Toon posts:

Een gat in de CV ruimte

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort woon ik in een laagbouwhuis(je), nu alles een beetje aan kant is vraag ik me nog het volgende af.

De CV zit in een kast (de CV-ruimte). In de kast zit letterlijk een gat in het plafon/DAK naar buiten (op het dak zit er een kapje - dus er kunnen geen dieren naar binnen :F , maar je ziet daglicht). Nu vertelde iemand mij dat het wel kán. Blijkbaar.

Als het een beetje waait... zoals nu. klappert de deur (dat lijkt me meer een deurprobleem) maar waar ik meer mee zit: stook ik zo niet voor de vogeltjes temeer? En kan ik dat niet gewoon dichtstoppen?

Er hangt een Remeha 21eco... zo nieuw zal die niet zijn. Het lijkt erop dat ze gewoon een gat hebben laten zitten na het plaatsen van de nieuwe CV.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:47:

Als het een beetje waait... zoals nu. klappert de deur (dat lijkt me meer een deurprobleem) maar waar ik meer mee zit: stook ik zo niet voor de vogeltjes temeer? En kan ik dat niet gewoon dichtstoppen?
je verwarmt toch niet het hok waar de CV zelf hangt?

verder zal het een ontluchtingsgat zijn, dat moet je juist niet dichtstoppen, je wilt niet dat die CV de hele tijd uitgaat of de verbranding wegens zuurstofgebrek niet optimaal is

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kun je eens een foto maken hoe de CV-ketel is aangesloten?
Wellicht is hij als 'open toestel' aangesloten en zit het gat er om verbrandingslucht aan te kunnen trekken.

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 20:28
Zolang je je pijpen isoleert is het wel ok. Dat maakt echter veel uit "hoe snel" je radiatoren in huis warm aanvoelen.

Dus naar de bouwmarkt en voor een tientje van die buishulzen van foam kopen.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

In mijn CV hok (huis van 2004) zit ook een dakdoorgang met kapje. Als het hard waait/regent merk je er wel wat van.

Ik heb altijd aangenomen dat ze dat hebben gedaan voor als je later een airco of zo moet installeren. Ik heb deze gewoon dichtgemaakt door een paar oude sokken in te proppen.
RM-rf schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:52:
[...]

je verwarmt toch niet het hok waar de CV zelf hangt?

verder zal het een ontluchtingsgat zijn, dat moet je juist niet dichtstoppen, je wilt niet dat die CV de hele tijd uitgaat of de verbranding wegens zuurstofgebrek niet optimaal is
Een CV heeft z'n eigen aan en afvoer?

[ Voor 40% gewijzigd door kmf op 16-01-2018 15:09 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:17
Hier ook een "gat" in het dak. ooit heeft daar denk de cv gezeten maar deze heeft nu een andere weg. Dit gat heb ik gewoon dichtgestopt met een trui aangezien er toch niks op aangesloten zit.

Cloud ☁️

• kmf
  • Niet online

kmf

Bij mij zit dat gat trouwens niet bij CV. wel in CV hok. Ongeveer een meter van CV af. Vandaar mijn idee dat dat "handig voor airco" zal zijn.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Topicstarter
Nu lijkt dit dus meer voor te komen. Tweakers met open gaten, dichtgestopte gaten - in de CV ruimte. En elk is in de veronderstelling oké.

Maar hoe zit het nu? :P

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-12 22:40
kmf schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:08:
In mijn CV hok (huis van 2004) zit ook een dakdoorgang met kapje. Als het hard waait/regent merk je er wel wat van.

Ik heb altijd aangenomen dat ze dat hebben gedaan voor als je later een airco of zo moet installeren. Ik heb deze gewoon dichtgemaakt door een paar oude sokken in te proppen.

[...]

Een CV heeft z'n eigen aan en afvoer?
Die aan en afvoer zou dus dat gat in het dak kunnen zijn.

Je zal het CV hok zelf vast niet verwarmen, maar aangezien de CV zelf wel verwarmd lijkt het me dat deze meer verbruikt doordat de ruimte zelf sneller afkoelt, in de winter althans.
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:13:
Nu lijkt dit dus meer voor te komen. Tweakers met open gaten, dichtgestopte gaten - in de CV ruimte. En elk is in de veronderstelling oké.

Maar hoe zit het nu? :P
De vraag van @ThinkPad beantwoorden.

[ Voor 19% gewijzigd door Montaner op 16-01-2018 15:14 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

Montaner schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:14:
[...]

Je zal het CV hok zelf vast niet verwarmen, maar aangezien de CV zelf wel verwarmd lijkt het me dat deze meer verbruikt doordat de ruimte zelf sneller afkoelt, in de winter althans.
zolang de leidingen geisoleerd zijn, maakt dat bar weinig uit. In principe verwarmt de CV met de "kastwarmte" de ruimte. (wat ik altijd als zonde ervaart. Gelukkig geen last van, want nu heb ik een warmtepomp. En dus wel weer spijt dat de ketelruimte niet verwarmd is.)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:32
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:47:
Er hangt een Remeha 21eco... zo nieuw zal die niet zijn. Het lijkt erop dat ze gewoon een gat hebben laten zitten na het plaatsen van de nieuwe CV.
De ketel moet geinstalleerd zijn volgens de installatiehandleiding

In dit geval is het essentieel te bepalen of deze open of gesloten uitvoering is geinstalleerd. Indien gesloten dan zal lucht via een buis aangevoerd worden van buiten (zie de handleiding). In dat geval kan het extra gat dichtgemaakt worden.

In een open uitvoering kan het niet zomaar dichtgemaakt worden. CO-vergiftiging door onvolledige verbranding is een lullige manier om dood te gaan. De handleiding geeft normen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 16-01-2018 15:22 ]

• ThinkPad
  • Nu online
Hang trouwens ook een koolmonoxidemelder op in de buurt van de ketel, die zorgt dat je op tijd wakker wordt i.p.v. helemaal niet meer wakker, mocht er wat mis gaan met de ketel. Voor de kosten hoef je het niet te laten, zo duur zijn koolmonoxidemelders niet meer tegenwoordig.

Verwijderd

Topicstarter
Dus...
Dus naar de bouwmarkt en voor een tientje van die buishulzen van foam kopen.
Ik heb overigens zo'n koolmonoxidemelder...
Indien gesloten dan
Is de kans groter op een koolmonoxidevergiftiging als ik het gat dichtmaak? Als de CV gaat lekken...

En misschien is het topic ook goed om nog even te duiden op koolmonoxidevergiftiging. Want dat is de ultieme prijs inderdaad niet waard.

https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/koolmonoxidemelders

Dadelijk foto maken.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2018 15:29 ]

• ThinkPad
  • Nu online
Maak eerst eens wat foto's van het 'gat' en van de ketel. Zonder die informatie kunnen we nauwelijks een oordeel vellen hier.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:32
't Is geen Nefit :+

Er is altijd risico op CO. Daarom hang je - zelfs bij een in beginsel veilige installatie - een CO meter op.

Je kunt er bij een gesloten uitvoering ook voor kiezen om een klein beetje ventillatie over te houden.

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-12 16:28
Zit de luchtaanvoer wel aangesloten?

Klinkt alsof de ketel aanvoer uit de ruimte trekt wat indirect aangevoerd wordt door de "loze" pijp.

Verders wat ze hierboven al zeiden, zet ff een foto neer....anders blijft het koffiedik kijken.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:26:

Is de kans groter op een koolmonoxidevergiftiging als ik het gat dichtmaak? Als de CV gaat lekken...
Ja, want er zijn minder ventilatiemogelijkheden, waardoor het onwaarschijnlijker is dat het CO-gas uit jouw woning kan verdwijnen. De kans dat er CO wordt geproduceerd is ook hoger, omdat er mogelijk minder zuurstof bij je CV kan komen waardoor onvolledige verbranding van gas in de hand wordt gewerkt.

Vergelijk het met je hoofd in een plastic zak steken. Je zal kunnen blijven ademen zolang er een verbinding met de buitenwereld is (= bron van zuurstof), maar als je de zak strak om je hoofd draait en dus die verbinding afsluit, dan stik je op een gegeven moment, omdat jouw ademhalingsproces zuurstof verbruikt . Zo ook het vlammetje van je CV.

Verwijderd

Topicstarter
Kwam e.e.a. tussen. Net even een momentje om iets als dit op te pakken... ... Zowaar letterlijk. Kom NB. twee ongeopende envelopp en tegen. (?)

zie foto's.

gallery: digitalghost

Ja ja de gewichtjes.... voor compoundoefeningen. :> Gaan je ogen van tranen.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:10

Theo

moederbord

Op de foto's is te zien dat er vanuit het dak twee pijpen lopen naar je CV ketel. Indien deze beide ook naar je CV ketel gaan, en hierop zijn aangesloten, dan werkt de CV als een gesloten ketel. De lucht wordt aangezogen via de kunststof pijp vanuit buiten, en de rook gaat via de metalen pijp naar buiten. De ketel maakt daarmee geen gebruik van de lucht binnen (en dat is goed)

De gaten in je dak doen niet veel en kun je dus gewoon dichten.

7400 Wp op het dak

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Ik zou deze vraag aan een monteur stellen. Lijkt me een kleine moeite terwijl de gevolgen van een verkeerde beslissing groot kunnen zijn.

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-12 12:22
Ik zit toevallig met een vergelijkbare vraag, dus i.p.v. een nieuw topic te openen stel ik 'm hier maar meteen.

Wij hebben een bijkeuken waar de CV hangt. Deze CV is netjes met buizen via de wand naar buiten ontsloten. In de bijkeuken hebben we in de muur tegenover de CV echter nog een andere ventilatiebuis met een diameter van ongeveer 10 cm, waar verder niets op aangesloten zit. Hier komt in deze periode veel kou door naar binnen. Nu snap ik dat je de ruimte waar de CV hangt goed moet ventileren, maar aan de andere kant wil ik ook voorkomen dat de bijkeuken 's winters verandert in een soort grote koelkast. Wij hebben nu aan de binnenkant een rond RVS roostertje geplaatst die we met de hand dicht kunnen schuiven om kou en tocht tegen te houden, en dit helpt wel wat, maar echt een grote isolatiewaarde heeft zo'n roostertje natuurlijk niet; er kruipt altijd nog wat kou naar binnen als het buiten onder de 10 graden is.

Is het slim om deze buis al dan niet mechanisch afsluitbaar te maken, zodat ik de ventilatie in de winterperiode wat kan controleren, of mag deze buis misschien helemaal dicht, aangezien de CV zelf al een verbinding met buiten heeft via zijn afvoer?

There can be only fun

• ThinkPad
  • Nu online
@secret17 Voor jou is het precies hetzelfde als voor de topicstarter: kijk of de CV-ketel is aangesloten als 'gesloten toestel' (= eigen aanvoer van lucht + aparte afvoer voor zijn rookgassen). Is niet altijd makkelijk te zien omdat er een dubbelwandige buis gebruikt kan zijn.

Als hij inderdaad als 'gesloten toestel' is gemonteerd dan heeft het geen enkel nut om zo'n tochtgat open te houden. Stuk baksteen o.i.d. erin en dichtpurren die hap. Ventilatie is in dat geval niet nodig, de ketel is gesloten waardoor rookgassen binnen de mantel blijven.

Maar let op: doe dit pas als je zeker weet dat de ketel zowel een eigen afvoer als aanvoer heeft! Anders kun je gevaarlijke situaties krijgen (koolmonoxide).

Maak even een foto, dan kunnen we het hier beoordelen. De aanvoer is vaak kunststof buis, de afvoer aluminium. Maar je hebt tegenwoordig ook 'Safe-PP' waardoor ze soms beiden van kunststof zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 22-01-2018 10:53 ]

• secret17
ThinkPadd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:49:
@secret17 Voor jou is het precies hetzelfde als voor de topicstarter: kijk of de CV-ketel is aangesloten als 'gesloten toestel' (= eigen aanvoer van lucht + aparte afvoer voor zijn rookgassen). Is niet altijd makkelijk te zien omdat er een dubbelwandige buis gebruikt kan zijn.

Als hij inderdaad als 'gesloten toestel' is gemonteerd dan heeft het geen enkel nut om zo'n tochtgat open te houden. Stuk baksteen o.i.d. erin en dichtpurren die hap. Ventilatie is in dat geval niet nodig, de ketel is gesloten waardoor rookgassen binnen de mantel blijven.

Maar let op: doe dit pas als je zeker weet dat de ketel zowel een eigen afvoer als aanvoer heeft! Anders kun je gevaarlijke situaties krijgen (koolmonoxide).

Maak even een foto, dan kunnen we het hier beoordelen. De aanvoer is vaak kunststof buis, de afvoer aluminium. Maar je hebt tegenwoordig ook 'Safe-PP' waardoor ze soms beiden van kunststof zijn.
Helder. Bij deze dan wat foto's :)

Dit is de aansluiting van CV:

Afbeeldingslocatie: https://p5268a-db3pap001.files.1drv.com/y4mwyCZgosi1JCYcKDVVFYoW9KPUmm8I3ow2D4fFLoW4kgiSODVwsy-iH3_M2zMAu1TT36CzJIfuOBQ_2Sm9YLbINC2Ix5GwdQly0yR_8hBREc4SWZ4CCEhainA3hOsgvSiZHeSb1gJz9sGt-xwSDKeyF6gLZlPga_-gJinZ7ptTokZyuRWXbuE-iug8yT98QNJBrWji0mkQL7wlTUSkuCm2w?width=3024&height=4032&cropmode=none

Dit is de uitlaat van de CV buiten:

Afbeeldingslocatie: https://qp268a-db3pap001.files.1drv.com/y4mrmKBiMygMz4qj29HCkObX5A_wYdHlXoZ7VTAsrm4HFXSn9P9JTunUeBVoIn5SGNG12ao9Md_Ih_ye59MkZI1Wc_iziZSN2eiPpegZfeon1bD7Wm3w7oFChcLWVQyLCzgpXqNbbh4URWAhafXHdGGhOybxYROTua7viFeq53Mevvm9Q8ra_sSOEvxTE5nsb42CLmRd95vJFmmj-yK_rqgWg?width=4032&height=3024&cropmode=none

Nou, als je zegt 'gesloten systeem' met zowel aanvoer als afvoer van lucht, dan hoop ik dat dat bij ons inderdaad het geval is gezien de dubbele buis binnen en de 'dubbele afvoer' (zie binnenring en buitenring) buiten. Ik ben echter geen expert op dit gebied dus wellicht dat jullie dat kunnen bevestigen.

Het huis zelf stamt overigens uit 1975. De ketel zelf is relatief modern, een Bosch HR ketel uit 2013. Het kan dus prima zijn dat men in 1975 i.v.m. de oude ketel uit die tijd een extra ventilatiebuis nodig achtte, terwijl die men de nieuwe ketel helemaal niet meer nodig is...

There can be only fun

• ThinkPad
  • Nu online
Is een gesloten systeem, je hebt twee aparte buizen en de muurdoorvoer heeft afvoer (binnenste pijp) en aanvoer (buitenste rand met rooster erin).

Dichtmaken dus :)

• secret17
Top! Daar hoopte ik al op ;-) Dank voor de feedback...

There can be only fun

Pagina: 1