• rkwinkel
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Goededag,

Ik twijfel tussen een htpc of een mediaspeler (nieuwe Dune). Mijn huidige Dune heb ik al een aantal jaar en het werkt zonder problemen, alleen kan ik geen kodi draaien of evt browsen. Ik probeer mij wat meer te verdiepen in de mogelijkheid om een HTPC te kopen of samen te stellen. Zijn er mensen die ervaring met beide hebben (htpc of mediaspeler) en evt kunnen uitleggen welke de voorkeur geniet. Wat is het grote voordeel van een htcp tov dedicated mediaspeler en is het prijsverschil het de moeite waard ? Kun je een aantal jaar vooruit met een htpc of dien je deze steeds te upgraden ?

Groet

Rick

rkwinkel

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:40

TommieW

Numa numa.

Een HTPC zal wel een tijd meegaan. Het decoden van Full HD is niet zo ontzettend spannend.
Ik denk dat het belangrijker is als je eerst een lijstje maakt van wat je ermee gaat doen.

Het voordeel van een HTPC is dat je het ook voor andere doeleinden kan inzetten. (Bijvoorbeeld een fileserver met media.) Je kan ook overwegen om voor een Raspberry Pi met Kodi te gaan.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• rkwinkel
wat ik met de mediaspeler of htpc wil doen, Kodi en films , 4k, atmos. Het liefts ready out of the box zonder dat ik er veel omkijken naar heb en zelf allerlei zaken moet programmeren (zoals bij de PI).

rkwinkel

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 14:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Een Pi is niet heel anders dan een htpc. Dus dat is niet meer of minder 'programmeren'. Maar met een Pi kun je 4K echter wel een beetje vergeten, dus ben je dan sowieso aangewezen op een htpc.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:01
Ik heb hier een nvidia shield gehangen aan mijn oled + atmos setup.
Dingetje draait kodi, en doet alles qua geluid perfecto.

Het is absoluut een gemak, dat het practisch gelijk zonder gedoe werkt.

Heb ook menig htpc's in elkaar geknutseld, maar voor jouw doeleinden is een shield perfect.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:45
Ikzelf heb ook een Dune speler (TV303D), maar wil eigenlijk meer en wat apparaten in één doen (BD-speler welke toch vervangen moet worden voor een UHD variant, Steam Link en uiteraard de Mediaspeler waarbij ik dan Plex wil gaan gebruiken).
Mijn keuze zal tzt zijn dat ik die 3 weg doe en vervang voor 1 HTPC welke krachtig genoeg is om ook lokaal spellen te draaien, maar uiteraard ook UHD BD's kan afspelen.

Buiten het al dan niet af kunnen spelen van UHD BD's, kun je ook over gaan op een Intel Nuc bijvoorbeeld. Die kan ook iig alles wat jij wilt en meer.
Maar met de beperkte dingen die je wilt, kun je net zo goed voor een shield gaan of een media speler.

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:41
Arunia schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 13:42:
Ikzelf heb ook een Dune speler (TV303D), maar wil eigenlijk meer en wat apparaten in één doen (BD-speler welke toch vervangen moet worden voor een UHD variant, Steam Link en uiteraard de Mediaspeler waarbij ik dan Plex wil gaan gebruiken).
Mijn keuze zal tzt zijn dat ik die 3 weg doe en vervang voor 1 HTPC welke krachtig genoeg is om ook lokaal spellen te draaien, maar uiteraard ook UHD BD's kan afspelen.

Buiten het al dan niet af kunnen spelen van UHD BD's, kun je ook over gaan op een Intel Nuc bijvoorbeeld. Die kan ook iig alles wat jij wilt en meer.
Maar met de beperkte dingen die je wilt, kun je net zo goed voor een shield gaan of een media speler.
Anandtech had daar laatst een goed artikel over. Kortgezegd: veel succes.

4K, HDCP 2.2, UHD blu-ray disks, Atmos, HDR en/of Dolby Vision is op dit moment niet mogelijk als je op zoek bent naar een set and forget oplossing. De verschillende formaten, DRM en benodigde applicaties zijn op dit moment te incompatibel. Zelfs als je de specifieke HW koopt dit je nodig hebt voor HDCP 2.2. Het gaat wat beter als je UHD blu-ray achterwege laat.

Maar dan nog, Kodi ondersteund geen HDR op dit moment. Wil je dat wel, dan ben je aangewezen op Kodi met 'madVR', via Kodi DSplayer. Dit werkt, maar is absoluut niet eenvoudig om in te stellen. Bovendien werkt Dolby Vision hoe dan ook niet.

Om bovenstaande goed werkend te krijgen ben je een goede 2 dagen bezig met de HW + SW gok ik. En dan nog werkt dus niet eens alles.

Bespaar je de hoofdpijn zou ik zeggen en kies een mediaspeler met brede support voor av-formaten, en HDR + Atmos ondersteuning out of the box. Dit scheelt je waarschijnlijk ook nog aanzienlijk in energiekosten.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:45
@Morphix Die heb ik idd gelezen. Neem aan dat de rest van je tekst niet over mij gaat? Weet namelijk wat er allemaal voor nodig is. Maar dat geeft verder niet. HDR e.d. vind ik verder niet heel erg interessant. Atmos zal voorlopig ook niet nodig zijn. Er zijn iig iritatie puntjes omtrent media spelers waarbij ik dan toch weer een andere wil hebben etc etc. Maar dat is niet voor in dit topic verder.

Set and forget is het voor mij iig niet. Leuk als er uiteindelijk weinig nodig is, maar weet donders goed dat er altijd wel iets aangepast moet worden enzovoorts. Grootste probleem is al om netjes IR toe te voegen zodat de HTPC ook bestuurd kan worden. Dat icm een behuizing welk niet te groot is, maar wel een BD-speler kan behuizen.

• RonnieGoodvibes
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:43
Morphix schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:09:
[...]

Anandtech had daar laatst een goed artikel over. Kortgezegd: veel succes.

4K, HDCP 2.2, UHD blu-ray disks, Atmos, HDR en/of Dolby Vision is op dit moment niet mogelijk als je op zoek bent naar een set and forget oplossing. De verschillende formaten, DRM en benodigde applicaties zijn op dit moment te incompatibel. Zelfs als je de specifieke HW koopt dit je nodig hebt voor HDCP 2.2. Het gaat wat beter als je UHD blu-ray achterwege laat.

Maar dan nog, Kodi ondersteund geen HDR op dit moment. Wil je dat wel, dan ben je aangewezen op Kodi met 'madVR', via Kodi DSplayer. Dit werkt, maar is absoluut niet eenvoudig om in te stellen. Bovendien werkt Dolby Vision hoe dan ook niet.

Om bovenstaande goed werkend te krijgen ben je een goede 2 dagen bezig met de HW + SW gok ik. En dan nog werkt dus niet eens alles.

Bespaar je de hoofdpijn zou ik zeggen en kies een mediaspeler met brede support voor av-formaten, en HDR + Atmos ondersteuning out of the box. Dit scheelt je waarschijnlijk ook nog aanzienlijk in energiekosten.
Kodi ondersteunt wel hdr :> in elk geval spmc dan kodi voor de shield

[ Voor 0% gewijzigd door RonnieGoodvibes op 16-01-2018 14:33 . Reden: typo fout ]

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

• RonnieGoodvibes
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:43
Zelf raad ik de shield aan.
Hoefde hiervoor zo goed als niets voor in te stellen..speelt alles af wat ik er tegen aan gooi.

Kunt eventueel ook shield doen met plex werkt ook zeer prettig (beetje netflix idee bibliotheek achtig kun je eenvoudig instellen)

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

• rkwinkel
een vraag over de Shield. Hoe gaat deze om met H265 en atmos, 4k ? ben je al problemen tegen gekomen.
Stel dat ik vpn gebruik en kodi, werkt dit vlekkeloos ?

rkwinkel

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:01
rkwinkel schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:45:
een vraag over de Shield. Hoe gaat deze om met H265 en atmos, 4k ? ben je al problemen tegen gekomen.
Stel dat ik vpn gebruik en kodi, werkt dit vlekkeloos ?
In een woord "vlekkeloos" - er zijn wel een aantal andere puntjes die ietwat lastig
zijn. Denk dan aan bediening, en side-loaden van apps.

Maar kodi of plex, en zelfs plex server werken goed. VPN met apps
van de provider, of ik zag zelfs een kodi plugin werken ook goed.

Lees de laatste paar pagina's in het shield topic eens.

NVIDIA Shield Console

[ Voor 11% gewijzigd door ppeterr op 16-01-2018 16:35 ]

Pagina: 1