Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Vraag

• TweakTweet
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 22-03 12:50
Ik heb sinds zondag 7 januari een MacBook Pro 13" Space Grey | 128gb SSD | i5. (instapmodel dus)
Op zich heel tevreden maar ik maak mij enigszins zorgen over het batterijverbruik. Deze is alsnog veel langer dan mijn vorige HP-laptop, en lang genoeg om een studiedag door te komen. Echter, ik kan er niet echt 10 uur op werken volgens mij.

Ik heb het een aantal dagen in de gaten gehouden en van de afgelopen sessies een Excel-bestandje aangemaakt waar ik het batterijverbruik bijhoudt, daarnaast een toelichting van de activiteiten die ik doe en wat ik uit 'Activiteitenweergave' kan halen.

https://tweakers.net/ext/f/lmJ5YJc5v65A5juh10kD8iCE/full.png

Opvallende getallen:
- Tussen sessie 1 en 2 (nacht) verliest de MacBook 14% batterij in sluimerstand.
- Tussen sessie 3 en 4 verliest de batterij 14% batterij in één uur werken met vrij simpele programma's
- Vervolgens tussen 4 en 5 verliest de batterij in 40 minuten sluimerstand 2%. Geen ramp maar dat lijkt me teveel als ik lees dat het in één nacht max. 2% hoort te zijn…
- Tussen 5 en 6 gebruik ik voornamelijk Excel Online maar 24% verlies is dan wel weer erg veel
- Tussen sessie 8 en 9 staat de MacBook 2 uur en 15 minuten in sluimerstand. 7% batterijverlies vind ik dan best veel, toch?
- Dan tussen 9 en 8 een verlies van 46% in 2 uur simpel gebruik…
- De volgende nacht (tussen sessie 11 en 12 verliest de MacBook 4%. Dat gaat de goede kant op, heb hier niets anders gedaan dan vorige nacht
- Tussen sessie 13 en 14 een verlies van 33% met eenvoudig gebruik
- Tussen 14 en 15 toch weer 4% verlies met een 1 uur en 10 minuten sluimerstand
- Laatste sessie tussen 15 en 16; 35% eraf in 1,5 uur licht gebruik…

Toelichting:
- Er staat constant een sync-verbinding met STACK (TransIP) aan. Echter, ik bewerk niet heel veel bestanden waardoor deze niet constant moet uploaden/downloaden.
- Bluetooth heb ik maar uitgezet en alleen als ik het nodig heb aan. Wil het eigenlijk wel altijd aan maar voor dit 'experiment' maar even niet gedaan. Wi-Fi staat daarentegen wel altijd aan.
- Helderheid scherm heb ik op automatisch staan maar nooit extreem hoog. Gewoon gemiddeld denk ik.
- Helderheid toetsenbord staat ook gemiddeld en gaat vaak automatisch uit door veel licht in omgeving.
- Spotify, Safari, Mail geven af en toe weer onder 'hoog stroomverbruik' vallen
- Gemiddelde energie-impact van Safari is 14,42 (vrij hoog lijkt me?) waarbij de daadwerkelijke energie-impact constant schommelt tussen 0,2 en 6,2 als ik kijk. De rest zit eigenlijk allemaal onder de 1,0 (behalve Spotify)
- Bij Safari staat af en toe 'App Nap; ja' terwijl ik dit heb uitgeschakeld als ik op batterij werk…
- Op Safari heb ik constant drie Trello-borden open staan (ook in sluimerstand)
- Bij Spotify staat 'verhindert sluimerstand; ja' maar deze sluit ik eigenlijk altijd volledig af wanneer ik hem 's nachts in sluimerstand zet.
- Spotify heeft een gemiddelde energie-impact van 1,18 maar als hij actief is op de achtergrond is dit tussen de 7,9-8,4 en als ik Spotify naar voren 'roep' wordt dit onmiddellijk tussen de 17,9-22,3
- Daarnaast is er via een hub altijd een draadloze muis en toetsenbord aangesloten ('s nachts niet)
- Als ik thuis werk zit er een extern beeldscherm via HMDI aangekoppeld
- Als ik de laptop 's nachts in sluimerstand zet staan alleen de programma's open die ik altijd open heb staan; Finder, Safari, Mail, Agenda
- Ik heb wel gehoord dat Excel Online een energie-slurper is, die moet ik tot volgende week regelmatig gebruiken
- Ik vind dat het systeem zelf ook vrij extreem is met resterende tijd op batterij. Hij geeft in systeemvoorkeuren bij 'energie' bijv. met 69% aan nog maar 2 uur en 50 min. te kunnen. Lijkt me een beetje weinig als je dat vergelijkt met de 'beloofde' 10 uur met 100% van Apple.

Even ter aanvulling: opladen gaat snel en de laptop wordt wel redelijk warm; is dat normaal?

Ik heb inmiddels begrepen dat het beter is om, wanneer beschikbaar, altijd via het stroomnet te werken en de batterij alleen te belasten buiten huis. Daarnaast, wanneer mogelijk, niet onder de 10-20% laten komen om de cycli zo goed mogelijk te benutten. Dit ben ik vanaf nu ook zeker van plan maar heb dit tot nu toe niet gedaan omdat ik het batterijverbruik goed wilde monitoren.

Bijlage; systeeminformatie over voeding (klik voor groot)
https://tweakers.net/ext/f/KGOeJj95Nd3jJvhtkgbYF5QU/thumb.png

[Voor 9% gewijzigd door TweakTweet op 13-01-2018 16:32]

Alle reacties

• gelukkie
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:00
Welke versie van MacOS staat er op?

• TweakTweet
quote:
gelukkie schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 17:04:
Welke versie van MacOS staat er op?
MacOS High Sierra

[Voor 31% gewijzigd door TweakTweet op 13-01-2018 17:08]

• gelukkie
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:00
In Sierra heb ik ook wel eens wat grote sprongen in standby gemerkt, in High Sierra lijkt het bij mij beter. Ook had ik een WD tool voor mijn usb schijf draaien, sinds die eraf is gaat het beter.

Hoeveel uur je met resterende lading kan moet je met korrel zout nemen. Het is niet voor niets dat Apple dat bij de batterijmeter heeft weggehaald. De schatting is een momentopname en de hoeveelheid tijd die over is verschilt per moment. Ook op een windows laptop geeft de meter bijv. soms een uur resterend en een half uur later 2 uur resterend. Het percentage zakt natuurlijk wel.

Werken met de laptop, zeker wat zwaardere taken, en laden tegelijk geeft natuurlijk meer warmte. Lijkt mij normaal dus.

Een extern scherm, spotify en hoe je safari inzet lijken mij veel energie te gebruiken.

• TweakTweet
quote:
gelukkie schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:29:
In Sierra heb ik ook wel eens wat grote sprongen in standby gemerkt, in High Sierra lijkt het bij mij beter. Ook had ik een WD tool voor mijn usb schijf draaien, sinds die eraf is gaat het beter.

Hoeveel uur je met resterende lading kan moet je met korrel zout nemen. Het is niet voor niets dat Apple dat bij de batterijmeter heeft weggehaald. De schatting is een momentopname en de hoeveelheid tijd die over is verschilt per moment. Ook op een windows laptop geeft de meter bijv. soms een uur resterend en een half uur later 2 uur resterend. Het percentage zakt natuurlijk wel.

Werken met de laptop, zeker wat zwaardere taken, en laden tegelijk geeft natuurlijk meer warmte. Lijkt mij normaal dus.

Een extern scherm, spotify en hoe je safari inzet lijken mij veel energie te gebruiken.
Mmhh oke, bedankt voor je antwoord. Vannacht -3% in sluimerstand, weet niet waar het door kwam dat hij daarvoor zo extreme drain had.

Ik zal eens kijken of het beter wordt zonder Trello

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True