Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geerbeer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-04 14:46
Dag Tweakers,

Ik heb een Fritzbox 7360 maar ben er niet helemaal tevreden over. Ik lees ook wel vaker op dit forum dat men dezelfde problemen ervaart als ik zelf. (Kortstondig uitvallen WiFi verbinding / Powercable verbinding).

Bij fiber.nl heb ik een alles in 1 pakket afgesloten met TV, internet en telefoon. Graag zal ik dus een router/modem willen aanschaffen die ons huis van al het eerder genoemde kan voorzien.

Neem het mij niet kwalijk, ik heb er niet zoveel verstand van. Zal iemand mij een paar routers kunnen noemen die de Fritzbox 7360 zouden kunnen vervangen?

Met vriendelijke groet,
Geerbeer :+

Beste antwoord (via Geerbeer op 17-01-2018 16:08)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:18

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Geerbeer schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:47:
Bedankt voor uw antwoord Rens,

De router hier thuis staat niet in een hoek, er zit enkel 1 (dun) laag plafond tussen de router en de PC.
Dan zou je eventueel je modem gewoon kunnen vervangen, maar zoals gezegd werkt je telefonie dan meestal niet meer.
Maargoed, over de AP die haik01 over hebt, dient deze dan van een kabel te worden gevoed met een internetsignaal dat het dan via WiFi weer uitzendt? Dit zal op zich wel een oplossing zijn.
Je kan hem 'voeden' dmv. wifi, dan is het een repeater. Je kan hem ook 'voeden' via een kabel en dan is het een AP (access point). Die laatste optie is sneller en beter.
EDIT: Ik heb hier thuis nog een Sitecom n600 5x (WLR-5000 v1 002) liggen. Kan ik deze instellen als Access Point? Zo ja, hoe gaat dat precies in zijn werk?
Je bedoeld dan deze: pricewatch: Sitecom Wireless Gigabit Router N600 X5 WLR-5000. Het ding is al wat ouder en heeft niet super goede draadloze specs. Maar heeft in tegenstelling tot je Fritzbox wel ondersteuning voor 5Ghz. Maar de stappen om het in te stellen staan hier: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat je dat overweegt, wat zegt de provider hiervan (zij hebben dat ding toch geleverd?).
Is de laatste firmware geïnstalleerd?
Heb jij gekeken of er andere buren op hetzelfde kanaal zitten en jou dus storen?

Uiteindelijk: heb je AVM gebeld om te vragen of dit probleem bekend is? Telefoon van AVM is hier te vinden:

https://nl.avm.de/contact/

En ze spreken gewoon Nederlands (met een heel sterk Duits accent....).

Mijn Fritzbox draait al 8 jaar continu, zonder enige onderbreking. In het buitenland waar ik dat ding ook bij vrienden heb neergezet, draait het al 13 jaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2018 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geerbeer
Bedankt voor uw snelle reactie!

Aan de provider (fiber.nl) heb ik gevraagd of zij eventueel een andere router beschikbaar hebben. Het antwoord hierop was "nee, andere routers hebben wij niet en worden ook niet ondersteund". Naar mijn inzicht klinkt dat laatste over "ondersteuning" als onzin.

Ja, de laatste firmware is geïnstalleerd (6.83)

Nee, wij wonen buiten af, er is geen enkel ander WiFi signaal dit de onze zal kunnen verstoren.

Wat ik eigenlijk zoek is een router/modem die alle opties als de Fritzbox aanbiedt, maar met een beter WiFi signaal (en evt. 5-8 LAN ports),

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je beter kan doen, is een AP (Access Point) kopen. Er is een KPN AP te koop voor rond de 50 euro. Ook voor niet KPN klanten. En die werkt dan als AP (dus de routering blijft via Fritzbox lopen). Zet ook de WiFi dan uit op de Fritz.

KPN noemt het een "versterker", maar is feite gewoon een router, maar kan ook als AP dienen.

https://apparatuurvoorthu...&utm_campaign=wifiservice

Maar bel anders de helpdesk van Fritz. Eens kijken wat zij zeggen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2018 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@Geerbeer een andere router / modem gaat waarschijnlijk wel helpen, maar de kans is aanwezig dat je Fritzbox op een vervelende plek hangt (begin van het huis / meterkast) waardoor je bereik niet optimaal is.

Daarnaast is de kans vrij groot dat je telefonie niet meer werkt wanneer je de router vervangt.

Wat je dus beter kan doen is zoals @Verwijderd ook aangeeft één of meerdere access points aanschaffen en die op strategische plekken in het huis ophangen.

Ik lees in je reactie dat je ook Powerline gebruikt? Helaas heeft Powerline als nadeel dat het nogal wispelturig is. Het kan jaren lang werken, maar ook maanden lang waardeloos. Mijn advies is dan ook Powerline eruit gooien en gewoon een kabel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geerbeer

De router hier thuis staat niet in een hoek, er zit enkel 1 (dun) laag plafond tussen de router en de PC.

Maargoed, over de AP die haik01 over hebt, dient deze dan van een kabel te worden gevoed met een internetsignaal dat het dan via WiFi weer uitzendt? Dit zal op zich wel een oplossing zijn.

EDIT: Ik heb hier thuis nog een Sitecom n600 5x (WLR-5000 v1 002) liggen. Kan ik deze instellen als Access Point? Zo ja, hoe gaat dat precies in zijn werk?

Bedankt voor uw hulp!

[ Voor 21% gewijzigd door Geerbeer op 17-01-2018 16:01 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Geerbeer schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:47:

Dan zou je eventueel je modem gewoon kunnen vervangen, maar zoals gezegd werkt je telefonie dan meestal niet meer.
Je kan hem 'voeden' dmv. wifi, dan is het een repeater. Je kan hem ook 'voeden' via een kabel en dan is het een AP (access point). Die laatste optie is sneller en beter.
Je bedoeld dan deze: pricewatch: Sitecom Wireless Gigabit Router N600 X5 WLR-5000. Het ding is al wat ouder en heeft niet super goede draadloze specs. Maar heeft in tegenstelling tot je Fritzbox wel ondersteuning voor 5Ghz. Maar de stappen om het in te stellen staan hier: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geerbeer
Dank, ik ga dit een poging geven!

Hopen dat het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geerbeer
Dag Rens,

Door uw reactie zojuist in het How To: Access Point-topic herinnerde ik dat ik dit topic nog open heb.

Wellicht is het beter om hier mijn vraag te stellen:

Ik heb de Sitecom aan de Fritzbox geconnect doormiddel van een UTP kabel.

Van beide routers kan ik wel in de instellingen kijken.

Echter snap ik niet waar ik moet kijken of welke instellingen aangepast dienen te worden om het internet signaal van de Fritzbox naar de Sitecom te krijgen.

Zal u mij kunnen vertellen welke instellingen dienen overeen te komen met elkaar opdat de Sitecom het internet van de Fritzbox op kan pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Geerbeer schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:02:
Echter snap ik niet waar ik moet kijken of welke instellingen aangepast dienen te worden om het internet signaal van de Fritzbox naar de Sitecom te krijgen.
Heb je alle tekst en stappen in de openingspost doorgenomen: HyperBart in "[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point"?
Zal u mij kunnen vertellen welke instellingen dienen overeen te komen met elkaar opdat de Sitecom het internet van de Fritzbox op kan pakken?
Simpel gezegd:
1. Sitecom resetten
2. Aan een laptop hangen
3. DHCP uitzetten
4. IP-adres instellen buiten de range van de Fritzbox
5. Kabel van fritzbox bevestigen
6. Rebooten

Om uit te vinden welk IP-adres je moet instellen. Via welk ip-adres kan je de Fritzbox benaderen?

Ik ken helaas het uiterlijk van beide apparaten niet uit mijn hoofd, dus meer dan dit kan ik je helaas niet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geerbeer
Dit zijn de huidige IP-adressen van beide routers.

Fritzbox: 192.168.178.1
Sitecom: 192.168.0.1

Als ik het goed begrijp hoef ik buiten het WiFi uitschakelen van Fritzbox verder geen instellingen te wijzigen binnen de Fritzbox?
Pagina: 1