Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Upgrade Canon EOS 500D

Pagina: 1
Acties:

• solntse
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 16-01-2018
Omdat mijn camera al wat ouder is en ik iets meer eisen stel aan een goede beeldkwaliteit, denk ik erover om mijn camera te upgraden. Ik heb momenteel een EOS 500D en mijn budget is €1000,- Mijn doel is om iets professioneler materiaal te maken.

Ik heb een drietal zoomlenzen (kitlenzen), een "nifty fifty" (50 mm f1.8) en een pancake lens (40 mm). Mijn doel is vooral om iets hogere kwaliteit foto's te maken, dus met een betere beeldkwaliteit. Kan ik dan beter kiezen voor een nieuwe camera of een nieuwe lens?

Wat raden jullie aan? Hoe maak ik met mijn budget de grootste slag in kwaliteit?

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:09

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Wat mis je nu aan je foto's?
Wat mis je nu aan je huidige camera of objectieven?
Wat houd voor jou beter beeldkwaliteit in?

Is de grootste slag te behalen met nieuwe apparatuur of misschien wel door je eigen techniek te verbeteren?

My plekje op het Web -_- Individuele Workshops Fotografie

• ferrywijn
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 20-03 15:45
Schroef eens een nieuwe lens in je huidige camera en een huidige lens in een nieuwe camera.
Met welk resultaat ben je blijer? Dan moet je dat kiezen.

• solntse
Ik vind het lastig om een enorme scherpte in mijn foto's te krijgen. Mijn foto's zijn wel scherp, maar komen zeker niet in de buurt van de echt professionele fotografie. Aan mijn objectieven mis ik soms wat meer mogelijkheden. De zoomlenzen gebruik ik nauwelijks, maar de 40 en de 50 mm wel. De lichtsterkte van de laatste twee is beter en daarmee krijg ik dan ook betere resultaten. Ik denk soms aan een goed macro-objectief of een mooie groothoek.

@ferrywijn Dat is een goede tip. Ik denk dat qua beeldkwaliteit de meeste winst valt te behalen met een nieuwe lens.

Natuurlijk kan mijn techniek ook verbeteren. Dat kan altijd. En met betere apparatuur krijg je doorgaans betere resultaten en omdat ik mijn camera nu al zo'n 7 jaar heb, dacht ik dat het misschien tijd is voor een nieuwe, maar misschien is een goede lens inderdaad een betere investering. Wat is jullie ervaring?

• Superdaantje

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Dit is en blijft lastig aangeven. De 500D is geen hoogvlieger evenals het standaard objectief. In deze zou de eerste grote winst zitten in het upgraden van het objectief. (de 18-55) Bijvoorbeeld kunnen kijken naar de Canon 17-55 of Tamron 17-50 etc....

En als je objectief tweedehands koopt zou een camera upgrade ook tot de mogelijkheden kunnen behoren. De Canon 80D bijvoorbeeld. Deze staan vast wel voor leuke prijzen hier op tweakers of MP.

• H_H
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 15:59

H_H

'Tis but a scratch!

Ik gebruikte vroeger een 500D voor mijn hobby (portret- & model, en doorsnee privéfotografie). Vrij snel na aanschaf ervan, heb ik de kitlens vervangen door een EFS 17-55 objectief. Daarmee erg veel plezier gehad. Compleet andere klasse natuurlijk dan de kitlens. Ik vermoed ook dat je daar de meeste winst gaat halen. Wel heb ik vorig jaar de body ook vervangen door een 80D. Was het echt nodig? Mwoa. Niet echt. Maar ik had wat geld over en was wel benieuwd naar de nieuwe sensor. Ik maak soms gebruik van de hogere iso-waarden die de sensor aan kan zonder teveel ruis/korrel te krijgen. Maar verder...

Kortom: mijn advies is: investeer in nieuw glas. Dat zal je meer winst geven dan een nieuwe body. Een goed objectief met dito diafragma (2.8 over hele bereik en mooie bokeh bijv.) heb je meer aan dan een duurdere body waarop je nog steeds die kitlenzen schoeft.

Maar kijk ook wat je precies wilt gaan doen. Ik, zei de gek, vraag me nu wel eens af of ik niet beter had kunnen overstappen op een zeer goede compactcamera of systeemcamera. Mijn SLR met alle objectieven en flitser (gezamenlijk een aanzienlijk gewicht) gaan namelijk vrijwel nooit meer mee op vakantie. Dan maak ik vooral foto's met de iphone of compactcamera van mijn vriendin. Als we binnenkort inderdaad naar Cuba op vakantie gaan, komt die compact er wellicht toch nog...

P.S. Ondertussen ook gestopt met modelfotografie, dus de SLR ligt 95% van de tijd in de kast...

• solntse
Ik dacht in eerste instantie ook aan de 80D. Ik crop mijn foto's soms nogal en dat komt de kwaliteit niet altijd ten goede, daarom denk ik dat 24mp t.o.v. de 15mp van de 500D wel een verschil maakt. Ook sommige andere eigenschappen die de 80D heeft lijken me een vooruitgang. Helaas is de body wel aan het maximale van mijn budget.

Maar ik denk dat het inderdaad een slimmere investering is om een nieuw objectief te kiezen, ook omdat als er over een paar jaar toch een nieuwe camera komt, de lenzen nog steeds bruikbaar zijn. Het 17-55 objectief lijkt me inderdaad wel een goede keuze. Of misschien de Tamron EF-S 17-50mm f/2.8 als alternatief (helft van de prijs, maar het geen IS).

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 13:51

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

quote:
solntse schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:04:
Ik dacht in eerste instantie ook aan de 80D. Ik crop mijn foto's soms nogal en dat komt de kwaliteit niet altijd ten goede, daarom denk ik dat 24mp t.o.v. de 15mp van de 500D wel een verschil maakt. Ook sommige andere eigenschappen die de 80D heeft lijken me een vooruitgang. Helaas is de body wel aan het maximale van mijn budget.

Maar ik denk dat het inderdaad een slimmere investering is om een nieuw objectief te kiezen, ook omdat als er over een paar jaar toch een nieuwe camera komt, de lenzen nog steeds bruikbaar zijn. Het 17-55 objectief lijkt me inderdaad wel een goede keuze. Of misschien de Tamron EF-S 17-50mm f/2.8 als alternatief (helft van de prijs, maar het geen IS).
Als je vaak veel cropped dan is het verstandig een langere lens (er bij) te nemen of meer aandacht te besteden aan je compositie ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Milvus 1.4/50 | Zeiss Milvus 1.4/25

• Superdaantje

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

quote:
solntse schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:04:

Er is ook Tamron 17-50 met beeldstabilisatie. Als ik het goed heb heet dit bij Tamron VC

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 15:53
De tamron 17-50/2.8 zonder stabilisatie kost gebruikt rond 125€, en is voor dat geld eigenlijk een no-brainer. De VC is leuk, maar meestal niet echt noodzakelijk.
De Sigma 17-50/2.8 OS is een aardig alternatief.
Gewoon op één van deze 3 lenzen azen, en bij het 1e koopje toeslaan.

Als langere lens is de Sigma 50-150/2.8 een leuke optie. Gaan regelmatig gebruikt voor ~200€ weg. Dan hoef je minder vaak te croppen.

De kamera gewoon houden, want de zinvolste upgrade naar een 80D gaat veel meer kosten dan 1 of beide aanbevolen lenzen aan te schaffen.

Vanoverdegrens wijzigde deze reactie 15-01-2018 14:54 (33%)

gezocht: Panasonic GM5

• solntse
En een upgrade naar een systeemcamera? Is lees dat die tegenwoordig een stuk beter zijn dan de instap-dsrl camera's. Alleen zijn die van Canon volgens mij weer wat minder goed beoordeeld dan die van Sony, Fuji en Olympus, en het is misschien zonde als ik de lenzen die ik nu heb dan niet meer kan gebruiken.

• Superdaantje

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Is niet per definitie beter. Je doel was in start post betere kwaliteit foto's. Dit kun je behalen door middel van kennis en kunde en je huidige apparatuur upgraden.

Wat zijn je overige wensen naast de betere kwaliteit. Zet deze eens voor je zelf op een rij. Dat maat het maken van keuze makkelijker.

In onderstaande topic vind je al heel erg veel informatie
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

Superdaantje wijzigde deze reactie 16-01-2018 10:27 (18%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True