Ventilatie unit aansturen met Loxone via 0-10v

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucks
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-06 11:31
Hallo tweakers

Ik heb mijn ventilatiesysteem, een Vasco D400 II, aangesloten op mijn Loxone systeem. Met aangesloten doel ik enkel op de sturing (het ventilatiesysteem heeft zijn eigen stroomvoorziening). Dit gebeurt via een 0-10 volt analoge uitgang op Loxone naar de 0-10v aansluiting op het ventilatiesysteem.

Als kabel gebruik ik een draadje van een UTP kabel (omdat die er nu eenmaal al lag). Deze kabel is zo'n 15m lang. In de Loxone configuratie heb ik een virtuele input aangemaakt met een 'input type' = slider voor gebruik in de Loxone UI, i.e.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oPAEPkUbsk4v1ZT9hdW36Vu1/thumb.png
Deze virtuele input heb ik in de Loxone configuratie software gekoppeld met de 0-10v analoge uitgang. Plain and simple. In de Loxone liveview zie ik de aanpassing gemaakt via de UI mooi toegepast op de 0-10v analoge uitgang.

Maar, dit alles dus zonder resultaat. Hoewel het voltage wel aangepast wordt, reageert het ventilatiesysteem er niet op. Het is me onduidelijk waarom.

Bij gebrek aan materieel heb ik tot op heden de UTP kabel enkel kunnen testen via een batterij en een led lampje (= OK). Verder heb ik in de handleiding (blz. 3) van het ventilatiesysteem gelezen dat het ventilatiesysteem naar de 'automatische stand' gebracht moet worden indien het systeem via domotica wordt aangestuurd. Dat heb ik ook toegepast en eveneens zonder resultaat.

Iemand hier ervaring of een idee wat er mankt loopt met deze opstelling? Alvast bedankt!

One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1034685

Beste,

Ik heb hetzelfde probleem met deze ventilatieunit.
3 seconden drukken op RF1 geeft geen resultaat. Op de klemmen komt wel degelijk 0-10V.

Ik heb een ticket aangemaakt bij Vasco alsook bij de distributeur, ik hou je op de hoogte via deze topic.
Iemand die wel succesvol is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Als je de liveview start, zie je dan dat er na het geven van een schakelaar event, continu voltage wordt gegeven van bijvoorbeeld 10 volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucks
Ja, de voltage is continu en conform de waarde die via de 'slider' is gezet. Het is geen puls als dat hetgene is dat u zich afvraagt. Ik heb ook mijn leverancier gecontacteerd maar ik wacht ook nog op reactie.

One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1034685

Beste,

Hebt u al een reactie ontvangen? Heb identiek probleem.
Ik nog niet, Vasco is niet echt customer minded voor particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucks
Nee, ook nog niet. Toevallig vandaag nog wel met mijn installateur gebeld nadat deze al mijn emails over deze gehele periode genegeerd heeft. Ze gingen er (nogmaals) werk van maken. Volgende week ten laatste zou ik geïnformeerd moeten zijn. Ik kan het maar hopen...

[ Voor 6% gewijzigd door Lucks op 22-03-2018 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-06 15:50
Hebben jullie al meer informatie hierover? Volgens de beschrijving moet het systeem wel steeds in combinatie met de RF schakelaar worden geïnstalleerd en werkt de sturing via 0-10 volt enkel als het toestel in automatische stand staat (3 sec duwen op stand 1 op rf schakelaar). Ik overweeg dit toestel immers ook te kopen in combinatie met een loxone installatie

https://vasco.eu/sites/de...eem%20DII%20nl%20LR_0.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door ty5500 op 11-05-2018 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucks
Nog niet. Ik wacht nog steeds op antwoord van mijn installateur... Jawel...

Ik heb zo'n standaard RF schakelaar. En die 3 sec ingedrukt houden heb ik ook al toegepast maar zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-06 15:50
ok, bedankt, schandalig wel van de installateur en eveneens vasco, de domotica mogelijkheid met de 0-10v ingang is overal in de documentatie beschreven dus werkt het product niet zoals verwacht mag worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucks
Kan je wel stellen, ja. Zo denk ik er ook over. Ik heb mijn installateur nogmaals een herinnering gestuurd. Indien een antwoord uitblijft zal ik ze eens een persoonlijk bezoekje brengen.

Geen idee waarom ze niet met een antwoord komen. Beloftes die niet worden nagekomen zijn wel een feit.

Als ik iets meer weet, zal ik het hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETalker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-10-2023
Interessant! Ik heb ook een D400 en ging er tot nu toe vanuit dat een koppeling met Loxone onmogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramsmets
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-11-2021
Hoi, is hier al een oplossing uit de bus gekomen? Ik ben ook van plan om het domoticasysteem te koppelen met m'n Loxone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:13
Ik heb een Vasco D400 II in combinatie met een Qbus systeem en analoge ingang van 0-10V en dit werkt zonder problemen.
Zoals is aangegeven: op de RF schakelaar linksboven ingedrukt houden totdat de LED groen knippert. De ventilatie-unit reageert dan onmiddellijk.

Wat je kunt proberen is om bijvoorbeeld eens een 9V batterij aan de ingang te hangen (Loxone tijdelijk afkoppelen) en zien of dit wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucks
@bramsmets ze gaan een technieker sturen.
@luukske kan je jouw opstelling meedelen? Hoe heb je de X26 aansluiting (0-10v en GND) van de ventilatieunit exact gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:13
Ik heb de uitgang van mijn analoge 0-10V dimmer (Qbus ANR04) rechtstreeks aangesloten op de Vasco, connector X26. Morgen kan ik daar een foto van maken.

Aansluiting is zoals beschreven in de handleiding (rode draad is +):
Vasci D400 II 0-10V sturing

Houdt er rekening mee dat beneden de 1V er een vast debiet van 50m3/h is. Tussen 1V en 10V is het debiet lineair van 50m3/h tot 400m3/h.

[ Voor 74% gewijzigd door luukske op 02-06-2018 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moesty
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-01-2024
hallo Vasco vent unit D 400:ik ben op zoek naar mogelijkheden (een gateway ?) om de 4 sensoren temperaturen te kunnen uitlezen op smartpfone via gratis vasco app en eventueel de by pass via uren of temperatuur differentie zelf in te stellen wanneer by pass of niet ?
alle info kan ik gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:28

DinX

Motormuis

Voor zover ik heb kunnen vinden is er geen andere aansluitmogelijkheid dan de 0-10V en de aansluiting voor de manuele schakelaar.
Zelf vorige week ook m'n Vasco D400 II aangesloten op de Loxone. Regelen gaat perfect, je mag alleen de RF afstandsbediening zelfs nog maar niet aankijken of hij gaat van e automatische stand af. Kan je weer 3 seconden ingedrukt houden,...

Ik heb ook zitten zoeken naar een mogelijkheid om de bypass manueel te laten schakelen, maar kan nergens iets vinden. Het lijkt me dat dit volledig on-chip zit...
Die bypass zou het volledig automagisch zelf moeten doen blijkbaar. Waarschijnlijk zodra de buitentemperatuur koeler is dan de binnentemperatuur, en die laatste boven een bepaalde waarde zit. Geen idee bij welke temperatuur hij schakelt.

De automatische bypass gaat blijkbaar in werking wanneer aan die waarden voldaan is + de unit op 100% draait. Je zou eventueel zelf wat blokken aan elkaar kunnen knopen die, wanneer binnentemperatuur groter is dan x, en buitentemperatuur lager dan X, de unit op 100% zet.

edit: hier het technisch schema

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oM5RtzNSkl7tYvrmmHuUvwop/medium.png

Misschien kan je eens uitmeten wat voor spanning er op die aansluitingen van de temperatuurvoelers (X20 - X23) en de bypassmotor zit (X15). Door de dag eens meten en 's avonds eens meten en kijken wat voor waarde je ziet. Voor hetzelfde geld staat dat bvb netjes ingesteld op 21-22° ofzo, dan moet je eigenlijk nog maar weinig doen buiten de vasco op 100% zetten eens je Loxone ziet dat het buiten koeler is dan binnen en de temperatuur boven een bepaalde waarde (22° bvb) zit.

[ Voor 24% gewijzigd door DinX op 06-07-2018 15:33 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucks
luukske schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 23:56:
Ik heb de uitgang van mijn analoge 0-10V dimmer (Qbus ANR04) rechtstreeks aangesloten op de Vasco, connector X26. Morgen kan ik daar een foto van maken.

Aansluiting is zoals beschreven in de handleiding (rode draad is +):
[afbeelding]

Houdt er rekening mee dat beneden de 1V er een vast debiet van 50m3/h is. Tussen 1V en 10V is het debiet lineair van 50m3/h tot 400m3/h.
Bedankt! Morgen komt eindelijk een (VASCO) technieker. Ik heb ook eveneens de voltage uitgelezen met een meter zoals jij in je foto hebt gedaan. Ik weet nu alleszins zeker dat zowel Loxone en de bekabeling tot in de unit volledig in orde zijn. Ben benieuwd morgen.

Wat ik wel heb is dat wanneer ik de RF1 schakelaar 3 seconden indruk, de schakelaar 2x oranje knippert. En zoals @luukske meldt, zou deze groen moeten knipperen :/ moest de filtermelding resetten. Anyway, morgen wordt het hopelijk opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Lucks op 22-07-2018 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Ik heb het bij mij anders opgelost nu.

De ventilatie is gekoppeld aan de lichtregeling module waar ik verschillende sferen heb aangemaakt (25%, 60%, 75%, 90% en 100%). Ik heb dan de nodige als-blokken gemaakt die een bedrijfsmodus activeren en dan simpelweg via Mv de ventilatie triggeren.

Zo hangt er een WC-ventilatie blok aan die na x minuten toiletbezoek de ventilatie op 100% zet (er vanuit gaande dat het dan een "groot bezoek" is). Daar stel ik dan de bedrijfsmodus "ToiletLang" in en trigger tegelijk de Mv. In automatisatie staat dan dat bij "ToiletLang" 100% gemengd wordt.

Hetzelfde voor de badkamer. Als de vochtigheid > 75% triggert hij ook de Mv met bedrijfsmodus "BadkamerVochtig".

Ik ga nu nog instellen dat wanneer de buitentemperatuur < binnentemperatuur, en binnentemperatuur > 23, hij wederom de 100% stand aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucks
@Anoniem: 1034685 , @bramsmets , @ty5500 , @ETalker , de VASCO technieker is zonet de deur uit. Hij heeft een nieuwe printplaat moeten hangen. De oude was één met firmware versie 11, de nieuwe heeft versie 14. Blijkbaar heeft VASCO zelf ook geen of weinig controle over de printplaat (wordt aangeleverd). Enige wat ze kunnen is een nieuwe plaatsen.

Dus als je het voor hebt, VASCO bellen om een nieuwe printplaat te laten plaatsen. Het werkt goed nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

* DinX heeft nog wat zitten prutsen. Misschien niet de meest nette oplossing, maar dit lijkt wel te moten werken bij ons thuis :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ocegz3qMILjaURGsWzNWVCwV/medium.png

Misschien dat ik de bewegingsmelders in huis (of toch 2 centrale) de 60% instelling ga laten activeren.
Of een NOT aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-04 13:57
Hier ook hetzelfde probleem. Afspraak gevraagd met vertegenwoordiger Vasco. Benieuwd wat ze gaan doen. Wellicht printplaat vervangen zo te zien. Alleszins goed te zien dat ik niet de enige ben en dat het duidelijk niet aan mij ligt, zeker gezien ik ook de juiste spanningswaarden meet aan de aansluiting met de Vasco.

Ik gebruik de gewone analoge uitgang van de miniserver zelf, 0-10V zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucks
Peter_83 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:26:
Hier ook hetzelfde probleem. Afspraak gevraagd met vertegenwoordiger Vasco. Benieuwd wat ze gaan doen. Wellicht printplaat vervangen zo te zien. Alleszins goed te zien dat ik niet de enige ben en dat het duidelijk niet aan mij ligt, zeker gezien ik ook de juiste spanningswaarden meet aan de aansluiting met de Vasco.

Ik gebruik de gewone analoge uitgang van de miniserver zelf, 0-10V zoals het hoort.
Ja, dat zou geen discussie mogen zijn. Zij kunnen hun laptop aansluiten op de unit en de gegevens van de unit zo uitlezen. Het zal snel duidelijk zijn. Van wat mij is verteld weet Vasco ook van het probleem. Maar (bijna) alle units met dit probleem zijn al verkocht. Ze hebben dan maar beslist om enkel in actie te komen wanneer er klachten komen. Laat ons even weten wat het resultaat is aub...

• Kaisar
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-03 09:06
Bij mij werkt het wel echter na willekeurige tijd reageert de unit niet meer op mijn 0-10v die van Loxone komt. Wanneer ik dan via de remote RF1 aantal seconden indruk weer wel..

Echter is het dus niet altijd betrouwbaar in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdveen1
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-06 23:05
Ik heb met onze D500 het probleem dat als stand 2 is gekozen met de RF zender de unit na 10 minuten veel harder gaat draaien. Maar niet zo hard als in stand 3. Er zijn verder geen andere zenders aangesloten en er is ook geen domotica gekoppeld.

Iemand bekend met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pomitresi
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-01-2019
Mijn unit D400II heeft dit ook dat hij vaak gewoon naar een hoger debiet gaat automatisch. Wanneer ik dan de schakelaar weer 3 sec in hou dan is het weer op de loxone sturing, doe ik niets dan gaat hij na een tijd ook weer vanzelf naar loxone sturing.
Ik had daar ook een mail voor gestuurd naar vasco maar zei zeggen dat het is omdat er iets aan de kanalen is, valse lucht ofzo. Ik ga dus opnieuw een mail sturen met de info van hier boven.
Hoe zie je welke versie de kaart heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucks
Ze hebben de firmware versie uitgelezen door hun laptop erop aan te sluiten en door gebruik te maken van, wat ik vermoed, proprietaire software.

Mogelijks dat de versie van de printplaat op de printplaat zelf staat maar dat kan ik niet bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99141
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-05-2023
Ik heb ook een D400 EPII (uit ~2017) gekoppeld met Loxone via de 0-10V sturing.
Het is inderdaad vervelend dat de unit eerst op automatische stand moet worden gezet, but so be it.

Het probleem dat ik regelmatig heb is dat de unit niet onmiddellijk reageert op de gewijzigde 0-10V spanning. Met regelmaat heeft de unit enkele minuten nodig (tot soms wel >15) om door te hebben dat de snelheid moet aangepast worden.

Ik heb ook geen idee hoe die bypass regeling juist werkt, als iemand het alsnog zou vinden...

Ik vermoed dat via X25 (het potentiaalvrij contact voor "decoratieve open haard") de bypass manueel geactiveerd kan worden. Dit is niet vermeld in de technische documentatie maar valt wel af te leiden uit dit artikel :
Het is niet mogelijk om een open haard of kachel te gebruiken in combinatie met een ventilatietype C. Er is een mogelijkheid dat er een terugslag plaatsvind van verbrandingsgassen, met alle gevolgen vandien. Met een D systeem is een oplossing wel mogelijk mits gebruik van een openhaardsturing. Bij activatie van de openhaardsturing zal de ventilatie unit type D enkel gebruik maken van de verse lucht ventilator, zodat de kans op een CO vergiftiging uitgesloten wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marconijmeijer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-12-2023
pvdveen1 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:46:
Ik heb met onze D500 het probleem dat als stand 2 is gekozen met de RF zender de unit na 10 minuten veel harder gaat draaien. Maar niet zo hard als in stand 3. Er zijn verder geen andere zenders aangesloten en er is ook geen domotica gekoppeld.

Iemand bekend met dit probleem?
Ik heb zelfde probleem en zowel Vasco als mijn installateur zijn al langs geweest en komen maar niet terug op wat er aan de hand kan zijn. In mijn zoektocht op het web kom ik op deze post. zijn hier al reacties op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marconijmeijer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-12-2023
Lucks schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:40:
Ze hebben de firmware versie uitgelezen door hun laptop erop aan te sluiten en door gebruik te maken van, wat ik vermoed, proprietaire software.

Mogelijks dat de versie van de printplaat op de printplaat zelf staat maar dat kan ik niet bevestigen.
Inmiddels ook zover dat ik zelf wil weten welke software op mijn T500 zit. en heb na wat zoeken hier gevonden hoe je de software kunt downloaden. heb het geïnstalleerd en draait prima. nog niet aan de T500 gekoppeld, nog wat terughoudend omdat mogelijk mijn installateur dan helemaal zijn handen van mijn geluidsprobleem aftrekt...
hier wat info invullen en je komt op pagina met download link https://vasco.eu/nl-be/download-hier-uw-ventilatiesoftware#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvdveen1
marconijmeijer schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:56:
[...]

Ik heb zelfde probleem en zowel Vasco als mijn installateur zijn al langs geweest en komen maar niet terug op wat er aan de hand kan zijn. In mijn zoektocht op het web kom ik op deze post. zijn hier al reacties op?
ik heb inmiddels een vervangende print besteld en geïnstalleerd. Maar helaas het zelfde resultaat.
Contact met Vasco levert niks op deze verwijst door naar installateur. maar installateur doet niks meer omdat deze in opdracht van het bouwbedrijf heeft geïnstalleerd en deze in failliet.

Ik vermoed zelf dat de buis die de buitenlucht aanzuigt te lang is en daardoor te veel weerstand geeft. Hierdoor is er onbalans tussen ingaand en uitgaand waardoor de motoren met een hoger toerental gaan draaien. Hierover staat ook iets in de handleiding.
Maar ook als ik de machine laat draaien zonder aan en afvoer buis gaat naar 10 minuten de motoren op een hoog toerental draaien.
Heb hem nu terug geregeld met de afstandsbediening op een heel laag volume. Dan is het omhoog gaan van het toerental enig sinds beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdveen1
Ik heb eindelijk het probleem gevonden waardoor de unit in storing springt.
Een stuk van de buitenlucht aanzuigbuis was in elkaar gedrukt over 1,5 meter.
Tijdens de bouw van het huis hebben ze aan de buitenkant een kap gemonteerd met daarin een fijn gaas als filter. Dit gaas zat volledig dicht. Hierdoor kreeg de unit niet genoeg lucht en ging draaien met een verhoogde snelheid. De aanvoorbuis is hierdoor vacuum getrokken en in elkaar geduwd.
Deze buis zit boven een verlaagd plafond en dit was niet op een normale manier te zien.
Helaas een gat in het plafond moeten zagen om de buis te vervangen.
Bij de invoerkap het gaas verwijderd zodat dit niet meer kan verstoppen.
Unit draait nu weer met een normaal toerental.
Conclusie unit werkt goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJGvrZwdZ-6dmPnSVnKeGvdwVcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tb00gBhzBQrXT7M4KQTJ3Bts.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmrYeBaFELGA1gknbzPJ5ZkRdJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DkethEgfHCfmUalASFnZh7x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• getmixedup
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-07-2021
jan99141 schreef op maandag 23 december 2019 @ 07:58:
Ik heb ook een D400 EPII (uit ~2017) gekoppeld met Loxone via de 0-10V sturing.
Het is inderdaad vervelend dat de unit eerst op automatische stand moet worden gezet, but so be it.

Het probleem dat ik regelmatig heb is dat de unit niet onmiddellijk reageert op de gewijzigde 0-10V spanning. Met regelmaat heeft de unit enkele minuten nodig (tot soms wel >15) om door te hebben dat de snelheid moet aangepast worden.

Ik heb ook geen idee hoe die bypass regeling juist werkt, als iemand het alsnog zou vinden...

Ik vermoed dat via X25 (het potentiaalvrij contact voor "decoratieve open haard") de bypass manueel geactiveerd kan worden. Dit is niet vermeld in de technische documentatie maar valt wel af te leiden uit dit artikel :

[...]
Toevallig al geprobeerd of je de bypass daarmee effectief kan regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-05 20:23
Hi,

Heb ik net een 2ehands Vasc0 D275 II gescoord, wil ik die aansturen met 0-10V lees ik hier alle berichten over de problemen hiermee.

Ik ben net aan het testen gegaan (unit is 3 jaar oud) en merkte dat na een aantal minuten goed te reageren op de 0-10V regeling hij daarna blijft op de laatst ingestelde waarde blijft draaien. (ik heb geen afstandsbediening. Die moet ik nog aanschaffen.

Ik heb deze juist gekocht omdat hij 0-10V ondersteunt.

Nu lees ik 2 oorzaken:
1) de firmware van de print
2) de invloed van het systeem/buizen stelsel

Omdat ik de test uitvoer met een systeem zonder buizen eraan kan ik mij voorstellen dat dit van invloed is. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik een nieuwe print moet kopen met nieuwe firmware. Wil ik best doen omdat ik deze unit voor weinig heb kunnen kopen, maar moet natuurlijk wel het probleem zijn opgelost.

Ik ben dan ook benieuwd wat de oplossing is en of het nu nog steeds goed werkt. (0-10V aansturen)

ik hoor graag van jullie.

Gr, Andre
Pagina: 1