Toon posts:

Offsite RAID1 NAS gebruiken voor time machine backup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi!

Ik ben vrij nieuw in het hele serverwereldje, en ben me een beetje aan het orienteren. Momenteel orienteer ik op oa een NAS als 'cloud' voor een project met meerdere deelnemers, maar ook wil ik mijn backup systeem upgraden. Ik heb nu een enkele schijf liggen die via time machine backups maakt, maar dit wil ik omhoog schroeven naar een RAID1 backup schijf (het zijn er dan 2 natuurlijk, maar geconfigureerd als een), en een RAID1 NAS die bij mijn ouders thuis staat. Waarschijnlijk wordt het niet een 'echte' NAS, maar gewoon een ASUS router die AiCloud draait, maar het punt is dat ik regelmatig backups wil maken naar een schijf die niet op dezelfde stroomgroep heeft en niet in dezelfde ruimte staat. Is dit mogelijk uberhaupt? En zo ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Groetjes!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:32
Als ik het goed begrijp zoek je:
- Èèn thuisserver voor je eigen cloud (OwnCloud/NextCloud?) en voor een project.
Deze heeft RAID1 krijgen voor de continuïteit. (immers, raid is geen backup)
- Èèn NAS voor offsite backup. (evt via VPN)

Aangezien het voor een project is waar je geen details over hebt gegeven, en je specifiek je eigen cloud wilt opzetten, lijkt het mij dat je thuisserver een eigen custom build gaat worden, of een HP Microserver o.i.d.
In ieder geval iets met meer vrijheid dan een Synology. Tegen inlevering van wat gebruiksgemak natuurlijk.
Hoewel sommige tegenwoordig ook virtuele machines kunnen, maar daar weet ik het fijne niet van.

Voor je tweede NAS kun je denk ik het beste een Synology of QNAP nemen. Deze behoeven weinig onderhoud (updates kunnen automatisch) en hebben software als VPN, backup etc. click&run beschikbaar, zeker makkelijk als je er niet bij bent. Dit kan overigens gewoon een gebruikte zijn, let er alleen wel op dat deze nog steeds onderhouden is.* Met betrekking tot de software updates. Het hangt immers wel aan het net. Daarom raad ik het ook af om dit op je router te draaien, deze beschikt vaak niet over de luxe van firmware updates.

Maar aangezien je verder niet zoveel specificeert of je wensen, zal het erg lastig zijn om iets aan te raden.
Dan doel ik op €, "meerdere personen", en hoeveel TB je nodig denkt te hebben.

*synology gaat ver terug, een DS410 is nog maintained, de grens lijkt ~10 jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 19-01-2018 21:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor je respons! Ik heb inderdaad wat weinig context gegeven..

Ik denk dat je het vrij goed hebt geraden. Ik weet inderdaad dat RAID1 geen backup voor data is, maar een 'backup' voor schijfcorruptie. Implementatie moet ik nog uitzoeken, maar het wordt waarschijnlijk inderdaad geen Synology of iets dergelijks, ik heb meer vrijheid nodig (in hoeveelheid schijven bijvoorbeeld). Als je me daar meer over kan vertellen, heel graag. Tot nu toe heb ik begrepen dat je effectief een computer kan volstoppen met schijven, een OS als freeNAS of Openmediavault en voor optimaal gebruik een SSD schijfje voor cache (hoewel ik niet zeker weet wat dit is).

Dan de tweede NAS, op een offsite locatie. Ik heb nog een router van ASUS liggen met USB poorten, en ik geloof dat ik die als NAS kan draaien. Router op bridge modus, en via een applicatie die ze AiCloud noemen de aangesloten schijf de lucht in. Ik kom er alleen niet uit hoe ik Time Machine laat backuppen via het internet. Het enige wat ik er over kan vinden is "doe maar niet, time machine terugzetten vanaf een cloud is een pain in the ass" maar ik schrijf het naar een schijf die ik gewoon op kan halen dus dan is dat geen punt.

Qua budget wil ik me niet vastpinnen op een bedrag, ik wil het punt van de beste resultaten voor de laagste prijs vinden maar ik heb ook niet onbeperkt geld, bij een euro of 1000 houd het echt wel op. Voor de backup schijf ben ik met 2tb echt wel klaar (dus als ik dan RAID1 wil draaien 2x 2tb schijf), en voor dat project wil ik sowieso expandable zijn maar ik wil beginnen bij 8TB effectieve ruimte (wederom 2 schijven, hoewel RAID10 en dus 4 schijven ook een optie is). Aantal mensen die op de NAS moeten werken zal uiteindelijk neer komen op maximaal 5, maar dat is een kwestie van uploaden en downloaden, er wordt niet in de NAS zelf gewerkt. Ik denk dat ik zo wel alle context heb gegeven.

Nogmaals dank voor je uitleg!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Erg duidelijk is je verhaal niet imo, je wilt feitelijk gewoon een DIY NAS thuis draaien (met Freenas oid) en die backuppen naar een USB HDD bij je ouders (op USB poort van hun Asus router). Hoe je daarmee raid 1 wilt draaien is mijn een raadsel?. USB behuizing met 2 discs die raid 1 doet?.

Backup naar locatie 2 kan b.v. via RSYNC, maar of dit ondersteund wordt door een Asus router... not sure. Behoorlijke houtje touwtje oplossing denk ik.

Wilt je een eenvoudige en betrouwbare oplossing; koop 2 Synology of QNAP's en laat een backup draaien met iets als Hyper Backup (Synology) waardoor je versioning etc automatisch geregeld wordt. Software is up to date zodat je qua security niet veel zorgen hoeft te maken.

Voor jezelf regel je een 4 bay model zodat je uitbreidingsmogelijkheden heb, bij je ouders zet je een goedkoop 2 bay model neer. Of raid 1 daar nut heeft is discutabel imo. Vergeet dingen als SSD cache, geldverspilling voor je gebruiksdoel.
Voor oplossing 1 is dit ook een mogelijkheid; Het grote HP Proliant Microserver topic

Kijk je naar een uitbreidbare oplossing van de bekende merken kom je met je budget niet uit;
pricewatch: Synology DiskStation DS918+
2x pricewatch: WD Red WD80EFZX, 8TB

[ Voor 24% gewijzigd door Tortelli op 20-01-2018 11:04 ]