Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Home Automation - Controller - Professional

Pagina: 1
Acties:

• thomke
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 14-09 13:51
Dag iedereen,

Ik ben al een tijdje bezig met Home automation vooral met Domoticz.

Nu ben ik van plan om een nieuwbouw te zetten en zou ik voor een professioneel systeem willen gaan.

Waar ik veel mensen meest moeite zie mee hebben is het hardware gedeelte,
daar ben ik al redelijk aan uit:
- Beckhoff PLC (zij hebben heel veel modules,dmx, onewire, knx, ... )

Maar die plc zou ik gewoon als IO module gebruiken en niet als de controller, over modbus kan ik dan alles binnen lezen en aansturen.

Maar dan komt het moeilijkste gedeelte..
de CONTOLLER

Ik ben gewoon van met domoticz te werken.
en dit bevalt mij enorm.. maar zoals ik al zei.. ik wil een professioneler/robuuster systeem.

het mooie aan systemen zoals Domoticz, openhab, HASS,.. is dat ze opensource zijn... waardoor de mogelijkheden eindeloos zijn! wil je later nog een paar draadloze dingen toevoegen, geen probleem met deze systemen.
Maar dit is ook meteen het grootste nadeel.. Als er geen cumunity meer achter staat dan stop het ook.
daarom vind ik een systeem waar een bedrijf achter staat niet slecht...

Daarom dacht ik eventueel aan NODE-RED (IBM) maar daar ben ik nog niet van overtuigd.

Wat heel mooi lijkt te zijn is IP Symcom!
dit ondersteunt alles wat ik wens:
  • Er staat een bedrijf achter,
  • Eindeloze mogelijkheden,
  • user management,
  • logging,
  • ..
maar het grootste nadeel voor mij is het gebrek aan Engelse ondersteuning.
moeilijk inschatten hoe groot de community er achter echt is? Het wordt precies enkel in duitsland gebruitk..
En als ik mij een beetje verdiep in hoe alles opgebouwd is.. ziet het er ook redelijk complex uit? of heb ik dit mis?

Zijn er goeie alternatieven voor IP Symcom?
de belangrijkste dingen voor mij zijn zoals ik al vermeld heb:
  • robuust,
  • Eindeloze mogelijkheden,
  • user management,
  • logging
Groeten,
Thomas

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:55

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Heb je het topic IP-Symcon: domoticasoftware met php als scripttaal gezien?
Zijn best wat Tweakers die er ervaring mee hebben.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• thomke
Ja, maar de Duitse taal en gebrek aan kennis van PHP schrikt mij wat af.

Het is dan wel open, zo groot lijkt de community mij niet..
voor domoticz bestaat er bvb al een google assistant - action service voor alles aan te sturen
via ip-symcom moet alles nog via ifttt wat de mogelijkheden heel wat inperkt.

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 22:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

quote:
thomke schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:06:
Ja, maar de Duitse taal en gebrek aan kennis van PHP schrikt mij wat af.

Het is dan wel open, zo groot lijkt de community mij niet..
Aan de usemap op het forum kun je zien dat de gebruikers zich inderdaad bijna uitsluitend in de Duitstalige landen bevinden: https://www.symcon.de/forum/map.php .

Als je moeite hebt om de Duitse documentatie te lezen dan kun je je afvragen of IP-Symcon geschikt is voor je. We kunnen je natuurlijk wel helpen in het topic op GoT.

Dat is jammer want het is best krachtige software, zeker voor (php)-programmeurs. Als je niet kunt of wilt scripten dan zijn er mogelijk oplossingen die beter geschikt zijn voor je.

Wat ik dan wel een voordeel vindt van IP-Symcon is dat de installatie eenvoudig is en dat je ook weinig moeite hoeft te doen om apparaten aan de gang te krijgen die standaard worden ondersteund. Je hoeft geen configuratiebestanden of scriptjes te editen, alles doe je vanuit de grafische management console.

Het is ook stabiel zolang je geen domme dingen doet in je scriptjes die processen op hol laten slaan (bijv. door een script te bouwen dat veel tijd nodig heeft en snel achter elkaar wordt aangeroepen door trigger events).

• thomke
quote:
Femme schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:01:
[...]

Aan de usemap op het forum kun je zien dat de gebruikers zich inderdaad bijna uitsluitend in de Duitstalige landen bevinden: https://www.symcon.de/forum/map.php .

Als je moeite hebt om de Duitse documentatie te lezen dan kun je je afvragen of IP-Symcon geschikt is voor je. We kunnen je natuurlijk wel helpen in het topic op GoT.

Dat is jammer want het is best krachtige software, zeker voor (php)-programmeurs. Als je niet kunt of wilt scripten dan zijn er mogelijk oplossingen die beter geschikt zijn voor je.

Wat ik dan wel een voordeel vindt van IP-Symcon is dat de installatie eenvoudig is en dat je ook weinig moeite hoeft te doen om apparaten aan de gang te krijgen die standaard worden ondersteund. Je hoeft geen configuratiebestanden of scriptjes te editen, alles doe je vanuit de grafische management console.

Het is ook stabiel zolang je geen domme dingen doet in je scriptjes die processen op hol laten slaan (bijv. door een script te bouwen dat veel tijd nodig heeft en snel achter elkaar wordt aangeroepen door trigger events).
Ik heb ondertussen al ontdekt dat google translate echt goed werkt (behalve dan voor hun Duitse pdf versie van de Manuel). Ook heb ik de software (trail versie) eens op mijn pc geïnstalleerd en ben ik een beetje aan het experimenteren er mee (bv de harmony hub en de iCal-Calendar modules aan het testen.

ik zou dit later graag in een nieuwbouw gaan integreren, nu heb ik een klein appartementje met domoticz en lichten aangesloten met klikaanklikuit. Spijtig dat dit wel niet ondersteund wordt. Ik ging graag mijn huidige domoticz configuratie beetje bij beetje omzetten naar ip-symcon om de software te leren kennen.

In domoticz heb ik al enkele scripten draaien in LUA, als ik deze al naar php zou kunnen omzetten voor ip-symcon zou ik al zeer tevreden zijn, maar op het internet vind ik wel de nodige uitleg.

Maar zoals ik al gezegd had op het ip-symcon forum zit ik er gewoon een beetje mee in hoe de integratie naar de nieuwe en steeds meer opkomende 'smart' toestellen. (zoals robot stofzuigers,wasmachines,...)
Ik heb het gevoel dat bij andere systemen (zoals open-hab en domoticz) hiervoor veel rapper een 'plugin' ter beschikking is dan dit het geval is bij 'ip-symcon' . Zelf code te schrijven die gebruik maken van de api's van deze toestellen wordt te ingewikkeld voor mij.

Van wat ik zover al kunnen afleiden heb uit de forums en dergelijk lijkt 'IP-symcon' mij inderdaad een zeer krachtig systeem met eindeloze mogelijkheden. Alleen spijtig dat dit zo Duits-gericht is. Moest de standaard er Engels zijn zouden ze waarschijnlijk een hele hoop meer gebruikers aantrekken waardoor er rapper en meer van de zogenoemde 'modules' beschikbaar zouden komen. Dit is gewoon even mijn mening ;)

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True