Toon posts:

Welke Bluetooth audio receiver?

Pagina: 1
Acties:

• droner
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-02 12:39
Ik zoek een BT audio receiver om (vooral) muziek vanaf laptop en smartphone af te kunnen spelen via m'n ouderwetse versterker.

Voor zover ik snap heeft Bluetooth 4.x voldoende mogelijkheden om kwalitatief goede audio (tot uncompressed CD qual) door te geven. Daarnaast schijnt class 1 noodzakelijk te zijn om een bereik te hebben van meer dan 10 meter (nl. tot 100 meter). Ik zou graag zien dat de receiver van mijn keuze met verschillende apparaten kan samenwerken en auto pairen (en dus onthouden - hoeft niet meerdere apparaten tegelijk te kunnen streamen).

Als budget heb ik iets van rond de 30-50 euro in gedachten, vooral ingegeven door opties die ik zie zoals:

pricewatch: Logitech Bluetooth Audio Adapter
pricewatch: TP-Link Bluetooth Music Receiver
pricewatch: Philips Bluetooth HiFi-Adapter
pricewatch: Belkin Bluetooth Music Receiver
pricewatch: Philips Bluetooth Adapter AEA2700/12

Echter, volgens mij is alleen de TP-link BT 4.x (4.1), de rest niet. En geen van allen is class 1.

Vragen die ik heb (naast 'Welke mot ik hebbe'):
  • Is het niet zo dat je voor het bereik (van > 10m) eigenlijk voldoende hebt aan een BT transmitter van cat 1? Of moeten allebei cat 1 zijn?
  • Voor zover ik snap kan alleen BT 4.x eventueel zelfs uncompressed audio doorgeven, maar wat is feitelijk de best haalbare kwaliteit met BT 1, 2 of 3 - is dat uit te drukken in bijv. vergelijkbare mp3 kwaliteit? (>=256kbps mp3 achtige kwaliteit is voldoende voor m'n doel)
  • Klopt het dat een directe zichtlijn erg veel uitmaakt voor Bluetooth bereik? Dat zou het uiterlijk van het ding opeens een stuk belangrijker maken (liefst moffel ik 'm weg)
  • In hoeverre verstoort zo'n ding je WiFi signaal? Bij de Logitech zou dat volgens een reviewer aanzienlijk zijn.
En dan, tot slot: Welke mot ik hebbe? ;)

P.S. ik wil graag de volledige audio output van m'n apparaat kunnen streamen (daarom is bijv. Chromecast geen optie)

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik heb bij een vriendin eens een Logitech gehoord en die vergeleken met een Google Chromecast Audio en geen enkel verschil kunnen ontdekken in kwaliteit.
Wat zou je dan bedoelen met "volledige audio output"?
Ben je bang dat die niet de maximale kwaliteit zou doorsturen via de G.C.A.?
Als de bron die je gebruikt goed is dan kan je dat allemaal aangeven. (In Google Play Music kan je aangeven in welke kwaliteit je wil streamen).
Ik heb een Vintage Akai uit begin jaren 80 waar tzt ook een G.C.A. komt vooral door het gebruiksgemak hiervan. Eenvoudiger om te connecten en minder storingen dan met Bluetooth (maar dat is mijn ervaring hiervan).

Mijn profiel op Discogs

• droner
Ad de Jong schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 23:47:
Wat zou je dan bedoelen met "volledige audio output"?
Ik wil niet slechts kunnen streamen vanuit Chrome / Chromecast ondersteunende apps, maar alles streamen.

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:03
Ik weet niet op al je vragen het antwoord maar over geluidskwaliteit kan ik wel wat zeggen. Voor goede kwaliteit bluetooth audio straming is de bluetooth versie niet van belang. Wel relevant is de gebruikte codec. Standaard aanwezig in het bluetooth protocol is SBC (SubBand Coding). De audiokwaliteit die je hiermee krijgt kan nogal verschillen, van matig tot redelijk, afhankelijk van de implementatie.

In de loop der tijd is het bluetooth protocol uitgebreid met andere codecs. Zo is er AAC, heeft CSR (tegenwoording Qualcom) de AptX codec op de markt gebracht en Sony LDAC. Om hier gebruik van te maken moeten zowel het zendende als ontvangende apparaat de codec ondersteunen.

Ik heb zelf een Sennheiser Urbanite XL draadloze hoofdtelefoon. Deze gebruikte ik eerst i.c.m. een Huawei P8 lite 2017 telefoon. Helaas bleek deze geen AptX te ondersteunen. Mijn huidige Motorola G5 plus doet dat gelukkig wel. Ik merk een overduidelijk verschil in wel of geen AptX, vooral in het hoog. Bij SBC heb ik het idee naar een lage bitrate mp3tje te luisteren, van zeg 96 Kbps.

Zowel Windows als OSX ondersteunen AptX. Windows phone ondersteund het ook. Bij Android is het helaas afhankelijk van de fabrikant. Op de site Aptx.com staat een overzicht van diverse producten die de technologie ondersteunen. Hij is niet altijd helemaal up to date, maar biedt een goede eerste indicatie.
AAC wordt door Apple in zowel OSX als iOS ondersteund. LDAC ondersteuning zit in diverse Sony telefoons maar zal met de updates naar Android Oreo waarschijnlijk breder beschikbaar komen. Sony heeft de codec nl. laten opnemen in de core Android AOSP code.

Welke telefoon ga je gebruiken om via Bluetooth te verbinden?

Dan de adapters die je opnoemt. De Philips AEA2700 is de enige die AptX en AAC ondersteund. Je merkt aan de optische en coaxiale digitale uitgangen ook dat dit een apparaatje is wat meer de nadruk legt op geluidskwaliteit.
Bij de rest wordt op de site van de fabrikant geen codec genoemd dus ik vermoed dat deze alleen SBC ondersteunen. Philips heeft ook de AEA2500 in het assortiment gehad met AptX / AAC support, die zag ik bij Amazon.de voor een tientje minder staan. Verschil is dat de digitale uitgangen mist, geen multipoint ondersteund en zwart is. :9

Zo, het is een heel verhaal geworden, hopelijk heb je er wat aan!

Zelf vind ik de volgende artikelen ook erg verhelderd vwb bleutooth audio, ik heb er ook even in gespiekt:
TheHeadPhonelist - Wireless fidelity: making sense of Bluetooth headphone technology
Darko audio - The inconvenient truth about Bluetooth audio

[Voor 9% gewijzigd door musicfreak op 19-01-2018 17:33]

• droner
Telefoons: Sony Z5C en een oudere Samsung A3. Maar we zullen vaker vanaf laptops streamen. Op m'n eigen laptop is de BT module schijnbaar kapot dus ik zal ff een usbtje moeten halen - dan moet ik dus checken welke codecs die dongle ondersteunt?

Maar betekent dat dus on the fly lossy comprimeren en decomprimeren van meestal al eerder (middels andere codecs) lossy gecomprimeerde audio? Geen wonder dat de overblijvende geluidskwaliteit voor puristen niet snel te pruimen is dan... kun je die compressie niet gewoon uitzetten?

Ik ga je info en linkjes later nog beter bestuderen, dank!

Update na het lezen van https://darko.audio/2017/...th-about-bluetooth-audio/ : zowel transmitter als receiver moeten idd dezelfde codec ondersteunen (logisch ook) anders klapt de hele verbinding terug naar SBC (meestal voor de gebruiker onzichtbaar), wat de default Bluetooth (A2DP) codec is (dwz: alle A2DP versies - want ook daar zijn verschillende versies van - ondersteunen minimaal SBC)

SBC biedt schijnbaar duidelijk inferieure geluidskwaliteit t.o.v. AAC/aptX - de specs van SBC zijn max. 198 kbit/s (mono) en 345 kbit/s (stereo). Nou vind ik zelf 320 kbps mp3 doorgaans bijzonder goed te pruimen maar er zitten waarschijnlijk wat adders onder het gras: ten eerste is SBC gebaseerd op MPEG1 (dus minder effectief dan mp3), ten tweede ben je dus bezig meestal reeds (lossy) gecomprimeerde audio te hercomprimeren (streamen vanaf CD en FLAC e.d. uitgezonderd).

Concluderend: voor redelijke geluidskwaliteit wil je ondersteuning van AAC en/of aptX bij zowel bron als ontvanger (= belangrijker dan BT versie)

Ik blijf verder zoeken naar antwoorden op de overige vragen, als iemand iets weet...

[Voor 48% gewijzigd door droner op 19-01-2018 19:10]

• musicfreak
droner schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:14:
Telefoons: Sony Z5C en een oudere Samsung A3. Maar we zullen vaker vanaf laptops streamen. Op m'n eigen laptop is de BT module schijnbaar kapot dus ik zal ff een usbtje moeten halen -
Ok, Android dus. Dan focus ik me even op AptX. Gek genoeg noemt Sony AptX niet op de specificatiepagina (LDAC wel), als ik zo wat zoek op internet dan lijkt er wel ondersteuning voor te zijn. GSMArena noemt het wel in de specs.
Van de A3 is een 2014, 2016 en 2017 versie. Welke heb je?

Weet je zeker dat bluetooth op je laptop kapot is? Het zou ook een driver probleem kunnen zijn.
Zelf had ik lange tijd een single band wifikaartje in mijn laptop. Deze heb ik vorig jaar vervangen door een pricewatch: Intel 7260 kaartje, voor 16 euro op AliExpress gescoord. Daarmee had ik naast dual band AC wifi ook bluetooth met AptX.
dan moet ik dus checken welke codecs die dongle ondersteunt?
Klopt. De eerste dongle met AptX die ik in de pricewatch zie is van Logilink. Er staan er twee van dit merk in de pricewatch, maar de pricewatch: BT0037 is wat nieuwer en ondersteund ook Windows 10.

Alternatief op Aliexpress is bijvoorbeeld deze met een externe antenne, voor mogelijk een beter bereik?

Ik kwam ook nog wat alternatieven tegen voor de toch 54 euro kostende Philips ontvanger:

Lidl voor 23 euro, lijkt op deze van August - Zowel zender als ontvanger (zie handleiding), met accu wat wat overbodig is en alleen mini jack aansluitingen
AliExpres 1 voor 11 euro - Lekker degelijk maar niet echt classy. Kan de 64215 chipset niet terugvinden.
AliExpres 2 voor 19 euro - Een eenvoudig zwart doosje met de 8645 chipset. Deze ondersteund inderdaad AptX (website Qualcomm).

Dit is maar een greep, er is veel op de markt. Als je de chipset kan achterhalen dan kan je er snel achter komen of AptX wordt ondersteund.

Op welk merk/type apparaat ga je het signaal eigenlijk afspelen, en met welke speakers?
Maar betekent dat dus on the fly lossy comprimeren en decomprimeren van meestal al eerder (middels andere codecs) lossy gecomprimeerde audio? Geen wonder dat de overblijvende geluidskwaliteit voor puristen niet snel te pruimen is dan... kun je die compressie niet gewoon uitzetten?
Jep, klopt. Nee, die compressie is niet uit te zetten. Het bluetooth protocol was in eerste instantie opgezet voor telefoon spraak, met meer focus op stabiliteit dan geluidskwaliteit. Wellicht is het ook een bandbreedte kwestie?

Als je hoge kwaliteit audio uit de computer wil halen dan kan je beter een USB DAC kopen, en die bekabeld aansluiten op je versterker. Zelf heb ik een Argon audio streamer voor Spotify en mijn muziekcollectie (die op mijn NAS staat), heb verder geen behoefte om de rest van de computer audio via mijn stereoset te beluisteren. Soms sluit ik een hoofdtelefoon op m'n laptop aan.

Overigens kan je alle audio in de Chrome browser ook casten naar een chromecast. Maar dat voldoet niet als je bijv. ook game geluid wil streamen.

• droner
A3 is een ouwetje van m'n vriendin, 2014 denk ik. Zal het morgen nog ff checken, ik weet dat Qualcomm er een lijst van heeft (Gevonden op jouw darko link - de Xperia Z serie staat daar trouwens compleet op). Is iig geen bepalende factor.

Bluetooth op m'n laptop kapot - niet 100% zeker, zie Bluetooth werkt niet weirdness (Lenovo Z500 laptop)
Tientje uitgeven voor een USB adaptertje is inmiddels een aantrekkelijke oplossing.

De audioset is niet veel bijzonders... instap Marantz home cinema receivertje (die trouwens zelf ook een beurt nodig heeft) met daaraan een pioneer 5.1 set, (ongeveer deze maar dan zonder subwoofer, wellicht heb ik destijds een variant gekozen met wat meer laag bereik in de 2 front kasten). Was van plan de BT receiver gewoon aan de (analoge) AUX te hangen (RCA) maar misschien is digitaal slimmer (COAX of optisch)?
Huiskamer setting = niet de setting waarin ik zelf het meeste muziek luister, punt is alleen dat áls iemand er muziek luistert dat vrijwel altijd via foon of laptop is (meestal laptop) wat nu via een JBL GO dingetje gaat terwijl die 5.1 set er toch al staat, dus ik denk: mobiliseren die hap. De kwaliteitseisen zijn iig dus niet verschrikkelijk hoog.

Dank voor je inzichten en suggesties! Weten wat je wil qua (BT) specs is deel 1, het vinden van spul met die specs is op zich niet zo'n probleem ware het niet dat er, naar ik begrepen heb, nog veel praktisch kwaliteitsverschil is m.n. idd door de gebruikte chipset. Goeie tip trouwens om die chipsets ff te checken voordat je bij ali iets bestelt o.b.v. van slechts de getoonde specs, die hou ik er in :)

Nog openstaande vragen even ter recap:
  • Is het niet zo dat je voor het bereik (van > 10m) eigenlijk voldoende hebt aan een BT transmitter van cat 1? Of moeten allebei cat 1 zijn?
  • Klopt het dat een directe zichtlijn erg veel uitmaakt voor Bluetooth bereik? Dat zou het uiterlijk van het ding opeens een stuk belangrijker maken (liefst moffel ik 'm weg)
  • In hoeverre verstoort zo'n ding je WiFi signaal? Bij de Logitech zou dat volgens een reviewer aanzienlijk zijn.
Nog een extra vraag n.a.v. het AAC/aptX issue: stel dat je bron al AAC is, zal zo'n BT transmitter dan toch alsnog AAC proberen te coderen en leidt dat dan ook echt tot een nieuwe compressie (=extra loss)?

Het is een hoop gepuzzel voor een uiteindelijke aanschaf van een paar tientjes maar ik vind 't ook gewoon leuk om te weten hoe 't werkt ;)

• musicfreak
Ha, kijk eens aan, jij gaat nu ook een bericht posten met de nodige links. :) Toch handig hoor, als achtergrondinfo.
Bluetooth op m'n laptop kapot - niet 100% zeker, zie Bluetooth werkt niet weirdness (Lenovo Z500 laptop)
Tientje uitgeven voor een USB adaptertje is inmiddels een aantrekkelijke oplossing.
Snap ik. Zit er een gecombineerd wifi/bluetooth kaartje in de Lenovo?
De audioset is niet veel bijzonders... instap Marantz home cinema receivertje (die trouwens zelf ook een beurt nodig heeft)
Nou, niet veel bijzonders... Marantz is wel een goed hifimerk. Ik bedoel, je had ook een 200 euro minisetje kunnen hebben.
Over het aansluiten van de bluetooth ontvanger: als je deze analoog aansluit dan doet dit apparaatje met de ingebouwde DAC de conversie van digitaal naar analoog. Die kastjes kosten niet zoveel, ook in de duurste van Philips zal niet een geweldige DAC zitten. Mijn vermoeden is dat jouw Marantz dat beter kan. Je kan ook een kastje met analoog en digitaal uit kopen, dan kan je ook kijken of je verschil hoort.
Mijn Argon stremer klinkt analoog best aardig (veel beter dan de vergelijkbare KPN music box die hiervoor had) maar sluit ik hem uit op mijn Arcam Dac dan klinkt 'ie nog flink wat stappen beter. Beter als in voller geluid, meer details, en een beter stereobeeld. Ook met een goede internetradio stream of Spotify (320 Kbps ogg codec) hoor ik dit verschil, daarvoor hoef ik geen flac bestanden voor af te spelen. Deze set van me is geen high end of zo (Sony versterker, Dali 505 speakers), wel heb ik het een en ander aan apparatuur gewisseld totdat het geluid naar mijn zin was. Zo heb ik nog een andere versterker van Sony en een van Rotel, maar de Dali's doen het het beste op deze.

Goed, ik dwaal af. Volgende vraag. :P
Goeie tip trouwens om die chipsets ff te checken voordat je bij ali iets bestelt o.b.v. van slechts de getoonde specs, die hou ik er in :)
Goed plan. Ik was wel verrast dat ook op Alieexpress diverse verkopers die chipset vermelden. Ze zijn hiermee transparanter dan sommige audio fabrikanten.

Over je openstaande vragen, ik kan alleen enigzins wat zeggen over het storen met Wifi. Daar heb ik bij gebruik van bluetooth speakers en hoofdtelefoons nog nooit wat van gemerkt, in die zin dat ik niet opeens het wifi icoontje minder streepjes aan zag geven.
Nog een extra vraag n.a.v. het AAC/aptX issue: stel dat je bron al AAC is, zal zo'n BT transmitter dan toch alsnog AAC proberen te coderen en leidt dat dan ook echt tot een nieuwe compressie (=extra loss)?
Ik vermoed dat er een omzetting plaatsvind als je wav of mp3 bestanden afspeelt. Stel je speelt AAC bestanden af en je dongle ondersteund deze codec ook dan wellicht niet nee. En lossy naar lossy omzetten geeft altijd verlies. Weet niet hoe hoorbaar het is. Je kan het verlies beperken door te beginnen met een zo goed mogelijke kwaliteit van je bron bestand.

Die Sennheiser hoofdtelefoon van me klinkt erg gedetailleerd in het hoog, en in het hoog zijn compressie artefacten het eerste hoorbaar. En ik was echt verrast over de details die ik draadloos via bluetooth nog kon waarnemen.
Echter sluit ik hem bedraad aan dan klinkt hij nog net wat beter en voller. Ik dat je door zo te letten op de juiste dongel en ontvanger de maximale kwaliteit uit een bluetooth verbinding haalt. Het zal sowieso veel beter klinken dan via de JBL Go. 8) Echter ben je hierna nog niet tevreden met het geluid, dan zul je toch bekabeld aan de slag moeten. Heeft die Lenovo van je toevallig geen optische uitgang? Dat heeft mijn Dell, vermomd als mini-jack (net zoals bij de Chromecast audio).
Het is een hoop gepuzzel voor een uiteindelijke aanschaf van een paar tientjes maar ik vind 't ook gewoon leuk om te weten hoe 't werkt ;)
Yes, en daarom vind ik het ook leuk om wat research te doen om je verder te helpen.

• droner
Nee die Lenovo heeft geen verborgen optische uit, wel HDMI net als de Marantz dus dat kan ik ook gebruiken, doe ik ook soms om video te streamen (maar dan naar de TV) maar liever laat ik die gigantische kabel lekker opgerold achter het tv kastje liggen.

Gecombineerd WiFi/BT kaartje: yup, de Lenovo heeft een Intel Centrino N2230 kaartje. Heb vaker gehoord dat WiFi en BT in 1 device elkaar in de weg kunnen zitten (ook op de Lenovo) dus had al eens geprobeerd de WiFi uit te schakelen maar dat had geen effect op de falende BT. Kaartje vervangen kan ik trouwens ook voor kiezen natuurlijk (ipv aanschaf dongle).

Wat betreft DAC: erg goed punt! Als je digitaal aansluit dan hoeft er geen omzetting plaats te vinden in je BT receiver dus zal de DAC van je versterker gebruikt worden wat een beter resultaat zal geven - tenzij je een hi-end BT receiver haalt (bestaan ook, > 100 euro). Concluderend denk ik, ervan uitgaand dat goedkoop = crummy DAC:
  • een hi-end BT receiver heeft alleen zin als je niet al een fatsoenlijke DAC hebt (dit zal ook het geval zijn als mensen een BT receiver direct aan speakers willen hangen)
  • bij een goedkope moet je dus wel digitaal aansluiten om te voorkomen dat die cheapo DAC alsnog gebruikt wordt
  • goedkope BT receivers zonder digitale uitgang zijn (dus) eigenlijk nooit een goed plan tenzij je echt geen bal geeft om geluidskwaliteit
  • als je al een aardige DAC in je versterker hebt zitten heeft je BT receiver eigenlijk geen DAC nodig mits wel digi output (bestaan die?)
Wat betreft m'n verdere vragen:

Botsende Bluetooth en WiFi signalen

Heb nog verder gezocht maar hier is toch niet direct erg veel over te vinden. In elk geval behoort audio streaming (als ik het goed begrijp) wel tot de grootste bots-risico's omdat het om een continue stroom van data gaat i.p.v. hier en daar een pakketje data. En BT en WiFi gebruiken allebei de 2.4 Ghz frequenties. Bluetooth is echter uitgerust met 'adaptive frequency hopping' waardoor het (zelfs 1600x per minuut) van frequentie kan wisselen als die bezet is door een ander signaal. Mocht je alsnog problemen hebben kun je evt. je WiFi overschakelen naar 5Ghz maar dat moet je hardware dan wel ondersteunen: 802.11a - bijv. dat Centrino kaartje doet dat niet, mijn router (D-Link DIR-665) wel. Opvallend is dat er hier en daar wel eens gesteld wordt dat botsingen vaker voorkwamen bij oudere BT versies, het is me niet gelukt daar precies de vinger op te leggen.

Hoe dan ook, ik denk dat ik deze vraag hiermee als beantwoord kan beschouwen met als conclusie: geen reden om je hier zorgen over te maken, neem voor de zekerheid Bluetooth 4.x, heb je alsnog problemen dan switchen naar 802.11a of je spul retourneren.

Paar linkjes over WiFi / BT signaal botsing die ik bekeek:
http://www.wifisuperman.com/blog/?p=98
https://www.ecnmag.com/ar...and-bluetooth-coexistence
http://www.wi-fiplanet.co...luetooth-Interference.htm
https://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1273359
https://electronics.stack...rate-through-walls-better

Bluetooth class 1 op beide apparaten nodig?

Dit was een andere vraag die ik had - zo'n 10 meter bereik (class 2, 2,5 milliwatt) is voor veel toepassingen voldoende maar bijv. met een headset is het best lekker als je gewoon door het hele huis kunt lopen, dus heb ik interesse in class 1 (= tot 100 meter, 100 milliwatt).
Het antwoord is niet supermakkelijk te vinden maar is uiteindelijk 'nee' als het puur gaat om audio streaming want dat is een one-way connectie, dus alleen de transmitter hoeft cat 1 te zijn om grote afstanden te kunnen overbruggen. Als er ook data de andere kant op gaat (bijv. bij een headset waarmee je ook wilt kunnen zenden / terugpraten - maar wellicht ook al als je bijv. vanaf je speaker/receiver alleen maar wilt kunnen skippen naar het volgende nummer) moet je wel aan beide zijden dezelfde class hebben om de maximale afstand te kunnen halen. Achterliggende gedachte: de getoonde afstand geldt alleen voor zendbereik, niet voor ontvangstbereik - dat laatste wordt weliswaar ook groter bij meer power, maar lang niet zoveel.

Bronnen (zie ook de reacties):
http://bluetoothinsight.b...etooth-power-classes.html
https://itstillworks.com/...etooth-adapter-33512.html

Klopt het dat een directe zichtlijn erg veel uitmaakt voor Bluetooth bereik?

Tsja, het antwoord is 'ja' of althans: Bluetooth moet door muren kunnen maar de mate waarin dat ook gebeurt is afhankelijk van het type muur, metaal en beton maken het lastig (zie oa. bovenstaande linkjes). Uiteindelijk is dit - voor zover ik snap - net zo'n wazig aspect als bij WiFi: de factoren zijn in een normale thuissituatie niet 100% in kaart te brengen en je moet eigenlijk maar afwachten wat je overhoudt. Antennes kunnen je helpen je signaal te versterken, maar dan wordt het ook gericht.

Afijn, mijn persoonlijke recept is hiermee inmiddels wel duidelijk:
  • BT 4.1+ aan beide kanten (minder kans op botsing + andere voordelen van BT 4.1+)
  • transmitter met cat 1 (beter bereik, dus kan ik dat receiver kastje vast wel wegmoffelen ;) )
  • receiver met cat 2 (hoeft niet te zenden)
  • receiver met digitale uitgang (optisch of coax) (want ik wil eigen DAC gebruiken)
  • receiver die AAC/aptX ondersteunt (maakt betere geluidskwaliteit mogelijk)
  • receiver hoeft geen DAC te hebben (want die eigen DAC)
  • receiver mag lelijk zijn (want wegmoffelen)
Mocht iemand een fout zien in m'n uitzoekwerk, hoor het heel graag.

Next step: shoppen 8). Ga ik jouw suggesties natuurlijk ook meenemen @musicfreak, bedankt voor je hulp!

• musicfreak
Klinkt als een goed recept, heb er niks meer aan toe te voegen eigenlijk. Ben benieuwd welke receiver en dongle je gaat aanschaffen.

• droner
Het recept maakt de spoeling gelukkig een stuk dunner en dus de keuze gemakkelijker 8)

Veel van de eerdere genoemde opties (Logitech, Belkin, TP-link) vallen direct al af want bieden geen digitale uitgang. Wel geschikte kandidaten:

Philips heeft één versie van zijn 'Bluetooth Hi Fi Adapter' nl. de AEA2700 (de duurste van de drie) die een digitale uitgang biedt. Deze ondersteunt ook aptX en AAC. Minpunt is dat deze werkt met het oudere Bluetooth 3.0 en daardoor niet profiteert van de stabielere verbinding en het lagere energieverbruik van 4.1+ en dat terwijl het apparaatje relatief prijzig is (nu € 53,60). Voordelen zijn wel Philips (support + enige mate van kwaliteit verzekerd) en een prima uitrusting (alle kabels incl. optisch + voeding/net adapter).

De pricewatch ads maakten me nog attent op Marmitek, die hebben een range 'Boom Boom muziekontvangers' waarvan modellen 93 en 100 in aanmerking komen - De 93 is zeer vergelijkbaar met de Philips (ook helaas BT 3.0, zo te zien geen AAC, nu € 61,90 bij BCC), de 100 is een gecombineerde zender/ontvanger die qua ontvanger als extras BT 4.1 en AAC biedt, prijs (nu) € 69,96. Perfect voor mij qua specs, maar duur.

Ali Express is altijd een goede bron voor minder bekende merken en merkloos spul, daar vind ik deze opties:

BLT-1 / MAYITR 1 / WDYAJ Onder allerlei benamingen te vinden, zowel coax als toslink uit, BT 4.0. Ik kan nergens vinden welke chipset dit ding gebruikt. Nadelen: zo te zien geen AAC en geen netstekker meegeleverd (alleen USB kabel). Zonder netstekker, dan zou je verwachten dat hij oplaadbaar is maar dat lijkt niet het geval (geen accu?) Prijs: ongeveer € 27.

MIXCDER TR008 Zowel zender als ontvanger, BT 4.2, AAC en aptX, geen coax maar wel toslink. Geen netstekker (wel USB kabeltje) maar hier wel een accu. Op basis van de [url="file:///C:/Users/moi/Downloads/csr8670-product-brief.pdf"]CSR8670 chipset[/url] die volgens de Qualcomm PDF zelfs BT 5.0 ondersteunt (wat ik heel vreemd vind, dat verschil in specs). Unboxing videootje. Prijs: plm €30.

En de optie die @musicfreak al aandroeg:
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1AWUGQFXXXXaGXpXXq6xXFXXXX/Hoge-Digitale-optische-uitgang-fidelity-Bluetooth-4-0-Muziek-Ontvanger-Apt-X-3-5mm-Rca-uitgang.jpg_120x120.jpg
REDAMIGO BTAD01R (?) op basis van de CSR8645 met BT 4.0 (volgens Qualcomm 4.1 maar hun PDF zegt weer 4.0), PDF zegt ook AAC, Qualcomm benoemt bovendien alleen maar inputs, geen outputs(???). Geen coax meegeleverd, wel een net adapter. Prijs: plm. €19.

De laatste drie hebben op dit moment mijn interesse. Het lastige bij AliExpress is de vaak tegenstrijdig vermelde specs, dat is nu ook het geval - het feit dat Qualcomm zelf vervolgens ook nog verschillende dingen roept maakt het er niet duidelijker op. Belangrijkste hierbij zijn de punten digitale uitgang en aptX/AAC: bij zender/ontvanger combinaties kan het wel eens zo zijn dat bepaalde specs alleen gelden voor zenden OF ontvangen. De Qualcomm specs lijken bijv. inderdaad te suggereren dat de CSR8670 wel digitale input ondersteunt, maar geen digitale output. Bij de CSR8645 wordt helemaal geen output genoemd, terwijl het apparaatje alleen ontvanger is (dus alleen audio output heeft).

Bovenstaande opties verschillen overigens ook qua ondersteuning van 'party mode': de mogelijkheid om tegelijk met meerdere apparaten verbonden te zijn - zo kun je bijv. met vrienden of familie om te beurt van je smartphones muziek afspelen zonder tussentijds opnieuw te moeten koppelen. Is voor mij minder van belang dus heb ik niet benoemd.

Afijn, ik ga nog proberen uit te vinden hoe het zit met die tegenstrijdige specs. Ben er dus nog niet! :o
Mocht er iemand meelezen die ervaring met deze apparaatjes heeft, dat zou erg welkom zijn.

UPDATE:
De MIXCDER is redelijk gedocumenteerd online: aantal videootjes, aantal user reviews. Optisch zou wel degelijk zowel in en uit moeten zijn. Echter, opgemerkt wordt dat de optische link alleen PCM ondersteunt - geen DTS of Dolby surround. Nou vind ik dat zelf niet zo'n probleem aangezien ik de receiver niet koop voor het streamen van films (dan rol ik die HDMI kabel wel ff uit) en ik heb zelf niet veel muziek die 5.1 is, voor zover ik weet. Maar voor de zekerheid: zijn DTS/Dolby S bronnen in principe ook te switchen naar PCM? @musicfreak weet jij dat misschien? Ik probeer even de impact van deze beperking te beoordelen.

[Voor 202% gewijzigd door droner op 22-01-2018 21:46]

• musicfreak
Sorry voor m'n late reactie. Over DTS/Dolby S downmixen naar PCM kan ik je niks vertellen, ik heb nog nooit iets met home cinema / surround gedaan. Heb zelfs stereo speakers bij de TV... 8)

Over de BLT-1 / MAYITR 1 / WDYAJ, het is eigenlijk een soort luxe dat die chipsets vermeld worden bij de andere modellen. Ik weet niet of je er over twijfelt, maar als een fabrikant zelfs aptX op de voorzijde van de handleiding vermeld dat zat het vast ondersteund worden.

Over het ontbreken van een stroomadapter, ik ben zelf altijd wat voorzichtig met die Chinese dingen. Ze zijn niet altijd goed ontworpen. Een apparaatje waar een micro of mini USB aansluiting op zit sluit ik bij voorkeur met een USB - barrel jack kabeltje op een goede stroomadapter aan. Dat kunnen best Chinese merken zijn, maar dan van bijvoorbeeld Blitzwolf of Orico.

Ik denk dat ik al met al voor de REDAMIGO BTAD01R zou gaan. Deze is goedkoop en heeft mogelijk zelfs AAC ondersteuning.

Mocht je een hogere bluetooth versie belangrijk vinden (zelfs mogelijk 5.0 zie ik) dan kan je de MIXCDER TR008 ook nemen. Hoop alleen wel dat de accu stopt met laden als 'ie vol zit. Echt een veilig idee bij zo'n Chinees apparaat je vind ik het niet, als je 'm permanent aan stroom hangt.

• droner
Heb inderdaad gisteren die TR008 besteld, geheel ziet er m.i. beter uit dan die REDAMIGO: voor een tientje meer heb je ook een zender, positieve reviews online, MIXCDER heeft een eigen website, biedt gratis extended warranty (onzin in de EU maar goed), e-mail support etc, al met al schept het wat meer vertrouwen. Met een voucher van AliExpress heb ik er uiteindelijk 26 euro voor betaald, gratis verzending. Ben benieuwd!

Uiteindelijk krijg ik hiermee eigenlijk dezelfde functionaliteit als de Marmitek BoomBoom 100 biedt, het enige verschil is dat de Marmitek aparte in- en uitgangen biedt voor zenden en ontvangen. Die zou je dus voor beide toepassingen aan kunnen sluiten en dan alleen de switch omgooien om van 'richting' te wisselen (bijv. opeens draadloos luisteren naar je versterker ipv draadloos zenden naar je versterker), ik kan me voorstellen dat dat voor sommige mensen de extra paar tientjes waard is.

Ja die 'El Cheapo' adapters zou ik ook nooit onbeheerd laten, heb gelukkig nog wel ergens een fatsoenlijke liggen. Ben sowieso niet van plan om 'm continu aan het net te hangen, voordeel van die TR008 is dat je 'm kunt gebruiken tijdens het opladen dus ik kan 'm gewoon aansluiten als ik merk dat ie leeg is.

Ik denk uiteindelijk dat ik niks zal merken van het niet ondersteunen van Dolby S / DTS, denk intussen te weten dat players die dat uit kunnen sturen ook altijd naar stereo kunnen switchen - wat het enige is wat ik nodig heb.

Thx weer voor het meedenken!

Nu nog een oplossing voor m'n laptop, zal nog laten weten wat de keuze geworden is. En straks of het geheel werkt, ook best relevant ;)

• droner
Updateje: BT transmit oplossing is de pricewatch: LogiLink Bluetooth 4.0 Adapter, USB 2.0 Micro, Class 1 geworden, de enige BT dongle met Class 1 die ik kon vinden (wat niet wil zeggen dat er niet meer zijn, maar vind ze maar eens)

Werkt prima, bereik is super tot in alle uithoekjes van onze woning, precies de reden dat ik class 1 wilde.

Volgende week verwacht ik de TR008, dus to be continued.

• musicfreak
droner schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 18:15:
Volgende week verwacht ik de TR008, dus to be continued.
Spannend... :)

Mooi dat de Logilink goed werkt!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• droner
Veel later dan verwacht toch nog even een afsluitende post (was ff te druk):

De MIXCDER TR008 netjes binnen de gestelde termijn ontvangen, het is echt een superklein apparaatje, erg netjes verpakt met een keurige gebruiksaanwijzing en alle nodige kabels, alles wat je nodig zou kunnen hebben behalve een USB charger, precies zoals geadverteerd.

Het ding is supersimpel in de bediening - 1 aan/uit knopje, 1 start-pairing-modus knopje (eigenlijk standaard voor al dat BT spul). Beide geven zowel visuele feedback (subtiele rode LED die aanspringt of gaat knipperen) als auditieve: via je speakers een aardig niet-irritant geluidssignaaltje voor beide. De respons van de functies is prima, helemaal niet traag (zoals ik in een andere review las).

Tegenvaller

Helaas: de optische connectie is tóch alleen ingang, geen uitgang. Deze kan dus ook alleen gebruikt worden in de 'transmitter' (TX) modus. Ik gebruik het apparaatje echter juist in de 'receiver' modus (RX), hiervoor kan ik dus alleen analoog verbinden. Best irritant om tegen deze beperking aan te lopen juist omdat dit een aandachtspunt is geweest tijdens m'n zoektocht. De documentatie van de TR008 en ook die van de Qualcomm CSR8670 chip zijn wat dat betreft gewoon niet duidelijk genoeg. Gevolg hiervan is dat ik dus niet m'n Marantz DAC kan gebruiken.

Dan maar analoog verbinden

Wel positief is dat de analoge verbinding (minijack naar RCA) gewoon heel goed werkt - in no-time draait de boel en de geluidskwaliteit is op zich prima. Ruis valt erg mee, afhankelijk van het uitgaande volume: liever hard uitsturen en op de versterker omlaag draaien dan andersom. Verbinden gaat soepel en snel zowel vanaf smartphones als laptops. Het is sowieso echt heel gaaf om je oudere HiFi set op deze manier draadloos te kunnen gebruiken. Ook positief is de MIXCDER klantenservice: ik had een paar keer contact binnen 1 dag, weliswaar in ietwat gebrekkig engels maar netjes en correct (zij bevestigden de optische beperking).

De Bluetooth verbinding / radius is wat je zou verwachten; binnen de woonkamer gaat alles sowieso prima, daarbuiten wordt het signaal al snel minder. Behalve dan via die (Logilink) class 1 adapter! Heb ik met andere apparaten halverwege de gang nog net verbinding, met de Logilink kan ik gerust streamen vanuit de verste uithoek van het huis. De TR008 ligt intussen buiten het zicht maar wel op een plek waar ie gemakkelijk te pakken is om de knopjes te kunnen bedienen (alleen voor aanzetten / pairen nieuw apparaat). Het design is zo onopvallend en minimaal dat het sowieso ook geen enkel punt is als ie zichtbaar is. Trouwens ook geen enkel effect gemerkt op m'n WiFi.

Conclusie: kopen op GROTE afstand is niet altijd handig

Kortom: positief, behalve alsnog dat gebrek aan een optische uitgang. Voor de volgende keer dus de mental note: neem altijd eerst even rechtstreeks contact op met de fabrikant om alle twijfel weg te nemen. Al is dat achteraf natuurlijk gemakkelijk praten - ik dacht dat ik goed zat. Dan toch het nadeel van het rechtstreeks uit Azië bestellen: het duurt allemaal gewoon wat langer (verzending ruim 2 weken) wat vooral lastig wordt als iets niet 100% naar tevredenheid is; ik zou nu nl. kunnen overwegen om voor die optische uitgang alsnog die REDAMIGO te proberen maar dat is op deze manier flink wat gedoe - de MIXCDER retourneren, andere ding bestellen, weer wachten, dan maar hopen dat die REDAMIGO niet op andere vlakken tegenvalt (bovendien zou ik daar elders een aparte losse optische kabel voor moeten kopen) , en dat alles terwijl het gaat om 2-3 tientjes. Ik denk dat ik me die hassle op dit moment bespaar terwijl ik me (weer) realiseer dat lokale retailers toch zeker hun bestaansrecht hebben ;)

Extra alternatieven

Achteraf kom je altijd toch nog andere opties tegen, deze twee vind ik nog zinvol om te benoemen:

pricewatch: Eminent EM7410 WiFi Music Streamer
Zelfde principe maar dan via WiFi én optische uitgang

pricewatch: Conceptronic Bluetooth V4.0 Nano USB Adapter 100M
Ook class 1 en BT 4.0 maar dan een rond en kleiner ontwerp van de Logilink: met name de ronding kan prettig zijn als je 'm continu in je laptop wilt laten zitten (geen uitstekende hoekjes die ergens achter kunnen blijven haken)

@musicfreak nogmaals dank voor het meedenken he!

[Voor 8% gewijzigd door droner op 06-03-2018 15:10]

• Ducolaf
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-02 08:25
Was me net aan het verdiepen hierin, om zo mijn jaren 90 Onkyo Integra “open” te zetten voor mijn dochters met hun moderne communicatiemiddelen.
Voor een prijs van net boven de 70 euro kwam ik deze optie tegen, die direct achter op de RCA pluggen van de stereo is aan te sluiten. Ziet er verder netjes en professioneel uit.
https://www.amazon.de/dp/...c_189155031_t1_B01MF99J5F

Ervaringen met dit Franse product hier?

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ducolaf schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:05:
Was me net aan het verdiepen hierin, om zo mijn jaren 90 Onkyo Integra “open” te zetten voor mijn dochters met hun moderne communicatiemiddelen.
Voor een prijs van net boven de 70 euro kwam ik deze optie tegen, die direct achter op de RCA pluggen van de stereo is aan te sluiten. Ziet er verder netjes en professioneel uit.
https://www.amazon.de/dp/...c_189155031_t1_B01MF99J5F

Ervaringen met dit Franse product hier?
Ik heb een tijdje terug mijn 1980/81 AKAI toren via een Chromecast Audio verbonden en dat werkt ook perfect.
Het grote voordeel is dat je inmiddels een soort van groep aan kan maken met mijn Google home en 2x Google Home Mini's dat ik nu overal tegelijk het geluid vanaf bv mijn telefoon kan streamen.
Of nog gemakkelijker bv een playlist op kan starten via de Google Home (Mini) via spraakopdrachten.

(Hey Google, speel Radio 10 via TuneIn)
Ik heb de Home zo ingesteld dat dit automatisch via 1 van de 2 aangemaakte groepen afgespeeld wordt. Groep 1 alles (alles wat eraan hangt speelt dan de stream) , groep 2 muziek (alleen de huiskamer en de keuken)

Zodra ik op sta de top 4000 met veel jaren 80 muziek op de AKAI..... nostalgie :-P :D

[Voor 11% gewijzigd door Ad de Jong op 08-12-2018 15:39]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PeterDiertens
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-11-2021
En dan beland ik op dit topic na een zoektochtje over het internet naar een goede bluetooth adapter.
Heb al wat research gedaan, ik heb een surround set staan met 2 optische ingangen en 1 optische uitgang. (en boemveel RCA aansluitingen)
Ik wil vanaf computer of ipad/telefoon geluid over de versterker kunnen sturen. Daar heb ik nu al een kleine bluetooth adapter voor, maar die geluidskwaliteit is dermate slecht dat ik op zoek ben naar wat anders.
Ook wil ik eigenlijk TV geluid via bluetooth naar koptelefoon sturen.
Om niet steeds achterin de TV de koptelefoon plug te moeten in/uitsteken (de bekende koptelefoonaansluiting, die meteen de TV-speakers uitzet) - dacht ik ook daarvoor aan bluetooth en opische ingang, want de TV heeft een optische uitgang.

Waarom Bluetooth en geen Chromecast of Google Assistant?
Ik ben niet zo van Internet of Things. Een collega van me heeft 43 apparaten thuis aan zijn wifi router hangen. Lampen, google assistants, luidsprekers en natuurlijk computers. Ik word al zenuwachtig van een goedkope wifi bewakingscamera. De chinezen kijken mee, zo te zeggen. En anders Google wel. Bluetooth is een geavanceerde vervanging van een kabeltje, zonder toegang tot het internet. Plus de chromecast die ik heb (en die alleen aanspringt als de TV aan staat) wordt behoorlijk warm dus qua stroomverbruik zit ik met bluetooth ook beter, denk ik.

Ik stond laatst in de Mediamarkt met een Logitech blutooth adapter in mijn handen. 38 euro, maar de aansluitingen waren me wat te beperkt. Alleen RCA (tulpstekkers) en een 3,5 mm uitgang. Geen ingang. Geen TX modus.

Na wat struinen over diverse audio- sites en chipfabrikanten nieuws sites en ook de bekende online winkels in verre Oosten maar ook dichterbij kwam ik niet op een enkel apparaat maar een chipset terecht. De CSR86xx serie is de bluetooth chipset (System On a Chip, SOC) van CSR, overgekocht door Qualcom.

Wat naspeuringen: de CSR8675 is een SOC met uitstekende specs: optische in/uitgang: analoge in/uitgang, passtrough (van optisch naar optisch, optisch naar analoog) en 24 bits audioprocessing, mogelijkheid om 2 bluetooth koptelefoons tegelijk te gebruiken. Tansmit en receive modus.

Ter vergelijking; de CSR8670 en CSR8675 zijn twee opeenvolgende modellen, de specs zijn indrukwekkend van de laatste versie:
Kijk op deze vergelijkingstabel
De CSR8675 is oorspronkelijk een BT4.1 apparaat, met software update op versie 5 van het BlueTooth protocol beland.

Dus: zoeken op CSR8675 op amazon.de (snelle bezorging, geen geneuzel met importrechten etc.) levert een flinke selectie op.
Voor even onder de dertig euro heb je genoeg opties: optische in / uitgang (zodat ik de optische uitgang van mijn TV kan gebruiken voor geluid naar twee koptelefoons) misschien met extra antennes (in mijn woonamer overdreven) Allemaal: meegeleverd zijn micro usb aansluitkabel, 3,5mm naar RCA kabel en - jawel, een optische kabel.

Specs - globaal allemaal:
APTX HD für High Definition audio
APTX LL für extrem niedrige latenz im TV oder spiel
Audio-Codec:
TX: aptX HD, aptX Low latency, aptX, SBC
RX: aptX HD, aptX Low latency, aptX, ACC, SBC

En: de kastjes hebben meestal ook een batterij aan boord zodat je de functionaliteit ook kunt gebruiken zonder voeding - al denk ik dat er altijd wel ergens in de buurt een USB adapter/voeding beschikbaar is.

Dus:

Met veel lichtjes en knopjes

Knopjes voor volume - niet echt nodig

Een wat ingetogen ontwerp

Zo heb je nog wat varianten, met antennes en een pass-trough schakelaar. Ik heb goede hoop voor vaderdag,

[Voor 24% gewijzigd door PeterDiertens op 10-06-2019 01:03]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee