Van de week ging mijn telefoon en vroeg mijn vader hoe hij nu het beste z'n huis van het gas af kon krijgen... Dat is vast het gevolg van de discussie die nu gaande is, maar waarschijnlijker is zijn toch weer tegenvallende jaarafrekening een grotere drijfveer.
De woning
Het gaat om een twee onder één kap woning in het buitengebied:

Onder de rode pijl is het woonhuis. De badkamer op de begane grond staat op de planning om vervangen te worden. Boven zijn er drie slaapkamers en een (berg)zolder. Naast het huis (met het groene dak) staat een los atelier waar mijn moeder 1 a 2 dagen in de week werkt. Achterop het perceel staat nog een garage met bergzolder. Het dakvlak waar al zonnepanelen zichtbaar zijn is zuid-oost gericht.
Op dit moment wordt de woning verwarmd door een Nefit Ecomline HRC 30H ketel, en die zorgt ook voor het warm water voor de douche. De woonkamer is voorzien van vloerverwarming en een houtkachel. Mijn ouders stoken relatief veel met de houtkachel.
Wat verdere achtergrondinformatie:
Gasloos dus. En bij voorkeur het (extra) elektraverbruik afdekken met extra PV panelen.
Omdat de CV op de nominatie staat om vervangen te worden en ook de badkamer aan de beurt is lijkt hem dit een goed moment om hier eens over na te denken. Ik denk dat met het huidige verbruik een lastige opgave gaat zijn. Belangrijk is om het elektraverbruik om laag te krijgen naar een waarde die voor een tweepersoonshuishouden reëel is.
Wat heb je zelf al bedacht
Denk je aan gasloos denk je aan een warmtepomp. Zeker in combinatie met de vloerverwarming lijkt mij dat een mooie combinatie. Aangezien de huidige houtkachel een mogelijkheid heeft tot CV koppeling is hier ook nog iets zinnigs uit te halen. Voor de koude dagen denk ik dan dat een warmtepomp wat ondersteuning nodig heeft, maar dit lijkt mij goed op te vangen met de houtkachel.
In de nieuwe badkamer komt geen bad terug, alleen een douche dus een douche WTW lijkt mij een no-brainer. Maar hoe kom ik dan aan sanitair warm water voor de douche. Er is an sich wel ruimte voor een buffervat, maar hoe moet ik dat voor mijzelf zien?
Wat betreft het afdekken van het (extra) stroomverbruik is er zowel op het dak van het huis als op de garage plek voor extra panelen. Ook is het dak op noord-west nog helemaal leeg, dus daar kunnen we ook wat mee. Op de garage zou dat via de bestaande bekabeling moeten, want een extra kabel bij trekken is niet haalbaar en wenselijk gezien de lange afstand.
En nu?
Ben ik vooral benieuwd naar jullie visie op de haalbaarheid en ideeën over de koppeling van houtkachel, warmtepomp, vloerverwarming, radiatoren op vloer 1 en sanitair warm water.
De woning
Het gaat om een twee onder één kap woning in het buitengebied:

Onder de rode pijl is het woonhuis. De badkamer op de begane grond staat op de planning om vervangen te worden. Boven zijn er drie slaapkamers en een (berg)zolder. Naast het huis (met het groene dak) staat een los atelier waar mijn moeder 1 a 2 dagen in de week werkt. Achterop het perceel staat nog een garage met bergzolder. Het dakvlak waar al zonnepanelen zichtbaar zijn is zuid-oost gericht.
Op dit moment wordt de woning verwarmd door een Nefit Ecomline HRC 30H ketel, en die zorgt ook voor het warm water voor de douche. De woonkamer is voorzien van vloerverwarming en een houtkachel. Mijn ouders stoken relatief veel met de houtkachel.
Wat verdere achtergrondinformatie:
- 2 volwassenen van 50+
- Mijn vader werkt 5 dagen per week, mijn moeder is (bijna) altijd thuis.
- Dagelijks beide kort douchen
- Wasmachine/droger; zeg twee wassen per week. Was droogt als het weer dat toe laat buiten
- Alleen beneden wordt verwarmd, boven staan alle radiatoren dicht
- De benedenverdieping is overal voorzien van rolluiken die s'nachts dicht zijn
- Het dak van het woonhuis is voorzien van 14 x 250 W Panelen. Op jaarbasis (2017) leveren deze ca. 3600 Kwh aan stroom op volgens het online portal
- Er is geen slimme meter aanwezig, alleen een digitale meter met 4 telwerken. Over de periode 1 januari 2017 tot 3 januari 2018 hebben ze de volgende afrekening gekregen:
- [list]
- Stroom normaal: 3839 kWh
- Teruglevering normaal: 1955 kWh
- [/list]
- Dat geeft een netto verbruik van ongeveer 3600 (opwek) - 1955 (teruglevering) + 3839 (afname) = 5484 kWh wat mijn inziens absurd hoog is voor met z'n tweeën. Een rondje met de verbruiksmeter staat nog op de planning, samen met een aanvraag voor een slimme meter om dit beter inzichtelijk te krijgen. Maar ergens blijf ik het gevoel hebben dat hier iets niet helemaal klopt of er moet echt nog wat standby-spul te vinden zijn.
- Gasverbruik van 1860 m3
- Recent is de keuken vervangen waarbij de forse oude Amerikaanse koel/vriescombo vervangen is voor een A+++ koelkast en vriezer. De nieuwe keuken is voorzien van een inductie kookplaat en Grohe Red Duo waarbij er in de oude keuken nog op gas werd gekookt en warm water uit de CV ketel kwam.
- Bij deze verbouwing zijn er twee raamkozijnen vervangen voor nieuwe beglazing met HR++ beglazing en is de vloerverwarming op de begane grond verder doorgetrokken.
- Het huis is niet noemenswaardig na geisoleert. Ik denk dat hier nog wat stappen in te maken zijn om zo de warmteverliezen te beperken. De spouw is denk ik onhandig, maar aan de buitenkant is er ruimte... ook aan de kant waar het huis geschakeld is naar de buren. In de woonkamer is er een deel van de vloer verhoogd (dijkwoning) waar aan de onderkant van de houten vloer voor zover ik weet geen isolatie is. Ook is het dak volgens mij niet bijzonder goed geisoleerd. Echter omdat hier zo beperkt wordt gestookt is de vraag even in hoeverre dit zinvol is. De trap naar boven is in de woonkamer afgesloten met een deur die altijd dicht is. Wat betreft isolatie weet ik dat dit stap 1 is, maar mijn ouders neigen zelf sneller naar de technologische oplossingen dan naar extra isolatie...
Gasloos dus. En bij voorkeur het (extra) elektraverbruik afdekken met extra PV panelen.
Omdat de CV op de nominatie staat om vervangen te worden en ook de badkamer aan de beurt is lijkt hem dit een goed moment om hier eens over na te denken. Ik denk dat met het huidige verbruik een lastige opgave gaat zijn. Belangrijk is om het elektraverbruik om laag te krijgen naar een waarde die voor een tweepersoonshuishouden reëel is.
Wat heb je zelf al bedacht
Denk je aan gasloos denk je aan een warmtepomp. Zeker in combinatie met de vloerverwarming lijkt mij dat een mooie combinatie. Aangezien de huidige houtkachel een mogelijkheid heeft tot CV koppeling is hier ook nog iets zinnigs uit te halen. Voor de koude dagen denk ik dan dat een warmtepomp wat ondersteuning nodig heeft, maar dit lijkt mij goed op te vangen met de houtkachel.
In de nieuwe badkamer komt geen bad terug, alleen een douche dus een douche WTW lijkt mij een no-brainer. Maar hoe kom ik dan aan sanitair warm water voor de douche. Er is an sich wel ruimte voor een buffervat, maar hoe moet ik dat voor mijzelf zien?
Wat betreft het afdekken van het (extra) stroomverbruik is er zowel op het dak van het huis als op de garage plek voor extra panelen. Ook is het dak op noord-west nog helemaal leeg, dus daar kunnen we ook wat mee. Op de garage zou dat via de bestaande bekabeling moeten, want een extra kabel bij trekken is niet haalbaar en wenselijk gezien de lange afstand.
En nu?
Ben ik vooral benieuwd naar jullie visie op de haalbaarheid en ideeën over de koppeling van houtkachel, warmtepomp, vloerverwarming, radiatoren op vloer 1 en sanitair warm water.