Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:13
Steeffoon schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:59:
Was vandaag in de buurt van de grens met Duitsland (nabij Nieuw-Schoonebeek of all places). Even de grens overgelopen. KPN stopte ermee, althans, de telefoon zei 5G, maar in werkelijkheid gebeurde er niets. Netwerkselectie op automatisch en zoals verwacht gebeurde er weer niks (net als voorheen, meerdere toestellen). Dus ik wil handmatig op Telekom zetten, na wat laden krijg ik de melding 'geen verbinding'. Ook O2 doet het niet. Vodafone lijkt nooit een probleem in Dld. Maar automatisch overspringen ho maar... Ik dacht dat we in 2025 leven, maar KPN lijkt het nog niet helemaal te snappen.
In Gronau heb ik dezelfde ervaring, Vodafone is degene waar ik zeker van weet dat het werkt als ik handmatig een netwerk selecteer. Maar automatisch overgaan van KPN naar een Duits netwerk gebeurt niet...(meestal ben ik na 30 min wel weer terug aan de Nederlandse kant, maar als ik geen netwerk selecteer blijf ik op geen service of sporadisch KPN Edge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

Ook mensen met deze roaming ervaring rond Bocholt, Anholt, Emmerich? Tussen grens en autobahn A3? Want we willen eigenlijk weer terug naar KPN vanaf Vodafone en de problematiek die wij hebben met de Vodafone roaming. Van Nederland naar Duitsland (ook antenne's onderling in Duitsland), van Duitsland naar Oostenrijk en van Oostenrijk naar Italië. Ik was blij dat ik in Spotify veel playlists had gedownload. Maar natuurlijk ook bij de wekelijkse boodschappen en tanken, binnen 5 minuten van huis al geen verbinding meer hebben is niet ideaal :)

[ Voor 75% gewijzigd door CreativeS op 18-10-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13:50
Pilovali schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:00:
[...]

Simyo klantenservice geeft het volgende bij mij aan:
"Dat komt omdat niet elk buitenlands netwerk een automatische samenwerking (roamingafspraak) heeft. Je telefoon weet dan niet zeker welk netwerk hij moet pakken. Daarom moet je soms zelf eentje kiezen."

M'n telefoon ging aardig snel naar VF DE toe, maar een week geleden duurde het zo 10 minuten. Is voor mij geen punt aan vast te knopen.
Klantenservice heeft dus zelf ook geen idee 8)7

Vraag me serieus af of er überhaupt nog wel iemand met kennis werkt bij KPN/Simyo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:01
zwaargeschapen schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:38:
[...]

Klantenservice heeft dus zelf ook geen idee 8)7

Vraag me serieus af of er überhaupt nog wel iemand met kennis werkt bij KPN/Simyo.
Oh jawel, soms moet je net de juist treffen. Maar 9 vd 10 is copy-paste uit een KB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:21
Hoe staat het eigenlijk met de seamless voice handover feature die er in het 3G tijdperk bestond?
Bestaat dit nog steeds in NL? En is dit al mogelijk met VoLTE/VoNR?
Het lijkt i.i.g. niet dat dit nu op 4G/5G werkt, anders had je die momenten zonder bereik niet mogen verwachten bij het overgaan van de grens. En 3G is niet meer te testen want dat heeft KPN niet meer. Heeft KPN überhaupt toentertijd zo’n seamless voice handover feature gehad op 3G? (en 2G, als dat al kon). Of was dat toen enkel T-Mobile NL met hun DE zus en Vodafone NL met hun DE zus?

Misschien dat het implementeren hiervan de grootste roaming handover problemen aan de BE/DE grens fixt. :)
Hoe ervaren onze zuider en oosterburen dit eigenlijk als zij de grens met NL oversteken, bestaat er bij hun een soortgelijk probleem met handovers op KPN? Want dan zou het ook wel echt een technisch aspect hebben, ipv enkel commercieel zoals nu wel hier de consensus lijkt te zijn.

Ik kan in ieder geval wel stellen dat een O2 UK sim geen handover issues ervaarde van KPN naar O2 DE (misschien heeft Telefonica natuurlijk meer voorkeur dat je op een van hun dochternetwerken roamt, zoals Vodafone volgens mij ook heeft).

Anders zou de EU wellicht toch de roam like home wetgeving moeten updaten met meer technische regels over roaming, want ik neem voor het gemak even aan dat aan roaming handover niet werd gedacht, toen ze in Brussel de roaming regels opstelde.

[ Voor 16% gewijzigd door AlesT op 18-10-2025 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:01
AlesT schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:52:
Hoe staat het eigenlijk met de seamless voice handover feature die er in het 3G tijdperk bestond?
Het lijkt i.i.g. niet dat dit nu op 4G/5G werkt, anders had je die momenten zonder bereik niet mogen verwachten bij het overgaan van de grens. En 3G is niet meer te testen want dat heeft KPN niet meer. Heeft KPN überhaupt toentertijd zo’n seamless voice handover feature gehad op 3G? (en 2G, als dat al kon). Of was dat toen enkel T-Mobile NL met hun DE zus en Vodafone NL met hun DE zus?

Misschien dat het implementeren hiervan de grootste roaming handover problemen aan de BE/DE grens fixt. :)
Hoe ervaren onze zuider en oosterburen dit eigenlijk als zij de grens met NL oversteken, bestaat er bij hun een soortgelijk probleem met handovers op KPN? Want dan zou het ook wel echt een technisch aspect hebben, ipv enkel commercieel zoals nu wel hier de consensus lijkt te zijn.

Ik kan in ieder geval wel stellen dat een O2 UK sim geen handover issues ervaarde van KPN naar O2 DE (misschien heeft Telefonica natuurlijk meer voorkeur dat je op een van hun dochternetwerken roamt, zoals Vodafone volgens mij ook heeft).

Anders zou de EU wellicht toch de roam like home wetgeving moeten updaten met meer technische regels over roaming, want ik neem voor het gemak even aan dat aan roaming handover niet werd gedacht, toen ze in Brussel de roaming regels opstelde.
Ik heb nog nooit een handover gehad tijdens het bellen. Ik bel ook niet vaak in de buurt van de grens, maar dat heeft bij mij iig nog nooit gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:14
Vanavond bij Nijmegen de grens over gegaan naar Duitsland en even een scherm opname gemaakt wat KPN deed. Na 10 minuten nog geen service dus zelf maar even alle 3 de netwerken geprobeerd en kwam enkel op Vodafone.

YouTube: KPN grens overgang naar Duitsland

Later bij Rees op de A3 nog eens getest en daar kwam ik wel op Telekom maar o2 werkte enkel met 2G.

Wat nog wel mooi is om te zien is de Odido sim die automatisch naar Telekom overschakelt en toen het bereik met Telekom even minder was automatisch naar O2 over ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:25
CreativeS schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:13:
Ook mensen met deze roaming ervaring rond Bocholt, Anholt, Emmerich? Tussen grens en autobahn A3? Want we willen eigenlijk weer terug naar KPN vanaf Vodafone en de problematiek die wij hebben met de Vodafone roaming. Van Nederland naar Duitsland (ook antenne's onderling in Duitsland), van Duitsland naar Oostenrijk en van Oostenrijk naar Italië. Ik was blij dat ik in Spotify veel playlists had gedownload. Maar natuurlijk ook bij de wekelijkse boodschappen en tanken, binnen 5 minuten van huis al geen verbinding meer hebben is niet ideaal :)
Met roaming zit je met Odido het beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
ikbenjoeri schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:53:
[...]

Met roaming zit je met Odido het beste
Het gedoe met roaming en vastlopende data verbinding doet mij binnenkort de overstap maken. Ben benieuwd hoe daar de ervaring zal zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:25
Rub147 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:09:
[...]

Het gedoe met roaming en vastlopende data verbinding doet mij binnenkort de overstap maken. Ben benieuwd hoe daar de ervaring zal zijn ;)
Liever x aantal storingen bij Odido, dan telkens geen data of gedoe met roaming. Storing lost zichzelf op maar vastlopende data niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:21
Nou, Odido heeft ook wel wat eigenaardigheden hoor met roaming, binnen de EU met enige regelmaat geen HD voice, en buiten de EU kunnen de kosten onverklaarbaar hoog zijn (b.v. in Zuid Amerika 1 minuut bellen naar NL is tussen €1-1,25 bij KPN/VF, maar €1,89- bij Odido, gewoon bijna het dubbele).
Ook zijn überhaupt de roamingtarieven niet zo gemakkelijk te vinden bij Odido, je moet per se je 06 nummer opgeven als het wilt opzoeken op hun website, het zit heel erg verborgen.
Niet zo netjes als je als potentiële klant Odido wilt vergelijken met de rest en dus geen 06 nummer hebt bij Odido.

Maar ik realiseer me natuurlijk dat het gros van de consumenten totaal niet roaming meeneemt in het vergelijken van mobiele abonnementen & providers, ook niet deze roaming handover issues of het wel/niet ondersteunen van VoLTE roaming en/of HD Voice.

Maar goed, daar zitten we hier toch ook op Tweakers voor. :)

[ Voor 13% gewijzigd door AlesT op 19-10-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:35
AlesT schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:46:
Ook zijn überhaupt de roamingtarieven niet zo gemakkelijk te vinden bij Odido, je moet per se je 06 nummer opgeven als het wilt opzoeken op hun website, het zit heel erg verborgen.
Niet zo netjes als je als potentiële klant Odido wilt vergelijken met de rest en dus geen 06 nummer hebt bij Odido.

Maar ik realiseer me natuurlijk dat het gros van de consumenten totaal niet roaming meeneemt in het vergelijken van mobiele abonnementen & providers, ook niet deze roaming handover issues of het wel/niet ondersteunen van VoLTE roaming en/of HD Voice.
Wat betreft hdvoice, dat werkt in Nederland al niet altijd lekker tussen telefoons en providers dus dat is wat mij betreft luxe (maar is vast persoonlijk)

Wat betreft je 06 nummer kan elk abonnement en contract natuurlijk andere kosten hebben. Maar zie dat het voor nieuwe klanten vast ergens verstopt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:18
Het Duitse mobiele net is in de grensgebieden sowieso gewoon ruk. Daar gaat geen DTAG, o2, of Vodafone je bij helpen. Andere kant op gaat helemaal prima, ik ben nauwelijks de grens voorbij of mijn Telekom SIM staat al op KPN of T-Mobile.

Ik zou mijn auto er zeker niet voor stilzetten bij de eerste pomp na de grens om daar te gaan klooien met handmatige netwerkinstellingen, dat gaat allemaal vanzelf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rub147
SampleUser schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:08:
Het Duitse mobiele net is in de grensgebieden sowieso gewoon ruk. Daar gaat geen DTAG, o2, of Vodafone je bij helpen. Andere kant op gaat helemaal prima, ik ben nauwelijks de grens voorbij of mijn Telekom SIM staat al op KPN of T-Mobile.

Ik zou mijn auto er zeker niet voor stilzetten bij de eerste pomp na de grens om daar te gaan klooien met handmatige netwerkinstellingen, dat gaat allemaal vanzelf.
De voorbeelden die hier aangehaald worden zijn gewoon steden. Daar hebben alle drie de Duitse providers prima 5G dekking. Het probleem is dus dat het niet vanzelf gaat, pas na een hele lange tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
Ik kan weinig over Bocholt en Rees zeggen maar als “home”-klant heb ik ook in Gronau nooit goed bereik gehad. Verbaast me niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:00

Steeffoon

Smartphone-nerd

Pilovali schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:00:
[...]

Toevallig mijn post hierboven gezien? We namen denk ik dezelfde route 😅

Simyo klantenservice geeft het volgende bij mij aan:
"Dat komt omdat niet elk buitenlands netwerk een automatische samenwerking (roamingafspraak) heeft. Je telefoon weet dan niet zeker welk netwerk hij moet pakken. Daarom moet je soms zelf eentje kiezen."

M'n telefoon ging aardig snel naar VF DE toe, maar een week geleden duurde het zo 10 minuten. Is voor mij geen punt aan vast te knopen.
Echt een raar antwoord van de klantenservice. Geloof er echt geen snars van 🥲

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrhp
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 17:33
Gisteren ook weer wat meegemaakt. Na de finish van de marathon van Amsterdam haalde ik mijn kleding + telefoon op en probeerde familie te bereiken die daar ergens rondliepen. Niet menen dat KPN mij een data verbinding gaf. Ja, het was druk rondom het Olympisch Stadion maar bellen of appen ging helemaal niet. Uiteindelijk ben ik geholpen door een omstander wiens hotspot (Odido) ik kon gebruiken. Mijn familie had ook 0 problemen op Odido. Dit was niet de eerste keer dit jaar dat ik meemaak dat KPN de boel niet op orde heeft op drukke plekken in vergelijking met Odido, op festivals dit jaar had ik hetzelfde.

In december gaat mijn nummer over naar Odido. Dat was eerst met lichte tegenzin, maar intussen kijk ik er naar uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De hele buitenland-situatie die hier wordt geschetst is wel extremer dan zoals ik die meemaak. Ik kom automatisch op Telekom in Limburg over de grens. Op die plek is er weinig Vodafone/O2. Overigens ben ik geen zware data-gebruiker dus misschien speelt dat nog mee? Het zeer langzaam overschakelen bij de grens en dan bijvoorbeeld 10-15 minuten niet iemand kunnen terugbellen na een verloren gesprek is wel extreem frustrerend. Dus ja ik ben wel eens bij een tankstation gestopt om handmatig te switchen...

Na een vliegreis lijkt dit wel beter te zijn trouwens, maar bijvoorbeeld in Argentinië had ik pas na het uitstappen een netwerk. Bij het landen/taxiën maakte hij geen verbinding, en na het parkeren aan de gate alleen Personal AR (Telecom Argentina) waar je met KPN niet op mag ondanks dat ze hem wel op hun lijst vermelden.

Bij KPN merk ik in NL ook dat data soms stroef loopt in grote steden. Soms is tijdens het bellen data totaal onbruikbaar omdat de telefoon geen CA doet tijdens het bellen en omdat je naar een lagere band wordt gezet en niet snel terug omhoog switcht.

Op dezelfde plek kan ik ofwel geen data hebben ofwel 500+ Mbps halen puur omdat ik op een te drukke band blijf hangen terwijl een snellere wel beschikbaar is.

Dus ja, wel allemaal problemen, maar het zijn dan wel first world problems :+

PS: mensen die Odido aanprijzen voor roaming, houd er wel rekening mee dat Odido het niet doet in Comoren, Eritrea, Liberia, Libië, Mauritanië, Soa Tomé en Principe, Sint-Helena, Ascension, Tristan da Cunha, Somalië, Swaziland, Westelijke Sahara, de Cookeilanden, Micronesië, Fiji, Kiribati, Nauru, Niue, Palau, Papoea-Nieuw-Guinea, de Marshalleilanden, Samoa, de Salomonseilanden, Tonga, Tuvalu, Nieuw-Caledonië, Frans-Polynesië, Guyana, Turkmenistan ennnn Noord-Korea :+
(btw ook geen data in Bhutan, Cambodja, Laos, Malediven, Oost-Timor, Syrië)

KPN doet het op vrijwel al deze plekken wel. Maar de gemiddelde tweaker is wellicht niet zo'n avontuurlijke reiziger dat dit een probleem is ;)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

Hmja, je kan het wel vergoelijken en proberen te nuanceren… maar als je data nodig hebt voor je carplay is het gewoon klote dat het zolang duurt. Simpel. Niets meer, niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:20
CreativeS schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:13:
Hmja, je kan het wel vergoelijken en proberen te nuanceren… maar als je data nodig hebt voor je carplay is het gewoon klote dat het zolang duurt. Simpel. Niets meer, niets minder.
Odido pakken als fatsoenlijke en snelle roaming in Europa voor jou van belang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

Nee, dan blijf ik wel bij Vodafone. Anders is het van de regen in de drup, overal is wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13:50
CreativeS schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:50:
Nee, dan blijf ik wel bij Vodafone. Anders is het van de regen in de drup, overal is wel wat.
Dat is ook mijn overweging geweest.

KPN: onbetrouwbare roaming, met kleine kinderen vind ik dat onacceptabel als je in het buitenland bent. Hier bewijs dat KPN het niet gaat oplossen.

Odido: niet altijd HD voice, kan echt niet meer in 2025. Ook SMS (MFA) lijkt er onbetrouwbaarder te zijn dan bij de andere providers.

Vodafone: doorgaans iets lagere snelheden maar heeft geen last van bovenstaande issues.

Pick your poison :)

[ Voor 19% gewijzigd door zwaargeschapen op 20-10-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-10 22:26
Het valt mij op dat ik de laatste tijd steevast problemen met mijn KPN sim ervaar als ik de Duitse grens passeer. Mijn telefoon heeft een dual-sim. De KPN sim heeft al snel geen verbinding meer, maar de Simyo SIM gaat automatisch roamen op een ander netwerk.

Ik vind dit vreemd, want Simyo is een dochterbedrijf van KPN en zit op het KPN-netwerk. De Android instellingen voor beide SIM-kaarten zijn vergelijkbaar. Waarom lukt het met Simyo wel en KPN niet op hetzelfde toestel?

Het gaat echt elke keer mis. Als ik de KPN simkaart even uitschakel en vervolgens opnieuw inschakel weet hij vaak wel middels roaming op een ander netwerk te verbinden. Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
AlesT schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:52:
Geen idee wat de seamless voice handover feature precies is, maar ik heb voor mijn werk heel veel kilometers tussen Nederland en Duitsland afgelegd en veelvuldig in de auto gebeld. Voor enkele jaren terug kon ik een gesprek voeren in Nederland en als ik de Duitse grens over ging dan kon ik na enige tijd horen dat de kwaliteit van de verbinding slechter werd, maar het bleef dan nog wel werken. Ik weet alleen niet of er dan een handover is geweest tussen twee netwerken of dat er werd teruggeschakeld op een andere techniek voor langere afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
Pilovali schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:31:
Ik heb nog nooit een handover gehad tijdens het bellen. Ik bel ook niet vaak in de buurt van de grens, maar dat heeft bij mij iig nog nooit gewerkt.
Ik heb heel veel nabij de grens en tijdens het passeren van de grens gebeld. Hoe weet je of er een handover is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
Roy Tollenaar schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:49:
Vanavond bij Nijmegen de grens over gegaan naar Duitsland en even een scherm opname gemaakt wat KPN deed. Na 10 minuten nog geen service dus zelf maar even alle 3 de netwerken geprobeerd en kwam enkel op Vodafone.

YouTube: KPN grens overgang naar Duitsland

Later bij Rees op de A3 nog eens getest en daar kwam ik wel op Telekom maar o2 werkte enkel met 2G.

Wat nog wel mooi is om te zien is de Odido sim die automatisch naar Telekom overschakelt en toen het bereik met Telekom even minder was automatisch naar O2 over ging.
Mooi in beeld gebracht @Roy Tollenaar, je filmpje illustreert ongeveer wat ik ook ervaar met mijn dual-sim smartphone. Alleen heb ik een KPN en Simyo sim. De KPN sim verliest in Duitsland op een gegeven moment het KPN netwerk en verbind niet met andere beschikbare netwerken. De Simyo sim schakelt wel vlot over van het KPN netwerk naar een netwerk van een Duitse provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:42
Ik zit al jaren bij Vodafone (zakelijk). Roaming in duitsland wisselend succes. Nu zat ik te kijken om over te stappen naar kpn. Maar blijkbaar zitten ze niet op klanten te wachten. Als ik kon verlengen bij Vodafone werd ik altijd netjes gebeld en viel er altijd wat te onderhandelen. Gratis wat meer data, datasim, nog een eurootje eraf. Geeft een idee dat je als klant gewaardeerd word. Maar kpn? Nee hoor, op de site kan je bestellen. Extras doen we niet aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Wouter36 op 21-10-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:31
Wouter36 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:45:
Ik zit al jaren bij Vodafone (zakelijk). Roaming in duitsland wisselend succes. Nu zat ik te kijken om over te stappen naar kpn. Maar blijkbaar zitten ze niet op klanten te wachten. Als ik kon verlengen bij Vodafone werd ik altijd netjes gebeld en viel er altijd wat te onderhandelen. Gratis wat meer data, datasim, nog een eurootje eraf. Geeft een idee dat je als klant gewaardeerd word. Maar kpn? Nee hoor, op de site kan je bestellen. Extras doen we niet aan.
Of je belt natuurlijk zelf even. Tis niet dat bedrijven met abbonementen vaak pro-actief klanten gaan benaderen he, want ja anders moet er weer korting tegen aan.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:42
Ik had gebeld. Het is mij prima hoor, maar aan een beetje klantenbinding kan wel gedaan worden toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:29
Wouter36 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:24:
Ik had gebeld. Het is mij prima hoor, maar aan een beetje klantenbinding kan wel gedaan worden toch.
Mijn ervaring met KPN zakelijk is dat ze naar track record kijken. Voor directe korting kun je beter via een business partner gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:39
KPN heeft weer een update in het Antenneregister geplaatst. Ze gaan rustig door met de ombouw/upgrade voor 3500MHz. Deze maand een goede 50 sites omgebouwd. Behalve dat weinig bijzonderheden.

https://antennekaart.nl/k...13ce80e245d&providers=kpn

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
Lol, dat was me toevallig gisteren opgevallen toen ik naar het centrum fietste en netmonster aan had. Niet helemaal zonder reden: laatste tijd een aantal keer een sms van Kpn dat er gewerkt werd aan de mobiele masten in de buurt.

Edit; en er staat een site nog niet op de kaart die wel om is, volgens mijn Netmonster logs.

[ Voor 17% gewijzigd door Hmmbob op 23-10-2025 22:30 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• domi10
  • Registratie: April 2018
Ik ben voor het eerst sinds een lange tijd een dag naar Duitsland geweest met twee particuliere abonnementen van KPN (van mij en mijn reisgenoot). Ik had geen tijd voor uitgebreide tests, maar op basis van wat hier eerder werd beschreven, is mij ook opgevallen hoe verschillend toestellen met abonnementen van KPN daar werkten.

Mijn iPhone met een abbo en simkaart van een paar maanden oud: zodra ter hoogte van Emmerich 5G van KPN zwak werd, schakelde de telefoon binnen een paar seconden automatisch over naar Vodafone.de. Het toestel bleef de hele tijd op Vodafone met een stabiele 4G/5G-verbinding. Ik heb geprobeerd handmatig te verbinden met O2 en Telekom, maar dat lukte niet binnen een paar minuten. Bij het teruggaan naar automatische netwerkselectie kwam ik binnen een paar seconden weer terug op Vodafone.de.

iPhone met een abbo en simkaart van een paar jaar oud (van mijn reisgenoot): de telefoon ging eerst van 5G naar 2G van KPN en bleef daar de hele tijd op zitten totdat ergens ter hoogte van Rees de dekking van KPN echt op was. Het toestel had eerst een paar minuten geen verbinding en toen pas verbond die met Vodafone.de (later gaf die voorkeur aan O2). Met dit toestel had mijn reisgenoot vaker momenten zonder data, ook op plekken waar mijn toestel zonder problemen werkte. We hebben niet geprobeerd handmatig met Telekom te verbinden.

Conclusie: de ervaring met mijn telefoon was veel beter, met een snelle schakeling naar Vodafone.de en een sterke voorkeur voor dat netwerk. Het enige duidelijke verschil aan onze kant zat in de leeftijd van simkaarten en abonnementen (een paar maanden versus een paar jaar oud), maar of dat een verklaring voor de verschillende ervaringen kan zijn, durf ik niet te zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door domi10 op 23-10-2025 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:29
domi10 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:29:
Ik ben voor het eerst sinds een lange tijd een dag naar Duitsland geweest met twee particuliere abonnementen van KPN (van mij en mijn reisgenoot). Ik had geen tijd voor uitgebreide tests, maar op basis van wat hier eerder werd beschreven, is mij ook opgevallen hoe verschillend toestellen met abonnementen van KPN daar werkten.

Mijn iPhone met een abbo en simkaart van een paar maanden oud: zodra ter hoogte van Emmerich 5G van KPN zwak werd, schakelde de telefoon binnen een paar seconden automatisch over naar Vodafone.de. Het toestel bleef de hele tijd op Vodafone met een stabiele 4G/5G-verbinding. Ik heb geprobeerd handmatig te verbinden met O2 en Telekom, maar dat lukte niet binnen een paar minuten. Bij het teruggaan naar automatische netwerkselectie kwam ik binnen een paar seconden weer terug op Vodafone.de.

iPhone met een abbo en simkaart van een paar jaar oud (van mijn reisgenoot): de telefoon ging eerst van 5G naar 2G van KPN en bleef daar de hele tijd op zitten totdat ergens ter hoogte van Rees de dekking van KPN echt op was. Het toestel had eerst een paar minuten geen verbinding en toen pas verbond die met Vodafone.de (later gaf die voorkeur aan O2). Met dit toestel had mijn reisgenoot vaker momenten zonder data, ook op plekken waar mijn toestel zonder problemen werkte. We hebben niet geprobeerd handmatig met Telekom te verbinden.

Conclusie: de ervaring met mijn telefoon was veel beter, met een snelle schakeling naar Vodafone.de en een sterke voorkeur voor dat netwerk. Het enige duidelijke verschil aan onze kant zat in de leeftijd van simkaarten en abonnementen (een paar maanden versus een paar jaar oud), maar of dat een verklaring voor de verschillende ervaringen kan zijn, durf ik niet te zeggen.
Dit is interessant, en idealiter zou je nu een SIM kaart wissel doen van je reisgenoot naar een nieuwe SIM kaart en dit tripje herhalen. Ik weet dat er limitaties zitten in oude SIM kaarten, op mijn werk hebben we een 100.000+ IoT sim kaarten in beheer van verschillende providers, en moeten soms SIM kaarten vervangen op verzoek van de providers omdat die op een bepaald moment anders stoppen te werken door veranderingen in hun netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:39
Hmmbob schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:29:
Lol, dat was me toevallig gisteren opgevallen toen ik naar het centrum fietste en netmonster aan had. Niet helemaal zonder reden: laatste tijd een aantal keer een sms van Kpn dat er gewerkt werd aan de mobiele masten in de buurt.

Edit; en er staat een site nog niet op de kaart die wel om is, volgens mijn Netmonster logs.
Wel al om? Welke is dat? Er zit vaak vertraging in de data die we binnenkrijgen, dus hij zal dan in de komende update meekomen

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
jk-5 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:33:
[...]

Wel al om? Welke is dat? Er zit vaak vertraging in de data die we binnenkrijgen, dus hij zal dan in de komende update meekomen
Heb je een plaatje via DM gestuurd. Iets met locatiegegevens van mijzelf enzo :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
swhnld schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:32:
[...]

Dit is interessant, en idealiter zou je nu een SIM kaart wissel doen van je reisgenoot naar een nieuwe SIM kaart en dit tripje herhalen. Ik weet dat er limitaties zitten in oude SIM kaarten, op mijn werk hebben we een 100.000+ IoT sim kaarten in beheer van verschillende providers, en moeten soms SIM kaarten vervangen op verzoek van de providers omdat die op een bepaald moment anders stoppen te werken door veranderingen in hun netwerk.
In principe zou het niet uit mogen maken, de voorkeursnetwerken op de simkaart kunnen op afstand geüpdate worden. Daardoor probeert je telefoon direct contact te maken met het goede netwerk. Misschien dat dat misgaat bij KPN?

Maar als dit niet mogelijk is door eoa fout of vendor issue, of als KPN dit niet actief doet, zou het idd kunnen dat een simkaartwissel het probleem oplost als daar een nieuwe lijst met netwerken op staat.

De link voor mensen met oude simkaarten is de volgende: https://www.kpn.com/service/mobiel/vervang-je-simkaart
Geen idee of de link voor iedereen werkt, maar wellicht lost het je probleem op.

Voor de die-hard Tweakers die dieper willen graven: de lijst is op geroote Android telefoons uit te lezen (hangt van je baseband etc. af). Of via usb simkaart lezertje waar je AT commando's naar kunt sturen. Nog een linkje daarover: https://onomondo.com/blog...-network-preference-list/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
Gisteren moest ik wat dieper Duitsland in en heb ik bewust niet handmatig een netwerk geselecteerd. Enkele kilometers voor Rheine kreeg ik weer bereik, dit keer geen Vodafone DE maar Telekom. Dit was hemelsbreed 20+km van de Nederlandse grens en heeft bijna 25 minuten geduurd. Heb nog een "oud" unlimited abo op een eSim icm een iPhone 16 Pro. Een tweede sim ging met 1 a 2 min geen service over van Odido naar O2.

Dit was ook m'n laatste update hier, vanaf maandag zit ik bij Odido (ik weet het, Odido heeft ook z'n gebreken...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:34:
Maar als dit niet mogelijk is door eoa fout of vendor issue, of als KPN dit niet actief doet, zou het idd kunnen dat een simkaartwissel het probleem oplost als daar een nieuwe lijst met netwerken op staat.

De link voor mensen met oude simkaarten is de volgende: https://www.kpn.com/service/mobiel/vervang-je-simkaart
Geen idee of de link voor iedereen werkt, maar wellicht lost het je probleem op.
Nope, na inloggen met telefoonnummer en SMS code krijg je dit, als je geen "oude sim" hebt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmLK7rJnLXcEZ3S0syM0qyfxJds=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kkeNJxDORkLXXgW9kpu14Ifp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rub147 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:41:
Gisteren moest ik wat dieper Duitsland in en heb ik bewust niet handmatig een netwerk geselecteerd. Enkele kilometers voor Rheine kreeg ik weer bereik, dit keer geen Vodafone DE maar Telekom. Dit was hemelsbreed 20+km van de Nederlandse grens en heeft bijna 25 minuten geduurd. Heb nog een "oud" unlimited abo op een eSim icm een iPhone 16 Pro. Een tweede sim ging met 1 a 2 min geen service over van Odido naar O2.

Dit was ook m'n laatste update hier, vanaf maandag zit ik bij Odido (ik weet het, Odido heeft ook z'n gebreken...).
Als het op een eSIM ook gebeurt zou je denken dat het toch een ander soort probleem is.
Misschien dat KPN ooit nog een keer prioriteit eraan gaat geven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:14
In Luxemburg gaat het roamen wel goed, kom snel op Post maar ook Tango en Orange werken prima. Lijkt dus echt een probleem in Duitsland te zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRqgHuZOYBeVcJwQHHj7zLStU6A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6p2oqmKryszQxByO5bH02eQ4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi10
  • Registratie: April 2018
swhnld schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:32:
[...]

Dit is interessant, en idealiter zou je nu een SIM kaart wissel doen van je reisgenoot naar een nieuwe SIM kaart en dit tripje herhalen.
Toevallig weet ik dat mijn reisgenoot een jaar of vier geleden zijn simkaart heeft laten vervangen, omdat de vorige nog uit de oude Telforttijd kwam. Dus ik denk dat zijn huidige simkaart niet in aanmerking zal komen voor vervanging, maar het is zeker een goede tip voor een nieuwe test in de toekomst ;)

Overigens kom ik een paar keer per jaar in Polen. Volgens de website van KPN zou ik kunnen verbinden met vier netwerken, maar dat is zeker niet het geval. Met voorheen Simyo en nu KPN maakte ik in de meeste gevallen automatisch verbinding met Plus (het slechtste netwerk met het minste aantal masten). Ik kon zonder problemen handmatig verbinden met Play (veel betere dekking dan Plus, vooral buiten steden). Orange kwam ik sporadisch op en met T-Mobile heb ik nog nooit kunnen verbinden. Mijn ervaringen komen dan ook overeen met wat er in het eerder gedeelde sheet vermeld staat.
Pagina: 1 ... 51 52 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Mobiel, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: ~[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie