Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Open Source Microsoft Exchange alternatieven

Pagina: 1
Acties:

• SparkyRih
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-09-2021
In 2010/2011 heb ik een 1.6GHz single core servertje met 512MB RAM en Windows Server 2003 erop, daarop draaide ik Subsonic (Spotify) en een POP3 mail server...

Dit is zo ver uit de hand gelopen, dat ik nu zowat alles op Eigen servers draai, zowel VPS'en als een ESXi bak thuis... Ik heb zowat alles op Ubuntu/Debian draaien, behalve e-mail... Aangezien ik nog student ben, kom ik er nog mee weg dat ik Exchange 2013 op een Windows Server 2012 R2 server draai (daarnaast een Windows Server 2008 R2 voor de AD met mijn oude Exchange 2010 installatie)...

Maar aangezien ik binnenkort afstudeer, en als ZZP'er verder ga, moet ik van deze software af omdat het op een studenten licentie draait, en wil ik graag overstappen naar een goed Open Source alternatief voor Exchange/Office 365... Ik heb natuurlijk al behoorlijk wat rondgekeken, en er is genoeg te vinden, maar de keuze is zo lastin... Dus ik dacht, misschien zijn er hier mensen met ervaring?

Mij lijken Zimbra Collaboration Suite en OX App Suite de beste kandidaten... Iemand ervaring met één of beide systemen? Of met andere systemen?

http://marc.schattorie.nl

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:18
Ik heb recent op 'n VPSje iRedMail geinstalleerd. Grotendeels free software, alleen de activesync connector geloof ik niet (maar inderdaad, wel volwaardige ActiveSync).

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zimbra werkt prima. Die server app van Apple ook wel, maar dat is voornamelijk praktisch als je voornamelijk iOS en macOS of Linux gebruikt. Ik zou FreeIPA gebruiken voor users/LDAP/kerberos en Zimbra voor mail/agenda/contacten.

• SparkyRih
Overigens vind ik het niet erg om voor features te betalen zoals @anboni aangeeft met ActiveSync, als het geen gek bedrag is heb ik dat er wel voor over...

In Zimbra heb je ook een "Drive" feature die werkt met OwnCloud (die ik ook heb draaien icm ONLYOFFICE), daar ben ik erg tevreden over... Maar OX App Suite heft dat weer ingebakken...

Ik werk verder overigens vooral in de browser, of vanuit Android devices...

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:51

Edd

Ik heb zelf Zimbra (Open Source editie) draaien in een VM op Proxmox. Om ActiveSync voor elkaar te krijgen hierop, draait er daarnaast een VM met Z-Push en de Zimbra Backend.

Dit draait nu (ongeveer) 2 jaar prima. Maar hou er wel rekening mee dat Zimbra 8GB RAM nodig heeft. Minder kan wel, maar vind ie echt niet fijn.

-

• SparkyRih
De requirements maken niet veel uit, grote kans dat ik hem gewoon op mijn ESXi draai...

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:18
Heb je nog een specifieke reden dat je specifiek een exchange alternatief zoekt (althans het komt over dat je dus alles in één, grafisch beheer, groupware-achtig wilt) ?

Daarmee laat je dus een misschien wat meer typische unix stack al geheel buiten beschouwing (die prima af kan met een simpele VPS en minder dan 8GB geheugen als je niet al te absurd veel traffic hebt).

• SparkyRih
Wat me aanspreekt in OX App Suite is dat dashboard, waar je vanalles in kunt stoppen, dat zie ik in Zimbra niet echt terug... Het collaborative werken is voor mij het belangrijkste, hiervoor is OwnCloud met ONLYOFFICE eigenlijk al prima, Exchange gebruik ik voor mail en agenda, maar hoe meer ik dit kan samenvoegen, hoe beter...

Het gaat me daarnaast natuurlijk ook om betrouwbaarheid, stabiliteit en een Open Source project dat doorontwikkeld wordt... Vandaar ook een beetje de vraag, misschien was één van die twee systemen die ik zelf noemde wel helemaal niet stabile... Maar iedere suggestive is welkom, ondanks dat ik geen Apple fanboy ben, heb ik gisteren wel ff serious naar iRedMail gekeken...

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:38
Voor collaboratie software / e-mail specifiek zou ik hier eigenlijk in deze situatie niet aan beginnen, gooi alles lekker in bijv. Office 365, heb je het gemak en de functionaliteit en compatibiliteit van Exchange (Ik heb nog geen alles-in-1 OS alternatief kunnen vinden dat hier volledig aan voldoet zonder vreemde quircks die weer voor extra beheerslast zorgen of die aan elkaar hangen van verschillende stukjes 3rd partij software met de mogelijke issues die daar weer opduiken) tegen kosten waar je het niet, of bijna niet zelf voor kan doen in kleine omgevingen.

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Ik ben zelf tot op heden nog geen enkel alternatief voor Exchange tegengekomen wat ook dezelfde functionaliteit en integratie biedt (Exchange + SharePoint + Lync/Skype for Business, dan heb ik het nog niet eens gehad over hoe dit naadloos samenwerkt met Office)

Als het alleen om mail + agenda's gaat dan heb je genoeg keuze : als je echter alles wilt hebben wat je nu ook hebt (en collaboration etc) dan is Office 365 waarschijnlijk het beste alternatief.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

SparkyRih schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 23:39:
Overigens vind ik het niet erg om voor features te betalen zoals @anboni aangeeft met ActiveSync, als het geen gek bedrag is heb ik dat er wel voor over...
Bedoel je opensource (free as in speech), gratis (as in beer), of goedkoop voor ZZP-gebruik (eeuhm as in water)? Als ik het zo lees dat laatste, dan haal ik opensource uit de titel.

Maar inderdaad, doe het 'in de cloud'. Behalve als je het doet om skills te oefenen. Overweeg toch eens OFF365 of vergelijkbaar. Een tientje per maand moet te overleven zijn als het bedrijfsmatig is en je krijgt "gratis" Word/Excel/etc licenties er bij. Al moet je wel opletten of 1 account voldoet, als je blijkbaar met anderen wilt collab'en.

In alle gevallen lijkt het me daarom goed om de gewenste functionaliteiten te benoemen, nu lijk je alleen non-functionals nodig te hebben :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Waarom neem je niet gewoon Exchange Online?
Kost bijna niets, en het echte product is gewoon beter als een alternatief :)

• SparkyRih
Open Source betekend niet direct dat alles gratis is. Mijn invoicing systeem waar ik ook mijn uren in bijhoudt is opensource, maar om hem te white labelen betaal je 2 tientjes... Add-ons voor mijn webshop kosten ook geld...

Ik wil het liefst alles zelf beheren deels voor het verbreden van mijn kennis... Ik ben begonnen op het MBO als systeembeheerder, en maak nu het HBO af als software engineer, en wil mezelf zo breed mogelijk blijven ontwikkelen.

Specifieke features die verdwijnen als ik Exchange weg zet zijn mail en agenda die gesynced moeten worden met mijn Android telefoon.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Je kunt Exchange Online ook gewoon zelf beheren. En synchronisatie met je Android telefoon is natuurlijk geen enkel probleem.

Waarom is het zo interessant om de hardware en het OS te beheren? Deze dienst kun je gewoon online afnemen en voldoet aan al je wensen. Dit is echt naar een moeilijke oplossing zoeken waar het ook makkelijk kan.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
SparkyRih schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:39:
Open Source betekend niet direct dat alles gratis is. Mijn invoicing systeem waar ik ook mijn uren in bijhoudt is opensource, maar om hem te white labelen betaal je 2 tientjes... Add-ons voor mijn webshop kosten ook geld...

Ik wil het liefst alles zelf beheren deels voor het verbreden van mijn kennis... Ik ben begonnen op het MBO als systeembeheerder, en maak nu het HBO af als software engineer, en wil mezelf zo breed mogelijk blijven ontwikkelen.

Specifieke features die verdwijnen als ik Exchange weg zet zijn mail en agenda die gesynced moeten worden met mijn Android telefoon.
Office 365 beheer je uiteraard ook zelf en die ervaring zal steeds relevanter worden. On-Premise mailservers zullen meer en meer gaan verdwijnen voor Cloud alternatieven. Dit zal zeker niet betekenen dat o.a. Exchange ineens uitgestorven gaat zaken, maar zeker bij de kleinere klanten zal het vaker en vaker gaan verdwijnen ten faveure van bijv. Office 365. Beheerskennis van Office 365 zal dus zeker toegevoegde waarde gaan hebben in de toekomst.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Open Source betekend niet direct dat alles gratis is. Mijn invoicing systeem waar ik ook mijn uren in bijhoudt is opensource, maar om hem te white labelen betaal je 2 tientjes...
offtopic:
Daarom vroeg ik het ook, sommige mensen denken dat het anders is. Mooi, dan laat ik het zo :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:55

Op een Office 365 met Exchange Online a € 10,50 per maand (of desnoods alleen Exchange Online Plan1 a € 3,40 per maand (zonder Office) ) kun je ook jezelf nog ontwikkelen. Je kunt hier via Powershell zelf beheer op uitvoeren.
Daarnaast is een sync naar een Android telefoon geen enkel probleem. Je kunt zelf de policies bepalen, etc.

[ Voor 1% gewijzigd door nextware op 12-01-2018 12:05 . Reden: Ik heb de prijzen er even bijgezet om de vergelijk met de white labeling a € 20,- te verduidelijken ]

• SparkyRih
Volgens mij wordt het topic een beetje overgenomen door Microsoft representatives?

Ik maak overigens gebruik van Office 365 bij één van mijn projecten, en VSTS gebruik ik op dit moment voor al externe en eigen projecten, en dat bevalt me prima... Maar toch wil ik nog iets On-Premises :D

Ik merk in het werkveld ook dat er positief gereageerd wordt omdat ik niet meteen met de stroom meevaar, maar verder zoek waar de rest stopt... "Office 365 werkt direct, oh doe me dat maar", terwijl ik er liever een uitdaging van maak... En in dit geval ben ik niemand tot last, als alleen mezelf misschien, en dat heb ik dan maar aan één persoon te danken :)

Dus, alternatieven op Exchange/Office 365? :D

• gekkie
SparkyRih schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:00:
Volgens mij wordt het topic een beetje overgenomen door Microsoft representatives?

Ik maak overigens gebruik van Office 365 bij één van mijn projecten, en VSTS gebruik ik op dit moment voor al externe en eigen projecten, en dat bevalt me prima... Maar toch wil ik nog iets On-Premises :D

Ik merk in het werkveld ook dat er positief gereageerd wordt omdat ik niet meteen met de stroom meevaar, maar verder zoek waar de rest stopt... "Office 365 werkt direct, oh doe me dat maar", terwijl ik er liever een uitdaging van maak... En in dit geval ben ik niemand tot last, als alleen mezelf misschien, en dat heb ik dan maar aan één persoon te danken :)

Een SMTP server (Exim/Postfix/???) + Een IMAP server (Dovecot/Courier/Cyrus/???) + Een caldav server (Davical/Radicale/???) + Een imap capable android mail app (k9mail/???) + Een caldav capable android sync app (Davdroid/???)
Eventueel aan te vullen met webmail (roundcube/???) + antispam (spamassassin/dspam/???)

Kortom kies en combineer, tig halen 0 betalen.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:55
SparkyRih schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:00:

Je slaat wel de spijker op z'n kop. Office 365 werkt vrijwel direct zodra je het aanschaft. Je kunt je dus concentreren op de zaken die ertoe doen: zaken doen (aangezien je als ZZP'er aan de slag wil gaan). Ik probeer je met mijn opmerking gewoon een eenvoudige oplossing te bieden die verder borduurt op de omgeving die je nu hebt (MS-based oplossing).

Maar als je de uitdaging wil zoeken in nieuwe zaken uitzoeken, wens ik je uiteraard alle succes. Ik geef je daar ook alle lof voor _/-\o_

Maar dan zie ik de topics hier wel verschijnen als je Open Source systeem een keer probleem geeft en je tot diep in de nacht daarmee bezig bent om het op te lossen en je niet met je klanten kunt communiceren :+ (fun intended uiteraard !)

• SparkyRih
nextware schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:20:
[...]
Maar dan zie ik de topics hier wel verschijnen als je Open Source systeem een keer probleem geeft en je tot diep in de nacht daarmee bezig bent om het op te lossen en je niet met je klanten kunt communiceren :+ (fun intended uiteraard !)
Dat is een van de grootste nadelen wel, en daar weet ik sinds de afgelopen 7-8 jaar alles van, want Exchange laat je ook wel eens in de steek... Of Ziggo die ff IPv6 op je router aanzet... Of een 160GB HDD omwisselen voor een 2TB HDD met niet gebackupte data (RAID0), en vervolgens pas de 160GB disk pas verwijderen uit de RAID controller, waarbij je netjes de melding krijgt dat de disk geformateerd wordt, en gewoon fijn op F3 rammen (gelukkig haalde hij alleen de partition table weg) :P

Maar nu dwalen we af... Andere suggesties? :D

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Wat is er mis met de (hier en in andere topics) gedane suggesties?

[ Voor 54% gewijzigd door 8088 op 12-01-2018 15:16 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• SparkyRih
8088 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:15:
Wat is er mis met de (hier en in andere topics) gedane suggesties?
Helemaal niets, ze zijn allemaal welkom, en worden allemaal meegenomen in de afweging... De implicatie dat ik deze adviezen niets vind probeerde ik ook niet te maken...

• Brent
  • Registratie: September 2001
Heb alleen maar als gebruiker ervaring met Zimbra en de Activesync module, maar dat werkt toppie.

Sogo is een open source alternatief, maar heb het verder nooit gebruikt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

offtopic:
Ueberhaupt op fysiek 1 machine (laat staan met RAID0) via 1 consumenten-internetverbinding draaien is wat spannend voor productiegebruik. Maar vooruit, offtopic.

Als de bedoeling is iedere denkbare functie van Exchange en Office 365 in brede zin te vervangen dan wordt het een hele klus, wellicht een combi van meer tools, met maatwerk integratie en single sign on er tussen. Maar zo te horen ben je al een eind met de twee opties in de topcistart. Ik zou ze beide gaan uittesten. Mijn onderbuik zegt beginnen met Zimbra maar ervaring heb ik niet: alleen met stokoude Exchange en het afgelopen decennium de cloud via Google Apps en Office365.

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 12-01-2018 15:32 ]

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

SparkyRih schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:19:
De implicatie dat ik deze adviezen niets vind probeerde ik ook niet te maken...
Dan was mijn aanname dat sommige suggesties niet zouden voldoen omdat er geen reactie op kwam onterecht.

Voor office-toepassingen zou je ook nog Collabora Online in combinatie met NextCloud of OwnCloud kunnen overwegen.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:18
gekkie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:01:
[...]

Een SMTP server (Exim/Postfix/???) + Een IMAP server (Dovecot/Courier/Cyrus/???) + Een caldav server (Davical/Radicale/???) + Een imap capable android mail app (k9mail/???) + Een caldav capable android sync app (Davdroid/???)
Eventueel aan te vullen met webmail (roundcube/???) + antispam (spamassassin/dspam/???)

Kortom kies en combineer, tig halen 0 betalen.
Grappig, daar beschrijf je pretty much iRedMail ;) (maar dan zonder de ActiveSync die IRM wel heeft)

• SparkyRih
OwnCloud met ONLYOFFICE voor de office documenten en collaboratie heb ik al draaien, en werkt vrij goed... Niet beter dan 365, maar die verwachting heb ik ook niet...

Ik denk dat ik inderdaad gewoon eens moet gaan testen...

• gekkie
anboni schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:19:
[...]

Grappig, daar beschrijf je pretty much iRedMail ;) (maar dan zonder de ActiveSync die IRM wel heeft)
Behalve dat je dus ook nog de keuze hebt om zelf te mix en matchen, hij had toch gezegd dat hij van een uitdaging hield en wat wou leren ? :p

• peterhagen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-10 10:39
Kijk eens naar mailcow. Dit is een volledige omgeving, inclusief activesync via SOGo. Ik kan je alleen maar steunen in je zoektocht naar alternatieven. Exchange is natuurlijk prima, maar er zijn meerdere opties te vinden. Een echte tweakers zou juist niet voor Exchange (voor de volledigheid: Exchange Online / Outlook 365) willen gaan, maar verder willen kijken. Ik ben Mailcow nu zelf ook aan het testen als alternatief

[ Voor 6% gewijzigd door peterhagen op 10-10-2018 08:17 ]

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
peterhagen schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:32:
Kijk eens naar mailcow. Dit is een volledige omgeving, inclusief activesync via SOGo. Ik kan je alleen maar steunen in je zoektocht naar alternatieven. Exchange is natuurlijk prima, maar er zijn meerdere opties te vinden. Een echte tweakers zou juist niet voor Exchange willen gaan, maar verder willen kijken. Ik ben Mailcow nu zelf ook aan het testen als alternatief
Dus omdat ik persoonlijk voor Exchange/Office 365 zou gaan ben ik geen echte Tweaker? Ook al heb ik zelf jarenlang Ex2003 t/m 2016 (en 365) servers opgezet, ondersteund, gemigreerd etc?
Ik vind jouw opmerking echt beledigend overkomen naar mensen die anders denken over bepaalde producten. Iedereen heeft nou eenmaal zijn voorkeur voor bepaalde producten, vaak door positieve ervaringen met het betreffende product.

• peterhagen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-10 10:39
Haha zo"n reactie was te verwachten. Maar nee zo bedoel ik het zeker niet. Hoewel een abbonement bij office 365 voor mijn gevoel een minder tweakers gehalte heeft dan zelf een server inrichten. En daar doelde ik op

Maar excuses als je je beledigd voel! 😁

[ Voor 3% gewijzigd door peterhagen op 09-10-2018 18:54 ]

Pagina: 1