Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Maximale uit verbinding halen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.477 views

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Allemaal,

Ik twijfel of mijn vraag hier op de juiste plek staat.
Het is mss ook nogal een rare vraag;
Sinds enige tijd ben ik bezig met het upgraden van mijn home cinema/audio set.
Sommige upgrades hadden een enorm effect, andere waren marginaal, toch hebben al deze stappen en/of stapjes wel zin gehad.
Zo heb ik nu een aparte audio groep in mijn meterkast e.d. (werkt echt super en is goed te horen)
Toen ik voor alle kabels in mijn istallatie een beter alternatief heb gevonden en deze verbeteringen ook kon horen en zien ben ik verder gegaan met het verbeteren van mijn streaming.
Ik heb voor mijn streaming een netfilter gekocht, het geluid werd hierdoor rustiger en kreeg nog meer inhoud, nogmaals het zijn kleine stapjes.
Ook heb ik voor mijn modem(Fritzbox), switch en nas lineaire voedingen gekocht, ook weer een verbetering, niet gigantisch, maar wel hoorbaar en zichtbaar.

Ook overweeg ik om in de nabije toekomst een ethernet kabel van meicord opal(google) te nemen.

Nu komt dan mijn (rare)vraag; ik zou graag willen weten of ik de verbinding naar mijn fritzbox kan verbeteren, dus vanuit de muur, waar de telefoon aansluiting binnenkomt naar de fritzbox.

Nu heb ik een telefoon-wandstopcontact met daarin een stekker waarin een kabeltje (20 cm) naar de fritzbox loopt.

Zijn hiervoor betere verbindingen mogelijk? bv door een aansluitng zonder stekker, maar meteen vanuit het wandstopcontact naar de fritzbox?
Is er verschil in wandcontactdozen en kabels?

Ik had ergens gelezen dat het ook zinvol is om zelf van een utp cat6 kabel een kabeltje te maken door er rj11 stekkers aan te maken??

Of gaat dit allemaal niks uitmaken?

Mijn provider is xs4all

Mvg Wim :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2018 17:05 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 15-01-2018 19:10)

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-11 20:11
Jouw ADSL verbinding gaat geen probleem opleveren voor het streamen van audio. Dus het is compleet zinloos om de rj11 en rj45 kabels te vervangen, als ze van fatsoenlijke kwaliteit zijn (Cat.5e of hoger, en geen cca). Dit is namelijk een digitale verbinding met foutcorrectie, waardoor het verschil tussen kabels onmogelijk hoorbaar is. (een 1 blijft een 1, en een 0 blijft een 0. Waneer een 1 een 0 zou worden, of andersom, dan zou je last krijgen van verbindingsproblemen).

Voor een verbetering van de geluidskwaliteit kun je jezelf beter focussen op speakers, de versterker, akoestiek, kwaliteit van de audiobestanden e.d.

Alle reacties

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:22

TommieW

Numa numa.

Ehm... Volgens mij heb je extreem last van het placebo effect. Zie ook zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6

Internet is internet. Het is een digitaal signaal; aan of uit. Of je daar nou een ethernet kabel tussen stopt van de action of een van massief goud maakt geen klap uit.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Verwijderd

Kort antwoord: Nee. Ik ga er vanuit dat je je ADSL signaal zo goed mogelijk naar de FritzBox wil hebben. Normaal gesproken het telefoonsnoertje zo kort mogelijk houden. 20cm is kort zat.

Verwijderd

TommieW schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:04:
Ehm... Volgens mij heb je extreem last van het placebo effect. Zie ook zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6

Internet is internet. Het is een digitaal signaal; aan of uit. Of je daar nou een ethernet kabel tussen stopt van de action of een van massief goud maakt geen klap uit.
ADSL signaal is toch analoog?

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:25
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 16:58:
Beste Allemaal,

Ook overweeg ik om in de nabije toekomst een ethernet kabel van meicord opal(google) te nemen.

Nu komt dan mijn (rare)vraag; ik zou graag willen weten of ik de verbinding naar mijn fritzbox kan verbeteren, dus vanuit de muur, waar de telefoon aansluiting binnenkomt naar de fritzbox.

Nu heb ik een telefoon-wandstopcontact met daarin een stekker waarin een kabeltje (20 cm) naar de fritzbox loopt.

Zijn hiervoor betere verbindingen mogelijk? bv door een aansluitng zonder stekker, maar meteen vanuit het wandstopcontact naar de fritzbox?
Is er verschil in wandcontactdozen en kabels?

Of gaat dit niks uitmaken?

Mijn provider is xs4all

Mvg Wim :)
Een netwerkkabel van goud zal je niets brengen, de verbinding is digitaal en een duurdere netwerkkabel zal je geen mooiere kleuren of beter geluid brengen.
Bij kabels die analoge signalen doorgeven valt iets te winnen, bij digitale kabels niet.

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:06:
[...]

ADSL signaal is toch analoog?
Op zich is ADSL inderdaad analoog. (Je zou zelf kunnen beredeneren hoe ethernet analoog is, maar daar hebben we het nu niet over.) Als ik de lap tekst van de TS neem, kom ik tot de conclusie dat we het hier hebben over audiokwaliteit.

De kwaliteit van het ADSL signaal op het modem heeft invloed op de snelheid (en ongetwijfeld ook de hoeveelheid packet loss). Voor het gemak ga ik er maar even vanuit dat de dienst die TS gebruikt, gebruik maakt van TCP of een ander algoritme om fatsoenlijk om te gaan met packet loss.

Het enige wat dan nog relevant is, is of de snelheid van de verbinding hoog genoeg is om de stream aan te kunnen. (Latency zal dan ook niet eens meer waanzinnig veel uitmaken.)

Bij een digitaal signaal hoor je wel of je last hebt van packet loss. Dat zal je dan waarnemen als een klik, een stukje stilte, whatever.

Verwijderd

TommieW schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:14:
[...]

Op zich is ADSL inderdaad analoog. (Je zou zelf kunnen beredeneren hoe ethernet analoog is, maar daar hebben we het nu niet over.) Als ik de lap tekst van de TS neem, kom ik tot de conclusie dat we het hier hebben over audiokwaliteit.

De kwaliteit van het ADSL signaal op het modem heeft invloed op de snelheid (en ongetwijfeld ook de hoeveelheid packet loss). Voor het gemak ga ik er maar even vanuit dat de dienst die TS gebruikt, gebruik maakt van TCP of een ander algoritme om fatsoenlijk om te gaan met packet loss.

Het enige wat dan nog relevant is, is of de snelheid van de verbinding hoog genoeg is om de stream aan te kunnen. (Latency zal dan ook niet eens meer waanzinnig veel uitmaken.)

Bij een digitaal signaal hoor je wel of je last hebt van packet loss. Dat zal je dan waarnemen als een klik, een stukje stilte, whatever.
Helemaal Eensch.

Dan is de vraag wát TS wil verbeteren.

• dennisdennis12
Welke downloadsnelheid haal je op speedtest.net?
Hoeveel kbit/s heeft de audio-streaming nodig?

[ Voor 3% gewijzigd door dennisdennis12 op 15-01-2018 18:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als eerste; ontzettend bedankt voor jullie reakties en dat we hier eens samen over kunnen bomen :)
Ten tweede; toch heeft het wel zin hoor die "kleine" verbeteringen.

(tip; probeer bv. eens een Jitterbug van Audioquest)

download; 4421.5 KByte/sec

Upload; 719.1 KByte/sec

connection;1423.0 Conn/min

dit zou ruim voldoende moeten zijn om audio te streamen lees ik op het net

Verwijderd

Topicstarter
verbeteren ... ik wilde graag navragen of het bij mij goed is aangesloten, of dat er toch nog iets te behalen valt op gebied v audio.
ik kan heel erg genieten van mijn set, wetend dat je natuurlijk altijd baas boven baas hebt, als je maar het nodige geld neer telt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2018 18:19 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• dennisdennis12
Jouw ADSL verbinding gaat geen probleem opleveren voor het streamen van audio. Dus het is compleet zinloos om de rj11 en rj45 kabels te vervangen, als ze van fatsoenlijke kwaliteit zijn (Cat.5e of hoger, en geen cca). Dit is namelijk een digitale verbinding met foutcorrectie, waardoor het verschil tussen kabels onmogelijk hoorbaar is. (een 1 blijft een 1, en een 0 blijft een 0. Waneer een 1 een 0 zou worden, of andersom, dan zou je last krijgen van verbindingsproblemen).

Voor een verbetering van de geluidskwaliteit kun je jezelf beter focussen op speakers, de versterker, akoestiek, kwaliteit van de audiobestanden e.d.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor al jullie uitleg, heel duidelijk allemaal.
de rj11 die bij de fritzbox zat zou cat 5 zijn, heb ik gelezen.
mijn audiofile's zijn allemaal flac, daarnaast stream ik ook spotify.

Ik ben goed geholpen en kan dan ook niet zeggen wie het beste antwoord had.
bedankt allemaal ...

mvg Wim

Verwijderd

Ik ben overigens wél benieuwd naar de audioset van TS. :)

Met aparte groepen/voedingen klooien doe je niet met een Samsung/Harman Karton std.5.1 set. :)

Verwijderd

Topicstarter
Rotel rsx 1550, B&W cm 7(alles van cm serie in 5.1 opstelling), pioneer n50a streamer, oppo bdp 103D. dune hd max.
Panasonic plasma 42 inch, magnat omega 300.
(in toekomst wil ik cm7 vervangen door cm9, en omega sub door bk sub monolith)
Kabels; voornamelijk siltech en choseal.

GreetZ Wim

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat ik alleen niet zo goed begrijp is waarom je van alles doet om het geluid beter te krijgen en vervolgens ga je streamen. Als er ergens compressie op zit zijn het wel streams. Spotify doet z'n best om goede kwaliteit te leveren, wat je ook aan kunt geven in de app, maar compressie blijft.

Als je dan toch wilt screamen zou ik op zoek gaan naar een dienst die lossless streamt, dan maak je pas goed gebruik van je set. (én je verbinding)

Verwijderd

Topicstarter
ik stream voornamelijk via mijn nas. op mijn nas staan alles flac bestanden. deze flacs zijn toch lossless? als ik het goed heb?
ik heb ipv spotify ook aan tidal gedacht. maar deze word niet door mijn streamer ondersteunt.
dus dan maar via mijn nas

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2018 08:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
In de tussentijd heb ik me verdiept in een audiofiele UTP kabel; Meicord Opal.
Wat een verschil! deze maakt dus echt wel uit.
Is echt de moeite waard om eens te proberen, streamen klinkt nu zoveel mooier, ook het beeld heeft er baar bij als ik films stream.
Spotify klinkt als nooit tevoren!

• dennisdennis12
Waarvoor zou dat een verschil opleveren. Een 1 blijft een 1, en een 0 blijft een 0. Daarnaast maakt de laatste meter kabel ook echt geen verschil uit, op de honderden km kabel van de internetverbinding.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
TommieW schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:04:

Heb je wel net weer het gedoe dat die van de Action vaak CCA zijn (Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels) welke van zulke slechte kwaliteit zijn dat ze met 10 meter al moeite kunnen krijgen...

Fixing things to the breaking point...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik weet niet of ik hier serieus op moet ingaan, maar ik doe het toch. Wat voor verschil merk je dan? Als het geluid stotterde door een zeer slechte kabel (veel packetloss, lage snelheid, spotify schakelt dan naar lage kwaliteit) dan is het logisch dat het geluid met elke goede kabel wel normaal klinkt.
Maar vooralsnog ga ik uit van het placebo-effect, of je zit te trollen.

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 20-01-2018 17:54 ]

• TommieW

TommieW

Numa numa.

RGAT schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 17:51:
[...]

Heb je wel net weer het gedoe dat die van de Action vaak CCA zijn (Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels) welke van zulke slechte kwaliteit zijn dat ze met 10 meter al moeite kunnen krijgen...
Zelfs met CCA zou ik verwachten dat je wel 100Mbps moet kunnen halen, waar een audiostream ook wel doorheen gaat. ;)

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
TommieW schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 17:52:
[...]

Zelfs met CCA zou ik verwachten dat je wel 100Mbps moet kunnen halen, waar een audiostream ook wel doorgeen gaat. ;)
Met CCA kan zelfs dat na een aantal meter een probleem zijn ;)
Met de 10 meter kabel van de Action zegt Windows '1Gbit/s' terwijl ik ze heb gehad die niet boven de 200Mb/s kwamen...
Koppel twee van die kabels aan elkaar en zelfs 100Mb/s wordt een probleem.

Fixing things to the breaking point...

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:17:
Is echt de moeite waard om eens te proberen, streamen klinkt nu zoveel mooier, ook het beeld heeft er baar bij als ik films stream.
Ik word heel verdrietig als ik dit soort reacties lees. Ik snap dat audiofilie gebaseerd is op emotie, maar wanneer mensen UTP kabels van €149 gaan aanraden, trek ik voor mezelf de streep.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-11 09:13

Kabouterplop01

chown -R me base:all

offtopic:
[quote] ADSL signaal is toch analoog?[/quote]
Hoe beredeneer je die gedachte?
Asymetric Digital Subscriber Line is de betekenis.
Dus misschien als ik je gedachte snap, dat ik dan wat kan leren.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Kabouterplop01 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 19:06:
offtopic:
[quote] ADSL signaal is toch analoog?[/quote]
Hoe beredeneer je die gedachte?
Asymetric Digital Subscriber Line is de betekenis.
Dus misschien als ik je gedachte snap, dat ik dan wat kan leren.
Dsl is gemoduleerd op een draaggolf. Vandaar dat het broadband heet. In tegenstelling tot ethernet, wat baseband is en niet gemoduleerd word op een draaggolf. (Vandaar 1000base).

Edit: Het is overigens maar net wat je analoog en digitaal noemt. De data die overgedragen wordt is natuurlijk binair, maar als je met een oscilloscoop op de lijn kijkt, zul je bij ethernet blokpatronen zien, terwijl dsl een sinusvorm zal hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door JackBol op 20-01-2018 19:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet alleen dat ik duidelijk verschil hoor, echt waar ! :)
Veel meer detail, rust, hoor nu stemmen en instrumenten beter, ook meer dynamiek en meer punch.

Lees dit maar eens;
http://meicord.de/index.php?id=128&L=3

http://www.qualityhifi.nl...door_Marc_van_Berlo_.html

https://www.audiomaat.nl/...d-opal-lan-utp-kabel.html

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
TommieW schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:14:
[...]

Op zich is ADSL inderdaad analoog. .........
Is dat zo?
De betekenis van ADSL is Asymmetric Digital Subscriber Line. Dat is toch lijkt me tegenstrijdig daarmee?

Verwijderd

Topicstarter
op papier welja, ik heb hier dan ook geen uitleg voor.
Deze kabel zou in de tests alle andere ver achter zich laten.
Ook krijg je bij deze kabel een individueel testblad, mbt jouw gekochte kabel.
ik heb de kabel echter 2de hands gekocht om eens te proberen, de prijs stond ook mij tegen.
Nu ik dit heb gehoord ben ik toch van plan meer kabels van dit merk te nemen.

Is zeker de het geld waard!

De stekkers zijn van grote kwaliteit, dan heb ik het nog niet over de kabel, voelde zo stevig aan.
nog nooit zo'n utp kabel gezien, terwijl ze bij mij op het werk draka cat6 ftp met extra bescherm mantel hebben liggen. (voor vochtige ruimtes en fabriekshallen e.d.
Deze draka had ik ook thuis liggen, tot nu.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2018 19:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
voor mij (persoonlijk) is dit DE upgrade van het jaar...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2018 19:40 ]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:53
Haha, dit is toch gênant.
Een beetje hetzelfde verhaal als mensen die dezelfde cola uit een coca cola blikje lekkerder vinden...

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 19:39:
Ook krijg je bij deze kabel een individueel testblad, mbt jouw gekochte kabel.
Voor analoge signalen is dit zinvol, maar een digitaal signaal heeft gewoon een tolerantie en een drempel voor signaaloverdracht.

Als je echt zo kritisch bent, kan je je beter gaan focussen op de bit error rate van je nic en de ecc van je geheugen. Daar vallen een stuk meer bits om dan in utp kabel van €5 of €150.

Edit: nog meer feitjes: utp heeft een bit error rate (ber) van 10^12. Dat betekent dat volgens de spec er statistisch gezien 1 op de 1000 miljard bitjes omvalt.
Je spotify signaal is 320kbps. Dat betekent dat er 1 bit per 500.000 afgespeelde minuten niet goed doorkomt.

Statistisch gezien onmogelijk dat je dat hoort.

[ Voor 23% gewijzigd door JackBol op 20-01-2018 19:54 ]

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:25
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:17:
Indien je een foto bekijkt van je vriend(in) op je nas, ziet hij/zij er dan ook jonger/beter uit?
Zou wel moeten, als je verhaal klopt.

Verwijderd

Topicstarter
jullie hoeven het niet met me eens te zijn of gelijk te geven.
daar ben ik niet op uit
ik wilde dit alleen uit goede bedoelingen met jullie delen.
voor diegene die er wel iets aan heeft.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
De originele vraag is opgelost en om te voorkomen dat dit topic verder uit de hand loopt, komt hier een slotje op.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.