Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

HTPC en NAS voor 1080p streamen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• qontrol
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 09-04-2018
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik wil graag zelf een HTPC bouwen en een gebruiksklare NAS kopen. De NAS wil ik gebruiken voor opslagruimte van bestanden, muziek, maar ook enkele films (1080p) die ik ook remotely wil raadplegen. De HTPC moet 1080p kunnen streamen vanaf de NAS naar mijn LG TV en naar m'n andere apparaten (smartphones LG G6 en Google Nexus 5X). Ik wil graag ook Kodi installeren op de HTPC.

Ik wil ook de mogelijkheid hebben om de HTPC te kunnen uitbreiden voor 4K streaming in de toekomst.

Ik had al eens wat gelezen over een Raspberry Pi, maar ik lees ook dat die zou stotteren bij hogere bitrates?

Wat betreft de NAS gaat voorkeur uit naar Synology.

#ProductPrijsSubtotaal
1Synology DiskStation DS216play€ 212,-€ 212,-
1Synology DiskStation DS218j€ 180,33€ 180,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 392,33

Van de HTPC heb ik geen idee. Iets horen waaien dat een pentium of celeron met iGPU al voldoende zou zijn? Dat gecombineerd met een kleine SSD en klaar is kees?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Graag alles te samen niet meer dan 600 euro. Ik weet dat zo'n NAS HDD al veel kosten dus ik hoop wat te kunnen besparen op de HTPC.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen, alles nieuw aan te kopen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie vraag boven

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
NAS merk voorkeur Synology gezien men zegt dat de interface DiskManager wel intuitief is t.o.v. QNAP.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als het energieverbruik kan verlaagd worden, des te beter!

Ga je overklokken?
Neen

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het samenstellen van een budget HTPC en een keuze kan maken in een eenvoudige NAS die doet wat ie moet doen.

• youridv1
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 17:32
Zelf laatst een DS218 (geen +, geen j geen play, gewoon 218) aangeschaft. Bevalt goed!
Ik draai er een 4TB WD Red in.

Pentium is zat hoor. Klein kastje, Pentium G4560, B250 itx moederbord eventueel met wifi) en een ssdtje en t is gepiept

i7 6700K | Gigabyte Z170XP-SLI | 16GB HyperX Fury | Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming | Kraken X62 | NZXT Hue+ | Samsung 850 Evo 500GB | Intel 660p 1TB | WD Blue 3TB | Corsair RM750x | Fractal Design Define S TG (Mod)

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:45
Met dat budget ga je niet heel erg ver komen.....

Even wat opmerkingen;
- Streamen naar je telefoons hoef je niet vanaf de HTPC te doen. Je kunt daar gewoon Kodi op installeren en rechtstreeks streamen vanaf de NAS.
- Harddisks zijn duur. Afhankelijk van hoeveel capaciteit je wilt in je NAS (tip: Neem twee keer zoveel dan je nodig denkt te hebben, dan kun je een jaartje of 3 vooruit)
- De RPi3 heeft geen enkele moeite met welke 1080p film dan ook.
- Alles wat je nu aanschaft voor 1080p is óf te duur, óf niet uitbreidbaar naar 4K

Ik zou dan ook gewoon voor een RPi3 gaan met OSMC er op. Dan ben je voor nu klaar voor een relatief laag bedrag. Zodra je naar 4K gaat kun je dan opnieuw kijken wat je wilt.

• respect!
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17:10
Waarom kijk je niet naar een Nvidia shield tv?
Kosten zijn rond 200 euro, misschien wel teveel voor je maar het is wel een alleseter.

• youridv1
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 17:32
Persoonlijk heb ik eigenlijk geen behoefte aan een HTPC omdat ik een Raspberry Pi heb. Die dingen zijn zo geweldig, vind ik. Het ding is het formaat van een portemonnee en als je er Kodi op zet dan is streamen easy. Ze verbruiken geen donder omdat ze volledig low power ARM based zijn en ze zijn goedkoop.

i7 6700K | Gigabyte Z170XP-SLI | 16GB HyperX Fury | Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming | Kraken X62 | NZXT Hue+ | Samsung 850 Evo 500GB | Intel 660p 1TB | WD Blue 3TB | Corsair RM750x | Fractal Design Define S TG (Mod)

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23:32
Eens wat betreft de raspberry, heb er hier 2 in huis die mijn media van mijn synology afspelen, gedeelde bibliotheek op de NAS en gaan. Dit werkte in principe zelfs vanaf mijn DS211j prima.

Wil je de NAS nog voor andere zaken gebruiken? Wanneer je er bijvoorbeeld (snel) mee wil gaan downloaden, domotica wil aansturen, websites wil hosten en automatisch naar series en films wilt laten zoeken zul je er andere eisen aan moeten stellen dan wanneer je m echt alleen als harde schijf met een netwerkkabel gebruikt.

Zoals hierboven aangegeven: neem altijd meer ruimte dan je nodig denkt te hebben, zeker als je een 2 bay variant neemt. Bij iedere uitbreiding van je opslag betekent dit 2 schijven vervangen als je enige vorm van redundantie wil.

Qua energie: de schijven kunnen in automatisch in slaapstand wanneer ze niks te doen hebben en als je inderdaad voor een raspberry zou gaan, deze gebruiken dusdanig weinig stroom dat ik m 24/7 laat lopen voor t gemak.

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:14
Volgens mij kan de pi geen 4K aan. 1080 kan de pi we prima aan.

• qontrol
Hey jongens bedankt!

NAS is echt puur voor filesharing en hier en daar wat films. Niet meer dan dat. De files gaan ook niet al te groot zijn (muziek, basic word & Excel, PowerPoint enzv) maar ik wil het gewoon kunnen starten met men vriendin en familie.

Denk dat ik voor een rpi3 ga gaan. Het is klein en we gaan zo direct nog geen nieuwe smart tv kopen of 4k laptops.

Hebben jullie enig idee of je zo'n pi kan kopen in een iets of wat leuk case? Ben niet van plan om het zo brut op me tv kast te zetten 😊

Kan ik trouwens vanaf mijn Telenet modem een switch leggen en daar de NAS, Pi en men digicorder aanhangen? Ik denk dat een wifi connectie nogal slechte speeds neemt.

• BaszCore
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 19-03 08:47
Een rpi3 is leuk maar heeft wel moeite met bijvoorbeeld x265 1080p content. Dit is wel iets om rekening mee te houden. Zeker als je op een moment over wilt naar x265 content omdat deze qua kwaliteit vrijwel gelijk is als x264 content echter wel gemiddeld 3x zo klein.
4k content met een rpi3 gaat sowieso niet werken, daar heeft hij de power niet voor.
Zelf werk ik nu met Apple TV 4k voorzien van mrmc (kodi clone, kost €8 in Apple Store), werkt perfect en heeft geen enkele moeite met x264/x265 1080p content, uiteraard ook geen moeite met 4k x264/x265content.

Edit:
Antwoord op je vragen:
Cases voor rpi zijn er genoeg, kies een leuke uit. Aansluitingen zitten wel redelijk onhandig en niet allemaal aan de achterkant, zou hem ergens proberen te verstoppen. Je hebt ook kant en klaar rpi met behuizing en sd kaartje.
Alles via een switch aansluiten kan, dit gaat gewoon werken.Heb zelf ook 1 utp naar mijn voorzetwand voor tv/av lopen en vanaf daar alles met switch aangesloten, welke in de meterkast ook weer op een switch aangesloten zit.

[Voor 30% gewijzigd door BaszCore op 18-01-2018 07:20]

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18:41

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Qua mediaspeler, kijk hier eens naar:
pricewatch: Eminent EM7680 4K TV Streamer powered by LibreELEC Kodi

Bijpassend toetsenbord:
pricewatch: Rii Mini Wireless Keyboard i8+ (RF USB 2.0)

Qua NAS, als je goedkoop, snel én betrouwbaar wil:
Het grote HP Proliant Microserver topic

Zet d'r FreeNAS op, duw d'r 4 datadisks en 1 OS disk in en gáán.

€600 kom je een aardig eind mee, de grootste kostenpost zullen je disks zijn. Als je daar voor iets kleinere modellen gaat moet je een redelijk eind kunnen komen. Of het genoeg is weet ik niet, kan ook €800 worden maar ik neem aan dat je iets rek hebt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
Voor de raspberry is inderdaad genoeg aan cases te vinden. Mocht er toch niets tussen zitten dan kun je wellicht op een site als thingiverse kijken. Ik heb een vrij standaard behuizing met 2 ogen voor op de vesa mount van mijn tv, zo hangt hij volledig uit zicht.

De “nas” die @unezra hier aandraagt, veel bang for buck, maar denk ik persoonlijk, een beetje overkill voor wat jij er mee wil. Een synology is voor performance/euro een stuk duurder dan een microserver, daar krijg je wel bijna een plug&play ervaring voor terug. Steek er 2 grote schijven in en klaar ben je. Als je nu het geld niet hebt of er niet aan uit wil geven is een (2e hands) 4 bay versie ook een optie. Dan heb je de optie om je volume later nog eenvoudig uit te breiden met extra schijven.

• qontrol
Ik wil graag zelf wat bouwen. Heb nl. zelf al een aantal pc's gebouwd, maar NAS en HTPC is me onbekend.

Daarom voor die NAS zeker een plug & play, maar voor die HTPC wil ik zeker wel zelf iets bouwen (al dan niet met een RPi3 of een Pentium G4560).

Is eventueel die Pentium G4560 met B250 MOBO voor in de toekomst ook geschikt voor 4k afspelen ZONDER externe grafische kaart?

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je zelf iets wil bouwen zou ik de NAS bouwen. Een zuinige x86 is niet moeilijk meer tegenwoordig (kijk bv. even in het Het grote zuinige server topic - deel 2).

Net voor je HTPC zou ik niet voor zelfbouw gaan. Daarvoor wil je iets kleins dat niet opvalt aan je TV (of dat je erachter kan monteren) imho. Bv. een NUC of een Gigabyte Brix. De recentere Intels kunnen 4k decoderen met hun iGPU vziw. En de toekomstige Ryzen APUs ook, maar ik heb nog geen compacte modellen aangekondigd gezien daarmee.

[Voor 9% gewijzigd door Borromini op 18-01-2018 08:39]

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: april 2006
Ik gebruik al een tijdje (meerdere) Raspberry Pi's (2 en 3) met Kodi (zowel via OPENELEC als LibreELEC) om 1080 materiaal te streamen (H.264) vanaf een Synology NAS of Ubuntu Server.

Dit gaat redelijk goed, maar toch zie je soms wel wat schokkerig beeld. De Pi heeft daar moeite mee. DVD's afspelen (via VOB bestanden) gaat probleemloos, maar ook m'n eigen geproduceerde homevideo's van 1080p materiaal gaan schokkerig (terwijl dat op de PC niet zo is!).

Nu ga ik 2 vliegen in een klap vangen door een nieuwe Ubuntu Server te bouwen volgens onderstaande setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 72,50€ 72,50
1ASRock DeskMini 110€ 129,20€ 129,20
1Crucial CT8G4SFS824A€ 79,70€ 79,70
1Intel 600p 256GB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 380,40

Waarschijnlijk stop ik hier nog 2x 2Tb in (op 2.5") en hang ik via USB3 er nog een 4 Tb schijf aan vol met films die nu aan m'n oude Ubuntu server hangt (dit is een oude desktop PC uit 2009....)

Op deze Ubuntu server ga ik dan Samba, SABNZBD, OPENVPN, en Kodi zetten, waarbij Kodi default gaat opstarten. Hiermee heb ik dus een HTPC en Server ineen die wel moeiteloos 1080 kan weergeven. Ben ik tevens van de beperking van 100mbit netwerk van de Pi af. Copieren van en naar de Pi duurt erg lang.

Misschien is dit een leuk alternatief voor jou en zeker goedkoper dan een aparte NAS en HTPC.

Arriving Somewhere but not here....

• D-Three
  • Laatst online: 00:19
Zelf een NAS bouwen is leuk maar je moet die wel onderhouden. En voor velen is het ook overkill. Een kant-en-klaar ding zoals een Synology heb je na configuratie in principe weinig omkijken naar.

@qontrol Indien je geen twee schijven nodig hebt in jouw NAS, zou ik eerder voor de DS118 gaan. Deze is op één schijf na identiek aan de DS218play.

Voor htpc zou ik initieel ook voor een raspberry pi gaan. Die is klein, goedkoop en snel geconfigureerd met https://libreelec.tv

Zo spaar je veel uit, leer je alles kennen en configureren. En wil je binnen een paar jaar naar 4k dan koop je dan wel iets, ik heb vroeger ook teveel zaken gekocht met oog op de toekomst of uitbreidingsmogelijkheden en daar komt toch maar weinig van in huis ;) En stop een deel van het uitgespaarde geld in een backup oplossing!

[Voor 9% gewijzigd door D-Three op 18-01-2018 08:56]

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

quote:
D-Three schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 08:53:
Zelf een NAS bouwen is leuk maar je moet die wel onderhouden. En voor velen is het ook overkill. Een kant-en-klaar ding zoals een Synology heb je na configuratie in principe weinig omkijken naar.
Synology stelt zijn software beschikbaar voor derden (sowieso voor particulieren). Dus dat is echt geen punt. Er zijn genoeg software-oplossingen voor een NAS beschikbaar.
quote:
Voor htpc zou ik initieel ook voor een raspberry pi gaan. Die is klein, goedkoop en snel geconfigureerd met https://libreelec.tv
LibreELEC kan je ook op een NUC of een andere SFF PC draaien. Je OS op een SD-kaartje draaien en een gigabit NIC op een USB-poort... Als je een budget-HTPC wil, tsja, maar als je 4k wil wil je wel iets met iets meer headroom.

Boodschap aan de TS is: maak budget vrij voor je wensen, of stel ze bij.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18:41

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

quote:

Zo spaar je veel uit, leer je alles kennen en configureren. En wil je binnen een paar jaar naar 4k dan koop je dan wel iets, ik heb vroeger ook teveel zaken gekocht met oog op de toekomst of uitbreidingsmogelijkheden en daar komt toch maar weinig van in huis ;) En stop een deel van het uitgespaarde geld in een backup oplossing!
Dat doosje dat ik linkte is qua prijs ongeveer net zo duur als een opgetuigde Raspberry PI, kleiner en "fire & forget". :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Stef012
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 15:10
Zelf heb ik ook de configuratie DS214+ met RBpi3 draaien. OSMC op de RBpi werkt prima.
Wel ben ik nu aan het kijken voor een goedkoop andriod kastje ipv de pi. Misschien is dat ook iets voor jou om te overwegen. Vaak ondersteunen deze zelfs 4K en zijn er rond de 100 euro.

• qontrol
quote:
@qontrol Indien je geen twee schijven nodig hebt in jouw NAS, zou ik eerder voor de DS118 gaan. Deze is op één schijf na identiek aan de DS218play.
Dit is dan wel zonder enige vorm van redundancy en dat is net de bedoeling van een NAS, niet? Maar op zich wel een goed idee en dat bespaart wel wat.

Soit.

Ik ga waarschijnlijk beginnen met de NAS te kopen (nog te kiezen tussen de DS218play of de DS118 en daarna wat budget vrij te maken voor een 4k HTPC (of kant-en-klare speler zoals een Shield of een NUC met OpenElec.

Zijn er belangrijke zaken waar ik rekening mee moet houden opdat ik moeiteloos 4k video kan streamen wat betreft CPU/MOBO en grafische kaart?

• D-Three
  • Laatst online: 00:19
quote:
qontrol schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:01:
[...]

Dit is dan wel zonder enige vorm van redundancy en dat is net de bedoeling van een NAS, niet?
Neen, de bedoeling van een Network Attached Storage is toch echt wel opslag die toegankelijk is via een netwerk :P Maar ik snap wel wat je bedoelt, met 2 schijven heb je inderdaad RAID mogelijkheden. Maar het is wel belangrijk om te weten wat dat inhoud, RAID-1 (mirroring) is geen backup zoals velen denken.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True