malawolar: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58497148
Anoniem: 738905
Precies, niks aan het handje in Friesland. Maar als je niet in de Randstad woont is het niet nieuwswaardig, de storm van een paar jaar terug waar hier aan de kust windkracht 11 a 12 was kwam in het nieuws als item van 20 seconden, nu is er windkracht 9 in het midden van het land en is heel Nederland zogenaamd ontsnapt aan een mega orkaanWaah schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:21:
[...]
Klopt, dacht 70km/u max. Dat is gewoon een normale herstdag... geen code oranje waard.
Al snap ik wel dat ze de code vooraf hebben uitgezet. Je weet nooit....

Hou oud was jouw schutting? Die van mij 10 jaar, maar die gaat het ook niet lang meer houden, maar met dit weer een schutting herstellen, damn, sterkte. Ik moet er binnenkort ook aan geloven denk ikHKLM_ schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:31:
Lekkere verassing vanmiddag.... 15meter schutting naar de klote door de storm

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 18-01-2018 16:39 ]
YouTube: Sneeuw storm in oostenrijk januari 2018
2 weken geleden, windstoten tot 200+ km/u. Maar stenen waaien nu eenmaal minder snel weg.
Zo zie je maar hoe lokaal het kan zijn. Als je dit leest:68616c6c6f schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:36:
Hoogste windstoot van deze storm blijkt in noordwijk gemeten te zijn met een waarde van...
Tromgeroffel...
155 km/u!
Katwijk en Noordwijk liggen vier kilometer uit elkaar.aicaramba schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:44:
Hier in katwijk aan zee waait het bijna niet meer.. Ik vond het erg meevallen allemaal.. Maar gezien de schade ging het op andere plekken harder.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Er zijn drie twee mensen overleden als direct gevolg van deze storm. Dat lijkt me alleszins nieuwswaardig.Anoniem: 738905 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:38:
[...]
Precies, niks aan het handje in Friesland. Maar als je niet in de Randstad woont is het niet nieuwswaardig, de storm van een paar jaar terug waar hier aan de kust windkracht 11 a 12 was kwam in het nieuws als item van 20 seconden, nu is er windkracht 9 in het midden van het land en is heel Nederland zogenaamd ontsnapt aan een mega orkaan
Stam + t
Geen idee, woon er pas sinds november.... gelukkig was mijn manager zo vriendelijk om mij thuis te brengen en hebben we het samen opgeruimt. Maar een nieuwe schutting zat ik eigenlijk niet op te wachtenAnoniem: 738905 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:38:
[...]
Hou oud was jouw schutting? Die van mij 10 jaar, maar die gaat het ook niet lang meer houden, maar met dit weer een schutting herstellen, damn, sterkte. Ik moet er binnenkort ook aan geloven denk ik
Cloud ☁️
Dat is onzin natuurlijk. Er was ook een groot probleem bij de Moerdijkbrug (2 vrachtwagens op de kant), dat werd ook gewoon in de journaals vermeld, terwijl Moerdijk toch echt niet in de randstad ligt. Ook de problemen rondom Eindhoven en in Zeeland en Gelderland hoorde ik zo 1-2-3 al langskomen, en dat ligt al helemaal niet in de Randstad. Plus de doden in Overijssel door de storm.Anoniem: 738905 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:38:
[...]
Precies, niks aan het handje in Friesland. Maar als je niet in de Randstad woont is het niet nieuwswaardig, de storm van een paar jaar terug waar hier aan de kust windkracht 11 a 12 was kwam in het nieuws als item van 20 seconden, nu is er windkracht 9 in het midden van het land en is heel Nederland zogenaamd ontsnapt aan een mega orkaan
En dan heb ik nog heel wat berichten gemist, ook andere plekken zullen wel aardig in het nieuws zijn geweest.
Overigens was het geen windkracht 9, maar windkracht 11 wat gemeten is. Dat is ook gewoon in het journaal gemeld.
Virussen? Scan ze hier!
De kans dat een omgewaaide boom in Friesland schade maakt is natuurlijk ook niet zo grootAnoniem: 738905 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:38:
[...]
[...]
Hou oud was jouw schutting? Die van mij 10 jaar, maar die gaat het ook niet lang meer houden, maar met dit weer een schutting herstellen, damn, sterkte. Ik moet er binnenkort ook aan geloven denk ik
Het heeft natuurlijk ook te maken met de maatschappelijke impact.Anoniem: 738905 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:38:
[...]
Als er 3 koeien omwaaien en een terp onderloopt is het een stuk minder nieuwswaardig dan als half Nederland ontregeld is
Om even mega-overdreven te doen
[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 18-01-2018 16:52 ]
Bensimpel
Positieve meneer
/u/322701/crop6152f078d4887_cropped.png?f=community)
ach, gamma/bouwmarkt zal binnenkort wel weer mooie acties hebbenHKLM_ schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:41:
[...]
Geen idee, woon er pas sinds november.... gelukkig was mijn manager zo vriendelijk om mij thuis te brengen en hebben we het samen opgeruimt. Maar een nieuwe schutting zat ik eigenlijk niet op te wachten
😆 - Denk ook eens om ;)
Nb. 1990 was echt een hele heftige storm (zwaarste in afgelopen 60 jaar ofzo?)Het is 28 jaar geleden dat er zoveel vrachtwagens op één dag omwaaiden: 66 wagens kantelden door de harde wind. In 1990 waren dat er 130, meldt de VID
Meer dan 100 jaar
Overigens is het op de weg drukker dan 28 jaar geleden, natuurlijk.
[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 18-01-2018 17:02 ]
Op zijn werk in Rotterdam dacht iemand omstreeks 14 uur: "Storm is over, treinen gaan vast wel weer rijden"
Meteen tien anderen die hem achterna gingen.

Nou, die zullen vast nog niet thuis zijn, denk ik zo
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Zwaarste in decennia, één van de zwaarste van afgelopen 100 jaar.anandus schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 17:01:
[...]
Nb. 1990 was echt een hele heftige storm (zwaarste in afgelopen 60 jaar ofzo?)edit:
Meer dan 100 jaar
In Duitsland en Frankrijk was het overigens geen storm, maar een orkaan (Daria). Er vielen toen 97 doden.
Wikipedia: Storm van 25 januari 1990
Maar daarna zijn ook nog serieuze stormen geweest. Wat dacht je van de Wikipedia: Sinterklaasstorm van 2013 bijvoorbeeld, waarbij in Schotland windstoten tot 229 km/h zijn gemeten. Gaf ook in Nederland enorm veel overlast (hoewel de financiele schade beperkt bleef).
Virussen? Scan ze hier!
Welke bomen?LA-384 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:44:
[...]
De kans dat een omgewaaide boom in Friesland schade maakt is natuurlijk ook niet zo groot
Friesland is gewoon een heel veilige provincie. Wij hadden dit al voorzien

Wel triest van de 2 slachtoffers. Maar ik blijf met code rood ook gewoon thuis TBH. Pech voor mijn baas....
Het zijn er inmiddels 3 hoor:
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...eeralarm-ingetrokken.htmlEen van de slachtoffers is een 62-jarige man uit Enschede. Rond 11.45 uur viel een boom op een auto ter hoogte van de Goolkatenweg. De politie is ter plekke aanwezig.
Ook is een 62-jarige man uit Zwolle om het leven gekomen. Hij overleed nadat hij een tak op zich kreeg bij Olst. Volgens de politie stapte de man uit om een tak van de weg te verplaatsen, daarbij viel een andere tak op de man zelf.
De politie meldt via Twitter dat ook in het Gelderse Lingewaal een 66-jarige man is omgekomen en een andere van 34 jaar zwaargewond is geraakt. Beiden zouden door een plexiglasconstructie enkele meters naar beneden zijn gevallen. Volgens de politie is dit ongeval ook toe te schrijven aan de storm in het land.
Virussen? Scan ze hier!
Daar kijkt de doorsnee mens toch niet naar. Na twee dagen geloof ik het wel, en ga verder met mijn leven. Het zal allemaal wel, en ik kijk wel hoe het op de voorspelde dag zou zijn. De meesten hebben daarnaast ook nog een raam.68616c6c6f schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:09:
[...]
Laat ik deze term gebruiken: "voorzichtige waarschuwing". Dus dat er niet direct van de weerkaarten uitgegaan wordt maar dat mensen wel op de hoogte worden gesteld.
Vandaag was in mijn regio uitzonderlijk voor een winter. Dat gebeurt gewoon niet elke week. Sterker nog, ik heb dit in deze regio nog nooit meegemaakt in de winter.
Omdat dit een keer voorkomt, is nog niet een reden om het hele waarschuwingssysteem om te gooien. Ik heb, en velen met mij, op tijd de waarschuwing gekregen om niet naar buiten te gaan. Dat lijkt mij genoeg. Iedereen leeft nog.

Genoeg mensen hebben totaal geen waarschuwing gekregen, ik niet en niemand hier op kantoor, in den haag, waar het dak van de buren er af is gegaan.mavaros schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 17:24:
[...]
Daar kijkt de doorsnee mens toch niet naar. Na twee dagen geloof ik het wel, en ga verder met mijn leven. Het zal allemaal wel, en ik kijk wel hoe het op de voorspelde dag zou zijn. De meesten hebben daarnaast ook nog een raam.
Vandaag was in mijn regio uitzonderlijk voor een winter. Dat gebeurt gewoon niet elke week. Sterker nog, ik heb dit in deze regio nog nooit meegemaakt in de winter.
Omdat dit een keer voorkomt, is nog niet een reden om het hele waarschuwingssysteem om te gooien. Ik heb, en velen met mij, op tijd de waarschuwing gekregen om niet naar buiten te gaan. Dat lijkt mij genoeg. Iedereen leeft nog.
En er zijn 3 doden.
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
anandus schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:40:
[...]
Katwijk en Noordwijk liggen vier kilometer uit elkaar.
Het zou kunnen zijn dat het toch wat erger was dan ik door had.. Ik zat niet aan de kant van het gebouw waar de wind kwam, maar ook buiten/op weg naar huis zag ik nauwelijks schade..

[ Voor 17% gewijzigd door Daan_ op 18-01-2018 17:51 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Vanavond hooguit een paar treinen die rijden. Morgenochtend waarschijnlijk ook nog de nodige overlast.
Regel dus alvast maar ander vervoer, in ieder geval voor vanavond. Is ook het officiele advies.
Puur veroorzaakt door de enorme hoeveelheden bomen en ander troep op bovenleidingen, sporen en stations.
Virussen? Scan ze hier!
Ik zag inderdaad een 11 bij Hoek van Holland, zal straks het nieuws eens aandoen (hele dag gewerkt, kinderen naar sport, vrouw opgehaald net). Mijn vrouw had filmpjes gezien van mensen met een fiets bij een verkeerslicht waarbij de fiets gewoon de lucht invloog en ze zich vast moesten houden aan het verkeerslicht, ben wel benieuwd hoe het in de rest van het land was vandaag.wildhagen schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:41:
Overigens was het geen windkracht 9, maar windkracht 11 wat gemeten is. Dat is ook gewoon in het journaal gemeld.
Hier was niks te beleven eigenlijk. Laatst met de sneeuw ook al, overal sneeuwpret en hier in Friesland niks
Dit was een reactie op het waarschuwingssysteem.hexta schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 17:33:
[...]
Genoeg mensen hebben totaal geen waarschuwing gekregen, ik niet en niemand hier op kantoor, in den haag, waar het dak van de buren er af is gegaan.
En er zijn 3 doden.
Die enkele keer dat er een monsterstorm op ons afkomt maakt niet dat je een beproefd systeem overhoop moet gooien. Meestal is het onnodig alarm. Iedereen weet dat het weer een moeilijk voorspelbaar fenomeen is.
Die drie doden zijn intriest, maar de natuur komt soms kwaadaardig uit de hoek. Vandaag was zo'n dag, maar dat had niet voorkomen worden, omdat we bij elke toekomstige weerkaart, massaal een schuilkelder in vluchten. Het is hier geen Carabiisch gebied, waar men dagen van te voren weet wat er gaat gebeuren.
210667
Je weet natuurlijk ook hoe dat gaat als ze dat zouden doen. Dan is het een briesje en wordt de media uitgelachen vanwege de paniek die ze veroorzaken.68616c6c6f schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:58:
Ik ben heel erg ontevreden over hoe er met zo'n storm wordt omgegaan in Nederland en dan met name door media. Die vinden kleurcodes interessanter en zetten nooit iets op het nieuws over het weer voordat er code oranje is. En dat is maximaal 24 uur van te voren. Die kaarten staan al minstens een week vol met zware windsoten, dan kun je toch overwegen om een artikel te maken en daar natuurlijk ook inzetten dat het allemaal niet zo zeker is? Ik weet zeker dat hierdoor doden vermeden konden worden.
Lijkt mij dat de codes zoals zij nu worden afgegeven prima werken.
Ouderen krijgen informatie vaak laat binnen omdat ze vaak geen internet hebben. Hierdoor onderschatten ze het gevaar op straat tijdens zo'n storm. Als er verder van te voren was vermeld dan zou het ook door die ouderen dringen en waren er geen 3 ouderen gestorven.210667 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 17:56:
[...]
Je weet natuurlijk ook hoe dat gaat als ze dat zouden doen. Dan is het een briesje en wordt de media uitgelachen vanwege de paniek die ze veroorzaken.
Lijkt mij dat de codes zoals zij nu worden afgegeven prima werken.
Één van die drie doden was geen oudere, maar een vrachtwagenchauffeur die een afgevallen tak van de weg wou verwijderen en een volgende tak bovenop zich kreeg. Volgens mij had die gevallen tak op zich al een waarschuwing moeten zijn, maar ik weet niet eens zeker of ik die waarschuwing op tijd opgemerkt had.68616c6c6f schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:02:
[...]
Ouderen krijgen informatie vaak laat binnen omdat ze vaak geen internet hebben. Hierdoor onderschatten ze het gevaar op straat tijdens zo'n storm. Als er verder van te voren was vermeld dan zou het ook door die ouderen dringen en waren er geen 3 ouderen gestorven.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Sorry dat ik weer reageer, maar bejaarden zonder direkte link aan het internet weten heel goed of je naar buiten kan. Mijn ouwelui gaan echt niet de hond lopen uitlaten met het weer van vanochtend. Die zijn in de zeventig, maar nog niet dement. Al de andere bejaarden die ik normaal zie lopen, ze waren er niet. Het was stil op de straat. Nu kan het zijn dat ze massaal zijn weggewaaid, maar dat betwijfel ik.68616c6c6f schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:02:
[...]
Ouderen krijgen informatie vaak laat binnen omdat ze vaak geen internet hebben. Hierdoor onderschatten ze het gevaar op straat tijdens zo'n storm. Als er verder van te voren was vermeld dan zou het ook door die ouderen dringen en waren er geen 3 ouderen gestorven.
Paniekzaaierij levert alleen maar onnodige ellende op.
Ooit heb ik een aardbeving in Limburg ondergaan. Toen schudde alles op haar grondvesten. Dat was ergens in de jaren 90. Vandaag gebeurde exact hetzelfde, maar dan ergens in de lucht. Daar kan je geen waarschuwwingssysteem voor
opzetten. Dat overkomt je.
[ Voor 13% gewijzigd door mavaros op 18-01-2018 18:20 ]
Ik lees hier duidelijk 3 doden (ouderen). En 1 zwaargewonde.Freee!! schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:11:
[...]
Één van die drie doden was geen oudere, maar een vrachtwagenchauffeur die een afgevallen tak van de weg wou verwijderen en een volgende tak bovenop zich kreeg. Volgens mij had die gevallen tak op zich al een waarschuwing moeten zijn, maar ik weet niet eens zeker of ik die waarschuwing op tijd opgemerkt had.
https://www.nu.nl/binnenl...eeralarm-ingetrokken.html
[ Voor 9% gewijzigd door 68616c6c6f op 18-01-2018 18:14 ]
Dat ze wat ouder zijn betekent niet dat het gelijk bejaarden zijn, natuurlijk68616c6c6f schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:13:
[...]
Ik lees hier duidelijk 3 doden (ouderen). En 1 zwaargewonde.
2 van de 3 dodelijke slachtoffers waren 62 jaar, dat is nou niet echt oud ofzo...68616c6c6f schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:13:
[...]
Ik lees hier duidelijk 3 doden (ouderen). En 1 zwaargewonde.
https://www.nu.nl/binnenl...eeralarm-ingetrokken.html
Virussen? Scan ze hier!
Doe nou niet zo lullig. Ik heb het hier over ouderen die niet op internet zitten. En dan raak jij geprikkeld over of het nou wel of geen bejaarde is.wildhagen schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:14:
[...]
2 van de 3 dodelijke slachtoffers waren 62 jaar, dat is nou niet echt oud ofzo...
[ Voor 3% gewijzigd door Anakha op 18-01-2018 18:20 ]
Misschien zelf niet zo lullig doen?68616c6c6f schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:16:
[...]
Doe nou niet zo lullig. Ik heb het hier over ouderen die niet op internet zitten. En dan raak jij geprikkeld over of het nou wel of geen bejaarde is.
Veel zestigers zitten tegenwoordig gewoon op internet hoor. Denk aan zaken als Seniorweb etc.
Het zijn vaak de 70-plussers die minder,op internet zitten. Hoewel ook daar steeds meer mensen wel meedoen, juist door initiatieven als Seniorweb.
Virussen? Scan ze hier!
210667
Maar volgens jou hadden deze mensen dus geen internet of konden het niet weten. Daar ga je te snel door de bocht, voor jouw statement heb je nog 2 premissen nodig.68616c6c6f schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:16:
[...]
Doe nou niet zo lullig. Ik heb het hier over ouderen die niet op internet zitten. En dan raak jij geprikkeld over of het nou wel of geen bejaarde is.
Los nog van het feit dat deze doden in het midden-oosten zijn gevallen. Toen was de storm in het westen al over het hoogtepunt heen. Iedereen had het dus kunnen weten, anders merk je het wel als je de deur open doet.
Ik snap die tabel niet. Links staan verschillende leeftijdsgroepen maar rechts boven staat 12 jaar en ouder.Anakha schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:19:
Je overdrijft, @68616c6c6f. Van de leeftijdsgroep 55-65 jaar zit 99% in Nederland op internet (bron). Meer en langer van tevoren waarschuwen, zorgt alleen maar dat mensen de waarschuwingen minder serieus gaan nemen.
Nope, ik heb niet gezegd dat het bij deze ouderen ook het geval was.210667 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:21:
[...]
Maar volgens jou hadden deze mensen dus geen internet of konden het niet weten. Daar ga je te snel door de bocht, voor jouw statement heb je nog 2 premissen nodig.
Los nog van het feit dat deze doden in het midden-oosten zijn gevallen. Toen was de storm in het westen al over het hoogtepunt heen. Iedereen had het dus kunnen weten, anders merk je het wel als je de deur open doet.
[ Voor 35% gewijzigd door 68616c6c6f op 18-01-2018 18:23 ]
210667
66 is ook 12 jaar of ouder.68616c6c6f schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:22:
[...]
Ik snap die tabel niet. Links staan verschillende leeftijdsgroepen maar rechts boven staat 12 jaar en ouder.
[...]
Nope, ik heb niet gezegd dat het bij deze ouderen ook het geval was.
Dan klopt wat je beweerd toch niet?!68616c6c6f schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:22:
[...]
[...]
Nope, ik heb niet gezegd dat het bij deze ouderen ook het geval was.
[ Voor 26% gewijzigd door 210667 op 18-01-2018 18:25 ]
https://knmi.nl/over-het-...yrill-van-18-januari-2007
[ Voor 15% gewijzigd door 42dpi op 18-01-2018 18:25 ]
Si vis pacem, para bellum
Dat klopt. 55-65 is immers ouder dan 12.68616c6c6f schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:22:
[...]
Ik snap die tabel niet. Links staan verschillende leeftijdsgroepen maar rechts boven staat 12 jaar en ouder
Virussen? Scan ze hier!
En met een duo-sim krijg je ze 2x 😈Suicyder schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:07:
[...]
Ik ben het met je eens hoor. Ik heb bij elkaar 17 NL alert meldingen gehad op de telefoon.
Ik vind het prima als er 1x melding komt dat ik niet moet bellen met 112 als het niet nood aan de man is, maar 17, komop zeg......
@hieronder
Er zaten soms maar 2 minuten tussen de meldingen in.
Mijn bewering is als volgt: Omdat ouderen informatie over actuele weer ontwikkelingen meestal later (of niet) binnenkrijgen is de kans groter dat zij sneller de slachtoffer ervan worden. Dat betekent niet dat deze ouderen (zie nieuwsbericht) noodzakelijkerwijs ook omgekomen zijn door mindere mate van informatie.210667 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:23:
[...]
66 is ook 12 jaar of ouder.
[...]
Dan klopt wat je beweerd toch niet?!
Ouderen luisteren naar de radio, en daar is echt wel op tijd gemeld dat het verstandig was om binnen te blijven.68616c6c6f schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:39:
[...]
Mijn bewering is als volgt: Omdat ouderen informatie over actuele weer ontwikkelingen meestal later (of niet) binnenkrijgen is de kans groter dat zij sneller de slachtoffer ervan worden. Dat betekent niet dat deze ouderen (zie nieuwsbericht) noodzakelijkerwijs ook omgekomen zijn door mindere mate van informatie.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ouderen luisteren dan statistisch gezien weer meer radio, hebben theoretisch meer levenservaring en minder "verplichtingen". Ik zie enige compensatie voor je bewering.68616c6c6f schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:39:
[...]
Mijn bewering is als volgt: Omdat ouderen informatie over actuele weer ontwikkelingen meestal later (of niet) binnenkrijgen is de kans groter dat zij sneller de slachtoffer ervan worden. Dat betekent niet dat deze ouderen (zie nieuwsbericht) noodzakelijkerwijs ook omgekomen zijn door mindere mate van informatie.
Vooral de verplichting met de naam "werk" is grotendeels afwezig, geeft ze veel meer tijd om op het internet rond te klikken en op andere manieren, zoals radio, informatie te vergaren.gekkie schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 19:00:
[...]
Ouderen luisteren dan statistisch gezien weer meer radio, hebben theoretisch meer levenservaring en minder "verplichtingen". Ik zie enige compensatie voor je bewering.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ik weet dat het overdreven is ... maar een terp die onderloopt is toch best ernstig. Dan hebben we al te maken met een dijkdoorbraak denk ik. Terpen liggen doorgaans hoger dan het land er omheen, dus als de terp onderloopt is die z'n functie kwijt...#hoogwateranandus schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:45:
[...]
Het heeft natuurlijk ook te maken met de maatschappelijke impact.
Als er 3 koeien omwaaien en een terp onderloopt is het een stuk minder nieuwswaardig dan als half Nederland ontregeld is
Om even mega-overdreven te doen![]()
Het is algemeen bekend dat Tweakers van getallen, grafieken en bijbehorende data houden maar om daar nou speciaal een bus voor te hebben...[b]Albantar schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:25:[/
Dat is toch waar die STATSbus in het KANAAL lag?
[ Voor 19% gewijzigd door sypie op 18-01-2018 20:03 ]
De dag ging net zo als ik voorspelde.3x3 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:40:
Het zal wel weer een dagje file rijden worden. Maar zal rekening houden met de wind bij het parkeren van de auto.
Behalve dat ook een gedeelte van mijn schutting is omgewaaid.
| live and give like no one else |
alle collega's en familie die ik ken en die met pensioen is gegaan heet het drukker dan ik.Freee!! schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 19:21:
[...]
Vooral de verplichting met de naam "werk" is grotendeels afwezig, geeft ze veel meer tijd om op het internet rond te klikken en op andere manieren, zoals radio, informatie te vergaren.
Van de week bij mijn schoonouders (ds photostation app had geen verbinding met onze server en ik moest even wat aanpassen in de app wat telefonisch nooit lukt met mijn half bejaarde schoonouders). Zegt mijn schoonpa om 20.50 uur: ik ga weg, ik heb nu een tennisafspraak van 21.00 tot 23.00

Ik heb nu tot morgenochtend 09.00 een code geel omdat het glad kan worden.DDX schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:12:
Vanmorgen extreme wind en nu vanavond bijna windstil, dag van de uitersten.
Ik word wel wat moe van die waarschuwingen, neem ze ook niet meer serieus en lach erom. Vijfentwintig jaar geleden bracht ik kranten rond in windkracht 12 (weet nog goed dat ik de schuur uitreed waar ik de Volkskrant e.d. moest ophalen en dat ik de hoek omging en dat 120 kranten de lucht invlogen en mijn werk er alweer opzat
Nu krijg ik een code geel terwijl het buiten 3 graden is en er meer gestrooid wordt dan ooit, komop zeg.
Niet dat deze storm niet een code geel of rood waard was, maar man, al die code geels en wat al niet meer.
Anoniem: 91634
Al vraag ik mij ook wel sterk af om wel echt alle schade door de storm komt of dat er ook een deel achterstallig onderhoud bij zit waarbij van de gelegenheid wordt gebruikt om de verzekeringen voor op te laten draaien.
Minimaal 25% is meestal wel de verzekering willen gebruiken waarvoor hij niet bedoeld is, ik zie gewoon op het journaal hele daken wegvliegen, dan zit dat gewoon niet goed vast. Komop zeg, een heel dak wat eraf vliegt... met windkracht 10 of 11, daar moet een dak toch wel tegen bestemd zijn, zeker voor de korte duur die het eigenlijk was. Dat is gewoon nooit goed gebouwd of nooit goed onderhouden. Kijk , als er een boom op je dak valt ok, maar een heel dak dat weg waait?Anoniem: 91634 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:16:
Hier totaal geen stormschade.
Al vraag ik mij ook wel sterk af om wel echt alle schade door de storm komt of dat er ook een deel achterstallig onderhoud bij zit waarbij van de gelegenheid wordt gebruikt om de verzekeringen voor op te laten draaien.
Typische Nederlanders, noway dat ik 10km ga fietsen voor een gratis bak pleur van de Mcdrek, die is gek!Anoniem: 738905 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:07:
en om 07.30 was hij al 10 km naar de Mcdonalds gefiets (krijg je kennelijk gratis koffie tussen 07.00 en 08.00 als je 65+ bent en ook een gratis krant).

210667
Dan ga je al uit van een verkeerde parameter. Want wat je zegt klopt namelijk niet of is op zijn minst gezegd discutabel. Derhalve klopt je bewering ook niet68616c6c6f schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:39:
[...]
Mijn bewering is als volgt: Omdat ouderen informatie over actuele weer ontwikkelingen meestal later (of niet) binnenkrijgen is de kans groter dat zij sneller de slachtoffer ervan worden.
Waar is dit?

UvA Science ParkAW_Bos schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 23:25:
Dit kwam ik tegen op Dumpert. Een heel dak van een gebouw gewaaid?
Waar is dit?
[afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door DunaxNL op 18-01-2018 23:42 . Reden: Video toegevoegd ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
"Ik was de eerste die ooit het woord "stormpoolen" op Twatter gebruikte in het kader van de westerstorm van 18 januari 2018.", kan je je dan mee introduceren als je aan de een of andere kwis op NPO123 meedoet en jezelf moet voorstellen...
Anoniem: 39993
Dit dus. Maar dat beperkt zich niet tot de schade die door particulieren en bedrijven geclaimd wordt. Ook bomen moet je onderhouden en ook bomen worden ooit een keer slecht. Juist op dat onderhoud is de afgelopen jaren zwaar beknibbeld waardoor er op veel plekken een hoop slechte bomen staan (nu weer wat minder). Bij ons in de gemeente hebben ze ook jaren het groenonderhoud (en dan vooral groot groen zoals bomen) verwaarloosd. En inderdaad, als het dan een keer stormt valt er her en der een boom om. Maar als ze het groen wat beter bijgehouden hadden, dan was die boom in een aantal gevallen al lang vervangen.Anoniem: 91634 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:16:
Hier totaal geen stormschade.
Sinds een jaartje heeft de gemeente het groenonderhoud weer op peil gebracht hier. Er zijn hier wel een paar bomen omgegaan, maar een deel daarvan was gewoon al een bekend probleemgeval. Deze storm hield alleen geen rekening met de planning.
Wauw je bent beroemd, mag ik je aanraken?Mx. Alba schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 07:10:
Mijn allereerste tweet ooit is dus in de Metro terechtgekomen. Hoezo stoppen op je hoogtepunt - ik begin er gewoon mee!
[afbeelding]
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
Nee dat mag niet want ik ben heel schuw...
Het zijn allemaal oude woningen op de video's, dan is het nou eenmaal zo dat het hout langzaam van mindere kwaliteit wordt en een keer gepakt wordt door de wind. En als de wind eenmaal ergens onder komt kun je het echt vergeten. Zelfs moderne gebouwen/rijen zeecontainers waaien omver. Dan kun je niet verwachten dat iemand zijn jaren 30 woning 100% stormproof kan maken voor dit soort weersomstandigheden.Anoniem: 738905 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:19:
[...]
Minimaal 25% is meestal wel de verzekering willen gebruiken waarvoor hij niet bedoeld is, ik zie gewoon op het journaal hele daken wegvliegen, dan zit dat gewoon niet goed vast. Komop zeg, een heel dak wat eraf vliegt... met windkracht 10 of 11, daar moet een dak toch wel tegen bestemd zijn, zeker voor de korte duur die het eigenlijk was. Dat is gewoon nooit goed gebouwd of nooit goed onderhouden. Kijk , als er een boom op je dak valt ok, maar een heel dak dat weg waait?
[ Voor 8% gewijzigd door Divak op 19-01-2018 09:07 ]
Anoniem: 91634
Op deze manier is heel voordelig om onderhoud maar uit te stellen of door beunhaas uit te laten voeren om vervolgens op de eerste beste storm te wachten zodat daarna de boel op order gemaakt kan worden op de kosten van de verzekering.
Jep want mensen zitten graag weken/maanden zonder huisAnoniem: 91634 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:32:
Maar is wel eerlijk om hier ook de mensen voorop te laten draaien die wel goed voorelkaar hebben?
Op deze manier is heel voordelig om onderhoud maar uit te stellen of door beunhaas uit te laten voeren om vervolgens op de eerste beste storm te wachten zodat daarna de boel op order gemaakt kan worden op de kosten van de verzekering.

Ook al ben je verzekerd, dan nog gaat het je vaak zelf geld kosten. Nog los van het gevaar. En een nieuw dakje ligt er niet binnen 2 dagen op ofzo

Windstoten tot 155 km/u (en met invloeden als hoeken, hoogbouw etc kan dat nog hoger uitvallen) is gewoon weinig tegen bestand. Zeker de huizen die destijds van hout zijn gebouwd vs de nieuwbouw betonblokken. Voor dit soort dingen ben je verzekerd, en gezamenlijk draag je die kosten.
[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 19-01-2018 10:39 ]
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
En ook nog eens halvewege ging draaien van zw naar nw en daardoor nog even extra vanaf een andere hoek ging beuken.Freee!! schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:18:
Verder hebben die daken dus al een kleine eeuw lang alle stormen weerstaan en deze was waarschijnlijk ook nog geen probleem geweest, behalve dat deze laatste uit een ongewone hoek kwam.
Het probleem zal eerder zijn als ze leeg of hele lichte lading hebben dat ze gewoon omwaaien.Jasphur schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:23:
Toen ik gister terug reed zag ik meerdere vrachtwagens met een aantal spanbanden om hun oplegger gebonden. Waarschijnlijk om het dak erop te houden denk ik
Lijkt me ook niet verantwoord om dan de weg op te gaan, maar daar zal wel economische druk achter zitten om toch te gaan.
Beter goed gejat, dan slecht bedachtMx. Alba schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 07:10:
Mijn allereerste tweet ooit is dus in de Metro terechtgekomen. Hoezo stoppen op je hoogtepunt - ik begin er gewoon mee!
[afbeelding]
nieuws: Nieuwe site van Tweakers-oprichter helpt gestrande treinreizigers
Ey!! Macarena \o/
Toch een tamelijk bijzondere reactie... Het lijkt mij dat je als branchevereniging hier boven opzit en communiceert naar je leden (zoals men gisteren structureel bleef volhouden).De transportsector wil bij extreme weersomstandigheden zoals gisteren voortaan direct door Rijkswaterstaat op de hoogte worden gebracht van de gevaarlijkste plekken op de weg.
Maar kennelijk is een complete mediastorm van dagen, code oranje/rood waarschuwingen van te voren en een melding van RWS naar de transportsector niet genoeg om enige actie te ondernemen. Nee, men wil specifiek gewaarschuwd worden voor de meest gevaarlijke punten. Alsof je bij Rijkswaterstaat moet werken om te bedenken dat het vrij hard zal waaien bij westenwind op de Noord-Zuid bruggen over de grote rivieren. Het komt op mij weer over als het afschuiven van enige eigen verantwoordelijkheid.
Als RWS zou ik hier niet snel in mee gaan. In principe is de boodschap namelijk bij code rood: blijf thuis. Niet: vermijd de meest gevaarlijke plekken en denk verder vooral niet na...
Dat de communicatie naar buitenlandse chauffeurs beter kan geloof ik zo; maar wederom is dat niet een deel eigen verantwoordelijkheid van deze bedrijven/chauffeurs?
If you can see, look. If you can look, observe
De belangen zijn gewoon tegenstrijdig. Het is goedkoper om een aantal vrachtwagens te bergen dan de gehele transport een (halve)dag stil te leggen. De sector wilt door kunnen gaan en de (reputatie)schade kunnen minimaliseren dus de gevaarlijkste plekken vermijden en op de rest van de locaties door gaan met het transport.Roozzz schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:46:
https://nos.nl/artikel/22...-met-rijkswaterstaat.html
[...]
Toch een tamelijk bijzondere reactie... Het lijkt mij dat je als branchevereniging hier boven opzit en communiceert naar je leden (zoals men gisteren structureel bleef volhouden).
Maar kennelijk is een complete mediastorm van dagen, code oranje/rood waarschuwingen van te voren en een melding van RWS naar de transportsector niet genoeg om enige actie te ondernemen. Nee, men wil specifiek gewaarschuwd worden voor de meest gevaarlijke punten. Alsof je bij Rijkswaterstaat moet werken om te bedenken dat het vrij hard zal waaien bij westenwind op de Noord-Zuid bruggen over de grote rivieren. Het komt op mij weer over als het afschuiven van enige eigen verantwoordelijkheid.
Als RWS zou ik hier niet snel in mee gaan. In principe is de boodschap namelijk bij code rood: blijf thuis. Niet: vermijd de meest gevaarlijke plekken en denk verder vooral niet na...
Eigen verantwoordelijkheid is niet genoeg als de impact zo groot is. Als het enkel de vrachtwagenchauffeur zou zijn die hinder ondervind kan je het prima onder eigen verantwoordelijkheid scharen. Als de maatschappij enorm beïnvloed wordt doordat hele wegen afgesloten moeten worden dan kan je niet meer enkel uit gaan van eigen verantwoordelijkheid.Dat de communicatie naar buitenlandse chauffeurs beter kan geloof ik zo; maar wederom is dat niet een deel eigen verantwoordelijkheid van deze bedrijven/chauffeurs?
Daarnaast, als Poolse chauffeur heb je weinig keuze, als je tegen je werkgever zegt niet te gaan rijden sta je de volgende dag op straat. Als jij echter vanuit de Nederlandse overheid verplicht wordt om te blijven staan op straffe van een enorme boete naar je werkgever toe heb je als chauffeur een veel betere positie.
Dit moet daarom op Europees niveau opgepakt worden waarbij niet de truckers maar de transportsector zelf aangepakt worden als ze met slechte omstandigheden alsnog gaan rijden en daarmee ook ongelukken veroorzaken.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Float like a butterfly, sting like a bee.
Maar je hebt gelijk dat het op Europees niveau opgepakt moet worden. Dikke boetes en straffen opstellen bij negatief reisadvies.
Via hier of Twitter? Mijn oproepje op Twitter heeft me vier passagiers vanaf Ede-Wageningen opgeleverd, twee voor Arnhem en twee voor Nijmegen. Allen heel erg dankbaar, wat het al de moeite waard maaktMx. Alba schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 19:53:
In het kader van #stormpoolen drie mensen naar Nijmegen gebracht. Kostte veel tijd maar voelt wel goed.
Eentje had zelfs een zak autodrop voor me gekocht

Dat hoeft helemaal niet op Europees niveau, kunnen we prima nationaal. Net zoals dat in de bouw ook al geregeld is. Ongeval? -> Inspectie doet onderzoek. Blijken er geen goede risico-evaluatie en risicobeperkende maatregelen te zijn genomen? -> boete. In de bouw ligt deze boete op maximaal 800.000 euro. Daar wordt dan ook heel wat minder aangekloot dan vroeger.Lootbox schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 16:03:
Rijden met vrachtwagens in dit weer is gewoon ethisch onverantwoord. Typisch weer een geval dat geld voor gaat op levens. Kosten en baten-analyse.
Maar je hebt gelijk dat het op Europees niveau opgepakt moet worden. Dikke boetes en straffen opstellen bij negatief reisadvies.
Windkracht 11 of hoger: Rijverbod voor alle vrachtwagens/bussen/andere voertuigen hoger dan 3 meter
Windkracht 9 of hoger: Rijverbod voor alle vrachtwagens/bussen/andere voertuigen hoger dan 3 meter op trajecten met verhoogd risico zoals, maar niet beperkt tot, de Oosterscheldekering, de Zeelandbrug, de dijk Lelystad-Enkhuizen en die hoge bruggen over de grote rivieren.
Voor elke overtreding van dat rijverbod een bescheiden boete (EUR 1.000,-) voor de chauffeur en een wat minder bescheiden boete voor de werkgever.
En hoe was het uiteindelijk aan de kust? Blij met het resultaat van donderdag?O88088 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:48:
Gaaf! Laat het maar lekker stormenVoor mijn part waaien er nog wat bomen om en staat er een record aan files.
Misschien ga ik even naar de kust, kijken hoe het daar is