Zelfbouw PA Speakers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M__arra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-03-2021
Hallo!

Ik heb een vraag, ik ben al een lange tijd aan het zoeken naar één goed plan voor het bouwen van boxen.
Maar ik kan er helaas echt niet uitkomen, ik wil namelijk voor het dj'en goede boxen bouwen.
Mijn doel is dat ik erg mooi en toch luid geluid wil kunnen geven, helaas heb ik geen idee wat nou "de mooiste" kasten zijn voor het bouwen van boxen. Wat nou een echt goed merk is voor speakercomponenten.
Dus dacht ik, ik raadpleeg één forum in de hoop dat iemand mij hiermee een hand kan helpen!
Mijn budget is ongeveer tot 1.500 euro (misschien kan dit eventueel meer zijn, omdat mooie boxen ook gewoon een goede investering zijn!)
Ik draai meestal voor 50 tot 250 man, weet niet echt hoe dit in de toekomst eruit gaat zien.
En de muziekstijl die ik draai zijn gewoon hits, veel pop dus!

Momenteel ben ik nog verdwaald in de jungle!

Ik hoop op jullie hulp, groetjes Marijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zou eens ten rade gaan bij een zelfbouw forum.
Daar zitten vaak enthousiaste en kundige mensen die je vast wat tips kunnen geven.

Dit gaat vaak wel over hifi speakers voor in de huiskamer, en jij bent op zoek naar info over zelfbouw PA speakers.
Maar ze zullen je in ider geval tips kunnen geven.

Hier op Tweakers trouwens ook een topic over zelfbouw speakers als ik me niet vergis.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het lijkt mij ook van belang je gebruikte gear te vermelden. 50-250 man zegt niets over de ruimte. en is het wel handig je eigen luidsprekerboxen mee te nemen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-06 12:12
Leuke Nederlandse zelfbouw site
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/index.php

De heilige graal voor diy audio (maar in het Engels)
http://www.diyaudio.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
sssensss schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:44:
Hier op Tweakers trouwens ook een topic over zelfbouw speakers als ik me niet vergis.
Het grote Zelfbouw speaker topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50
Bedenk iig als eerste waarom je zelf wilt bouwen. Het is niet goedkoper iig! Wel is het leuk om te doen.

Als het je eerste project is, dan zou ik een bestaand ontwerp kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 13:12

M14

Hackus schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:46:
Het lijkt mij ook van belang je gebruikte gear te vermelden. 50-250 man zegt niets over de ruimte. en is het wel handig je eigen luidsprekerboxen mee te nemen
In de licht/geluidwereld is het heel gangbaar om aan de hand van het aantal personen aan te geven wat voor geluidsset nodig is. En ja, eigen set mee nemen (of inhuren) want de klant betaald er voor.

Aan de TS: Met dat budget zou ik er niet aan beginnen en een kwalitatief goede set gebruikt kopen. Dit soort geluisd systemen zelf bouwen is niet goedkoper tenzij het op een grote schaal gebeurd. Dat staat nog los van de complexiteit om het goed te laten klinken.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M__arra
Jag schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:57:
Bedenk iig als eerste waarom je zelf wilt bouwen. Het is niet goedkoper iig! Wel is het leuk om te doen.

Als het je eerste project is, dan zou ik een bestaand ontwerp kiezen.
Waarom zou het niet goedkoper zijn? Merken als JBL hangen namelijk een behoorlijk hoog prijs kaartje aan, PA speakersystemen, en nu betaal je slechts voor de speakercomponenten een hoog prijs kaartje.
Maar daarnaast vind ik het Project ook gewoon leuk, ik ga de boxen namelijk met mijn vader maken die vroeger zelf ook wat boxen heeft gebouwd en gedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-06 19:07
Misschien staat hier nog wat tussen, al is het maar om wat ideeën op te doen.
https://www.speakerplans.com/index.php?id=plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-06 01:21
kijk hier ook eens, zit veel kennis:
https://www.new-line.nl/forum/

zelfbouw is leuk om te doen, ga vooral ook goed berekenen hoe groot je kast moet zijn, hoe groot eventuele bassreflex poorten moeten zijn e.d.

ga je ook subs bouwen of alleen topkasten? weet je al welke speakers je wilt gaan gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 26-06 13:12

M14

Iets leuk vinden als project te doen, daar is niks tegenin te brengen :). Maar, besef je dat een enkele 15" - 18" laag driver al snel richting de €500 per stuk gaat. Afhankelijk van je systeem heb je die 2 tot 4 nodig. Dan komt er nog 2x een mid-driver en 2x een hoog-driver bij.
Vervolgens een 2- of 3weg crossover (afhankelijk of je een passief filter in de topkasten gebruikt) en een bak versterkers. En dan nog een berg hout, bevestigingsmaterialen en afwerking.

Met een budget van €1500 ga je dat niet redden. Het dubbele wellicht wel. Maar, voor dat geld kun je ook een gebruikte set vinden waarvan je de audio kwaliteit kunt beoordelen voordat je het geld uit geeft. Bij zelfbouw, zeker een eerste project van deze schaal, is dat een aardig risico.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M__arra
M14 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:17:
Iets leuk vinden als project te doen, daar is niks tegenin te brengen :). Maar, besef je dat een enkele 15" - 18" laag driver al snel richting de €500 per stuk gaat. Afhankelijk van je systeem heb je die 2 tot 4 nodig. Dan komt er nog 2x een mid-driver en 2x een hoog-driver bij.
Vervolgens een 2- of 3weg crossover (afhankelijk of je een passief filter in de topkasten gebruikt) en een bak versterkers. En dan nog een berg hout, bevestigingsmaterialen en afwerking.

Met een budget van €1500 ga je dat niet redden. Het dubbele wellicht wel. Maar, voor dat geld kun je ook een gebruikte set vinden waarvan je de audio kwaliteit kunt beoordelen voordat je het geld uit geeft. Bij zelfbouw, zeker een eerste project van deze schaal, is dat een aardig risico.
Mijn idee is om nu twee "tops" te bouwen en later pas, bijvoorbeeld een subwoofer er bij te bouwen.
Maar inderdaad, de versterkers gaan inderdaad nog een portie geld kosten. Maar de logica dat zelfbouw persé duurder is begrijp ik nog niet. Het lijkt mij logischer dat je ongeveer even duur of goedkoper uitkomt. Voor een actief PA syteem betaal je namelijk extra kosten voor de hele speaker, als je het zelfbouwt betaal je alleen extra kosten over de onderdelen. Daarnaast is het zeker waar, dat er wel een hoop tijd in "verloren" gaat. Dit zal je kunnen zien als opofferingskosten.

Maar kortom voor nu wil ik nog gewoon 2 kwalitatief hoge tops bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M__arra
jorisjan schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:12:
kijk hier ook eens, zit veel kennis:
https://www.new-line.nl/forum/

zelfbouw is leuk om te doen, ga vooral ook goed berekenen hoe groot je kast moet zijn, hoe groot eventuele bassreflex poorten moeten zijn e.d.

ga je ook subs bouwen of alleen topkasten? weet je al welke speakers je wilt gaan gebruiken?
Ik wil enkel tops bouwen, later bouw ik nog subs om het echt laag te dekken. Maar ik denk dat je prima de subs later kan bouwen als ik dan weer wat poen heb! Ik heb nog geen flauw idee wat voor speakers ik wil gaan gebruiken ik ben tot nu bij deze uitgekomen, B&C 12NBX100 12" Nedymium Woofer en B&C DE75PTN 2" Compression driver, maar werkelijk heb ik geen idee of deze ook een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben laat staan of deze 2 producten dan de "beste keuze" zijn voor mijn idee.

M'n doel is om uiteindelijk geluid te hebben waarvan mensen wel zeggen ja, das wel mooi los van heel hard en luid. Maar dan rust ook altijd weer de vraag wat is "mooi geluid" Ik investeer nu in ieder geval al een aantal jaar in enkel flac/wav, en mijn gehele muziek bibliotheek is nu ongeveer voor 80% flac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M__arra
MonkeyJohn schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:11:
Misschien staat hier nog wat tussen, al is het maar om wat ideeën op te doen.
https://www.speakerplans.com/index.php?id=plans
Bedankt voor de site! Maar ik vind het is wel moeilijk om te beoordelen welke goed is....

[ Voor 24% gewijzigd door M__arra op 19-01-2018 16:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
M__arra schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 16:09:
[...]

Ik wil enkel tops bouwen, later bouw ik nog subs om het echt laag te dekken. Maar ik denk dat je prima de subs later kan bouwen als ik dan weer wat poen heb! Ik heb nog geen flauw idee wat voor speakers ik wil gaan gebruiken ik ben tot nu bij deze uitgekomen, B&C 12NBX100 12" Nedymium Woofer en B&C DE75PTN 2" Compression driver, maar werkelijk heb ik geen idee of deze ook een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben laat staan of deze 2 producten dan de "beste keuze" zijn voor mijn idee.

M'n doel is om uiteindelijk geluid te hebben waarvan mensen wel zeggen ja, das wel mooi los van heel hard en luid. Maar dan rust ook altijd weer de vraag wat is "mooi geluid" Ik investeer nu in ieder geval al een aantal jaar in enkel flac/wav, en mijn gehele muziek bibliotheek is nu ongeveer voor 80% flac
een JBL ls308 is 200e per stuk, dat is inclusief ingebouwde amps. Het lukt in de verste verte niet om dat voor die prijs zelf te bouwen. Ook wat grotere tops hoeven niet enorm duur te zijn.

Verder, vergis je niet in de complexiteit van zelfbouw. Dat vergt ervaring, veel geduld en bovendien ook nog wat meet apparatuur. Je bent niet klaar met een behuizing berekenen inclusief een bass reflex poort. Met name de Integratie van de drivers met het wisselfilter is complex. Zeker ook doordat je een hoorn voor de waveguide zet, waardoor je een looptijdverschillen krijgt tussen woofer en hoog driver, wat een fase verschil oplevert en wat gecorrigeerd moet. Ook verandert de hoorn de response van de hf driver aanzienlijk. Je kan dus ook geen kant en klaar wisselfilter kopen. Actief is iets makkelijker, maar ook duurder.

Zelfbouw van luidsprekers is een hele mooie hobby, ik doe het zelf al jaren, maar goedkoop is het niet. Je moet het echt doen omdat je het leuk vind of omdat je wat wilt leren. Niet voor de prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:25

MsD

Ik denk dat je het beste gewoon iets moet gaan proberen. Als je een kast maakt voor een 12" speaker, maakt het ontwerp van de kast niet zo gek veel uit, die zijn allemaal min of meer hetzelfde. Het grote verschil zit 'm dan in de speakers zelf, en het filter.
Dus je maakt gewoon een hele mooie kast, die je even een beetje doorrekent, en goed in elkaar knutselt. Stopt daar een setje speakers in die je nu kan betalen, en het zal je verbazen hoe goedkoop je dat al kan doen... En dan ga je eens kijken wat er wel en niet goed aan is.
Eenvoudige dingen als een filter kan je natuurlijk makkelijk oplossen met minimale inspanning en kosten.
Of je gaat voor de super deluxe oplossing, en je pakt per speakerkant een actief ding. Een goedkope crossover kost je tweedehands iets van twee tientjes, kan je zeker drie kanalen mee uitwerken. En dan kan je voor zowel de tweeter als de midtone een veel goedkopere versterker plaatsen. Een goedkope Skytec voor je tweeters is meer dan zat.
En een eenvoudige 500 Watt versterker heb je tweedehands voor nog geen 100€.
Is natuurlijk ook leuk om eens te bekijken.
Ben je ook direct klaar als je de subs wil gaan maken.

Maar eigenlijk zou ik je willen zeggen, kijk eens of je lege kasten kan vinden. Zeker vor je subs scheelt dat gewoon heel erg veel. Die dingen kosten bijna niks, en je hoeft dan alleen maar een leuke speaker uit te zoeken.
Makkelijk, en veilig.

Zelfbouw is zeker niet goedkoper dan kant en klaar, integendeel. Maar het kan wel erg leuk zijn, en leerzaam.

Maar voor de prijs ? nah. Ik zie soms setjes voorbij komen voor een 1000€ waarmee je echt probleemloos 500 man plat mee krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
MsD schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 20:18:
Eenvoudige dingen als een filter kan je natuurlijk makkelijk oplossen met minimale inspanning en kosten.
Mooie uitspraak :P. Wel ver bezijden de waarheid :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD

MsD

Jag schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 21:56:
[...]

Mooie uitspraak :P. Wel ver bezijden de waarheid :).
Sorry, OF minimale inspanning, OF minimale kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 19:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als dit je eerste zelfbouw is zou ik zeker niet beginnen met het bouwen van twee tops. Hierdoor moet je 2 weg of 3 weg integreren in 1 kast. En dat is echt wel pittig.

Als je dan zo graag wil starten met zelfbouw. Begin met subs.
voorbeeld:
max 250 man, binnen gebruik.
- 2 subs met 1x 18 inch driver.
- gepoorte kasten
- passief maken en extern aansturen met actief crossover + amp.

En zoals JAG al aangaf, het loopt financieel inderdaad erg snel uit de hand. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Jag schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:53:
[...]
Zelfbouw van luidsprekers is een hele mooie hobby, ik doe het zelf al jaren, maar goedkoop is het niet. Je moet het echt doen omdat je het leuk vind of omdat je wat wilt leren. Niet voor de prijs/kwaliteit verhouding.
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens.
Voor een degelijke PA speaker kun je zeker een euro of 500-1000 neer tellen (per stuk!).

Het hangt er alleen heel erg vanaf hoe ver je wilt gaan.
Als je idd nog niet de nodige kennis hebt, wordt het wel erg lastig.
Dan zul je iets na moeten gaan bouwen.

btw.
Die verschillen tussen hoorn en woofer zijn in theorie leuk.
In daag je uit om een merk te noemen die daar in praktijk ook echt iets aan doet.
In de praktijk filter je tegenwoordig vrij stijl (4e orde), dan is dit probleem sowieso al een heel stuk minder.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Dure PA speakers zijn wellicht beter te evenaren qua kosten. Dat is dan wel gegeven de voorwaarde dat je al het gereedschap al hebt, inc meet apparatuur. De massa geproduceerde modellen, zeker de cheaper, gaat niet lukken, zie voorbeeld jbl ls308. En die is nog goed ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dat zou ik meer studio noemen en geen PA, maargoed begrip is enigszins ruim.
Het klopt wat je zegt. Dat lagere prijssegment is niet meer te doen.
Tijden veranderen :p

Dat geeft wellicht ook goed weer hoe overpriced luidspreker drivers zijn.
Van een aantal bekenden werken weet ik de bulkprijs.
Deel het gemiddeld maar door een factor 3-5.

edit:
Je moet wel die specs met een kruiwagen zout nemen trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door B_FORCE op 20-01-2018 21:27 ]

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsD

MsD

Als ik zo even naar eenvoudige PA speakers kijk, zie ik dat je voor erg weinig geld best veel kan krijgen. Ik denk ook niet dat je uit winstbejag speakers moet gaan maken, maar uit leergierigheid.
Als je je eigen speakers maakt leer je veel beter luisteren naar de trucjes en foutjes die (alle) andere merken hebben.
Je leert het verschil in drivers, en je leert ook welk geluid je wil wilt.

Maar als je krenterig wil zijn, kant en klaar kopen.
Of heel veel ervaring hebben en goedkope lijntje voor je spullen. Als ik bijvoorbeeld (ik noem maar iets hoor) de Behringer VP2520 bekijk, kost je iets van 275€, x 2=550€+versterker, 300€ (Behringer iNuke NU4-6000) zit je op 850€.
Kan je nog subs bijkopen ook. Gaat je echt niet zomaar lukken als je dat zelf wil maken.
Die grote jongens kopen zo groots in, dan sta je als kleine consument met zelfbouw plannen helemaal nergens. Behalve om iets te leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-06 17:54
Alleen doen voor de bouwervaring. Er is zoveel goed en goedkoop “kant en klaar” spul te koop met versterker en al ingebouwd, en je kunt dan zo tussen 8-10 speakers kiezen per prijsklasse als je naar bijv. Bax gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En 2e hands staat er vaak ook heel veel te koop. Soms nog best netjes en in goede staat. Dan kost een setje Behringers helemaal weinig.
Ooit eens 2 Punisher subwoofers gebouwd. Heel leuk om te doen, en die presteren ook erg goed. Maar als het er ook nog netjes uit moet zien ben je nog best wat centen kwijt.
Pagina: 1