Hybride auto kopen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:59

sebasd

loopt op espresso

Hier nog een Auris TS-rijder. Over de techniek is alles wel gezegd geloof ik.

Vind het zelf een prima auto, compleet, zuinig, maar wel doods. Totaal 0 beleving, en ik verwacht elke keer bij het invoegen op de snelweg (zeker met een motor die nog niet helemaal warm is) een belletje en een melding 'cabin crew, please be seated for take-off'. Wat een herrie.

Zal dan ook blij zijn als ik later dit jaar iets anders kan gaan uitzoeken. Ik heb geen lol in het rijden in deze auto.

Verder is het een prima auto hoor, heeft me nooit in de steek gelaten, is ruim (ik heb 2 kleine kinderen, dus ik weet wat spullen meeslepen is) en zit goed in de spullen, maar ik verlang terug naar mijn Focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:24
Enorm bedankt voor jullie reacties!
En excuses voor mijn late reactie, lag namelijk gister knock-out op bed ivm griep en keelpijn.

Ik zie veel positieve reacties over de Toyota Auris en Prius, ik zal ze toevoegen aan mijn excel sheet.

Verder ben ik (tegenwoord) persoonlijk niet echt fan van de dieselmotoren, gezien benzine tegenwoordig bijna net zo goed presteert qua verbruik en onderhoud, Vergeet daarnaast natuurlijk niet de enorme wegenbelasting verschil (en ook wat meer milieuvriendelijker).

Even als voorbeeld:
Golf 7 diesel rijd gemiddeld "4L/100km"
Golf 7 benzine rijd gemiddeld "4.6L/100km"

Via http://www.benzinekosten-berekenen.nl/ kwam ik uit op 0.90cent verschil.

[ Voor 6% gewijzigd door zazadanger68 op 17-01-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
zazadanger68 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:35:
Golf 7 diesel rijd gemiddeld "4L/100km"
Golf 7 benzine rijd gemiddeld "4.6L/100km"
5.51€/100km
6.80€/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:24
jeroen3 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:35:
[...]

5.51€/100km
6.80€/100km
Via http://www.benzinekosten-berekenen.nl/ kwam ik uit op 0.90cent verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deethan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03-2023

deethan

the best is yet to come

De beste auto die ik ooit gehad heb, mijn vorige Prius III. In bijna 4 jaar tijd en met bijna 100.000 km is er zegge en schrijve buiten het reguliere onderhoud één setje wisserrubbers vervangen, en de condensor ivm steenslag, verder helemaal niks nada noppes.

Ik rij nu een Lexus IS300h, die bevalt meer dan uitstekend, of die net zo betrouwbaar gaat zijn als de Prius, dat zal de tijd uitwijzen..

"Push now for a Golden Age"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 22:41
Nog een Auris TS. Heb hem nu ruim 2 jaar (tweedehands gekocht) en heb er nu 92000km bij gereden (vooral snelweg en N-weg). Alleen regulier onderhoud gehad. Enige dat vervangen is zijn de wisserbladen. Verbruik is 5,2l/100km. In de winter wat meer, in de zomer wat minder. 4l/100km kan écht.
Dus wat mij betreft rij je diesel-verbruik tegen benzine wegenbelasting, met als voordeel dat als je minder gaat rijden je running-costs meteen dalen. Bij diesel blijven die altijd gelijk door het grote aandeel wegenbelasting.

Nadeel ten opzichte van diesel is wel de kortere onderhoudsinterval (iedere 15000 ipv 30000 bij de Skoda die ik daarvoor had).
Voordeel vind ik dat er geen distributieriem hoeft te worden vervangen iedere 120.000 geen ellende meer met roetfilter, EGR, turbo, injectoren, vliegwiel. Koppeling hoeft ook nooit vervangen. Er kan gewoon veel minder stuk. De aandrijflijn van Toyota is saai, maar ongelooflijk betrouwbaar.
Ik vind de CVT heel comfortabel, omdat hij lineair versnelt. Geen vergelijk met een automaat of gerobotiseerde handbak. De CVT is wel rumoerig als je het gas flink intrapt, maar als je gewoon kruist is hij juist heel stil, ook op de snelweg, omdat het toerental niet gekoppeld is aan de snelheid, maar aan de vermogensvraag.
De geluidsisolatie van de Auris is wel matig: vrij veel bandengeruis vooral op slecht asfalt.
Verder is het gewoon een comfortabele auto (zeker in Lease-Pro versie) met goede stoelen. Hij rijdt niet heel spannend, maar om lange afstanden af te leggen is hij perfect.
Een Prius is ruimer op de achterbank, maar mijn kinderen klagen niet. De koffer is wel veel groter dan die van een Prius (2 of 3), omdat het accupakket onder de achterbank zit ipv onder kofferbak in de Prius.

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCMG
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-08-2024
Eind 2016 was het tijd om onze focus clipper van 2009 (diesel) te vervangen. Omdat ik het wel echt gehad heb met die rotte egr kleppen en dat ellendige roetfiltergedoe op de jaarlijkse keuring, bij de Toyota dealer langs om proefritten te maken met verschillende hybrides. De Auris TS vond ik aangenaam rijden, alleen de eco stand vond ik wat sloompjes, normaal stand was beter, en in sportstand komt hij lekker weg. Het geluid in de wagen was soms wel storend, maar al bij al, een fijne comfortabele wagen met voldoende binnenruimte.
Heb dan nog getwijfeld over de Auris TS en de knappe CHR. Die laatste viel al wel direct af wegens te krappe hoofdruimte.
Na enkele proefritten en wat aandringen van m'n wederhelft is het dan uiteindelijk de RAV4 geworden. Geen minuut spijt van gehad, ook fluisterstil in de cabine.
Rijden sinds maart 2017 gemiddeld 1:16 en ietsje meer verbruik nu in de winter.
Die CVT was ook nieuw voor ons en het begin was het dus even zoeken qua dosering van het gaspedaal in combinatie met de aangepaste rijstijl, maar nu zou ik echt niks anders meer willen.
Hebben vermogen genoeg achter de hand als het nodig is, maar verder rijden we er acceptabele (lees zuinige) snelheden mee.
Budget lag ook wel gevoelig hoger bij de RAV4 dan voor de Auris maar de 5 jaar garantie en 10 jaar op de batterij hebben ons toch overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:49
Doet Toyota nog aan automaat simulatie op de CVT of handmatig schakelen met flippers aan het stuur of de automaatpook? (nutteloos maar goed) zodat je het gevoel hebt in een ouderwetse automaat te rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:07
Enige wat mij tegenhoudt om mijn LPG auto in te ruilen voor een prius of Auris is de aanhanger. Nu hebben ze dat bij de 4e generatie wel voorelkaar (725kg ongeremd, wat erg goed is), maar die is nog maar 2 jaar op de markt.

Overigens zou ik zelf niet weer terug naar diesel willen, ik rijd met LPG de verbruikskosten van diesel zonder de toeslag op wegenbelasting en verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
SniperGuy schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 08:45:
Doet Toyota nog aan automaat simulatie op de CVT of handmatig schakelen met flippers aan het stuur of de automaatpook? (nutteloos maar goed) zodat je het gevoel hebt in een ouderwetse automaat te rijden?
Nop, je hebt CVT en daar heb je het mee te doen ;). Ook geen flippers. Nu moet ik zeggen dat alle mensen die ik ken met flippers zeggen dat ze die nooit gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Gisteren naar "het" Autosalon geweest en vooral geïntresseerd in de Auris Touring HSD...

Ruime koffer, goede zetels,,...
maar vooraan veel te claustrofobisch (+ slecht zicht naar buiten en overzicht vooraan) en achteraan zit ik met mijn hoofd altijd tegen de kant aan van het "plafond". Nogal lastig als er vaak mensen van 1m85 meerijden.

De kwaliteit van de gebruikte materialen (niet dat dat een prioriteit is) is echt niet ok vergeleken met bijna alle andere auto's waar we hebben ingezeten (en dat zijn er heel wat).
Dashboard layout was ook raar (veel te recht en te hoog) en ik kon het stuur niet ver genoeg naar me toe trekken.

Gaat het dus zeker niet worden, spijtig want motorisch heb ik er wel 100% vertrouwen in.

Dan maar een Prius II of III; kleinere koffer maar voor de rest veel ruimer en beter doordacht.
Is ook van in het prille begin doordacht als hybride, zonder compromissen.

Toen we opnieuw in onze Ford Focus Wagon uit 2008 instapte voelde ik me meteen weer thuis; ondanks diesel en ondanks 300k (met de "slechte" 1.6TDCI) nog steeds een betrouwbare en leuke auto om mee te sturen.
Ruimer vooraan, beter zicht op de weg, koffer is kleiner maar vierkant dus handiger voor bench van de hond,...

Is zowat de conclusie bij alle auto's die we bekeken hebben; ze maken bijna allemaal een station met een coupé-achtige daklijn achteraan. What's the point?
Of je moet een VAG station kopen; val nog liever dood.

Soms denk ik dat we gewoon beter een benzine FoFo zoeken en daar nog jaren mee rijden.

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-09 17:31
VincentH schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:41:
Een Prius is ruimer op de achterbank, maar mijn kinderen klagen niet. De koffer is wel veel groter dan die van een Prius (2 of 3), omdat het accupakket onder de achterbank zit ipv onder kofferbak in de Prius.
Bij een Prius 2 ligt de accu ook onder de achterbank, onder de laadvloer zit een hele grote bak waar veel boodschappen in kunnen en onder die bak ligt je thuiskomer, waar bij mij dan ook reservelampjes en gevarendriehoek bij liggen, niet dat je die driehoek nou nodig hebt of zo.... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:18
Sissors schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:03:
[...]

Nop, je hebt CVT en daar heb je het mee te doen ;). Ook geen flippers. Nu moet ik zeggen dat alle mensen die ik ken met flippers zeggen dat ze die nooit gebruiken.
In de auto's waar ik in heb gereden die het hadden gebruikte ik de flippers zelf inderdaad ook niet of nauwelijks. Met uitzondering van een Auris met MMT. Maar goed, laten we dat maar een missertje van Toyota noemen. Wat rijdt dat beroerd als je 'm zelf laat schakelen. Elke keer op de meest onverwachte momenten een klap naar voren omdat ie schakelt :+
Nee, dan schakelde ik liever zelf zodat ik daar op kon anticiperen. Kon ook met het pookje trouwens.

Wat dat betreft vind ik de CVT wel heerlijk hoor, het is gewoon traploos, waar je in een "gewone" automaat de overgangen nog wel voelt, ook al is het minimaal.
Aries.Mu schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:46:
Gisteren naar "het" Autosalon geweest en vooral geïntresseerd in de Auris Touring HSD...

Ruime koffer, goede zetels,,...
maar vooraan veel te claustrofobisch (+ slecht zicht naar buiten en overzicht vooraan) en achteraan zit ik met mijn hoofd altijd tegen de kant aan van het "plafond". Nogal lastig als er vaak mensen van 1m85 meerijden.

De kwaliteit van de gebruikte materialen (niet dat dat een prioriteit is) is echt niet ok vergeleken met bijna alle andere auto's waar we hebben ingezeten (en dat zijn er heel wat).
Dashboard layout was ook raar (veel te recht en te hoog) en ik kon het stuur niet ver genoeg naar me toe trekken.

Gaat het dus zeker niet worden, spijtig want motorisch heb ik er wel 100% vertrouwen in.

Dan maar een Prius II of III; kleinere koffer maar voor de rest veel ruimer en beter doordacht.
Is ook van in het prille begin doordacht als hybride, zonder compromissen.

Toen we opnieuw in onze Ford Focus Wagon uit 2008 instapte voelde ik me meteen weer thuis; ondanks diesel en ondanks 300k (met de "slechte" 1.6TDCI) nog steeds een betrouwbare en leuke auto om mee te sturen.
Ruimer vooraan, beter zicht op de weg, koffer is kleiner maar vierkant dus handiger voor bench van de hond,...

Is zowat de conclusie bij alle auto's die we bekeken hebben; ze maken bijna allemaal een station met een coupé-achtige daklijn achteraan. What's the point?
Of je moet een VAG station kopen; val nog liever dood.

Soms denk ik dat we gewoon beter een benzine FoFo zoeken en daar nog jaren mee rijden.
Als je inderdaad vaak mensen van 1,85 of langer mee neemt, dan is de Auris (TS) misschien niet de beste keuze nee. De Prius is wat dat betreft verrassend ruim achterin. Maar voor ons was dat juist weer geen optie gezien de kofferbakruimte. Aangezien onze kids nog zo jong zijn, verwacht ik over 6-8 jaar pas een probleem te krijgen met de beenruimte achterin. Tegen die tijd is er vast wel weer wat anders ;)
En die ene keer dat er een langer persoon mee gaat achterin, kan de stoel wel iets naar voren.

Dus ja, of dit een geschikte auto voor je is qua ruimte, hangt nogal af van de (gezins)situatie.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Bij Lexus doen ze het wel, heb het in een IS en NX ondervonden. Ik snap het nu alleen nog steeds niet, er is 0,0 schakelgevoel en er is geen verschil te merken of hij nu in zijn '1' of in zijn '6' staat.. Erg rare toevoeging als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Maar brengt helemaal het wheeng....wheeeeeng...wheeeeeeeeeeng....wheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeng gevoel aan de berijder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:03

Videopac

Rommelt wat aan.

Dit. Een Auris SportTouring is een prima rijdende, superbetrouwbare auto die ruim genoeg is voor een aanstaand gezin. Voor 14.000 euro kun je prima slagen: let even op de uitrusting die je belangrijk vindt. LeasePro is het meest compleet. Nadelen: CVT vind niet iedereen geweldig (als je het gewend bent is het fijner dan een gewone automaar, naar mijn mening) en navigatie is verouderd, via USB stick geen mappen. En wellicht image. Maar dat is het dan ook wel.

Volkswagen heeft veel problemen met TSI motoren, distributiekettingen, TDI's, olielekkages, DSG-bakken en nog meer ellende. Bovendien geeft de importeur vaak niet thuis waardoor jezelf de portemonnee helemaal om mag keren.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:03

Videopac

Rommelt wat aan.

"Handmatig" schakelen bij de pook en vooral ook die schakelflippers zijn de grootste onzin ooit. Elke moderne automaat schakelt zo goed en intelligent dat je daar zelf nooit op in hoeft te grijpen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Hyundai Ioniq Hybrid besteld, het 2018 model schijnt ook van de schakelflippers te hebben achter het stuur. Ik ben benieuwd maar verwacht eigenlijk dat ik het nooit ga gebruiken buiten die eerste keer uitproberen. Wel zit er een conventionele automaat met dubbele koppeling in, wellicht toch een ander gevoel dan een CVT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Videopac schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:31:
[...]

"Handmatig" schakelen bij de pook en vooral ook die schakelflippers zijn de grootste onzin ooit. Elke moderne automaat schakelt zo goed en intelligent dat je daar zelf nooit op in hoeft te grijpen.
Totdat je sportief door gaat poken, dan is het een must om zelf te "schakelen" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05
@zazadanger68

Probeer naar een schatting van de TCO te kijken i.p.v. aanschafprijs, die is irrelevant.

Elektrisch rijden zal voor jou absoluut het goedkoopst zijn als je thuis en op het werk kan laden (tegen aantrekkelijke tarieven). Zelfs als je hem nieuw koopt en €35k financiert kan je nog goedkoper uit zijn.

Is laden een probleem dan kan je diesel v.s. benzine overwegen.

Hieronder linkje naar mijn rekensheetje waarmee je kunt vergelijken mocht je dat willen (al 100x gedeeld maar als het iemand helpt why not). Wegenbelasting is nog 2017 tarief en zelf verzekering en schatting onderhoud invoeren.

https://docs.google.com/s...9oIiS--o/edit?usp=sharing

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1 2 Laatste