Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:23
Goedemiddag,

De vraag die ik jullie wil stellen is eigenlijk heel simpel.
Na veelal gekeken te hebben naar de Sony 6300 is toch m'n oog gevallen op de Panasonic Lumix DMC-GH4 + 14-140mm F/3.5-5.6 HD lens. Ik ben er erg van overtuigd dat dit de camera moet gaan worden, welke ik vrijwel alleen voor het maken van video's ga gebruiken. Dit zal ook hobbymatig zijn en het meeste voor bijvoorbeeld op m'n Facebook/Instagram pagina.

Het enige wat me weerhoudt is dat de camera natuurlijk al vanaf 2014 op de markt is.

Is het niet teveel geld voor een te oude camera?

Als alternatief heb ik gekeken naar de Panasonic DMC-GX80 systeemcamera Zwart + 14-140mm lens, maar voor slow motion beelden heb je dan maar 60fps op fullhd. Plus de Gh4 heeft volgens mij ook een redelijk goede stabilisator, maar dat zou de GX80 ook moeten hebben.

Zien jullie nog alternatieve mogelijkheden of is voor wat ik zoek de GH4 toch de beste keuze?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenzeN
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 15:47
Wat is je budget? Misschien even de GH5S afwachten waardoor de GH5 vermoedelijk een prijsverlaging krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
StevenzeN schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:37:
Wat is je budget? Misschien even de GH5S afwachten waardoor de GH5 vermoedelijk een prijsverlaging krijgt.
Excuus vergeten erbij te vermelden, maar het budget zit tussen de € 1300,- en € 1400,-.
De GH5 zit er wel ver boven en ik verwacht eerlijk gezegd niet dat deze dermate zal dalen door de GH5s.

Ook kan ik maximaal tot eind april/mei wachten, omdat er daarna wat reisjes aankomen waarbij ik toch wel heel graag een camera mee zou nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door LJZ op 10-01-2018 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 16:54

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

LJZ schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:42:
[...]

Excuus vergeten erbij te vermelden, maar het budget zit tussen de dertien tot veertien duizend euro.
De GH5 zit er wel ver boven en ik verwacht eerlijk gezegd niet dat deze dermate zal dalen door de GH5s.

Ook kan ik maximaal tot eind april/mei wachten, omdat er daarna wat reisjes aankomen waarbij ik toch wel heel graag een camera mee zou nemen.
Nee hoor. Voor 14 DUIZEND euro kun je wel twee GH5 bodies kopen :9 Neem aan dat je 1400 bedoelt.

Tja, je moet gewoon kijken naar de specs. Als het voornamelijk om video gaat, is de GH4 absoluut beter dan de GX80. En de sensor die erin zit is volgens mij ook gewoon hetzelfde hoor. De standaard 16MP sensors die ze al jaren gebruiken.

IBIS van GX80 schijnt wel heel goed te zijn.... maar ook de GH4 is behoorlijk goed.

Dus ik zou me niet blind staren op de intro datum. En daarnaast zal de 2e hands markt ook wel vrij goed zijn. Wellicht een optie. Kun je er meteen lens met constant diafragma bij kopen (wat voor filmen weer erg handig schijnt te zijn).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:06

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De GH4 heeft toch ook maar 60fps in full-HD?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
@sys64738 Haha inderdaad heb het gelijk even aangepast naar de juiste bedragen. Ik mag uit je reactie halen dat je op dit moment bijvoorbeeld zelf ook voor een GH4 zou gaan i.p.v. bijvoorbeeld een ander toestel op de markt momenteel?

@zonoskar In full-HD volgens mij 96 fps, maar misschien dat een kenner dit kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LJZ schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:35:
Goedemiddag,

De vraag die ik jullie wil stellen is eigenlijk heel simpel.
Na veelal gekeken te hebben naar de Sony 6300 is toch m'n oog gevallen op de Panasonic Lumix DMC-GH4 + 14-140mm F/3.5-5.6 HD lens. Ik ben er erg van overtuigd dat dit de camera moet gaan worden, welke ik vrijwel alleen voor het maken van video's ga gebruiken. Dit zal ook hobbymatig zijn en het meeste voor bijvoorbeeld op m'n Facebook/Instagram pagina.

Het enige wat me weerhoudt is dat de camera natuurlijk al vanaf 2014 op de markt is.

Is het niet teveel geld voor een te oude camera?

Als alternatief heb ik gekeken naar de Panasonic DMC-GX80 systeemcamera Zwart + 14-140mm lens, maar voor slow motion beelden heb je dan maar 60fps op fullhd. Plus de Gh4 heeft volgens mij ook een redelijk goede stabilisator, maar dat zou de GX80 ook moeten hebben.

Zien jullie nog alternatieve mogelijkheden of is voor wat ik zoek de GH4 toch de beste keuze?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Wat bedoel je met "ook hobbymatig"? Betekent dat "ook professioneel"?
Een 4 jaar oude GH4 zou ik niet kopen. Je hebt dan een camera met kleine sensor (veel ruis). Daar komt bij dat de nieuwere sensors beter zijn dan die van 4 jaar terug. Als je een goedkope APS-c camera koopt, heb je dubbel voordeel (groter formaat chip, en nieuwere chip met minder ruis).

GH4 kan wel 4k filmen, dat is mooi. Maar als de beeldkwaliteit tegenvalt dan kan je beter op full HD filmen. Goede 4k is nu nog cutting edge en dus duur. De lenzen moeten voor 4k ook bijzonder goed zijn, en zo'n 14-140 superzoom gaat dat waarschijnlijk niet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoutman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01 11:03
LJZ schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:24:
@sys64738 Haha inderdaad heb het gelijk even aangepast naar de juiste bedragen. Ik mag uit je reactie halen dat je op dit moment bijvoorbeeld zelf ook voor een GH4 zou gaan i.p.v. bijvoorbeeld een ander toestel op de markt momenteel?

@zonoskar In full-HD volgens mij 96 fps, maar misschien dat een kenner dit kan bevestigen?
Waarom niet de G80? Alles wat de GH4 heeft minus VLog maar betere sensor én IBIS. Ik heb beide destijds getest en vond de G80 veel en veel fijner, zowel voor video en fotografie maar ook ergonomie en gebruiksvriendelijkheid. Zou die zeker even gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 16:54

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Verwijderd Denk dat je de GH4 toch iets te kort doet. Hij kan extreem goed 4K filmen. Intern schiet hij 8 bits (4:2:0) op 100 Mbps en extern zelfs 10 bits 4:2:2. Wil je een APSC camera dat dat bij kan houden, moet je toch al richting de A6500.

De ruis valt ook reuze mee hoor. Als je de reviews ziet, is ie prima bruikbaar tot 1600 en zelfs op 3200 kan nog prima als het moet. Het is ook niet voor niks dat heel veel YouTube (fotografie)kanalen al hun werk jaren op de GH4 hebben geschoten. Neem bv CSTV, die kunnen elke camera gebruiken die ze willen, toch blijven ze terugkomen op de GH4 en nu de GH5.

Alleen die 14-140mm heb ik ook mijn twijfels bij. Hangt natuurlijk af van wat voor werk je doet maar ik zou eerder voor een 2e hands 12-35mm F2.8 erbij gaan. Hoewel die 14-140mm qua resolutie prima mee kan komen hoor maar die extra (en constante) lichtsterkte lijkt me handiger.

Maar als je die pro specs van de GH4 niet echt nodig hebt, is een G80, zoals whoutman voorstelt, ook een prima optie natuurlik.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
De keuze in de GH4 zou hem zitten in de frames per second.
Ik speel heel graag met slow motion beelden en eigenlijk moet je dan ook meer kijken naar bijvoorbeeld een A6300 of A6500, maar qua beeld hebben die camera's van Sony een bepaalde gloed. Tenminste dit valt me op bij veel filmpjes op youtube.

De G80 heeft qua frames per second net niet wat ik zoek. De 60 die erin zit zijn gewoon weg te weining om echt nette slow motion beelden mee te schieten denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 13:37
In lagere resoluties loopt dat op tot maar liefst 180fps in 1080p, een flinke toename ten opzichte van de 96fps van de GH4.
Dit staat er in een review over de GH5.

Maar als je echt meer fps wilt en tegelijk goede kwaliteit behouden is de GH5 misschien toch een betere keuze of nog even doorzoeken naar een camera die aan jou wensen kan voldoen voor slowmotion (en die zijn er denk momenteel gewoon niet echt voor dit budget, correct me if I'm wrong tho).

Ga je toch voor een (tweedehands) GH4 dan zou ik niet de 14-140mm lens erbij nemen maar een goede wideangle lens.

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
Wat me opvalt als ik de G80 en GH5 naast elkaar hou is dat de G80 helemaal geen slechte beelden schiet! Zowel bij avond als daglicht is hij zeer scherp. Natuurlijk zijn er ook slomo beelden te maken met de G80, maar zijn erbij die hier al ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwColHD
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-07 11:04
@LJZ zijn er naast de bepaalde look die de Sony geeft nog andere redenen dat je voor de panasonic gaat? Ik zit in een zelfde situatie en twijfel ook tussen een A6300/A500 of G80/GH5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 13:37
Ik zie nu dat de A6300 van Sony 120 fps heeft op FHD ;) Voordeel ook is dat het een grotere sensor is.. Maar of ook de volledige sensor word gebruikt bij het filmen lijkt mij niet (de panasonic camera's doen dit ook niet allemaal).

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mebus schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 18:44:
Ik zie nu dat de A6300 van Sony 120 fps heeft op FHD ;) Voordeel ook is dat het een grotere sensor is.. Maar of ook de volledige sensor word gebruikt bij het filmen lijkt mij niet (de panasonic camera's doen dit ook niet allemaal).
De volledige breedte van de sensor wordt gebruikt. Dus je hebt daadwekelijk voordeel van de grotere sensor. Vooral bij low-licht/indoor.
Voor de a6000 serie zijn leuke videolenzen beschikbaar, dat heb je bij Panasonic helaas niet.
Plus de mogelijkheid om door te groeien naar fullframe als je daar t.z.t. aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-10 22:28
Wat natuurlijk ook erg belangrijk is om een goede keuze te kunnen maken is dat je weet wát je wilt gaan filmen.

Een tijdje met de GH4 geschoten, echt een goed plaatje hoor. d:)b Nu al een tijdje blij met de GH5. Alleen autofocus is nog een minpuntje t.o.v. bijv Canon.

[ Voor 9% gewijzigd door Fuwor op 26-01-2018 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
Het zijn voornamelijk vrije tijd beelden voor bijvoorbeeld op instagram. Ik vind foto's maken met een toestel leuk, maar vaak is het een foto maken klein beetje bewerken en klaar.

Terwijl als ik om de twee dagen een instagram filmpje zou posten, waaraan ik s'avonds nog heb kunnen werken ik het veel leuker vind.

Daarbij zullen het voornamelijk reis en vrije tijd filmpjes zijn, maar ook korte filmpjes op de voetbal bijvoorbeeld of een evenement waar ik heen zou gaan. Omdat dit alles natuurlijk op sfeerbeelden gebaseerd is komen die slow motion beelden veel aan de orde, maar ook mooie foto's maken vind ik belangrijk.

De Sony camera's hebben een behoorlijk duidelijke look qua beelden en heeft volgens mij ook door de kleinheid ook niet echt stabiliteit in de beelden. Dit zie je denk ik bij een G80 of GH4 een stuk beter.

Maar de sony schiet inderdaad wel in 120 frames per second. Wat voor de slow motion een stuk beter zou zijn!
Pagina: 1