Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe PC voor thuis

Pagina: 1
Acties:

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-11 16:17
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem zal door mijn vader worden gebruikt om muziek te luisteren foto's te bekijken ect. Niet om op te gamen. Mijn ouders willen in de toekomt misschien wel eens een spelletje gaan spelen op het internet. Verder zal hij veel gebruikt worden om zijn foto's op te slaan, en deze bestanden heen en weer te schuiven. De pc is op de tv aangesloten voor het kijken van video clips. Dit is een full HD maar in om rekening te houden met 4k is deze specifieke videkaart gekozen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is geen maximum prijs. Ik heb al richtlijn de BBG aangehouden en daarop aanpassingen gedaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De muis toetsenbord ect gaat allemaal mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De BBG is aangehouden

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
We willen graag een stille pc hebben. Deze staat namelijk in de woonkamer.

Ga je overklokken?
Standaard is prima

Wat verwacht je van ons?
Omdat ik aanpassingen heb gedaan op de BBG zou ik graag willen weten of het geheel nog bij elkaar matched. Ook wil ik graag weten of het niet overkill is voor een thuissysteempje waar vrijwel niet op gegamed gaat worden.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 102,-€ 102,-
1ASRock A320M-DGS€ 50,45€ 50,45
1MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 72,50€ 72,50
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 69,85€ 69,85
1Sharkoon VS4-S€ 29,-€ 29,-
1Microsoft Windows 10 Home EN 32/64bit, USB€ 114,95€ 114,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS8G4D26BFSBK€ 83,50€ 83,50
1Corsair CX450€ 45,40€ 45,40
1Kingston SSDNow UV400 240GB€ 77,-€ 77,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 644,65

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom zelfbouw?

Als het voor je ouders is, zou ik zeker kijken of je iets off-the-shelf kan kopen al dan niet bij een A-merk als HP of Dell. Probleem van zelfbouw is dat jij de support mag doen, ook als je daar geen zin in hebt. :)

Wat je ouders er mee willen gaan doen stelt neit echt hoge eisen. Een standaard kantoor PCtje zou waarschijnlijk al ruim voldoen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• ericvanree
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-11 22:11
Ik denk ook dat zelfbouw niet echt de beste keus is hier. Wil je dat toch doen, Windows kun je hier krijgen voor minder dan 20 euro. Verder denk ik dat Intel UHD graphics het prima gaat redden om foto's te kijken op 4K. Kast is niet echt van kwaliteit. Voeding kan er mee door, maar kan beter.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:09
Met een kant-en-klaar systeem kan hetzelfde of meer misgaan dan met zelfbouw, dus dan ben je ook de 'servicedesk'.

Ik heb voor mijn schoonouders ook zelfbouw gemaakt 4 jaar terug, dat komt normaal gesproken echt wel goed.

Anyway, over 3 weken komen de AMD 2200G en 2400G, scheelt je een videokaart.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1130693;1130691/
Anders zou ik nu zeggen pak een i3 8100, processor technisch wat sneller. HD630 inderdaad langzamer dan een 1030, maar die snelheid heb je niet nodig.

Als voeding zou ik kijken naar deze: https://tweakers.net/pric...269;716841;475713;317759/
Als het gewoon goedkoop moet en niet perse 10 jaar mee moet gaan de BQ system power (350W is al méér dan zat), wil je wat meer kwaliteit en stilte dan de pure power. Wil je echt goede kwaliteit is de seasonic een goede (wellicht iets minder stil, maar doorgaans stiller dan de harde schijf).

PS: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB
Prijs per GB is minder en hij is wat beter.

Edit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI B350M MORTAR€ 85,-€ 85,-
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 69,85€ 69,85
1Cooler Master Silencio 352€ 56,39€ 56,39
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D26BFSE€ 92,50€ 92,50
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 53,40€ 53,40
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 85,50€ 85,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 442,64

De 2200G zal net iets duurder worden dan de 1200, misschien 120 euro.
+ windows voor 20 euro.
Uiteindelijk minder dan 600 euro.

[ Voor 81% gewijzigd door mitsumark op 20-01-2018 17:16 ]

• unezra

unezra

mitsumark schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 16:48:
Met een kant-en-klaar systeem kan hetzelfde of meer misgaan dan met zelfbouw, dus dan ben je ook de 'servicedesk'.
Nope.

Met een kant-en-klaar systeem kunnen pa en ma naar de winkel waar ze 'm hebben gekocht. Met zelfbouw heb je dat niet, dan ben jij die winkel en mag je gaan uitzoeken welk onderdeel niet (lekker) werkt.

Daarbij is de kans dat er met zelfbouw iets mis gaat veel groter dan bij off-the-shelf. Dat spul is in de regel veel beter op elkaar afgestemd en de samenstelling is getest. Dus je koopt een bewezen combinatie.
Ik heb voor mijn schoonouders ook zelfbouw gemaakt 4 jaar terug, dat komt normaal gesproken echt wel goed.
Ik heb echt een prima relatie met mijn schoonouders, maar een PC voor ze bouwen doe ik niet. Die mogen lekker naar Dell, HP of de locale computerwinkel toe. Ik wil ze best adviseren wat ze nodig hebben en het ding samen met ze bestellen, als er wat mee is wil ik er best een keer naar kijken maar ik wil er niet verantwoordelijk voor zijn.
Anyway, over 3 weken komen de AMD 2200G en 2400G, scheelt je een videokaart.
Een eenvoudige videokaart kost €30,-
Da's zo spannend niet.
De 2200G zal net iets duurder worden dan de 1200, misschien 120 euro.
+ windows voor 20 euro.
Uiteindelijk minder dan 600 euro.
Windows retail kost géén €20,-
Voor zover ik weet is de kans dat dat via schimmige kanalen komt bijna 100%.
Niet doen dus. Gewoon OEM of Retail komen van €80 - €120
product: Microsoft Windows 10 Home NL

• ericvanree
unezra schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 17:53:
[...]

Windows retail kost géén €20,-
Voor zover ik weet is de kans dat dat via schimmige kanalen komt bijna 100%.
Niet doen dus. Gewoon OEM of Retail komen van €80 - €120
product: Microsoft Windows 10 Home NL
Lol dit IS een OEM versie. Verder krijg je er zeker geen problemen mee. Ik ken erg veel mensen die OEM-versie hebben en allemaal geen problemen hebben.

Retail:
Voor 3 users
Support van windows zelf
Duur
OEM:
1 keer gebruiken
support van het bedrijf waar je het koopt
goedkoper

• unezra

unezra

ericvanree schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 18:47:
[...]
Lol dit IS een OEM versie. Verder krijg je er zeker geen problemen mee. Ik ken erg veel mensen die OEM-versie hebben en allemaal geen problemen hebben.
Over het algemeen kom je er ook mee weg als je 140 rijd waar je 120 mag. Wil niet zeggen dat het is toegestaan.
Retail:
Voor 3 users
Support van windows zelf
Duur
OEM:
1 keer gebruiken
support van het bedrijf waar je het koopt
goedkoper
OEM is goedkoper maar een OEM van €20 klopt dus niet.
Dat is op zijn best grijze import, maar wat ik begrepen en gelezen heb, zijn de serienummers over het algemeen veel dodgyer dan dat. Ze staan ook niet op Tweakers, daar is de goedkoopste rond de €80,-
Dat zal ook zo zijn redenen hebben. (Dat is overigens een OEM. Die je dan weer officieel niet mag gebruiken als je zelf een PC bouwt, maar alleen als je dat bedrijfsmatig doet en die PC verkoopt.)

EDIT:
Lees dit artikel maar eens: https://nl.hardware.info/...op-van-welh-klopt-dit-wel

[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 20-01-2018 18:55 ]

• ericvanree
Het verschil is dat het wettelijk verboden is om 140 te rijden op een 120-weg. Echter zijn er geen wetten over deze versie. Ook word er nergens de oorsprong bekend gemaakt. Ik zie geen reden om het niet te doen als er geen risico's aan zitten.

EDIT: het gaat er microsoft meer om dat je windows gebruikt, dan of je het ook betaald hebt volgens de consumentenweg.

[ Voor 20% gewijzigd door ericvanree op 20-01-2018 20:18 ]

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:43
ericvanree schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:17:
Het verschil is dat het wettelijk verboden is om 140 te rijden op een 120-weg. Echter zijn er geen wetten over deze versie. Ook word er nergens de oorsprong bekend gemaakt. Ik zie geen reden om het niet te doen als er geen risico's aan zitten.

EDIT: het gaat er microsoft meer om dat je windows gebruikt, dan of je het ook betaald hebt volgens de consumentenweg.
Als he iets koopt waar de oorsprong niet van bekend is en dat slechts 20% van de normale prijs is dan kan je er vanuit gaan dan het geen legale retail key is. En dus ben je gewoon illegaal en strafbaar als het een illegale keu blijkt te zijn. Daarnaast heeft microsoft gewoon het recht om je licentie ongeldig te verklaren als het een OEM key blijkt te zijn.

De kans dat ze daadwerkelijk iets doen is natuurlijk klein maar het is zeer zeker niet legaal im op die manier een key te kopen.

• unezra

unezra

ericvanree schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:17:
Heb je het artikel gelezen?
Die goedkope licenties gaan waarschijnlijk gewoon tegen de licentievoorwaarden van Microsoft in. Is dat wet? Nee, want licentievoorwaarden zijn geen wet. Mag het daarmee? Nope, want je schend nog steeds een afspraak die je hebt met het bedrijf.

Als je Windows installeert, ga je accoord met de licentievoorwaarden. Daarin zal ongetwijfeld ook iets staan over het gebruik van bepaalde keys en de kans is bijna 100% dat je daarmee dus accoord gaat met licentievoorwaarden om ze direct daarna te schenden bij het intoetsen van je serienummer.
Da's onzin.
Microsoft is een commercieel bedrijf. Als ze geen licenties meer verkopen gaan ze failleit. Die voorwaarden zijn er niet voor niets en met dit soort kromme redenaties vergoeilijk je illegaal gebruik van software en het schenden van de licentievoorwaarden.

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik zou ook zeker wachten tot 14 feb, dan komt de AMD Ryzen 2200G Ryzen+Vega, AMD prijst deze voor 99 dollar.

Wat Windows betreft, dit zijn gewoon licenties die in andere landen zijn gekocht waar het velemalen goedkoper is, daarom kunnen ze hem hier in Nederland voor deze prijzen verkopen net als bij de games. Doe het al jaren zo.

• unezra

unezra

Enchantress schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:55:
Ik zou ook zeker wachten tot 14 feb, dan komt de AMD Ryzen 2200G Ryzen+Vega, AMD prijst deze voor 99 dollar.

Wat Windows betreft, dit zijn gewoon licenties die in andere landen zijn gekocht waar het velemalen goedkoper is, daarom kunnen ze hem hier in Nederland voor deze prijzen verkopen net als bij de games. Doe het al jaren zo.
En toch mag het niet. :)
Microsoft heeft het volste recht van de ene op de andere dag je licentie ongeldig te verklaren.

Dus nee, ik zou het risico niet nemen en gewoon lekker retail kopen. Dat kost wat meer, tuurlijk, maar een PC kost geld. Software kost ook geld. Wil je dat allemaal niet: Download Linux en werk daar mee.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:43
Enchantress schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:55:
Dan is het dus illegaal ingevoerd in nederland zonder belasting te betalen. Nog steeds 100% illegaal dus.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

unezra schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 15:56:
Waarom zelfbouw?

Als het voor je ouders is, zou ik zeker kijken of je iets off-the-shelf kan kopen al dan niet bij een A-merk als HP of Dell. Probleem van zelfbouw is dat jij de support mag doen, ook als je daar geen zin in hebt. :)

Wat je ouders er mee willen gaan doen stelt neit echt hoge eisen. Een standaard kantoor PCtje zou waarschijnlijk al ruim voldoen.
Dit, of een NUC.
Met de huidige CPU's die daar in zitten, kan je prima 4K HDR afspelen als je dat wil. Daar hebben ze sinds Skylake (6de generatie, 6000 serie chips) support voor gekregen.
Plus, het is heel erg klein en heel erg stil.
Je kan ze zelfs aan de VESA mount van je monitor ophangen zodat ze volledig uit het zicht zijn en geen buroruimte gebruiken.

Verder met je eens dat je familie met dit soort eisen gewoon het beste een pre-built van een bekend merk kan aanraden.
Scheelt je een hoop gezeur als er iets aan de hand is.

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 21-01-2018 13:24 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: HP Pavilion 570-p031nd
Kant en klaar

[ Voor 44% gewijzigd door Hackus op 21-01-2018 13:38 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• unezra

unezra

McKaamos schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:22:
[...]
Dit, of een NUC.
Met de huidige CPU's die daar in zitten, kan je prima 4K HDR afspelen als je dat wil. Daar hebben ze sinds Skylake (6de generatie, 6000 serie chips) support voor gekregen.
Plus, het is heel erg klein en heel erg stil.
Je kan ze zelfs aan de VESA mount van je monitor ophangen zodat ze volledig uit het zicht zijn en geen buroruimte gebruiken.
NUC vind ik inderdaad ook echt een prima suggestie. Dat kan alles wat TS vraagt, is super klein en volgens mij relatief zuinig. Het zijn echt extreem schattige doosjes. Niet per-se heel goedkoop maar de form-factor betaal je ook voor. Op het oog past het wel binnen het budget van TS.

Nog even gekeken, dat past mákkelijk...

pricewatch: Intel NUC NUC7i5BNH

Daar duw je dan nog wat geheugen en een m.2 SATA SSDtje in, Windows licentie er bij en voorminder dan de €650 is TS helemaal klaar. Zoiets als dit (toetsenbord en muis ontbreken nog, combinatie is niet 100% gechecked):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i5BNH€ 326,15€ 326,15
1Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB€ 117,37€ 117,37
1Kingston ValueRAM KVR21SE15D8/8HA€ 72,05€ 72,05
1Samsung 960 EVO 250GB€ 118,41€ 118,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 633,98
Verder met je eens dat je familie met dit soort eisen gewoon het beste een pre-built van een bekend merk kan aanraden.
Scheelt je een hoop gezeur als er iets aan de hand is.
Plus dat de kans dát er wat aan de hand gaat zijn, veel kleiner is. Ook niet onbelangrijk. Samenstellen is ook nog eens appeltje. Geheugen en SSD in zo'n NUC duwen is minder dan 10 minuten werk. OS d'r op en klaar. (Daar zit dan nog het meeste werk in.)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

unezra schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:54:
[...]

NUC vind ik inderdaad ook echt een prima suggestie. Dat kan alles wat TS vraagt, is super klein en volgens mij relatief zuinig. Het zijn echt extreem schattige doosjes. Niet per-se heel goedkoop maar de form-factor betaal je ook voor. Op het oog past het wel binnen het budget van TS.

Nog even gekeken, dat past mákkelijk...

pricewatch: Intel NUC NUC7i5BNH

Daar duw je dan nog wat geheugen en een m.2 SATA SSDtje in, Windows licentie er bij en voorminder dan de €650 is TS helemaal klaar. Zoiets als dit (toetsenbord en muis ontbreken nog, combinatie is niet 100% gechecked):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i5BNH€ 326,15€ 326,15
1Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB€ 117,37€ 117,37
1Kingston ValueRAM KVR21SE15D8/8HA€ 72,05€ 72,05
1Samsung 960 EVO 250GB€ 118,41€ 118,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 633,98

[...]

Plus dat de kans dát er wat aan de hand gaat zijn, veel kleiner is. Ook niet onbelangrijk. Samenstellen is ook nog eens appeltje. Geheugen en SSD in zo'n NUC duwen is minder dan 10 minuten werk. OS d'r op en klaar. (Daar zit dan nog het meeste werk in.)
Ahh dat is het 'hoge' model waar een 2,5inch drive in past :)
Dus je zou de SSD nog kunnen wisselen voor een goedkopere 2,5inch SATA model.
De M.2 heeft ook SATA trouwens, dus ook als je het op een M.2 wil houden kan je het goedkoper maken met een SATA variant ipv een PCIe versie zoals de Samsung 960 :)

Bijvoorbeeld: pricewatch: WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC)) 250GB
Scheelt je toch gauw 35 euro.
En een 2,5inch SATA versie is nog eens 10 euro minder: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB

Voor thuisgebruik is een NVME/PCIe model nogal overkill enzo.
Heb zelf een Samsung 950Pro in m'n desktop, maar dat is behoorlijk voor de patserfactor :P

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• unezra

unezra

McKaamos schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:03:
[...]
Ahh dat is het 'hoge' model waar een 2,5inch drive in past :)
Dus je zou de SSD nog kunnen wisselen voor een goedkopere 2,5inch SATA model.
De M.2 heeft ook SATA trouwens, dus ook als je het op een M.2 wil houden kan je het goedkoper maken met een SATA variant ipv een PCIe versie zoals de Samsung 960 :)
Het stupide is dat m.2 of regulier SATA bijna niets scheelt:
pricewatch: WD Green SSD M.2 120GB
pricewatch: WD Green SSD 2,5" (WDS120G2G0A) 120GB

Dat scheelt letterlijk €2,05

Bij de Blue zijn ze zelfs exact even duur:
pricewatch: WD Blue SSD 2,5" (3D v-nand (TLC)) 250GB
pricewatch: WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC)) 250GB

Alleen is idd de 960 EVO duurder dan de 850 EVO. Want da's wel het verschil tussen een m.2 SATA en een m.2 NVME. NVME loont denk ik voor de ouders van TS niet.
Bijvoorbeeld: pricewatch: WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC)) 250GB
Scheelt je toch gauw 35 euro.
En een 2,5inch SATA versie is nog eens 10 euro minder: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB

Voor thuisgebruik is een NVME/PCIe model nogal overkill enzo.
Heb zelf een Samsung 950Pro in m'n desktop, maar dat is behoorlijk voor de patserfactor :P
Klopt, maar zie boven. Het prijsverschil is zó klein dussen m.2 SATA en regulier SATA dat ik d'r een m.2 in zou stoppen. Eventueel zelfs dus nog voor de kleine NUC gaan. Die hoogte voegt niets toe voor TS.

Ik heb een Samsung 960 EVO 500GB in m'n PC. Achteraf toch spijt dat ik niet voor de Pro ben gegaan. (m.2 vervangen is wat rottig omdat ik maar 1 m.2 slot heb.) Die keuze is eigenlijk gemaakt toen ik nog niet compleet in de "YOLO" fase zat en alle budgetbeperkingen over boord had gegooid. (Fin, die fase kwam ook pas nadat ik de PC compleet in huis had en nog "even" 3x27" kocht omdat mijn gewenste en al gekochte monitorsetup niet bleek te werken. Monitoren terug, 3x27" d'r in. Toen ook nog eens mijn casefans allemaal vervangen door veel duurdere exemplaren en fin, hij was al ingericht dus gebleven bij de 950 EVO. Nog steeds geen slechte keuze maar de Pro is wel nóg leuker.)

Pagina: 1