Hybride auto kopen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:05
Beste mede-tweakers gebruikers,

Even mijn situatie uitleggen:
Ik zit nu circa 3/4jaar in de detachering (met leaseauto) en ik ga binnenkort van baan wisselen (geen detachering meer), helaas biedt mijn nieuwe werkgever geen leaseauto waardoor ik een auto moet aanschaffen.

Woon-werk afstand is 100km(op en neer), helaas wordt er maar 0,09c p/km (max 30euro) vergoed maar daarboven op krijg ik nog circa 120euro mobiliteitsbudget uitgekeerd, dus in totaal 150euro p.m aan vergoeding.

Na wat speurtocht via Google klinkt een hybride auto heel interessant voor mijn situatie, waardoor ik toch wat kan besparen dankzij een hybride motor.

Gelukkig heb ik ook nog wat kunnen sparen waardoor mijn budget max €14.000,- is.
Natuurlijk kan ik voor €14.000,- geen nieuwe hybride auto kopen, dus ga ik voor een tweedehands.

Eisen auto:

Brandstof: Benzine/Hybride, Diesel/Hybride
Carrosserie: Sedan of SUV
Bouwjaar: 2013+
Extra: Leuke opties zoals parkeer sensor etc...
Overige: Kindvriendelijk(verwacht namelijk een kleine binnenkort)
Budget: €14.000

Mijn vraag nu is:

1. Kunnen jullie mij een hybride auto aanraden binnen mijn budget?
2. Rij je zelf toevallig in en hybride auto, wat is je ervaring qua verbruik en onderhoud?
3. Als je nog tips of tricks heb hoor ik het ook graag :)

Edit:
Iemand ervaring met de volgende auto's?
- Peugeot 508 Hybrid/Diesel
- Volkswagen Jetta Hybrid/Benzine

[ Voor 5% gewijzigd door zazadanger68 op 15-01-2018 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:08
Met dat budget en hybride eis zou ik zeggen: Lexus CT200h. Heeft het befaamde hybride systeem van de Toyota Prius maar dan gebouwd rond een Lexus onderstel en dat stuurt ontzettend fijn. Verbruik van rond de 1:20 haalbaar.

Ik haal zelf gemiddeld 1:22 maar dat is met veel 100 km/h snelwegen. Verder is de aandrijflijn ontzettend robuust, in de 2 jaar dat ik hem heb naast regulier onderhoud geen enkel probleem gehad en qua running costs dus redelijk voordelig. Eventueel zou je ernaast ook nog de Toyota Prius zelf of de Honda Civic Hybrid kunnen overwegen. Dit zijn ook twee degelijke auto's maar wel minder mooi IMHO.

Mocht je interesse hebben mijn CT200h staat te koop, om je een indruk te geven: https://www.autoscout24.n...5d-a74d-e053-e350040adc73.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:31
CT200h is een hatchback, geen sedan. Ik heb persoonlijk geen ervaring met de auto, maar ik kan me maarzo voorstellen dat kofferbakruimte een beperkende factor is aangezien TS ook al een SUV overweegt.

Ik vind het wel een hele mooie auto en voor die prijs eigenlijk de enige keus voor mij persoonlijk, de Civic en Prius zijn nou niet bepaald mooie auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-06 09:29
Davidshadow13 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:33:
Met dat budget en hybride eis zou ik zeggen: Lexus CT200h. Heeft het befaamde hybride systeem van de Toyota Prius maar dan gebouwd rond een Lexus onderstel en dat stuurt ontzettend fijn. Verbruik van rond de 1:20 haalbaar.
https://www.autoscout24.n...5d-a74d-e053-e350040adc73.
Ik ben afgeknapt op de Lexus CT200h door de kofferbakruimte: dat is echt niet veel :)

Ik heb uiteindelijk een golf 7 TSI gekocht voor zo'n 14k, die voelde veel ruimer en is best comfortabel. Het is geen hybride maar op de snelweg haal ik zo 5 l /100km (1:20). Ik heb de 1.4TSI, wellicht zijn de 1.2TSI / 1.0TSI nog wat zuiniger. Ook is de wegenbelasting lager waardoor het op mijn 15k km/jaar toch goedkoper uitvalt. Het is een populaire auto en er is dus een ongelofelijk ruim aanbod in alle mogelijke uitvoeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
Davidshadow13 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:33:

Ik haal zelf gemiddeld 1:22 maar dat is met veel 100 km/h snelwegen. Verder is de aandrijflijn ontzettend robuust, in de 2 jaar dat ik hem heb naast regulier onderhoud geen enkel probleem gehad en qua running costs dus redelijk voordelig. Eventueel zou je ernaast ook nog de Toyota Prius zelf of de Honda Civic Hybrid kunnen overwegen. Dit zijn ook twee degelijke auto's maar wel minder mooi IMHO.

Mocht je interesse hebben mijn CT200h staat te koop, om je een indruk te geven: https://www.autoscout24.n...5d-a74d-e053-e350040adc73.
@Davidshadow13 Helaas is een CT200h een hatchback, ik zal even naar de Toyota Prius en Honda Civic even kijken. Thanks voor je bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 17:24
Een Prius will do the job en zal zuiniger zijn dan een Civic Hybrid of Insight aangezien die laatste IMA hebben en niet 100% electrisch kunnen rijden (het hybride systeem wordt gebruikt bij acceleren en deceleren). Voordeel is wel dat de Honda's lichter en aanzienlijk goedkoper zijn dan de Prius (dus wellicht minder MRB, 1440Kg Prius vs. 1276Kg Insight).
Nadeel van de Civic Hybrid is dat de achterbank NIET platgeklapt kan worden (en het is een sedan ipv hatchback)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
euchromatic schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:46:
[...]

Ik ben afgeknapt op de Lexus CT200h door de kofferbakruimte: dat is echt niet veel :)

Ik heb uiteindelijk een golf 7 TSI gekocht voor zo'n 14k, die voelde veel ruimer en is best comfortabel. Het is geen hybride maar op de snelweg haal ik zo 5 l /100km (1:20). Ik heb de 1.4TSI, wellicht zijn de 1.2TSI / 1.0TSI nog wat zuiniger. Ook is de wegenbelasting lager waardoor het op mijn 15k km/jaar toch goedkoper uitvalt. Het is een populaire auto en er is dus een ongelofelijk ruim aanbod in alle mogelijke uitvoeringen.
@euchromatic Ik heb net even globaal naar de Golf 7 gekeken maar met een laag kmstand (130.000) zit je toch al snel in de richting €16000,-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:00

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik heb 4 jaar lang Prius gereden en dat was echt een heel goede auto. Zee van ruimte (verrassend veel beenruimte achterin, veel kofferbakruimte). Reed heel zuinig (gemiddeld 1:20), comfortabel en toch wanneer dat nodig is ook verrassend vlot. En dat was een Prius II, het eerste model Prius dat buiten Japan verkrijgbaar was, met de 1.6 benzinemotor. De latere modellen (met 1.8 liter motor) schijnen nog beter te zijn.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik rijd sinds 2010 in een Auris Hybrid (1e en sinds 2014 2e model), bevalt me erg goed!
Verbruik valt in mijn geval overigens tegen, ik rijd voornamelijk op snelwegen en bijna nooit in de stad.
Zit tegen de 6L / 100km aan, maar moet toegeven dat mn rijstijl niet de zuinigste is. Daar valt zeker meer uit te halen. 5L / 100km is zeker mogelijk.

[ Voor 71% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-01-2018 10:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:03
Ik denk dat je wel even de Hyrbride naast een Diesel in een exelletje moet gooien. Want zoveel verschil verwacht ik niet. Er is namelijk geen belastingvoordeel meer op Hybrides, dus zijn het gewon zware auto's die op verbruik een klasse lager vallen omdat het hybrides zijn.

Hybrides zijn niet veel zuiniger op de snelweg, de energie moet daar gewoon nog steeds uit de brandstof komen. De kracht van de hyrbide zit hem in de stad en de Gebiedsontsluitingswegen. Is dat jouw woon-werk route?

*heeft honda civic 2009 hybrid en rijd 5.6 l/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

jeroen3 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:22:
Ik denk dat je wel even de Hyrbride naast een Diesel in een exelletje moet gooien. Want zoveel verschil verwacht ik niet. Er is namelijk geen belastingvoordeel meer op Hybrides, dus zijn het gewon zware auto's die op verbruik een klasse lager vallen omdat het hybrides zijn.

Hybrides zijn niet veel zuiniger op de snelweg, de energie moet daar gewoon nog steeds uit de brandstof komen. De kracht van de hyrbide zit hem in de stad en de Gebiedsontsluitingswegen. Is dat jouw woon-werk route?

De kracht van hybrides is juist vooral in de stad en in de spitsfiles. Als je op de snelweg in een file komt, wordt een niet-hybride zeer onzuinig - een hybride wordt dan juist zuiniger.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
zazadanger68 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:01:
[...]

@euchromatic Ik heb net even globaal naar de Golf 7 gekeken maar met een laag kmstand (130.000) zit je toch al snel in de richting €16000,-
Valt wel mee toch?

2014 106k km

2014 130k km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
Oh ik zat op marktplaats en autoscout te kijken :o Thanks voor je tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68

Mijn woon-werk route is van Dordrecht naar Den Haag ( Ik ga vaak via de A16-A15-A4) en er is regelmatig file ja, vandaar dat mijn keuze ook op een hybride auto is gevallen.
Ik ben op dit moment ook een excelsheet aan het maken om alles netjes in één overzicht te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
zazadanger68 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:30:
[...]

Oh ik zat op marktplaats en autoscout te kijken :o Thanks voor je tip.
Let er op dat de prijs enorm afhangt van de uitvoering; Highline versies zijn echt veel duurder dan andere modellen. Ik heb nu een Comfortline met goede stoelen, CC en parkeersensoren, maar zonder navigatie (gebruik ik toch zelden). Dat soort uitvoeringen zijn zo 3k goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sinds 2014 rijden wij (vrouw en ik) in een Toyota Auris TS (is de station versie van de Auris) Hybride model.
Aangezien ik nogal van de statistieken ben kan ik je vertellen dat het gemiddelde gebruik de laatste jaren op 5.1liter per 100km is. En daarin zit snelwegverkeer in (Leiden <-> Zeist) en al het andere verkeer.

Heerlijke auto om mee te rijden en je kan er heel erg zuinig mee rijden. En genoeg ruimte voor een kinderwagen en zooi mee te nemen voor 2 kids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kijk op Autoscout24 voor de lol ook eens in Duitsland. Importeren van een auto loont in mijn geval enorm. Waar je in Nederland €30k voor betaalt kost je in Duitsland €20k. Importkosten erbij +€4000 als je het laat doen zoals ik :+ Dat geeft nog steeds een flink voordeel. Ook binnen het budget van €14k is dat goed te doen denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

Blue-eagle schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:57:
Kijk op Autoscout24 voor de lol ook eens in Duitsland. Importeren van een auto loont in mijn geval enorm. Waar je in Nederland €30k voor betaalt kost je in Duitsland €20k. Importkosten erbij +€4000 als je het laat doen zoals ik :+ Dat geeft nog steeds een flink voordeel. Ook binnen het budget van €14k is dat goed te doen denk ik zo.
https://www.ad.nl/politie...d-euro-schip-in~ab9d7d9a/

Moet je dus wel weten wat je doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
Xavier schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:49:
Sinds 2014 rijden wij (vrouw en ik) in een Toyota Auris TS (is de station versie van de Auris) Hybride model.
Aangezien ik nogal van de statistieken ben kan ik je vertellen dat het gemiddelde gebruik de laatste jaren op 5.1liter per 100km is. En daarin zit snelwegverkeer in (Leiden <-> Zeist) en al het andere verkeer.

Heerlijke auto om mee te rijden en je kan er heel erg zuinig mee rijden. En genoeg ruimte voor een kinderwagen en zooi mee te nemen voor 2 kids.
Dit inderdaad. Ik rij sinds een klein jaartje in een Auris TS en het is een heerlijke auto, met bovendien voor onze situatie (2 kids, 1 bijna 3 jaar en de ander 6 maanden oud) meer dan voldoende ruimte. Ik rij er zelf momenteel 1 op 18 mee, maar dat is gezien de wintermaanden en mijn rijstijl niet slecht. In de zomermaanden tik ik makkelijk de 1 op 19 / 1 op 20 aan.

Dit is niet altijd waar, althans niet voor Toyota / Lexus hybrides. In het energie scherm, waar weergegeven wordt waar de energie vandaan komt / naartoe gaat, zie ik de elektromotor op de snelweg nog regelmatig bijspringen. Mijn type Auris rijdt weliswaar "maar" tot 70 km/uur volledig elektrisch, maar daarboven helpt de elektromotor wel degelijk mee.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Mx. Alba Als je inderdaad veel file hebt dan is een hybride beter.
@Denman Op de snelweg een beetje accelereren of een heuveltje (tunnel/brug) omhoog komt inderdaad elektrisch erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-06 22:28
Je moet een hybride wel 'leren' rijden. Ik rij zelf in een Yaris Hybrid. Een verademing. Rijd erg fijn. Het is alleen niet zo dat je gelijk moet gaan vloeren als je wegrijd. Dat geeft een hoop herrie. Check de review filmpjes maar op Autoweek. Die redacteuren kunnen ook niet omgaan met de hybride rechniek icm de automatische versnellingsbak van Toyota.

Door de hybride ben ik juist wat meer anticiperend gaan autorijden. Wanneer ik in de verte al zie dat het stoplicht op rood springt rij ik niet gewoon full speed door en dan remmen en stoppen bij de streep. Ik laat de auto er vaak naar toe rollen. Ik rij ook heel veel op de cruise control. Dan moet ik zelf versnellen tot 40 km/h. Daarna een tikje tegen de cc pook en de auto trekt hem wel door tot de ingestelde snelheid. Dit is echt heel fijn en relaxed autorijden. Met name sinds in een hybride heb ben ik dit veel meer gaan doen.

Een Yaris Hybrid is niet wat je zoekt lijkt mij, maar ook deze is verrassend ruim van binnen. Qua formaat/binnenruimte zit hij wel aan de top van z'n segment. Het is een lease auto waarvan ik serieus denk om deze aan het eind van de leaseperiode over te gaan nemen (afhankelijk van wat men er dan nog voor wil hebben).

Offtopic: Ik vloer de Yaris wel eens als hij warm gereden is en ik sta vooraan bij het stoplicht. Je bent altijd als eerste weg. Dat blijft leuk. :+ :P

[ Voor 6% gewijzigd door rimave op 15-01-2018 11:41 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik denk dat je nog eens met je werkgever moet onderhandelen.
Als gedetacheerde ben ik zeker dat je werkgever meer krijgt dan 150€ p/m voor de verplaatsingen.
Voor 150€ per maand rij je nog geen VW-Up.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
Tommie12 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:44:
Ik denk dat je nog eens met je werkgever moet onderhandelen.
Als gedetacheerde ben ik zeker dat je werkgever meer krijgt dan 150€ p/m voor de verplaatsingen.
Voor 150€ per maand rij je nog geen VW-Up.
Ik heb van alles geprobeerd om wat meer vergoeding te krijgen maar helaas zijn ze daar zeer standvastig in.
En zolang €150,- mijn brandstof kan dekken vind ik het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
@zazadanger68 Ik zou voor een Toyota hybride gaan zoals gezegd. Prius of Auris hebben genoeg bagageruimte (Auris station).
Ze zijn een van de zuinigste, maar ze zitten ook het beste in elkaar. Ze scoren dan ook erg hoog in de betrouwbaarheids lijstjes.
Er wordt een Golf Tsi genoemd, die bieden minder bagageruimte, minder betrouwbaarheid. Er zitten al 4 dingen op die je eventueel moet vervangen, die het hybride systeem niet zitten.

@Tommie12 Het is ook geen detachering meer in z'n nieuwe baan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zazadanger68
rimave schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:40:
Je moet een hybride wel 'leren' rijden. Ik rij zelf in een Yaris Hybrid. Een verademing. Rijd erg fijn. Het is alleen niet zo dat je gelijk moet gaan vloeren als je wegrijd. Dat geeft een hoop herrie. Check de review filmpjes maar op Autoweek. Die redacteuren kunnen ook niet omgaan met de hybride rechniek icm de automatische versnellingsbak van Toyota.

Door de hybride ben ik juist wat meer anticiperend gaan autorijden. Wanneer ik in de verte al zie dat het stoplicht op rood springt rij ik niet gewoon full speed door en dan remmen en stoppen bij de streep. Ik laat de auto er vaak naar toe rollen. Ik rij ook heel veel op de cruise control. Dan moet ik zelf versnellen tot 40 km/h. Daarna een tikje tegen de cc pook en de auto trekt hem wel door tot de ingestelde snelheid. Dit is echt heel fijn en relaxed autorijden. Met name sinds in een hybride heb ben ik dit veel meer gaan doen.

Een Yaris Hybrid is niet wat je zoekt lijkt mij, maar ook deze is verrassend ruim van binnen. Qua formaat/binnenruimte zit hij wel aan de top van z'n segment. Het is een lease auto waarvan ik serieus denk om deze aan het eind van de leaseperiode over te gaan nemen (afhankelijk van wat men er dan nog voor wil hebben).

Offtopic: Ik vloer de Yaris wel eens als hij warm gereden is en ik sta vooraan bij het stoplicht. Je bent altijd als eerste weg. Dat blijft leuk. :+ :P
Hahaha dat lijkt mij ook inderdaad leuk om het mee te maken.

Ik zie dat veel mede-tweakers gebruikers gebruik maken van een Toyota.
Misschien moet ik dat ook eens gaan overwegen, ik ben/was namelijk niet echt fan van een Japanse auto's dit ivm interieur kwaliteit. Maar volgens Google en paar forums zie ik wel dat de Toyota best goedkoop is qua onderhoud....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

En als je er dan het maximum uit wil halen, lees je dan ook een beetje in in de techniek van die Toyota Hybrid Synergy Drive. Er zit eigenlijk helemaal geen versnellingsbak meer in eigenlijk en ook geen koppeling. De aandrijfas, benzinemotor en twee elektromotoren zijn direct en continu aan elkaar gekoppeld.

Wat ik in de Prius eigenlijk altijd deed is bij het wegrijden rustig gas geven zodat hij het eerste stukje 100% elektrisch optrok. Als de benzinemotor bijsprong dan gaf ik meer gas. En bij het remmen zo veel mogelijk licht remmen, zodanig dat er maximaal energie wordt teruggewonnen zonder dat de conventionele remmen gebruikt worden (want daar verlies je energie mee). En ook het "coasten" is een leuk truukje om door te hebben: een heel klein beetje gasgeven zodat hij niet de motorrem simuleert maar ook geen gas geeft zodat je eigenlijk "in z'n vrij" rijdt. En als je koud start, meteen na het starten de EV-knop indrukken zodat de benzinemotor niet start, 100% elektrisch de wijk uit rijden, en daarna pas de EV-knop uit zetten zodat de benzinemotor efficiënter kan opwarmen op de buitenwegen. Het is zeker niet /nodig/ om dat allemaal te weten, maar het zorgt wel voor meer rijplezier als je de techniek ook een beetje begrijpt, en voor nog zuiniger rijden. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:46

En dat is precies dat de meute Hybrid niets vinden. Je moet je rijstijl aanpassen.
Ik rijd zelf nu 3 maanden in een CT200H en vind het een sport het verbruik zo laag mogelijk te houden.
Veel anticiperen, uitrollen, zoveel mogelijk electrisch etc. - Love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 13:49
Ik rij ook in een CT200h. Haal makkelijk 1:20, en dat zonder als een slak op te trekken of vervelend te rijden voor andere weggebruikers. Ik heb wel eens een tank leeggereden met 4,2l/100km, maar ook wel eens met 12l/100km. Gemiddeld over 55.000km sta ik op 5,2l/100km, en dat is incl. 15.000km in Duitsland en Oost Europa (dus >130-140km/u waarbij hij echt begint te zuipen). Ik gebruik de 'B' heel erg vaak om af te remmen/extra te laden zonder direct op de rem te hoeven trappen.

Wat ik mij nu afvraag, op televisie maakt Toyota reclame dat er 'tot wel 50%' elektrisch kan worden gereden.. wat is daar precies de redenering achter? Weet iemand dat? Zijn de hybride wagens in de afgelopen 2-3 jaar echt zoveel verbeterd, of is het een slap reclamepraatje?

Mijn grootste klacht van de auto is overigens de boordcomputer/informatie. Voor een auto die verkoopt dat hij zo ontzettend zuinig rijdt, is het echt onmogelijk om een beeld te krijgen van het (actuele) verbruik. Alle grafiekjes hebben bijvoorbeeld een range van 0 tot 30 l/100km.. Totale bullshit voor een auto die gemiddeld niet eens boven de 10l/100km kan komen (tenzij je dus 2 uur lang 190 rijdt).

Afgelopen week had ik bijvoorbeeld een rustige rit en kon ik op de cruise control lekker +/- 105 km/u rijden. Zie hier de grafiek:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/zjzevl.jpg

Dus... is dat nu 4,5l? 5l? 6? Zeg het maar... Tevens is dit de enige 'trip' informatie die je krijgt. Geen andere informatie over verbruik te vinden. Tenzij je gaat kloten met andere menuutjes diplays, en zelfs dan krijg je er geen goed beeld van. Echt heel slecht.

[ Voor 36% gewijzigd door Divak op 15-01-2018 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Divak schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:29:
Wat ik mij nu afvraag, op televisie maakt Toyota reclame dat er 'tot wel 50%' elektrisch kan worden gereden.. wat is daar precies de redenering achter? Weet iemand dat? Zijn de hybride wagens in de afgelopen 2-3 jaar echt zoveel verbeterd, of is het een slap reclamepraatje?
Er staat niet voor niets een * bij de reclame:
* Het daadwerkelijke te halen percentage is afhankelijk van de gebruiksomstandigheden, de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden. 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je wel 100km is waarom ga je niet volledig elektrisch rijden?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
Erasmo schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:38:
Als je wel 100km is waarom ga je niet volledig elektrisch rijden?
@Erasmo Tot heden heb ik nog geen volledig elektrische auto kunnen vinden binnen mijn budget en eisen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Mx. Alba schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:04:
En als je er dan het maximum uit wil halen, lees je dan ook een beetje in in de techniek van die Toyota Hybrid Synergy Drive. Er zit eigenlijk helemaal geen versnellingsbak meer in eigenlijk en ook geen koppeling. De aandrijfas, benzinemotor en twee elektromotoren zijn direct en continu aan elkaar gekoppeld.

Wat ik in de Prius eigenlijk altijd deed is bij het wegrijden rustig gas geven zodat hij het eerste stukje 100% elektrisch optrok. Als de benzinemotor bijsprong dan gaf ik meer gas. En bij het remmen zo veel mogelijk licht remmen, zodanig dat er maximaal energie wordt teruggewonnen zonder dat de conventionele remmen gebruikt worden (want daar verlies je energie mee). En ook het "coasten" is een leuk truukje om door te hebben: een heel klein beetje gasgeven zodat hij niet de motorrem simuleert maar ook geen gas geeft zodat je eigenlijk "in z'n vrij" rijdt. En als je koud start, meteen na het starten de EV-knop indrukken zodat de benzinemotor niet start, 100% elektrisch de wijk uit rijden, en daarna pas de EV-knop uit zetten zodat de benzinemotor efficiënter kan opwarmen op de buitenwegen. Het is zeker niet /nodig/ om dat allemaal te weten, maar het zorgt wel voor meer rijplezier als je de techniek ook een beetje begrijpt, en voor nog zuiniger rijden. :)
Het is wel heel lastig (althans bij de Yaris) om een lang stuk alleen op stroom te rijden. Ik merk wel dat Yaris dan niet in eco mode moet zetten. Ik kan het makkelijker zelf controleren met de rechtervoet. Zo had ik altijd een stukje weg van een kilometer of 3/4 waar je 60 mag. Daar zette ik hem net onder de 60 op de cruise control. Dan even een dotje gas geven tot 65 en dan gas loslaten. Dan valt hij terug op de cc snelheid en reed ik bijna het hele stuk elektrisch.

Ik heb ook mee gedaan aan de enery challange en daar waren ook mensen die het lukte elektrisch te rijden op de snelweg. Da's knap. Lukt mij niet, omdat elektrisch rijden bij de Yaris tot max 60 km/h kan. Op de snelweg lukt het heel misschien nog wel bij een steile helling naar beneden wanneer je hem op de cc hebt staan (120 km/h).

Toch is het ook wel lekker dat je bij het wachten voor een brug op een hete zomerdag gewoon de cc aan kan hebben en de radio zonder dat de motor draait, omdat hij eerst de hybride accu leeg trekt. _/-\o_

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
zazadanger68 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:46:
[...]

@Erasmo Tot heden heb ik nog geen volledig elektrische auto kunnen vinden binnen mijn budget en eisen...
Nissan Leafs kunnen wel binnen dat budget, maar dan heb je in worst case scenario ook echt maar 100km (koude winterdag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Maar je moet een auto huren als je op vakantie wilt. Plus dat je een oprit nodig hebt voor de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
!null schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:59:
[...]

Nissan Leafs kunnen wel binnen dat budget, maar dan heb je in worst case scenario ook echt maar 100km (koude winterdag)
De leaf heeft volgens mij alleen hatchback uitvoering?

edit: geen = alleen

[ Voor 4% gewijzigd door zazadanger68 op 15-01-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
Volledig elektrisch lukt bij mij inderdaad ook tot ca. 65 km/u. En dan inderdaad beginnen op 70 km/u en met de cruise control iets terugschroeven, daarna valt hij in de EV mode en kun je een paar kilometer doorzoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheStef
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-04 14:23
FastFred schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:45:
CT200h is een hatchback, geen sedan. Ik heb persoonlijk geen ervaring met de auto, maar ik kan me maarzo voorstellen dat kofferbakruimte een beperkende factor is aangezien TS ook al een SUV overweegt.

Ik vind het wel een hele mooie auto en voor die prijs eigenlijk de enige keus voor mij persoonlijk, de Civic en Prius zijn nou niet bepaald mooie auto's.
De IS300 heeft ook relatief goede verbruikscijfers, 1 op 16 is haalbaar afhankelijk van de rit (en de buitentemperatuur)

Volgens mij moeten de modellen uit 2012 binnen je budget vallen

Ik heb nu een Rav4 hybride maar die doet het toch iets slechter qua verbruik lijkt het, met name de SUV met zijn grotere gewicht en zijn hoge postuur verbruikt simpelweg gewoon meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
zazadanger68 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:02:
[...]

De leaf heeft volgens mij geen hatchback uitvoering?
Alleen maar hatchback juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
!null schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:39:
[...]

Alleen maar hatchback juist.
Oeps foutje :) Jammer dat ze alleen in hatchback te verkrijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Frontysco schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:25:
[...]

En dat is precies dat de meute Hybrid niets vinden. Je moet je rijstijl aanpassen.
Ik rijd zelf nu 3 maanden in een CT200H en vind het een sport het verbruik zo laag mogelijk te houden.
Veel anticiperen, uitrollen, zoveel mogelijk electrisch etc. - Love it!
Als ook eigenaar van een hybride (granted nog geen half jaar en ik rij niet heel veel, maar toch):
Is het probleem niet dat de meute hybride niks vind (zover dat uberhaupt waar is) door dit soort horror verhalen en niet door hoe ze daadwerkelijk rijden? Als je je rijstijl moet aanpassen dan zouden mensen problemen krijgen met hybride auto's nadat ze er een tijdje mee rijden, maar volgens mij is dat helemaal niet het geval. Volgens mij is het meer het uiterlijk van vooral de eerste generaties Prius wat bij sommige niet helpt, en geneuzel over de CVT iig bij Toyota's waar blijkbaar sommige mensen bezwaren tegen hebben (geen flauw idee waarom).

Want wat betreft rijstijl: Hoe zou ik in hemelsnaam mijn rijstijl moeten aanpassen tov een reguliere auto? Ja anticiperen en uitrollen is zuiniger. Net zo als bij een niet-hybride. Sterker nog bij hybride hoef je juist door regeneratief remmen minder te anticiperen om even zuinig te rijden. En natuurlijk, ik probeer met zijn power metertje ook zoveel mogelijk binnen het regeneratief bereik te blijven van de remmen, en dat zal wat zuiniger zijn, maar verder is dat meer hobby dan noodzaak vermoed ik (vol op het laatste moment remmen gooit je voordeel van regeneratief remmen weg, maar dat is uiteraard sowieso geen goed idee).

Veel op cruise control rijden heb ik altijd al gedaan. Puur elektrisch rijden is leuk voor de grap, maar sowieso weigert mijne dat iig bij dit weer. Verbrandingsmotor gaat aan of ik het leuk vind of niet (vind ik leuk overigens, anders gaat de verwarming bijzonder weinig doen, zou ook best kunnen dat dat de reden is dat hij aan gaat). Als je puur elektrisch wil rijden dan kan je echt totaal niet optrekken bij een stoplicht (iig bij mijn Auris dus). En onder de streep is het voor mij ook een beetje als automaat: Ik vertrouw erop dat de software echt wel redelijk kan bedenken wanneer benzinemotor nodig is, dat ga ik niet zelf doen.

Onder de streep is dus mijn conclusie dat er eigenlijk bijzonder weinig verschillen zit tussen rijden in een hybride of in een reguliere auto. Als je zuinig wil rijden moet je bij beide redelijk hetzelfde doen. Oké hybrides hebben dan nog erbij dat je het liefst bij remmen in je regeneratieve bereik blijft, dus als je netjes aan het uitrollen bent richting een stoplicht je beter kan beginnen met remmen dan wachten tot het laatste moment in de hoop dat hij nog op groen springt.
Maar imo is het niet goed voor de adoptie van hybride auto's door te doen alsof je er heel anders in moet rijden, of eraan moet wennen ofzo.

Edit: Beetje lang geworden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Sissors Een hybride is eigenlijk altijd een automaat. Dat is voor veel mensen al genoeg "rijstijl aanpassen" om met een stuk antieke technologie rond te blijven rijden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Sissors schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:51:
Als ook eigenaar van een hybride (granted nog geen half jaar en ik rij niet heel veel, maar toch):
Is het probleem niet dat de meute hybride niks vind (zover dat uberhaupt waar is) door dit soort horror verhalen en niet door hoe ze daadwerkelijk rijden? Als je je rijstijl moet aanpassen dan zouden mensen problemen krijgen met hybride auto's nadat ze er een tijdje mee rijden, maar volgens mij is dat helemaal niet het geval. Volgens mij is het meer het uiterlijk van vooral de eerste generaties Prius wat bij sommige niet helpt, en geneuzel over de CVT iig bij Toyota's waar blijkbaar sommige mensen bezwaren tegen hebben (geen flauw idee waarom).
Die "CVT" (die eigenlijk helemaal geen CVT is omdat er geen T in zit) is juist een veruit superieure techniek. Geen slijtage-onderdelen (koppeling), veel minder bewegende delen... Eenvoudig, elegant en hufterproof:

Afbeeldingslocatie: https://content.invisioncic.com/r262316/monthly_2015_06/large.gear.jpg.c0e6a1319e9ddc7e4d3f4136d467ce32.jpg

Aan de "ring gear" zitten de aandrijfas (dus de wielen) en de grote elektromotor. Aan de "planet carrier" zit de benzinemotor. En aan de "sun gear" zit een kleine elektromotor. Alles continu direct op elkaar aangesloten. Simpeler kan haast niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

zazadanger68 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:27:

Ik zit nu circa 3/4jaar in de detachering (met leaseauto) en ik ga binnenkort van baan wisselen (geen detachering meer), helaas biedt mijn nieuwe werkgever geen leaseauto waardoor ik een auto moet aanschaffen.

Woon-werk afstand is 100km(op en neer), helaas wordt er maar 0,09c p/km (max 30euro) vergoed maar daarboven op krijg ik nog circa 120euro mobiliteitsbudget uitgekeerd, dus in totaal 150euro p.m aan vergoeding.

Na wat speurtocht via Google klinkt een hybride auto heel interessant voor mijn situatie, waardoor ik toch wat kan besparen dankzij een hybride motor.

Gelukkig heb ik ook nog wat kunnen sparen waardoor mijn budget max €14.000,- is.
Natuurlijk kan ik voor €14.000,- geen nieuwe hybride auto kopen, dus ga ik voor een tweedehands.

Eisen auto:

Mijn vraag nu is:

2. Rij je zelf toevallig in en hybride auto, wat is je ervaring qua verbruik en onderhoud?

Edit:
toon volledige bericht
Toyota Auris Wagon

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@Mx. Alba Haha, volgens mij bevestig je op deze manier alleen maar het verhaal van @Sissors

Je gaat er volledig met een technische insteek in, terwijl dat mensen alleen maar verwart.

Het punt is, die techniek werkt prima en je hoeft er niet over na te denken.
Ja als je het leert kennen kan het nog zuiniger.

Maar ik kan me voorstellen dat als iemand zich op een nieuwe auto richt, hij helemaal geen plaatjes van tandwielen wil zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Hier nog een Prius rijder. Heb de Prius III alweer 3,5 jaar en ik vind het echt een fantastische auto. Nu twee kinderen van 3 en 1 en heb altijd alles mee kunnen nemen wat ik wilde. Kinderzitjes zijn tegenwoordig echt gigantisch, zeker als je ze achterwaarts wilt vervoeren, en juist de beenruimte is in de Prius erg goed.

Haal de 1 op 20 in de randstad ook vrijwel altijd. Zelfs op de snelweg is hij zuinig door het Atkinson principe. 1 op 17 door Duitsland met snelheden van 140 km/h doet een gewone benzine auto van dit formaat niet na.

Terug naar een handgeschakelde auto wil ik niet meer. Automaat en elektrisch rijden is zo heerlijk.

Toch gaat hij waarschijnlijk weg. Gisteren een proefrit gemaakt in een BMW i3 en nu is een gewone brandstofmotor helemaal geen optie meer. De i3 is geweldig snel en one pedal drive is geniaal. Als je gas terug neemt remt de auto terug tot stilstand. De kinderen zijn inmiddels uit de kinderwagen, dus de kofferruimte hoeft niet meer zo groot.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-06 06:19

Mijn vraag nu is:

Edit:
Wat betreft hybride auto's:
Maak een excel document, en zet daar alle posten in (MRB/brandstof/verzekering/onderhoud en evt afschrijving) Zoek op bijv. spritmonitor een gemiddeld branfstoffverbruik (mits je zelf ook redelijk zuinig rijdt, wat je dus wel wilt doen vanwege hybride?)

Zoek op ANWB op de auto's, en bekijk hun oordeel. Zoek eventueel ook op fora's van de betreffende merken. Ook autoweekrevieuws (van particuliere gebruikers) en aankooptips kunnen belangrijk zijn.

De Jetta en 508 staan volgensmij niet echt bekend om zuinigheid als hybrides. Wil je echt degelijk, dan zoek je een japanner. Kortom, rekenen rekenen rekenen en uitzoeken. Wil je het goed weten, zul je dit grotendeels zelf moeten onderzoeken.

Wat ook kan is een Ampera, die zou dan nog 40km elektrisch kunnen rijden, maar heeft ook wat kwaaltjes. Maar elke auto heeft zo zijn ding.

Ik zou hier naar kijken:
Toyota Auris
Toyota prius (dan wel niet plug in)
Lexus CT200H
Opel Ampera/Chevrolet Volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelckie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-01-2024

Eisen auto:

Mijn vraag nu is:

Edit:
toon volledige bericht
Ik heb een hybride overwogen voor 90km woon/werk verkeer. Echter kost een vergelijkbare tweedehands diesel 4000-5000 euro minder in aanschaf. Ik rijd er hooguit 4 jaar mee. De restwaarde van de hybride zal aan het einde ook wel hoger zijn, maar dat is niet zeker. Geheel elektrisch zal steeds populairder worden. Misschien zit de hybride over 4 jaar ook wel in het zelfde verdomhoekje.

Ik verwacht niet dat ik dat verschil in 4 jaar heb terugverdiend.
En de Auris is ook nog is lelijk en de Prius helemaal...

Ik krijg overigens 350,- euro per maand vergoed voor 90km per dag. Dus veel zal ik er sowieso niet bij inschieten.

P.s. het liefst had ik geheel elektrisch gereden, maar een tweedehands Leaf heeft een radius van niks en is zo lelijk dat het pijn doet aan je ogen. En ik ga ook geen 35k wegtellen voor een nieuwe. Helaas wordt het elektrisch rijden nauwelijks gestimuleerd door dit Shell staatje.

[ Voor 6% gewijzigd door Pelckie op 15-01-2018 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:46
[...]

Want wat betreft rijstijl: Hoe zou ik in hemelsnaam mijn rijstijl moeten aanpassen tov een reguliere auto? Ja anticiperen en uitrollen is zuiniger. Net zo als bij een niet-hybride. Sterker nog bij hybride hoef je juist door regeneratief remmen minder te anticiperen om even zuinig te rijden. En natuurlijk, ik probeer met zijn power metertje ook zoveel mogelijk binnen het regeneratief bereik te blijven van de remmen, en dat zal wat zuiniger zijn, maar verder is dat meer hobby dan noodzaak vermoed ik (vol op het laatste moment remmen gooit je voordeel van regeneratief remmen weg, maar dat is uiteraard sowieso geen goed idee).

Veel op cruise control rijden heb ik altijd al gedaan. Puur elektrisch rijden is leuk voor de grap, maar sowieso weigert mijne dat iig bij dit weer. Verbrandingsmotor gaat aan of ik het leuk vind of niet (vind ik leuk overigens, anders gaat de verwarming bijzonder weinig doen, zou ook best kunnen dat dat de reden is dat hij aan gaat). Als je puur elektrisch wil rijden dan kan je echt totaal niet optrekken bij een stoplicht (iig bij mijn Auris dus). En onder de streep is het voor mij ook een beetje als automaat: Ik vertrouw erop dat de software echt wel redelijk kan bedenken wanneer benzinemotor nodig is, dat ga ik niet zelf doen.

Onder de streep is dus mijn conclusie dat er eigenlijk bijzonder weinig verschillen zit tussen rijden in een hybride of in een reguliere auto. Als je zuinig wil rijden moet je bij beide redelijk hetzelfde doen. Oké hybrides hebben dan nog erbij dat je het liefst bij remmen in je regeneratieve bereik blijft, dus als je netjes aan het uitrollen bent richting een stoplicht je beter kan beginnen met remmen dan wachten tot het laatste moment in de hoop dat hij nog op groen springt.
Maar imo is het niet goed voor de adoptie van hybride auto's door te doen alsof je er heel anders in moet rijden, of eraan moet wennen ofzo.

Edit: Beetje lang geworden :P
toon volledige bericht
Niets moet, maar wil jij meer halen uit de Hybride techniek dan moet je wel degelijk anders gaan rijden. Uitrollen bijvoorbeeld levert veel op zeker omdat je minder rolweerstand hebt. Hoop mensen die toch te lang op het gas blijven en daardoor deze kleine voordelen niet hebben.
Blijft je gewoon normaal rijden zul je eerder gemiddeld 1 op 17 doen dan 1 op 20. Het is maar waar je de wagen voor koopt denk ik dan.

Als je de blower/verwarming handmatig uit zet, dan gaat ook met dit weer de brandstof motor niet aan. Alleen zodra je teveel power vraagt en/of je batterijen bijna leeg zijn.

Puur elektrisch kan zodra je op gang bent. Haal met 60 km/h je voet maar eens van het gas en bouw rustig op. Als je accu's vol zijn en je motor warm genoeg zul je zien dat je kilometers elektrisch kunt rijden.

IMHO koop je ook geen Nissan Leaf om er mee te gaan planken. Je gaat ook hier rustiger mee rijden.

*Edit*: Ohja, CVT O+ Heerlijk die soepelheid, geen schakelmomenten. Ja bij hard optrekken luidruchtiger - op snelheid dood stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Mx. Alba schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:12:
[...]

Die "CVT" (die eigenlijk helemaal geen CVT is omdat er geen T in zit) is juist een veruit superieure techniek. Geen slijtage-onderdelen (koppeling), veel minder bewegende delen... Eenvoudig, elegant en hufterproof:

[afbeelding]

Aan de "ring gear" zitten de aandrijfas (dus de wielen) en de grote elektromotor. Aan de "planet carrier" zit de benzinemotor. En aan de "sun gear" zit een kleine elektromotor. Alles continu direct op elkaar aangesloten. Simpeler kan haast niet.
De afbeelding die jij hier neerzet is een planeet reductie. Dat is een vaste reductie en vaste verhouding.

Dat heeft niks met CVT te maken.
CVT is de evolutie van de variomatic, en die zou in NL toch moeten gekend zijn.

De drijflijn van een Toyota hybride bevat zeer zeker een versnellingsbak (voor de benzinemotor), en een koppeling (om de benzinemotor los te koppelen tijdesn coasten of volledig electrisch rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Tommie12 Nee, de planeetwielen worden niet gebruikt om een vaste verhouding te maken.

Het zit toch iets anders dan jij denkt. Zie deze pagina's:

http://www.john2211.nl/Hybride_planetary_gear_set.htm
http://www.john2211.nl/Hybride_versnellingsbak.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb een Honda Civic Hybride gereden en die was alles behalve zuinig. Zeker ten opzichte van de fabrieksopgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:02

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

whoops...Prius is prima bak.

[ Voor 90% gewijzigd door Falcon op 15-01-2018 15:16 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

!null schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:24:
Maar ik kan me voorstellen dat als iemand zich op een nieuwe auto richt, hij helemaal geen plaatjes van tandwielen wil zien :+
Maar ik kan me juist voorstellen dat een Tweaker die zich op een nieuwe auto richt, die technische achtergrond juist wel heel interessant vindt? :)
Tommie12 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:02:
De afbeelding die jij hier neerzet is een planeet reductie. Dat is een vaste reductie en vaste verhouding.

Dat heeft niks met CVT te maken.
CVT is de evolutie van de variomatic, en die zou in NL toch moeten gekend zijn.

De drijflijn van een Toyota hybride bevat zeer zeker een versnellingsbak (voor de benzinemotor), en een koppeling (om de benzinemotor los te koppelen tijdesn coasten of volledig electrisch rijden).
Neen, de Hybrid Synergy Drive heeft geen koppeling; de benzinemotor wordt nooit ontkoppeld. Maar kan wel stil staan tijdens het rijden door de kleine elektromotor achteruit te laten lopen. En die afbeelding is niet "planeet reductie" maar een power splitter. De kracht van de benzinemotor wordt 2:1 verdeeld tussen de buitenring (wielen) en het binnentandwiel (kleine elektromotor / dynamo). Dus als je "full power" rijdt, gaat 2/3 van de kracht van de motor direct naar de aandrijfas, 1/3 gaat naar de kleine elektromotor die daarvan elektriciteit genereert die dan naar de grote elektromotor gaat die weer de aandrijfas aandrijft, waardoor zodoende 100% van de kracht van de motor naar de aandrijfas gaat. Als je niet full power rijdt, wordt die 1/3 die naar de kleine elektromotor gaat opgeslagen in de accu.

Afbeeldingslocatie: http://images.slideplayer.com/36/10640479/slides/slide_3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:51
theHoff schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:08:
Ik heb een Honda Civic Hybride gereden en die was alles behalve zuinig. Zeker ten opzichte van de fabrieksopgave.
Civic Hybrid is dan ook totaal niet te vergelijken met de aandrijflijn van Toyota. Verder had de Civic een nare kinderziekte: als je dat ding reed zoals je een hybride hoort te rijden ging de accu naar de maan omdat die te zwaar belast werd. Daar kwam een software update voor en daarna had dat ding ineens een stuk minder vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Laatst online: 11:25
[...]

[..] en geneuzel over de CVT iig bij Toyota's waar blijkbaar sommige mensen bezwaren tegen hebben (geen flauw idee waarom).[..]
Ik weet wel waarom.. Even een auto inhalen en het ding begint meteen honderdduizend* toeren te draaien.
Waardoor het lijkt alsof je niet kan autorijden ("zo prop jij hem even in zijn neutraal" was de eerste opmerking toen ik bij mijn schoonpa in de Prius zat en hij een auto wilde inhalen) plus het, voor mijn gevoel, ook niet comfortabel is. Ja zeker als je gewoon relaxed door de stad zoeft is het heerlijk.
Maar standaard achtduizend* toeren maken als je op de snelweg 110 rijdt is niet echt heel erg relaxed.

*cijfers in deze illustratieve tekst kunnen vanwege afrondingsverschillen afwijken van de in werkelijkheid behaalde waarden. :9

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

DonJunior schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:32:
[...]

Ik weet wel waarom.. Even een auto inhalen en het ding begint meteen honderdduizend* toeren te draaien.
Waardoor het lijkt alsof je niet kan autorijden ("zo prop jij hem even in zijn neutraal" was de eerste opmerking toen ik bij mijn schoonpa in de Prius zat en hij een auto wilde inhalen) plus het, voor mijn gevoel, ook niet comfortabel is. Ja zeker als je gewoon relaxed door de stad zoeft is het heerlijk.
Maar standaard achtduizend* toeren maken als je op de snelweg 110 rijdt is niet echt heel erg relaxed.

*cijfers in deze illustratieve tekst kunnen vanwege afrondingsverschillen afwijken van de in werkelijkheid behaalde waarden. :9
Dat is wel een beetje overdreven hoor. En als je eventjes doordenkt dan is dit juist een ideaal systeem. De motor maakt immers toeren evenredig met hoeveel energie je nodig hebt. Hou je niet van dat gehuil? Oké, dan moet je dus maar wat gas terugnemen. Beter voor het milieu ook. ;)

Ik vond het juist geweldig om bijvoorbeeld op cruise control door de Ardennen te rijden. Heuveltje af - motor slaat af, auto remt automatisch af op de elektromotor (regenereert elektriciteit)... Even later heuveltje op en de stofzuiger gaat aan. Super! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:00
[...]

De toeren van de toyota aandrijving zijn niet veel anders dan gewone ICE motoren als je op de snelweg rijdt.
Alleen als je de snelweg OP rijdt, dan is deze continue hoger toerental om optimaal koppel en vermogen te kunnen leveren tijdens het accelereren. Zodra je op snelheid bent zakt het meteen weer in.

Het is de gewenning van oplopende toeren en dan schakelen. En dan weer oplopende toeren.
Maar CVT is in veel opzichten velen malen efficiënter. En niet voor niets direct verboden in de F1. Het team dat er mee kwam was op dat moment al oppermachtig namelijk.

Maar het gaat behoorlijk offtopic. De TS wil een auto die zuinig is en voor 25k km per jaar gok ik zo.
De genoemde yetta en 508 zijn meer (voormalige) bijtellingswonders dan verbruikswonders.

[ Voor 10% gewijzigd door PROnline op 15-01-2018 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Laatst online: 11:25
Mx. Alba schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:43:
[...]

Dat is wel een beetje overdreven hoor.[..]
Klopt, zie footnote. ;)
Oké, dan moet je dus maar wat gas terugnemen. Beter voor het milieu ook. ;)
Zo werkt dat dus niet als je een auto gaat inhalen .. |:(
Ik vond het juist geweldig om bijvoorbeeld op cruise control door de Ardennen te rijden. Heuveltje af - motor slaat af, auto remt automatisch af op de elektromotor (regenereert elektriciteit)... Even later heuveltje op en de stofzuiger gaat aan. Super! :)
Dat staat compleet los van de CVT transmissie toch? Dat doet mijn DSG ook. Alleen maakt deze geen debiel aantal toeren.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Mx. Alba schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:22:
[...]

Maar ik kan me juist voorstellen dat een Tweaker die zich op een nieuwe auto richt, die technische achtergrond juist wel heel interessant vindt? :)

[...]

Neen, de Hybrid Synergy Drive heeft geen koppeling; de benzinemotor wordt nooit ontkoppeld. Maar kan wel stil staan tijdens het rijden door de kleine elektromotor achteruit te laten lopen. En die afbeelding is niet "planeet reductie" maar een power splitter. De kracht van de benzinemotor wordt 2:1 verdeeld tussen de buitenring (wielen) en het binnentandwiel (kleine elektromotor / dynamo). Dus als je "full power" rijdt, gaat 2/3 van de kracht van de motor direct naar de aandrijfas, 1/3 gaat naar de kleine elektromotor die daarvan elektriciteit genereert die dan naar de grote elektromotor gaat die weer de aandrijfas aandrijft, waardoor zodoende 100% van de kracht van de motor naar de aandrijfas gaat. Als je niet full power rijdt, wordt die 1/3 die naar de kleine elektromotor gaat opgeslagen in de accu.

[afbeelding]
toon volledige bericht
Het vastzetten van een ring is zowat gelijk aan koppelen, maar de CVT is er in elk geval en dat is wel degelijk een vorm van versnellingsbak.

Ik denk dat we allebei hetzelfde willen zeggen, maar Toyota heeft dat koppelen op een speciale manier opgelost.
In elk geval kan je traag enkel electrisch rijden, en dan staat de benzinemotor helemaal stil. Op één of andere manier is die an ontkoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Tommie12 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 16:15:
In elk geval kan je traag enkel electrisch rijden, en dan staat de benzinemotor helemaal stil. Op één of andere manier is die an ontkoppeld.
Nee, hij is dan niet ontkoppeld. Hij is nooit ontkoppeld. De planetendrager (die aan de benzinemotor zit) staat dan stil. De grote elektromotor (aan de ring) drijft de aandrijfas aan. En de kleine elektromotor (aan de zon) draait vrij in tegengestelde richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
ALs je Hybride of electrisch wil rijden kan je ook naar de Ioniq kijken.
Die is goedkoper dan de Prius, en is enorm compleet uitgerust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Mx. Alba schreef op maandag 15 januari 2018 @ 16:18:
[...]

Nee, hij is dan niet ontkoppeld. Hij is nooit ontkoppeld. De planetendrager (die aan de benzinemotor zit) staat dan stil. De grote elektromotor (aan de ring) drijft de aandrijfas aan. En de kleine elektromotor (aan de zon) draait vrij in tegengestelde richting.
Ok, ik heb hem. Dank voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 16:18:
ALs je Hybride of electrisch wil rijden kan je ook naar de Ioniq kijken.
Die is goedkoper dan de Prius, en is enorm compleet uitgerust.
En hoeveel kan jij er vinden voor 14k? Ik eigenlijk precies... 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
TheBrut3 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 16:41:
[...]

En hoeveel kan jij er vinden voor 14k? Ik eigenlijk precies... 0.
Is nog maar pas op de markt... en had niet gezien dat het budget 14k was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
[...]

Toeren maken bij vraag naar meer vermogen (lees: intrappen gaspedaal) is logisch: immers het koppel van de brandstofmotor zal niet ineens toe kunnen nemen :P
Iedere auto zal dat doen, ook handgeschakelde mits juist bereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:56
Ik begrijp niet zo goed waarom iemand prive zou overwegen om een tweedehands hybride te gaan rijden.

Naast een (complexe) verbrandingsmotor heb je dan ook een (complex) hybride systeem en een duur accupakket in je auto zitten. Allemaal zaken die onderhoud kunnen gaan krijgen bij wat meer kilometers.

Als je 100km per dag woon/werk moet rijden zou ik persoonlijk gewoon een diesel kopen. En dan ook niet een 1.0 of 1.2 motor. Maar gewoon een normale 1.9 of 2.0 die je min of meer betrouwbaar naar de 3 ton kunt rijden.

Ik rij zelf 120km per dag woon/werk en dat heb ik altijd met diesels gedaan. Dat zal ik blijven doen tot elektrisch rijden betaalbaar wordt voor de particulier. Dan stap ik over.

P.S. Autorijden is duur. Zeker als je eens wat onverwacht onderhoud moet uitvoeren. En als je veel kilometers rijdt dan is dat nou eenmaal zo.
Komt nog bij dat die nu zo'n beetje allemaal toe zijn aan een nieuw accupakketje. Effectief is je auto dan total-loss! Is niet grappig.

[ Voor 36% gewijzigd door FragDaddy op 15-01-2018 20:20 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-06 16:24
FragDaddy schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:14:
Ik begrijp niet zo goed waarom iemand prive zou overwegen om een tweedehands hybride te gaan rijden.

Naast een (complexe) verbrandingsmotor heb je dan ook een (complex) hybride systeem en een duur accupakket in je auto zitten. Allemaal zaken die onderhoud kunnen gaan krijgen bij wat meer kilometers.

Als je 100km per dag woon/werk moet rijden zou ik persoonlijk gewoon een diesel kopen. En dan ook niet een 1.0 of 1.2 motor. Maar gewoon een normale 1.9 of 2.0 die je min of meer betrouwbaar naar de 3 ton kunt rijden.

Ik rij zelf 120km per dag woon/werk en dat heb ik altijd met diesels gedaan. Dat zal ik blijven doen tot elektrisch rijden betaalbaar wordt voor de particulier. Dan stap ik over.

P.S. Autorijden is duur. Zeker als je eens wat onverwacht onderhoud moet uitvoeren. En als je veel kilometers rijdt dan is dat nou eenmaal zo.
Ja, want de meest voorkomende hybride (de Prius) staat erom bekend absurd onbetrouwbaar te zijn en hoge onderhoudskosten te hebben, terwijl je met een diesel nooit problemen met het roetfilter, de EGR klep, injectoren en turbo's hebt. Oh wacht.

Meer ontopic:

TS, ga eens proefrijden in een Auris / Prius (plus heet die grote volgens mij?). Als je kunt wennen aan de CVT kun je je eigenlijk geen buil vallen aan die auto's.

[ Voor 7% gewijzigd door Knul op 15-01-2018 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Aandrijflijn mag dan ingewikkelder zijn, maar de gemiddelde koppeling van een moderne auto haalt de 2 ton vaak niet eens. Vliegwiel wil ook nog wel eens sneuvelen. Dan zit je naar reparaties van 600 euro te kijken, dan heb ik het alleen nog maar over de arbeid... koppeling is qua materiaal nog te doen, een vliegwiel is niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Knul schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:20:
[...]

Ja, want de meest voorkomende hybride (de Prius) staat erom bekend absurd onbetrouwbaar te zijn en hoge onderhoudskosten te hebben, terwijl je met een diesel nooit problemen met het roetfilter, de EGR klep, injectoren en turbo's hebt. Oh wacht.
De Prius.. tja, je houdt er van of je haat hem.. Voor mij geldt dat laatste.

Het is een Toyota, dus over het algemeen betrouwbaarder dan andere merken, maar ook de prius is niet probleemloos.De prius heeft ook gewoon een benzine motor. Moet ook nogal eens wat aan gebeuren!

Daarnaast zit je dan aan die vreselijke 'versnellings' bak vast. Teminste, ik heb nog nooit een prius met een handbak of een normale automaat gezien.

En zuinig zijn ze ook al niet. Als je veel snelweg rijdt (en een beetje een vlotte rijstijl hebt) is een moderne diesel een stuk zuiniger.

[ Voor 8% gewijzigd door FragDaddy op 15-01-2018 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:31

gwystyl

Beugeltje dan maar?

De Volvo V60 is ook net binnen budget te krijgen, maar ook daarvoor geldt dat hij niet zo zuinig is als geadverteerd, en hij is zwaar en daardoor duur in wegenbelasting omdat het een diesel hybride is ipv benzine. Wel een super fijne reiswagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 11:43

Edho

Heeft Canon A570IS

Ik rijd al bijna 4 jaar in een 2e hands prius 3. De auto is nu 8 jaar oud en presteert en rijdt nog als een nieuwe. Rijdt heerlijk, geen enkele onverwachte kosten en de beurtjes zijn bij de dealer zeer redelijk qua prijs. Ook zeer goede service als er eens een terugroep is of software-update. Ik ben er zeer over te spreken. Staat nu 100k op, ga zeker tot de 200k door.
Ook de ruimte is zeer royaal. 4 personen zitten vorstelijk, met de bank plat laad je een uitgebreid drumstel met gemak in (ervaring mee), in de vorige BMW 316 station ging dat minder makkelijk.
Enige nadeel, geen reservewiel, maar die worden steeds zeldzamer bij meerdere merken.

Edho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
FragDaddy schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:26:
[...]

De Prius.. tja, je houdt er van of je haat hem.. Voor mij geldt dat laatste.

Het is een Toyota, dus over het algemeen betrouwbaarder dan andere merken, maar ook de prius is niet probleemloos.De prius heeft ook gewoon een benzine motor. Moet ook nogal eens wat aan gebeuren!

Daarnaast zit je dan aan die vreselijke 'versnellings' bak vast. Teminste, ik heb nog nooit een prius met een handbak of een normale automaat gezien.

En zuinig zijn ze ook al niet. Als je veel snelweg rijdt (en een beetje een vlotte rijstijl hebt) is een moderne diesel een stuk zuiniger.
Hoe zie jij een hybride zoals Prius met een handbak?
Ik heb een Prius 2009 met 230000 km op de teller, alleen wat bandenwisseltjes, 2 setjes remmen en wat olie vervangen gehad. Daarnaast rij ik 4.8l/100km flink door op de snelwegen (ik rij voor 90% snelweg). Wellicht is een moderne (> 2015 diesel) zuiniger... tja, who cares.

Dus tja...Je haat hem, dus nogal wiedes dat ie je niet bevalt. Daarnaast is de 'versnellingsbak' heerlijk! Traploos naar 140.

[ Voor 3% gewijzigd door armageddon_2k1 op 15-01-2018 20:55 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-06 23:43
Hoe snel is die Yaris dan naar 100? Degene ik ik gevonden krijg doet er bijna 12 secs over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Komt nog bij dat die nu zo'n beetje allemaal toe zijn aan een nieuw accupakketje. Effectief is je auto dan total-loss! Is niet grappig.
Dat is pas na 120,000 km. Als de accu problemen geeft.
En je kunt ze gewoon een refurb kopen voor <1000 euro.
Hoewel, met 100 km woon-werk, ofwel 25,000 km per jaar ben je daar erg vlot.

Dus je zit te kijken naar gemiddeld 700 euro extra kosten bovenop regulier groot onderhoud rond die tijd. Wat voor elke auto een dure beurt is, immers is dan stuur/rem/differentieel olie, klepspeling, bougies en diverse ander spul aan de beurt als je het volgens het boekje doet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• !null

Jaaaaa daar zijn ze hoor ;) ik dacht, wanneer komen ze nou? Maar hier zijn ze, de typische achterhaalde gedachtes over een hybride (van Toyota iig)

Ga jij maar een Prius of Auris hybrid naar de 3 ton rijden en een diesel van dezelfde leeftijd naar de 3 ton rijden. Met de hybride ben je goedkoper. Ten eerste heeft de hybrid:
- geen losse startmotor
- geen losse dynamo
- geen koppeling
- geen turbo

Allemaal zaken die grote kans hebben om in 3 ton vervangen te worden. Bijna een zekerheidje.
En waarbij de vroege diesels betrouwbaar waren door simpelheid, is de turbodiesel nu super ingewikkeld geworden. Met alle emissie systemen erop.
Je hoort een hoop gedonder met EGR systemen, turbo's die kapot gaan, of problemen in de kop van de motor (eventueel injectoren) omdat de kwaliteit gewoon niet meer is wat het ooit was.
Dan nog het feit dat best veel diesels in het budget van TS (bijv VAG) nog een distributieriem hebben, dus daarvoor kun je ook al twee keer dik je portomonnee trekken.

De Toyota hybride kun je wel ingewikkeld noemen, maar dat is maar net hoe je het ziet. Inderdaad het is geen standaard motor of versnellingsbak nee. Maar eigenlijk is het gewoon goed uitgedacht en daardoor juist simpel, omdat er veel minder op zit wat kapot kan.
Daarbij komt dat je nooit hoort van een Prius met kapotte versnellingsbak. Ook behoort het vervangen van een accu pack tot de uitzonderingen (bij een Civic komt dit wel vaak voor).
Ze zijn er bij die als taxi een miljoen kilometer hebben gedraaid, maar je leest in ieder geval wel vaker van 500dkm of 600km op het originele accu pack.
De elektromotoren blijven ook maar werken.

Maar goed, half Nederland (zo niet meer) deelt je mening. Lekker blijven hangen in de jaren 90, toen een turbodieseltje zuiniger en betrouwbaar was. Inmiddels heeft de diesel hogere onderhoudskosten dan een benzine wagen. Dat kan vaak nog uit omdat ze zuiniger zijn. Maar tegenover een hybride is dat ook al niet meer waar. Dan nog de hogere MRB.
En potentieel (als je lang met de auto wil doen) hogere afschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zazadanger68 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:46:
[...]

Met een elektrische auto zijn de kosten per km wel veel lager dus wellicht kan het budget dan wat omhoog.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
jeroen3 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 21:30:
En je kunt ze gewoon een refurb kopen voor <1000 euro.
En hoe lang gaat die refurb mee? Ze vervangen niet de cellen in de accu. Ze deep-cyclen de cellen een paar keer en hopen ze daarmee weer "even" te laten leven. Zinnig als je daarna snel je auto verkoopt, maar niet als je verwacht weer 120.000km met die auto te gaan rijden.
Jaaaaa daar zijn ze hoor ;) ik dacht, wanneer komen ze nou? Maar hier zijn ze, de typische achterhaalde gedachtes over een hybride (van Toyota iig)
Heb je ergens een vergelijking van de gemiddelde TCO van een normale diesel en een hybride voor iemand die zeg 30.000km per jaar rijdt zoals de TS? En dan zeker de kosten van zeg maar 150.000 km tot 300.000 km? Want de TS gaat geen nieuwe auto aanschaffen, maar een 2ehands.

Ik zou dat graag zien. Als dat positief is voor een hybride koop ik volgend jaar een Auris ipv weer een dikke diesel (en dat meen ik serieus!)

[ Voor 85% gewijzigd door FragDaddy op 16-01-2018 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
FragDaddy schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:02:
[...]

En hoe lang gaat die refurb mee? Ze vervangen niet de cellen in de accu. Ze deep-cyclen de cellen een paar keer en hopen ze daarmee weer "even" te laten leven. Zinnig als je daarna snel je auto verkoopt, maar niet als je verwacht weer 120.000km met die auto te gaan rijden.
Waar baseer je dit allemaal op.
Je hoeft vrijwel nooit een accu pack te vervangen bij een Toyota hybride.

Ga niet zo van die onderbuikangst verspreiden gebaseerd op helemaal niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
!null schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:07:
[...]

Waar baseer je dit allemaal op.
Je hoeft vrijwel nooit een accu pack te vervangen bij een Toyota hybride.

Ga niet zo van die onderbuikangst verspreiden gebaseerd op helemaal niks.
Honda Civic Hybrid.

Heeft niets met onderbuik-angst te maken. Google maar even.

Maar je hebt gelijk. De Toyota's lijken hier minder last van te hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door FragDaddy op 16-01-2018 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
FragDaddy schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:02:
[...]

Heb je ergens een vergelijking van de gemiddelde TCO van een normale diesel en een hybride voor iemand die zeg 30.000km per jaar rijdt zoals de TS? En dan zeker de kosten van zeg maar 150.000 km tot 300.000 km? Want de TS gaat geen nieuwe auto aanschaffen, maar een 2ehands.

Ik zou dat graag zien. Als dat positief is voor een hybride koop ik volgend jaar een Auris ipv weer een dikke diesel (en dat meen ik serieus!)
Tja pak de vaste lasten van een Prius, neem 1 op 20 en neem de kosten voor de vaste onderhouds beurten en je bent er wel zo'n beetje. Die dingen zijn gewoon heel betrouwbaar. Remmen gaan ook langer mee.
Ik weet niet wat je nu rijdt en daar al aan onverwachte kosten voor hebt gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Tja pak de vaste lasten van een Prius, neem 1 op 20 en neem de kosten voor de vaste onderhouds beurten en je bent er wel zo'n beetje. Die dingen zijn gewoon heel betrouwbaar.
En dat roep je, en ik ben geneigd je te geloven, want Toyota, maar toch ben ik heel erg benieuwd hoe de kosten worden bij hogere kilometerstanden. Ik geloof best dat ze in de lease (tot 150.000km) prima zijn. Maar daarboven?

Edit: De ANWB is positief over de Auris Hybrid: https://www.anwb.nl/auto/...013-03-01/2015-05-01/2342
(helaas wel weer die CVT 'versnellingsbak' uit de prius)
!null schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:12:
Ik weet niet wat je nu rijdt en daar al aan onverwachte kosten voor hebt gehad?
Oh, ik heb aardig wat verschillende auto's gereden en aan al die auto's al aardig wat onverwachte kosten gehad, dus ik geloof er niet zo in dat er een oplossing is om goedkoop veel kilometers te rijden. Ja, elektrisch zodra die auto's een beetje betaalbaar worden.

Nu een Opel Insignia Sports Tourer 1.9 cdti

Laatst de koppeling en drukgroep laten vervangen. Gelijk met een setje 18 inch banden. 2000 euro verder :D
Maar eigenlijk zijn dat gewoon slijtage delen. :P

Net daarna een lekkende injector. Die kon gewoon vastgezet worden.
Nu een dooie gloeibougie. Gelukkig zijn er 3000+ in backorder bij Opel, dus kennelijk gaat er nog wel eens eentje stuk. Auto start gelukkig nog wel prima.

En dat is nog voor de 2 ton.

Met mijn vorige auto's vergelijkbare verhalen. Zijn (inderdaad) gewoon dingen die wel eens stuk gaan tussen de 150.000 en 300.000km en dus loop je eigenlijk altijd ergens in die kilometerstand wel eens tegen een of twee reparaties aan van 1000+ euro. Naast normaal onderhoud (zoals banden, remmen, olie, etc)

Moraal van het verhaal: Als je veel kilometers rijdt kost dat gewoon geld.

En ik heb echt nog nergens een serieuze vergelijking gezien hoe een hybride het doet tussen de 150.000km en 300.000km. En ik vraag me echt af of die dingen met hogere kilometerstanden goedkoper zijn.

Moraal van het verhaal 2: Als je veel kilometers woon/werk moet doen: Zorg voor een lease auto :F

[ Voor 21% gewijzigd door FragDaddy op 16-01-2018 08:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-06 21:30
Nou ik heb zo'n ex-lease prius van 2005 en inmiddels 290.000 km op de klok staan.

Gekocht toen hij 4 jaar oud was en 140.000 km gelopen had.

Het enige onderhoud tot nu toe waren de remmen voor en achter, een setje bougies, veren achter en een paar setjes banden.

Voor de rest is dit echt een probleemloze auto en over dat accupakket maak ik me helemaal geen zorgen, die doet nog steeds netjes zijn cycles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
FragDaddy schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:22:
[...]

En dat roep je, en ik ben geneigd je te geloven, want Toyota, maar toch ben ik heel erg benieuwd hoe de kosten worden bij hogere kilometerstanden. Ik geloof best dat ze in de lease (tot 150.000km) prima zijn. Maar daarboven?

Edit: De ANWB is positief over de Auris Hybrid: https://www.anwb.nl/auto/...013-03-01/2015-05-01/2342
(helaas wel weer die CVT 'versnellingsbak' uit de prius)
Ik had het hier al een keer eerder gevraagd, maar wat is nu het probleem van een CVT? Antwoord van de vorige was dat hij veel toeren maakt als je het gas ver indrukt. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een significante groep dat als een probleem ziet (en sowieso iets is wat elke automaat doet, en als je handgeschakeld rijdt zal je normaal ook zorgen dat je veel toeren maakt als je snel moet optrekken).
[...]
Moraal van het verhaal: Als je veel kilometers rijdt kost dat gewoon geld.
NOFI, maar dit vind ik nogal lafjes. Jij komt met de opmerking dat je geen hybride zou moeten kopen omdat die duur gaan zijn in de onderhoud. Reactie hierop is dat iig bij Toyotas dit (gemiddeld genomen) gewoon niet het geval is, en je ook een hoop zaken die een reguliere auto heeft niet hebt, en dat juist diesels genoeg dingen hebben die met enige regelmaat vervangen moeten worden.

En gezien je inderdaad moet toegeven dat je een hoop onderhoudskosten hebt, is jouw overall conclusie dus dat elke auto dit heeft? Zou het niet kunnen zijn dat (Toyota) hybrides betrouwbaarder zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Sissors schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:53:
[...]

Ik had het hier al een keer eerder gevraagd, maar wat is nu het probleem van een CVT? Antwoord van de vorige was dat hij veel toeren maakt als je het gas ver indrukt. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een significante groep dat als een probleem ziet (en sowieso iets is wat elke automaat doet, en als je handgeschakeld rijdt zal je normaal ook zorgen dat je veel toeren maakt als je snel moet optrekken).
Mijn ervaring is dat een normale automaat toch echt heel anders aanvoelt dan een CVT.
Ik vind dat niet zo fijn rijden. Maar dat is persoonlijk. Maar nogmaals: Als de TCO van een Auris hybride echt zo veel lager is als een diesel, dan zou ik serieus overwegen om een Auris te kopen.. En de CVT voor lief te nemen.

Wie heeft cijfers? Dus gemiddeld onderhoud, verbruik, etc?
NOFI, maar dit vind ik nogal lafjes. Jij komt met de opmerking dat je geen hybride zou moeten kopen omdat die duur gaan zijn in de onderhoud. Reactie hierop is dat iig bij Toyotas dit (gemiddeld genomen) gewoon niet het geval is, en je ook een hoop zaken die een reguliere auto heeft niet hebt, en dat juist diesels genoeg dingen hebben die met enige regelmaat vervangen moeten worden.

En gezien je inderdaad moet toegeven dat je een hoop onderhoudskosten hebt, is jouw overall conclusie dus dat elke auto dit heeft? Zou het niet kunnen zijn dat (Toyota) hybrides betrouwbaarder zijn?
Oh maar ik ben ook een heel laf persoon! :+

Tuurlijk geef ik toe dat ik met mijn auto's onderhoudskosten heb gehad. Waarom zou ik dat niet doen? Ik stel zelf dat veel kilometers rijden gewoon duur is.

En het maakt (in mijn ervaring) ook niet zo heel veel uit met welk merk. Al moet ik zeggen dat ik al jaren alleen maar duitse auto's rij. Mijn laatste Toyota was 15 jaar geleden. Misschien lijkt Toyota hybride dan betrouwbaarder te zijn, maar Honda heeft met zijn hybride echt een hoop gezeur.

Ik kom met de reactie dat ik niet zo snel een hybride zou kopen omdat er gewoon meer complexe systemen in zitten die allemaal kapot kunnen gaan en die dan allemaal moeilijk en duur zijn om te vervangen. Dat dit met Toyota in de meeste gevallen niet zo is, wist ik niet en durf ik ook nog steeds niet helemaal te geloven na welgeteld 1 positieve ervaring hierboven. Oh en het artikeltje van de ANWB dat ik zelf heb gepost.

En nogmaals: ik vraag me echt af of de TCO voor een toyota hybride met veel kilometers echt voordeliger is als een diesel! Zou interessant zijn om daar eens aan te rekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door FragDaddy op 16-01-2018 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@FragDaddy Haha je bevestigt het alleeb maar. Je noemt allemaal kosten die je bik een Toyota hybrid niet gehad zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
!null schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:07:
@FragDaddy Haha je bevestigt het alleeb maar. Je noemt allemaal kosten die je bik een Toyota hybrid niet gehad zou hebben.
Wie weet wat voor kosten in in een hybride had gehad wanneer het complexe hybride systeem er mee stopt, de accu dood is of de benzinemotor versleten is?

Ik wil er 3 ton in kunnen rijden he.

Wie kan mij garanderen dat dat allemaal probleemloos heel blijft.

Met een diesel weet ik gewoon wat er kapot gaat en dat wat kost. Dat wordt ook gewoon meegerekend in de TCO.

Met een hybride kan ik dat (nog) niet overzien.

[ Voor 3% gewijzigd door FragDaddy op 16-01-2018 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
FragDaddy schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:03:
[...]

Mijn ervaring is dat een normale automaat toch echt heel anders aanvoelt dan een CVT. Ik vind dat toch niet zo fijn rijden.
Ik herken dat niet. Nou ja, je hebt niet het 'schakel' gedrag, maar verder is het net als bij reguliere automaat dat als je gaspedaal verder intrapt hij harder gaat rijden, wat wil je nog meer :P. Auto is iets wat mij van A naar B brengt, dus misschien is het voor meer een autoliefhebber wel een ander verhaal.
[...]

Dat dit met Toyota in de meeste gevallen niet zo is, wist ik niet en durf ik ook nog steeds niet helemaal te geloven na welgeteld 1 positieve ervaring hierboven. Oh en het artikeltje van de ANWB dat ik zelf heb gepost.

En nogmaals: ik vraag me echt af of de TCO voor een toyota hybride met veel kilometers echt voordeliger is als een diesel! Zou interessant zijn om daar eens aan te rekenen.
Ik heb zelf ook rondgezocht voor ik mijn Auris hybrid heb gekocht, en dan kan je wel meer dan één positieve ervaring vinden ;). Ik heb de kilometers niet om zelf een N=1 conclusie erbij te stoppen, dus daar kan ik niet bij helpen.

Wat betreft TCO, zonder zelf na te rekenen vermoed ik als je echt gewoon door kan rijden op de snelweg en veel kilometers maakt dan zal een diesel wel goedkoper uitkomen. Heb je nog meer kilometers door de stad, of sta je met enige regelmaat in de file, dan zal een hybride goedkoper worden.
Zelf rij ik niet zoveel, dus dan is een diesel geen optie (en blijft het imo idioot dat je meer wegenbelasting voor een hybride effectief betaalt, de belastingvoordelen van leaserijders waren te groot, maar de 150kg korting op wegenbelasting voor hybrides leek mij nooit onredelijk).

Wat betreft je laatste post: Kan je mij garanderen als ik een diesel koop en er 300k mee rij dat de motor niet total loss gaat? Normaal zal het niet gebeuren, maar natuurlijk kunnen we het niet garanderen, dat is nogal een dooddoener.
Wel leuk dat bij een hybride het gegarandeerd probleemloos heel moet blijven, en bij een diesel is het dus geen probleem als je hoge onderhoudskosten hebt, want dat hoort er bij.

[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 16-01-2018 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
Dat van die TCO denk ik ook, maar ik kan het nog steeds niet berekenen.

Maargoed, ik weet niet of we de TS nog helpen met deze discussie rondom hybride/diesel, iof dat we langzaam steeds verder offtopic driften

Ik heb in ieder geval van deze discussie geleerd dat Toyota Hybrides waarschijnlijk betrouwbaarder zijn dan duitse diesel, maar of de TCO bij veel kilometers en gebruik tot aan de 3 ton veel lager is nog onzeker.
Wel leuk dat bij een hybride het gegarandeerd probleemloos heel moet blijven, en bij een diesel is het dus geen probleem als je hoge onderhoudskosten hebt, want dat hoort er bij.
Je begrijpt me verkeerd. Ook bij een hybride auto mag best wat stuk gaan, zolang het maar te overzien is.

Bij mijn diesels calculeer ik 'hoge' onderhoudskosten in. Daaronder versta ik kosten tussen de grofweg 1000 en 2000 euro die ik 1 of 2x krijg met een kilometerstand van 150.000 tot 300.000 km. Dat is vervelend, maar dat is ingecalculeerd. En ik heb overigens ook nog geen enkele diesel gehad waar dit niet nodig was.

Waar ik bezorgd om ben met een hybride systeem is dat er iets kapot gaat wat zo duur is dat je effectief je auto total-loss hebt (bijvoorbeeld het accupakket of bijvoorbeeld de hele benzinemotor bij 250.000km). Dat soort dingen kun je geen rekening meer mee houden.

[ Voor 51% gewijzigd door FragDaddy op 16-01-2018 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik koop altijd mijn auto's hier > 25 jaar. Als relatief jong 2e hands.
Heb zelf geen ervaring met hybrides maar heb iig hier nog nooit een pechauto gekocht.
Ik kom daar vandaan, echte dorpse vak garage (ca 6 werknemers), geen merkgarage maar zijn specialist in vooral Toyota adepten, dus ook Daihatsu et al. Stuk goedkoper dan een merkgarage.

Tweede hands niet de goedkoopste garage maar ik kom er met onderhandelen altijd goed weg (hoge inruilprijs maakt veel goed plus nog wat kletsen...... ;)).

Mijn huidige Verso 1.6, 1.5 j jong gekocht is nu 15.5 jaren jong... ca 250k op de teller (benzine).

https://www.bedeaux.nl/bedeaux.php?page=occasions
http://webshop.inmotiv.nl...2/420d/stock/vehicles/20/

Dit is uiteraard een moment opname.
Als je op een bepaald type/bj/prijs uit bent, bel Arthur of hij daar naar uit wil kijken. Duurt altijd langer maar dan krijg je wel wat je wilt.
Kun je ook doen bij een garage in de buurt als je een goede weet, maar hij heeft klanten uit het hele land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
De Honda Civic Hybride staat ook behoorlijk slecht in de boeken, op zo'n beetje alle mogelijk punten.

Wat betreft de discussie hybride/diesel bemoei ik mij verder niet met de discussie over welke goedkoper zou zijn, maar jullie slaan wel een belangrijk punt over: Het milieu! Ik snap dat de eigen portemonnee erg belangrijk is, maar het is mij persoonlijk ook erg veel waard om 'groener' rond te rijden. Zowel in het algemeen maar ook in het bijzonder als ik ergens in de binnenstad lekker elektrisch langs tientallen fietsers rijd (want ja ik weet dat het maken van de batterij ook X ton aan CO2 oplevert :D ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
CO2 is niet eens het grootste probleem. Wat denk je van NOx en fijnstof waar diesels om bekend staan?
Smog krijg je niet van CO2 maar van de rotzooi die industrie en diesels de lucht in knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
FragDaddy schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:10:
[...]

Wie weet wat voor kosten in in een hybride had gehad wanneer het complexe hybride systeem er mee stopt, de accu dood is of de benzinemotor versleten is?

Ik wil er 3 ton in kunnen rijden he.

Wie kan mij garanderen dat dat allemaal probleemloos heel blijft.

Met een diesel weet ik gewoon wat er kapot gaat en dat wat kost. Dat wordt ook gewoon meegerekend in de TCO.

Met een hybride kan ik dat (nog) niet overzien.
Jij kan dat misschien niet overzien.

Maar er zijn genoeg Prius taxi's die al bizarre kilometerstanden halen.

Zo'n hybride gaat dus juist langer mee dan een moderne turbodiesel.

Waar baseer je op dat 3 ton een probleem zijn? 3 ton kilometers is helemaal niks voor een Prius, doet ie met twee vingers in z'n neus met het originele accupack, en kan daarna nog wel een keer zo'n afstand afleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Mijn collega heeft met z'n Prius >> 300 ton probleemloos gereden.
Bijna 1 op 24 begreep ik, werd een sport om op de A50 met zijn vele files zuinig te rijden... echt hard rijden kon je er immers bijna nooit.... (en nog steeds niet in de spits...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Zoek maar eens op hoeveel van de 1st gen Priussen er nog rijden. Dat was zeker niet moeders mooiste, maar ze rijden nog steeds. Vaak met een kilometerstand van rond de 3 ton.

Waar is trouwens het belastingvoordeel gebleven? Eerder kon je bij de wegenbelasting ook nog kiezen voor een hybride auto bij de brandstofkeuze. Die optie is nu weg, waardoor je de volle mep betaald.

Toch zou ik zeker bij een volgende auto weer voor een hybride kiezen.
Als je er 1-maal aan geproefd hebt dan rijdt dat echt heerlijk. Wel zou ik de Yaris persoonlijk met kleine velgen kiezen. Hij is met de 195/50/16 banden/velgen soms wat nerveus tijdens het rijden. Mijn ouders hebben een normale benzine Yaris met smallere banden en 15 inch velgen. Dat rijdt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
Veel mensen zijn bang dat het accupakket van een hybride kapot gaat. Logisch, gezien accu's van diverse andere apparaten geregeld kapot gaat of snel minder worden, denk vooral aan telefoons en laptops.
Maar Toyota heeft dit slim ontwikkeld en aangepakt. Het systeem is namelijk zo ingeregeld dat de acculading nooit onder de 20% komt, en nooit boven de 90%. Dit verlengt de levensduur van de accu aanzienlijk.

En dat blijkt. Want van de Prius II, die inmiddels alweer 15 jaar geleden op de markt verscheen en waarvan er inmiddels aardig wat rondrijden, zijn er bijzonder weinig accupakketten vervangen, of überhaupt hybride onderdelen.

Ik snap best dat mensen twijfelen over het uiterlijk. Er zijn zeker mooiere modellen te krijgen, al valt over smaak te twisten. Maar ik snap niet dat mensen nog steeds twijfelen over de techniek an sich, want die is in ieder geval bij Toyota en Lexus dik in orde. Dat mag in 15 jaar tijd toch wel bewezen zijn mag ik nu eindelijk hopen.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
rimave schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:42:
Zoek maar eens op hoeveel van de 1st gen Priussen er nog rijden. Dat was zeker niet moeders mooiste, maar ze rijden nog steeds. Vaak met een kilometerstand van rond de 3 ton.

Waar is trouwens het belastingvoordeel gebleven? Eerder kon je bij de wegenbelasting ook nog kiezen voor een hybride auto bij de brandstofkeuze. Die optie is nu weg, waardoor je de volle mep betaald.

Toch zou ik zeker bij een volgende auto weer voor een hybride kiezen.
Als je er 1-maal aan geproefd hebt dan rijdt dat echt heerlijk. Wel zou ik de Yaris persoonlijk met kleine velgen kiezen. Hij is met de 195/50/16 banden/velgen soms wat nerveus tijdens het rijden. Mijn ouders hebben een normale benzine Yaris met smallere banden en 15 inch velgen. Dat rijdt beter.
Vorig jaar is de 125KG gewichtskorting afgeschaft: er werd tot dat moment 125KG van het ledig gewicht afgetrokken waardoor je vaak/altijd een schaal lager uitkwam. Typisch NL: stimuleren en daarna de boel erbij naaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
_JGC_ schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:08:
CO2 is niet eens het grootste probleem. Wat denk je van NOx en fijnstof waar diesels om bekend staan?
Smog krijg je niet van CO2 maar van de rotzooi die industrie en diesels de lucht in knallen.
Nieuwe diesels hebben tegenwoordig adblue om het schadelijke NOx te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
SniperGuy schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:13:
[...]

Vorig jaar is de 125KG gewichtskorting afgeschaft: er werd tot dat moment 125KG van het ledig gewicht afgetrokken waardoor je vaak/altijd een schaal lager uitkwam. Typisch NL: stimuleren en daarna de boel erbij naaien!
Ah! Dat hele systeem, van wegenbelasting mag sowieso wel eens op de schop. Het is mateloos verouderd.
Auto's worden steeds zwaarder en een hybride mag toch wel een soort korting hebben, omdat hij immers milieuvriendelijker is dan een normale benzine en zeker een diesel. Maar da's een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
jeroen3 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:20:
[...]

Nieuwe diesels hebben tegenwoordig adblue om het schadelijke NOx te verminderen.
Hebben ze lang niet allemaal. Bij VAG hebben alleen de Touran, Toureg, Sharan, Tiguan en Passat een Adblue systeem, de rest van de diesels moet het zonder stellen. Meest verkochte auto's zijn nog altijd de Golf en Polo, die rijden vrolijk ongelimiteerd NOx de lucht in.
Pagina: 1 2 Laatste