Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.KeffieKeffer
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 23:08
Ik ben bezig met het upgraden van me gamecomputer en heb hier en daar nieuwe onderdelen bij mekaar gevonden, de enige 2 vragen die ik nu in me hoofd heb zijn.

Kan de Gigabyte Z370 Ultra Gaming 2x8 DDr4 3000Mhz RAM aan, gigabyte zelf vermeld hier niks over in hun specificatielijst.
Houdt mijn 700w psu dit allemaal wel vol met de nieuwe upgrade, of moet ik toch een ander voeding erbij kopen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Oude rig bevat:
- i7 4790k 4.4Ghz
- 2x8gb DDr3 1600Mhz
- MSI Z97-G45
- GTX 1070 (was voorheen een 970)
- 700w Cooler Master voeding

Nieuwe rig update:
- i7 8700k (al gekocht)
- 2x8gb DDr4 3000Mhz
- Gigabyte Z370 Aorus Ultra Gaming

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 18:24
Volgens de website van gigabyte kan het moederbord tot 4000Mhz maar kijk even in de QVL of daar 3000Mhz geheugen in staat.

Het is op die site lastig te zien er staat eerst een halve pagina over de verlichting, lekker belangrijk :+

Je voeding is qua wattage overkill voor zowel je oude als je nieuwe rig, de vraag is hoe oud de voeding is en hoelang dat goed gaat, meestal is het handig om de voeding te vervangen als je een systeem van deze leeftijd upgrade.

Een 450W-550W is ruim voldoende voor je nieuwe systeem.

[ Voor 13% gewijzigd door ETHART op 20-01-2018 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.KeffieKeffer
De voeding is 3 jaar oud,

Dit is wat ik uit de Handleiding haalde van het mobo:
Memory
Š 4 x DDR4 DIMM sockets supporting up to 64 GB of system memory
Š Dual channel memory architecture
Š Support for DDR4 2666/2400/2133 MHz memory modules
Š Support for ECC Un-buffered DIMM 1Rx8/2Rx8 memory modules (operate in
non-ECC mode)
Š Support for non-ECC Un-buffered DIMM 1Rx8/2Rx8/1Rx16 memory modules
Š Support for Extreme Memory Profile (XMP) memory modules
(Go to GIGABYTE's website for the latest supported memory speeds and memory
modules.)

[ Voor 88% gewijzigd door Mr.KeffieKeffer op 20-01-2018 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik weet niet welke voeding je op het moment gebruikt (typenummer), maar dit topic kan ook eens interessant zijn om door te lezen:

Voeding advies en informatie topic - Deel 34

En dan vooral het kopje Populaire voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.KeffieKeffer
misterTweakers schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 11:41:
Ik weet niet welke voeding je op het moment gebruikt (typenummer), maar dit topic kan ook eens interessant zijn om door te lezen:

Voeding advies en informatie topic - Deel 34

En dan vooral het kopje Populaire voedingen.
Cooler Master MasterWatt Lite 700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Dat is geen voeding die in zo'n high-end pc thuis hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik heb even wat onderzoek naar de voeding gedaan:

"If memory serves, when CM rebranded their PSUs (all to some version of the "Masterwatt" name), the Lite was essentially a rebrand of either the B V2. or Elite II lines........ so, IIRC then no, they wouldn't be 'good' PSUs."

Het blijkt een rebrand te zijn van of de B V2 of de Elite II lijn te zijn, die nogal slecht aangeschreven blijken te zijn. Voor de B V2 staat dit ook in het Voeding advies en informatie topic - Deel 34 topic.

Bron: http://www.tomshardware.c...tt-lite-700-good-psu.html

Daarna ook nog even een bron op Tweakers:

Ik citeer de bovenste reactie op het nieuwsartikel:
"Dit zijn behoorlijk oninteressante budget voedingen, al zijn de prijzen wel zeer laag natuurlijk dus dat maakt het een en ander goed (desondanks blijven het matige aankopen). Volgens een opgedoken shipping paper zijn ze van Enhance Electronics makelij. Intern zijn de voedingen dan ook niet heel boeiend, getuige deze review. Het is de opvolger van de B v2 series. De voedingen weten niet eens een Bronze certificaat binnen te halen, ze blijven steken op slechts een 80-Plus certificering.

Persoonlijk zou ik iets meer spenderen en deze voedingen lekker links laten liggen. Ook weer een bijzondere beslissing om het 400w model van één 6+2 pin PEG kabel te voorzien en het 600w model van slechts twee. Bij een 600w model verwacht je op z'n minst degelijke SLI/CF support... Nu zijn het 500w en 600w model identiek qua bekabeling. "

Bron: nieuws: Cooler Master start verkoop MasterWatt Lite-budgetvoedingen

------------------------

Dan pakken we het Voeding advies en informatie topic - Deel 34 topic er weer bij:

"Low-end voedingen zoals de Corsair VS serie en Cooler Master B v2 series moet je eigenlijk niet voor een nieuwe PC gebruiken. De kwaliteit en prestaties van de deze voedingen zijn zeer zeer matig, waardoor de verwachte levensduur laag ligt. Dit zijn voedingen bedoeld voor reparatie van een oude PC, zodat die nog twee jaar mee kan en daarna volledig vervangen wordt. Prijs/kwaliteit verhouding is bij zulke voedingen ook vaak ver te zoeken. Ze zijn dan wel goedkoop, maar voor enkele euro's meer haal je al iets veel beters, waardoor je voedingen zoals deze beter links kunt laten liggen. "

Conclusie: Je kan dus beter een nieuwe PSU kopen. Misschien werkt hij op het moment nog perfect, maar als hij kapot gaat in je nieuwe pc kan hij ook andere onderdelen meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 14:05
Ik zou inderdaad je psu vervangen voor een kwalitatief betere.

Ik weet je budget niet, maar dit zijn goede voorbeelden:

pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold

pricewatch: Corsair RM550x Zwart

De seasonic schijnt een uitstekende voeding te zijn qua prijs/kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.KeffieKeffer
Ik kom erachter dat ik een fout voeding merk heb doorgegeven, ik was bezig met onstoffen en zag dit staan:
cooler master rs-700-acab-d3

Das niet die van daarboven,

Sorry daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Pagina: 1