Toon posts:

Wat betekent 100Va op een trafo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://imghost.io/images/2018/01/08/IMG_20180108_212100.jpg

Ik heb ff een foto gemaakt van de PCB :)

De zwart-witte plug is dus waar vanuit de trafo de spanning binnenkomt. Dat gaat dan door een 250V 5A zekering heen ( vrij hoog, als het ding echt 92W verbruikt?) en gaat dan door een paar relais heen en dan naar iets waarvan ik denk dat het een AC/DC trafo is.

Ik hoor echter ook de relais niet klikken als de stroom erop gaat. Dat zou wel moeten gebeuren als de stroom erop komt, toch? Ik heb gemeten dat tot aan de trafo de 230v gewoon aankomt, dus het zou verder niet aan de kabel of de aan/ uit knop moeten liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2018 21:34 ]

Verwijderd

Er bestaat dus niet zoiets als een 'DC travo'.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XJNctKq.jpg

De dingen met rode pijl zijn transformatoren.

De dingen met groene pijlen kunnen ook zekeringen zijn, of anderssoortige beschermingselectronica.

Ik denk dat de transformator de laatste is die je moet verdenken.

Verwijderd

Topicstarter
Treur schreef op maandag 8 januari 2018 @ 21:54:
DC DC converter bestaat wel, maar die zit hier niet op zo te zien.

Als je multimeter een diode stand heeft dan kan je de diodes even doormeten.
En die blauwe/gele schijfjes worden variëteiten genoemd. Die sluiten kort bij een te hoge spanning. Die kan je ohms doormeten.
Ik heb die diodes, dat rijtje net boven die spoel, doorgemeten. De linker geeft een waarde van 1000 ( wat geloof ik een vermindering in het voltage van 1 volt betekent) en de anderen geven allemaal een waarde van rond de 1300. De schijfjes kan ik helaas niet doormeten omdat er te weinig blote draad op zit.
Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:23:
Je ziet 2 groepjes van 4 diodes, met condensatoren. Dat zijn gelijkrichterbruggen. DIE 'maken' van AC DC.

Een DC travo bestaat niet. Maar dat was wel duidelijk nu :)

Als ik eerlijk ben; ik denk dat het te ver 'out of your legue' is. Als je de zekering hebt gemeten, en verder geen zichtbare fouten ziet (bolle elco's, kraters van ontploffende onderdelen, gesmolten onderdelen, etc) doe je er ws beter aan danwel een nieuwe te halen, of het naar iemand te brengen die iets meer van electronica weet.
Daar kan je best eens gelijk in hebben :+ Still, het is leuk om al doende te leren en je in te lezen.

Ik heb intussen een plaatje van de trafo weten te vangen:

Afbeeldingslocatie: https://imghost.io/images/2018/01/09/IMG-20180109-WA0000.jpg

Dus als ik het goed begrijp komt er uit die trafo 100V met een maximaal vermogen van 100 watt. De verhouding van de windingen zou dan 1 op 2,3 zijn? Als in, wanneer er primair 100 windingen om zitten, moeten er secundair 230 windingen omzitten? Om van 230 100 te maken moet je immers delen door 2,3.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2018 16:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Techneut schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 19:37:
Als de weerstand oneindig is, betekent dat eenvoudig dat hij doorgebrand is.
Op één van de beide metalen kapjes staat de waarde. De 100VA betekent een primaire stroom van 100/230 = 0,43A (430mA), als hij aan de secundaire kant zit 100/100 = 1 A. Kijk wat op dat metalen kapje staat, 1A of een waarde die in de buurt ligt van die 0,43A, met een F, FF of T er achter. F staat voor Flink (snel), FF voor super snel en T voor traag. Het zou kunnen dat de waarde lager is en het een trage patroon is, zie men vorige bericht over de mogelijkheid dat de trafo ondergedimensioneerd is.

Wees er wel op bedacht dat een kapotte zekering een oorzaak heeft, dus ook door een defect veroorzaakt kan zijn. Maar gewoon vervangen en kijken wat er gebeurt kan geen kwaad. Blijf er bij, en schakel onmiddellijk uit bij een verdachte geur. Succes er mee!
Hij zit aan de primaire kant. Er staat het volgende op: UMI 123 250V~ J4 2A 130C.
Dan zou ik daaruit afleiden dat het maximum voltage 250V AC is, de stroom maximaal 2A is en de temperatuur maximaal 130 graden. UMI 123 lijkt het merk/ typenummer te zijn, alleen die J4 kan ik niet plaatsen. Er staat verder nergens een F of een T achter, en dat staat nu precies wel op de andere zekeringen van dit type die ik kan vinden.

Edit: het ding is volgens mij dus een keramische zekering, niet zo'n glazen buisje:

Afbeeldingslocatie: https://s3-ap-southeast-1.amazonaws.com/a2.datacaciques.com/17/06/03/064x1g11ahs4gi14/eb0fdcd5380d6305.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2018 19:51 ]

Pagina: 1