Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internetsnelheid PC (bedraad) en laptop (Wifi) verschillen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vinpaq
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:52

Vinpaq

Compaq Collection: vinpaq.com

Topicstarter
Ik heb sinds kort 100mbit/s internet en op mijn pc laat speedtest.net dan ook mooi 98mbit/s zien. Echter op de laptop van mijn vriendin is het 11mbit/s max.

Ligt dit aan haar wifi netwerkkaart, onze router of een instelling van windows?

Als er meer informatie nodig is, dan geef ik dat.

Haar laptop draait op windows 10 en is een Asus ZenBook Flip UX360CA-C4153T

Camera: Nikon Z7II

Beste antwoord (via Vinpaq op 19-01-2018 08:24)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Masimo schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:02:
Hoe zijn de wifi-netwerken ingesteld qua SSiD (netwerknaam) en wachtwoorden?
Op welke kanalen zijn de Zyxel en de Asus ingesteld?

Mijn vermoeden (!!!!!):

Zyxel en Asus hebben dezelfde wifi-netwerknaam en password, mogelijk zenden ze uit op verschillende kanalen (in het slechtste geval op hetzelfde kanaal). Daardoor maken je wifi-apparaten verbinding met de Zyxel op de benedenverdieping, omdat je daar binnen komt. Gros van de wifi-apparaten is erg slecht in roaming en blijft dus vrijwel altijd met de Zyxel verbonden, ook als je boven bent.

Dat verklaart de slechte snelheden via wifi als je boven bent. Plug je een kabel in de Asus dan is de boel lekker snel (98 mbps). Ga je over op wifi, kiezen je apparaten toch weer voor verbinding met de Zyxel, en heb je dus op de bovenverdieping een slechte wifi-verbinding en kom je dus maar op 11 mbps.
Fout. Kijk maar naar die WiFi stats. Hij heeft nota bene -60dBm signaal. Dat is meer dan zat om in de 2.4GHz de volle 144Mbps link rate te halen (of in de 5GHz de 866Mbps). Sowieso, kijk naar het BSSID (MAC adres) waar hij mee verbonden is. Dat is van Asus. Hij zit dus gewoon met de juiste AP verbonden. Ook was al duidelijk dat alle instellingen die te constateren zijn ook optimaal zijn (kanaalkeuze, kanaalbreedte). Daaraan kloten kan het alleen maar slechter maken op deze hardware. Check die screenshot die hij helaas niet in-topic postte, daar staat het allemaal in.

Het probleem is - zoals ik hierboven al schreef - dat de 2.4GHz vuil is en ook nog overbelast is. Enige vraag is waarom hij niet gewoon met 5GHz verbond. Antwoord hebben we nu ook: omdat beide AP's low-end en/of verouderd zijn en geen van beide de 5GHz ondersteunt.
Goed, geen repeaters of andere ongein, en met deze hardware geen mogelijkheid het beter te doen.
Als ik dit zo allemaal zie, dan denk ik dat het tijd is om een nieuwe router/modem te halen. Die Zyxel scoort niet goed.
:?

Modem en routefunctie hebben niets met WiFi te maken. Je bent tevreden met je bedrade prestaties, dan doen die het prima.

Wat je nodig hebt is nieuwe WiFi-AP's, en wel AP's die 5GHz ondersteunen. Het is mogelijk om een nieuwe modemrouter te kopen met betere WiFi, maar waarom zou je? Je gooit dan immers geld over de balk om iets te vervangen dat al doet wat het moet.
Grote voordeel om dat niet te doen is dat je twee identieke AP's kunt kopen, wat in de regel beter werkt (het gaat nu wel goed met het roamen, maar als je pech hebt straks niet meer met twee verschillende apparaten) en als je budget daartoe reikt kun je ook AP's nemen die centraal te beheren zijn en/of extra roaming features hebben. Daarnaast ben je met losse AP's onafhankelijk van je provider en verbinding - stel je koopt nu een nieuwe modemrouterAP en besluit volgend jaar naar kabel of glas over te stappen, dan moet je dat ding ws vervangen. Met losse AP's hoef je alleen de modem te vervangen (en die krijg je bijna altijd bij je abonnement, al dan niet in bruikleen). Gewoon WiFi uit op je huidige modemrouter, het losse geval boven wegdoen en beide vervangen door goede dualband-capable apparaten.

Mbt wat dan te nemen... hangt vooral af van je budget. IMHO twee zinnige keuzes:
1) voordelige keus: 2x KPN 'WiFi Versterker' AP. Prima ding, met WiFi-specs van een router van EUR 130 (exact zelfde WiFI-hardware als de Asus AC68U en Netgear R7000), maar dan voor EUR 50 per stuk en out-of-the-box als AP geconfigureerd.
2) beste prijs/kwaliteit: 2x Ubiquiti UniFi UAP AC Lite. Marginaal mindere WiFi specs dan het KPN geval, maar nog steeds een grote vooruitgang op wat je nu hebt, en meer dan voldoende om draadloos met de laptop in kwestie 100Mbps te halen, zowel boven als beneden. Grote voordeel is centraal web-based beheer, waardoor je automatisch passende instellingen op beide doet en dus verzekerd ben van goede roaming. Heeft ook paar truukjes onder de motorkap om dat beter te laten lopen. Kosten EUR 75/stuk.

Je kunt er meer geld tegenaan gooien, maar je gaat geen meerwaarde in performance of features vinden tov deze twee totdat je >EUR 275 per stuk uitgeeft, wat voor thuisgebruik onzin is. Vind je zelfs de voordelige optie (2x EUR 50 = EUR 100 in totaal) te duur, dan wordt het lastig, want dat KPN geval is de goedkoopste daadwerkelijk competente AP op de markt. In dat geval zou ik aanraden om naar 2e hands mid/high-end apparatuur te kijken (dingen als de TP-Link WDR4300 die je soms voor EUR 25 op de kop kunt tikken) dan nieuw nog meer low-end prut waar je niet blij van wordt.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-11 07:50
11 is wel weinig maar wifi is vaak trager dan bedraad ja.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@predatorTW voordat we je kunnen helpen hebben we toch wel wat meer informatie nodig, want momenteel is je OP een beetje karig. Lees even Het algemeen beleid #quickstart door en pas dan je OP aan met het volgende:
- Netwerkkaart laptop
- Provider
- Welke routers / AP's / Modem gebruik je?
- Hoe ziet je netwerk eruit?
- 2,4Ghz of 5Ghz?
- Welke kanalen zijn er allemaal vrij?
- Wat heb je al gevonden, geprobeerd en gedaan?

Overigens is het logisch dat wifi trager is dan een bedrade verbinding. Je hebt nou eenmaal veel last van externe factoren.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 11-01-2018 16:18 ]

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:50

Detmer

Professioneel prutser

Als je de laptop aan de kabel hangt, krijgt de laptop dan wel een fatsoenlijke snelheid?
En als je een ander apparaat met de wifi verbind (andere laptop, telefoon o.i.d.) welke snelheid krijg je daar?

De Asus ondersteund 802.11n, dus meer dan 11mbit zou de laptop op wifi sowieso moeten kunnen halen.

Je zou eens kunnen kijken hoe de wifi is ingesteld. Maak je gebruik van 2,4ghz of 5ghz? Hoe druk is het met wifi in de buurt en kijk of je een beter kanaal kunt vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Detmer op 11-01-2018 16:19 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Verwijderd

Detmer schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:17:
Als je de laptop aan de kabel hangt, krijgt de laptop dan wel een fatsoenlijke snelheid?
Zie opening post van de TS. hij stelt duidelijk dat hij daar 98 Mbps krijgt. Dat is dus duidelijk bedraad.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:50

Detmer

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:11:
[...]

Zie opening post van de TS. hij stelt duidelijk dat hij daar 98 Mbps krijgt. Dat is dus duidelijk bedraad.
Het kan zijn dat software op de laptop een bottleneck vormt (hoewel die kans niet erg groot is). Als de laptop met kabel ook langzaam is moeten we het probleem in de laptop zoeken en niet in de netwerkapparatuur.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Ik lees niks geks.
Waar hangt je router ?

• Vinpaq

Vinpaq

Topicstarter
We hebben 2 routers, 1 beneden (omdat daar het internet binnenkomt) vandaar gaat er een cat6 kabel 1 verdieping omhoog naar de werkkamer en daar naar een andere wifi router. (we kunnen dus voor wifi tussen 2 kiezen, boven en beneden). Mijn vriendin zit dan in de woonkamer naast de werkkamer. de wifi hangt vlakbij de deur tussen deze 2 kamers.

Als mijn vriendin vlak bij 1 van de routers gaat staan, veranderd er niks.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je moet nog even een aantal punten verduidelijken:
Jouw pc haalt bedraad 98 Mb/s; wat haalt-ie over de wifi, resp. boven en beneden?
Vriendins laptop haalt via wifi boven 11 Mb/s; wat haalt ze over de wifi beneden?
En hoe meet je de snelheid?

offtopic:
Die twee verschillende wifi netwerken is nergens voor nodig, zie [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
maar dat gaat je probleem niet oplossen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Vinpaq

Vinpaq

Topicstarter
Mijn pc kan niet draadloos internet ontvangen.

De laptop haalt 11Mb/s gemiddeld bij beide routers, mijn telefoon idem.

Speedtest.net

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ga je nog deze vragen beantwoorden?
- Netwerkkaart laptop
- Provider
- Welke routers / AP's / Modem gebruik je?
- Hoe ziet je netwerk eruit?
- 2,4Ghz of 5Ghz?
- Welke kanalen zijn er allemaal vrij?
- Wat heb je al gevonden, geprobeerd en gedaan?
Er zitten hier genoeg mensen met kennis van zaken, maar niemand heeft een glazen bol.

Er zijn meerdere redenen waarom een WiFi-verbinding maar 11Mbps haalt, denk aan te weinig signaal, teveel interferentie, teveel drukte in het gebruikte kanaal, slechte instellingen in de AP, slechte instellingen in de client, verouderde/low-end hardware in client, verouderde/low-end hardware in AP, en mogelijk nog een paar exotischere dingen.

Kom eens met de gevraagde informatie, dan kunnen we iets roepen over wat het waarschijnlijk is en wat je eraan zou kunnen proberen te doen.

Oslik blyat! Oslik!

• Vinpaq

Vinpaq

Topicstarter
Ik zal het vanavond geven, ben nu niet thuis. Maar zoals ik al zei, al staat ze met de laptop naast de router... de verbinding wordt niet beter.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

predatorTW schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:52:
Ik zal het vanavond geven, ben nu niet thuis. Maar zoals ik al zei, al staat ze met de laptop naast de router... de verbinding wordt niet beter.
Dat sluit nog niets uit.

Wat wel bovenop lijstje dat rens-br al gaf toegevoegde waarde heeft: op de laptop de volgende commando uitvoeren in een command prompt en de uitkomst hier posten:
code:
1
netsh wlan show interface

Dit geeft (als je een recente versie van Windows draait) alle beschikbare gegevens over de actieve WiFi verbinding, waaronder specificaties van de netwerkadapter, gebruikte kanaal, signaalsterkte en link rate in beide richtingen. Dat icm exacte types router geeft waarschijnlijk uitsluitsel.

Oslik blyat! Oslik!

• Vinpaq

Vinpaq

Topicstarter
Hier een screenshot van de uitkomst (netsh wlan show interface):

https://www.dropbox.com/s...818_1070019953_o.jpg?dl=0

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:20
AC wifi kaartje, echter verbonden met een wifi-n netwerk.
Over welke modem/router van welke provider hebben we het eigenlijk?
Staat de 5GHz wifi aan?

Geef aub de door dion_b gevraagde informatie!
We hebben geen glazen bol.

[ Voor 21% gewijzigd door Masimo op 16-01-2018 21:28 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat was als gewone copy/paste van de text een stuk overzichtelijker geweest...

Enfin, wat ik erin zie:
[list]• Prima Intel AC8260 NIC met 2x2 MIMO
• Verbonden met een of andere Asus AP (meer kan ik hier niet uit halen)
• Is in 2.4GHz verbonden, terwijl NIC prima 5GHz aankan.
• Binnen de 2.4GHz draait het op kanaal 6 - een van de drie "goede" niet-overlappende kanalen. Bovendien staat het verstandig op 20MHz kanaalbreedte. Met de instellingen niets mis dus.
• "80%" signaal betekent ~-60dBm, wat prima signaalsterkte is.
• Ondanks prima signaalsterkte is er blijkbaar ruis in het kanaal, want je haalt maar 78Mbps link rate. Bij schoon kanaal was dat 144Mbps geweest.
• Met een link rate van 78Mbps kun je netto maximaal rond de 52Mbps halen. Jij haalt 1/5 daarvan. Dat verschil komt door drukte in het kanaal. 4/5 van de capaciteit wordt door andere devices in het kanaal opgemaakt.
Kortom, op deze locatie valt er geen eer te behalen in de 2.4GHz, de lucht is zowel vies als druk.

Waarom verbindt je laptop dan niet met de 5GHz wat vermoedelijk wel schoon is? En wat doe je eraan? Daarvoor moet je de rest van de vragen die al twee keer eerder gesteld zijn beantwoorden. Wmb: three strikes and you're out. Als je volgende post nog steeds niet alle info bevat gaat dit topic in mijn 'ignore' lijst.

Oslik blyat! Oslik!

• Vinpaq

Vinpaq

Topicstarter
Ok, de missende informatie,

- Provider = Online.nl
- Welke routers / AP's / Modem gebruik je? = Asus RT N12 B1 als 2de router boven (Access point mode, AES en WPA2) en een Zyxel VMG8324-B10A als router/modem voor het binnenkomende internet en wifi beneden.
- Hoe ziet je netwerk eruit? Internet uit de muur gaat naar de Zyxel, vandaar gaan er 2 kabels naar boven. 1 naar mijn pc, de andere naar de asus router.
- 2,4Ghz of 5Ghz? = 2.4Ghz, Ik kan bij beide devices niet 5Ghz selecteren.
- Welke kanalen zijn er allemaal vrij? = deze vraag durf ik niet te beantwoorden, wat wordt hiermee bedoelt? Ik zie iig dat er 6 apparaten met het netwerk zijn verbonden.
- Wat heb je al gevonden, geprobeerd en gedaan? = Verschillende mobiele apparaten geven hetzelfde resulltaat.

Als ik dit zo allemaal zie, dan denk ik dat het tijd is om een nieuwe router/modem te halen. Die Zyxel scoort niet goed.

[ Voor 12% gewijzigd door Vinpaq op 17-01-2018 23:11 ]

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:20

Mijn vermoeden (!!!!!):

Zyxel en Asus hebben dezelfde wifi-netwerknaam en password, mogelijk zenden ze uit op verschillende kanalen (in het slechtste geval op hetzelfde kanaal). Daardoor maken je wifi-apparaten verbinding met de Zyxel op de benedenverdieping, omdat je daar binnen komt. Gros van de wifi-apparaten is erg slecht in roaming en blijft dus vrijwel altijd met de Zyxel verbonden, ook als je boven bent.

Dat verklaart de slechte snelheden via wifi als je boven bent. Plug je een kabel in de Asus dan is de boel lekker snel (98 mbps). Ga je over op wifi, kiezen je apparaten toch weer voor verbinding met de Zyxel, en heb je dus op de bovenverdieping een slechte wifi-verbinding en kom je dus maar op 11 mbps.

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Masimo schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:02:

Mijn vermoeden (!!!!!):

Fout. Kijk maar naar die WiFi stats. Hij heeft nota bene -60dBm signaal. Dat is meer dan zat om in de 2.4GHz de volle 144Mbps link rate te halen (of in de 5GHz de 866Mbps). Sowieso, kijk naar het BSSID (MAC adres) waar hij mee verbonden is. Dat is van Asus. Hij zit dus gewoon met de juiste AP verbonden. Ook was al duidelijk dat alle instellingen die te constateren zijn ook optimaal zijn (kanaalkeuze, kanaalbreedte). Daaraan kloten kan het alleen maar slechter maken op deze hardware. Check die screenshot die hij helaas niet in-topic postte, daar staat het allemaal in.

Het probleem is - zoals ik hierboven al schreef - dat de 2.4GHz vuil is en ook nog overbelast is. Enige vraag is waarom hij niet gewoon met 5GHz verbond. Antwoord hebben we nu ook: omdat beide AP's low-end en/of verouderd zijn en geen van beide de 5GHz ondersteunt.
Goed, geen repeaters of andere ongein, en met deze hardware geen mogelijkheid het beter te doen.
:?

Modem en routefunctie hebben niets met WiFi te maken. Je bent tevreden met je bedrade prestaties, dan doen die het prima.

Wat je nodig hebt is nieuwe WiFi-AP's, en wel AP's die 5GHz ondersteunen. Het is mogelijk om een nieuwe modemrouter te kopen met betere WiFi, maar waarom zou je? Je gooit dan immers geld over de balk om iets te vervangen dat al doet wat het moet.
Grote voordeel om dat niet te doen is dat je twee identieke AP's kunt kopen, wat in de regel beter werkt (het gaat nu wel goed met het roamen, maar als je pech hebt straks niet meer met twee verschillende apparaten) en als je budget daartoe reikt kun je ook AP's nemen die centraal te beheren zijn en/of extra roaming features hebben. Daarnaast ben je met losse AP's onafhankelijk van je provider en verbinding - stel je koopt nu een nieuwe modemrouterAP en besluit volgend jaar naar kabel of glas over te stappen, dan moet je dat ding ws vervangen. Met losse AP's hoef je alleen de modem te vervangen (en die krijg je bijna altijd bij je abonnement, al dan niet in bruikleen). Gewoon WiFi uit op je huidige modemrouter, het losse geval boven wegdoen en beide vervangen door goede dualband-capable apparaten.

Mbt wat dan te nemen... hangt vooral af van je budget. IMHO twee zinnige keuzes:
1) voordelige keus: 2x KPN 'WiFi Versterker' AP. Prima ding, met WiFi-specs van een router van EUR 130 (exact zelfde WiFI-hardware als de Asus AC68U en Netgear R7000), maar dan voor EUR 50 per stuk en out-of-the-box als AP geconfigureerd.
2) beste prijs/kwaliteit: 2x Ubiquiti UniFi UAP AC Lite. Marginaal mindere WiFi specs dan het KPN geval, maar nog steeds een grote vooruitgang op wat je nu hebt, en meer dan voldoende om draadloos met de laptop in kwestie 100Mbps te halen, zowel boven als beneden. Grote voordeel is centraal web-based beheer, waardoor je automatisch passende instellingen op beide doet en dus verzekerd ben van goede roaming. Heeft ook paar truukjes onder de motorkap om dat beter te laten lopen. Kosten EUR 75/stuk.

Je kunt er meer geld tegenaan gooien, maar je gaat geen meerwaarde in performance of features vinden tov deze twee totdat je >EUR 275 per stuk uitgeeft, wat voor thuisgebruik onzin is. Vind je zelfs de voordelige optie (2x EUR 50 = EUR 100 in totaal) te duur, dan wordt het lastig, want dat KPN geval is de goedkoopste daadwerkelijk competente AP op de markt. In dat geval zou ik aanraden om naar 2e hands mid/high-end apparatuur te kijken (dingen als de TP-Link WDR4300 die je soms voor EUR 25 op de kop kunt tikken) dan nieuw nog meer low-end prut waar je niet blij van wordt.

Oslik blyat! Oslik!

• Vinpaq

Vinpaq

Topicstarter
@dion_b Ok, dus als ik het goed begrijp, Zyxel laten staan, de Asus weggooien/ritueel verbranden en aan Zyxel een wifi versterker hangen? (ik ga er met 1 beginnen, kan ik altijd een 2de toevoegen, het signaal van boven komt namelijk goed door naar beneden)

Ik zie op Pricewatch dat de KPN versterker niet meer wordt verkocht?

Alvast bedankt voor de hulp en mijn excuses voor het soms laat doorgeven van informatie.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het KPN ding wordt wel degelijk verkocht, maar alleen bij de KPN shops, die niet in de PW staan ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Vinpaq

Vinpaq

Topicstarter
@dion_b Inderdaad, maar ben toch gegaan voor de Ubiquiti.

Pagina: 1