Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-05 12:39
Hallo,

Even een aantal vragen met betrekking tot de schenkbelasting en vrijstellingen hiervan.
Ben wel benieuwd of mensen nieuwe of verhelderende inzichten hebben om een eventuele erfenis te optimaliseren in het kader van zo weinig mogelijk belasting hierover te betalen. Beginnende met een vraagstuk waar ik zelf over nadacht is dat je het huis van je ouders vast op je eigen naam zet.

Je mocht een tijd €100.000,- belastingvrij schenken van ouders aan kind als deze gebruikt werd voor de aanschaf van een woning.

Echter in 2018 is de regel iets aangepast en mag je ook die €100.000,- belastingvrij schenken aan een willekeurig persoon heb ik begrepen, mits dit maar gebruikt wordt voor de aanschaf van een woning.

Op het moment dat je getrouwd bent dan ziet de belasting je volgens mij als 1 en zou je dus als getrouwd stel 1 maal €100.000,- belastingvrij kunnen ontvangen van 1 andere partij. (ben ook wel benieuwd of je van verschillende partijen ook vaker €100.000,- belastingvrij mag ontvangen, net zoals met de reguliere schenkbelasting, maar dit even voor een later hoofdstuk)

Vraag 1:
Deze €100.000,- zou je natuurlijk als cash uitgekeerd kunnen krijgen, maar het kan dacht ik ook dat het huis van je ouders op jou naam komt te staan en op die manier over de eerste €100.000,- van de WOZ waarde geen belasting betaald. Dan is het mij even onduidelijk of je over de volgende €122.000 wel gewoon 10% betaald en dan pas 20% over de rest. Of is het zo omdat je al €100.000,- belasting vrij ontvangt, dat je over de volgende €22.000,- 10% betaald en dan over de rest 20%.
Dit scheelt netto namelijk €10.000,-

Dus even de hypothese: we hebben een woning van €500.000,- die geschonken wordt, is het dan:

A)
Waarde woning: €500.000,-
Minus €100.000,- belastingvrij geschenkt.
Restwaarde: €400.000,-
minus €122.000,- waar we 10% over betalen (€12.200,- belasting)
dan blijft er €278.000,- over waar we 20% over betalen (€55.600)
Dan betaal je dus aan belasting: €12.200 + €55.600 = €67.800,- belasting

Of

B )
Minus €100.000,- belastingvrij geschenkt.
Restwaarde: €400.000,-
minus €22.000,- waar we 10% over betalen (€2.200,- belasting)
dan blijft er €378.000,- over waar we 20% over betalen (€75.600)
Dan betaal je dus aan belasting: €2.200 + €75.600 = €77.800,- belasting

Vraag 2
Zou dit ook mogelijk zijn, ik noem het even C
Stel je voor dat je nog niet getrouwd bent, dan ziet de belasting een samenwonend stel als het goed is niet als 1. Zou dit stel dan per individu €100.000,- belastingvrij mogen ontvangen voor 1 en dezelfde woning.
Even ervanuitgaande dat in het bovenstaande A juist was dan zou je de volgende situatie krijgen:

C
Minus €100.000,- belastingvrij geschonken aan kind
Minus €100.000,- belastingvrij geschonken partner van kind
Restwaarde: €300.000,-
minus €122.000,- waar we 10% over betalen (€12.200,- belasting)
dan blijft er €178.000,- over waar we 20% over betalen (€35.600)
Dan betaal je dus aan belasting: €12.200 + €35.600 = €47.800,- belasting

Misschien hoort dit beter thuis op een belasting forum, maar ik dacht mijn medetweakers vinden dit wellicht ook interessant :)

[ Voor 4% gewijzigd door smok84 op 19-01-2018 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:30
Ik denk dat optie B de meest reële optie is.
"ff" hypotheekje van 80k en het is geregeld.

Maar, vergeet niet, stel dat je al het onderhoud zelf moet gaan betalen, kan je dit zelf opbrengen :? Huis krijgen is 1, maar nieuwe badkamer, keuken en dak vervangen is allemaal ook in verhouding duurder dan een rijtjeswoning. Vergeet ook de energiekosten niet, in het algemeen ook hoger.

Maar, wel lekker als het zo kan! Wees je ouders dankbaar, en spreek dat ook uit! Ik zie het in mijn omgeving anders...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:30
Zou het niet mogelijk zijn dat je ouders het kopen, 100k schenken.
Dan de volgende 122.000 schenken en belasting over betalen.
Vervolgens gratis wonen (mag dat :?) en dat ze elk jaar maximaal vrij schenken (5320 voor een kind en 2129 voor ieder ander, je partner). Op die manier hevel je elk jaar 7449 van de waarde over van je ouders naar jou. Ik weet niet hoe oud je ouders zijn, want het heeft wel even tijd nodig voordat het huis volledig van jou is maar scheelt toch belasting betalen.

Erfrecht is hetzelfde van wat ik recent uitgezocht heb als schenken dus afwachten totdat je ouders overlijden is (puur financieel gezien!) in combinatie met bovenstaande de beste optie lijkt me.

[ Voor 16% gewijzigd door ybos op 20-01-2018 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvd111
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-04 18:06
Volgens mij is A hierin het juiste antwoord. Jij hebt een vrijstelling van 100.000 euro voor een eigen woning. Waardoor er een rest aan erfenis overblijft en dit gaat door de schijven heen. Zie het als een aftrekpost op jouw inkomen als in box 1. Echter is het goed om even te kijken naar de voorwaarden van de schenking, want hierin staat vermeldt dat een woning gekocht moet worden. Hierin weet ik niet of jullie gaan verhuizen of dat dit als 2e huis wordt aangehouden. Kijk even naar de volgende link. Wellicht wordt het je daarmee iets duidelijker. PS: Ze zijn niet zo snel met updaten bij de belastingdienst (zie jaartal)
https://www.belastingdien...elling-eigen+woning-2017-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmblom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-02 20:47
ybos schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 09:47:
Zou het niet mogelijk zijn dat je ouders het kopen, 100k schenken.
Dan de volgende 122.000 schenken en belasting over betalen.
Vervolgens gratis wonen (mag dat :?) en dat ze elk jaar maximaal vrij schenken (5320 voor een kind en 2129 voor ieder ander, je partner). Op die manier hevel je elk jaar 7449 van de waarde over van je ouders naar jou. Ik weet niet hoe oud je ouders zijn, want het heeft wel even tijd nodig voordat het huis volledig van jou is maar scheelt toch belasting betalen.
Volgens mij heet deze constructie de familiebank (https://www.consumentenbo...-lening-binnen-de-familie). Pak even Excel erbij voor wat verschillende scenario’s.
Je leent 500k van je ouders, krijgt 100k geschonken. Vervolgens ga je op die 400k (of evt met de extra startschenking die wel belast is) liniair of anuitair aflossen tegen een marktconforme rente. Jaarlijks los je het maximaal onbelast bedrag extra af.
Wat je nu mee kan nemen in de berekening is hypotheekrenteaftrek aangezien je rente betaald. Dit is een extra geldstroom die nog niet in het eerdere voorbeeld terug kwam.

[ Voor 4% gewijzigd door gmblom op 20-01-2018 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvd111
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-04 18:06
gmblom schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 10:29:
[...]

Volgens mij heet deze constructie de familiebank (https://www.consumentenbo...-lening-binnen-de-familie). Pak even Excel erbij voor wat verschillende scenario’s.
Je leent 500k van je ouders, krijgt 100k geschonken. Vervolgens ga je op die 400k (of evt met de extra startschenking die wel belast is) liniair of anuitair aflossen tegen een marktconforme rente. Jaarlijks los je het maximaal onbelast bedrag extra af.
Wat je nu mee kan nemen in de berekening is hypotheekrenteaftrek aangezien je rente betaald. Dit is een extra geldstroom die nog niet in het eerdere voorbeeld terug kwam.
Interessant om te lezen! Ik kende deze vorm alleen via een B.V. of N.V. constructie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 14:36
Begrijp ik het goed dat jouw ouders jou het huis willen schenken? Heb je al gedacht aan een schenking op papier?
https://www.belastingdien...papier/schenken_op_papier

Je kunt natuurlijk de opties combineren en daardoor nog minder belasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:54
smok84 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 23:40:

Op het moment dat je getrouwd bent dan ziet de belasting je volgens mij als 1 en zou je dus als getrouwd stel 1 maal €100.000,- belastingvrij kunnen ontvangen van 1 andere partij. (ben ook wel benieuwd of je van verschillende partijen ook vaker €100.000,- belastingvrij mag ontvangen, net zoals met de reguliere schenkbelasting, maar dit even voor een later hoofdstuk)
ja verschillend partijen mogen die 100.000 schenken. Helaas zijn je ouders nog steeds 1 partij, zelf als ze zijn gescheiden, toen ik dit opzocht was dit zo tenminste. kan je terugvinden op de belastingsite. oma en papa mag dan weer wel:

Voorbeeld 6
Ben, 35 jaar, ontvangt in 2017 € 100.000 van zijn vader. In hetzelfde jaar schenkt ook oma aan Ben € 100.000. Ben doet voor beide schenkingen in de aangifte een beroep op de vrijstelling € 100.000. Als Ben de schenkingen gebruikt voor zijn eigen woning dan zijn de schenkingen van in totaal € 200.000 volledig vrijgesteld.

De rest zou ik doen via familiebank zoals hierboven genoemd met een passage in erfenis dat restand schuld wordt kwijtgescholden. waarschijnlijk kun je dat laatste combinieren met schenken op papier. Dat stukje kun je beter even navragen, want ik heb geen ervaring maarmee. Omdat mijn ouders ouder worden ga ik nu juist van familibank naar echte bank. Dan heb ik straks geen schuld open staan bij broer en zus ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:24

Herman

FP ProMod
smok84 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 23:40:
(...)

Vraag 1:
Deze €100.000,- zou je natuurlijk als cash uitgekeerd kunnen krijgen, maar het kan dacht ik ook dat het huis van je ouders op jou naam komt te staan en op die manier over de eerste €100.000,- van de WOZ waarde geen belasting betaald. Dan is het mij even onduidelijk of je over de volgende €122.000 wel gewoon 10% betaald en dan pas 20% over de rest. Of is het zo omdat je al €100.000,- belasting vrij ontvangt, dat je over de volgende €22.000,- 10% betaald en dan over de rest 20%.
Dit scheelt netto namelijk €10.000,-
(,,,)
Neem je a.u.b. ook de overdrachtsbelasting en andere k.k. mee in je berekening?

Verder zou ik de ouders in deze situatie op het hart drukken zich goed te laten adviseren door een deskundig en gecertificeerd adviseur. Dergelijke constructies hebben namelijk meer aspecten dan alleen de fiscale. Een goede notaris zal hier sowieso ook de nodige aandacht aan besteden.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:47

Milmoor

Footsteps and pictures.

Schenken en familiebank zijn beiden erg interessant als je ouders geld jouw kant op willen doen, maar ook als ze puur een leuk rendement zoeken. Mijn ouders krijgen 3% effectieve rente, ik betaal effectief net geen 0,5%, dankzij de wonderlijke wereld van de Hypotheek Rente Aftrek.
1. zet alles op papier een bespreek het ook met broers/zussen. Mogelijke bijwerking is namelijk ruzie en jaloezie. Nu en/of bij afhandelen van de erfenis.
2. de schenking mag aan willekeurig iemand onder de 40, mits voor een huis. Als dat jouw fiscaal partner is, dan mag dat voor een gezamenlijk huis.
3. door de HRA is lenen vaak interessanter dan schenken, je ouders houden er dan nog wat aan over en jij hebt toch goedkoop geld. Iedereen blij, zelfs de overheid (die stimuleert dit). Zoek op familiebank voor rekenvoorbeelden.
4. Let op dat je partner niet in "jouw" huis komt te wonen. Het is je partner, niet een logé. Wat doe je indien jullie uit elkaar gaan?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-05 22:58

Barrycade

Through the...

Als je ouders er in blijven wonen en het huis dus je 2e huis wordt valt ie in Box 3 dus betaal je er Vermogensheffing over. Met een huis van 500k loopt dat met de nieuwe regels hoger op dan 1,2%.

Dus zou eens flink gaan rekenen.
Want zo te lezen hebben je ouders dus niet 100k in cash omdat je naar deze constructie kijkt. Die 100k gewoon in je huidige huis pompen lijkt me stukken meer overzichtelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:34
Milmoor schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:20:
Schenken en familiebank zijn beiden erg interessant als je ouders geld jouw kant op willen doen, maar ook als ze puur een leuk rendement zoeken. Mijn ouders krijgen 3% effectieve rente, ik betaal effectief net geen 0,5%, dankzij de wonderlijke wereld van de Hypotheek Rente Aftrek.
1. zet alles op papier een bespreek het ook met broers/zussen. Mogelijke bijwerking is namelijk ruzie en jaloezie. Nu en/of bij afhandelen van de erfenis.
2. de schenking mag aan willekeurig iemand onder de 40, mits voor een huis. Als dat jouw fiscaal partner is, dan mag dat voor een gezamenlijk huis.
3. door de HRA is lenen vaak interessanter dan schenken, je ouders houden er dan nog wat aan over en jij hebt toch goedkoop geld. Iedereen blij, zelfs de overheid (die stimuleert dit). Zoek op familiebank voor rekenvoorbeelden.
4. Let op dat je partner niet in "jouw" huis komt te wonen. Het is je partner, niet een logé. Wat doe je indien jullie uit elkaar gaan?
Precies dit. Een familiehypotheek kan in jouw situatie namelijk erg interessant zijn. Daarbij wil ik aanvullen:
5. Neem een overlijdensrisicoverzekering van dezelfde hoogte als de familiehypotheek. Als jij komt te overlijden, dan zit je partner niet aan een zakelijke transactie vast met jouw ouders.
6. Realiseer je dat je ouders jouw elk jaar max ~€ 5000,- belastingvrij mogen schenken. Dus het percentage van de rente die je terug geschonken wilt krijgen moet daaronder blijven, anders wordt het voor jou weer minder interessant. Dat kan de maximale hoogte van de familiehypotheek ook beïnvloeden.

Bedenk overigens dat een familiehypotheek géén schenking is. Dus een familiehypotheek mag ook meer dan € 100.000 zijn. Mochten je ouders later nog eens de staatsloterij winnen, dan kunnen ze je alsnog € 100.000 belastingvrij schenken (tot je 40e en voor een huis).

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
ybos schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 09:39:

Maar, wel lekker als het zo kan! Wees je ouders dankbaar, en spreek dat ook uit! Ik zie het in mijn omgeving anders...
Heb je helemaal gelijk in !! iets wat je niet lichtzininig op moet vatten.
Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
gmblom schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 10:29:
[...]

Heel interessant inderdaad.
Dacht dat de belastingdienst 4% als normaal hanteerd.
Dit is eigenlijk wel krom aangezien de rente van 10 jaar nu onder de 2% staat en die van 20 jaar ronde de 2,5%

Maar andersom werkt het wel gunstig, dat als de rente op 8% staat dan hanteerd de belastingdienst ook 4%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
Herman schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 13:54:
[...]

Neem je a.u.b. ook de overdrachtsbelasting en andere k.k. mee in je berekening?

Verder zou ik de ouders in deze situatie op het hart drukken zich goed te laten adviseren door een deskundig en gecertificeerd adviseur. Dergelijke constructies hebben namelijk meer aspecten dan alleen de fiscale. Een goede notaris zal hier sowieso ook de nodige aandacht aan besteden.
Goed punt, en moet ook meegenomen worden.
Belasting kwestie is al vrij ingewikkeld, dus probeer dit eerst goed uit te zoeken>

Inderdaad moet zoiezo notaris bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
Barrycade schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:39:
Als je ouders er in blijven wonen en het huis dus je 2e huis wordt valt ie in Box 3 dus betaal je er Vermogensheffing over. Met een huis van 500k loopt dat met de nieuwe regels hoger op dan 1,2%.

Dus zou eens flink gaan rekenen.
Want zo te lezen hebben je ouders dus niet 100k in cash omdat je naar deze constructie kijkt. Die 100k gewoon in je huidige huis pompen lijkt me stukken meer overzichtelijk.
Het idee is wel dat ik er uiteindelijk ook ga wonen, iets wat al lang op de planning staat.
Ben ook nauw betrokken geweest met de ontwikkeling van bouwplannen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84

Helemaal waar!

Wij zijn nu wel fiscaal partner, maar daar kun je van af komen gelukkig.
Dus mochten we dat niet meer zijn, dan kun je volgens jou een ton geschonken krijgen en partner ook een ton belastingvrij voor de aanschaf van dezelfde woning (in dit geval huis van mijn ouders)

Combinatie van beide lijkt erg goed!!

Me ouders willen hier een notariele akte over laten opmaken met terugschenken, aan de andere kant ik en mijn partner zijn 10 jaar samen, verloofd en waarschijnlijk kinderen op niet te lange termijn, maar je weet inderdaad nooit hoe de vlag erbij hangt over 10 of 20 jaar

[ Voor 8% gewijzigd door smok84 op 20-01-2018 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

offtopic:
@smok84 Je kan in een bericht meerdere mensen quoten. Dat wordt op prijs gesteld.

Voor punt 4:
Milmoor schreef op zondag 3 april 2016 @ 20:53:
Over dit onderwerp kan je oneindig discussiëren, er is geen ultieme waarheid. Wij hebben het als volgt opgepakt. Complex, maar eigenlijk heel rechtlijnig en voor ons werkt het:
  • we vinden elkaar lief, gaan ervan uit dat we lange termijn bij elkaar blijven, in voor- en tegenspoed, maar we willen geen misverstanden als we ooit uit elkaar gaan.
  • alle gezamenlijke zaken worden naar draagkracht betaald en zijn daarna van ons beiden (huisgehouden, vakantie, etc.)
  • ieder heeft zijn/haar eigen geld en moet zelf weten wat hij/zij daarmee doet (computers, kleding, etc.)
Tot zover makkelijk, maar nu de details:
draagkracht: het maandelijks inkomen, genormaliseerd naar 40 uur (parttime werken is in basis een keuze, daar moet de ander geen last van hebben), waarbij woon-/werkverkeer als gewerkte tijd geldt (reistijd is in de praktijk geen keuze, maar een van beiden kan dicht bij het werk wonen). Inkomen uit vermogen telt ook mee, op dezelfde manier als de belastingdienst doet, zonder rekening te houden met fiscaal partnerschap (ik heb echt meer op de bank staan en dat begon oneerlijk te worden).
Werkeloosheid/studie: dan daalt het inkomen, dus betaal je minder, maar nooit minder dan 1:9 (omdat het anders oneerlijk begon te voelen). Het maakt daarbij niet uit of het vrijwillig is (ontslag krijgen/nemen, studiejaar, etc.). Bij langdurig scheef inkomen (kinderen, ander onheil) gaan we aanvullende afspraken maken, maar dat wordt per definitie maatwerk (basisinkomen?).
Koophuis: dat is dus 50:50 van ons beiden, en we betalen de bank naar draagkracht. Mochten we ooit uit elkaar gaan, dan is er geen discussie over wie hoeveel betaald heeft (hopen/verwachten we).
Inbreng eigen geld koophuis: ik heb veel meer geld op de bank dan mijn vriendin. We willen én het huis naar draagkracht betalen, én eigendom 50:50 én toch niet alles van de bank lenen door van mijn geld gebruik te maken. Hiervoor leent mijn vriendin van mij geld, en ik virtueel hetzelfde geld van mezelf (denkt makkelijker). Dat geld gebruiken we voor het huis. De aflossing en rente zetten we op onze gemeenschappelijke boodschappenlijst. Hiermee betalen we mij dus indirect gezamenlijk naar draagkracht terug.

Moeilijk doen? Misschien, maar wat ons betreft eerlijk en consequent. De notaris die we dit moesten uitleggen tbv onze testamenten kon het volgen en erin meedenken.

[...]

Zoiets dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
CurlyMo schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:32:
[...]

Precies dit. Een familiehypotheek kan in jouw situatie namelijk erg interessant zijn. Daarbij wil ik aanvullen:
5. Neem een overlijdensrisicoverzekering van dezelfde hoogte als de familiehypotheek. Als jij komt te overlijden, dan zit je partner niet aan een zakelijke transactie vast met jouw ouders.
6. Realiseer je dat je ouders jouw elk jaar max ~€ 5000,- belastingvrij mogen schenken. Dus het percentage van de rente die je terug geschonken wilt krijgen moet daaronder blijven, anders wordt het voor jou weer minder interessant. Dat kan de maximale hoogte van de familiehypotheek ook beïnvloeden.

Bedenk overigens dat een familiehypotheek géén schenking is. Dus een familiehypotheek mag ook meer dan € 100.000 zijn. Mochten je ouders later nog eens de staatsloterij winnen, dan kunnen ze je alsnog € 100.000 belastingvrij schenken (tot je 40e en voor een huis).
Ja goed punt omtrent de overlijdensrisico verzekering.

Ook mooi inderdaad van de €5000,- en €2200 naar partner.

Heb toen ook gelezen dat je onbeperkt hoeveelheid belasting schenkingen mag ontvangen van (onbeperkte) verschillende personen, in theorie zou je dus alles belasting vrij geschonken kunnen krijgen

Voorbeeld schenking moet van A naar B
€2200,- van A naar B belasting vrij
€2200,- van A naar C van C naar B beide belasting vrij
€2200,- van A naar D van D naar B beide belasting vrij

Enzovoorts :)
Maar bij een controle weet ik niet hoe de belastingdienst reageert, hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
Milmoor schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:59:
offtopic:
@smok84 Je kan in een bericht meerdere mensen quoten. Dat wordt op prijs gesteld.

Voor punt 4:

[...]
Netjes en je hebt gelijk, je moet op papier goed regelen in elke situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

smok84 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:59:
[...]
Ook mooi inderdaad van de €5000,- en €2200 naar partner.
Volgens mij alleen als je geen fiscaal partners bent.
Heb toen ook gelezen dat je onbeperkt hoeveelheid belasting schenkingen mag ontvangen van (onbeperkte) verschillende personen, in theorie zou je dus alles belasting vrij geschonken kunnen krijgen

Voorbeeld schenking moet van A naar B
€2200,- van A naar B belasting vrij
€2200,- van A naar C van C naar B beide belasting vrij
€2200,- van A naar D van D naar B beide belasting vrij

Enzovoorts :)
Maar bij een controle weet ik niet hoe de belastingdienst reageert, hehe
Ja, dat kan regeltechnisch, bijv. via familie. Maar het moeten wel echte schenkingen zijn. Als je oom besluit het geld te houden, dan mag dat. Zal niet snel gebeuren, maar je zal er maar tegenaan lopen.

Een constructie die alleen bedoelt is om belasting te ontwijken mag uiteindelijk niet, dat heeft ook een mooie Latijnse naam waar ik even niet op kan komen. Wanneer dat zo is hangt uiteindelijk van de kwaliteit van je advocaat af en van eerdere zaken. Het is soms arbitrair waar de grens gelegd wordt, persoonlijk vind ik een familiebank zo'n geval, maar dat is politiek en belastingdienst gelukkig niet met mij eens. Ik weet niet hoe dat met deze opzet zit.

Gevonden: Fraus legis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
Milmoor schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:08:
[...]

Volgens mij alleen als je geen fiscaal partners bent.
Goed punt ga ik ook uitzoeken
Milmoor schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:08:
[...]

Ja, dat kan regeltechnisch, bijv. via familie. Maar het moeten wel echte schenkingen zijn. Als je oom besluit het geld te houden, dan mag dat. Zal niet snel gebeuren, maar je zal er maar tegenaan lopen. Een constructie die alleen bedoelt is om belasting te ontwijken mag uiteindelijk niet, dat heeft ook een mooie Latijnse naam waar ik even niet op kan komen. Wanneer dat zo is hangt uiteindelijk van de kwaliteit van je advocaat af en van eerdere zaken. Het is soms arbitrair waar de grens gelegd wordt, persoonlijk vind ik een familiebank zo'n geval c maar dat is politiek en belastingdienst gelukkig niet met mij eens. Ik weert niet hoe dat met deze opzet zit.
Familie bank inderdaad induiken

Ook schenken op papier is mooi

Even wat geslachtsgemeenschap met mieren, ontwijken mag :), ontduiken niet. Die grens is vaag, maar daardoor ook interessant.
Kunnen het natuurlijk over moreel hebben, maar laten we dat niet doen, dan verandert het onderwerp te snel :P

Thanks voor je inpute mate!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:38

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Uitervaring kan ik zeggen ga in gesprek met een notaris. De wet en regelgeving omtrent schenkingen is erg complex zijn wij vorig jaar achter gekomen. Zeker als je al schenking hebt gehad (hoe laag deze dan ook is geweest) Dan is de kans vrij aannemelijk dt je dan geen recht meer hebt op de 100.000,- volgens de belastingdienst.

Wij krijgen veel goed bedoelde adviezen, maar uiteindelijk erg blij dat we er wat centjes tegenaan hebben gegooid voor een notaris. Die heeft alles uitgezocht en afgetikt en de juiste documenten opgesteld.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:34
smok84 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:40:
[...]
Maar andersom werkt het wel gunstig, dat als de rente op 8% staat dan hanteerd de belastingdienst ook 4%
Dat is niet waar. De belastingdienst gaat uit van een rente die markt conform is. Je kan simpelweg de hoogste rente pakken die je kan vinden (30 jaar vast) en daar 25 procent boven zitten. Bij een rente van 8% accepteert de BD max. 10%.

Die 25% boven de markt is te verantwoorden, aangezien een familiebank meer risico loopt, omdat het vrijwel altijd een tweede hypotheek is.

In de huidige markt is 4% inderdaad gangbaar. Let daarbij wel op dat hoger dan 4% geen zin heeft bij € 100.000 als je ouders er zelf geen winst op willen maken. Bij 4% rente betaal je namelijk bruto € 473 bruto aflossing wat op jaarbasis ~€ 5675 is. Je ouders mogen max. € 5320,- terug schenken. Je ouders zouden dus in dit geval € 350,- 'winst' maken. Vanuit die verhouding kan je dus rekenen.
smok84 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:12:
[...]
Kunnen het natuurlijk over moreel hebben, maar laten we dat niet doen, dan verandert het onderwerp te snel :P
Hypotheek bij Triodos nemen. Ben je gelijk van het morele gezeik af :p

[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 20-01-2018 23:25 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmblom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-02 20:47
[...]

Dit is eigenlijk wel krom aangezien de rente van 10 jaar nu onder de 2% staat en die van 20 jaar ronde de 2,5%

De volgende opmerking zal precies zijn wat @Milmoor op de familiebank tegen heeft: zolang er geen hypotheekrenteaftrek in het spel is maakt het rente percentage niet uit: het is broekzak vestzak tussen jou en je ouders. Echter, hoe hoger de rente, hoe meer hypotheekrenteaftrek je krijgt! Dat is waar extern geld aangetrokken wordt.
Nu zit er aan de ontvangende kant weer een limiet op hoeveel ‘winst’ ze op die rente mogen maken, anders moeten ze daar weer belasting over betalen. Ober het algemeen zal 4% prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:37
[...]

CurlyMo schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 23:10:
[...]

Dat is niet waar. De belastingdienst gaat uit van een rente die markt conform is. Je kan simpelweg de hoogste rente pakken die je kan vinden (30 jaar vast) en daar 25 procent boven zitten. Bij een rente van 8% accepteert de BD max. 10%.

Die 25% boven de markt is te verantwoorden, aangezien een familiebank meer

[...]
6% of 8% is nu ook wel mogelijk. De crux zit hem in of deze lening inschrijft als hypotheek of als onderhandse lening vastlegd. Het laatste geeft minder zekerheden voor de geldschieter, meer risico, dus hogere rente vergoeding. Met beide vormen mag je hypotheekrente aftrek gebruiken.

Een hogere rente kan interessant zijn i.c.m. hypotheekrente aftrek.

[ Voor 22% gewijzigd door Morpheusk op 20-01-2018 23:39 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Onze familiebank is inderdaad geen hypothecaire lening (dus geen onderpand), rente 30 jaar vast en mogen we wanneer we maar willen aflossen. Dat verantwoordt de hogere rente t.o.v. wat de banken vragen.

Let op: je mag ook geen te lage rente rekenen, want dan wordt dat gezien als een schenking. Een paar jaar terug was het minimaal 6%, dat stond ook op de site van de BD. Ik heb daar een screenshot van gemaakt en bij onze paperassen opgeborgen.

offtopic:
@CurlyMo Onze hypotheek loopt inderdaad bij Triodos, en geeft dus morele compensatie voor de familiebank ;). Voor energiezuinige woningen hebben die een hele nette rente, met bonus indien beter dan de huidige minimale EPC norm. Wij betalen 1.1%.

[ Voor 32% gewijzigd door Milmoor op 21-01-2018 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
Thnx allemaal voor de input!
Heb in ieder geval weer zat om me in te verdiepen!
Pagina: 1