Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Dnsmasq + NetworkManager blijft reconnecten met switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 526735
  • Registratie: april 2020
  • Niet online
Mijn vraag
Ik heb Dnsmasq op mijn computer met Debian Unstable geïnstalleerd. Ik heb het volgende aan de config toegevoegd:
code:
1
2
interface=eth0
dhcp-range=eth0,192.168.64.50,192.168.64.150,4h

Daarnaast heb ik de IPv4 instelling van de bedrade verbinding in NetworkManager aangepast, waardoor het er als volgt uitziet:

https://i.imgur.com/GwOU3Kf.png

Wanneer ik mijn laptop direct op mijn computer aansluit werkt het gewoon zoals het hoort. Als ik er echter een switch tussenzet (computer op de eerste poort die gelabelt is met Uplink LAN en laptop op de vijfde poort die gelabelt is met LAN), blijft NetworkManager notificaties geven dat de bedrade verbinding aan is gesloten. Ook krijgt mijn laptop meestal dan geen DHCP lease en werkt het gewoon niet. Hetzelfde geldt trouwens ook als ik mijn computer op de tweede poort gelabelt met LAN aansluit.

Hoe zorg ik er voor dat het wel gewoon werkt? Of is de switch kapot en hoe kan ik dat testen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Debian Unstable
- Dnsmasq
- NetworkManager
- Oude Sitecom switch met 5 Fast Ethernet poorten

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op "dnsmasq network-manager keeps reconnecting eth0 with switch" gezocht, maar ik kreeg niks gevonden.

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 05-04 21:01

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Als je link verandert, moet je dat ook in je systemlogs zien zoals /var/log/messages. Andere netwerkkabels geprobeerd? Is de switch echt alleen maar 100 Mbps? Daar kan namelijk ook je probleem liggen, aangezien systemen al een aardig tijdje 1 Gbps is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• 526735
  • Niet online
quote:
Hero of Time schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 17:31:
Als je link verandert, moet je dat ook in je systemlogs zien zoals /var/log/messages. Andere netwerkkabels geprobeerd? Is de switch echt alleen maar 100 Mbps? Daar kan namelijk ook je probleem liggen, aangezien systemen al een aardig tijdje 1 Gbps is.
De switch is echt alleen 10/100 Mbps volgens de bedrukking. In mijn computer zit inderdaad wel Gigabit Ethernet met een Intel I219-V en in de laptop een Realtek RTL8169 (met non-free firmware, ugh…). Ik heb verschillende netwerkkabels gebruikt, waar ik allemaal zeker van weet dat ze werken. Ik zie in /var/log/messages heel vaak en snel achter elkaar "e1000e: eth0 NIC Link is Down" en "e1000e: eth0 NIC Link is Up 100 Mbps Full Duplex, Flow Control: Rx/Tx" van de kernel en van NetworkManager ongeveer hetzelfde. Misschien moet ik het een keer zonder NetworkManager proberen, maar ik betwijfel of dat het probleem is en dan moet ik weer een hoop config files aan gaan passen.

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:45
quote:
wb9688 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:58:
Ik zie in /var/log/messages heel vaak en snel achter elkaar "e1000e: eth0 NIC Link is Down" en "e1000e: eth0 NIC Link is Up 100 Mbps Full Duplex, Flow Control: Rx/Tx" van de kernel en van NetworkManager ongeveer hetzelfde.
Als de driver al mekkert kun je alles dat daarna gebeurt (networkmanager, IP config) vergeten. Tenminste, ik geloof niet dat je dat normaliter zou moeten zien. Tenzij NetworkManager echt de hele interface telkens opnieuw up/down gooit..
quote:
Misschien moet ik het een keer zonder NetworkManager proberen, maar ik betwijfel of dat het probleem is en dan moet ik weer een hoop config files aan gaan passen.
Ja. Networkmanager is nogal bezitterig, en ik zie niet helemaal waarom je een 'hoop' config files zou moeten aanpassen. Gewoon even 'automatically connect' uitvinken in nmtui of de GUI.

Dan heb je een interface, en doe je iets als 'ip link set eth0 up' en kijk je of de link nog steeds klappert (waarschijnlijk wel).

Vervolgens kun je met ethtool je interface op 100Mbit/s forceren. Moet je wel iedere keer opnieuw doen, dus ik zou kijken of je dat in /etc/NetworkManager/dispatcher.d kwijt kunt.

Of de simpelste oplossing koop een gigabitswitch. Het is 2018.

[Voor 7% gewijzigd door Thralas op 10-01-2018 20:36]

• 526735
  • Niet online
quote:
Thralas schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 20:34:
[...]

Als de driver al mekkert kun je alles dat daarna gebeurt (networkmanager, IP config) vergeten. Tenminste, ik geloof niet dat je dat normaliter zou moeten zien. Tenzij NetworkManager echt de hele interface telkens opnieuw up/down gooit..

[...]

Ja. Networkmanager is nogal bezitterig, en ik zie niet helemaal waarom je een 'hoop' config files zou moeten aanpassen. Gewoon even 'automatically connect' uitvinken in nmtui of de GUI.

Dan heb je een interface, en doe je iets als 'ip link set eth0 up' en kijk je of de link nog steeds klappert (waarschijnlijk wel).

Vervolgens kun je met ethtool je interface op 100Mbit/s forceren. Moet je wel iedere keer opnieuw doen, dus ik zou kijken of je dat in /etc/NetworkManager/dispatcher.d kwijt kunt.

Of de simpelste oplossing koop een gigabitswitch. Het is 2018.
Een hoop is ook overdreven, maar dan moet ik NetworkManager disablen en eth0 in /etc/network/interfaces configureren. Dan hoef ik idd alleen nog 'sudo ifup eth0' te doen (ik ben nog niet gewend aan 'ip'). Is 'ethtool' trouwens echt nodig? Er is toch auto negotiation ofzo?

Ik was ook van plan om ooit nog een switch met Gigabit Ethernet te kopen, maar ik wist niet dat een switch met Fast Ethernet waarschijnlijk een probleem zou zijn. Ik ga het dus eerst zonder NetworkManager testen en anders een nieuwe switch kopen.

Edit: Nu heb ik geprobeerd de switch achter een 'normale' router (die ook maar 100 Mbps is) te zetten en dan heb ik exact hetzelfde, dus de switch is gewoon kapot. 8)7

[Voor 5% gewijzigd door 526735 op 11-01-2018 16:01]

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True