Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Switch zorgt voor erg langzame opstart van internet op pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-11 08:25
Mijn vraag
...
In verband met de aanschaf van een nieuwe AV-receiver welke een netwerk-aansluiting heeft heb ik eergisteren een Netgear GS105v5 unmanaged switch gekocht. Aangesloten en in principe werkt nu alles,.....echter wanneer ik mijn pc opstart en op internet ga duurt dit vele malen (minuten) langer voordat de browser verbinding maakt met het internet. De eerste pagina's die ik wil laden duren 10 seconden voordat ze geladen zijn. Terwijl dit voorheen gewoon razendsnel ging. Het moet dus aan die switch liggen.

Mijn vragen zijn nu: Hoe dit kan? En hoe ik dit (eventueel kan verhelpen)?

Voor de duidelijkheid, het ziet er hier nu zo uit:

Ik heb een modem van Ziggo. Daar gaat 1 kabel naar mijn pc in mijn werkkamer en 1 kabel gaat naar mijn huiskamer.

In de huiskamer heb ik een Mede8er mediaspeler, een Ziggo Mediabox XL en nu dus een Denon AV receiver.

Ik heb nu de NetGear switch in de huiskamer gezet en vanuit daar gaat er een netwerkkabel naar de Mede8er, eentje naar de Ziggo Mediabox en eentje naar de receiver.

Echter als ik nu mijn pc in de werkkamer opstart en ik wil op internet dan duurt het ongeveer 1,5 minuut voordat ik een pagina heb geladen. Als dat eenmaal gebeurt is, dan is de internetverbinding zoals ik gewend was, lekker snel.

Verwijder ik de netwerkkabel in de huiskamer welke ik aangesloten heb op de NetGear dan is alles weer als voorheen en start ik mijn pc op en heb ik meteen verbinding met internet. Maar zodra ik de netwerkkabel weer in de NetGear stop en ik herstart mijn pc, dan moet ik weer 1,5 minuut wachten op fatsoenlijk internet.

Iemand een idee?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Zie hierboven.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Zie hierboven.

Beste antwoord (via rens-br op 23-01-2018 08:05)

• 103720
Probleem opgelost.

Allereerst via msconfig allerlei services uitgezet en opnieuw opgestart. Uiteindelijk uitgekomen dat MalWarebytes de uiteindelijke boosdoener is.

MalWarebytes van de computer gegooid en pc start weer als vanouds op.

MalWarebytes stond er vorige week ook al op dus WAAROM juist vandaag dit programma voor een probleem heeft gezorgd (en dan ook nog eens nadat ik een switch had aangesloten) is mij een raadsel. Maar ben blij dat het nu opgelost is.

Eenieder bedankt voor zijn;/haar bijdrage. En als iemand weet waardoor MalWarebytes dit heeft veroorzaakt mag hij/zij dat hier melden want ik ga toch weer MalWarebytes opnieuw installeren om te kijken of het weer een probleem oplevert.

[edit]MalWareBytes opnieuw geinstalleerd en het probleem is weer terug.

[edit2] Realtime website bescherming uitgezet in MalWareBytes en dan werkt het weer als vanouds.

[ Voor 10% gewijzigd door 103720 op 22-01-2018 21:39 ]

Alle reacties

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:42
Dat het aan de Netgear ligt is onwaarschijnlijk, dat is maar een "domme" switch en bovendien zit je PC zelfstandig op de Ziggo router. De kans is groter dat een van de apparaten die op je Netgear switch zitten aangesloten voor problemen zorgen. Zou het kunnen dat een van beiden ook een DHCP server draait?

Wat je iig makkelijk kunt proberen is de apparaten op je switch 1 voor 1 even afkoppelen en kijken welke mogelijk het probleem veroorzaakt.

• 103720
Vergeten om te vermelden, maar dat had ik inderdaad al gedaan. Een voor een de apparaten uit de switch gehaald, maar elke keer geen positief resultaat. Pas als ik de kabel uit de switch haal heb ik direct snel internet op m'n pc.

• Cpt.Morgan
Dus ook als alléén de switch aan die kabel hangt, zonder apparaten er op, heb je dit probleem?

Ik zou nog even testen of het probleem zich ook voordoet met andere kabel (korte kabel, dichtbij router testen), en of het uitmaakt als je die kabel in een andere poort op de route doet. Om uit te sluiten dat het een kabelprobleem is.

Als het echt zo is dat je een verschil merkt op je PC tussen situatie 1) alleen PC aangesloten op Ziggo router en situatie 2) PC en alleen switch (zonder apparaten er aan) aangesloten op Ziggo router, dan lijkt er mij iets hardwarematig mis met de switch.

[ Voor 8% gewijzigd door Cpt.Morgan op 21-01-2018 15:33 ]

• 103720
Nee nog niet geprobeerd met de switch aan zonder kabels er in. Als ik over een uurtje thuis ben ga ik het proberen.

• 103720
Helaas, ook wanneer ik de Mediabox, de receiver en de mediaspeler uit de switch haal, blijft m'n pc opstarten met een vertraging in de internetverbinding.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 28% gewijzigd door rens-br op 22-01-2018 09:56 ]

• Cpt.Morgan
Zoals gezegd, andere kabel testen. Als dat ook een probleem geeft, lijkt me de switch defect.

• 103720
Maar de switch werkt wel, want de receiver is alleen met een netwerkkabel met de switch verbonden en daar kan ik internet-radio luisteren. Dus als de switch niet zou werken, zou ik dat toch niet kunnen?

• Cpt.Morgan
Apart is het wel inderdaad. Heb je op de PC al eens gekeken of die nog wel meteen een IP adres e.d. krijgt, of wat het probleem is -waarom- er geen internetverbinding is?

En heb je al een andere kabel geprobeerd ;).

• 103720
Een andere kabel van het modem naar m'n pc? Wat zou dan het probleem kunnen zijn? Want als de switch uit staat is de verbinding perfect. Haal met ziggo speedtest 200mb.

De kabel naar de huiskamer heb ik met een laptop verbonden en die haalt 100mb. Dus de kabel naar de huiskamer haalt de helft van de snelheid. Maar 100Mb is ook weer niet langzaam.

• Cpt.Morgan
Ik bedoelde een andere kabel tussen switch en modem. Zet de switch eens naast het modem en verbind ze met een korte kabel, en kijk of het probleem dan ook optreed.

Overigens is het zeker niet normaal dat een bekabelde verbinding tot een halvering van de snelheid leidt, tenzij die kabels heel erg lang worden, maar dat zal hier niet het geval zijn (zelfs de al wat oude CAT5e kabelstandaard gaat tot 100 meter). Dit duidt er op dat je een brakke kabel hebt. Je zou gewoon de maximum snelheid moeten kunnen halen, er vanuit gaande dat je laptop wel 200 Mb/s krijgt als die direct aan het modem hangt met een andere kabel (en dat dat probleem dus niet aan de laptop ligt). Wat voor kabel ligt er?

[ Voor 10% gewijzigd door Cpt.Morgan op 21-01-2018 19:04 ]

• 103720
Heb de laptop aan de kabel gehangen waar normaal gesproken de pc aan hangt en ook daar geeft de speedtest 100Mb aan. Dus laptop haalt bij beide kabels 100Mb. Dus bekabeling naar huiskamer lijkt gewoon goed.

[ Voor 13% gewijzigd door 103720 op 21-01-2018 19:39 ]

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:20
Wat heb je voor een laptop? Heeft ie maar een 100 Mb LAN aansluiting?
Wat gebeurt er als je de switch aan de "PC-kabel" hangt, en vervolgens via de switch je PC aansluit?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Controleer idd eens wat voor IP-adres je krijgt als het zo traag is. Via start -> cmd.exe intikken en dan 'ipconfig /all'. Vergelijk dat eens met als het wel snel is of met de laptop. En/of post de output hier.

Lijkt wel of er een ander apparaat dhcp-uitzendt. Weet je zeker dat die netgear een simpele switch is en niet een router oid? (fabrikant heeft verkeerd product in de doos gedaan ;)).

En je pc heeft verder ook geen wifi-adapter oid waarmee een trage verbinding wordt opgezet? Zet evt. wifi voor de zekerheid uit op die pc.

[ Voor 15% gewijzigd door Palomar op 22-01-2018 09:58 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@103720 Er staat een hoop informatie in je OP, maar het staat allemaal erg verspreid. Zou je eens kunnen posten hoe alles aangesloten zit? Welke kabels lopen naar wat en wat gebeurd er wanneer je welke kabel loshaalt

• 103720
Okay, vandaag weer een aantal uren aan gewerkt, maar het wordt er niet beter op.

Even eerst even misschien off-topic maar ik meldt het voor de zekerheid toch maar even, tussen haakjes

( Vanmorgen een Ziggo-monteur binnen gehad omdat op mijn mediabox de melding "Offline" stond aangegeven. Dat bleek dus te liggen aan het feit dat ik een netwerkkabel aan de Mediabox had gekoppeld dus dat was binnen 5 seconden opgelost (Mediabox heeft schijnbaar ook een intern modem en dat gaf dus een conflict waardoor de Mediabox 'offline' aangaf. Tv kijken kon gewoon maar iets terug kijken kon niet meer). Maar goed. Dus ik meteen maar van de kennis van de monteur gebruik gemaakt en gaf hem dus aan dat ik ook een probleem had met mijn internet. )

Nu terug online. Naar aanleiding van de opmerking van Masimo dus vanmorgen (voordat de Ziggo-monteur er was) dus de switch aangesloten op de kabel welke vanaf het Ziggo-modem naar mijn pc liep. En wat denk je?.....Ik heb nu dus ook op mijn pc het probleem dat ik de eerste 4, 5 minuten geen internet heb. Waarvoor hartelijk dank, haha.

Dus nadat de monteur klaar was met de mediabox vroeg ik of hij hier ook even naar kon kijken, wat hij deed. Hij heeft naar wat instellingen gekeken maar kon niets raars vinden. Toen gaf hij aan of ik even de ZoneAlarm firewall uit kon schakelen. Dat gedaan en ineens had ik weer snel internet. Dus we dachten dat het opgelost was. Koffie gedronken en de monteur ging weer naar een volgend adres.

Ik mijn computer opnieuw opgestart en.............probleem was nog steeds aanwezig (terwijl ik zelfs ZoneAlarm van mijn pc heb verwijderd). Ook de Windows Firewall helemaal uitgeschakeld maar probleem is er nog steeds. Zelfs als ik dus mijn switch nergens op heb aangesloten.

In mijn beleving, hoe raar het misschien ook klinkt, doet die switch ergens iets met mijn instellingen waardoor het probleem ontstaat. Wacht ik 4 of 5 minuten dan heb ik weer perfekt internet op volle snelheid, maar de eerste 4 of 5 minuten na een opstart heb ik geen internet. Probeer ik in die eerste minuten een Ziggo-speedtest uit te voeren dan krijg ik meldingen over een LatentieFout (kan geen verbinding maken met de testserver. De verbinding kan worden geblokkeerd door een firewall of er is sprake van serverproblemen. Of ik kreeg een keer een melding: "Kon niet verbinden. Unable to connect to a server at this time. En ik kreeg een keer een melding: "Downloadtestfout. Er is een socket-fout opgetreden tijdens de Downloadtest" En ik zag een keer iets over DHCP voorbijkomen (maar daar heb ik geen foto van gemaakt dus dat kan ik niet meer precies omschrijven).

Om te reageren op Palomar en op rens-br: Hierbij een afbeelding waar de situatie op staat (maar let wel, ook als nu de switch niet heb aangesloten heb ik nog steeds traag internet op mijn pc, en dat dus sinds ik die switch vanmorgen tussen mijn pc en ziggo heb gezet).

En de gegevens van ipconfig, zijn direct NA de opstart hetzelfde als op het moment dat ik snel internet heb.

Link naar afbeelding:
http://oi68.tinypic.com/333v7r5.jpg
(kleine aanvulling maar ik weet dus niet of dit relevant is, als ik online ben en ik vraag mijn IP-adres op dan is dat heel anders dan de adressen die ik zie bij ipconfig. Bij ipconfig zie ik bijvoorbeeld DNS-servers met daarachter een adres wat begint met 89, maar bij what'smyip: krijg ik dat mijn ip-adres begint met 83)

De monteur van Ziggo gaf aan dat mijn pc misschien 'besmet' was met het modem van de Mediabox (omdat ik de Mediabox dus ook via de switch in het netwerk had opgenomen) en dat mijn pc eerst verbinding wou gaan maken met die Mediabox en dat dat niet lukte waarna hij weer verbinding ging maken met het Ziggo-modem. Wat zou verklaren dat mijn pc eerst dus geen internet-verbinding had en daarna weer wel.

Maar omdat het probleem bleef nadat de monteur weg was (en ik alle firewalls had uitgeschakeld of verwijderd) dacht ik dat er misschien iets verkeerds was met het Ziggo-modem. Dus ik met de helpdesk van Ziggo gebeld en de enige optie die zij konden bieden was: Harde Reset Ziggo-modem. Dus zo gedaan. Maar ook dat heeft niets geholpen. Nog steeds dus geen internet in de eerste minuten op mijn pc nadat ik mijn pc heb opgestart.

[ Voor 3% gewijzigd door 103720 op 22-01-2018 17:35 ]

• Cpt.Morgan
>Ik heb nu dus ook op mijn pc het probleem dat ik de eerste 4, 5 minuten geen internet heb. Waarvoor hartelijk dank, haha.
Dit was toch al je probleem? Wat is er veranderd?

>de eerste 4 of 5 minuten na een opstart heb ik geen internet. Probeer ik in die eerste minuten een Ziggo-speedtest uit te voeren dan krijg ik meldingen over een LatentieFout
Dit klinkt alsof je dus wel de site van de Ziggo speedtest kunt bereiken, maar dat het starten van de test een fout geeft, klopt dat?

>Link naar afbeelding:
Dit ziet er niet vreemd uit, alles lijkt hier ok te zijn.

> Bij ipconfig zie ik bijvoorbeeld DNS-servers met daarachter een adres wat begint met 89, maar bij what'smyip: krijg ik dat mijn ip-adres begint met 83)
Dit is gewoon in orde. De 83.x.x.x is je externe IPv4 adres, de 89.x.x.x adressen zijn de DNS servers van Ziggo

[ Voor 24% gewijzigd door Cpt.Morgan op 22-01-2018 19:01 ]

• 103720
Klopt, het probleem WAS dat mijn internet op mijn pc traag was op het moment dat ik de NetGear switch had aangesloten in mijn huiskamer (bij de Mediabox, Mediaspeler). Maar als ik 'm daar uitschakelde had ik gewoon perfekt internet op mijn pc.

Maar nu dus niet meer. Sinds ik vanmorgen de switch tussen mijn pc en het Ziggo-modem heb gehad heb ik dus continu geen internet bij het opstarten. Dus gisteren alleen als ik de switch aan had staan in de huiskamer, vandaag dus altijd (ook zonder switch).

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je niet gewoon ergens een el-cheapo (Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels) netwerkkabel tussen zitten? Probeer dus andere kabels die wel van goede kwaliteit zijn! Als dat niet het geval is, zou ik de switch terugsturen voor garantie / RMA.

• 103720
@CH4OS, zou natuurlijk kunnen, maar is het volgende dan wel te verklaren:

De situatie tussen mijn pc en het Ziggo-modem is op dit moment precies hetzelfde als de afgelopen 2 jaar. Dus zelfde modem, zelfde pc en zelfde kabels. En toch heb ik nu op mijn pc het probleem dat ik de eerste miinuten geen verbinding heb.

[edit] Plus: Als het een brakke kabel zou zijn, hoe kan ik dan dat ik elke keer na 4 minuten wel een perfekte verbinding heb (200Mb)?

[ Voor 17% gewijzigd door 103720 op 22-01-2018 19:13 ]

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:34
Dat "geen verbinding" mag je wel wat beter definiëren. Je screenshot laat namelijk keurig een normale ziggo IPv4 config zien. Je kan blijkbaar ook een externe site bereiken om je externe IP op te vragen.
Dus probeer ons een duidelijk te maken, waar de hickup zit in die eerste vijf minuten. Kun je pingen? Kun je een traceroute naar buiten doen? Kun je een nslookup doen?

• 103720
@valkenier Ik weet niet hoe ik moet pinten, tracerouten of nslookup'en, maar ik zal eens kijken of ik ergens kan vinden hoe dat moet.

Ik heb voor de zekerheid ook maar even de complete cache verwijderd van Google Chrome (overigens of ik nu browse met Chrome, Firefox of IE, de symptomen zijn hetzelfde).

Ik start mijn pc op. Tijdens het laden van de programma's (opstartprogramma's) zie ik eerst dat het 'netwerk-icoontje' aan het zoeken is naar verbinding (paar seconden), dan een rood kruis laat zien (geen internettoegang) wat echt een fractie van een seconde duurt, en dan zegt het icoontje dat ik internetverbinding heb. Dit alles duurt ongeveer 7 of 8 seconden. Nu heb ik daar eerst nooit op gelet, maar met 8 seconden kan ik leven.

Echter, daarna klik ik op (bijvoorbeeld) mijn snelkoppeling naar de site van Ziggo voor de speedtest en dan duurt het 20 seconden voordat hij dit pagina laat zien. Dan druk ik daar op de knop "GA" (om de speedtest te starten) en krijg ik na een paar seconden de melding "Kon niet verbinden met het internet. Controleer je verbinding en probeer het aub opnieuw". Dit alles duurde gisteren (voor de problemen) 1,5 seconde en kon ik meteen de speedtest uitvoeren en ging hij naar de 200Mb.

Klik ik in plaats van de snelkoppeling naar een andere pagina dan duurt het 10 seconden voordat hij die pagina laat zien en blijft bovenin de statusbalk het laad-tekentje zien, een flink aantal seconden. Als hij die pagina heeft geladen en ik klik ergens op dan duurt het weer 10 seconden voordat hij iets laadt.

En dat alles duurt dan 4 minuten. En dan ineens hoef ik maar ergens op te klikken en vliegt de browser over het internet heen en laadt hij alles in 0.1 seconde.

• 103720
Screenshot ping:
http://oi65.tinypic.com/wjx43q.jpg

Screenshot dnslookup:
http://oi66.tinypic.com/29fdv1y.jpg
Opmerking: De eerste keer uitgevoerd net na de opstart en toen kreeg ik de gegevens na 3, 4 seconden te zien.
De tweede keer uitgevoerd na 4 minuten na de opstart en toen kreeg ik de gegevens meteen te zien nadat ik de ENTER-toets had ingedrukt.

Screenshot tracert:
http://oi68.tinypic.com/2mpie0k.jpg
Opmerking: Uitgevoerd na 7 minuten na de opstart van m'n pc.

[ Voor 88% gewijzigd door 103720 op 22-01-2018 19:59 ]

• 103720
Als ik opstart in veilige modus met netwerk heb ik geen probleem. Dus dan heb ik direct snelle internetverbinding

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 35% gewijzigd door rens-br op 23-01-2018 08:03 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gebruik de wijzigen knop en post niet drie keer achter elkaar een bericht. Voor sommige mensen wordt dat als storend ervaren.

Weet je in beide modi welke snelheid de verbinding is die je krijgt? Maw; krijg je daadwerkelijk 100 megabit of 1000 megabit / 1 gigabit?

Moet wel zeggen, de ping naar wikihow is wel ontzettend hoog, ik zit op glasvezel en heb dan 85ms, wat rap is voor een Amerikaanse site. Waar die 15ms hem dan in zitten geen idee, maar lijkt mij vrij veel.

Acties:
  • Beste antwoord

• 103720
Probleem opgelost.

Allereerst via msconfig allerlei services uitgezet en opnieuw opgestart. Uiteindelijk uitgekomen dat MalWarebytes de uiteindelijke boosdoener is.

MalWarebytes van de computer gegooid en pc start weer als vanouds op.

MalWarebytes stond er vorige week ook al op dus WAAROM juist vandaag dit programma voor een probleem heeft gezorgd (en dan ook nog eens nadat ik een switch had aangesloten) is mij een raadsel. Maar ben blij dat het nu opgelost is.

Eenieder bedankt voor zijn;/haar bijdrage. En als iemand weet waardoor MalWarebytes dit heeft veroorzaakt mag hij/zij dat hier melden want ik ga toch weer MalWarebytes opnieuw installeren om te kijken of het weer een probleem oplevert.

[edit]MalWareBytes opnieuw geinstalleerd en het probleem is weer terug.

[edit2] Realtime website bescherming uitgezet in MalWareBytes en dan werkt het weer als vanouds.

[ Voor 10% gewijzigd door 103720 op 22-01-2018 21:39 ]

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:20
Ja, dat viel mij ook op. Ik zit ook bij Ziggo en als ik WikiHow ping dan zit ik gemiddeld op 12 ms (via wifi!).
Da's een factor 9 sneller.

Welk Ziggo modem/router heb je? Kun je een screenshot maken van de connection status pagina van het modem? Dan kunnen we kijken of je signaal goed binnenkomt.

Je zou eens kunnen proberen om andere DNS servers in te stellen in het modem.
Bijv. 8.8.8.8 en 8.8.4.4 (Google DNS)

Fijn dat het opgelost is. Ik zou je aanraden programma's als ZoneAlarm en MalwareBytes niet meer te gebruiken. Bij "normaal" websurfen bieden wat mij betreft (ik vraag me af welk commentaar ik nu over me afroep) de standaard features van Windows (Firewall en Defender) voldoende bescherming.

[ Voor 26% gewijzigd door Masimo op 22-01-2018 22:18 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zou mij nog niet helemaal lekker zitten waarom het nou aldoor specifiek verkeerd ging als die switch was aangesloten. Of dat moet aan je manier van testen hebben gelegen, want ik vond het eerlijk gezegd wel een klein beetje chaotisch om te lezen/volgen ;) Ik zou in het vervolg een zo'n eenvoudig mogelijk testscenario proberen op te stellen met zo min mogelijk apparaten, waarmee je het probleem kunt reproduceren. Want daar moet dan ook uit zijn gekomen dat de pc kennelijk ook traag is als hij als enige is aangesloten op internet (of dat antivirusprogramma moet al een scan doen op het netwerk, maar dan zou dat te testen zijn geweest door de andere apparaten een voor een af te koppelen en je pc aldoor te herstarten).

maarja, captain hindsight..... ;)
Pagina: 1