. jullie feedback. Zeker ook de zoeker was hierin doorslaggevend voor mij.

Nog 1 resterende vraag:
Begrijp ik goed dat de stabilisatie in de camera zelf zit en dus niet in de lens?
Want mijn keuze valt nu op de M.Zuiko Digital 14-42mm f/3.5-5.6 II R én M.Zuiko Digital ED 40-150mm f/4.0-5.6 R. lens en niet op de EZ lens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:42

DirtyBird

Praktiserend denker

Ja hij heeft 5-assige stabilisatie in de body. Ik heb deze camera ook sinds 2 weken. Ben erg enthousiast. Ik wil kijken of ik de 40-150mm lens bij mm kan kopen tijdens de btw actie :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DirtyBird schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:37:
Ja hij heeft 5-assige stabilisatie in de body. Ik heb deze camera ook sinds 2 weken. Ben erg enthousiast. Ik wil kijken of ik de 40-150mm lens bij mm kan kopen tijdens de btw actie :)
Ah fijn dank je. Dus weer verkeerd voorgelicht bij de Mediamarkt, daar bleven ze volhouden dat het alleen in de lens zat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oh en nog een vraag voor de laatste beslissing:
Welke van de twee adviseren jullie van de Olympus:

Olympus €629,00
M.Zuiko Digital 14-42mm f/3.5-5.6 II R + M.Zuiko Digital ED 40-150mm f/4.0-5.6 R
Zoeker: electronic

Of

Olympus €699,00
OLYMPUS E-M10 Mark II + 14-42mm EZ + 40-150mm Zwart
M.ZUIKO DIGITAL ED 14‑42mm 1:3.5‑5.6 EZ Pancake, M.ZUIKO DIGITAL ED 40‑150mm 1:4.0‑5.6 R
Zoeker: OLED

Hierna ben ik echt klaar met al mijn vragen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
14-42 EZ is de pancake zoom, Die is heel compact als de camera uitstaat en schuift open als je de camera aanzet.
De 14-42 R is normale lens en daardoor groter.
Met de EZ steek je de camera met gemak in een jaszak en heb je een relatief plat pakketje, Met de R gaat dat moeilijker of zelfs niet.

Ben er niet helemaal zeker van maar het kan goed zijn dat de EZ optische iets minder goed is dan de R, Maar of je dat verschil in de praktijk ook echt gaat zien?
Ik durf het niet te zeggen.

Zoeker is overigens altijd Oled in de E-M10 Mark II.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1031471 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:12:
Olympus €699,00
OLYMPUS E-M10 Mark II + 14-42mm EZ + 40-150mm Zwart
Weet je zeker dat je 700 euro wilt uitgeven aan een camera met 16 megapixel?
De camera is twee jaar oud, maar de sensor is hergebruikt uit 2012-2013.

Deze camera heeft geen snelle autofocus (PDAF). En dat is iets waar je in de praktijk problemen mee zult hebben.

Ik heb zelf zo'n camera dus ik ken de nadelen. Maar die kocht ik 5 jaar geleden, toen was er nog geen betere techniek beschikbaar. En dat was een koopje van 400 euro. Is een camera die nu al verouderd is, een goede investering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:19
Anoniem: 1023763 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:26:
[...]

Weet je zeker dat je 700 euro wilt uitgeven aan een camera met 16 megapixel?
De camera is twee jaar oud, maar de sensor is hergebruikt uit 2012-2013.

Deze camera heeft geen snelle autofocus (PDAF). En dat is iets waar je in de praktijk problemen mee zult hebben.

Ik heb zelf zo'n camera dus ik ken de nadelen. Maar die kocht ik 5 jaar geleden, toen was er nog geen betere techniek beschikbaar. En dat was een koopje van 400 euro. Is een camera die nu al verouderd is, een goede investering?
Wil je beter moet je ook een hoop meer betalen. Het zal best dat deze camera nadelen heeft en niet helemaal super duper uber mega goed is. Was dat niet zo dan vraag ik mij af waarom er camerabodies van €2000,- zijn. Dit is een prima instapcamera voor dit budget. Daarbij is 16MP voldoende tenzij je de foto op een hele muur in de woonkamer wil behangen.

@Anoniem: 1031471
Wel een tip voor de topicstartster: Ga niet naar de mediamarkt maar naar een cameraspecialist als KameraExpress of soortgelijke. Vertel wat je hebt uitgezocht op internet, waarom je tot die keuze bent gekomen en of je de juiste gemaakt hebt. Daarbij mag je daar in de zaak vaak testen en voelen. Dat kan ik je zeker adviseren, ook de zwaardere lens op de camera zetten want dat vraagt het meest van de grip.

PS: Ik heb zelf de Mark2 van Olympus met de pancakelens en ik als starter (mijn eerste "niet-compactcamera") ben er zeer tevreden over. Hij gaat zeer eenvoudig de jaszak in, ik neem hem vaak mee naar naar het werk of zelfs boodschappen doen. Dan kan je wanneer je iets ziet toch even je plaatje schieten. Mocht je nog geen ervaring hebben met dergelijke camera's dan moet je voor je vakantie echt al aan de bak om straks de beste foto's te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door stevens20 op 23-01-2018 23:11 ]

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De Mediamarkt is inderdaad niet de specialist in dit verhaal. Ik ben ook naar de Foka gegaan en op basis daarvan werd ik bekend gemaakt met de Olympus. Daar werd aangegeven dat de megapixel niet het belangrijkst is maar de scherpstelpunten en de zoeker (t.o.v. sony a5000)

Ik begrijp dat dit niet het beste van het beste kan zijn maar dat laat het budget ook niet toe. Gelukkig ga ik pas in November naar Z-A dus kan ik tot die tijd flink oefenen en kan ik nu wel profiteren van de BTW actie.

Allen erg bedankt! Deze leek snapt er nu iets meer van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1031471 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:33:
De Mediamarkt is inderdaad niet de specialist in dit verhaal. Ik ben ook naar de Foka gegaan en op basis daarvan werd ik bekend gemaakt met de Olympus. Daar werd aangegeven dat de megapixel niet het belangrijkst is maar de scherpstelpunten en de zoeker (t.o.v. sony a5000)

Ik begrijp dat dit niet het beste van het beste kan zijn maar dat laat het budget ook niet toe. Gelukkig ga ik pas in November naar Z-A dus kan ik tot die tijd flink oefenen en kan ik nu wel profiteren van de BTW actie.

De Sony A6000 voor 540 euro is ook een relatief goedkope camera met zoeker en veel betere AF (scherpstelpunten). Uiteindelijk wil je toch een camera die een paar jaar mee kan, die EM10 en a5000 zijn nu al achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:24
Anoniem: 1031471 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:33:

Je moet het zelf weten hoor, maar misschien kunnen ze bij de foka nog iets met de prijs doen?
Het zou je sieren als je de camera koopt, daar waar je de info hebt vergaard.

Denk ook aan accessoires die je nodig gaat hebben: statief, tas, lenzen, filters, etc. Als je dat allemaal op 1 lokatie haalt, is er vast wel wat mogelijk met de prijs.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 24-01-2018 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 17:44

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Anoniem: 1023763 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:54:
[...]

De Sony A6000 voor 540 euro is ook een relatief goedkope camera met zoeker en veel betere AF (scherpstelpunten). Uiteindelijk wil je toch een camera die een paar jaar mee kan, die EM10 en a5000 zijn nu al achterhaald.
Ik vind de Sony A6000 serie juist op een dood spoor zitten. Er zijn gewoon simpelweg geen goede zoomlenzen voor dat systeem te krijgen. En die komen er ook niet vrees ik.

Als je nu een E-M10 koopt en wat lenzen, dan kun je langzaam aan je lenzen collectie uitbouwen/upgraden. Mocht je dan aan een body upgrade toe zijn, kun je eens gaan kijken naar een E-M1 of leuke Panasonic.

Daarnaast kan de E-M10 v2 nog prima mee hoor. Ja hij is al een paar jaartjes oud maar daar is de prijs ook naar. En 16 megapixel is meer dan genoeg voor bijna iedereen. Mijn hele huis hangt vol met 80x60 prints gemaakt met mijn E-M10 (versie 1) en mijn 20MP GX8.

Maar het belangrijkste is het gevoel dat je hebt als je een camera in je handen hebt. Dus @Anoniem: 1031471 ga inderdaad liefst naar de speciaalzaak, probeer het eea en maak een keuzen. En dan veel oefenen en leren!

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Met alleen een standaard-kitlens. Een tele-kitlens ontbreekt voor dat geld!
Pagina: 1