Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Expansievat lek?

Pagina: 1
Acties:

• mattdice
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 20-08-2018
Ik heb een best oude CV ketel uit 1994, het gaat om een agpo econforte. Nu moet ik sinds de CV ketel ketel weer wat meer draait bijna maandelijks de CV ketel bijvullen. Ik heb al gekeken of het expansievat lek is, alleen is dit niet een normaal expansievat, maar één zoals:

Hij klinkt namelijk overal even dof. Vandaag kreeg ik de goed ontluchte radiatoren op de begane grond bijna niet warm werden, terwijl de radiatoren boven wel warm werden. Zou dit te maken kunnen hebben met een lek expansievat of zou het ook kunnen dat er in de CV ketel zelf ergens een lek zit?

• RP6conrad
  • Registratie: april 2017
  • Nu online
Als het expansievat lek is, moet er waterverlies zijn langs het overdrukventiel. Dus daar even een emmertje onder en controleren. Ook kan je de druk controleren bij een koud systeem en warm systeem. Drukverschil zou niet meer dan 0,5 bar mogen bedragen. Ik heb ook al eens een waterlek gehad in de warmtewisselaar zelf : al het water verdampte terug door de verbrandingsgassen.

• mattdice
Bedankt voor je reactie, ik kan er zo niet een emmer onder plaatsen omdat er een leiding aan bevestigd is die direct in de afvoer terecht komt. Ik zal eerst even een waterpomp aanschaffen en die leiding naar een emmer laten lopen. Het drukverschil zal ik ook nog even in de gaten houden.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 11:06

Rukapul

Moderator General Chat
Je kunt ook een WC of keukenrol papier bij het overdruk ventiel om de leiding wikkelen. Dan zie je binnen no-time of er water ontsnapt.

Maar met zulke oude meuk zou ik overwegen om de hele zooi te vervangen.

• mattdice
Ik heb het overdruk ventiel gecontroleerd en deze is kurkdroog aan de onderkant. Daarnaast hoor ik een duidelijk verschil tussen de voor- en achterkant.

Ik heb nu de volgende dingen geprobeerd/gecontroleerd:
- Overdrukventiel/expansievat
- Alle werkende radiatoren (1e verdieping) dicht en alle niet werkende radiatoren (begane grond) open gezet. Hierbij wordt de bovenkant van de radiator warm en onderkant blijft koud, net als de retour. Bij alle radiatoren zit de aanvoer/retour aan dezelfde kant.
- Alle radiatoren ontlucht.

Maar toch worden de radiatoren niet goed warm en heeft hij afgelopen weekend per dag 11/14 uren zitten te stomen in plaats van de gebruikelijke 3 uren. Ik vermoed zelf nog de doorvoerpomp. Misschien dat hij net genoeg kracht heeft voor de 1e verdieping maar niet genoeg voor de begane grond.

Hebben jullie nog ideeen? Ik denk er ook sterk over om nu al een nieuwe cv ketel te laten installeren, maar dit stel ik het liefst nog even uit.

• AlbertJP
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 00:00
Toen ik een monteur liet komen voor een radiator op de onderste verdieping die het niet deed was het eerste wat hij controleerde de pomp (die was toen ok, het lag aan de knop van de radiator). Dat strookt alleen niet met de lekkage die je meldt. Ik ben als leek (maar wel natuurkundige met enige intuïtie over hoe dit soort systemen werken) geneigd om te denken dat het twee verschillende problemen zijn als de cv het nog steeds niet doet nadat je die net hebt bijgevuld en ontlucht. De lekkage kan bij wijze van spreken overal in je huis zijn.

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 27-03 14:51
quote:
mattdice schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:39:
Ik heb het overdruk ventiel gecontroleerd en deze is kurkdroog aan de onderkant. Daarnaast hoor ik een duidelijk verschil tussen de voor- en achterkant.

Ik heb nu de volgende dingen geprobeerd/gecontroleerd:
1 - Overdrukventiel/expansievat
2 - Alle werkende radiatoren (1e verdieping) dicht en alle niet werkende radiatoren (begane grond) open gezet. Hierbij wordt de bovenkant van de radiator warm en onderkant blijft koud, net als de retour. Bij alle radiatoren zit de aanvoer/retour aan dezelfde kant.
3 - Alle radiatoren ontlucht.

4 Maar toch worden de radiatoren niet goed warm en heeft hij afgelopen weekend per dag 11/14 uren zitten te stomen in plaats van de gebruikelijke 3 uren. Ik vermoed zelf nog de doorvoerpomp. Misschien dat hij net genoeg kracht heeft voor de 1e verdieping maar niet genoeg voor de begane grond.

5 Hebben jullie nog ideeen? Ik denk er ook sterk over om nu al een nieuwe cv ketel te laten installeren, maar dit stel ik het liefst nog even uit.
1 Dat is geen controlen.(kloppen) echt controleren is systeem (gedeeltelijk) leeglaten lopen/aftappen.
(zodat er geen water meer in het vat zit) als je het Officieel wil doen, Dan zal je er een bandendruk meter erop moeten zetten. Deze zal de druk weergeven. (de druk moet 0,5 of 1 bar zijn afhankelijk van het type) Bij een lagere druk is hij stuk. Mocht je geen bandendruk meter hebben ? Dan zal je nadat je het systeem (gedeeltelijk) leeg hebt laten lopen, het vat er af moeten halen en kijken hoe het rubber is, stug/bijna niet in te drukken is goed. soepel je druk hem gemakkelijk weg is ie stuk. en moet het expansievat vervangen worden. Let op de montage voorschriften bij dergelijke vaten. anders gaan ze sneller kapot.
1a Als je toch het vat vervangt, vervang je gelijk de overstort. Je wilt niet hebben dat je later nog een keertje je cv opnieuw leeg moet omdat de overstort alsnog is gaan lekken.
1b er hangt een duur vat, gezien de prijs zou ik overwegen er een normale met beugel plaatsen.
(mits dit past natuurlijk kwa liters. de meest gebruikte/beste is flamco.)

2 goede truc maar ik hoop dat je hem goed hebt uitgevoerd.
probeer het eens eens als je alleen 2 radiatoren op de begane grond open zet of heb je dit al gedaan ?
(op deze manier kan je lucht/en of vuil wegpompen dit lukt niet als er bijv 3 of 4 radiatoren openstaan)
en zo spelen totdat ze allemaal gehad hebt.
en wat gebeurt er als je alleen 2 radiatoren aanzet op de begane grond ?
worden ze dan wel goed warm ?

3 zijn ook de andere punten ontlucht ?
zoals de pomp van je cv ketel en andere weggewerkte/verstopte ontluchtingspunten ?
zijn er punten waar een ontluchter had moeten zitten om luchtbellen te voorkomen ?

4 pompsnelheid controleren, staan deze juist ingesteld ? Zet ze bijv eens op 2 of op 3 natuurlijk kan het zijn dat je pomp is echt aan zijn einde begint/bijna stuk is. Je hebt 2 pompen in je cv. tapwater en cv zijdig. geen idee welke van de 2 je moet hebben en of deze die standen ook hebben. stand 1 kan net te laag zijn.

5a Een luchtbel in je systeem ? waardoor het beneden niet warm wordt. Een verstopte leiding ?
voetventielen welke teveel staan geknepen ? kranen welke verkeerd staan ingesteld(debiet/inregelen)

5a wat @AlbertJP zegt, kan inderdaad ook. Er kunnen 2 problemen zijn, een knop/thermostaat kraan kan vast zitten. of de kraan zelf is verstopt. of je radiator is verstopt. Dit komt meestal voor bij zijdelingse aansluitingen van lange radiatoren.

@RP6conrad
5b Een kapot expansie vat kan zeker een drukverlies veroorzaken zonder dat de overstort water verliest.
het vat dient zich namelijk eerst te vullen. pas als het vat helemaal gevuld is gaat de overstort spuiten.
en dan pas klinkt hij dof aan bijde zijden.

om terug te komen op de vraag Zou dit te maken kunnen hebben met een lek expansievat ? ja .
5b Door een kapot expansievat kunnen rare klachten ontstaan. zoals pompcapaciteits problemen.
de pomp duwt retourwater in je kapotte expansievat. vat is stuk en vangt daarom teveel water op. waardoor de pomp moeite heeft met het aanzuigen ervan. hierdoor is de persdruk lager.oftewel doordat het vat stuk is is je systeem niet in balans hierdoor presteert de pomp een stuk minder.
(ik denk dat het wel duidelijk is waar het probleem mogenlijk vandaan kan komen/waar je moet beginnen met zoeken, maar zoals je ziet zijn er legio aan oorzaken/mogelijkheden welke de problemen kunnen veroorzaken...)

andere vragen/opmerkingen
a hoe groot is je expansie vat ? (liter ?)
b waren er voorheen ook problemen ?(zoals niet goed op temperatuur krijgen van de woning ? )
c zijn je radiatoren welke zijdelings zijn aangesloten langer dan bijv 2 meter ?

zeker als het wat nauwer luisterd omdat je cv bijv aan de kleine kant is voor de betrefende woning.
(bv een kleine ketel of en weinig radiatoren) of als je installatie enigzins krap is aangelegd. krijg je eerder problemen. (krappe diameter voor de hoeveelheid radiatoren/water warmte welke erdoorheen moet.)
Misschien een overbodig opmerking maar pomp nooit een expansie vat op met lucht deze zijn namelijk gevuld met stikstof. Hiernaast is het rubber op den duur gewoon versleten/porreus aan het worden dus vervangen heeft altijd de voorkeur.

miciel wijzigde deze reactie 10-01-2018 14:33 (30%)
Reden: leesbaarheid.

• mattdice
Bedankt voor jullie antwoorden!

@miciel,
1. Ik heb gisteren perongeluk een groot gedeelte van de lucht uit het ventiel laten gaan van het expansievat en deze daarna weer bijgevuld met een fietspomp tot 1 bar. Ik zal het systeem nog gedeeltelijk leeg laten lopen en het vat eens van de muur halen.

2. Van de in totaal 7 radiatoren heb ik 2 op de benedenverdieping opengedraaid en de rest dus dicht. Hierbij was er weinig doorstroming en de radiatoren werden nauwelijks warm.

3. Ik heb alle radiatoren ontlucht en er zit een pijpje bij de aanvoer op de CV, deze heb ik ook ontlucht.

4. Ik heb een hele oude CV ketel, namelijk een AGPO ECONFORTE uit 1994. Ik kan hiervan online geen handleiding vinden en de enige knopjes die erop zitten zijn de keteltemperatuur en een reset knop. Ik zou dus niet weten hoe ik de pompsnelheid moet aanpassen.

5a. Een luchtbel of een verstopping zou goed kunnen, maar geen idee ik dit zou kunnen vinden/oplossen. Bij de retour op de radiator zit alleen een koppeling en geen ventiel dus daar kan ik niets aan aanpassen.

Vragen:
a. 18 Liter met voordruk van 1 bar.
b. Voorheen niet echt problemen, wel had ik het idee dat 20 graden aanvoelde als 18/19 graden en soms dat hij er wat langer overdeed om het warm te krijgen.
c. De radiatoren beneden zijn beide rond de 3 meter en bij beide zit de aanvoer/retour aan de zelfde kant.

Ik denk dat ik sowieso een nieuw expansievat ga kopen, omdat deze bij een eventuele nieuwe CV ketel ook moet komen.

• Qck
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 27-03 16:54

Qck

Bazinga

Dezelfde symptomen had ik ook ooit bij mijn CV (wel een stuk nieuwer). Nieuwe pomp erin en hij deed het weer prima.

Music is not just a sound, it's a way of living.

• miciel
quote:
mattdice schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:47:
Bedankt voor jullie antwoorden!

@miciel,
1. Ik heb gisteren perongeluk een groot gedeelte van de lucht uit het ventiel laten gaan van het expansievat en deze daarna weer bijgevuld met een fietspomp tot 1 bar. Ik zal het systeem nog gedeeltelijk leeg laten lopen en het vat eens van de muur halen.

2. Van de in totaal 7 radiatoren heb ik 2 op de benedenverdieping opengedraaid en de rest dus dicht. Hierbij was er weinig doorstroming en de radiatoren werden nauwelijks warm.

3. Ik heb alle radiatoren ontlucht en er zit een pijpje bij de aanvoer op de CV, deze heb ik ook ontlucht.

4. Ik heb een hele oude CV ketel, namelijk een AGPO ECONFORTE uit 1994. Ik kan hiervan online geen handleiding vinden en de enige knopjes die erop zitten zijn de keteltemperatuur en een reset knop. Ik zou dus niet weten hoe ik de pompsnelheid moet aanpassen.

5a. Een luchtbel of een verstopping zou goed kunnen, maar geen idee ik dit zou kunnen vinden/oplossen. Bij de retour op de radiator zit alleen een koppeling en geen ventiel dus daar kan ik niets aan aanpassen.

Vragen:
a. 18 Liter met voordruk van 1 bar.
b. Voorheen niet echt problemen, wel had ik het idee dat 20 graden aanvoelde als 18/19 graden en soms dat hij er wat langer overdeed om het warm te krijgen.
c. De radiatoren beneden zijn beide rond de 3 meter en bij beide zit de aanvoer/retour aan de zelfde kant.

Ik denk dat ik sowieso een nieuw expansievat ga kopen, omdat deze bij een eventuele nieuwe CV ketel ook moet komen.
1 Is die 1 bar gemeten zonder dat er water in het systeem zit ?(dus op de fietspomp meter ?)
Een opgepompt vat daar kan je weinig aan controleren. behalve de juiste voordruk.
Het nadeel van het oppompen met lucht is dat lucht bestaat uit kleinen en grote molecullen.
De kleine molecullen zullen door het rubber heengaan en in je cv terechtkomen.
en dan ga je weer ontluchten/automatische ontluchter en dan is je cv weer leeg.(of je expansievat)
(dus ook een goede reden om hem te vervangen)
2 Oke dan is er wel iets goed mis. 2 radiatoren zouden zo warm moeten zijn.
3 mooi(wordt welleens vergeten)
4 ketel openmaken en binnen op de pomp zit een schakelaar.
(kan je ook gelijk de pomp ontluchten dit gebeurt meestal later door de automaat)
(welke vanuit de fabriek de kuiste stand zou moet hebben dus ik verwacht niet dat dit nu ineens is gewijzigd ) (de mantel kan je er zonder problemen af halen, de verbrandingskamer blijft dan dicht)
5a heb je thermostaatkranen (gehad) of handbediend ?
bij een luchtbel kan je nog proberen om te kijken of je de radiatoren 1 voor 1 wel werkend kan krijgen.
alles dicht en 1 radiator open. (dan kan je de luchtbel wegpompen.
hou hierbij je ketel een in de gaten kwa temperatuur. (let op in geval van storing eerst niet meteen resetten maar even geduld hebben 10 min anders kun je je cv slopen)
een kraan kan je als je normale knel kopeling hebt er gewoon vanaf draaien.(wel aftappen) en kijken of alles schoon en leeg is. eventueel kan je de leidingen en radiatoren ook nog spoelen. met waterdruk.
(maar zie even de ena laatste alinea)

a Ik hoop wel dat ze de juiste vat hebben opgehangen bij je. vat op zolder is 0,5 bar.
(en vat beneden is 1 bar(mits je 3 woonlagen hebt) na is het niet heel erg gebeurt wel vaker.
ze hebben dan iets meer te leiden/overstort gaat wat eerder open.
Maar ik zou zoals je zelf al zegt met het oog op de toekomst/nieuwe cv ketel alvast een nieuw expansievat ophangen. Dan hoef je dat op dat moment niet meer te doen. De vaten gaan meestal 5 tot 10 jaar mee.
neem dan wel een normale(flamco) 18 liter en dan 0,5 of 1 bar aan zo,n mooie rode beugel.
b was meer om uittesluiten of of je cv instalatie/ketel wel geschikt is voor de betreffende woning.
er al eerder problemen waren. Nu omschrijf je een beetje standaard dingen. Daar licht het probleem eigelijk/waarschijnlijk niet.
c 3 meter dan is overhaaks aansluiten de voorkeur (hoewel dit er in de praktijk niet uit ziet.)
(tegenwoordig hebben ze daarvoor radiatoren met een middenaansluiting)

Je kan expansie vat vervangen/op de juiste voordruk zetten en testen/kijken wat er gebeurt.
Tenzij je vat echt helemaal stuk is. Maar eigenlijk zou het wel een uurtje of 2 goed moeten gaan.

Door je expansie vat te vervangen kan je alvast uitsluiten dat deze problemen geeft.
Mochten er na het vervangen van het expansievat alsnog problemen zijn dan ga ik mee qck dan pomp of ketel vervangen. Gezien de leeftijd zou ik dan een nieuwe ketel doen. mochten er daarna nog problemen zijn kan je de boel eens doorspoelen/vervangen. (desnoods laten doen)
1 keertje gezien en je weet voldoende. Gezien de leeftijd van je expansievat en cv ketel zijn dat eerder de verdachten dan het leiding werk/radiatoren.

Even een vraagje/gokje je geeft aan 2 radiatoren te hebben van ongeveer 3 meter.
zitten deze op dezelfde 15 mm leiding aangesloten of hebben ze hun eigen voeding/leidingen welke van boven komen ? (als ze bij elkaar zitten wil het weleens wat krap zijn/kunnen die leidingen bijv verstopt zijn)
mochten dit de radiatoren zijn welke voor en achterin je woning hangen/ en allebei hun eigen voeding/streng hebben(welke elkaar dus weinig beïnvloeden) Dan is je cv ketel eerder de verdachte dan het leidingwerk.
(mits het expansievat is uitgesloten/vervangen)

• Glenfiddich
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:57

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Mijn ouders hebben ook een Agpo econforte, ook uit ongeveer die periode en dat is een vrijwel probleemloos apparaat. Het enige (buiten regulier onderhoud) dat ze er ooit mee gehad hebben is dat over de jaren meerdere malen de warmtewisselaar lek is geraakt, met dus vergelijkbare klachten als TS (vaak systeem bij moeten vullen, radiatoren werden niet warm, apparaat in storing en dus helemaal geen warm water meer).

Als ik TS was zou ik daar dus eerst eens zoeken, voordat je die ketel rucksichtslos onnodig gaat vervangen.

Glenfiddich wijzigde deze reactie 11-01-2018 15:32 (14%)

Mooi fout is niet lelijk

• miciel
quote:
Glenfiddich schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:28:
Mijn ouders hebben ook een Agpo econforte, ook uit ongeveer die periode en dat is een vrijwel probleemloos apparaat. Het enige (buiten regulier onderhoud) dat ze er ooit mee gehad hebben is dat over de jaren meerdere malen de warmtewisselaar lek is geraakt, met dus vergelijkbare klachten als TS (vaak systeem bij moeten vullen, radiatoren werden niet warm, apparaat in storing en dus helemaal geen warm water meer).

Als ik TS was zou ik daar dus eerst eens zoeken, voordat je die ketel rucksichtslos onnodig gaat vervangen.
De kosten voor een nieuwe warmtewisselaar bedragen een kleine 400/500 euro.
Voor een ketel uit 1994-2018 is bijna 24 jaar. Dan kan je beter een nieuwe cv ketel kopen vanwege dat de elektronica begeeft het ook in de toekomst.(branderautomaat) hiernaast kan de ventilator en/of de pompen ook stuk gaan. Allemaal dure onderdelen welke inmiddels hun langste levensduur hebben gehad.
uiteindelijk zullen de reparatie kosten hoger worden dan een nieuwe cv ketel plus instalatie.
In dit geval is het dus uitstel van exicutie. het is niet zo dat deze ketels dan ineens nog 5 jaar probleemloos kunnen draaien. het is wachten op het volgende dure probleem.

Maar het is zeker wel een punt waar ts naar kan kijken.
(helaas is komt het voor dat de wisselaar alleen lekken tijdens bedrijf en dus onvindbaar is)
maar vaak was het dan toch opgelost als de wisselaar vervangen is.

(het waren best goede ketels ja. maar ze hebben de beste tijd inmiddels wel gehad.)

• mattdice
Bedankt voor al jullie hulp. Ik heb besloten om een nieuwe CV te laten installeren, het is een Intergas HReco 30 geworden. De installateurs hadden ook het vermoeden dat het om een stukke doorvoerpomp ging.

Nu met een nieuwe ketel en expansievat wordt alles weer goed warm.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True