Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi allemaal,

Mijn vriend en ik zijn ons aan het oriënteren op de woningmarkt. Tegenwoordig verzwijgt zo'n 40% à 50% van de starters een eventuele studieschuld. Ik vroeg mij af of hier mensen zijn die dit hebben gedaan en vooral hoe ze dit hebben gedaan. Hoefde je dan geen screenshot van DUO oid in te leveren? Is er een hypotheekverstrekker die deze DUO-opgave niet standaard opvraagt?

Ik snap de gevolgen allemaal, hier hoef ik verder ook geen uitleg over, ik ben vooral benieuwd naar dit specifieke antwoord.

Thanks!

...

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:27

TDB

hoe kom je erbij dat 40% a 50% dit verzwijgt? Iedere hypotheekverstrekker zal hier altijd om vragen. Niet opgeven is erg tricky.

PSN: TDBtje

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MaartenBW
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:34
Oké dus als ik het goed begrijp, dan moeten we je helpen met fraude, maar mogen we je niet waarschuwen voor de gevolgen van fraude.

Maar als je zegt dat je geen studieschuld hebt, is er geen mogelijkheid om hier achter te komen door je hypotheekverstrekker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:00
Beste kan je het niet verzwijgen. ( het is niet verboden, maar zodra er problemen zijn in geval van NHG dan krijg je dus niks )

https://financieel.infonu...ag-hypotheek-of-niet.html
Is het verzwijgen van je studieschuld bij een hypotheek strafbaar?
Het verzwijgen van je studieschuld is niet strafbaar met bijvoorbeeld een boete. Wel is het zo dat wanneer je een hypotheek afsluit met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) dit verzwijgen je duur kan komen te staan. Is het zo dat je je huis met een restschuld moet verkopen, dan vervalt je recht op vergoeding vanuit de NHG zodra men erachter komt dat je financiële verplichtingen hebt achtergehouden bij je hypotheekaanvraag. Zodoende kan het een zonde zijn die je de rest van je leven met je mee moet torsen.
Eerlijkheid duurt het langst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:02

-tom-562

Oliesjeik

Zie o.a.:
Hypotheek aanvragen zonder studieschuld melden
De hypotheekverstrekker zal vragen of je op dat moment nog andere betalingsverplichtingen hebt (dus schulden, en daar valt de studieschuld ook onder). Verder zullen ze vragen om een afschrift van je spaarrekening en betaalrekening (van de laatste maand b.v.). Een eventuele betaling aan DUO zal daar ook op te zien zijn.
Nu weet ik dat er dat er mensen zijn die de betaling van hun studieschuld tijdelijk stopzetten voor een aantal maanden. Op _dat_ moment heb je dus geen andere betalingsverplichtingen, en is er op het afschrift van je betaalrekening ook niet te zien dat je een betalingsverplichting hebt aan DUO.
Of het slim is om te doen, dat is iets wat je voor jezelf moet bepalen...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 16:14

nexhil

BAM!

Een collega van mij heeft gewoon haar bankafschrift gephotoshopped :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:38
nexhil schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:12:
Een collega van mij heeft gewoon haar bankafschrift gephotoshopped :/
Dat is dus wel strafbaar. Valsheid in geschrifte.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sajuuk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 16:10
Een dag voordat wij naar de bank zijn gegaan voor de 1e oriënterende gesprek zijn wij alvast gebeld door de hypotheek adviseur die een aantal gegevens wou hebben zodat hij zich kon voorbereiden op het gesprek. Tijdens dit telefoongesprek heeft hij kort gevraagd of wij nog schulden hebben, hierop heb ik nee geantwoord en tijdens de gesprekken is hier nooit meer over gesproken behalve dat ze het even bij het BKR zouden gaan checken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:25

Snuffel

Vroem!

Waarom zou je het verzwijgen? Omdat je dan misschien niet de maximale hypotheek kan krijgen met jullie huidige salarissen?

Kleine tip: ga nooit voor het maximale wat je kan lenen, maar kijk naar wat je kan/wil betalen op 1 salaris. Mocht er ooit wat gebeuren in je werksituatie hoef je niet meteen te verkassen omdat je je huis anders niet meer kan opbrengen.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:02
Een account aanmaken op een tech site met een financieel gerelateerde vraag hoe precies fraude te kunnen plegen.

Ik ben de weg even kwijt, wat verwacht je hier dat men zegt ja dat moet je zo en zo doen en succes met je leven? Kom op zeg, ga gewoon naar een adviseur en leg alles op tafel.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:25

Snuffel

Vroem!

gielie schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:18:
Een account aanmaken op een tech site met een financieel gerelateerde vraag hoe precies fraude te kunnen plegen.

Ik ben de weg even kwijt, wat verwacht je hier dat men zegt ja dat moet je zo en zo doen en succes met je leven? Kom op zeg, ga gewoon naar een adviseur en leg alles op tafel.
Scherp :)

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:54
Voordeliger om het niet te melden? Ja op 't moment van afsluiten misschien wel.
Maar zoals gezegd, op 't moment dat je in de problemen komt krijg je de bal weer hard terug gekaatst.
Garanties en regelingen komen snel te vervallen omdat JIJ niet de juiste gegevens hebt verstrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 16:14

nexhil

BAM!

RocketKoen schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:13:
[...]

Dat is dus wel strafbaar. Valsheid in geschrifte.
Yup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:08

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
in het geval van NHG, nooit verzwijgen!

bij geen NHG kan je het nog overwegen, persoonlijk vind ik hoe ze de studielening meenemen nogal lomp berekent. Het zou in dat geval uit kunnen de DUO lening met hypotheekgeld af te lossen (je kan dan meer lenen) en dat is naar mijn mening echt absurd.

Maar goed ieder het zijne, als je het wil verzwijgen dan moet je dat lekker doen. Ga je fucken met het papierwerk en dat komt uit dan is het fraude en ben je in een klap heel erg ver van huis....

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Hypotheken zijn voor PFSL. Move van WVB die kant op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:13

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Ik ga iig niet helpen met het plegen van fraude. Er is een reden dat de banken dit meenemen in de berekeningen. Als je met de schuld gemeld de hypotheek niet kunt krijgen, geeft dat een teken dat je een risicovolle schuld op je wilt gaan nemen. dan hoeft er maar iets te gebeuren en je gaat met een enorme restschuld voor jaren de schuldsanering in. En maar afvragen waar die armoede vandaan komt bij een deel van de bevolking...

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndecentStapler
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Mijn hypotheekverstrekker vroeg om een aantal maanden rekeningafschriften. Dan ga je dus al nat. Het verfraaien van die afschriften is het stomste dat je kunt doen. De hypotheekverstrekker kan ze namelijk laten controleren bij je bank. Je bank geeft dan niet zonder jouw toestemming financiele gegevens weg, maar geeft alleen aan of het door jou aangeleverde afschrift "volledig en juist" is. Kortom: nog afgezien van eventuele morele bezwaren is dit spelen met vuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
IndecentStapler schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:56:
Mijn hypotheekverstrekker vroeg om een aantal maanden rekeningafschriften. Dan ga je dus al nat. Het verfraaien van die afschriften is het stomste dat je kunt doen. De hypotheekverstrekker kan ze namelijk laten controleren bij je bank. Je bank geeft dan niet zonder jouw toestemming financiele gegevens weg, maar geeft alleen aan of het door jou aangeleverde afschrift "volledig en juist" is. Kortom: nog afgezien van eventuele morele bezwaren is dit spelen met vuur.
Is dat zo, heb je hier een bron van? Volgens mij mag een bank aan derden helemaal niets over jouw financiële situatie vertellen als jij dat niet expliciet goedkeurt. Aangeven of een afschrift "volledig en juist" is lijkt mij in strijd met de privacywetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
Tehh schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:01:
[...]

Is dat zo, heb je hier een bron van? Volgens mij mag een bank aan derden helemaal niets over jouw financiële situatie vertellen als jij dat niet expliciet goedkeurt. Aangeven of een afschrift "volledig en juist" is lijkt mij in strijd met de privacywetgeving.
Zeker wel, dat heet PSD2 vanaf 13 januari 2018.
Ik geloof zelfs dat de bedrijven alles van DUO kunnen na kijken.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:48

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
corporalnl schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 08:56:
Beste kan je het niet verzwijgen. ( het is niet verboden, maar zodra er problemen zijn in geval van NHG dan krijg je dus niks )

https://financieel.infonu...ag-hypotheek-of-niet.html

[...]

Eerlijkheid duurt het langst ;)
Ik denk dat het wel verboden is :)

http://www.wetrecht.nl/valsheid-in-geschrifte/
Valsheid in geschrifte
Van valsheid in geschrifte is volgens de wet sprake wanneer iemand een geschrift, dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken.
Je vult een formulier in waarin je verklaart eerlijk een overzicht te geven van je financieen. En als je je studieschuld verzwijgt, is er imo spraken van valselijk opmaken.
Dat houdt in dat er sprake moet zijn van:
Een geschrift: waaronder niet enkel officiële documenten als paspoorten vallen, maar ook bijvoorbeeld getuigschriften en brieven;
Kortom, een hypotheekaanvraag kan hier ook onder vallen
Dat geschrift moet bewijsbestemming hebben, het moet ‘bestemd zijn om tot bewijs van enig feit te dienen’. Dient het geschrift niet tot bewijs van enig feit (bijvoorbeeld een memo ‘ter herinnering’ voor jezelf), dan kan er geen sprake zijn van valsheid in geschrifte;
Bewijs van je inkomen ter toetsing conform de WFT
Dat geschrift moet valselijk opgemaakt zijn, of na het opmaken zijn vervalst. Immers, een onvervalst geschrift met bewijsbestemming is gewoon ‘echt’ en kan dus geen valsheid in geschrifte opleveren.
Valselijk opgemaakt in dit geval
Ten slotte moet het valse geschrift zijn opgemaakt met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gaan gebruiken. Het vervalsen van een diploma valt dus enkel onder valsheid in geschrifte wanneer het de bedoeling is om het als echt diploma te gaan gebruiken. Wanneer het de bedoeling is om het als placemat te gebruiken is er geen sprake van valsheid in geschrifte.
Je gebruikt het valselijk opgemaakt document om als 'echt' door te gaan qua financieeloverzicht

Imo dus wel strafbaar.
gielie schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:03:
[...]

Zeker wel, dat heet PSD2 vanaf 13 januari 2018.
Ik geloof zelfs dat de bedrijven alles van DUO kunnen na kijken.
1. PSD2 is uitgesteld: http://www.banken.nl/nieu...enkele-maanden-uitgesteld
2. PSD2 is niet hiervoor bedoeld en je moet wel degelijk als consument toestemming geven voor het delen van je gegevens: https://www.nvb.nl/thema-...ice-directive-2-psd2.html

[ Voor 11% gewijzigd door We Are Borg op 18-01-2018 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
TDB schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 08:54:
hoe kom je erbij dat 40% a 50% dit verzwijgt? Iedere hypotheekverstrekker zal hier altijd om vragen.
Nee hoor. Zat verstrekkers die dont ask dont tell doen rondom studieschuld. Indien dit een probleem voor je is, gewoon verder shoppen, je vind gegarandeerd een bank die heus wel weet dat ze geen enkel risico lopen met een afgestudeerde hypotheekaanvrager.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 08:51:
Hoefde je dan geen screenshot van DUO oid in te leveren? Is er een hypotheekverstrekker die deze DUO-opgave niet standaard opvraagt?

...
Dat lijkt me een beetje lastig.

Iedereen met een studieschuld heeft een relatie met DUO, maar er zijn ook heel veel Nederlanders die niet bekend zijn bij het DUO. Ik kom waarschijnlijk niet meer in hun records voor omdat ik bijna 10 jaar geleden mijn studieschuld heb ingelost. Hoe zou ik dat moeten aantonen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerThomas
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-04-2024
We Are Borg schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:12:
[...]

Ik denk dat het wel verboden is :)

http://www.wetrecht.nl/valsheid-in-geschrifte/

[...]

Je vult een formulier in waarin je verklaart eerlijk een overzicht te geven van je financieen. En als je je studieschuld verzwijgt, is er imo spraken van valselijk opmaken.

[...]
Kortom, een hypotheekaanvraag kan hier ook onder vallen

[...]
Bewijs van je inkomen ter toetsing conform de WFT

[...]
Valselijk opgemaakt in dit geval

[...]
Je gebruikt het valselijk opgemaakt document om als 'echt' door te gaan qua financieeloverzicht

Imo dus wel strafbaar.

[...]

1. PSD2 is uitgesteld: http://www.banken.nl/nieu...enkele-maanden-uitgesteld
2. PSD2 is niet hiervoor bedoeld en je moet wel degelijk als consument toestemming geven voor het delen van je gegevens: https://www.nvb.nl/thema-...ice-directive-2-psd2.html
Hyptheekverstrekkers willen de bankafschriften vooral om je saldo en/of inkomen te verifiëren. Als je alle andere transacties blurt, kunnen ze je op voorhand weinig maken.

Als alternatief kun je je betalingen aan DUO tijdelijk stopzetten. Als je vervolgens over 2-3 maanden een huis koopt, zullen je laatste bankafschriften niets tonen.

Kortom, als je wil frauderen is er genoeg mogelijk.

Voordat je besluit te frauderen, denk goed na over de consequenties. Mocht je de maandlasten niet meer kunnen dragen, kun je sowieso niet meer terugvallen op NHG. Zeker als je een huis koopt waar je weinig eigen geld in stopt, kan dit leiden tot een grote restschuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
In Nl ja, maar het is een europese richtlijn, NL gaat hier nog wel een boete voor krijgen omdat ze het niet optijd hebben geregeld. Bedrijven die dit nu al willen zullen met de eu regels gaan zwaaien om de info alsnog te kunnen krijgen.
Klopt, maar zoals de rabo dit al heeft gedaan, de algemene voorwaarde aanpassen waarin dit staat verwerkt en niemand leest dat en klikt op JA, meeste weten niet eens waarmee ze instemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:30

GforceNL

Out of memory....

Tweakers begint de laatste tijd steeds meer te lijken op een subdivisie van Kassa/Viva/Fok/Consumentenbont.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50
Volgens mij is het simpel. Als je al nadenkt over verzwijgen, dan wil je teveel lenen.

Wij hebben ook heus wel gekeken (uit nieuwsgierigheid) hoeveel we max konden lenen zonder de studieschuld op te geven. Hypothetisch konden we met studieschuld 300.000 lenen en zonder 320.000. Een realistische hypotheek in onze situatie was 290.000 gezien de maandlasten die dat zou geven. Oftewel studieschuld was helemaal geen factor.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-07 16:05

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Ik heb een screenshot aangeleverd van de DUO website waar de aflossing opstond. Was voldoende (Rabobank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:24
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 08:51:
ik ben vooral benieuwd naar dit specifieke antwoord.
Je bedoelt het woord FRAUDE? of formulieren niet met de waarheid invullen?

Vergeet niet dat je een financieel product voor 30 jaar aangaat. Wat je misschien nu geen problemen oplevert, kan in de 30 jaar als een boemerang terug komen, op een moment dat je het net niet wilt hebben?

[ Voor 39% gewijzigd door Rolfie op 18-01-2018 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
JustFogMaxi schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:51:
Ik heb een screenshot aangeleverd van de DUO website waar de aflossing opstond. Was voldoende (Rabobank).
Yep dat moest ik ook bij mijn hypotheekverstrekker. Of de PDF waarin je de bevestiging krijgt dat je schuld is afgelost.

Het is overigens WEL strafbaar te verzwijgen, sinds 1 januari 2017 is dit verplicht om te melden. Daarvoor was het don't ask, don't tell beleid gebruikelijk, het stond er niet in dat het verplicht was. Dit is aangepast. het is WEL verplicht om te melden dus.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SmurfLink schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:25:
[...]

Yep dat moest ik ook bij mijn hypotheekverstrekker. Of de PDF waarin je de bevestiging krijgt dat je schuld is afgelost.

Het is overigens WEL strafbaar te verzwijgen, sinds 1 januari 2017 is dit verplicht om te melden. Daarvoor was het don't ask, don't tell beleid gebruikelijk, het stond er niet in dat het verplicht was. Dit is aangepast. het is WEL verplicht om te melden dus.
Dan heb je vast ook wel het betreffende wetsartikel bij de hand?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Geen idee, mijn hypotheekadviseur had het opgezocht in hun reglementen. Hij zocht het regeltje waarin stond dat je het niet verplicht hoefde te melden, maar dat regeltje was verdwenen en nu stond er dat het wel verplicht was. Ik geef slechts door wat mij is verteld. Niet conform de reglementen feiten verzwijgen voor een hypotheek is fraude, en fraude is strafbaar. Dat wetsartikel lijkt me makkelijk te vinden maar niet bepaald noodzakelijk om te tonen in dit geval.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin84
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:09
Is je studieschuld ontstaan omdat je nogal lui was?

Nog geen week geleden was hier een heel topic over die je eenvoudig had kunnen vinden.

Daarnaast heb je gestudeerd en ga ik er van uit dat je snapt dat jokken niet mag. Die regels zijn er om jou te beschermen en een kans te geven op een leven waar je niet enkel aan het werken bent voor een hypotheek.

Wat zijn de volgende topics.. hoe bijstandsfraude te plegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Net aan mn vrouw de fraudebestrijder van een grote bank laten lezen.
Ze moest er smakelijk om lachen.
99,9% die het niet opgeeft halen ze er zonder moeite zo uit.
Uiteraard mag ik niet vertellen hoe.
Dat ze er niet altijd wat aan doen is natuurlijk aan de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Tweakers gaat niet faciliteren hoe dit werkt. Dit topic gaat dicht.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.